Veckans fråga: Täcker du din webbkamera när den inte används?

Permalänk
Medlem

Brukar dra ur sladden, men det är av anledningen att jag behöver platsen till annat. Spelar mig inte så stor roll

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

- Nej, jag kör Linux. 😁

Permalänk
Medlem

Täcker bara för den när jag runkar annars så brukar den inte vara täckt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

Täcker bara för den när jag runkar annars så brukar den inte vara täckt.

Tack för din ärlighet.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

Eftersom nu Arozzi undrar, jag brukar ha min webbkamera övertäckt med en icakasse och när jag ska streama mina 18+ grejer så tar jag bort icakassen, har Arozzi fler frågor eller t.ex vill sponsra mej så jag kan fortsätta erbjuda högkvalitativt innehåll utan kostnad för mina tittare är jag tillgänglig via forumets PM funktion.

Permalänk
Medlem

Använder den inte, så har den avstängd hela tiden via en fysisk brytare på bärbara datorn. Vilket är riktigt bra att dom har börjat montera.

Inte för att jag är så brydd, vill någon spionera på mig när jag sitter i kallingar och spelar eller tittar film så får dom göra det... Det man inte vet, lider man ju inte av.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk

Vänder på den så den så den riktas in i ett hörn.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplendidPerformance:

Har ingen på datorn, Men däremot en liten tejpbit för den framriktade kameran på mobilen.

På mobilen? Borde inte din mobildata dra mycket ifall någon snokar på dig i 720p?

Permalänk
Skrivet av downup:

På mobilen? Borde inte din mobildata dra mycket ifall någon snokar på dig i 720p?

Kanske det gör. Jag håller aldrig koll på mobildatan

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Jag har ingen webbkamera, däremot har jag en mick kopplad till datorn. Denna mick har en fysisk knapp för att stänga av den, vilket jag gör när jag inte använder den. Sen kan man ju inte veta om knappen gör något mer än att säga åt datorn att stoppa ljudet innan mjukvara får tag i det.

Permalänk
Avstängd

På jobbdatorn drar jag för det inbyggda skyddet alltid när jag inte använder den. Jag litar inte riktigt på mitt jobb eller snarare de som faktiskt äger och supporterar datorerna som är ett indiskt företag. Flera gånger har de tryckt in mjukvara som i princip är spionprogram, NanoHeal och liknande. Tur att jag är admin och kan hitta på kreativa lösningar för att hindra automatiska installationer. (Jag avinstallerade programmet, det kom tillbaka vid varje omstart, så jag avinstallerade, tog ägandeskap av katalogen och satte så att ingen hade skrivrättigheter till den, det gjorde susen, installationen står och snurrar och det blir aldrig installerat)

På min personliga laptop har jag inte brytt mig, den har inget inbyggt skydd så jag hade behövt sätta tejp eller något. Dock fick jag faktiskt in något för några månader sedan. Jag märkte att kameralampan plötsligt tändes, blev omstart och total virussökning som hittade och tog bort en grej. Jag är glad att lampan funkade i alla fall. Vad jag förstår så var det inte något som kunde komma åt kameran direkt, mer att det kunde aktivera den och kanske visa upp bilden för mig på datorn så att jag skulle tro att de hade access och kunde se mig hela tiden. Men jag har inte så mycket att dölja, jag har fått några hotbrev om att de har filmat mig när jag kollat på porr och liknande, vilket de förstås inte hade (min porr ser jag på på en stationär utan kamera, tack), men egentligen hade det förstås inte varit så hemskt. Vem vill se det liksom? Alla runkar.

Permalänk
Medlem

Har stängt av webbkameran i enhetshanteraren på min privata laptop. På jobbdatorn är luckan fördragen när kameran inte används.

Däremot är mikrofonen i sig lite knepigare att hålla koll på.

På min MacBook litar jag till 110% på macOS och stänger bara locket när datorn inte används

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte om att göra något med varken mobil eller surfplatta.
Till stationära har jag ingen. (Sanning med modifikation då jag har kvar min gamla Logitech QiuckCam). Men den ligger i garderoben. Jag drog dock alltid ned linsskyddet på den.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

På mobilen? Borde inte din mobildata dra mycket ifall någon snokar på dig i 720p?

Går ju visserligen ställa till lägsta upplösningen. Märks knappt om det är väl optimerad encoding och går ändå att få bra bild. Dock kan man ju i så fall märka det på batteriförbrukningen om det helt plötsligt slukar mer.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Täcker för den om jag kommer ihåg. Jag bryr mig väldigt mycket om min personliga integritet, men det är också lätt att det blir en ohälsosam paranoid besatthet som går ut över livskvaliteten, och då tycker jag man har offrat för mycket.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Lego Master

Saknar svarsalternativ.
Jag har en systemkamera som webcam hemma (Canon EOS 550D), och stänger helt av kameran när jag inte använder den.
Ska vi räkna det som att "dra ut sladden"?
På jobblaptopen drar jag för plastflärpen som är inbyggd.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

Täcker bara för den när jag runkar annars så brukar den inte vara täckt.

Yep.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Nej, jag är inte paranoid

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Drar ur kameran på stationära, använder tredjeparts täcklock på macbooken.
Tror risken är högre för att jag råkar starta kameran ofrivilligt än att någon tar sig in och tjuvkikar. Föredrar mekanisk mute-knapp på micen av samma anledningar. Råkar jag klicka igång något så händer inget förrän jag avmutat.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga, men varför är man (alla) rädda för kameror på datorer och mobiler? Blir lite förvånad över hur många det är som täcker för sina kameror på datorn och någon till och med en tejpbit på mobilen? Hoppas det sista var menat som ett skämt. Visst att man täcker för kameran om det redan finns något inbyggt, men att sätta en tejpbit?

Jag vet att det är tekniskt möjligt att hacka sig in i andras kameror, men då är det ju för att man har varit väldigt oaktsam på nätet eller kanske har väldigt dålig säkerhet på sin router/enhet.
Om man har någon som helst datorvana och vet att man inte trycker på okända länkar eller laddar ner vad som helst, vad är man rädd för då? Att tex HP, Apple, Samsung, Sony, ASUS eller Google ska i smyg övervaka dig genom din kamera?

Känner att om det är någon som VERKLIGEN vill övervaka mig av någon anledning (Finns ingen anledning och inte heller för 99% av andra människor) så kommer inte en tejpbit hjälpa.

Permalänk
Medlem

Kör med

som jag köpte på wish för massa år sen, på laptops och telefon. Har ingen användning för webkamera på stationär.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Musikälskare

Jag tejpar för

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Har webcam till min stationära då jag arbetar från den idag. Brukar dra för skyddet, men bör nu koppla den till frontusb så att det är lätt att dra ur den.

Eller hmm.. jag har dual boot windows... kan ju bara disablea den i windows partiitionen som används privat...

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk

Behövs ett val som lyder: Täkt den med tejp, avinstallerad drivrutinen samma minut som jag installerade Windows och tycker sånt skräp ska inte finnas där och öka priset på laptoppen.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Jag tar bara fram den när den ska användas, och plockar sedan bort den när den inte ska användas. Saknades ett bra alternativ men valde "Ja, jag drar ut sladden".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

På stationär och två laptops drar jag för skyddet sen har jag 3 andra laptops som tejpas när de används. Har varit med om att kameran slagits på ovetandes vid ett större möte när jag satt hemma och var sjuk. Inte så smickrande men en bra anekdot böev det. Dock räcker det med en gång. Därav tejpen på alla webkameror i min närhet.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

På desktop brukar jag vända kameran mot väggen, på mobilen har man en motoriserad pop up kamera vilket jag verkligen gillar just pga av privatlivs aspekten

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Avstängd

Kopplar loss helt och hållet. Inte för att jag är paranoid för att någon spionerar men den är distraherande på skärmen

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har en Logitech StreamCam som det tyvärr inte följde med ett skydd till. Som tur var hittade jag en 3d-print modell på nätet som en kille på Blocket printade och postade till mig för en hundring. Den åker på så fort jag inte har ett möte.

Permalänk
Medlem

Ingen webbkamera på stationära datorerna som dessutom kör Linux.
Tejp för både webbkamera och mic på de bärbara trots att de också kör Linux.
Tejpen tas bort då jag konfererar med barnen (som är vuxna och utflugna) och sätts på efter konferens.
Ja, jag har blivit paranoid av att ha jobbat med dator(o)säkerhet.