Jobbar hemma, upplevelse, framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Tänker också på att många är lite naiva. Man gillar att kunna sitta i Norrlands inland och jobba på distans utan någon som helst tanke om att det jag gör här kan Chen på andra sidan jorden göra för en bråkdel av kostnaden. Det gäller ju visserligen det mesta men att flytta vissa typer av jobb som inte kräver interaktion från andra människor i någon högre grad kan flyttas extremt fort. Kanske mycket av det redan är gjort men mer kommer det bli när det synliggörs när fler jobbar hemifrån. Poängen är att många inte inser att det är en av baksidorna.

Fast drar du inte fel slutsats här nu även än analysen i övrigt har en poäng, det är väl knappast vårt hemjobb som skapar detta problem, eller menar du att om vi bara går till kontoren igen så kommer Chen inte ta våra jobb?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av improwise:

Fast drar du inte fel slutsats här nu även än analysen i övrigt har en poäng, det är väl knappast vårt hemjobb som skapar detta problem, eller menar du att om vi bara går till kontoren igen så kommer Chen inte ta våra jobb?

Nja, lite svårt att surra fram tankarna så det landar rätt i skrift.

Men såhär

Du har givetvis rätt i att det inte alls har med det att göra sett till det enskilda fallet. Däremot OM kreativitet och ”framåtanda” blir sämre av att fler sitter hemma och träffas mer sällan så är det ett rejält problem på sikt. Ju mer maskin och ju mindre människa som behövs för exempelvis jobb1 ju lättare ersätts det av billigare alternativ som nu väldigt tydligt/enkelt blir flyttbart på 10min. Om det så är Chen eller AI…
För att vi ska hålla oss relevanta så behövs kreativitet och invasion och man ska inte underskatta korridorsnacket vad gäller det.
Å andra sidan så skapar distansarbete många andra fördelar. Men jag menar att det finns risker med det också, många fler än det jag svamlar om här. Finns säkert avhandlingar i ämnet

Gäller att försöka hitta balansen i det och kanske inte springa in med huvudet före av ren eufori och bara se hemarbete som en frälsning. Det kommer med utmaningar också.

Rättat lite
Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trigger:

Nja, lite svårt att surra fram tankarna så det landar rätt i skrift.

Men såhär

Du har givetvis rätt i att det inte alls har med det att göra sett till det enskilda fallet. Däremot OM kreativitet och ”framåtanda” blir sämre av att fler sitter hemma och träffas mer sällan så är det ett rejält problem på sikt. Ju mer maskin och ju mindre människa som behövs för exempelvis jobb1 ju lättare ersätts det av billigare alternativ som nu väldigt tydligt/enkelt blir flyttbart på 10min. Om det så är Chen eller AI…
För att vi ska hålla oss relevanta så behövs kreativitet och invasion och man ska inte underskatta korridorsnacket vad gäller det.
Å andra sidan så skapar distansarbete många andra fördelar. Men jag menar att det finns risker med det också, många fler än det jag svamlar om här. Finns säkert avhandlingar i ämnet

Gäller att försöka hitta balansen i det och kanske inte springa in med huvudet före av ren eufori och bara se hemarbete som en frälsning. Det kommer med utmaningar också.

Håller med. Förra veckan var jag inne på kontoret tre gånger, mer än de föregående sex månaderna, och det kändes segt på en del sätt men samtidigt var det mycket enklare att komma till samma bild av en ny feature mitt team ska bygga. "Digitala" verktyg är ju jättebra men de slår ju inte en whiteboard som alla kan stå och rita/peka på liksom. Sen när själva jobbet ska utföras, när folk är med på vad de ska göra, så tror jag absolut att hemarbete är minst lika effektivt som kontorsarbete. Men så fort man behöver lite mer omfattande hjälp eller svar av någon så underlättar ju fysisk närvaro i samma rum sakerna väldigt. Jag tror/hoppas att mitt företag ska låta teamen själva avgöra graden av hemarbete framöver, så kan man köra typ en fast dag i veckan på kontoret och en dag till när det behövs. Men det är tydligt att cheferna vill ha mer kontorstid än så, samtidigt vet de ju att folk skulle sluta om de tvingar in impopulära regler och det är ett problem att behålla folk så jag hoppas de landar i mer självbestämmande än hur det var innan pandemin.

Permalänk
Medlem

Blir spännande att se nu nästa månad vad som händer. Många bolag och kunder jag jobbar med så har allltid tekniker och anställda påstått att de får välja själva sen. Men nu visar det sig att de kommer att tvingas tillbaka.
Läste en studie om att de som väljer att jobba hemifrån 100% har en risk att komma efter i lönerna pga avsaknaden av relation med chefen mot de som är på plats.

Jag tror på den hybrida varianten med mer valfrihet över vart man arbetar ifrån men kontoret som primär utgångspunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Blir spännande att se nu nästa månad vad som händer. Många bolag och kunder jag jobbar med så har allltid tekniker och anställda påstått att de får välja själva sen. Men nu visar det sig att de kommer att tvingas tillbaka.
Läste en studie om att de som väljer att jobba hemifrån 100% har en risk att komma efter i lönerna pga avsaknaden av relation med chefen mot de som är på plats.

Jag tror på den hybrida varianten med mer valfrihet över vart man arbetar ifrån men kontoret som primär utgångspunkt.

Yep, nåt sånt tror jag också på. Vissa team/arbetsplatser kanske kör tungt fokus på remote och då kan det funka bättre men jag tror inte det kommer bli normen. För att något ska funka i längden så måste flexibiliteten vara begränsad och komma med förväntningar som typ alla i kollektivet kan skriva under på. Arbetsgivare som är för tillmötesgående eller lägger sig platta tror inte jag kommer vara särskilt lyckosamma i längden.

Edit: Det jag tror kommer funka särskilt dåligt är om man försöker låtsas som att det är okej att vissa i en grupp jobbar typ 99% hemifrån medan många/flera antingen måste vara på plats fysiskt eller helt enkelt föredrar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

För att vi ska hålla oss relevanta så behövs kreativitet och invasion

OT: Helt rätt, vi behöver invadera lite länder och återupprätta stormakten Sverige för att hålla oss relevanta!

OnT: Arbete hemifrån är här för att stanna, de jag känner verkar arbetsgivaren tillåta att man är på arbetsplatsen från oktober, men jag har hittills inte hört någon arbetsplats där det kommer vara krav på att vara på plats utan verkar mer bli i överenskommelse mellan medarbetare/chef så utgår ifrån att det blir en mix, där man ibland är på jobbet för workshops/möten och ibland hemifrån. Jag välkomnar flexibiliteten och hoppas att alla klarar av att hantera hybrid-möten (där en del sitter på plats och en del på distans), det är nog min största farhåga att det blir som förr där man inte orkar koppla upp de som är på distans... tekniken är sååå krånglig..., det låååter så dåligt... och massa andra dåliga ursäkter för att exkludera.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Min minsting går sista året på förskolan. Avsaknaden av stress när det kommer till hämtning/lämning är något jag saknar redan, efter 1 månad på kontoret. Det ska hetsas, skyndas, tåg ska missas, bilen gick sönder; jag känner mig äldre efter denna månad. Livet var enklare under covid. Själv hade jag turen nog att ha goda grannar att tjata/dricka kaffe med, så jag fick mycket socialt liv likväl.

När det kommer till företaget jag arbetar på så var det en big nono att arbeta hemifrån pre-covid. Vi har visat att vi klarar det de senaste 1½ året så vart det landar får vi se. Jag vet vad jag hoppas på.

Har svårt att se att jag kommer acceptera 5 dagar på kontoret igen.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Blir ju fint att alla kan jobba hemifrån, då kan ju alla de jobben "outsourcas" till indien istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milligjam:

Blir ju fint att alla kan jobba hemifrån, då kan ju alla de jobben "outsourcas" till indien istället?

Nej.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av milligjam:

Blir ju fint att alla kan jobba hemifrån, då kan ju alla de jobben "outsourcas" till indien istället?

Hur går tankesättet här? Bara för man kan utföra sitt jobb på en annan plats betyder det ju inte att man kan outsourca det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Varför inte, om arbetet kan utföras remote, vad hindrar X i land Y ifrån att utföra arbetet istället? Enklare arbeten kommer flytta först som vanligt, men det pågick ju även innan pandemin. Det som däremot uppdagades under pandemin är fler arbetsgrupper som enkelt kan outsourcas, så jag tror absolut vi kommer se en ny outsourcing våg av yrkesgrupper vi inte sett tidigare.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Skrivet av milligjam:

Blir ju fint att alla kan jobba hemifrån, då kan ju alla de jobben "outsourcas" till indien istället?

Nej inte alla, cheferna blir kvar men tänk att kunna ha mer produktivitet under hela dygnet på vissa positioner? Stafettjobbare som tar över där den andra slutar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

hybrid-möten (där en del sitter på plats och en del på distans), det är nog min största farhåga att det blir som förr där man inte orkar koppla upp de som är på distans... tekniken är sååå krånglig..., det låååter så dåligt... och massa andra dåliga ursäkter för att exkludera.

Såna hybridmöten är ett otyg och borde förbjudas, antingen sitter alla på teams/etc eller alla i samma rum.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Såna hybridmöten är ett otyg och borde förbjudas, antingen sitter alla på teams/etc eller alla i samma rum.

Dessa möten fanns långt tidigare och kommer bli extremt mycket vanligare.
Alla på mötet jobbar inte på samma företag, de är inte ens i samma del i landet. Vissa som är med på mötet är chefer som är svindyra per timma. Det är självklart att de inte ska spendera kanske 4h för att kunna ta sig till ett möte på 1h.
Men samma sak gäller även utvecklare. Jag har nu ofta 30minuters möten med flera personer från olika företag. Skulle alla samlas, ja vem ska betala denna resekostnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Varför inte, om arbetet kan utföras remote, vad hindrar X i land Y ifrån att utföra arbetet istället? Enklare arbeten kommer flytta först som vanligt, men det pågick ju även innan pandemin. Det som däremot uppdagades under pandemin är fler arbetsgrupper som enkelt kan outsourcas, så jag tror absolut vi kommer se en ny outsourcing våg av yrkesgrupper vi inte sett tidigare.

För att kompetens och arbetskultur spelar roll. Sure, dussinutvecklare och andra "enkla IT-jobb" kommer sannolikt flyttas till låglöneländer, men jag ser dagligen milsvida skillnader mellan svenska utvecklare och dito från Indien och Kina.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jobbar idag på ett företag som innan covid hade en stenhård policy mot remote arbete, det fanns inte ens som alternativ överhuvudtaget. Har nu sedan covid jobbat hemma i drygt två år och fick i veckan reda på att företaget ska börja köra lite "hybrid" som nämns i tråden efter att alla restriktioner släpps den 29/9.

Som någon annan nämnde så är företaget medvetna om att om de börjar kräva att man kommer till kontoret varje dag direkt så kommer folk sluta. Det är därför jag misstänker att min (och flera andra) företag börjar med att man själv ska få välja någon dag i veckan för att sakta men säkert gå tillbaka till det vanliga som pre-covid. Det kommer börja med en dag i veckan, sen två, sen tre och sen vipps har de kommit på tillräckligt med anledningar till varför man behöver gå tillbaka till jobbet. Kanske att man kommer kunna "ansöka" om att få jobba remote någon dag.
De nämner att alla avdelningar får bestämma själva hur de vill göra och att det kan vara bra att vara på jobbet samtidigt. Hur kan man få välja om de samtidigt vill att man ska vara på jobbet samtidigt? De nämner att vissa team faktiskt redan nu vill gå tillbaka till kontoret 5 dagar i veckan, medans andra vill ha en dag i veckan. Det ger liksom ingen effekt om vissa är på plats och andra inte.

Med det sagt så har jag blivit erbjuden en tjänst hos ett annat företag, samma tjänst och en löneökning på några tusen kroner. Inte själva löneökningen som är anledningen, utan det är att man får jobba remote hur mycket man vill och det har man alltid fått göra. Som jag nämnde tidigare så är jag orolig att min nuvarande arbetsgivare kommer sakta men säkert försöka gå tillbaka till kontorsarbete, vilket jag inte är sugen på alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Såna hybridmöten är ett otyg och borde förbjudas, antingen sitter alla på teams/etc eller alla i samma rum.

Du kommer inte lyckas förbjuda att en del sitter remote och en del är på plats, det kommer vara det nya normala med mer flexibelt arbetsställe. Extremt extroverta kommer att sitta på kontoren 100% och vi andra kommer flexa mellan var vi arbetar ifrån. ...så det måste till lösningar som fungerar för alla.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Dessa möten fanns långt tidigare och kommer bli extremt mycket vanligare.
Alla på mötet jobbar inte på samma företag, de är inte ens i samma del i landet.

Jag håller med, men innan pandemin såg jag så ofta hur man exkluderade de som satt remote eller sket i att de hörde dåligt, såg dåligt och därmed hängde med dåligt. Det jag menade är att det måste bara funka framöver, d.v.s. folk måste koppla upp de remote och tekniken måste finnas för att de som sitter remote får liknande upplevelse som de som är på plats.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

För att kompetens och arbetskultur spelar roll. Sure, dussinutvecklare och andra "enkla IT-jobb" kommer sannolikt flyttas till låglöneländer, men jag ser dagligen milsvida skillnader mellan svenska utvecklare och dito från Indien och Kina.

Håller med, men det jag pekade på är att vi kommer se andra "enkla-jobb" yrkeskategorier mer än "enkla IT-jobb" outsourcas nu när företagen sett att det går bra att utföra remote.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Är så trött på inställningen att ett och samma sätt att arbeta ska fungera lika bra för alla. Om arbetsuppgifterna tillåter så borde det vara självklart att låta dom som vill jobba hemifrån göra det och dom som vill gå till kontoret göra det (givet att pandemin tillåter) och alla hybrid lösningar däremellan.

Tycker det är ett otroligt omodernt sätt att tänka när man ska pressa in alla på ett kontor. Har själv jobbat med kollegor utspridda runt om i världen nästa hela mitt yrkesliv, så för mig ger det otroligt lite att gå till kontoret och sen försöka jaga konferensrum etc för möten med folk som ändå sitter på andra ställen. Kan tänka mig titta in på kontoret då å då bara för den sociala biten, men annars ger det mig inget.

En flexibel lösning är jag övertygad om gagnar både dom anställda och företaget då det finns olika behov både på individ- och gruppnivå.

Permalänk
Medlem

Jag ansvarar för tre personer i min avdelning och är positiv till att man väljer att arbetar hemifrån då och då.
Vad jag har märkt så har det blivit en positivare inställning till arbetet, livssituation och betydligt mindre stress.

Själv kommer jag ta dagar hemifrån när det är mycket möten samt när jag sitter med säkerhetsarbete, annars trivs jag på kontoret och att ha dagliga rutiner. Har 25min med bil till jobbet, så det är inte hela världen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trackmaster:

Jag ansvarar för tre personer i min avdelning och är positiv till att man väljer att arbetar hemifrån då och då.
Vad jag har märkt så har det blivit en positivare inställning till arbetet, livssituation och betydligt mindre stress.

Själv kommer jag ta dagar hemifrån när det är mycket möten samt när jag sitter med säkerhetsarbete, annars trivs jag på kontoret och att ha dagliga rutiner. Har 25min med bil till jobbet, så det är inte hela världen.

25 minuter är ju inte så farligt, men till det kommer ju också startsträckan liksom. Ska jag till kontoret så måste jag äta frukost, duscha, ta på mig (med mer noggrannhet i alla fall) och så innan jag ger mig iväg. Jobbar jag hemma kan jag i princip resa mig ur sängen och sätta mig vid skrivbordet. Frukost och tandborstning bör man förstås göra ändå, men jag kan ju hantera det framför datorn. Duschandet behövs också emellanåt men inte lika ofta om jag är hemma förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Är så trött på inställningen att ett och samma sätt att arbeta ska fungera lika bra för alla. Om arbetsuppgifterna tillåter så borde det vara självklart att låta dom som vill jobba hemifrån göra det och dom som vill gå till kontoret göra det (givet att pandemin tillåter) och alla hybrid lösningar däremellan.

Tycker det är ett otroligt omodernt sätt att tänka när man ska pressa in alla på ett kontor. Har själv jobbat med kollegor utspridda runt om i världen nästa hela mitt yrkesliv, så för mig ger det otroligt lite att gå till kontoret och sen försöka jaga konferensrum etc för möten med folk som ändå sitter på andra ställen. Kan tänka mig titta in på kontoret då å då bara för den sociala biten, men annars ger det mig inget.

En flexibel lösning är jag övertygad om gagnar både dom anställda och företaget då det finns olika behov både på individ- och gruppnivå.

Anledningen till att det inte alls är självklart eftersom det inte bara handlar om vad enskilda personer gillar och föredrar. Det här om "vad arbetsuppgifterna tillåter" är ett ofta repeterat mantra men det säger inte supermycket om man nu inte arbetar extremt självständigt.

Om person A föredrar att jobba hemifrån och person B upplever att jobbet blir enklare, mera effektivt, mera meningsfullt när man kan träffas face to face, så måste man på företagsnivå beakta båda dessa perspektiv och upplevelser för att försöka förstå vad den bästa kompromissen är. Företaget måste ta ansvar för den kompromissen på lämplig nivå i organisationen. Både vad som är lämplig nivå organisatoriskt och vad som är en lämplig kompromiss är inte alls självklart.

Liknande har säkert sagts sjuttioelva gånger bara i den här tråden...

_________________________
Vidare, en grej som jag reagerar en del på är hur det verkar dras (enligt mig) för stora växlar på de erfarenheter och vad vi "har lärt oss" de senaste 18 månaderna. Man behöver inte vara någon Sokrates eller Platon för att inse att fysisk distansering mellan människor är att röra sig vidare i en generell utarmning av människors liv, mening och sammanhang. Hur illa är det och kan det "kompenseras"? Vem fan vet? Jag vågar sticka ut hakan och säga att vi inte vet tillräckligt efter 18 månader.

Permalänk
Medlem

Kommer sakna att få jobba hemma fem dagar i veckan, det har underlättat livet otroligt som småbarnsförälder att få tiden att räcka till för hämtningar och lämningar. Den timmen som annars läggs på resa till och från kontor kan användas bättre.
Visst har jag saknat vissa sociala aspekter men arbetsmässigt spelar det ingen roll var jag eller kollegorna sitter. Vi är ändå utspridda i olika delar av landet.
Min arbetsgivare frågade personalen i höstas om hur vi skulle önska arbeta i "det nya normala" och det var en stor majoritet för att det skulle vara mer flexibelt än innan. Tror ledningen snappade att om det inte blir mer flexibilitet så kommer kompetensen leta sig någon annanstans så det kommer bli kontorsdagar två dagar i veckan och övrigt får man bestämma själv var man sitter.

Permalänk
Medlem

Jobbar som utvecklare och pre-covid hade jag som många andra tyvärr en arbetsgivare som skulle ha en bra anledning för att det ens skulle gå att jobba hemma någon enstaka gång. Jag har dock alltid förespråkat valfrihet, det är inte alla som kan vara produktiva i ett stort kontorslandskap med säljare som skriker i telefonen när man ska kunna koncentrera sig på att lösa kritiska buggar. Har dock sällan fått gehör för mina önskemål vilket har varit surt. Nu under covid kunde jag, som bosatt i göteborgsområdet, söka jobb i Stockholm och få det med förutsättning att jobba 100% remote utan vidare problem. Högre lön, ingen pendling och 5 min till skolan/förskolan för att lösa familjelogistiken. Den arbetsgivare som säger att jag ska komma in till ett kontor igen har inte mycket att hämta här. Men det är klart, det kräver en del i att klara av den isolation som det kan innebära att alltid sitta hemma, men har man en arbetsgivare som styr upp sociala aktiviteter på plats ibland eller att det blir nått besök ibland med team hos kunder så jämnar det ut sig, i alla fall för mig.

Permalänk
Medlem

Jag känner säkert som många andra att hemarbetet ökar livskvalitén. Man får sova ut ordentligt, man slipper pendla, all dötid som uppstår på arbetet kan spenderas på att göra andra saker hemma, att gå på ärenden har blivit så mycket enklare.

Har haft mycket privata problem på sistone och jag hade aldrig klarat mig om jag inte fått arbeta hemma. Dom dagar man mått riktigt dåligt och bara vill vara själv har jag kunnat få vara det, medan jag kunnat jobba. Att sitta på jobbet med den tyngden hade jag aldrig någonsin klarat av. Oftast så flexar jag bara ut tiden sen och arbetar längre eller vaknar tidigare nästa dag om det drar ut på tiden.

De enda som saknar sin arbetsplats är de som är extremt extroverta som behöver fylla någon slags social kvot. Eller de som har en dålig arbetsplats eller situation hemma. Det är tidseffektivt och kostnadseffektivt.

Man saknar inte direkt känslan av att stå och laga mat kl 19 på kvällen efter en lång dag. 2 timmars pendling, 9 timmars arbete, stresshandling och stresslaga maten för att få 1-2 timmar ledigt på kvällen. Nej tack. Sen när helgen kommer så är allt man orkar göra är ligga i soffan eller sitta vid datorn. Mitt psykiska välmående har ökat med 500%.

Jobbar idag som konsult på en svensk myndighet och de pratas om att återvända till kontoret. Som tur är följer jag mitt bolags egna sätt att arbeta på, dvs hemifrån. Kommer inte vilja gå tillbaka mer än 1-2 dagar i veckan. Och då enbart om man måste utföra något på kontoret.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Mindfighter:

OT: Helt rätt, vi behöver invadera lite länder och återupprätta stormakten Sverige för att hålla oss relevanta!

haha Mer invasion tack! Back to basics

Menade givetvis inovasion

OnT
tycker de flesta verkar ganska överens om att det i det stora hela är positivt med "hemarbete". Kan bara instämma egentligen och plockar vi godsakerna och ser upp med riskerna så blir det hur bra som helst! Win win

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Dessa möten fanns långt tidigare och kommer bli extremt mycket vanligare.

Skrivet av Mindfighter:

Du kommer inte lyckas förbjuda att en del sitter remote och en del är på plats, det kommer vara det nya normala med mer flexibelt arbetsställe. Extremt extroverta kommer att sitta på kontoren 100% och vi andra kommer flexa mellan var vi arbetar ifrån. ...så det måste till lösningar som fungerar för alla.

Jag håller med, men innan pandemin såg jag så ofta hur man exkluderade de som satt remote eller sket i att de hörde dåligt, såg dåligt och därmed hängde med dåligt. Det jag menade är att det måste bara funka framöver, d.v.s. folk måste koppla upp de remote och tekniken måste finnas för att de som sitter remote får liknande upplevelse som de som är på plats.

Jag menar givetvis inte att alla måste sitta remote, men de som är på kontoret ska sitta med headset på sin plats och inte sätta sig i ett konferensrum.
För det fungerar uruselt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Jag menar givetvis inte att alla måste sitta remote, men de som är på kontoret ska sitta med headset på sin plats och inte sätta sig i ett konferensrum.
För det fungerar uruselt.

Folk bör gå och sätta sig i ett tyst rum för att inte störa sina andra kollegor.
Problemet är att vi har en snabb utveckling på laptops-dockor som gör att alla dockor inte passar alla datorer, vilket ofta leder att det är omständligt att plugga in sin dator i allt bara för ett samtal. Detta ihop med få lediga tysta rum gör att folk sitter på kontorslandskapet och för sina samtal.

Vi hemmajobbare. Om vi har ett tyst arbetsrum så behöver vi inte göra ett skit. Jag gillar det hur mycket som helst. Speciellt när folk ringer upp mig rätt som det är och jag då inte behöver gå någonstans.

Jag har varit på kontor utanför storstäderna och där har folk oftare egna kontorsrum och samlingsrum. Det är skitbra. Men hyran mitt ute i skogen är väldigt mycket lägre än centralt i storstäderna som nog de flesta systemutvecklare sitter. Så det innebär att de kan ha denna lyx.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Jag menar givetvis inte att alla måste sitta remote, men de som är på kontoret ska sitta med headset på sin plats och inte sätta sig i ett konferensrum.
För det fungerar uruselt.

Jag tycker det kan funka rätt bra, men det beror förstås på hur stor gruppen är. Daily standup med tre pers i ett konferensrum och tre pers hemma funkar väldigt bra tycker jag, medan typ ett avdelningsmöte med tio pers på kontoret och 25 hemma tenderar att bli väldigt röriga.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag tycker det kan funka rätt bra, men det beror förstås på hur stor gruppen är. Daily standup med tre pers i ett konferensrum och tre pers hemma funkar väldigt bra tycker jag, medan typ ett avdelningsmöte med tio pers på kontoret och 25 hemma tenderar att bli väldigt röriga.

Avdelningsmöten med 100personer tycker jag fungerar riktigt bra genom videosamtal. Det är ofta bara några få som ska säga något och sedan kanske någon har en kommentar.

Om vi däremot tar projektmöte med 25 personer närvarande så finns det risk att folk smiter undan. Men krav på att man har igång videokameran löser det mesta. -Smita undan är att man går och gör annat under tiden, ingen ser det ändå.