Bitcoin-företag köper kolkraftverk

Permalänk
Medlem

Jag tror att många i den här tråden skulle gynnas av att ta ett steg tillbaka från tangentbordet och läsa på lite om retorik och hur man formulerar sig i text. Det är ju helt otroligt vilken låg nivå det är på många av inläggen här (med övervägande del från folk från "ena" sidan...). Pratar ni så här till folk i verkligheten också? Ibland känner jag att retorik skulle vara ett viktigare ämne i skolan så man får det inpräntat från tidig ålder.

OnT: Jag har aldrig investerat i Bitcoin, och blir ju ännu mindre sugen nu kan jag ju säga. Ju förr vi kan montera ner kolkraftverken desto bättre, satsa på mer grön energi

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är inte bankerna som har en guldreserv, det är staten, för att garantera det finansiella systemet vare sig det är pengar eller handskrivna lappar det rör sig om. Guldet = bitcoin.

Om systemet går ner spelar det ingen roll vem det var som tjänade på det, alla drabbas.

Ja, men den är fortfarande en bråkdel av alla pengar som banken har som täcks upp.

Ja, det var inte det som jag menade I mitt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

600.000 ton kol för att mata 1800-datorer? Det var några hungriga maskiner!

Skrivet av norrby89:

tänk på att dessa är inte datorer i sig, utan snarare ASIC's som drar upp mot 2.5-3kilowatt styck

"600 000 ton kol per år, vilket ska räcka till att driva 1 800 mining-datorer", d.v.s. 600 ton kol per år för 1,8 datorer, eller ca 330 ton kol per år för en dator...

Nu rör det sig dock inte om 600 000 ton kol, utan 600 000 ton "coal waste". Det är en restprodukt vid kolbrytning som bara innehåller en mindre andel kol.

Hade det rört sig om 600 000 ton rent kol så hade det inneburit att det varit rejält krävande datorer...

Kol har ett energiinehåll på 5-10 kWh/kg vid förbränning (beroende på typ/kvalitet). Vid ett kolkraftverk så kan ca 35% av värmeenergin omvandlas till elektricitet. Detta innebär att kol ger 1,75 till 3,5 kWh elenergi per kilo.
(5 kWh/kg * 0,35 = 1,75 kWh/kg)
(10 kWh/kg * 0,35 = 3,5 kWh/kg)

600 000 000 kg kol hade alltså givit 1,05 till 2,1 TWh.
(600 000 000 kg * 1,75 kWh/kg = 1,05 TWh)
(600 000 000 kg * 3,5 kWh/kg = 2,1 TWh)

Den totala effekten hade alltså blivit mellan 120 och 240 MW.
(1,05 TWh/år / (365,25*24) h/år = ca 120MW)
(2,1 TWh/år / (365,25*24) h/år = ca 240MW)

Utslaget på 1800 datorer hade det blivit 67 till 133 kW per dator.
(120MW / 1800 = ca 67 kW)
(240MW / 1800 = ca 133 kW).

Men som sagt, "coal waste" innehåller bara en mindre andel kol.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Ska komma skatt snart på koldioxidutsläpp om jag minns rätt. I så fall kommer många kolkraftverk att försvinna.

Snart? Det finns redan i realiteten, särskilt inom energisektorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Fast du hänvisar till en artikel där det tydligt står (förutom dålig rubrik) att det inte är brist på el utan begränsningar i stamnätet. Det är att få dit elen som är problemet inte brist på produktion av el. Talar man om brist på el, så ska blackouter vara förekommande, det är det inte.

Eon uppges skylla problemen på Svenska Kraftnät. Stamnätet klarar helt enkelt inte de behov som Malmöregionen väntas ha i framtiden.

Det bottnar väl i samma sak. Om de inte får bygga ut för att elen inte kan transporteras dit det behövs så innebär det att det skulle uppstå elbrist där. Det är inte önskvärt att företag inte kan bygga ut tycker jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

Det bottnar väl i samma sak. Om de inte får bygga ut för att elen inte kan transporteras dit det behövs så innebär det att det skulle uppstå elbrist där. Det är inte önskvärt att företag inte kan bygga ut tycker jag.

Helt rätt! Det är ett genuint problem. En del kanske tycker jag märker ord men jag menar på att det är viktigt att påpeka exakt vart felet ligger för att rätt åtgärder skulle tas. Ett extra kärnkraftverk hade t ex inte hjälpt Pågen där om det är stamnätet som det tar stopp i.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Fast du hänvisar till en artikel där det tydligt står (förutom dålig rubrik) att det inte är brist på el utan begränsningar i stamnätet. Det är att få dit elen som är problemet inte brist på produktion av el. Talar man om brist på el, så ska blackouter vara förekommande, det är det inte.

Eon uppges skylla problemen på Svenska Kraftnät. Stamnätet klarar helt enkelt inte de behov som Malmöregionen väntas ha i framtiden.

Det är egentligen två problem. Överföringskapaciteten är ett och det andra är att det blåser för lite och solen skiner för dåligt när vi här i Sverige skulle behöva som mest el.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Vad hände med att forskning måste vara bevisat över tid, inte hypotetiska ”högst troligt”.

Vad som hände med det är att det finns väldigt mycket data som visar på globala temperaturer över betydligt längre tidsspann än ~200 år. Med uppmätt menar man alltid "mätt sedan termometrar funnits", men vetenskapen har data som sträcker sig över miljoner år. Man använder geologiska studier för det. Vetenskapen har dessutom riktigt pålitlig data som sträcker sig åtminstone 800000 år bakåt, vilket man fått från iskärnor från polarisarna och glaciärer. Dessa mätningar är allt annat än "hypotetiska". Vad den här datan säger låter jag vara osagt, om du är intresserad av att lära dig något så finns det gott om information kring detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Snart? Det finns redan i realiteten, särskilt inom energisektorn.

Det visste jag ej. Nu vet jag det!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Några generella tankar kring ämnet:
Finns det någon uppskattning hur mycket el "Moderna tjänster" som facebook etc. drar?
Om man tar bort all "bloat" på internet, hur mycket energi skulle man kunna tjäna då?

Lite funderingar bara :-).

Mvh
Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

"600 000 ton kol per år, vilket ska räcka till att driva 1 800 mining-datorer", d.v.s. 600 ton kol per år för 1,8 datorer, eller ca 330 ton kol per år för en dator...

Nu rör det sig dock inte om 600 000 ton kol, utan 600 000 ton "coal waste". Det är en restprodukt vid kolbrytning som bara innehåller en mindre andel kol.

Hade det rört sig om 600 000 ton rent kol så hade det inneburit att det varit rejält krävande datorer...

Kol har ett energiinehåll på 5-10 kWh/kg vid förbränning (beroende på typ/kvalitet). Vid ett kolkraftverk så kan ca 35% av värmeenergin omvandlas till elektricitet. Detta innebär att kol ger 1,75 till 3,5 kWh elenergi per kilo.
(5 kWh/kg * 0,35 = 1,75 kWh/kg)
(10 kWh/kg * 0,35 = 3,5 kWh/kg)

600 000 000 kg kol hade alltså givit 1,05 till 2,1 TWh.
(600 000 000 kg * 1,75 kWh/kg = 1,05 TWh)
(600 000 000 kg * 3,5 kWh/kg = 2,1 TWh)

Den totala effekten hade alltså blivit mellan 120 och 240 MW.
(1,05 TWh/år / (365,25*24) h/år = ca 120MW)
(2,1 TWh/år / (365,25*24) h/år = ca 240MW)

Utslaget på 1800 datorer hade det blivit 67 till 133 kW per dator.
(120MW / 1800 = ca 67 kW)
(240MW / 1800 = ca 133 kW).

Men som sagt, "coal waste" innehåller bara en mindre andel kol.

Ja men då är väll en "dator" säkert snarare ett rack med flera asic's då? Sen är det går det inte att bara räkna sådär utan sen är det transformeringsförluster, transportförluster osv. Liksom framgår inte direkt om dom sätter upp farmen i en byggnad bredvid eller om farmen är 50 mil eller 500 mil bort, kan göra en enorm skillnad.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja men då är väll en "dator" säkert snarare ett rack med flera asic's då? Sen är det går det inte att bara räkna sådär utan sen är det transformeringsförluster, transportförluster osv. Liksom framgår inte direkt om dom sätter upp farmen i en byggnad bredvid eller om farmen är 50 mil eller 500 mil bort, kan göra en enorm skillnad.

Absolut finns en del förluster, men jag tror det största felet här är att Sweclockers artikel säger kol, medan originalartikeln säger "coal waste". "Coal waste" innehåller kanske omkring 10% kol vilket skalar ner det hela med en faktor 10. Detta skulle ge ca 10kW per dator (oavsett vad en dator innebär i detta sammanhang...är ju knappast vanliga skrivborsdatorer iaf), vilket jag tycker låter mer rimligt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

En del går liksom så långt att miners borde fängslas för sina brott. Antar brottet är att graffekorten egentligen ska ha gått till ponkarna här på SweClockers. #19115296

Jag vill inte avslöja för mycket men...

Det är ironi.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag vill inte avslöja för mycket men...

Det är ironi.

Dold text

Det var ju svårt att avgöra. Av bara att läsa denna tråd så är ju en helt rimlig åsikt. Hatet tycks liksom inte ha någon gräns.

#19271607 "Det borde totalförbjudats"
#19271573 "Det är dags för ett globalt förbud mot alla typer av pyramidspel.
#19271648 "Men det var då själva fan. Dags för globalt totalförbud mot kolkraftverk. Förra århundradet, helst."
#19271567 "Självklart satsar världens smuts på smutsenergi."

@Dinkefing's kommentar passar in fint bland dessa, inte sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Helt rätt! Det är ett genuint problem. En del kanske tycker jag märker ord men jag menar på att det är viktigt att påpeka exakt vart felet ligger för att rätt åtgärder skulle tas. Ett extra kärnkraftverk hade t ex inte hjälpt Pågen där om det är stamnätet som det tar stopp i.

Självklart hade det hjälpt att ha en stabil producent nära, då belastas inte överföringskapacitet från norr (som för övrigt snart inte finns iom Hybrit, H2 Green steel och North Volt som kommer kräva MYCKET energi)? Har dock noterat din lite tråkiga attityd i tråden rent generellt. Man kan faktiskt diskutera utan att vara otrevlig mot andra, även om man blir kränkt iom att MP kritiseras.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ingenjören:

Självklart hade det hjälpt att ha en stabil producent nära, då belastas inte överföringskapacitet från norr (som för övrigt snart inte finns iom Hybrit, H2 Green steel och North Volt som kommer kräva MYCKET energi)? Har dock noterat din lite tråkiga attityd i tråden rent generellt. Man kan faktiskt diskutera utan att vara otrevlig mot andra, även om man blir kränkt iom att MP kritiseras.

Till och börja med är jag inte MP, väldigt långt ifrån faktiskt. Så det har inte med saken att göra. Det är den tråkiga attityden mot dom från gnällhögern som kritiseras, det drar ner oss andra i högern.

Jag tror absolut att en stabil producent i längden behövs, men det var inte problemet i fallet som diskuterades.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krEJZi:

Tycker Miljöpartiet ska börja en insamling och med pengarna köpa upp och sedan lägga ner alla kolverk! =D

Nä men ska man ha en framtidens valuta så borde ju minimikravet vara att den inte tar dö på planeten.

Ja du menar så att vi blir helt utan el här i södra Sverige under vintern? Det skulle ju säkert bli bra

Permalänk
Medlem

Sjukaste är ju att det är subventionerat av staterna att köra kolkraftverket, subventionerna borde vara för miljövänliga sätt. Motsvarande artikel där man använt typ vindkraftverk för samma sak hade ju inte varit alls lika provocerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Det var ju svårt att avgöra. Av bara att läsa denna tråd så är ju en helt rimlig åsikt. Hatet tycks liksom inte ha någon gräns.

#19271607 "Det borde totalförbjudats"
#19271573 "Det är dags för ett globalt förbud mot alla typer av pyramidspel.
#19271648 "Men det var då själva fan. Dags för globalt totalförbud mot kolkraftverk. Förra århundradet, helst."
#19271567 "Självklart satsar världens smuts på smutsenergi."

@Dinkefing's kommentar passar in fint bland dessa, inte sant?

Ansvaret ligger dels hos innehållet i artikeln som inte stämmer överens med verkligheten. Det handlar om kolavfall som ligger och skräpar i Pennsylvania, de vill bli av med det eftersom det ändå är avfall och det finns en mängd föroreningar där som kan avlägsnas om det eldas upp. Om det ligger kvar i naturen kommer det leda till miljöföroreningar när det läcker. Det blir win-win för alla parter så de får subventioner för att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Det var ju svårt att avgöra. Av bara att läsa denna tråd så är ju en helt rimlig åsikt. Hatet tycks liksom inte ha någon gräns.

#19271607 "Det borde totalförbjudats"
#19271573 "Det är dags för ett globalt förbud mot alla typer av pyramidspel.
#19271648 "Men det var då själva fan. Dags för globalt totalförbud mot kolkraftverk. Förra århundradet, helst."
#19271567 "Självklart satsar världens smuts på smutsenergi."

@Dinkefing's kommentar passar in fint bland dessa, inte sant?

Tack för att du ser och belyser detta. Detta är bara ett sandkorn. Nästan var enda artikel kommenteras med negativiteter, vad det än är. Man blir nästan nere när man går igenom kommentarerna, känns som allt bara är dåligt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ingenjören:

Självklart hade det hjälpt att ha en stabil producent nära, då belastas inte överföringskapacitet från norr (som för övrigt snart inte finns iom Hybrit, H2 Green steel och North Volt som kommer kräva MYCKET energi)? Har dock noterat din lite tråkiga attityd i tråden rent generellt. Man kan faktiskt diskutera utan att vara otrevlig mot andra, även om man blir kränkt iom att MP kritiseras.

Jag tror inte deras byggen påverkar överföringskapaciteten till södra landsändarna särskilt mycket utan det är fortfarande bristen på ledningar som utgör flaskhalsen.

Kapacitetsbrist
Problemet handlar framför allt om brister i stamnätet, elens motorvägar, men också om brister i region- och lokalnät. I Stockholm säger stamnätsägaren Svenska kraftnät nu stopp till utökade effektabonnemang i det regionala nätet. I klartext innebär det att elanvändningen (effektbehovet) helt enkelt inte får öka i Stockholm utan alternativ till stamnät. Läget är liknande i Malmö och Mälardalsregionen. Samtidigt gör brister i det regionala- och lokala näten att det är svårt att bemöta efterfrågan i enskilda stadsdelar, även om det finns tillräckligt med el på en övergripande nivå.

https://www.ellevio.se/om-oss/Pressrum/newsroom/2019/mars/eff...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Det är du som hävdar något, så det är upp till dig att faktiskt kunna visa en källa för ditt påstående.

Edit: EU+USA är 448+331 miljoner, tillsammans då 779 miljoner. Kina? 1.411 miljoner, vilket är 81% fler invånare.

Är det nån oskriven regel du har eller vad.

Är man intresserad av nånting så är det upp till en själv att leta rätt på info man söker. Konstigare än så är det faktiskt inte.

Vad har antalet invånare med saken att göra då koldioxiden är global.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragnvlad:

Intressant med såna här trådar. Trodde faktiskt inte det fanns så mycket märkliga människor på Sweclockers. Levde i illusionen om att enbart smarta och upplysta människor hängde här... 😕

Kan du vara snäll och definiera smart och upplyst? Jag gör mitt bästa för att skaffa mig en rimlig bild av omvärlden men jag vet inte om jag är varken smart eller upplyst för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myhybris:

Det sjukaste är att ingen lyckats kombinera bitcoin tanken med folding@home eller något extremt data tungt som väder/astronomi, något som hade gett valuta för effekten

Jodå det finns, Curecoin kan man få för Folding@home.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Är det nån oskriven regel du har eller vad.

Är man intresserad av nånting så är det upp till en själv att leta rätt på info man söker. Konstigare än så är det faktiskt inte.

Vad har antalet invånare med saken att göra då koldioxiden är global.

Nej, det är så bevisbörda fungerar. Om du hävdar någonting så ligger bevisbördan på dig. Du kan inte bara slänga ur dig saker och säga att de stämmer och sen uppmana alla andra att leta reda på källorna. Det här är liksom argumentation och debatt på skolnivå, alla bör veta att bevisbördan ligger på den som hävdar någonting.

Permalänk
Skrivet av Cocosoft:

Det var ju svårt att avgöra. Av bara att läsa denna tråd så är ju en helt rimlig åsikt. Hatet tycks liksom inte ha någon gräns.

#19271607 "Det borde totalförbjudats"
#19271573 "Det är dags för ett globalt förbud mot alla typer av pyramidspel.
#19271648 "Men det var då själva fan. Dags för globalt totalförbud mot kolkraftverk. Förra århundradet, helst."
#19271567 "Självklart satsar världens smuts på smutsenergi."

@Dinkefing's kommentar passar in fint bland dessa, inte sant?

Jag har inte ens kommenterat tråden. Varför citerar du mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Kan du vara snäll och definiera smart och upplyst? Jag gör mitt bästa för att skaffa mig en rimlig bild av omvärlden men jag vet inte om jag är varken smart eller upplyst för det.

Det är oftast idioter som kallar sig själva för smarta, just saying ...

I en diskussion skall man diskutera inläggets validitet, inte om personen som postat det är smart eller inte. Tycker det är passande att nämna sagan "Kejsarens nya kläder", känns som att bitcoin är lite kejsaren i den här tråden.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Har Sweclockers.com's medlemmar hijackat's av Grön Ungdom eller nån marxistisk post-ideologi. Många förvirrade som vill förbjuda hittan och dattan. Undrar hur det är på dagis och grundskolan idag, nån sorts snäv borderline indoktrinering inom vänstertankar lär ju verkligen pågå, och som det ser ut olyckligtvis bra.

Får hålla mig borta från swe, är inte vad det var.

"där är människor som kom till annan slutsats än mig, det måste vara indoktrinering!"

Kanske dags att komma ner på jorden?

Permalänk
Skrivet av tobijoh:

Nej, det är så bevisbörda fungerar. Om du hävdar någonting så ligger bevisbördan på dig. Du kan inte bara slänga ur dig saker och säga att de stämmer och sen uppmana alla andra att leta reda på källorna. Det här är liksom argumentation och debatt på skolnivå, alla bör veta att bevisbördan ligger på den som hävdar någonting.

Bevisbörda för nåt jag trodde alla visste om? Varför uttalar man sig ens när man har noll koll kan man undra.

Förstå sen när du ser din första partiledardebatt på tv 😁

Kravmaskiner brukar sällan få gehör men skall göra ett undantag då jag är extra snäll idag 😘

Tog första bästa svar även om denna sidan inte är den jag snappade upp informationen ifrån.

https://kinamedia.se/2021/02/22/kina-den-stora-vinnaren-pa-at...

Permalänk
Medlem

Hej och hå alla som gnisslar tänderna och blivit miljökämpar. Gott med grillat, ha fint parkettgolv mm från den skövlade Amazonas. Nu gissar jag men tror att skogsavverkningen i Amazonas är mer miljöförstöring än 3 st kolkraftverk för mining. Inget sagt om att jag tycker det är okej med kolkraftverken men vi måsta alla skaffa kunskap och hjälpas åt...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]