Permalänk

Samsung Odyssey G5 (S27G500 / IPS)

Tja!

Är det någon som har hunnit testa den förhållandevis nya G5 skärmen från Samsung?
Håller precis på att färdigställa ett bygge och har bara kvar att välja en skärm. Har tittat på lite olika men inte ritkgit hittat en som faller mig i smaken ännu. Såg G5an men hittar inga recensioner någonstans.

Så, är det någon som har testat den eller har ett förslag på skärm i ungefär samma prisklass?

Permalänk
Medlem

För den prislappen så är nog MSI Optix MAG274QRF-QD det bästa alternativet till den den nya G5an. MSI skärmen kan nog visa sig bli svårslagen för Samsungs utmanare faktiskt.

Man kan dock spara en slant genom att gå med typ ASUS TUF VG27AQ utan att ge upp allt för mycket prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk

Jag kikade på MSI skärmen, men läste att en hel del klagade på översaturerade färger. Förstår att det går att lösa med kalibrering, men vet inte om det är något jag vill ge mig in på.

Blev att jag beställde G5an så får vi se. Går alltid att returnera om den skulle va helt kass..

Permalänk
Medlem

Har suttit och tittat på samma skärm och har väl trattat ner valet till antingen en Samsung S27G500 eller en LG 27GP850.
Har försökt finkamma hela internet efter recensioner på S27G500 och hittar väl bara en halvkass filmad test video på youtube som är helt förstörd av den dåliga kameran och de blåa neon ljusen vid sidan av skärmen som sabbar färgerna för kameran som filmar.

Jag har dock kommit fram till att köra via NetonNet och beställa hem Samsung S27G500 (får prova upp till 90 dagar med öppet köp).
Kommer även beställa LG 27GP850 och prova parallellt med Samsung för att få en ordentlig jämförelse, via Elgiganten får man samma villkor fast 30 dagar prova på.

Sen får vi se vilken som man faller för. Oavsett lär inte mitt ASUS ROG Strix GTX 1080 inte klara av att köra jättehög FPS på 1440p. Så när RTX 3070 kommer in i lager igen får man uppgradera även där för att få full nytta av 1440p och 165 hz.

Min magkänsla säger att det blir nog LG 27GP850 som står segrande mestadels för den är väldigt beprövad av marknaden samt att den fått bra betyg och recensioner. Samsungs nya S27G500 är ju ett mysterium just nu och spec ser bra ut... men vi vet nog alla hur vilseledd man kan bli på spec och vad man faktiskt ser och hur upplevelsen är när man väl har skärmen framför sig.

Är dock intresserad av att höra om ni andra provat Samsung S27G500 ännu och vad ni i så fall tycker om den?

Permalänk

Tänkte uppdatera lite om någon annan snubblar in på den här tråden.

Jag köpte G5an och körde den någon vecka men har nu lämnat tillbaka den. Jag tyckte främst att det var på tok för mycket IPS Glow / BLB. Kan förstås ha varit panelen, men vågade inte chansa på en till. Blev istället en MSI Optix MAG274QRF-QD och har en så länge inte hittat en enda punkt där jag tycker G5an är vassare.

Att färgerna skulle vara översaturerade som jag hade läst mycket om tidigare tycker jag är ett obetydligt problem, särskilt efter firmware uppdatering som lägger till ett SRGB läge. Tycker dessutom att de mer överdrivna färgerna tom passar i vissa spel och applikationer. Vidare tycker jag att kontraster, svärta och det allmänna intrycket är betydligt bättre på MSI skärmen. Det är dessutom betydligt mindre IPS Glow på panelen i MSIs skärm.

Jag upplever dessutom att OSDn är enklare och innehåller fler funktioner. Det är dessutom trevligare än väntat att använda OSD mjukvaran och göra inställningarna där istället för på skärmen.

Det hade varit intressant att testa Dell S2721DGFA också för att runda av, men jag är så pass nöjd att jag stannar vid MSIn.

Lite nyfiken på vad övriga användare har gjort för fynd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_reinhold:

Tänkte uppdatera lite om någon annan snubblar in på den här tråden.

Väldigt bra information med rakt-på-sak jämförelse mellan dom olika skärmarna, högst uppskattat!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_reinhold:

Tänkte uppdatera lite om någon annan snubblar in på den här tråden.

Köpte du den under Inets kampanj? Är själv på jakt efter en ny skärm och har kikat på MSIn. Missade dessvärre kampanjpriset och ställer mig dock frågande till om den är värd 5 800 kr. Då känns LG 850gp mer konkurrenskraftig.

Visa signatur

Antec Sonata, Antec 380W | A64 3000+@2200mhz, Zalman CNPS7000B-AlCu | MSI K8N NEO-FSR 250Gb Nforce3 | 1024 Corsair Value PC3200 2.5-3-3-8
| Galaxy Glacier 6800 GT 420/1130mhz | Hitachi Deathstar 160GB SATA | 19" Compaq

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonasee:

Då känns LG 850gp mer konkurrenskraftig.

Finns annars Acer Predator XB273UGS som alternativ som just nu är nedsatt till 3990kr på Inet

Du kan se en jämförelse mellan 270hz versionen av denna (UGX) mot LG 27GP850 här

Här kan du också se hur den vanligtvis mer "budetvänliga" XV272UKV presterar mot LGn, bara det att den just nu är dyrare än Predatorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Skrivet av Jonasee:

Köpte du den under Inets kampanj? Är själv på jakt efter en ny skärm och har kikat på MSIn. Missade dessvärre kampanjpriset och ställer mig dock frågande till om den är värd 5 800 kr. Då känns LG 850gp mer konkurrenskraftig.

Stämmer! Jag nöp den under kampanjen, tycker det var en bra deal och är som sagt mycket nöjd! För 1000 kronor till hade jag dock övervägt andra alternativ. Den jag främst tittade på efter MSIn är Dell S2127DGFA. Samma panel som LG850 men verkade strået vassare i performance.

Jag tittade inte särskilt mycket på något annat prissegment än ca 5000 så kan inte säga mycket utanför det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Finns annars Acer Predator XB273UGS som alternativ som just nu är nedsatt till 3990kr på Inet

Du kan se en jämförelse mellan 270hz versionen av denna (UGX) mot LG 27GP850 här

Här kan du också se hur den vanligtvis mer "budetvänliga" XV272UKV presterar mot LGn, bara det att den just nu är dyrare än Predatorn.

Vilken fantastisk sida! Tack för infon. Var på väg att göra ett val som byggde lite väl mycket på youtube-recensioner och mindre på kalla fakta. Första Acern är ett fullgott alternativ.

Visa signatur

Antec Sonata, Antec 380W | A64 3000+@2200mhz, Zalman CNPS7000B-AlCu | MSI K8N NEO-FSR 250Gb Nforce3 | 1024 Corsair Value PC3200 2.5-3-3-8
| Galaxy Glacier 6800 GT 420/1130mhz | Hitachi Deathstar 160GB SATA | 19" Compaq