SweClockers återupptar skärmtestandet

Permalänk
Melding Plague

SweClockers återupptar skärmtestandet

Testlabbet välkomnar återigen skärmar. Dina önskemål och intressen kring vilka skärmar som ska testas står i första rummet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Administrativ avgift

Wohoo som jag väntat! nu hoppas jag bara vi får fullständiga tester med både G-Sync/Freesync osv hur bra de funkar på skärmarna och även kanske lite AMD/Nvidia tester? Dvs om en skärm funkar super med Freesync men inte G-sync compatible osv.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

LG OLED för spelande, gärna de mindre storlekarna och hur de står sig mot andra 4K paneler i liknande prisklasser

Sen såklart något åt 240Hz+ hållet och se om det finns skillnader i märkbar förbättring.

Testa lite olika skärmar i olika miljöer, när blir OLEDs ljusstyrka faktiskt ett problem om alls?

Specifika modeller är inte lika intressant för mig för det är alltid så många som baseras på samma panel, och det är dagspriser och reor som avgör vilken man köper i slutänden i alla fall

Permalänk
Medlem

Wohooo! Det gillas!

Permalänk

Det som är på på tapeten är ju 21:9 UltraWide - 3440x1440 skärmar, så lite olika tester på såna vore ju inte fel, Ips/g-sync

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Samsung Sverige

Riktigt bra! Skärmtesterna är en efterlängtad aspekt av Sweclockers.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

TV-guiden 2021 hoppas jag på 👍

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact RGB | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING | ASUS ROG Strix B560-F GAMING | Intel Core i5-11600K | Noctua NH-D15S Chromax | Corsair RM850X 850W v2 | CableMod PRO ModMesh | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | Intel 660P Series 1TB M.2 NVMe | Samsung Odyssey G7 32" | Keychron Q5 custom mechanical keyboard | Logitech G502 Lightspeed | Logitech MX Master 3 | Logitech G733 |

Permalänk
Medlem

Testa Acer X28 och X38S please.

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna läsa artikel / tester av några av de 360 Hz skärmar, kanske med NVidia Reflex?

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem

Det jag väntar på är nya generationens 4K skärmar med 144hz & IPS för både fotoarbete och spelande, som är på ingående nu.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Fanan från @laxpudding måste bäras vidare 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Fanan från @laxpudding måste bäras vidare 👍

Ja, vart har han tagit vägen då?

(inget ont om den nye, han är säkert jättebra han med)

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Ja, vart har han tagit vägen då?

(inget ont om den nye, han är säkert jättebra han med)

Laxpudding tackar för fisken.

Permalänk

Kul! Vore kul att se en recension på en Sony Triniton 34 Hd CRT!

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

32" 4K 144Hz skärmar vill jag gärna se tester på.

Permalänk
Medlem

Hade helt klart velat se ett test av Odessey G9!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Testandet saknas verkligen!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cracko:

Testa Acer X28 och X38S please.

Ja tack! Try it out...

Permalänk
Medlem

Underbart! Synd bara att jag redan köpt en GL850 ultragear, men den köpte jag ju pga erat "bra produkt" betyg

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk

Generellt är mitt skärmintresse just nu fokuserat på skärmar som antingen kan vara ersättare till min nuvarande skärm för gaming, Acer Predator XB271HU, eller en lite större (32 tum?) kontorsskärm i 4K-upplösning för att öka min produktivitet i mitt arbete hemifrån.

För gaming är det för mig just nu bara intressant om den har någon form av blur reduction som fungerar väl och allra helst också går att kombinera med någon synkningsteknik som G-sync.
Har också en del krav på bildkvalitet så om möjligt OLED eller annars IPS eller eventuellt VA.
Om allt ovan är precis som jag vill ha det kan jag nöja mig med att den maxar på 144Hz, men det vore såklart intressant med högre refresh rate.
QHD som upplösning, eventuellt någon Ultra Wide-variant av det.

För kontorsarbete så räcker det bra med 60Hz.
Gärna OLED, men IPS/VA kan gå såklart.
4K-upplösning som redan nämnt.

Kan väl också vara intressant med en riktigt billig skärm men som ändå är rätt duglig dvs mycket prisvärd, det skulle jag nog kunna hitta ett användningsområde för. Då kan 60Hz i FHD-upplösning duga fint, IPS eller VA. Skulle t.ex. kunna ha den på en sekundär arbetsplats.

Permalänk
Medlem

Hoppas på en bred omfång av skärmtestande, inte bara senaste 32" 4K osv. men även t.ex. 27" & 32" 1440p och varför inte super gaming fokuserade 24.5" 240Hz(+) skärmar samt ultrawide 38" osv hade varit najs. Spenderade en tid i ett annat engelskt forum i deras skärm sektion men sen alla trådar handlar om bara 4K 32" tappade jag intresset fort.

Ett video format recenserande skärmtester jag personligen gillar är Hardware Unboxed på YouTube, tycker de leverar perfekt format på skärmrecensioner.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

27-32(+) tum
1440p-4K
120hz+
När får vi Oled om nånsin?

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk

Fler skärmar med 21:9

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

Jag står inför att köpa en ny ultrawide IPS skärm
Skulle vara trevligt med mer jämförelse mellan de som finns, och om prisskillnaderna mellan storlek och gsync moduler är värt det.
Samt att många säger att fläkten på vissa modeller låter mycket och att brightness är för låg på vissa.
Och så klart BLB.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Avstängd

Finns det någon vettig VA panel som är snabb och har bra kontrast. O helst inte är böjd.

Linustech får burn-in problem med OLED rätt snabbt, så kanske inte har så bråttom med OLED ändå till datorn

Har missat att VA-panaler kan ha mycket bättre kontrast än TN och IPS.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Om ni ska recensera skärmar se då till att göra ett vettigt jobb.

Det finns många "recensioner" av skärmar där recensenten bara ger sitt först intryck av skärmen och läser lite specs från återförsäljaren. Youtube är fylld med den typen av recensioner och dom har inget värde alls för mig.

För en vettig recension behövs både skräddarsydd mätutrustning och mjukvara för att analysera resultatet. Exempel på bra tester är Hardware Unboxed och Aperture Grille (och deras youtube kanaler). Hardware Unboxed gjorde nyligen en omprövning av sina tester för att matcha Aperture Grille i kvalitet.

Permalänk
Skrivmaskin

Kul med så många tankar, önskemål och tips! Det ska bli väldigt roligt och lärorikt att föra fortsatt dialog med forumet när testandet inom kort drar igång på riktigt

Permalänk
Medlem

Hade gärnat velat se EVE Spectrum 4k 144hz + integer scaling + usb-c

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

27-32(+) tum
1440p-4K
120hz+
När får vi Oled om nånsin?

Det rör sig framåt, om än sakta. Jag väntar också på OLED för PC. VA-paneler suger, IPS-paneler som jag kört med i alla år suger för mediekonsumtion pga svindålig svärta och kontrast. TN ska vi inte ens prata om, det går knappt att använda om det inte är gaming som enda aktivitet.

Men det har börjat komma lite OLED paneler i mindre storlekar nu, hoppas de snart kommer ut i högre uppdateringsfrekvens också. Kanske går att trimma redan dessa paneler? har inte sett om någon har testat.

Priset är ju också ett skämt. Kostar mer än deras TV. Men det är väl så det blir det är är så få exemplar som produceras.
https://www.lg.com/us/monitors/lg-32ep950-b-oled-monitor

Edit: Verkar som LG har 144hz paneler på gång from samma OEM:
https://www.displayninja.com/best-oled-monitor/#AUO

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Byter tv ca var 3e år har det blivit men datorskärm desto sällan.
En oled panel som datorskärm hade varit mumma om inte priset varit så högt.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.