Restriktioner bort imorgon - hur kommer ni jobba?

Permalänk
Medlem

1 dag i veckan på kontoret i sthlm resten hemma.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Något man sett på många undersökningar är att folk under 30 år vill mycket hellre jobba på kontor än hemma.

Det är inte konstigt, tänker på våra juniora utvecklare som inte träffat en enda i teamet på 2 år.

De har ingen att bolla idéer med, varje liten små sak blir jobbigt att fråga om på teams så man drar sig från att fråga.

De får inte höra snacket bland de andra utvecklarna och kanske ställa frågor om något.

Det är väldigt mycket mjuka delar som helt försvinner när man jobbar remote, är man erfaren och inte behöver hjälp med något så är nog remote ingen skillnad men för nya i arbetslivet tror jag de gör mer skada än nytta.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Något man sett på många undersökningar är att folk under 30 år vill mycket hellre jobba på kontor än hemma.

Det är inte konstigt, tänker på våra juniora utvecklare som inte träffat en enda i teamet på 2 år.

De har ingen att bolla idéer med, varje liten små sak blir jobbigt att fråga om på teams så man drar sig från att fråga.

De får inte höra snacket bland de andra utvecklarna och kanske ställa frågor om något.

Det är väldigt mycket mjuka delar som helt försvinner när man jobbar remote, är man erfaren och inte behöver hjälp med något så är nog remote ingen skillnad men för nya i arbetslivet tror jag de gör mer skada än nytta.

Antagligen många yngre som är ensamstående också och då blir det nog lätt ensamt och tråkigt att bara sitta hemma hela tiden medan de äldre som har mer etablerat familjeliv hellre vill vara så lite på kontor som möjligt för att få mer tid med hemmalivet. Därför är väl en hybridmodell bra, där de som verkligen vill vara på kontoret får möjlighet till det men att flexibiliteten finns för de som hellre jobbar hemma i större utsträckning.

Permalänk
Medlem

Idag så har jag bara njutit av min sköna sovmorgon

Permalänk
Medlem

Ser bara fördelar för min del att fortsätta jobba hemma... Gärna på heltid men annars max 1 dag per vecka på plats.

1. Mer tid.
Jag kan stanna uppe senare och sova längre vilket bör ge mig mer ork i arbetet då jag inte är trött. Slipper sitta i bilen 1 timme och 30 min var dag.
2. Miljö.
Sparar på miljön genom att inte köra min bensin-bil in till jobb för att utföra samma jobb jag hade gjort hemifrån.
3. Ekonomiskt.
Kopplat till bilkörningen. Sparar massor av pengar på att inte köra bil in var dag till jobb.
4. Arbetsro.
Slipper ha kollegor som kommer in och "hänger i dörren för att snacka lite". Vill ni något, ring mig eller ta det på Teams.

Alla tjatar om att de viktigaste samtalen man har på jobb är vid kaffemaskinen. Att man utväxlar bra idéer och annat där som man inte annars gör. Tror cheferna kör på det också, samt Team-building. Men jag jobbar med två andra i det vi gör, ingen annan kan eller är inblandad i det. Jag kan bara tänka mig om vi skulle få en nyanställd att det kan bli lite jobbigt för denne att behöva ta alla frågor via ett samtal eller på Teams. Så då förstår jag innebörden med att träffas på plats.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

Har arbetat konstant på arbetsplatsen under hela tiden, så det blir la ingen skillnad, skulle jag tro
Mest för att mitt jobb, som förvisso är kontorsjobb numera, inte går att göra på distans

Komiskt(?) nog är jag hemma sjuk idag dock Bara en vanlig förkylning dock, så man lär väl vara tillbaka om nån dag eller två.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Som vanligt, precis som innan pandemin...i fabriken bland alla andra i fabriken...nu utan restriktionerna med munskydd och visir om man jobbade med en kollega inom 2 meter.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Som den introverten jag är så kommer jag köra på som vanligt, undvika folk och folksamlingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormfrog:

Extrovert ledningsgrupp.... haha. Det förklarar mitt företags beslut också. Fan jag hatar överdrivet extroverta, både människor och ledningsgrupper

Min närmsta chef är rätt lagom och innan bestämmelserna om 100% på plats så sa han att han tänkte sig en mjuk återgång och vi ska försöka testa olika sätt att återgå så det blir så bra för alla som möjligt. Dagen efter kom det ett mail till alla från högste chef "fredagen den 1 oktober är vi alla på plats. Vi är inget team om vi är hemma, vi ska jobba tillsammans och den sociala kunskap vi delar med varande andas den gemenskap vi har. Ser fram emot att träffa er alla igen och tillslut ha ett vanligt liv igen!"

Såg på min chef att han inte var jättenöjd han heller. Som introvert så har pandemin fått mig att förstå mig själv så mycket mer! Jag gillar sociala kontakter men stör mig på att alltid ha folk och ljud omkring mig. Min livsglädje gick verkligen upp med att sitta hemma och ha digitala möten, mata på mellan möten och 1-2 dagar i veckan åka in till kontoret och få miljöombyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag själv har varit skeptisk till att många arbetsgivare väljer kontor mitt inne i stan där hyran är som absolut högst, detta trots att inga av kunderna har sina verksamhet där. Jag vet inte riktigt vad detta mitt i stan är närmast för, jo de anställda som såklart bor mitt i smeten.

Har varit på utbildning / besök på såna kontor ibland.
Fattar inte hur någon som bor utanför centrum kan orka med en arbetsplats som knappt går att ta sig till.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

pga av (som det verkar på så många andra arbetsplatser) så har de byggt om och alla områden är i princip "open collaboration"- områden. Det är ju fine om man vill brainstorma osv men ett rent helvete om man måste koncentrera sig eller få massa konstiga frågor från kollegor hela tiden.

Så de har fixat ett verktyg som gör man kan "booka sig in på kontoret" och där ser man även vilka kollegor som har bokat in sig samma dagar. (pga av ombyggnad är det inte lika många kontorsplatser) Ganska smidigt om det är någon idiot-kollega man inte tål

Det är inte bestämt än om det blir mandatory att "boka in sig" säg t.ex 20% av månaden, 0% eller 80%. Vi får se. Vi har som många andra gjort en survey och där svarade jag 50/50. Vi får se...

Med det sagt så saknar jag dock det sociala och småsnacket/kaffehänget - Teams/videomöten är definitivt inte samma sak.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quenya:

I egenskap av läkare med anställning på det lokala sjukhuset hoppas jag innerligt att mitt jobb INTE påverkas de närmsta månaderna av att restriktionerna hävs imorgon.

Det märks väl först om 2 veckor från och med potentiellt ökad smittspridning där en andel blir svårt sjuka? Bör inte samtidigt andelen som lagts in OCH avlidit ha minskat i och med vaccineringen i landet? Tänker mig att kanske lika många läggs in men signifikant många fler kommer nu ut. Och om jag inte minns fel så är det typ 90%+ av alla inlagda ickevaccinerade?

Endast en snabb sidospårsfråga som ej bör utvecklas till någon diskussion utan snarare en snabbfråga till "Dig som jobbar på insidan".

Tack återigen för att Du fortfarande orkar behandla människor som vägrar tro på medicinsk vetenskap! ^_^

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbillgren:

Jag tror att det finns ett värde att träffas fysiskt ibland också. Stora delar av mitt team har rekryterats under pendemin och hade aldrig träffas fysiskt innan förra veckan. Det blir stor skillnad i hur man samarbetar efter att man träffats.

Jag tror att de allra flesta kommer att jobba hemma mycket, det har ju blivit vardag att inte behöva pendla längre.

Personligen så har jag verkligen saknat miljöombyte under den här pandemin, så jag kommer nog variera lite efter hur jag känner kring just den biten framöver.

Då har arbetsgivaren som rekryterat under pandemin per automatik alltså tyckt att det inte är ett krav att ses fysiskt, annars hade man inte rekryterat under dessa omständigheter. Jag köper inte det, vi har liknande situation och jag köper inte riktigt det argumentet.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

2-2,5 dag i veckan, men det är flexibelt som det ser ut.
Större Göteborgsbolag.

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Medlem

Jobbar hemifrån fortfarande sen 2020 och det kommer nog vara så ända tills någon gång 2022 (bor utomlands i Prag, Tjeckien).
Är så jäkla nice att jobba remote så jag kommer ha det som krav på nästa jobb att det måste vara remote

Visa signatur

Mac Mini: Apple M1 3.2GHz, 16GB LPDDR4X, 4.2TB SSD, MacOS12
Jobb laptop: Ryzen7 Pro 4750U 1.7GHz, 16GB DDR4, 512GB SSD, Win10 Enterprise
34"iiyama 3440x1440 + Logitech MX Keys + MX Master 3 + Logitech Z-207
65"LG NANO75P 4K | 16TB QNAP NAS
OnePlus 7T 128GB | DJi Mini2 drone

Permalänk
Medlem

I mitt fall så var det så att redan annan pandemin så var normen att man är på kontoret i snitt 2 dagar i veckan. När pandemin slog till så var det 5 dagar hemmajobb som gällde, och nu när restriktionerna lyfts så blir det en återgång till ca 2 dagar i veckan på kontoret, men jag tror att det kommer bli mer precis i början då folk saknat "stämningen" och det.

En annan grej är väl att alla konferenser och sådant har blivit digitala. Men nu med pandemin i backspegeln så blir det en återgång till fysiska konferenser. Det är något jag saknat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av KorvMos:

Många introverta här på sweclockers eller har många blivit lite bekväma låter som nästan inga vill tillbaka till kontoren.

Har man arbetsuppgifter som kräver djup koncentration och som utförs 95% ensam så är det ganska självklart att fortsätta hemifrån ifall man har ett kontor som är som ett zoo

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

Jobbar i en Coop affär, har gjort hela tiden så ingen skillnad då eller nu, 5 dagar i veckan.. Ta hand er!! Cheers..

Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Vi är en relativt liten grupp människor på mitt kontor och alla är väldigt socialt lagda så jag kan verkligen mäta att dom presterar sämre hemma.

Säger någon att den behöver jobba hemma så kommer jag självklart inte förbjuda det men max någon dag i veckan. Om dom inite ljuger för mig så vill dom inte jobba hemma heller så det är ett icke problem här.

Du litar alltså inte på dina anställda. Det kanske är det som är problemet, och inte varifrån de utgår när de gör sitt arbete.

Permalänk
Medlem

Har jobbat 100% hemma sedan 1 år tillbaka. Nu skall samtliga infinna sig på plats, 100%. Vi ska även ha flera större möten, en intern "mini-mässa" samt jobbfest, allt under första arbetsveckan på plats.

Jag är grymt missnöjd på hur man hanterar situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

”Vi andra”. Nog för att du verkar ha en knepig personlighet men vi diskuterar inte schizofreni nu. Om du har flera personligheter skulle det underlätta att få veta vilken av dina personligheter som jag egentligen för en dialog med nu. Alternativet är ju annars att det du anklagar mig för likväl kan appliceras på dig själv, dvs. att du vet precis vad alla andra tänker och känner till.

Måste erkänna att jag inte hänger med på vad du pratar om nu, jag sätter ett sträck över diskussionen och säger tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaap:

Har jobbat 100% hemma sedan 1 år tillbaka. Nu skall samtliga infinna sig på plats, 100%. Vi ska även ha flera större möten, en intern "mini-mässa" samt jobbfest, allt under första arbetsveckan på plats.

Jag är grymt missnöjd på hur man hanterar situationen.

Jag förstår inte varför man ska dra igång festligheter direkt, hade hellre sett man väntat någon vecka iaf

Permalänk
Medlem

Helt fritt hur man vill göra hos oss. Jag är visserligen föräldraledig på halvtid men väljer att gå tillbaka en dag i veckan och ta 1.5 dag hemifrån. Vill man sitta på jobbet så bokar man en kontorsplats, som jag förstod det kommer det fortfarande vara 2 meter mellan skrivborden så det finns ~30 platser per våningsplan att använda. Bra upplägg imho.

Permalänk
Medlem

Mitt företag har infört 3-2 regeln, dvs 3 dagar hemma och 2 dagar på kontoret på en vecka. Dock arbetar jag för kund och de har sagt att alla ska tillbaka på 100% på kontoret efter nyår. Det är INGEN som vill det. Det kommer bli mycket liv i lådan om det kan jag säga.

Själv föredrar jag mellan 3 dagar hemma och 2 dagar på kontoret på en vecka. Så vill jag arbeta i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teagirl:

Antagligen många yngre som är ensamstående också och då blir det nog lätt ensamt och tråkigt att bara sitta hemma hela tiden medan de äldre som har mer etablerat familjeliv hellre vill vara så lite på kontor som möjligt för att få mer tid med hemmalivet. Därför är väl en hybridmodell bra, där de som verkligen vill vara på kontoret får möjlighet till det men att flexibiliteten finns för de som hellre jobbar hemma i större utsträckning.

Ja tror också hybridmodellen är den som funkar bäst för de flesta.

Dock undrar jag hur man rent praktiskt gör. Låt vem som helst komma in när som helst? Eller kör man specifika dagar så man vet att det går att sammanstråla? På ett sätt är det väl skönt att åka in vid behov men sen är det väl inte optimalt om man åker in och de man behöver träffa jobbar hemma.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Jobbar på myndighet och vi ska göra en "successiv återgång till arbetsplatsen" i etapper. Det står "Andelen medarbetare som FÅR vara på arbetsplatsen kommer öka i varje fas" så inget konkret om hemarbete kommer vara ett alternativt. Men det är ju som vanligt från myndigheter, vara så otydliga som möjligt in i det sista..

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

Misstänker det blir lite som i USA där möjligheten att arbeta från hemmet blir ett stort plus i rekryteringen, och de arbetsgivare som insisterar med 100% på arbetsplatsen riskerar att bli av med många bra arbetstagare. Det är ju även många som nu önskar att flytta ut från de trånga storstäderna vilket innebär ökad pendlingstid.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av korreWorre:

Har man arbetsuppgifter som kräver djup koncentration och som utförs 95% ensam så är det ganska självklart att fortsätta hemifrån ifall man har ett kontor som är som ett zoo

Ja det eller att man ska ha ett eget rum på kontoret. Men så verkar inte arbetsgivare tänka, mer zoo-style som du säger.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Ja det eller att man ska ha ett eget rum på kontoret. Men så verkar inte arbetsgivare tänka, mer zoo-style som du säger.

Många chefer och folk på kontoret säger hela tiden hur viktigt det är med spontana möten och kontakt mellan avdelningar vid kaffemaskinen och sånt. Känns mer som att det håller oss effektiva tillbaka för att deras prestationer ska se bättre ut relativt. Tror jag jobbar kanske 30% av tiden effektivt på kontoret. Resten är typ lunch, någon som knackar på axeln, kaffekö och pendling...

Pingisbordet var trevligt dock, det saknar jag

Permalänk
Medlem

Ska vi se... kommer gå till jobbet som vanligt som jag har gjort under hela "pandemin" utan några förändringar alls då vi aldrig följt något mer än att vi sprang runt med munskydd på hakan i ett par månader och lite fler stationer med handsprit när det var som värst på min arbetsplats.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.