CoolSnow - Tips angående avbokad leverans som skickats ändå

Permalänk
Avstängd

CoolSnow - Tips angående avbokad leverans som skickats ändå

Hej forumet.

Har hamnat lite i en pickle pga detta riktiga skitföretag.

Vi skulle ha SUP (stand up paddle) till sommarstugan och då hittade jag https://se.coolsnow.dk/
Beställde ett paket med 2 st, 24 juli, som skulle skickas v.30 enligt bekräftelse på ordern. Veckorna gick och inga produkter dök upp, jag försökte få kontakt med kundtjänst men de svarade inte.

Sen hittade jag detta (det exploderade i princip efter jag la min beställning) https://se.trustpilot.com/review/coolsnow.dk och insåg att det var något riktigt lurt Jag började maila kundtjänst om att jag ville avboka min beställning, till mailadressen som de hänvisar till i flera inlägg på Trustpilot, men även på sin egen hemsida om man t ex vill ångra ett köp.

Har fortfarande inte fått ett enda svar.
Tillslut gjorde jag kortreklamation via banken och fick i alla fall tillbaka mina pengar, så då tänkte jag att problemet var löst.
MEN NEJ, nu har de alltså skickat två SUP till mig, två separata paket á 12 KG, trots att jag skickat ca 10 mail om att jag vill avbeställa.

Dessa ligger nu hos ombud och jag har två val:

  • Hämta ut och sen försöka skicka tillbaka. För att returnera ett köp ska man maila kundtjänst, som alltså aldrig svarar. Hur ska jag kunna skicka tillbaka produkterna om företaget inte går att få tag på?

  • Vänta tills produkterna går i retur. Problemet är ju dock "For parcels that are returned, due to them not being picked up at a parcel shop or post office, we reserve the right to charge the costs we will be charged by the shipping company for this return." De skriver inget om hur stor denna avgift är, är det 100 kr eller 1 000 kr? Sen anser jag ju inte heller att jag ska behöva betala något alls, så frågan är ju om de kommer skicka faktura på beloppet? Eller kan de göra en dragning på mitt kort som jag använde för att betala?

Att behålla produkterna är inte ett val då jag inte vill supporta företaget samt vad händer om det blir nå reklamation eller garantiärende med ett företag som vägrar svara?

Någon som har ett smart tips för hur jag ska lösa detta smidigast?

Tack på förhand.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag har inget smart att komma med, annat än att det är normalt för bolag att låta kunden betala returfrakten. Förstås surt att åka på, men inte heller orimligt imo (förutsatt att det inte gick allt för lång tid mellan att du avbokade orden och att den skickades).

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Min uppfattning är att du har gjort det du kan och du har bevis på dina kontaktförsök. Om du inte vill ha produkterna och företaget inte svarar - låt dem gå på retur. Jag tror du får större problem om du hämtar ut dem och ska komma överens med företaget om att skicka tillbaka dem. Troligtvis är det ganska dyrt att frakta 2x12 kg i större format.

Det är möjligt att du blir debiterad en kostnad för returen på ditt kort men om du har bevis på dina kontaktförsök är jag säker på att din bank hjälper dig med kortreklamationen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

Jag har inget smart att komma med, annat än att det är normalt för bolag att låta kunden betala returfrakten. Förstås surt att åka på, men inte heller orimligt imo (förutsatt att det inte gick allt för lång tid mellan att du avbokade orden och att den skickades).

Mitt första mail att avbeställa var 9e augusti. Produkterna skickades sen 1a september. Så de hade ju ganska gått om tid på sig att läsa och avbryta ordern

Skrivet av Steamroad:

Min uppfattning är att du har gjort det du kan och du har bevis på dina kontaktförsök. Om du inte vill ha produkterna och företaget inte svarar - låt dem gå på retur. Jag tror du får större problem om du hämtar ut dem och ska komma överens med företaget om att skicka tillbaka dem. Troligtvis är det ganska dyrt att frakta 2x12 kg i större format.

Det är möjligt att du blir debiterad en kostnad för returen på ditt kort men om du har bevis på dina kontaktförsök är jag säker på att din bank hjälper dig med kortreklamationen.

Ja jag tror också att det sämsta är att hämta ut dem, då är jag nog körd.
Får kanske ringa banken och se om de kan ta beslut redan nu om vad som händer om de försöker debitera mig mer i efterhand för returen.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Du kan hämta ut om du vill då det är det bästa alternativet enligt mig.
För annars så kommer du troligen åka på att betala returen och kommer få bråka nåt enormt för att få ersättning för den, och du är då i en sämre sits än om du hämtat ut enligt mig.

Sen kan du meddela butiken att då dom skickat ut en avbeställd order långt efter avbeställningen så kan dom komma och hämta varorna om dom vill ha dom.
Och säg som det är till bank/etc OM dom drar pengar att dom dragit för en avbeställd order långt efter avbest.

Dvs du kan hämta ut men då det är butikens fel så behöver du ej lägga någon som helst energi/pengar på att fixxa deras misstag som tex att gå till posten och lämna in.
Dom kan beställa en upphämtning men du har ingen direkt skyldighet att göra nåt utöver det vanliga för att se till att vara hemma då.
Du skulle kunna skicka dom ett tips att du är hemma mellan tex 1900-2100 söndag kvällar och dom bör då välja en upphämtning då.
Och det kan vara allt ifrån post/dhl/taxi/en anställd som hämtar.

Du har ingen rätt att använda varorna under tiden dock då dom ej är dina.
Du kan däremot ställa ett rimligt krav på att dom hämtar upp skiten inom tex 2-3veckor då dom ser ut att ta upp en del plats efter det så kasseras/slängs/etc skiten.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

Du kan hämta ut om du vill då det är det bästa alternativet enligt mig.
För annars så kommer du troligen åka på att betala returen och kommer få bråka nåt enormt för att få ersättning för den, och du är då i en sämre sits än om du hämtat ut enligt mig.

Sen kan du meddela butiken att då dom skickat ut en avbeställd order långt efter avbeställningen så kan dom komma och hämta varorna om dom vill ha dom.
Och säg som det är till bank/etc OM dom drar pengar att dom dragit för en avbeställd order långt efter avbest.

Dvs du kan hämta ut men då det är butikens fel så behöver du ej lägga någon som helst energi/pengar på att fixxa deras misstag som tex att gå till posten och lämna in.
Dom kan beställa en upphämtning men du har ingen direkt skyldighet att göra nåt utöver det vanliga för att se till att vara hemma då.
Du skulle kunna skicka dom ett tips att du är hemma mellan tex 1900-2100 söndag kvällar och dom bör då välja en upphämtning då.
Och det kan vara allt ifrån post/dhl/taxi/en anställd som hämtar.

Du har ingen rätt att använda varorna under tiden dock då dom ej är dina.
Du kan däremot ställa ett rimligt krav på att dom hämtar upp skiten inom tex 2-3veckor då dom ser ut att ta upp en del plats efter det så kasseras/slängs/etc skiten.

Känns betydligt mer risky än att posten skickar tillbaka det?

De kommer ju uppenbarligen inte komma och hämta grejerna, och känns lättare för banken att motivera att pengarna ska dras igen om jag faktiskt har varorna hemma hos mig.

Är ju inte heller billigare för företaget om jag plockar ut det och ska tvinga dem att hämta det, än att jag låter posten skicka tillbaka det.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Hej forumet.

Har hamnat lite i en pickle pga detta riktiga skitföretag.

Vi skulle ha SUP (stand up paddle) till sommarstugan och då hittade jag https://se.coolsnow.dk/
Beställde ett paket med 2 st, 24 juli, som skulle skickas v.30 enligt bekräftelse på ordern. Veckorna gick och inga produkter dök upp, jag försökte få kontakt med kundtjänst men de svarade inte.

Sen hittade jag detta (det exploderade i princip efter jag la min beställning) https://se.trustpilot.com/review/coolsnow.dk och insåg att det var något riktigt lurt Jag började maila kundtjänst om att jag ville avboka min beställning, till mailadressen som de hänvisar till i flera inlägg på Trustpilot, men även på sin egen hemsida om man t ex vill ångra ett köp.

Har fortfarande inte fått ett enda svar.
Tillslut gjorde jag kortreklamation via banken och fick i alla fall tillbaka mina pengar, så då tänkte jag att problemet var löst.
MEN NEJ, nu har de alltså skickat två SUP till mig, två separata paket á 12 KG, trots att jag skickat ca 10 mail om att jag vill avbeställa.

Dessa ligger nu hos ombud och jag har två val:

  • Hämta ut och sen försöka skicka tillbaka. För att returnera ett köp ska man maila kundtjänst, som alltså aldrig svarar. Hur ska jag kunna skicka tillbaka produkterna om företaget inte går att få tag på?

  • Vänta tills produkterna går i retur. Problemet är ju dock "For parcels that are returned, due to them not being picked up at a parcel shop or post office, we reserve the right to charge the costs we will be charged by the shipping company for this return." De skriver inget om hur stor denna avgift är, är det 100 kr eller 1 000 kr? Sen anser jag ju inte heller att jag ska behöva betala något alls, så frågan är ju om de kommer skicka faktura på beloppet? Eller kan de göra en dragning på mitt kort som jag använde för att betala?

Att behålla produkterna är inte ett val då jag inte vill supporta företaget samt vad händer om det blir nå reklamation eller garantiärende med ett företag som vägrar svara?

Någon som har ett smart tips för hur jag ska lösa detta smidigast?

Tack på förhand.

Hej!

Det ser ut som att vi går igenom samma sak. I mitt avtal står det dock att det kostar 150 kr att inte hämta ut varan, så jag har helt enkelt låtit min sup gå tillbaka till Danmark. Mitt problem är dock att jag självfallet vill ha mina pengar tillbaka.

Den lokala konstumentvägledningen rådde mig att skicka mina krav i ett rekommenderat brev, vilket jag gjorde. Det visade sig dock att det inte fanns någon på adressen att ta emot brevet, så nu finns det hos ombud i väntan på att hämtas upp. Tanken med rekommenderat brev är att man kan säga att företaget har tagit emot mitt krav. CoolSnow har gång på gång ignorerat mina försök att nå dem via mail, men brevet ska då alltså innebära att jag kan göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden om inte pengarna sätts in på mitt konto. Jag kommer vänta i cirka en vecka innan jag gör det. Förhoppningsvis behöver jag inte det.

Jag har gjort en kortreklamation men mitt ärende är inte färdigbehandlat än. Så klart blir jag glad om jag får tillbaka mina pengar, men jag tycker att det är företaget som ska betala. Vid närmare eftertanke så borde de ju faktiskt stämmas för falsk marknadsföring, eftersom det faktiskt är det som de bedriver.

Jag höjer ett stort varningens finger för CoolSnow och kanske även för CoolSurf, som CoolSnow sägs vara en del av. Jag har dock ingen erfarenhet av CoolSurf, men det kan vara klokt att läsa recensioner innan man gör gör någon beställning.

Hoppas det ordnar sig för dig!

/NBLD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NBLD:

Hej!

Det ser ut som att vi går igenom samma sak. I mitt avtal står det dock att det kostar 150 kr att inte hämta ut varan, så jag har helt enkelt låtit min sup gå tillbaka till Danmark. Mitt problem är dock att jag självfallet vill ha mina pengar tillbaka.

Den lokala konstumentvägledningen rådde mig att skicka mina krav i ett rekommenderat brev, vilket jag gjorde. Det visade sig dock att det inte fanns någon på adressen att ta emot brevet, så nu finns det hos ombud i väntan på att hämtas upp. Tanken med rekommenderat brev är att man kan säga att företaget har tagit emot mitt krav. CoolSnow har gång på gång ignorerat mina försök att nå dem via mail, men brevet ska då alltså innebära att jag kan göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden om inte pengarna sätts in på mitt konto. Jag kommer vänta i cirka en vecka innan jag gör det. Förhoppningsvis behöver jag inte det.

Jag har gjort en kortreklamation men mitt ärende är inte färdigbehandlat än. Så klart blir jag glad om jag får tillbaka mina pengar, men jag tycker att det är företaget som ska betala. Vid närmare eftertanke så borde de ju faktiskt stämmas för falsk marknadsföring, eftersom det faktiskt är det som de bedriver.

Jag höjer ett stort varningens finger för CoolSnow och kanske även för CoolSurf, som CoolSnow sägs vara en del av. Jag har dock ingen erfarenhet av CoolSurf, men det kan vara klokt att läsa recensioner innan man gör gör någon beställning.

Hoppas det ordnar sig för dig!

/NBLD

Okej.

Min bank var väldigt snabba med kortreklamationen, fick tillbaka pengarna dagen efter jag ansökte.
Får hoppas att du får hjälp snabbt också.

Jag kommer låta paketen gå i retur, sen göra kortreklamation eller bestrida faktura om de försöker ta mer pengar.
Återkopplar väl här hur det gått.
Lycka till!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Känns betydligt mer risky än att posten skickar tillbaka det?

De kommer ju uppenbarligen inte komma och hämta grejerna, och känns lättare för banken att motivera att pengarna ska dras igen om jag faktiskt har varorna hemma hos mig.

Är ju inte heller billigare för företaget om jag plockar ut det och ska tvinga dem att hämta det, än att jag låter posten skicka tillbaka det.

Jag skulle spärra mitt kort omedelbart och be banken skicka mig ett nytt om ett sånt här oseriöst bolag hade fått tag i mina kortuppgifter. Om du gör så kan dom inte debitera dig något annat än att skicka faktura som du sen bestrider.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bläckman:

Jag skulle spärra mitt kort omedelbart och be banken skicka mig ett nytt om ett sånt här oseriöst bolag hade fått tag i mina kortuppgifter. Om du gör så kan dom inte debitera dig något annat än att skicka faktura som du sen bestrider.

Jo jag har faktiskt tänkt samma sak. Kanske är lika bra
Edit: DONE

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av NBLD:

Den lokala konstumentvägledningen rådde mig att skicka mina krav i ett rekommenderat brev, vilket jag gjorde. Det visade sig dock att det inte fanns någon på adressen att ta emot brevet, så nu finns det hos ombud i väntan på att hämtas upp. Tanken med rekommenderat brev är att man kan säga att företaget har tagit emot mitt krav. CoolSnow har gång på gång ignorerat mina försök att nå dem via mail, men brevet ska då alltså innebära att jag kan göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden om inte pengarna sätts in på mitt konto. Jag kommer vänta i cirka en vecka innan jag gör det. Förhoppningsvis behöver jag inte det.

Om de väljer att hämta ut brevet, skulle jag vänta i några veckor från det att brevet hämtats ut innan det anmäls till ARN. Jag hoppas att du tänkte på att skriva hur lång tid de skulle ha på sig. Om de väljer att låta brevet i retur skulle jag nog vänta åtminstone tills brevet kommer i retur i fall att något skulle ha registrerats fel i spårningen och brevet i själva verket faktiskt levererats.

Permalänk

Jag hade definitivt hämtat ut paketen. Det blir sedan åf’s besvär att få dem i retur och de kommer garanterat att skicka förbetald frakt om de hör av sig.

Hämtar du inte ut kommer de sannolikt att ta ut så hög returavgift som de lagligen kan och de pengarna får du nog gå till civilrätten för att få igen dvs inte värt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Distordera:

Jag hade definitivt hämtat ut paketen. Det blir sedan åf’s besvär att få dem i retur och de kommer garanterat att skicka förbetald frakt om de hör av sig.

Hämtar du inte ut kommer de sannolikt att ta ut så hög returavgift som de lagligen kan och de pengarna får du nog gå till civilrätten för att få igen dvs inte värt.

Och hur är det ÅF's besvär att få dem i retur om de bara säger åt min bank att jag fått produkterna och så drar de pengarna från mitt kort igen? Om de aldrig svarar och går att få tag i så kommer jag ju aldrig kunna skicka tillbaka produkterna?

Eller tänker du att jag ska kunna behålla produkterna och pengarna? Så måste jag förvara två stora paket hemma tills vi har löst det och de väljer att svara?

Det är väl snarare ÅF som måste ta mig till rätten för att jag ska betala deras returavgift? Kommer ju självklart inte att betala något för att sen försöka ta tillbaka pengarna.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Att börja dalta genom att hämta ut paketet och förvänta sig att de ska anstränga sig för att hämta igen är det varken köpare eller säljare som vinner på. Låt paketet gå i retur, reklamera eventuell returfrakt till kortleverantör eller bank och gå vidare med livet.

Mitt tips är också att ni lägger ett betyg på företaget på google och prisjakt samt ett betyg och skriver en motivering till varför ni är missnöjd så att fler får ta del av hur er upplevelse av företaget varit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Steamroad:

Mitt tips är också att ni lägger ett betyg på företaget på google och prisjakt samt ett betyg och skriver en motivering till varför ni är missnöjd så att fler får ta del av hur er upplevelse av företaget varit.

Har skrivit på Trustpilot iaf. Får fixa på övriga också.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Och hur är det ÅF's besvär att få dem i retur om de bara säger åt min bank att jag fått produkterna och så drar de pengarna från mitt kort igen? Om de aldrig svarar och går att få tag i så kommer jag ju aldrig kunna skicka tillbaka produkterna?

Eller tänker du att jag ska kunna behålla produkterna och pengarna? Så måste jag förvara två stora paket hemma tills vi har löst det och de väljer att svara?

Det är väl snarare ÅF som måste ta mig till rätten för att jag ska betala deras returavgift? Kommer ju självklart inte att betala något för att sen försöka ta tillbaka pengarna.

Om de bara säger till din bank att de vill ha pengar så är det läge att byta bank.

Detta kommer inte att ske utan att kontakta dig och du har ju alla bevis.

Åf tar inte dig till civilrätten utan de skickar bara en räkning. ARN råder alltid att betala räkning och sedan bestrida. Annars hamnar du garanterat hos kronofogden.

Men du gör som du vill. Meddela gärna hur det gick sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Om de bara säger till din bank att de vill ha pengar så är det läge att byta bank.

Detta kommer inte att ske utan att kontakta dig och du har ju alla bevis.

Åf tar inte dig till civilrätten utan de skickar bara en räkning. ARN råder alltid att betala räkning och sedan bestrida. Annars hamnar du garanterat hos kronofogden.

Men du gör som du vill. Meddela gärna hur det gick sen.

Företag ska inte skicka saker för indrivning om du ligger i tvist, gör dom det är det bara att bestrida inkasso eller Kronofogdens faktura också. Du kan inte få någon betalningsanmärkning för detta när du ligger i tvist med ett företag, se bara till att ha bevis för alla brev och email m.m med både företaget och ev inkasso/Kronofogden.
Företaget kan då ta dig till domstol.

Permalänk
Skrivet av Rille87:

Företag ska inte skicka saker för indrivning om du ligger i tvist, gör dom det är det bara att bestrida inkasso eller Kronofogdens faktura också. Du kan inte få någon betalningsanmärkning för detta när du ligger i tvist med ett företag, se bara till att ha bevis för alla brev och email m.m med både företaget och ev inkasso/Kronofogden.
Företaget kan då ta dig till domstol.

En bra teori. Funkar kanske med företag som svarar på tilltal vilket detta inte gör.
Det är också delvis därför ARN råder att betala först och sen bestrida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Distordera:

Om de bara säger till din bank att de vill ha pengar så är det läge att byta bank.

Detta kommer inte att ske utan att kontakta dig och du har ju alla bevis.

Åf tar inte dig till civilrätten utan de skickar bara en räkning. ARN råder alltid att betala räkning och sedan bestrida. Annars hamnar du garanterat hos kronofogden.

Men du gör som du vill. Meddela gärna hur det gick sen.

Fick det här meddelandet av min bank när jag gjorde kortreklamationen (fetstil min notering):

"Vi har nu granskat ditt ärende och återfört det reklamerade beloppet till ditt konto, med vissa förbehåll. Det innebär att vi behåller rätten att återta beloppet om ny och viktig information inkommer i ditt ärende. Det kan till exempel vara att betalningsmottagaren presenterar sin bild av situationen. Vi förväntar oss dock att ärendet avslutas och att du får behålla dina pengar.

Om betalningsmottagaren kontaktar dig angående ny information eller om det finns några fler nya detaljer, vänligen kontakta oss genom att svara på detta meddelande här i Hembanken. Det går också bra att ringa Kundservice på telefon 0752-48 45 42."

Där känner jag spontant att jag har svårt att argumentera för min sak om jag plockar ut produkterna, det är klart att om jag vill returnera produkterna och ÅF inte svarar så är det ju inte så mycket jag kan göra. Kanske ska försöka ringa banken och dubbelkolla om de har några tips

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Distordera:

Åf tar inte dig till civilrätten utan de skickar bara en räkning. ARN råder alltid att betala räkning och sedan bestrida. Annars hamnar du garanterat hos kronofogden.

Vad konstiga ARN är i så fall. Det normala är att man rekommenderas att inte betala om man anser att räkningen är felaktig. Om butiken skulle gå till Kronofogden är det bara att bestrida. Då kan inte Kronofogden göra någonting. Butiken informeras av fogden att du bestridit räkningen och så får butiken välja om det ska skickas vidare till tingsrätten eller ej.

Skrivet av Lagerlöf:

Fick det här meddelandet av min bank när jag gjorde kortreklamationen (fetstil min notering):

Det där låter som ett standardsvar och det betyder nog att du fått tillbaka pengarna direkt utan att banken kollat om det var korrekt att ge tillbaka pengarna till dig.

Skrivet av Lagerlöf:

Där känner jag spontant att jag har svårt att argumentera för min sak om jag plockar ut produkterna, det är klart att om jag vill returnera produkterna och ÅF inte svarar så är det ju inte så mycket jag kan göra. Kanske ska försöka ringa banken och dubbelkolla om de har några tips

Det är förstås enklare för dig att inte hämta ut något. Annars får du krångla med att försöka returnera det på något sätt. Hämtas det inte ut går det automatiskt i retur.

Permalänk
Skrivet av Kommenterande 2:

Vad konstiga ARN är i så fall. Det normala är att man rekommenderas att inte betala om man anser att räkningen är felaktig. Om butiken skulle gå till Kronofogden är det bara att bestrida. Då kan inte Kronofogden göra någonting. Butiken informeras av fogden att du bestridit räkningen och så får butiken välja om det ska skickas vidare till tingsrätten eller ej.Det där låter som ett standardsvar och det betyder nog att du fått tillbaka pengarna direkt utan att banken kollat om det var korrekt att ge tillbaka pengarna till dig.Det är förstås enklare för dig att inte hämta ut något. Annars får du krångla med att försöka returnera det på något sätt. Hämtas det inte ut går det automatiskt i retur.

Ja det verkar ju som att du har mer praktisk erfarenhet än allmänna reklamationsnämnden så lycka till och kör hårt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

En bra teori. Funkar kanske med företag som svarar på tilltal vilket detta inte gör.
Det är också delvis därför ARN råder att betala först och sen bestrida.

Den stora frågan vill man verkligen betala till ett företag som är så oseriöst? och hoppas man får tillbaka sin pengar kanske efter något halvår.
Visst du hamnar hos Kronofogden men det är bara att bestrida den fakturan, så händer inget utan Kronofogden gör då en utredning och kräver bevis ifrån företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Om de bara säger till din bank att de vill ha pengar så är det läge att byta bank.

Detta kommer inte att ske utan att kontakta dig och du har ju alla bevis.

Åf tar inte dig till civilrätten utan de skickar bara en räkning. ARN råder alltid att betala räkning och sedan bestrida. Annars hamnar du garanterat hos kronofogden.

Men du gör som du vill. Meddela gärna hur det gick sen.

Betala absolut INTE skulle jag rekommendera. Betalar man ligger allt arbete på en själv för att kunna få tillbaka pengarna, vilket i slutändan är att skicka in en stämningsansökan till tingsrätten, vilket kan vara utsiktslöst.

Det är bättre i så fall att säljaren/företaget får försöka driva saken vidare. Att dom skickar ärendet till KF är ju inte hela världen, det är bara att bestrida fordran så har dom bara en möjlighet kvar, nämligen att själva driva det till tingrätten. Om kravet hos KF bestrids kommer detta inte heller orsaka några betalningsanmärkningar.

Ett krav från KF måste ALLTID bestridas till KF direkt dock, missa inte detta!!!

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Du kan alltid ta kontakt med ECC (https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/consumer-rights...). De kan hjälpa till att medla i ett ärende mellan konsument och ÅF kostnadsfritt. Och när ett företag blir kontaktad av en sån typ av organisation så brukar det i regel sätta mer press på dem än om man som individ försöker dra ett ärende vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Okej.

Min bank var väldigt snabba med kortreklamationen, fick tillbaka pengarna dagen efter jag ansökte.
Får hoppas att du får hjälp snabbt också.

Jag kommer låta paketen gå i retur, sen göra kortreklamation eller bestrida faktura om de försöker ta mer pengar.
Återkopplar väl här hur det gått.
Lycka till!

Tack!
Jag såg nu att jag har fått svar från CoolSnow via trustpilot. Där skriver de att de ska betala tillbaka mina pengar när brädan har kommit i retur. Den skulle gå tillbaka efter den 9 september, så de borde ha fått den nu. Jag ropar inte hej än och jag förundras över varför man får svar via trustpilot och inte på sina mail.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NBLD:

Tack!
Jag såg nu att jag har fått svar från CoolSnow via trustpilot. Där skriver de att de ska betala tillbaka mina pengar när brädan har kommit i retur. Den skulle gå tillbaka efter den 9 september, så de borde ha fått den nu. Jag ropar inte hej än och jag förundras över varför man får svar via trustpilot och inte på sina mail.

Ja de svarar mig på trustpilot också, men inte via mail. Helt stört.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

Update!

Banken ringde upp mig och de gav mig rådet att låta paketen gå i retur. Om jag plockar ut det har butiken rätt att häva kortreklamationen och jag måste då göra en ny reklamation, vilket är klurigt när jag står med produkterna i handen

Så det var helt rätt beslut att inte plocka ut paketen från Ica. I och med att jag spärrade mitt kort kommer en extra debitering med största sannolikhet att nekas, men annars kunde jag göra kortreklamation på det beloppet också bara.

Coolsnow 0 - 1 Danske Bank

Visa signatur

Mr. Scriptman