Permalänk
Medlem

En fråga poppade upp för mig när jag läste @macmann1 inlägg här ovan.
Är det någon fördel/skillnad att amortera på alla tre lån kontra att bara amortera på ett av de förutsatt att alla har samma ränta och bindningstid?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Penguin:

En fråga poppade upp för mig när jag läste @macmann1 inlägg här ovan.
Är det någon fördel/skillnad att amortera på alla tre lån kontra att bara amortera på ett av de förutsatt att alla har samma ränta och bindningstid?

Du behöver amortera 2% på totala lånebeloppet. För min del har jag delat upp lånebeloppet i lika stora delar (2). Amortera lika mycket på varje då jag också har samma bindningstid på båda. Men säg att jag skulle ha ena lånet bundet 3 år och andra lånet rörligt. Sen råkar jag få en fet bonus från jobbet och känner att jaq vill amortera mer på lånet. Då kan du bara göra på det rörliga lånet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Du behöver amortera 2% på totala lånebeloppet. För min del har jag delat upp lånebeloppet i lika stora delar (2). Amortera lika mycket på varje då jag också har samma bindningstid på båda. Men säg att jag skulle ha ena lånet bundet 3 år och andra lånet rörligt. Sen råkar jag få en fet bonus från jobbet och känner att jaq vill amortera mer på lånet. Då kan du bara göra på det rörliga lånet.

Ja, vi armorterar bara på det längsta lånet dels pga högst ränta men även lägst total ränteskillnadsersättning om vi skulle få för oss flytta lånen tidigt.
Men om lånen har samma villkor (bindninstid+ränta), finns det då någon fördel eller nackdel att dela upp amorteringen över lånen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Penguin:

Ja, vi armorterar bara på det längsta lånet dels pga högst ränta men även lägst total ränteskillnadsersättning om vi skulle få för oss flytta lånen tidigt.
Men om lånen har samma villkor (bindninstid+ränta), finns det då någon fördel eller nackdel att dela upp amorteringen över lånen?

Ja, det är praxis att man amorterar på lånet med högst ränta (om man inte vill göda banken extra mycket). Men på din fråga så skulle jag säga nej. Jag har bestämt med sambon att vi binder båda lånen lika länge och har lika stora delar. Men skulle vi få för oss att ändra det i framtiden så kommer jag iaf att alltid lägga amortering på lånet med högst ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Men skulle vi få för oss att ändra det i framtiden så kommer jag iaf att alltid lägga amortering på lånet med högst ränta.

Gör inte det. Alltid samma bindningstid på alla delar, alternativt bundet och obundet men då ska du ändå ha lite koll på vad du gör.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Vid en separation och utköp av ex så behövde jag ta ett extralån för att behålla huset och var därmed ganska hårt belånad.
Därmed var förhandlingsutrymmet för lånen i princip lägre än 0, så räntorna är sådär.

Ett är bundet på 1½ år till på 1.65% och ett på 3½ år till på 1.69%.
Varje del är på 1.5mkr

Nu har jag efter två års hårt kämpande lyckats betala av extra lånet. Samtidigt så har värdet skjutit i höjden.
Belåningsgraden är därmed ca 54%

Räntekostnaden idag ligger då på runt 50k om man räknar 1.65%.
Ser man istället på en ränta på 1% så är kostnaden 30k.

Ränteskillnadsersättningen verkar ligga på runt 40k.

Borde man ta smällen för att lösa lånen för att istället lägga dom hos tex SBAB på 1.14% med grönt bolån?
Eller Avanzas gröna bolån på 1.04%?

Permalänk

En fråga om lånelöfte.
Vi har bott i USA några år men är på väg hem, min fru och dotter har redan flyttat hem medans jag försöker avsluta allt med arbete, boende etc här borta. Jag har dock accepterat en tjänst i Sverige med hyffsat hög lön som är tillsvidare (ingen provanställning)
Min fru vill kolla på hus redan innan jag kommer hem vilket är OK för min del, dit vi flyttar är de inte superdyra (runt 2.5M)
Är det rimligt att skaffa lånelöfte och buda på hus innan jag kommit hem eller kan vi köra på?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Litenskit:

Gör inte det. Alltid samma bindningstid på alla delar, alternativt bundet och obundet men då ska du ändå ha lite koll på vad du gör.

Hehe, jag har kört samma bindningstid på allt. Gillar peka finger åt bankmannen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dhanjel:

Vid en separation och utköp av ex så behövde jag ta ett extralån för att behålla huset och var därmed ganska hårt belånad.
Därmed var förhandlingsutrymmet för lånen i princip lägre än 0, så räntorna är sådär.

Ett är bundet på 1½ år till på 1.65% och ett på 3½ år till på 1.69%.
Varje del är på 1.5mkr

Nu har jag efter två års hårt kämpande lyckats betala av extra lånet. Samtidigt så har värdet skjutit i höjden.
Belåningsgraden är därmed ca 54%

Räntekostnaden idag ligger då på runt 50k om man räknar 1.65%.
Ser man istället på en ränta på 1% så är kostnaden 30k.

Ränteskillnadsersättningen verkar ligga på runt 40k.

Borde man ta smällen för att lösa lånen för att istället lägga dom hos tex SBAB på 1.14% med grönt bolån?
Eller Avanzas gröna bolån på 1.04%?

Det beror på om du vill ha manöverutrymmet. Rätt skönt att ha lite extra pengar i näven, men det är en svår fråga. Hur länge är lånet bundet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senilsson:

En fråga om lånelöfte.
Vi har bott i USA några år men är på väg hem, min fru och dotter har redan flyttat hem medans jag försöker avsluta allt med arbete, boende etc här borta. Jag har dock accepterat en tjänst i Sverige med hyffsat hög lön som är tillsvidare (ingen provanställning)
Min fru vill kolla på hus redan innan jag kommer hem vilket är OK för min del, dit vi flyttar är de inte superdyra (runt 2.5M)
Är det rimligt att skaffa lånelöfte och buda på hus innan jag kommit hem eller kan vi köra på?

Sök lånelöfte direkt, det är en del extra bök när man har varit utvandrad så var beredd på att det säkert kommer ta ett tag innan allt är klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det beror på om du vill ha manöverutrymmet. Rätt skönt att ha lite extra pengar i näven, men det är en svår fråga. Hur länge är lånet bundet?

De är på 3 och 5 år men 1,5 år har gått redan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dhanjel:

De är på 3 och 5 år men 1,5 år har gått redan.

Det är drygt och dyra pengar, men frågan är om du inte kan dra av det @kakann kan nog bättre. Du tjänar tyvärr inget på att säga upp lånen. Du blir ju ändå tvungen att betala ränta på ditt nya lån. Bit i ihop :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det är drygt och dyra pengar, men frågan är om du inte kan dra av det @kakann kan nog bättre. Du tjänar tyvärr inget på att säga upp lånen. Du blir ju ändå tvungen att betala ränta på ditt nya lån. Bit i ihop :/

Sällan värt och lösa lån i förtid, men gör man det så är ränteskillnadsersättningen avdragsgill precis som vilken räntebetalningar som helst. Bara och räkna på om det lönar sig, men man ska nog ha riktigt risig ränta idag och få en riktigt bra ränta för att det ska vara nära och löna sig.

Permalänk
Inaktiv

Hur mycket tycker ni att man ska ha kvar i plånboken varje månad efter amortering, ränta & driftskostnad (värme, el försäkring)?
Jag & min sambo är med & budar på ett hus som förväntas landa runt 6.56-6.6 miljoner. Lån på 5.2-5.4 lite beroende på hur stor buffert vi bestämmer oss för att ha kvar.
Sinnessjukt mycket pengar i min värld, men är ett toppenläge & huset är helrenoverat ute & inne med nytt tag, dränerad grund, ny bergvärme & det är inget inne i huset som vi behöver göra eller känner att vi vill ändra på de 10 närmsta åren. Huset är som nytt med undantag för garaget där tjärpapptaket behöver bytas ut (räknar med ca 15k).
Vi planerar att bo i huset under lång tid (20+ år) & det är mer än stort nog för stor familj & hemmakontor.

Har vi blivit förblindade av vår längtan till hus eller är detta rimligt?
Kan ju nämna att vi inte ser det som en investering som vi förväntar oss avkastning på utan ser det bara som ett riktigt fint boende där vi kan andas ut & trivas under lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Hur mycket tycker ni att man ska ha kvar i plånboken varje månad efter amortering, ränta & driftskostnad (värme, el försäkring)?
Jag & min sambo är med & budar på ett hus som förväntas landa runt 6.56-6.6 miljoner. Lån på 5.2-5.4 lite beroende på hur stor buffert vi bestämmer oss för att ha kvar.
Sinnessjukt mycket pengar i min värld, men är ett toppenläge & huset är helrenoverat ute & inne med nytt tag, dränerad grund, ny bergvärme & det är inget inne i huset som vi behöver göra eller känner att vi vill ändra på de 10 närmsta åren. Huset är som nytt med undantag för garaget där tjärpapptaket behöver bytas ut (räknar med ca 15k).
Vi planerar att bo i huset under lång tid (20+ år) & det är mer än stort nog för stor familj & hemmakontor.

Har vi blivit förblindade av vår längtan till hus eller är detta rimligt?
Kan ju nämna att vi inte ser det som en investering som vi förväntar oss avkastning på utan ser det bara som ett riktigt fint boende där vi kan andas ut & trivas under lång tid.

Ligger huset i typ Övertorneå eller tex Göteborg så kan man ju säga lite mer om det är värt eller inte 😂

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Galming:

Ligger huset i typ Övertorneå eller tex Göteborg så kan man ju säga lite mer om det är värt eller inte 😂

Bra poäng! Ligger utanför Halmstad

Permalänk
Skrivet av Galming:

Ligger huset i typ Övertorneå eller tex Göteborg så kan man ju säga lite mer om det är värt eller inte 😂

Nu frågade han ju iofs inte om huset var värt pengarna utan hur mycket andra tycker man bör ha kvar i plånboken efter utgifter för boendet...

Många verkar länge ha tyckt att max 1/3 av inkomsterna är ett bra riktmärke men med tanke på hur bostadspriserna gått upp så tycker jag att upp till 50% kan vara okej. Förutsatt att man tjänar hyfsat.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Hur mycket tycker ni att man ska ha kvar i plånboken varje månad efter amortering, ränta & driftskostnad (värme, el försäkring)?
Jag & min sambo är med & budar på ett hus som förväntas landa runt 6.56-6.6 miljoner. Lån på 5.2-5.4 lite beroende på hur stor buffert vi bestämmer oss för att ha kvar.
Sinnessjukt mycket pengar i min värld, men är ett toppenläge & huset är helrenoverat ute & inne med nytt tag, dränerad grund, ny bergvärme & det är inget inne i huset som vi behöver göra eller känner att vi vill ändra på de 10 närmsta åren. Huset är som nytt med undantag för garaget där tjärpapptaket behöver bytas ut (räknar med ca 15k).
Vi planerar att bo i huset under lång tid (20+ år) & det är mer än stort nog för stor familj & hemmakontor.

Har vi blivit förblindade av vår längtan till hus eller är detta rimligt?
Kan ju nämna att vi inte ser det som en investering som vi förväntar oss avkastning på utan ser det bara som ett riktigt fint boende där vi kan andas ut & trivas under lång tid.

Skrivet av TobiasStockholm:

Nu frågade han ju iofs inte om huset var värt pengarna utan hur mycket andra tycker man bör ha kvar i plånboken efter utgifter för boendet...

Många verkar länge ha tyckt att max 1/3 av inkomsterna är ett bra riktmärke men med tanke på hur bostadspriserna gått upp så tycker jag att upp till 50% kan vara okej. Förutsatt att man tjänar hyfsat.

Vi lägger cirka 1/5 av vår gemensamma nettoinkomst i boendekostnad inkl. 2% amortering just nu. Jag tror att 1/3 är görbart utan problem. Se till att bygga upp en buffert på några månadslöner utifall det skiter sig bara.

Edit: För att tydliggöra, jag inkluderar sopor, vatten, el, bredband och försäkrning i boendekostnad men inte "avsättning" till framtida renoveringsbehov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Nu frågade han ju iofs inte om huset var värt pengarna utan hur mycket andra tycker man bör ha kvar i plånboken efter utgifter för boendet...

Många verkar länge ha tyckt att max 1/3 av inkomsterna är ett bra riktmärke men med tanke på hur bostadspriserna gått upp så tycker jag att upp till 50% kan vara okej. Förutsatt att man tjänar hyfsat.

Vilka utgifter räknar vi med som boende?

Ränta + Amortering?
Ränta + Amortering + Värme?
Ränta + Amortering + Värme + Vatten?
Ränta + Amortering + Värme + Vatten + Sopor?
Ränta + Amortering + Värme + Vatten + Sopor + Försäkring?

Ja, listan kan göras lång. Räknar vi med allla utgifter hushållet har i form av räkningar så kan t.o.m 1/2 vara ok så länge man tjänar en del.

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Vilka utgifter räknar vi med som boende?

Ränta + Amortering?
Ränta + Amortering + Värme?
Ränta + Amortering + Värme + Vatten?
Ränta + Amortering + Värme + Vatten + Sopor?
Ränta + Amortering + Värme + Vatten + Sopor + Försäkring?

Ja, listan kan göras lång. Räknar vi med allla utgifter hushållet har i form av räkningar så kan t.o.m 1/2 vara ok så länge man tjänar en del.

Ja nu skrev han ju specifikt "efter amortering, ränta & driftskostnad (värme, el försäkring)" så det var det jag tänkte på iaf.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Hur mycket tycker ni att man ska ha kvar i plånboken varje månad efter amortering, ränta & driftskostnad (värme, el försäkring)?
Jag & min sambo är med & budar på ett hus som förväntas landa runt 6.56-6.6 miljoner. Lån på 5.2-5.4 lite beroende på hur stor buffert vi bestämmer oss för att ha kvar.
Sinnessjukt mycket pengar i min värld, men är ett toppenläge & huset är helrenoverat ute & inne med nytt tag, dränerad grund, ny bergvärme & det är inget inne i huset som vi behöver göra eller känner att vi vill ändra på de 10 närmsta åren. Huset är som nytt med undantag för garaget där tjärpapptaket behöver bytas ut (räknar med ca 15k).
Vi planerar att bo i huset under lång tid (20+ år) & det är mer än stort nog för stor familj & hemmakontor.

Har vi blivit förblindade av vår längtan till hus eller är detta rimligt?
Kan ju nämna att vi inte ser det som en investering som vi förväntar oss avkastning på utan ser det bara som ett riktigt fint boende där vi kan andas ut & trivas under lång tid.

1/3 är nog ett bra riktmärke. Har ni höga inkomster (vilket jag antar om ni köper hur för 6.5 MSEK) kanske en något högre andel (<40 %) är ok. Men tänk på två saker:

  • Ett hus kostar ALLTID. Eventuellt undantaget ett helt nybyggt hus behöver ni ha plats i budget och buffert för oförutsedda utgifter. Vi köpte ett "helrenoverat" hus för 3 år sen och har lagt säkert 30-50k per år på huset ändå. Visserligen är en del renoveringar inräknat i det, men också en del rena reparationer.

  • Ni ska ha råd med det om något händer. Det är tråkigt att ex. behöva ta kortare föräldraledighet för att man inte får ihop ekonomin annars. Förutom såklart att någon av er kan bli sjuk/arbetslös.

Permalänk

Jag och min sambo är ute efter vårt första hus (ska förmodligen vara med i en budgivning snart) men tänkte höra snabbt vad som anses som rimlig ränta (på enbart bolånet)? Vi har tänkt belåna 85% med resterande 15% som topplån.

När man snabbläser lite i tråden så verkar ju flera få räntor på så lite som 1.10% osv men då man läser runt så verkar det vara sällsynt med under 1.40% på någon banks sida oavsett bindningstid, är det då beroende på lånegrad det skiljer så stort eller kan man förhandla ner en 85% belåning till så liten ränta?

Permalänk
Skrivet av Figgeduni:

Jag och min sambo är ute efter vårt första hus (ska förmodligen vara med i en budgivning snart) men tänkte höra snabbt vad som anses som rimlig ränta (på enbart bolånet)?. Vi har tänkt belåna 85% med resterande 15% som topplån.

När man snabbläser lite i tråden så verkar ju flera få räntor på så lite som 1.10% osv men då man läser runt så verkar det vara sällsynt med under 1.40% på någon banks sida, är det då beroende på lånegrad det skiljer så stort eller kan man förhandla ner en 85% belåning till så liten ränta?

Räntan beror på hur attraktiv kund ni är för banken vilket till största del beror på hur höga inkomster ni har (även till viss del hur säker anställning ni har / hur konjunktursökert yrke ni har). Behöver ni låna topplån (som egentligen knappt existerar idag) upp till 100% bör ni nog vara glada om ni kommer ner i 1,4%. Menar du att ni alltså måste låna 100% för att kunna köpa huset? skulle fundera både en och två gånger om jag inte hade sparat ihop någon kontantinsats alls innan.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Räntan beror på hur attraktiv kund ni är för banken vilket till största del beror på hur höga inkomster ni har (även till viss del hur säker anställning ni har / hur konjunktursökert yrke ni har). Behöver ni låna topplån (som egentligen knappt existerar idag) upp till 100% bör ni nog vara glada om ni kommer ner i 1,4%. Menar du att ni alltså måste låna 100% för att kunna köpa huset? skulle fundera både en och två gånger om jag inte hade sparat ihop någon kontantinsats alls innan.

Vi har redan räknat på 100% belåning och hur mycket vi kan låna för att det knappt ska bli nå dyrare än hyran på lägenheten vi bor i nu samt att hus här inte är så extremt dyra här (snittet ligger väl mellan 1.5m - 2.5m). Angående jobb så sa han på banken att vi föll inom ramen för standardparet i stan då vi har två stora industrier här där jag jobbar och tjänar rätt bra och sambon jobbar åt kommun (båda har fast anställning).

Sen har ju topplånet inget med bolånet att göra. Är ju inte 1.4% på 100% av lånet utan bara bolånet varav topplånet kommer ju ha en högre ränta.

Så om vi tar t.ex SBAB som alla verkar prisa här så får jag en ränta på 1.39% vid 85% belåningsgrad på 2 års bindningstid för ett lån på 2.5m och som jag fattat det så är det som står på deras hemsida det man får, så funderar därför om man kan komma mycket lägre än så?

Permalänk
Medlem

För att få riktigt bra ränta så behöver du dels ha en lägre belåningsgrad, kanske runt 50-60% samt ett större lån. Då känner sig banken trygg med säkerheten samtidigt som det blir en del intäkter. Hög belåning och relativt "litet" lån är inte lika attraktivt för banken.

Om det är så att ni måste låna 100% av köpeskillingen så skall ni nog vara väldigt nöjda med 1.4%.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

För att få riktigt bra ränta så behöver du dels ha en lägre belåningsgrad, kanske runt 50-60% samt ett större lån. Då känner sig banken trygg med säkerheten samtidigt som det blir en del intäkter. Hög belåning och relativt "litet" lån är inte lika attraktivt för banken.

Om det är så att ni måste låna 100% av köpeskillingen så skall ni nog vara väldigt nöjda med 1.4%.

Antog att det var så efter att ha jämfört lite olika belåningsgrad och storlek på lån men ville ändå ha svart på vitt. Ajja tack då vet jag att jag inte behöver tänka mer på det.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Figgeduni:

Jag och min sambo är ute efter vårt första hus (ska förmodligen vara med i en budgivning snart) men tänkte höra snabbt vad som anses som rimlig ränta (på enbart bolånet)? Vi har tänkt belåna 85% med resterande 15% som topplån.

När man snabbläser lite i tråden så verkar ju flera få räntor på så lite som 1.10% osv men då man läser runt så verkar det vara sällsynt med under 1.40% på någon banks sida oavsett bindningstid, är det då beroende på lånegrad det skiljer så stort eller kan man förhandla ner en 85% belåning till så liten ränta?

Vilken bank köper att ni har 100% av insatsen som ett blankolån?
SBAB ger max 10% av bostadsköpet som blankolån (5% insats)
Länsförsäkringar tillåter typ 5% av bolånet som blanklån (10% insats)

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Vilken bank köper att ni har 100% av insatsen som ett blankolån?
SBAB ger max 10% av bostadsköpet som blankolån (5% insats)
Länsförsäkringar tillåter typ 5% av bolånet som blanklån (10% insats)

Sparbanken Nord

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Menar du att ni alltså måste låna 100% för att kunna köpa huset? Skulle fundera både en och två gånger om jag inte hade sparat ihop någon kontantinsats alls innan.

Detta är värt att understryka en extra gång tycker jag. Har man på två personer inte ens råd med åtminstone majoriteten av kontantinsatsen på en relativt "billig" bostad jämförelsevis, tycker jag nog det är tveksamt att man egentligen har råd med bostaden. Särskilt ett hus kräver ju ofta som andra redan nämnt en del kostsamt underhåll med jämna mellanrum.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Detta är värt att understryka en extra gång tycker jag. Har man på två personer inte ens råd med åtminstone majoriteten av kontantinsatsen på en relativt "billig" bostad jämförelsevis, tycker jag nog det är tveksamt att man egentligen har råd med bostaden. Särskilt ett hus kräver ju ofta som andra redan nämnt en del kostsamt underhåll med jämna mellanrum.

Först och främst har ni ju ingen aning om vi är 20 år och nyss börjat jobba eller 45 och jobbat hela livet, så jag vet inte hur ni anser att par i unga 20 års ålder skulle nånsin kunna äga hus. Sen förstår jag inte riktigt vad problemet skulle vara, om månadskostnaden för amortering och ränta för lånet understiger kostnaden för våran hyra på lägenheten samt att vi kan spara av en hyffsad summa varje månad redan som det är just nu samt att vi har en okej buffert, vars skulle problemet uppstå?

Sen har vi råd med en del av kontantinsatsen, men med pantbrev och lagfart så är det tyvärr inte 100% av kontantinsatsen. Så visst, vi kanske lägger in en del av kontantinsatsen direkt men då om det uppstår nå större problem kommer det istället måsta tas lån för det. (Och ja, jag förstår att det är bättre att göra så för då slipper man betala så mycket i ränta sålänge inget händer)