Veckans fråga: Täcker du din webbkamera när den inte används?

Permalänk
Medlem

Nej, jag moonar åt smygtittare varje kväll

Permalänk
Inaktiv

Jag livestreamar med en massa kameror väldigt ofta så blyg är jag inte och är man gammal och ful gör att det inte kommer nån ändå så jag har ett helt annat problem. Kort sagt det blir jäkligt svårt att utpressa mig då jag inte bryr mig ett skit

Permalänk
Medlem

Valde alternativet med nej, men känner väl egentligen att det inte var ett bra alternativ då jag faktiskt bryr mig. Men jag är för lat för att göra det på alla enheter man har.

Permalänk
Medlem

Valde drar ur sladden. Men det är en sanning med modifikation. Har en systemkamera som webbkamera på hemmakontoret som jag stänger av med on/off brytaren på kameran. Hade tänkt styra den genom att sätta ac apatern till dummybatteriet i en ikea trådfri brytare men den jag hade muppa ur sig så det får vänta tills jag skaffat en ny. Tanken är att kunna styra både lampor och kameran med en av ikeas knappar sen.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Klär in datorn, mig själv samt rummet i folie... sisådär 25 rullar alu går åt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Nå, jag köpte webcam endast för "Windows Hello", så skulle vara onödigt att täcka för den.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av qwertylol1:

Kanske en dum fråga, men varför är man (alla) rädda för kameror på datorer och mobiler? Blir lite förvånad över hur många det är som täcker för sina kameror på datorn och någon till och med en tejpbit på mobilen? Hoppas det sista var menat som ett skämt. Visst att man täcker för kameran om det redan finns något inbyggt, men att sätta en tejpbit?

Jag vet att det är tekniskt möjligt att hacka sig in i andras kameror, men då är det ju för att man har varit väldigt oaktsam på nätet eller kanske har väldigt dålig säkerhet på sin router/enhet.
Om man har någon som helst datorvana och vet att man inte trycker på okända länkar eller laddar ner vad som helst, vad är man rädd för då? Att tex HP, Apple, Samsung, Sony, ASUS eller Google ska i smyg övervaka dig genom din kamera?

Känner att om det är någon som VERKLIGEN vill övervaka mig av någon anledning (Finns ingen anledning och inte heller för 99% av andra människor) så kommer inte en tejpbit hjälpa.

Det händer ju att folk i misstag aktiverar kamera. Är den täckt så kanske chefen slipper se dig naken vid datorn i så fall.

Permalänk
Medlem

Bärbara har kamera, men even en mekanisk switch som jag stänger av de gångerna jag minns. Seden känns det ganska onödig, mobilen har ju kamera, mikrofon etc. Smart Tv har det också. Storbolagen avvlyssnar en redan, fler och fler som får reklam direkt efter att de snackat om någon märke. Personligen räknar jag med att allt man gör är mer eller mindre avlyssnad numera tyvärr...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Jag avstod röst då jag endast vänder på min webcam och hänger den på skärmen så att den som hackar sig in kommer endast se baksidan av min skärm och skrivbordet.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X470-F Gaming,
Corsair Vengeance Black 64GB (4x16GB) 2666MHz DDR4 CL16,
AMD Ryzen 9 5950X, Corsair AX 1500i, GeForce ASUS TUF RTX 4080 oc edition ,
HyperX Savage SSD 480GB,
HyperX Savage SSD 240GB SATA, Win 10, Noctua NH-D15, Fractal Design Meshify 2XL.

Permalänk
Medlem

Förvarar den i lådan när den inte används.

Permalänk
Medlem

Jag har en faraday cage runt webcam efter att jag fick mail från någon som spelat in när jag "roade" mig själv och hotade att skicka det till min familj och kollegor om han inte fick 1000 bitcoins.

(Faraday cage=fake news, utpressarmailet=true story)
(OBS, jag har ingen webcam)

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Splittradd kring vad jag borde göra. När man i någon utsträckning är proffs på datorer så vet man

1. Hur enkelt det är för någon i teorin att titta på ens webbkamera MEN
2. Man är också ganska säker på att man inte installerar spyware och skulle med relativt enkla medel kunna se om någon spanar på en

Så i slutändan är jag inte så orolig att jag blir övervakad den vägen. Hade nog varit nojigare om jag inte haft någon kunskap om IT alls faktiskt.

Skrivet av Yasko:

Bärbara har kamera, men even en mekanisk switch som jag stänger av de gångerna jag minns. Seden känns det ganska onödig, mobilen har ju kamera, mikrofon etc. Smart Tv har det också. Storbolagen avvlyssnar en redan, fler och fler som får reklam direkt efter att de snackat om någon märke. Personligen räknar jag med att allt man gör är mer eller mindre avlyssnad numera tyvärr...

Det här med att Google, Apple mfl skulle lyssna på dina konversationer när du inte sagt "Ok google, hej siri" etc har blivit avfärdat som en myt massvis med gånger. Det är väldigt enkelt att sätta upp ett sådant test och dessa test visar inte att deras samtalsämnen dykt upp mer i form av reklam etc.

En mer sannolik förklaring är att du söker på något/läser om något, detta inspirerar dig att starta ett samtal, du får reklam om detta. Observera att det inte måste vara så att du bokstavligen sökt på exakt det du får upp. Big data är smart nog att klumpa ihop liknande saker och göra väl kvalificerade gissningar. Du kanske har pratar om fotboll med en kollega? Varför? Kanske för att champions league finalen var igår? Du sökte på fotboll en hel del förra året så kombinationen mediokert intresse och trendande orden "champions league fotboll" gör att detta hamnar överst i din lista över reklam osv osv...

Det finns nog ett ganska stort samband mellan casual konversationer och aktuella händelser i samhället exempelvis.

Permalänk

Nej, bara den på min laptop, den har ju en liten lucka att dra för. Men inte på den externa Logitech kameran jag kör på skärmen... kanske man borde göra...

Permalänk
Medlem

på laptopen drar ja för skyddet som finns (lenovo legion 5)

på mina stationära pluggar ja bara in mic och/eller webcam när de används. jag kör offline konton i windows på mina datorer också. om det går att skapa offline konto i windows 11 så blir det åt det hållet, annars funderar jag på att köra igång linux nu när proton funkar rätt bra...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Har ingen men hade jag en skulle jag definitivt vinka bort den ifall jag onanerade, inte för att jag bryr mig om någon råkade klicka fel när dom porrsurfade och såg en läckt bild/vide utav mig sittandes där utan tanken att någon kan se är mer problemet.

Vill ni se är det bara att fråga dock ingen vacker syn så skyll er själva

Permalänk

Så länge jag inte behöver använda kameran så tejpar jag den. Man vet ju aldrig...

Permalänk

Har en led som lyser väldigt tydligt blått när den är på, men om nån nu mot all förmodan skulle lyckas slå på den utan att led:en lyser , ja då får de väl kolla då...

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk

Kopplar endast in webbkameran när den behövs eftersom man vill ha det så Cleant som möjligt och inte ha massa saker som inte används konstant framme när jag använder stationär. Använder jag laptop som har inbyggd webbakmera täcker jag inte över den.

Logiken i att en del här täcker över webbkameran på sina datorer och e nojiga. Gör ni samma sak då med era mobiltelefoner som har en selfiekamera?

Permalänk

Jag tänker att om nån ser genom min kamera utan att indikatorn tänds så har jag andra problem. Men eftersom jag fått en kamera från jobbet för distansarbete, som saknar indikator, så har jag nyligen köpt till ett "linsskydd". Mikrofon hade jag från början och den stänger jag av genom att peta till på dess topp.

Skrivet av SvenskGaming:

Kopplar endast in webbkameran när den behövs eftersom man vill ha det så Cleant som möjligt och inte ha massa saker som inte används konstant framme när jag använder stationär. Använder jag laptop som har inbyggd webbakmera täcker jag inte över den.

Logiken i att en del här täcker över webbkameran på sina datorer och e nojiga. Gör ni samma sak då med era mobiltelefoner som har en selfiekamera?

Nej, men den stirrar mig inte heller i ansiktet hela tiden. En knapp på sidan för att stänga av kamerorna hade dock inte varit fel.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja