Bitcoin-företag köper kolkraftverk

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är ju inte något som gör mig mer positivt inställd till Bitcoin och andra kryptovalutor som drar mycket energi och resurser.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aeqvist:

Är inte pyramidspel olagligt? Är väl en form av bedrägeri.

Det är därför man hittar på varianter på det, för att kringgå lagarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

600.000 ton kol för att mata 1800-datorer? Det var några hungriga maskiner!

Det handlar om "coal waste", vet inte vad det heter på svenska, men det är alltså restavfall från tidigare kolbrytning man bränner. Hittar inga siffror på vad man får ut av coal waste men bör vara betydligt mindre än rent kol.

Permalänk
Medlem

Men det var då själva fan. Dags för globalt totalförbud mot kolkraftverk. Förra århundradet, helst.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

HFSP

Permalänk
Medlem

Bland det värsta jag har läst, det här gör en riktigt förbannad! Jag förstår inte att den här valutan kan få fortsätta. Inte nog med all kol som eldas, all hårdvara man förbrukar är inte gratis för miljön heller. Och hur många gagnar detta egentligen? Några feta plånböcker blir ännu fetare med tydlig bekostnad på miljön.

Permalänk
Medlem

Detta var en variant Man har ju läst om alla solpanelparker bitconbrytarna byggt för att få gratis el och bättre miljövinst...men det här!! Hål i huvudet!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Tycker Miljöpartiet ska börja en insamling och med pengarna köpa upp och sedan lägga ner alla kolverk! =D

Nä men ska man ha en framtidens valuta så borde ju minimikravet vara att den inte tar dö på planeten.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Fina människor dom där som håller på med mining. Jättebra är ni. 👍

Kom igen nu. Bli kränkta och svara på detta. Så vi alla ser vilka ni är.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithium81:

Medans ni kissar i era ansiktsblöjor om 3st kolkraftverk, så öppnade Kina senast i fjol 1 kolkraftverk i veckan....konstant och det lär fortsätta. Så nu har ni något om gnälla om till sojalatten. Smaklig måltid

Va fan. Hur kan du försvara sådan här idioti med en ännu sämre sak, och dessutom påstå samtidigt, vad jag tolkar som, att du ser alla som är förbannade som några hipsterfånar.
Det är fan inte konstigt att mina barn inte kommer få uppleva en frisk planet. Då det finns personer som dig, och jag kommer då nu också använda mig av förutfattade meningar, tycker att det är ok att förstöra och skada för en egen personlig vinning. Och tycker att kapitalet är det enda viktiga.
Fan vad förbannad jag blir. Har inte varit såhär upprörd på väldigt länge.

Permalänk
Inaktiv

jag blir aldrig kränkt och jag står för vad jag gör, nu minar jag i extremt liten skala ska tilläggas. Men det sticker nog i ögonen på folk iaf, svensson vettu....

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Tycker Miljöpartiet ska börja en insamling och med pengarna köpa upp och sedan lägga ner alla kolverk! =D

Nä men ska man ha en framtidens valuta så borde ju minimikravet vara att den inte tar dö på planeten.

Miljöpartiet är inte mycket bättre, hycklare.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Va fan. Hur kan du försvara sådan här idioti med en ännu sämre sak, och dessutom påstå samtidigt, vad jag tolkar som, att du ser alla som är förbannade som några hipsterfånar.
Det är fan inte konstigt att mina barn inte kommer få uppleva en frisk planet. Då det finns personer som dig, och jag kommer då nu också använda mig av förutfattade meningar, tycker att det är ok att förstöra och skada för en egen personlig vinning. Och tycker att kapitalet är det enda viktiga.
Fan vad förbannad jag blir. Har inte varit såhär upprörd på väldigt länge.

Eftersom du hänger här och jag ser att du har köpt all möjlig elektronik så är du lika god kålsupare, men det är enklare att bli arg på andra än att syna sig själv.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av M89:

Fast jag hörde att dessa kolkraftverk i Tyskland var svanenmärkta.

Jggs er frågan som vem som köper kolkraft som liter irrelevant. Snarare är det intressanta att alternativ energikällor idag är såpass dyr på att framställa el så kolkraft är dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Jag tycker det är underbart, en riktig käftsmäll till miljötalibanerna som tro de kan ställa om världen i ett naffs.

Även om de inte skulle bidra till global uppvärmning så orsakar kolkraftverk luftföroreningar med småpartiklar som är väldigt ohälsosamma. Det vore bra om vi kan få ned den typen av utsläpp.

Permalänk
Skrivet av M89:

Ingen nyhet att miljöpartister är hycklare.

"Finansmarknadsminister Per Bolund och kulturminister Amanda Lind äger fonder med innehav i bland annat kärnkraft, kolkraft och en flygplats, enligt Dagens industri."

https://www.expressen.se/dinapengar/mp-ministrarna-investerar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Ingen nyhet att miljöpartister är hycklare.

"Finansmarknadsminister Per Bolund och kulturminister Amanda Lind äger fonder med innehav i bland annat kärnkraft, kolkraft och en flygplats, enligt Dagens industri."

https://www.expressen.se/dinapengar/mp-ministrarna-investerar...

Se där, är man förvånad.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av M89:

Se där, är man förvånad.

Trodde alla kände till detta.

Märsta Stenevis familj äger tre st bilar varav två st är dieslar skrivna på hennes mans företag om minnet inte sviker mig.

Permalänk
Medlem

Oljekraftverket i Karlshamn har de senaste veckorna körts från morgon till kväll – trots sommartemperaturer.

Bränner 140 000 liter olja – i timmen

I Sverige - varje dag.

Och jag som inte ens kör batteribil.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithium81:

Medans ni kissar i era ansiktsblöjor om 3st kolkraftverk, så öppnade Kina senast i fjol 1 kolkraftverk i veckan....konstant och det lär fortsätta. Så nu har ni något om gnälla om till sojalatten. Smaklig måltid

Har inte varit hen hemlighet direkt, dom byggde ett var annan vecka för många år sedan redan för att möta efterfrågan av energi för sina industrier när fabriker flyttade dit för det var billigare.

Men svensken och folk allmänt i väst är ignoranta.

Här lägger vi ner Kärnkraft som har lägst CO2 utsläpp, lägst dötsfall per producerad kW timme och klappar oss på rygg för att vi är så duktiga.

Samtidigt ersätts den energi produktion fabriker här hade behövt med kolkraft i länderna som expanderar så som Kina, inte alls så att dom vindarna blåser över hela världen...

Men men the world is fucked, mer vindkraft och annat satsas det på, inte fel i sig men att skrota den renast energikällan vi har och inte satsa på Gen 4 reaktorer, breaders och annat istället för att gräva ner det vi kallar avfall är bara stört.

Det är väldigt lite som faktiskt görs för att möta energikrisen, det mesta rent politiskt och det vi gör hemma har lite eller igen positiv effekt.
Vindrkaft och solkraft och annat må öka hela tiden men energibehovet ökar snabbare än vi kan bygga ut förnyelsebart så gfapet fylls med kol och gas tex.

80% av all källsorterad plast bränns i sverige, folk står och diskar och gör rent skiten, kör till sopstationen och bränner fossilbränsle både på vatten dom tvättade skiten med och det som bilen vill ha sedan mår dom bra.

Sedan har vi igen metod att ta hand om skiten så majoriteten bränns.

Finns också studier som visar att folk mår psykologiskt bra av att källsortera för det är tron på att man gör nåt bra som betyder nåt inte om netto effekten är positiv eller negativ.

Om vi ska ha en planet så får vi sluta slösa men då jävlar när folks bekvämlighet kan bli rubbad då slutar miljötänkandet!

Som sagt vi är totaly fucked som civilisation, igen civilisation har nånsin varat för evigt, inte heller någon art, 99% har dött ut, så länge vi beter oss som vi gör kommer vi tillhöra den gruppen också.

Permalänk
Medlem

Mining coal for mining bitcoin. Två fel gör inte ett rött. Måste nog ändå säga att det sjukaste är att de får skattelättnader för det hela.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Låter ju väldigt mycket som "sensations journalistik" från källans sida, spelar ju mindre roll om dom äger kraftverken själva eller om någon annan äger dom, energin förbrukas ändå. Lite som elbolag som bara säljer "fosilfri el".

Det sjukaste är att ingen lyckats kombinera bitcoin tanken med folding@home eller något extremt data tungt som väder/astronomi, något som hade gett valuta för effekten

Lite snabb matte:
1 ton kol verkar ge mellan 2500-3500 kwh så säg 3000kWh/ton
600 000ton ger väl då ungefär 1 800 000 000kWh (1.8TWh)
1 800 000 000 delat på 1800 "mining datorer" 1 000 000kwh (1GWh)

1btc verkar "kosta" runt 143 000kwh. 143000/3000 så 0.021 dollar/kwh

Facebooks data hall i Luleå drar ungefär 1 TWh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Är du på riktigt nu?

Förlåt, fick man inte prata om detta? Glömde bort att det var censurerat av åsiktskorridoren.

Då bör jag rätta in mig och givetvis hålla med!

Forskning har alltid fungerat på ett sätt, det känns fel när man helt plötsligt böjer och bänder på det för att det ska matcha in i ett hett samtalsämne.

Men för att prata mer om topic;

Kolkraftverket har givetvis funnits förut så det är inget med det. Skillnaden här är att priset blir billigare då dom inte får pålägg på priset när dom tidigare köpt.

Problemet är ju inte att producenten köpt ett kolkraftverk, problemet är att din åsiktskorridorpresident och alla andra accepterar sättet man utvinner energi.

Permalänk
Medlem

svensken ba : jag själv ska rädda världen, övertala indien kina och alla andra att göra som mig

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Det är inget pyramidspel. Bl.a eftersom den förra ägaren inte får någon ersättning vid en ev. försäljning. Skulle man förbjuda kryptovaluta av den anledningen måste man förbjuda börsen också.

Ser inga problem med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

För att möta de egna energibehoven har företaget köpt två kolkraftverk i USA och är i full färd med att köpa ett tredje.

Läs hela artikeln här

Antar att de tänker betala för utsläppsrättigheterna i.. wait for it!.. Bitcoin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithium81:

Medans ni kissar i era ansiktsblöjor om 3st kolkraftverk, så öppnade Kina senast i fjol 1 kolkraftverk i veckan....konstant och det lär fortsätta. Så nu har ni något om gnälla om till sojalatten. Smaklig måltid

Märklig inställning, menar du att alla som är bekymrade över smutsiga energikällor är maskbärande soyboys? Känns som ett inlägg från någon halvtaskig sub på reddit. Kan man inte ha nyanserade debatter utan att man är varken det ena eller det andra eller känner du att världen blir tryggare om du tror att alla som inte tycker som du är "fjollor"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Fina människor dom där som håller på med mining. Jättebra är ni. 👍

Kom igen nu. Bli kränkta och svara på detta. Så vi alla ser vilka ni är.

Jag är en som bryter crypto. Vad fick du ut av det här?. Använder mitt gamla vega 64 till det när jag inte spelar. Är det mer rättfärdigat att spela? Kortet drar nästan dubbelt så många watt när jag spelar.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Blir så ledsen på sånt här

https://www.youtube.com/watch?v=yiw6_JakZFc

Personerna och dess företag har inga problem att bränna 600.000 ton kol för att göra sina plånböcker fetare.... och det var bara ett av kraftverken?

Så miljontals ton (ofattbara mängder) för att bli lite rik, flyga lite flygplan, ha 12 bilar medans planeten tar skada och tusentals människor kan dö i långa loppet...

fan absurt.

Jag är inte ens en miljönisse, men fan.... när skall det ta slut?

Det absolut värsta är att detta bara är en promille av all mining som sker.
Men fine, bränn upp hela planeten för er egen skull. Jävla svin rent ut sagt.

Jag oroar mig inte. människans natur kommer göra slut på sig själv men naturen har klarat många massutdöenden så när människan är borta så kommer den återhämta sig som den alltid gjort.
Vi kommer inte klara av att hjälpa miljön av en enkel anledning och det är att det blir fler och fler människor i världen hela tiden och ingen kommer vilja ända sig RADIKALT för att rädda oss själva och så har vi det som driver oss alla rätt in i väggen och det är just pengar.

jäkligt hardcore att köpa egna kraftverk.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av celoz:

Eftersom du hänger här och jag ser att du har köpt all möjlig elektronik så är du lika god kålsupare, men det är enklare att bli arg på andra än att syna sig själv.

Sammanfattar det väldigt väl. Tror flera i denna tråden hade behövt samma kallsup!