Bitcoin-företag köper kolkraftverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vi har mer pengar (disponibel inkomst) nu än för 30-40 år sen, jämför konsumptionen nu och då så får du svaret.

Räknar du med alla lånade pengar? Det tror inte jag. Precis samma mönster såg vi på 1920-talet (det glada 20-talet). Folk lånade och lånade, konsumerade och konsumerade. Sen gick det milt uttryckt käpprätt åt helvete.

Jämför all reklam nu med då (30-40 år sen). Utan all konsumtionshetsande reklam hade vi garanterat konsumerat mindre. Och utan alla reklamkostnader skulle vi kunna få fram bättre och mer hållbara produkter.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Vi har mer pengar (disponibel inkomst) nu än för 30-40 år sen, jämför konsumptionen nu och då så får du svaret.

Konsumtionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Finns inget innovativt med att elda för kråkorna, dessutom är bitcoin vansinnigt osäkert, kraschar den tekniska infrastrukturen är hela värdet borta *poff* som tex vid ett Carrington-event(kolla Wikipedia). Guld är en hel del svårare att få att gå upp i rök helt och hållet.

Alltså du beskriver ett scenario ingen bransch, produkt eller utveckling i övrigt tar hänsyn till. Skulle en EMP solstorm slå ut jordens elnät, då försvinner 100 år av utveckling direkt. Det innebär ett form av stenåldersscenario där sedlar blir värdelösa, alla pengar på våra bankkonton, rik som fattig, försvinner direkt. Vid ett sådant scenario står världen inför enorma utmaningar, troligtvis anarki och massdöd. Det bådar snarare mer för att använda Bitcoin än Fiat.

Faktum är att Bitcoin har en betydligt mer robust teknisk infrastruktur än konventionella banksystem som egentligen är baserade på bankservar och deras backuper medans Bitcoin är ett globalt decentraliserat nätverk med tusentals noder. Inte ens en EMP solstorm skulle slå ut Bitcoin eftersom en solstorm endast slår på en hemisfär, förutsatt att de optiska ledningarna som förbinder världen inte blir klippta (de påverkas inte av EMP), då kommer halva världen fortfarande ha fungerande elnät och kommunikation, således överlever Bitcoin. Så låt oss säga att en EMP slår ut USA, då försvinner alla databaser och deras backuper i USA som noterar medborgarnas bankkonton. Några banker kanske backupar deras kunders data på servrar på andra sidan världen men troligtvis gör många inte det. Dina bitcoins kommer alltid existera så länge det finns ett nätverk, betydligt mycket säkrare än en server och dess backuper.

Så visst guld kommer förmodligen alltid ha ett värde, men det finns inget praktiskt användbart scenario för guld förutom vid ett stenåldersscenario, och även vid ett sådant scenario är guld väldigt opraktiskt då du inte kan dela det utan att behöva smälta ner, och de flesta människor sitter inte på guldmynt i sin byrålåda. I princip alla fysiska tillgångar som du kan bevisa tillhör dig har ett värde vid ett sådant scenario.

I övrigt förstår de flesta insatta värdet av ett decentraliserat monetärt system, både som parallellekonomi till fiat, men också som säkerhet inför politiska dystopiska utvecklingar. Idag är individen inte ett dugg skyddad mot stater, de kan när de vill stänga ner alla dina bankkonton utan att du har något att säga om saken. Så det är inte "elda för kråkorna", det är nödvändigt om vi ska behålla demokrati långsiktigt. Vi ser redan hur Kina kör över sina miljardärer och länsar deras bankkonton när de går emot staten, väst rör sig också i denna riktningen med de tekniska möjligheter de erhållit som kan begränsa vår frihet. I princip kan staten stänga ner dina bankkonton genom att kalla dig "terrorist", "fiende till staten".

Demokrati kostar pengar men det är också nödvändigt om vi ska säkerställa vår frihet, på samma sätt är ett decentraliserat monetärt system lika viktigt i den demokratiserande modellen, speciellt i denna moderna tid där tekniska lösningar möjliggör förtryck, vi blir redan övervakade konstant och ingen kan göra något åt saken, vi behöver tekniska lösningar som också skyddar oss medborgare.

Permalänk
Medlem

SweClockers journalister. Jag noterar att ni väldigt ofta rapporterar om negativa nyheter men sällan om positiva.
Som ett exempel så rapporterar ni inte om att Twitter nu implementerat Bitcointippning för användare men väljer att publicera det här icke-problemet till nyhet.

Att spä på elden är som redan brinner rejält bland SweClockare är ju tragiskt att se.

Permalänk
Medlem

Så vi använder energi för att producera någonting som bara existerar virtuellt och som vi inte kan skapa någonting med i den fysiska världen. Och nu dessutom med smutsig el. Det är ju fantastiskt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Räknar du med alla lånade pengar? Det tror inte jag. Precis samma mönster såg vi på 1920-talet (det glada 20-talet). Folk lånade och lånade, konsumerade och konsumerade. Sen gick det milt uttryckt käpprätt åt helvete.

Jämför all reklam nu med då (30-40 år sen). Utan all konsumtionshetsande reklam hade vi garanterat konsumerat mindre. Och utan alla reklamkostnader skulle vi kunna få fram bättre och mer hållbara produkter.

Det här är SCBs definition.

Citat:

Disponibel inkomst: Summan av alla inkomster och transfereringar (t.ex. barn- och bostadsbidrag samt försörjningsstöd) minus slutlig skatt.

Vi konsumerar i alla fall betydligt mer än då, det är därför det är ett stort problem att det är så många människor kvar som ska nå upp till vår levnadsstandard. Det kommer innebära ett ännu högre tryck på våra resurser eftersom varje individ kommer öka sin konsumtion.

Skrivet av Persson66:

Konsumtionen.

Jag får väl rätta mig efter ordboken då.

Skrivet av BrottOchStraff:

Så vi använder energi för att producera någonting som bara existerar virtuellt och som vi inte kan skapa någonting med i den fysiska världen.

Det finns många saker som uppfyller den där definitionen, den behöver finjusteras lite tror jag?

Permalänk
Medlem

Det mest absurda i det här måste väl ändå vara att vi i Sverige tvingas betala plastpåseskatt och lilla landet i norr stänger kärnkraftverk medan resten av världen kör hårt på med kolkraftverk som är betydligt värre för klimatet.

Heja Sverige, vi ska rädda världen från undergång......

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Nej varför då, finns ju en mening med det. Vad är det för mening med bitcoin mining, det hade ju räckt med att ha en e-valuta, men vad bidrar bitcoin mining med?

Förstår att du försöker baita in med att banksystemets servar också drar mycket ström, men lovar att det är en bråkdel av vad all bitcoin mining drar.

Vad finns det för mening med olika banker? För att inte tala om olika valutor. Olika krypto har olika styrkor, respektive svagheter.

Du borde nog ta och kolla upp det istället för att killgissa. Banksystemet kräver över dubbelt så mycket energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Så vi använder energi för att producera någonting som bara existerar virtuellt och som vi inte kan skapa någonting med i den fysiska världen. Och nu dessutom med smutsig el. Det är ju fantastiskt.

Dina pengar på banken existerar bara virtuellt och kan inte skapa någonting i den fysiska världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Därför man har guldreserv DUH!

Ser man på det mer praktiskt så är bara det att vi knappt använder fysiska pengar i Sverige faktiskt ett bekymmer ur säkerhetssynpunkt, handeln har drivit e-pengar för att slippa penninghantering och tjuvar, men som Coop visade i år så kan saker haverera.

Guldreserven som bara är en bråkdel av alla pengar som banken har? Pengar skapas genom lån, inte genom guldreserven... "DUH!"

Kan lova dig att det är bankerna som är intresserade av att slippa kontanthanteringen snarare än handeln. Vid handel med kort kan banken ta ut en avgift på varje transaktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Nej varför då, finns ju en mening med det. Vad är det för mening med bitcoin mining, det hade ju räckt med att ha en e-valuta, men vad bidrar bitcoin mining med?

Hashraten vid bitcoin mining används ju främst för att utföra och verifiera alla transaktionerna med bitcoin som pågår dygnet runt. De som minar blir belönade med bitcoin. Iomed att bitcoin är proof of work så hade transaktioner inte fungerat utan mining. Med andra ord, mining är inte bara till för att "gräva fram" nya bitcoins.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Nej varför då, finns ju en mening med det. Vad är det för mening med bitcoin mining, det hade ju räckt med att ha en e-valuta, men vad bidrar bitcoin mining med?

Om du tycker att en e-valuta hade räckt förstår du ju absolut ingenting om idén bakom Bitcoin, diskussionen blir liksom helt meningslös då. Varför inte läsa lite om ämnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

”Ever recorded”
Bör väl kanske understrykas att man troligen inte mätt temperaturen där allt för länge.
Jag förstår inte hur man tillåts fastställa att temperaturerna är som dom är Pga någonting när man har historik som sträcker sig 0,000000000000000000000001% tillbaka i tiden. Vad hände med att forskning måste vara bevisat över tid, inte hypotetiska ”högst troligt”.

Nån miljon år räcker definitivt som måttstock: https://phys.org/news/2015-05-ice-cores-atmospheric-million-y... https://phys.org/news/2015-05-antarctic-ice-cores-reveals-atm...

Att planeten blir varmare i samband med människans exploatering är uppenbart.

Permalänk

största delen av dom där kilowajserna blir väll värme?
nån av dom större bitcoin-farmarna som använder spillvärmen till nått vettigt? borde ju gå att använda för att värma närligande byggnader.

Permalänk
Medlem

I Sverige påtvingas vi elbilar och plastpåsskatt, emedan världen över så står kolkraftverken och brummar, samt byggs ut i rask takt, tillika. Till exempel för att tillverka mobilskal som sedan individuellt skickas hem till svenska privatpersoner, på andra sidan jordklotet.

Låt den som är utan skuld kasta den första stenen.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cocosoft:

SweClockers journalister. Jag noterar att ni väldigt ofta rapporterar om negativa nyheter men sällan om positiva.
Som ett exempel så rapporterar ni inte om att Twitter nu implementerat Bitcointippning för användare men väljer att publicera det här icke-problemet till nyhet.

Att spä på elden är som redan brinner rejält bland SweClockare är ju tragiskt att se.

AftonClockers!

Dessvärre har de gjort kalkylen vad som får de att gå runt: glada eller sorgsna nyheter.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Många klimatalarmister här hehe, bränn på vill ha ha värmare klimat!

EdG3l0Rd.

Permalänk
Inaktiv

Det är en tidsfråga innan det blir en rejäl "crackdown" på cryptos. Aggressiva miljömål skapar problem med höga elpriser, då behövs en syndabock för att politikerna ska rädda sitt eget skinn.

Sen tror jag priset på XBT kan skjuta till nya höjder på 30-talet, men vi kommer ha några år av hårda toner vem som släpper ut vad och hur. Miners ligger risigt till, om det finns ett folkligt stöd att tycka att "bitcoin förstör klimatet" så är det den retoriken politiker kommer att använda.

Bara observerar vad som händer, ingen åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Det är en tidsfråga innan det blir en rejäl "crackdown" på cryptos. Aggressiva miljömål skapar problem med höga elpriser, då behövs en syndabock för att politikerna ska rädda sitt eget skinn.

Sen tror jag priset på XBT kan skjuta till nya höjder på 30-talet, men vi kommer ha några år av hårda toner vem som släpper ut vad och hur. Miners ligger risigt till, om det finns ett folkligt stöd att tycka att "bitcoin förstör klimatet" så är det den retoriken politiker kommer att använda.

Bara observerar vad som händer, ingen åsikt.

Det är redan för sent för en rejäl "crackdown" på cryptos. Finns ingen möjlighet att stänga ner crypto i nuläget utan att skapa enorma turbulenser i marknaderna, det finansiella systemet och riskera en finansiell kris med tanke på de stora institutionella investerare som redan är investerade, bl.a. BlackRock. Crypto är här för att stanna och länder som väljer att gå emot utvecklingen kommer förlora intäkter till länder som är kryptovänliga, dessutom finns det inte resurser att genomdriva ett förbud på något sätt. Som bäst kan man tvinga större växlingsaktörer att stänga ner sin verksamhet i de enskilda länderna men det är inget som hindrar kryptoägare att resa till valfritt kryptovänligt land och extrahera sina kryptos där.

Sen kan man skylla höga elpriser på vad man vill men tror knappast människor är så korkade att tro att krypto har någon seriös påverkan på elpriserna. Det blir en svag syndabock för politiker som skyller ifrån sig, speciellt när våra energibehov ökar exponentiellt just nu med grön omställning och ny innovation.

Permalänk
Medlem

Tja, snart så kommer vi kunna läsa att Bitcoin mining står för en allt större del av den globla föroreningen i världen. Men det är ju samtidigt bra eftersom det tryggar ju jobben.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

I Sverige påtvingas vi elbilar och plastpåsskatt, emedan världen över så står kolkraftverken och brummar, samt byggs ut i rask takt, tillika. Till exempel för att tillverka mobilskal som sedan individuellt skickas hem till svenska privatpersoner, på andra sidan jordklotet.

Låt den som är utan skuld kasta den första stenen.

Som redan sagts är de i en prekär situation; hade Europa varit i samma sits (explosiv ökning av befolkning och ekonomi) hade säkert vi också behövt bygga kolkraftverk då de är enkla, billiga och kolet finns att tillgå omedelbart.

Och jag kan inte påverka vad t ex Kina gör med kol, men jag kan påverka mig själv. Nu har jag inte så stor klimatpåverkan egentligen så det finns inte jättemycket jag kan göra annat än att handla lokalproducerat, köra lite mindre (med en 20 år gammal Volvo) och inte handla saker jag inte behöver egentligen, och kanske viktigast är att jag eldar inte olja eller kol för att direkt öka mina tillgångar. Det de gjorde handlar inte om energispolitik eller nödvändig utbyggnad av infrastruktur för att förse ett helt samhälle eller produktionsindustri, de gjorde det enkom för att förse sig själva med pengar. Hade de gjort det med t ex vindkraftverk hade det fortfarande sett girigt ut, men kol? Det är direkt destruktivt.

Permalänk
Medlem

Vilka absoluta enheter. När politikerna sviker så tar man saken i egna händer och säkrar energin för framtiden. Jag lyfter på hatten åt deras handlingskraft.

Den optimala lösningen hade varit kärnkraft som ger alla tillräcklig, billig, ren och stabil energi. Men nu är det som det är och den vägen har gjorts oframkomlig på grund av anledningar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweViver:

Det mest absurda i det här måste väl ändå vara att vi i Sverige tvingas betala plastpåseskatt och lilla landet i norr stänger kärnkraftverk medan resten av världen kör hårt på med kolkraftverk som är betydligt värre för klimatet.

Heja Sverige, vi ska rädda världen från undergång......

Detta stämmer inte ens, sen parisavtalet har de flesta länder helt stoppat utvecklingen av kolkraftverk, Kina har varit stor finansiär till detta och även de har upphört med att investera i det utanför sina gränser.

Och om du tror plastpåseskatt har med saken att göra så får du nog titta ut från fågelholken lite, för det är ju helt irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Bitcointippning

På närmaste sophög?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Som redan sagts är de i en prekär situation; hade Europa varit i samma sits (explosiv ökning av befolkning och ekonomi) hade säkert vi också behövt bygga kolkraftverk då de är enkla, billiga och kolet finns att tillgå omedelbart.

Och jag kan inte påverka vad t ex Kina gör med kol, men jag kan påverka mig själv. Nu har jag inte så stor klimatpåverkan egentligen så det finns inte jättemycket jag kan göra annat än att handla lokalproducerat, köra lite mindre (med en 20 år gammal Volvo) och inte handla saker jag inte behöver egentligen, och kanske viktigast är att jag eldar inte olja eller kol för att direkt öka mina tillgångar. Det de gjorde handlar inte om energispolitik eller nödvändig utbyggnad av infrastruktur för att förse ett helt samhälle eller produktionsindustri, de gjorde det enkom för att förse sig själva med pengar. Hade de gjort det med t ex vindkraftverk hade det fortfarande sett girigt ut, men kol? Det är direkt destruktivt.

Jo, du kan enkelt påverka vad Kina "gör med kol": Bojkotta skiten. Köp inga mobilskal från Kina.

Du uppnår du två saker:

A) Du besparar oss en massa utsläpp från koleldad energi. Ty om ingen köper dem så görs de heller inte.
B) Du skickar en klar och tydlig signal till Kina om att de måste lägga ner och göra om

På detta vis uppnår du oerhört mycket mer än om du kör subventionerar elbil med skattepengar och betalar extra för en plastpåse.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Detta stämmer inte ens, sen parisavtalet har de flesta länder helt stoppat utvecklingen av kolkraftverk, Kina har varit stor finansiär till detta och även de har upphört med att investera i det utanför sina gränser.

Och om du tror plastpåseskatt har med saken att göra så får du nog titta ut från fågelholken lite, för det är ju helt irrelevant.

Kina, Indien och Afrika (är osäker på om det gäller hela Afrika) har fått dispens till år 2030 (Parisavtalet) med att skita ned exakt så mycket de vill och behagar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonkenPonken:

Kina, Indien och Afrika (är osäker på om det gäller hela Afrika) har fått dispens till år 2030 (Parisavtalet) med att skita ned exakt så mycket de vill och behagar.

Hittar ingenting som stödjer detta påstående, du får gärna komma med källa.

Oavsett, så är världen som tur är större än dom. Att Kina/Indien prioriterar pengar över klimat/miljö är ju knappast något nytt. Men små förbättringar sker hela tiden.

Afrika är stort, och det finns länder där som följer parisavtalet. T ex Gambia.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Hittar ingenting som stödjer detta påstående, du får gärna komma med källa.

Oavsett, så är världen som tur är större än dom. Att Kina/Indien prioriterar pengar över klimat/miljö är ju knappast något nytt. Men små förbättringar sker hela tiden.

Afrika är stort, och det finns länder där som följer parisavtalet. T ex Gambia.

Då får du leta vidare då om du inte hittar på det.

Ska vi enbart prata koldioxid så står Kina för 35% högre utsläpp än både USA och EU tillsammans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Då får du leta vidare då om du inte hittar på det.

Ska vi enbart prata koldioxid så står Kina för 35% högre utsläpp än både USA och EU tillsammans.

Det är du som hävdar något, så det är upp till dig att faktiskt kunna visa en källa för ditt påstående.

Edit: EU+USA är 448+331 miljoner, tillsammans då 779 miljoner. Kina? 1.411 miljoner, vilket är 81% fler invånare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonkenPonken:

Då får du leta vidare då om du inte hittar på det.

Ska vi enbart prata koldioxid så står Kina för 35% högre utsläpp än både USA och EU tillsammans.

Okej så vi kan med andra ord avfärda det du sagt direkt. Jag tolkar det som att inte hittar källa heller.

Resten är ja, inget nytt under radarn där heller. De har en lång väg att gå för att bli koldioxidneutrala precis som USA - men de har ett utsatt mål i alla fall till skillnad från många andra länder. Vet inte riktigt vart du vill komma med kommentaren, att Kina är en miljöbov vet väl så gott som alla på planeten.