Apple döms att tillåta extern betalning i applikationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Förstår fortfarande inte vilka fördelar Apple har fått med domen. Allt är ju bara nackdelar, även om det så klart kunde ha varit betydligt värre.

Nej det är precis tvärt om, du får försöka läsa det jag skrev igen eller titta på videon jag länkade till.

Domen är ju nu också fastställd och Apple kommer kunna använda detta som skarp ammunition om något företag försöker sig på liknande sorhetsvansinne ala Epic, eller om anti-trust-big-tech går hårt åt Apple igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Ibland önskar man att det fanns dislike på Sweclockers.

Man behöver ingen dislike, går att räkna ut ändå.

Apple tvingas ändå tillåta extern betalning, det är ju det dom bliv ägd på. Även om Epic game inte vann så bliv det ändå en seger för andra.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orchid:

Nej det är precis tvärt om, du får försöka läsa det jag skrev igen eller titta på videon jag länkade till.

Domen är ju nu också fastställd och Apple kommer kunna använda detta som skarp ammunition om något företag försöker sig på liknande sorhetsvansinne ala Epic, eller om anti-trust-big-tech går hårt åt Apple igen.

Kan du då berätta vilka av dessa punkter som Apple inte fick lov till före domen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Levandebild:

Nej, detta gynnar i stort sett bara storföretag som kommer kunna öka sina marginaler. Slutkunder kommer i väldigt få fall märka någon som helst skillnad.

Nu menade jag utvecklare av appar kommer kunna använda tredjeparttjänster för att ta betalt. Kommer inte enbart gynna storföretagen. Det är inte slutkund som kommer märka något, utan utvecklarna kommer kunna behålla större delen av intäkterna och inte ge bort det till Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orchid:

3) Even if a developer chooses to use an alternate payment method, Apple is still entitled to collect it‘s commissions.

Det är detta som är det viktigaste, och det verkar inte nämnas någonstans i artiklar jag har läst. Resultatet blir något i stil med Steam, att man kan köpa koder utanför Steam och aktivera dem i appen. Då är ju effekten för Apple högst begränsad.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Nu menade jag utvecklare av appar kommer kunna använda tredjeparttjänster för att ta betalt. Kommer inte enbart gynna storföretagen. Det är inte slutkund som kommer märka något, utan utvecklarna kommer kunna behålla större delen av intäkterna och inte ge bort det till Apple.

Läs Orchid’s summering. Apple får fortfarande sin procent även om betalningen sker utanför App Store.

(Sen är det i allmänhet så att Apples deal är helt OK för mindre säljare. 15% till Apple som i gengäld sköter kontakten med kreditkortsföretag och distribuerar programmet. För andra jättar är det dels 30% om man inte förhandlar med dem, och dels kan de lösa distribution och kreditkortshantering billigare baserat på sina större volymer.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av superegg:

Man behöver ingen dislike, går att räkna ut ändå.

Apple tvingas ändå tillåta extern betalning, det är ju det dom bliv ägd på. Även om Epic game inte vann så bliv det ändå en seger för andra.

Apple har inte blivit ägda någonting. Apple tror jag kommer gå vinnande ut från detta.

Detta kommer innebära att Apple kan stämma Sony, Microsoft och Epic för att de inte heller tillåter sig av tredjepartslösningar. För det är väl det du vill?

Konsumenterna kommer förlora med andra ord när betalningslösningar fragmenteras där även osäkra lösningar kommer in i systemet. Dessutom kommer inte de ta mindre betalt heller utan slutkunden kommer inte märka någon skillnad. Företagen arbetar inte för kunden utan för dem själva.

Ni applehatare är så genomskinliga att det skriker om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orchid:

3) Even if a developer chooses to use an alternate payment method, Apple is still entitled to collect it‘s commissions.

Du får jättegärna förklara detta närmre för mig (som bara satt mig in som lekman)
Men innebär det att Apple kommer kunna kräva kompensation för tex V-bucks köpta genom game-store (om fortnite kommer tillbaka), eller spotify-prenumeranter som tecknat utanför app-store (något de inte fått pengar för tidigare som jag fattat det).
Det låter i mina öron helt knäppt egentligen

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Visst, i fallen med just Spotify och typ Netflix kommer det märkas skillnad - men hur många gick verkligen in på Apple för att registrera sig hos dessa? Kan ju inte vara många procent av deras kundkrets. Så väldigt liten vinst skulle jag säga.

Uppenbarligen stor nog för att Spotify (och Epic) i alla fall klagade på det

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Du får jättegärna förklara detta närmre för mig (som bara satt mig in som lekman)
Men innebär det att Apple kommer kunna kräva kompensation för tex V-bucks köpta genom game-store (om fortnite kommer tillbaka), eller spotify-prenumeranter som tecknat utanför app-store (något de inte fått pengar för tidigare som jag fattat det).
Det låter i mina öron helt knäppt egentligen

Då behöver inte developern lägga upp på apple store så enkelt är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Visst, i fallen med just Spotify och typ Netflix kommer det märkas skillnad - men hur många gick verkligen in på Apple för att registrera sig hos dessa? Kan ju inte vara många procent av deras kundkrets.

Jag tror du överskattar folk intresse/kunskap om vilka alternativ som finns. Åtminstone när det kommer till Spotify.

De allra flesta använder spotify enbart på mobilen så de laddar förstås ner appen från appstore och när den öppnas ombeds de att betala, snabbt och smidigt via appen.

Jag tror det är relativt få som börjar sin spotifyresa genom att skapa ett konto i en webläsare.

Permalänk
Skrivet av andra94:

Varför skulle du som utvecklare och utgivare inte få välja vem som blir tillåten i din tjänst? Messed up USA? Näe bara simpel logik att om du inte vill ha någon i din miljö så ska du få välja det. Eller bara för att du har en dator i hemmet så MÅSTE du tillåta att Microsoft/apple har ett OS installerat på den?

Använd logiken istället för o tycka att allt är negativt

För alla andra så är det egentligen bra att apple endast tillåter att köp går via dom - du slipper scam appar - du har en simpel o säker betalning, sen kan ju % delen alltid sjunka men men. Deras OS, deras verktyg o deras miljö där man själv sätter upp kraven. Epic försökte vara för giriga helt enkelt

Det hela handlar om Apples ställning på marknaden. Dom har inte monopol, men ska en utvecklare ha möjlighet att stå sig i kokurrensen, så är dom i stort sett tvugna att finnas på app-store. Apple tar ett orimligt prispåslag, som inte fungerar om så inte var fallet. Då hade utvecklarna undvikit app-store, apples produkter hade blivit så app-fattiga att dom snart hade dött ut, eller tvingat ändra sig.
Om inte apple haft den ställning dom har på marknaden så hade det inte spelat någon roll.
Hade apple erbjudit möjligheten till annan app-butik, så hade man kunnat hävda att deras betal-tjänst, är värt ett prisppslag och att det är därför kunder använder den.
Att stänga ute en utvecklare som beter sig oetiskt eller olagligt ska förstås inte vara olagligt. I det här fallet handlade det om att epic games bröt mot dom regler i app-store som är orimliga. Hade apple erbjudit möjligheten till extern butik, så hade dom kunnat sätta väldigt specifika krav på sin egna butik, och hänvisat utvecklare som epic dit.
Att Apple kan bete sig som att dom i stort sett är ohotade, likt ett företag med monopol, är ett problem, även om dom inte har ett rent monopol i juridisk mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Läs Orchid’s summering. Apple får fortfarande sin procent även om betalningen sker utanför App Store.

(Sen är det i allmänhet så att Apples deal är helt OK för mindre säljare. 15% till Apple som i gengäld sköter kontakten med kreditkortsföretag och distribuerar programmet. För andra jättar är det dels 30% om man inte förhandlar med dem, och dels kan de lösa distribution och kreditkortshantering billigare baserat på sina större volymer.)

Som jag tolkar det så handlar det om att Apple har rätt för kompensation för täcka de kostnader man har. Oklart exakt hur hög den provisionen får vara, eller hur den faktiskt ska räknas ut eftersom Apple inte har någon kontroll på hur stort belopp som omsätts från den specifika app som utvecklaren har på App Store.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Du får jättegärna förklara detta närmre för mig (som bara satt mig in som lekman)
Men innebär det att Apple kommer kunna kräva kompensation för tex V-bucks köpta genom game-store (om fortnite kommer tillbaka), eller spotify-prenumeranter som tecknat utanför app-store (något de inte fått pengar för tidigare som jag fattat det).
Det låter i mina öron helt knäppt egentligen

Som jag förstår det så får Apple ta ut sin del om t.ex. Epic skickar användaren till sin egen butik från Fortnite-appen för att köpa V-Bucks, vilket de enligt domen nu får göra. D.v.s. Apple får ta ut sin del på alla betalningar som sker via appar oavsett om de använder Apples betalsystem eller någon annans. Om Apple däremot inte är inblandad, t.ex. om användaren själv går in på Epic Games Store och köper V-Bucks, så bör Apple inte få någonting.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Apple har inte blivit ägda någonting. Apple tror jag kommer gå vinnande ut från detta.

Detta kommer innebära att Apple kan stämma Sony, Microsoft och Epic för att de inte heller tillåter sig av tredjepartslösningar. För det är väl det du vill?

Konsumenterna kommer förlora med andra ord när betalningslösningar fragmenteras där även osäkra lösningar kommer in i systemet. Dessutom kommer inte de ta mindre betalt heller utan slutkunden kommer inte märka någon skillnad. Företagen arbetar inte för kunden utan för dem själva.

Ni applehatare är så genomskinliga att det skriker om det.

Om Apple blir dömd att tillåta extrem betalningen, och det visa sig att företag ändå inte får använda det då kommer dom säkert blir stämda för det.

Men nu var det väl inte det som var problemet, utan att man inte fick köpa saker i spelet då det måste gå via dom, som gör det svårare att köpa saker i spel.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag tror du överskattar folk intresse/kunskap om vilka alternativ som finns. Åtminstone när det kommer till Spotify.

De allra flesta använder spotify enbart på mobilen så de laddar förstås ner appen från appstore och när den öppnas ombeds de att betala, snabbt och smidigt via appen.

Jag tror det är relativt få som börjar sin spotifyresa genom att skapa ett konto i en webläsare.

Det kanske jag gör. Själv går jag in på Netflix hemsida om jag vill skapa konto/använda tjänsten, och laddar sen ner appar på mina devices. Men det kanske är jag som är den konstiga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Då behöver inte developern lägga upp på apple store så enkelt är det.

Det var det mest korkade svar jag läst. Om alla Utvecklare slutade lägga upp appar på Apple Store så skulle det bli kännbart för Apple. Vilket Apple inte skulle blunda för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Det kanske jag gör. Själv går jag in på Netflix hemsida om jag vill skapa konto/använda tjänsten, och laddar sen ner appar på mina devices. Men det kanske är jag som är den konstiga.

Troligtvis är det vi som är i minoritet, ja

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Då behöver inte developern lägga upp på apple store så enkelt är det.

Snacka om att inte svara på frågan över huvudtaget...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av anon14781:

Det var det mest korkade svar jag läst. Om alla Utvecklare slutade lägga upp appar på Apple Store så skulle det bli kännbart för Apple. Vilket Apple inte skulle blunda för.

Det är nog snarare era korkade inlägg där ni föreslår att Apple ska öppna upp sin store. Så varför inte göra det med de andra också? Varför just Apple. Apple betalar för driften för dessa appar och mycket annat. Istället så ska man förlita sig på ett ovaliderat betalningslösning som har bakdörrar för det är precis så ni vill ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är nog snarare era korkade inlägg där ni föreslår att Apple ska öppna upp sin store. Så varför inte göra det med de andra också? Varför just Apple. Apple betalar för driften för dessa appar och mycket annat. Istället så ska man förlita sig på ett ovaliderat betalningslösning som har bakdörrar för det är precis så ni vill ha det.

Google tillåter redan sideloading och alternativa Stores så den faller ganska platt, Microsoft tillåter (än så länge) att installera program vid sidan om Microsoft Store.
Av de stora är det bara Apple som kräver 100% kontroll själv, jag tycker inte att de ska behöva öppna upp helt heller, men att förbjuda bolagen från att tillhandahålla egna betallösningar istället är det jag tycker de bör tillåta

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är nog snarare era korkade inlägg där ni föreslår att Apple ska öppna upp sin store. Så varför inte göra det med de andra också? Varför just Apple. Apple betalar för driften för dessa appar och mycket annat. Istället så ska man förlita sig på ett ovaliderat betalningslösning som har bakdörrar för det är precis så ni vill ha det.

Det är viktigt för alla PC Master Racer's att hata Apple, de tycker AppStore ska vara som ett köpcentrum där ingen affär behöver betala hyra och varken säkerhetsvakter eller kameror behövs. Dessutom ska bakdörrar inte vara låsta så att bara behörig personal kommer in där utan även kriminella (virus/hackare). För Apple är ett stort ont företag som "bara vill tjäna pengar" medan Epic är gulliga kattungar som gör allt av kärlek till sina små barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Det är viktigt för alla PC Master Racer's att hata Apple, de tycker AppStore ska vara som ett köpcentrum där ingen affär behöver betala hyra och varken säkerhetsvakter eller kameror behövs. Dessutom ska bakdörrar inte vara låsta så att bara behörig personal kommer in där utan även kriminella (virus/hackare). För Apple är ett stort ont företag som "bara vill tjäna pengar" medan Epic är gulliga kattungar som gör allt av kärlek till sina små barn.

Hur många köpcentrum vet du där butikerna är tvungna att använda ett betalsystem som tillhandahålls av köpcentret där det tar en viss procent av försäljningen?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Det är viktigt för alla PC Master Racer's att hata Apple, de tycker AppStore ska vara som ett köpcentrum där ingen affär behöver betala hyra och varken säkerhetsvakter eller kameror behövs. Dessutom ska bakdörrar inte vara låsta så att bara behörig personal kommer in där utan även kriminella (virus/hackare). För Apple är ett stort ont företag som "bara vill tjäna pengar" medan Epic är gulliga kattungar som gör allt av kärlek till sina små barn.

De ju sweclockers, kulturellt att hata på Apple 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Som jag tolkar det så handlar det om att Apple har rätt för kompensation för täcka de kostnader man har. Oklart exakt hur hög den provisionen får vara, eller hur den faktiskt ska räknas ut eftersom Apple inte har någon kontroll på hur stort belopp som omsätts från den specifika app som utvecklaren har på App Store.

Kolla videon Orchid länkade. Jag vet att den är lång, men det är mycket intressant redan de första minutrarna. Citat från domslutet:

”Under all models, Apple would be entitled to a commission or licensing fee, even if IAP was optional.”

“Apple is entitled to license its intellectual property for a fee, and to guard its IP from uncompensated use by others.”

“While the court finds no basis for the specific rate chosen by Apple (ie, the 30% rate), the Court still concludes that Apple is entitled to some compensation for use of its intellectual property. To the extent Epic Games suggests that Apple receive nothing from IAP made on its platform, such a remedy is inconsistent with prevailing IP law.”

Dvs, Apple får ta ut en avgift för att man använder deras IP. Ingenstans handlar det om att täcka Apples kostnader - Apple får ta ut en licensavgift om de vill, och Epics förslag att den skall vara 0 är inte förenligt med gällande lag.

Mer intressant då om 30% (eller 15%, vilket är det överlägset vanligaste idag men inte när hela den här sagan började) är rimligt. Där säger domstolen att den endast kan ta ett beslut om detta om Apple är ett monopol, vilket de inte är. Alltså kan Apple ta ut den avgiften om de vill, eller tills den lagstiftande makten ändrar på det. Om vi skall vara ärliga så är det detta Sweeney är ute efter - att piska upp ett motstånd mot Apple så att kongressen gör något.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Levandebild:

Det är viktigt för alla PC Master Racer's att hata Apple, de tycker AppStore ska vara som ett köpcentrum där ingen affär behöver betala hyra och varken säkerhetsvakter eller kameror behövs. Dessutom ska bakdörrar inte vara låsta så att bara behörig personal kommer in där utan även kriminella (virus/hackare). För Apple är ett stort ont företag som "bara vill tjäna pengar" medan Epic är gulliga kattungar som gör allt av kärlek till sina små barn.

Precis min ståndpunkt! Det är poppis att hata Apple. Hade de verkligen haft insikt i hur osäkert Google Play är och bli offer för en malwareapp som snor deras pengar ja då kommer byta åsikt snabbare än blixten.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att domen är bara början på många twitter-rants från herr Sweeney.

C'est magnifique! *chefs kiss*

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Hur många köpcentrum vet du där butikerna är tvungna att använda ett betalsystem som tillhandahålls av köpcentret där det tar en viss procent av försäljningen?

Det var liknelsen med att de inte behöver betala hyra

Permalänk
Skrivet av Levandebild:

Det är viktigt för alla PC Master Racer's att hata Apple, de tycker AppStore ska vara som ett köpcentrum där ingen affär behöver betala hyra och varken säkerhetsvakter eller kameror behövs. Dessutom ska bakdörrar inte vara låsta så att bara behörig personal kommer in där utan även kriminella (virus/hackare). För Apple är ett stort ont företag som "bara vill tjäna pengar" medan Epic är gulliga kattungar som gör allt av kärlek till sina små barn.

Du menar bli som MacOs är för det är helt upplåst och man kan köpa och ladda hem program utanför deras Appstore? -Man kan inte bara ha och äta kakan. Antagligen måste extrem inlåsning till för hög säkerhet eller så behövs det inte.

För mig och säkerligen de flesta kritiker här så skulle iOS blir riktigt grymt om det går emot MacOs. Frågan är det dock om vi har denna åsikt och kärlek till MacOs endast för vi hatar Apple?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du menar bli som MacOs är för det är helt upplåst och man kan köpa och ladda hem program utanför deras Appstore? -Man kan inte bara ha och äta kakan. Antagligen måste extrem inlåsning till för hög säkerhet eller så behövs det inte.

För mig och säkerligen de flesta här så skulle iOS blir riktigt grymt om det går emot MacOs. Frågan är det dock om vi har denna åsikt och kärlek till MacOs endast för vi hatar Apple?

Lite skillnad på en mobil och dator där du inte bara installerar appar utan program som Steam, Epic Games Store, Battle.Net etc för att kunna spela deras diverse spel som finns tillgängliga där. Om du nu ens använder din Mac till att spela på (vilket jag gör). Så ser ingen motsättning mellan datorns mer öppna fält och telefonens mer slutna.