Köpa dator idag. Vill spela The Sims 4!

Permalänk

Köpa dator idag. Vill spela The Sims 4!

Tjena!

Är sjukt sugen på att spela The Sims 4. Vill gärna kunna spela med "bra" grafik. Och det ska flyta på bra. Samtliga expansioner om det har någon betydelse.

Kommer kanske även vilja spela det senaste Age Of Empires, som jag såg en trailer på... Men det kommer sekundärt, ifall det innebär en märkbar prisbump, i förhållande till The Sims 4.

Bor i Skåne. Alternativen är begagnat, Netonnet, Mediamarkt, Elgiganten. Vill alltså helst ha datorn i min ägo redan ikväll!

Jag har ett tangentbord och mus. Har även en köksstol att sitta på. Behöver alltså själva burken och en skärm.

Så billigt som möjligt, ifall det uppfyller ovanstående krav!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Sims 4 kräver väldigt lite. Vill du spela det med bra grafik behöver du ha ett grafikkort, men det kan vara nästan vilket grafikkort som helst som är nyare än 8 år.

Edit: Det verkar som att Sims 4 kräver väldigt lite för att vara spelbart, men jag hittar ingen bra info på hur krävande det är på max med alla expansioner. Troligtvis kan man spela det på nästan vilken speldator som helst, men jag vet inte riktigt så jag tar tillbaka min kommentar om det.

Vill du ha en stationär dator eller har du behov av en laptop? Båda har ju för och nackdelar. Stationärt så kan du ju skaffa en stor skärm, men laptopen kan du ju ha till annat och ta med dig för skola/jobb.

Permalänk

Tänkte främst stationärt!

Permalänk
Medlem

Vet att du skriver så billigt som möjligt men tror folk kan ge bättre råd med en budget. Vad kan du max tänka dig lägga på en dator och skärm?

Permalänk

Suget är ju stort... Känns som att 8000kr är mitt max. Ifall detta är möjligt. Eventuellt några kronor mer. Men gärna billigare också!

Permalänk

Hmm... Kollat blocket nu. Hur vet man vad som är prisvärt, "rättvist" pris? Är det så att rimligt prissatta datorer säljs på direkten och därmed är det enbart överprissatta grejer som finns kvar?

Permalänk
Medlem

Billigaste nya datorn jag hittar som troligen fungerar "okej" för Sims

Mycket bättre dator för bara några hundra till

Jag har kikat runt lite på hur marknaden ser ut, det här är sammanfattningen:

Blocket i skåne: UNDVIK! Jag kollade en hel del annonser runt 5-6000kr och 8/10 ljög något fruktansvärt i annonsen och de resterande 2 var gravt överprisade. Eftersom du är här och frågar om råd antar jag att du inte kan så mycket om datorhårdvara, och det är okej. Men risken att bli lurad av någon på blocket verkar vara extremt hög.

Sen så verkar det inte så billigt på blocket, det de vill ha 6000kr för på blocket kan du få för +0-1000kr i butik och då har du garantier och vet att du får det du betalar för.

Nytt i butik: Priser för "billiga" speldatorer börjar runt 6000kr vad jag kan hitta, och en "okej" dator ligger runt 8000kr. Jag tror du blir nöjd där runt 6-6500kr, men jag är inte säker då jag inte spelar the Sims 4. Det jag lyckades läsa från forumtrådar är att om du vill spela med alla Expansions på max settings så vill du ha ett grafikkort i klass med GTX1650 eller GTX1650 Super.

Skärm: Du vill inte ha en skärm som är högre upplösning än full HD (kallat 1080p). Skärmar som är 1440p eller 4K kommer kräva mer av din dator och du kommer du behöva köpa en dator för 10k istället för 7k.

Annars så är ju ditt problem att det måste finnas inne i butik och jag vet inte vilken som är din närmste butik så där får du lägga lite kraft själv och kika upp ifall de finns hemma i en butik nära dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lönnsirap:

Hmm... Kollat blocket nu. Hur vet man vad som är prisvärt, "rättvist" pris? Är det så att rimligt prissatta datorer säljs på direkten och därmed är det enbart överprissatta grejer som finns kvar?

Läs vad jag skrev om blocket här ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lönnsirap:

Tjena!

Är sjukt sugen på att spela The Sims 4. Vill gärna kunna spela med "bra" grafik. Och det ska flyta på bra. Samtliga expansioner om det har någon betydelse.

Kommer kanske även vilja spela det senaste Age Of Empires, som jag såg en trailer på... Men det kommer sekundärt, ifall det innebär en märkbar prisbump, i förhållande till The Sims 4.

Bor i Skåne. Alternativen är begagnat, Netonnet, Mediamarkt, Elgiganten. Vill alltså helst ha datorn i min ägo redan ikväll!

Jag har ett tangentbord och mus. Har även en köksstol att sitta på. Behöver alltså själva burken och en skärm.

Så billigt som möjligt, ifall det uppfyller ovanstående krav!

Tack på förhand!

Om du kan tänka dig bygga själv:

Annars finns denna HP'n för 7490:-

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Om du kan tänka dig bygga själv:
https://komponentkoll.se/bild/EOKQK.png
Annars finns denna HP'n för 7490:-

Har processorn så pass bra integrerad grafik eller glömde du grafikkortet?

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Har processorn så pass bra integrerad grafik eller glömde du grafikkortet?

Ja, den inbyggda Vega 7 grafiken klarar SIMS 4 galant(klarar rekommenderade krav med råge), bör även klara AOE4 hjälpligt (uppfyller minimikraven)

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Vet att det är en bit bort men om du har möjlighet att vänta till Black Friday så finns det mycket pengar att spara.

Permalänk
Medlem

Hittade en dator med i5 10400 och GTX 1660 Super för 8490. Overkill för The Sims 4 såklart men kraften kan komma till nytta i AoE 4 samt i The Sims 5 som borde komma inom en inte alltför lång framtid. Går att lägga till 8 GB RAM senare vid behov.

https://www.dustinhome.se/product/5011206114/mag-infinite?sse...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Om du kan tänka dig bygga själv:
https://komponentkoll.se/bild/EOKQK.png
Annars finns denna HP'n för 7490:-

Var ju egentligen sugen på att spela redan idag... Men bygga själv är ju spännande det också!

Hur lång leveranstid brukar det vara? Ifall jag beställer idag, har jag grejerna till nästa helg?

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ja, den inbyggda Vega 7 grafiken klarar SIMS 4 galant(klarar rekommenderade krav med råge), bör även klara AOE4 hjälpligt (uppfyller minimikraven)

Skrivet av Specias:

Vet att det är en bit bort men om du har möjlighet att vänta till Black Friday så finns det mycket pengar att spara.

Puuuhaa... Black friday och ett eventuellt Sims 5... Som jag säkerligen kommer vilja spela istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lönnsirap:

Var ju egentligen sugen på att spela redan idag... Men bygga själv är ju spännande det också!

Hur lång leveranstid brukar det vara? Ifall jag beställer idag, har jag grejerna till nästa helg?

Det brukar ta 2-3 arbetsdagar förutsatt att alla delar finns i lager. Detsamma gäller för den färdigbyggda HP datorn, ifall något går fel (t.ex fraktbolaget slarvar bort ett paket) är det ju bättre att köpa från så få olika butiker som möjligt, glöm inte att notera eventuella fraktkostnader, många har dock gratis frakt över en viss summa ofta runt 500:-.

Beställer du idag bör du ha delarna/datorn senast på onsdag.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Då du vill hamna under 8k och behöver skärm hade jag tagit en gaminglaptop ändå.

Denna hade dugit fint egentligen: https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...

Om du kan sträcka dig lite vore denna trevligare: https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P