Det är Star Trek-dagen idag! 8/9

Permalänk
Geeks Gaming

Voyager alla dagar i veckan.
Enterprise extremt underskattad.

Discovery har inte förtjänat rätten att va en del av Star Trek.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Är väl grymt om det finns något för olika smaker. För mig är episoderna för lite fristående tror jag.

Framförallt saknar jag väl en Spock, Data eller Seven dock.

När det kommer till DS9 om du har svårt för serien är att starta på säsongsavslutningen i S3 (som cliffhanga:r över till s4). Där kommer den röda tråden in och serien blir riktigt riktigt bra. de andra serierna må ha en Spock/Data/Seven (och en del andra riktigt starka karaktärer som Picard), men jag skulle säga så är support karaktärerna i DS9 överlag snäppet högre än alla andra star trek serier.

Vad det gäller en genomgående röd tråd genom serien, så skulle jag säga av legacy serierna (upp till voyager) så är det nog faktiskt DS9 som har den starkaste genomgående röda tråden. Original, DS9, TNG är mycket mer fristående, Voayger har sin "travel home" som röd tråd, men den är ganska svag jämfört kriget emot Dominion.

Testa joina in ifrån S3 sista episoden i DS9! Du kommer inte ångra dig! (tänk kvalitetförbättringen i voyager från där seven joina in)

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Jag säger bara "Tinker tenor doctor spy".

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Cove:

När det kommer till DS9 om du har svårt för serien är att starta på säsongsavslutningen i S3 (som cliffhanga:r över till s4). Där kommer den röda tråden in och serien blir riktigt riktigt bra. de andra serierna må ha en Spock/Data/Seven (och en del andra riktigt starka karaktärer som Picard), men jag skulle säga så är support karaktärerna i DS9 överlag snäppet högre än alla andra star trek serier.

Vad det gäller en genomgående röd tråd genom serien, så skulle jag säga av legacy serierna (upp till voyager) så är det nog faktiskt DS9 som har den starkaste genomgående röda tråden. Original, DS9, TNG är mycket mer fristående, Voayger har sin "travel home" som röd tråd, men den är ganska svag jämfört kriget emot Dominion.

Testa joina in ifrån S3 sista episoden i DS9! Du kommer inte ångra dig! (tänk kvalitetförbättringen i voyager från där seven joina in)

Ska testa!

Inser att mina dubbla negationer kanske ställde till det. Det jag försökte säga där innan var att det var just den röda tråden som jag ogillade med ds9.

Jag tycker det är så skönt med tex TNG att jag kan se ett avsnitt och vara klar. Få serier är uppbyggda så. Moderna varianter med cliffhangers slutar ofta med att jag bingear. Och gör jag det så brukar jag fokusera mindre och allt börjar flyta ihop.

Angående casten så är det väl doktorn och han shapeshiftern som jag har väldigt svårt för i ds9. Framförallt doktorn.

Men ja. Jag ska fanimej ge det en chans från där du säger redan ikväll. Tack för tipset!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Tycker att Voyager var en bra serie. Försökt titta om den på äldre dagar men inte men det är inte samma känsla som minnet. Måste nog säga att den senaste Discovery har man hottat upp upplägget rejält. Tycker ändå att man får med grundpelarna i vad Star Trek är men kan förstå att de som vuxit upp med den gamla typen inte gillar den nya. Tror inte att det hade funkat att göra en ny serie i den gamla stilen om man vill nå utanför den fan skara som redan finns.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av NightFred:

Tycker att Voyager var en bra serie. Försökt titta om den på äldre dagar men inte men det är inte samma känsla som minnet. Måste nog säga att den senaste Discovery har man hottat upp upplägget rejält. Tycker ändå att man får med grundpelarna i vad Star Trek är men kan förstå att de som vuxit upp med den gamla typen inte gillar den nya. Tror inte att det hade funkat att göra en ny serie i den gamla stilen om man vill nå utanför den fan skara som redan finns.

Jag tycker att Discovery är helt ok som en sci-fi-action-serie. Men förutom namn och en del lore så känns i princip inget som star trek. Men det är helt ok för min del om jag bara ignorerar star tre-delen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Jag som gillar DS9 hehe
Blir väl den ende som röstar så antar jag

To boldly... go nowhere.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

The Orville är verkligen inte Stark Trek.

Hursomhelst, tror jag ser TNG som bästa serien.
Dock tycker jag DS9 har några av dom bästa karaktärerna i allt vad Star Trek är.
Försöker harva mig igenom TOS för tillfället men det går trögt.

TOS är ju väldigt 60-talig, på både gott och ont.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

To boldly... go nowhere down the rabbit hole.

Fixade meningen åt dig.

Vad jag menar med det är att DS9 är mer personcentrerad och går djupare än någon av de andra serierna.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Svårt att välja den bästa. TNG eller DS9 är väldigt nära.

Dock måste jag säga att ST: Disco hade en riktigt bra första säsong. Dom andra har inte övertygat lika mycket, men är sevärda.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Hjälpsam

Något jag haft lite svårt är deras A-team, det brukar bestå av livsviktiga nyckelpersoner på skeppet, tex Kaptenen, Försten, Chefsläkaren, Förstemaskinisten och ibland någon menig som skall dö.
Inte den mest robusta strategin.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

TNG hade ju dock väldigt mycket CGI redan från början, vilket med dagens mått ser bitvis ganska illa ut. CGI från den tiden har helt klart åldrats sämre än modeller, det finns liksom ingen charm i det på samma sätt.

Remastern som gjordes till Blu-ray har all (?) CGI ny och uppdaterad, så det är faktiskt en markant skillnad.

TNG hade faktiskt väldigt lite CGI och använde sig främst utav modeller genom hela serien. En av de första TNG-avsnitten som använde någon form av CGI var i säsong 4, tror det var Galaxy's Child. Men att säga att TNG använde CGI redan från början är grovt fel. Men som du säger, remastern är CGI-behandlad vilket man klart ser.

Favoriter? Svårt att säga. Växte upp med TNG, men fastnade med DS9 pga dess grymma story. Voyager var bra på sitt sätt också. Alla tre serierna var ju bra på olika sätt. TOS är en klassiker och sätter grunden för allt. Enterprise kunde blivit bra om de fick mer tid på sig då det blev bättre och bättre tills de avslutade serien med en riktigt sopavsnitt...

Efter Enterprise sen har Star Trek rasat så fort att det sprängt ljudvallen flera gånger om. Skräpet som produceras idag är inte värt att inneha namnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

TNG hade faktiskt väldigt lite CGI och använde sig främst utav modeller genom hela serien. En av de första TNG-avsnitten som använde någon form av CGI var i säsong 4, tror det var Galaxy's Child. Men att säga att TNG använde CGI redan från början är grovt fel. Men som du säger, remastern är CGI-behandlad vilket man klart ser.

Det är just därför TOS och TNG är de enda serier vi hittills fått i HD-format. DS9, Voyager och Enterprise är alla gjorda med nästan uteslutande CGI och man måste göra om allt sådant för att kunna släppa serierna på Blu-Ray. Kostnaderna blir för stora helt enkelt.

Nu kanske ny teknik med AI-uppskalning kan lösa det problemet så vi får väl se om det förändras.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd

Har aldrig sett en minut Star Trek, men fick äntligen tummarna ur ändalykten och kollade på första avsnittet av originalserien igår med sambon. Avsnittet där de kommer till en planet där invånarna kan sätta illusioner i deras sinnen.
Tänkte första kvarten att "vad är det här för gammalt rat vi har gett oss in på" och hade bara lust att stänga av när frameraten droppade så mycket att det såg ut som en leranimation.
Men avsnittet blev bättre och bättre, och det slutade verkligen helt fantastiskt.

Dessutom blev jag lite fascinerad av att en så gammal inspelning inte var ett dugg grynig.
Sen att de hade en annan syn på anständighet märktes väl och gav ett helt annat djup åt den cinematiska känslan. Skulle de spela in samma avsnitt idag skulle folk bara tycka det var löjligt att kaptenen hamnade i ett sexuellt och anständighetsmässigt dilemma.
Då hade han förmodligen hoppat i säng med allihop, bara för att sexuell frihet är en sådan självklarhet inom modern filmindustri.

9/10

Permalänk
Medlem

Oj vilken svår fråga!
Sedan i våras har jag börjat se om Star Trek serierna i kronologisk ordning efter när serierna gjordes. Tidigare har jag bara sett enstaka avsnitt av respektive serie och nu ser jag allt utom de få avsnitt jag minns väldigt väl. Det tar lite tid när varje delserie har över 150 avsnitt...

* Började med första pilotavsnittet, som jag inte kan minnas att jag någonsin sett.
* Fortsatte med "originalserien", som jag bara mindes episodiskt från när jag var liten. Tekniskt undermålig men intressant som samhällsskildring och ur ett psykologiskt perspektiv.
* TNG, trodde jag mig ha koll på, men kände inte igen mer än ett fåtal avsnitt. Habil serie med acceptabla specialeffekter.
* DS9 har jag börjat titta på tillsammans med min fru. Inte heller min favoritserie, men jag upplever den bättre nu än när jag såg delar av den första gången.
* Voyager har jag nu hunnit drygt halvvägs in i säsong 5. Helt okej serie.
* Enterprise ser jag fram emot att se igen.
* Discovery kan vara värd en återtitt när jag har hela bakgrundsstoryn klar för mig. Innehåller flera hänvisningar till personer, platser och händelser från andra serier.
* Picard, Lower Decks och den animerade serien har jag inte tillgång till.

Det jag insett är att man som tittare vinner på att inte hoppa över några avsnitt, eftersom berättelsen ofta relaterar till vad som hänt tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tycker att Discovery är helt ok som en sci-fi-action-serie. Men förutom namn och en del lore så känns i princip inget som star trek. Men det är helt ok för min del om jag bara ignorerar star tre-delen.

Kan väl tänka mig att Star Wars och Star Trek är två universum som alltid tävlat om tittare och att Star Trek tyvärr inte stuket ut lika mycket i media som Star Wars. Hade faktiskt som liten ett rymdskepp från Star Trek, Bird of prey men tänker att det sålts mycket mer Star Wars prylar genom tiderna. Tänker därför att när man då gör en ny serie så vill man piffa upp det gamla och då efterlikna liknande material för att på så sätt vinna över fler tittare men det är bara min åsikt. Jag kan ju ha helt fel också. Tycker också att den nya serien är en bra sci-fi-action-serie men som du säger följer den inte helt det gamla tänket.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av mrpijey:

TNG hade faktiskt väldigt lite CGI och använde sig främst utav modeller genom hela serien. En av de första TNG-avsnitten som använde någon form av CGI var i säsong 4, tror det var Galaxy's Child. Men att säga att TNG använde CGI redan från början är grovt fel. Men som du säger, remastern är CGI-behandlad vilket man klart ser.

Favoriter? Svårt att säga. Växte upp med TNG, men fastnade med DS9 pga dess grymma story. Voyager var bra på sitt sätt också. Alla tre serierna var ju bra på olika sätt. TOS är en klassiker och sätter grunden för allt. Enterprise kunde blivit bra om de fick mer tid på sig då det blev bättre och bättre tills de avslutade serien med en riktigt sopavsnitt...

Efter Enterprise sen har Star Trek rasat så fort att det sprängt ljudvallen flera gånger om. Skräpet som produceras idag är inte värt att inneha namnet.

Okej, "väldigt mycket" är att ta i, I admit! Mest att det sticker ut så mycket.

Men säker på att det stämmer? Minns jag rätt finns det vissa CGI-element redan från första avsnittet, och första helt CGI-skapade "varelsen" var väl den där kristallgrejen i S01. Däremot var till exempel skeppen, speciellt i närbild, modeller länge. Osäker på om de ersatte med CGI senare? Kommer jag ihåg rätt ser det distinkt sämre ut helt plötsligt, men det kan också ha varit när de började med CGI-planeter och inte kunde få till övergångarna. Hittar inga bra klipp på Youtube!

Ift till remastern, en stor del var väl att de CGI-effekter som fanns var gjorda mot det klippta materialet med "VHS-kvalitet", och därför kunde det inte återanvändas till Blu-ray i någon större utsträckning?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Har aldrig sett Star Trek tidigare. Har alltid varit lite nyfiken men inte riktigt vetat vart jag skulle hugga tag i det.

Bestämde mig förra året att öppna Netflix, skriva Star Trek och klicka på en random serie. Det blev TNG. Det blev bra. Såg igenom alltihop, och sedan började på DS9 vilket känns för trögt på något vis... Provade Voyager och fastnaden igen. Tittar igenom hela den nu, så får vi se vad det blir senare!

Skrivet av Ratatosk:

Något jag haft lite svårt är deras A-team, det brukar bestå av livsviktiga nyckelpersoner på skeppet, tex Kaptenen, Försten, Chefsläkaren, Förstemaskinisten och ibland någon menig som skall dö.
Inte den mest robusta strategin.

Har stört mig med, liksom, vad är resten av besättningen till för om det är alla nyckelpersoner som gör... Allt? Men jag förstår det ifrån ett sätt driva berättelsen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av NightFred:

Kan väl tänka mig att Star Wars och Star Trek är två universum som alltid tävlat om tittare och att Star Trek tyvärr inte stuket ut lika mycket i media som Star Wars. Hade faktiskt som liten ett rymdskepp från Star Trek, Bird of prey men tänker att det sålts mycket mer Star Wars prylar genom tiderna. Tänker därför att när man då gör en ny serie så vill man piffa upp det gamla och då efterlikna liknande material för att på så sätt vinna över fler tittare men det är bara min åsikt. Jag kan ju ha helt fel också. Tycker också att den nya serien är en bra sci-fi-action-serie men som du säger följer den inte helt det gamla tänket.

Jo men så är det väl absolut. Det är ju lite vedertagen sanning att Netflixs serier och filmer ofta är resultatet av marknadsundersökningar och design-by-commitee - jag tror inte det är någon skillnad med Discovery där.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Okej, "väldigt mycket" är att ta i, I admit! Mest att det sticker ut så mycket.

Men säker på att det stämmer? Minns jag rätt finns det vissa CGI-element redan från första avsnittet, och första helt CGI-skapade "varelsen" var väl den där kristallgrejen i S01. Däremot var till exempel skeppen, speciellt i närbild, modeller länge. Osäker på om de ersatte med CGI senare? Kommer jag ihåg rätt ser det distinkt sämre ut helt plötsligt, men det kan också ha varit när de började med CGI-planeter och inte kunde få till övergångarna. Hittar inga bra klipp på Youtube!

Ift till remastern, en stor del var väl att de CGI-effekter som fanns var gjorda mot det klippta materialet med "VHS-kvalitet", och därför kunde det inte återanvändas till Blu-ray i någon större utsträckning?

Kristallgrejen? Tänker du på "Datalore" så har du rätt. Men att de använder CGI enstaka gånger är ju inte samma sak som att de använder det primärt för alla effekter eller ens i en stor del av produktionen. CGI var ju oerhört dyrt och tidskrävande på den tiden. Övergången till primärt CGI såg vi nog inte förrän i DS9, och även där så tog det tid innan allt ersattes, t.ex DS9 renderad via dator visades endast en gång, och det är i slutet av sista avsnittet när de panorerar ut från basen ut i rymden, sista sekunderna av hela serien. Voyager däremot använde ju CGI genom hela serien vilken syns rätt väl då man ser en hel del fel på seriens renderingar av skeppet jämfört med introsekvensen osv som gjordes mycket tidigare än avsnitten.

När jag tänker CGI då tänker jag inte enstaka små element som är datorgjorda, utan där man ersatt t.ex bakgrunder med greenscreens, eller helt och hållet ersatt alla effekter med datorgenererade sådana, så på det sättet använde TNG aldrig CGI i någon större mängd mer än några sekunders klipp på en skärm eller nåt (som exempelvis crystalline entity i Datalore).

På den tiden hade man ju typ Amiga som "budgetalternativ" för CGI, eller betydligt dyrare SGI-maskiner, något som inte funkade med TNGs budget. Inte ens storfilmer använde tekniken speciellt mycket under denna tiden, och då fick man helt enkelt bättre och mer naturtrogna effekter med modeller och matte-bakgrunder. Babylon 5 t.ex gjordes ju med Amiga-datorer primärt, och då det var revolutionerande för sin tid så har ju effekterna inte åldrats väl... på PC-sidan så var det väl 486:or som gällde, och då fanns det dåligt med verktyg för det ens, än mindre hårdvara.

Remasters är dock inte alltid utav godo. TOS t.ex borde aldrig ha remastrats, ser så fel ut med tanke på resten av serien. TNG däremot funkar det bra med.

Skrivet av NodCommander:

Har aldrig sett Star Trek tidigare. Har alltid varit lite nyfiken men inte riktigt vetat vart jag skulle hugga tag i det.

Bestämde mig förra året att öppna Netflix, skriva Star Trek och klicka på en random serie. Det blev TNG. Det blev bra. Såg igenom alltihop, och sedan började på DS9 vilket känns för trögt på något vis... Provade Voyager och fastnaden igen. Tittar igenom hela den nu, så får vi se vad det blir senare!

Har stört mig med, liksom, vad är resten av besättningen till för om det är alla nyckelpersoner som gör... Allt? Men jag förstår det ifrån ett sätt driva berättelsen.

Rekommenderar verkligen DS9. Inte lika episodiskt som TNG (första två säsongerna då kanske, men inte efter), utan du följer sedan en större story arc som är riktigt riktigt bra. Och många av de absolut bästa karaktärerna finns i DS9 (Garak, Dukat, Quark, Sisko). Sedan om du gillar TNG så kommer du ju få se lite favoritkaraktärer i DS9 också :). Se den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Kan väl tänka mig att Star Wars och Star Trek är två universum som alltid tävlat om tittare och att Star Trek tyvärr inte stuket ut lika mycket i media som Star Wars. ...

Star Wars: Actionspäckad (rymd)saga med klassiskt tema för hela familjen. Första filmen var när den kom mycket mer actionspäckad än något annat som fått större spridning tidigare.
Star Trek: Ett inlägg i samhällsdebatten förklätt till Sci-Fi. Vänder sig till tittare med mer bildning och intresse för filosofi.

Enligt mitt sätt att se är skillnaderna betydligt fler än likheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Remasters är dock inte alltid utav godo. TOS t.ex borde aldrig ha remastrats, ser så fel ut med tanke på resten av serien. TNG däremot funkar det bra med.

Håller verkligen med. Det ser bara fel ut. Kanske är det nostalgin som gör att jag känner så men jag tycker det är en skymf mot de som gjorde serien att man gjort så.

Vissa saker kanske såg alldeles för dåligt ut i HD men då hade man kunnat ersätta det med något som såg så likt ut som möjligt, inte som något från en modernt producerad serie.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Star Wars: Actionspäckad (rymd)saga med klassiskt tema för hela familjen. Första filmen var när den kom mycket mer actionspäckad än något annat som fått större spridning tidigare.
Star Trek: Ett inlägg i samhällsdebatten förklätt till Sci-Fi. Vänder sig till tittare med mer bildning och intresse för filosofi.

Enligt mitt sätt att se är skillnaderna betydligt fler än likheterna.

Håller helt med att så har det varit. Vilket jag personligen har tyckt om att ett avsnitt på Star Trek handlat om allt mellan ras, medborgarskap, förtryck av olika slag, rätt eller fel och den samhällsdebatt som funnits när man gjorde dessa serier. Att gå den rätta vägen även om den varit mycket svårare. Men det kanske inte tilltalar lika mycket i en serie idag som då utan nu måste man lägga till mer "action" för att det skall bli mer tilltalande för stora massan. Bra eller dåligt det kan man ju diskutera.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

TNG hade faktiskt väldigt lite CGI och använde sig främst utav modeller genom hela serien. En av de första TNG-avsnitten som använde någon form av CGI var i säsong 4, tror det var Galaxy's Child. Men att säga att TNG använde CGI redan från början är grovt fel. Men som du säger, remastern är CGI-behandlad vilket man klart ser.

Menar du att "kraftnätet" i "Encounter at Farpoint" skulle vara modeller och inte en tidig datoranimering?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Är väl grymt om det finns något för olika smaker. För mig är episoderna för lite fristående tror jag.

Framförallt saknar jag väl en Spock, Data eller Seven dock.

Min upplevelse är nog tvärtom , första star trek som har en riktigt stor röd tråd genom hela serien med avknoppningar och återkopplingar politik och krig på stor skala inte bara ur mänskighetens perspektiv. Övriga star trek är mer fokuserade på deras lilla del "med undantag för enterprise där det handlar om att rädda jorden. Sen är det ju fillers i alla serier, kommer inte ihåg vad jag tyckte om dom i DS9 men Voyager och TNG känns ju som att en stor del är fyllda med holo deck fillers eller något liknande som inte har någonting med någonting att göra.
Sen kan man tolka mitt inlägg på lite olika sätt så det jag ville komma fram till "utan att förminska någon star trek". Tycker att DS9 går djupare än övriga star trek men är tyvärr samtidigt den star trek som känns mest tungtittad/svår att komma in i initialt / TNG och Voyager känns som att man kan titta löst på något avsnitt då och då och fortfarande fatta vad som händer.

Rekommenderar starkt en uppesittar månad / plöja DS9 avsnitt tills man fastnar

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av lappen81:

Min upplevelse är nog tvärtom , första star trek som har en riktigt stor röd tråd genom hela serien med avknoppningar och återkopplingar politik och krig på stor skala inte bara ur mänskighetens perspektiv. Övriga star trek är mer fokuserade på deras lilla del "med undantag för enterprise där det handlar om att rädda jorden. Sen är det ju fillers i alla serier, kommer inte ihåg vad jag tyckte om dom i DS9 men Voyager och TNG känns ju som att en stor del är fyllda med holo deck fillers eller något liknande som inte har någonting med någonting att göra.
Sen kan man tolka mitt inlägg på lite olika sätt så det jag vill komma fram till. Tycker att DS9 går djupare än övriga star trek men är tyvärr samtidigt den star trek som känns mest tungtittad/svår att komma in i initialt / TNG och Voyager känns som att man kan titta löst på något avsnitt då och då och fortfarande fatta vad som händer.

Rekommenderar starkt en uppesittar månad / plöja DS9 avsnitt tills man fastnar

Jag tror min dubbelnegation förvillar. Det jag ogillar är alltså den röda tråden.
Inte bristen på en sådan.

Jag föredrar mycket mer när avsnitten är i princip helt fristående.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, hehe som trekkie så la jag rösten på TNG, men vill ändå slå ett slag för Enterprice och den "nya" Discovery.
Har inte sett allt ST men det jag sett är enbart positivt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Menar du att "kraftnätet" i "Encounter at Farpoint" skulle vara modeller och inte en tidig datoranimering?

Som jag nämnde förut så används CGI till småeffekter osv, inte storskaligt över avsnittet eller som en primär teknik för att skapa scenerna. Q's kraftfält är ju ett tämligen enkel effekt som interlockas över resten av bakgrunden. Allt annat, t.ex Bandii-staden i bakgrunden är modeller, explosionerna osv är riggade, t.om de aliens man ser i slutet är modeller med post-production-effekter pålagda. Man har ju använt CGI väldigt länge men på en liten skala, aldrig över en hel produktion i den mängd vi ser idag och som med Star Trek började med DS9 och Voyager (Voyager var helt CGI-skapad, DS9 delvis). Första gången CGI användes i Star Trek seriöst var i Star Trek: Wrath of Khan, genesis-transformeringen av planeten. Och det var ju en oerhört dyr och tidskrävande animation, och långt utanför budgeten TNG hade även decennier senare. Är ju därför t.ex vi inte ser Enterprise-D förmåga att separate tefatsdelen från resten av skeppet då man var tvungen att använda väldigt mycket nya modeller och teknik att filma, och tekniken för CGI var inte i närheten av att kunna replikera samma kvalitet och detaljrikedom. Så det användes bara för mindre effekter, som exempelvis Q's energisköld, crystalline entity och diverse andra smågrejer som bara visades totalt några sekunder på skärmen, vilket inte är mycket i ett 45min-avsnitt.

Finns väldigt mycket på nätet om detta om man är intresserad av att läsa.

Permalänk
Avstängd

Vad hände när Kapten Kirk blev inkontinent?

William Shatner sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrpijey:

TNG hade faktiskt väldigt lite CGI och använde sig främst utav modeller genom hela serien. En av de första TNG-avsnitten som använde någon form av CGI var i säsong 4, tror det var Galaxy's Child. Men att säga att TNG använde CGI redan från början är grovt fel. Men som du säger, remastern är CGI-behandlad vilket man klart ser.

Favoriter? Svårt att säga. Växte upp med TNG, men fastnade med DS9 pga dess grymma story. Voyager var bra på sitt sätt också. Alla tre serierna var ju bra på olika sätt. TOS är en klassiker och sätter grunden för allt. Enterprise kunde blivit bra om de fick mer tid på sig då det blev bättre och bättre tills de avslutade serien med en riktigt sopavsnitt...

Efter Enterprise sen har Star Trek rasat så fort att det sprängt ljudvallen flera gånger om. Skräpet som produceras idag är inte värt att inneha namnet.

En liten passus är att jag gillade Babylon 5 trots den "usla" CGI:n, så detta är inte allt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)