Remedy avtäcker Alan Wake Remastered – släpps redan i höst

Permalänk
Melding Plague

Remedy avtäcker Alan Wake Remastered – släpps redan i höst

Den finska utvecklaren fräschar upp grafiken och gör samtidigt 2010 års thrilleräventyr redo för senaste generationens spelkonsoler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lirade aldrig igenom originalet. Gav upp efter ett par timmar. Kanske får plocka upp spelet igen. De lyckades ju ändå hyfsat bra med Control och det finns ju vissa likheter

Visa signatur

---

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag är riktigt taggad faktiskt Var lagom kusligt precis som en thriller ska vara, och minns både ljud och ljussättning som väldigt bra redan då.

Permalänk

Spelade originalet någon timme för 5-6 år sedan, sedan har det inte blivit av mer – livet kom emellan antar jag.
Minns att jag tyckte det var rätt läskigt.
Lär väl inte bli mindre läskigt med remaster.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Var längesedan jag spelade igenom det spelet, mysig miljö, men det var så enformigt att jag känner inte för att spela det igen direkt.

Permalänk
Medlem

Men vilken trevlig nyhet! Körde genom Control för några veckor sedan och var tyckte att Ray Tracingen i det spelet var fenomenal! Hoppas verkligen att det nyttjas även i denna remake! Originalet var fantastiskt, även när det kördes på Xbox 360.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tackar! Ser fram emot detta! Speciellt eftersom jag aldrig spelade igenom orginalet.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg hur jävla bra lighting det var i originalet. Kan inte tänka mig att remastern inte kommer att använda raytracing, speciellt med tanke på att det är Remedy.

Permalänk
Medlem

Har lirat originalet i kanske 1 timme men fastnade aldrig för det. Nu kanske det är dags att köra igenom det ändå? Vore trevligt med lite mer detaljer gällande vad som ändras.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det blir en succé så att vi äntligen får en uppföljare.
Atmosfären i spelet är otrolig!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Gillar verkligen Alan Wake och ser mycket fram emot en remaster! Det är bitvis rätt repetitivt gameplay, men tycker att storyn, presentationen och miljöerna väger upp det tillkortakommandet.

Permalänk
Medlem

Körde igenom detta och minns hur grafiken var häpnadsväckandesnyggt på PC 2012.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Nej tack, trist spel.

Som nån nämnde att det var snyggt för sin tid håller jag med om - men det gjorde det för mig inte roligt.

Kul för @JonasT med flera som gillade det!

Jag satte ju all min förhoppning till Final Fantasy 7 Remake. Om originalet fick 10 av 10 så får remaken blyga 6 av 10 och det var väl mest för det grafiska och att de fångat musiken - definitivt inte för röstskådespelandet eller gameplay.
Hela grejen för mig var verkligen turbaserade attacker med originalet.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Hmm EGS bara,det var tråkigt!

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Och så får man ju hoppas att Anna Ternheim är med i soundtracket fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Gillar verkligen Alan Wake och ser mycket fram emot en remaster! Det är bitvis rätt repetitivt gameplay, men tycker att storyn, presentationen och miljöerna väger upp det tillkortakommandet.

Jo precis, hade de fixat till gameplay lite bättre så hade det varit en riktigt trevlig upplevelse.

Mitt största problem med spelet var nog motion blur som var horribelt, jag tror inte heller att det gick att stänga av.
Nu med mer prestanda så bör de dock inte känna behov av motion blur(snyggare spel ifall kanterna är suddiga), så jag hoppas att det går att stänga av.

Jag spelade dock igenom spelet och expansionerna, men började aldrig med "American nigthmare"(tror jag det hette), kommmer den ingå i nya?

Permalänk
Medlem

Remedy är kungar på story, fast önskar deras game play kändes minder ihåligt.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Får vi hoppas på remaster av Max Payne härnäst.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Nice! Remedy gör jävligt bra spel. Ser fram emot att spela om det. Det skulle väll vara en trilogi om jag minns rätt men att dom la det på is. Det fanns en hel del easter eggs och hemliga rapporter om Bright Falls och Alan Wake som man kunde hitta och läsa i Control. Tydligen samma värld.

Permalänk
Medlem

Perfekt timing då jag precis spelat Control. Började kolla en playthrough eftersom jag aldrig hört mycket gott om gameplay, och kan se varför. Men sjukt nice stämning i spelet. Med RT och lågt pris kan det va värt att spela igenom.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Får vi hoppas på remaster av Max Payne härnäst.

Räcker nog inte med en remaster, krävs en remake med tanke på hur gammalt spelet är.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Fearnox:

Jo precis, hade de fixat till gameplay lite bättre så hade det varit en riktigt trevlig upplevelse.

Mitt största problem med spelet var nog motion blur som var horribelt, jag tror inte heller att det gick att stänga av.
Nu med mer prestanda så bör de dock inte känna behov av motion blur(snyggare spel ifall kanterna är suddiga), så jag hoppas att det går att stänga av.

Jag spelade dock igenom spelet och expansionerna, men började aldrig med "American nigthmare"(tror jag det hette), kommmer den ingå i nya?

Har exakt samma upplevelse men det var ett spel som jag spelade igenom, man sögs med ordentligt under spelets gång. Skaffade American nightmare men som jag minns det så tappade jag sugen pga game play..

Detta blir värt att kika på när det släpps

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av landmarks:

Jag är riktigt taggad faktiskt Var lagom kusligt precis som en thriller ska vara, och minns både ljud och ljussättning som väldigt bra redan då.

Ett av de bästa spelen jag spelat. Älskade stämningen, men även grafiken och ljussättningen. Musiken och strider samt sammansättningen av hela rubbet. Remedys bästa spel för min del.

Givet köp för mig.

Permalänk

Ofan! Jag spelade det för inte så många år sedan men kom av mig. Det va ju rätt klumpigt så här i efterhand men det va också lite av en slump att jag kom av mig. Sen har jag inte kunnat motivera mig att fortsätta.

Så en remaster låter som en perfekt ursäkt att ge det en ny chans!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Perfekt timing då jag precis spelat Control. Började kolla en playthrough eftersom jag aldrig hört mycket gott om gameplay, och kan se varför. Men sjukt nice stämning i spelet. Med RT och lågt pris kan det va värt att spela igenom.

Kan rekommendera att du letar upp filerna om Alan Wake i Control. Ganska häftig "förklaring" på hela fenomenet. Eller kolla Youtube om du inte orkar.

Permalänk
Medlem

Vill nog prova denna, spelade originalet tidigare i år.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Spännande, gillade verkligen Alan Wake när det kom ut på PC, streckspelade det.
Återbesöker gärna Bright Falls igen, bara musiken i spelet gör det nästan värt det

Permalänk
Medlem

Jag minns att jag gillade den ganska mycket när jag spelade det för typ ett decennium sen. Är definitivt taggad, men jag hoppas att det kommer ut på Steam (eller vart som helst förutom Epic Games Store) nån gång också.

Undrar om de kommer göra en remastered på American Nightmare också. För nån anledning tvekar jag det

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Det här kom ju som ett väldigt välkomnat brev på posten

Föll pladask för Control när jag testade det tidigare i år. Vilket fantastiskt spel, fenomenalt välskrivet och med ordentligt "världsbyggande", jag insupade verkligen allt när det gällde storyn - läste alla casefiles som jag hittade och lyssnade på alla kassettband. Kändes stundtals som en blandning mellan Half-Life (1) och David Lynch, och jag älskade varje minut av det.
Ville testa Alan Wake efter att ha fastnat så totalt för Control, men när jag tittade på några minuter av genomspelning av spelet på YouTube så insåg jag att det var lite för daterat för att vara njutbart. Tidig PS3-grafik och QTE är inget man riktigt orkar med längre.
Har därför stora förhoppningar på denna remaster, kan nog t.om bli en förhandsbokning om det ser riktigt lovande ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyclaw:

Det här kom ju som ett väldigt välkomnat brev på posten

Föll pladask för Control när jag testade det tidigare i år. Vilket fantastiskt spel, fenomenalt välskrivet och med ordentligt "världsbyggande", jag insupade verkligen allt när det gällde storyn - läste alla casefiles som jag hittade och lyssnade på alla kassettband. Kändes stundtals som en blandning mellan Half-Life (1) och David Lynch, och jag älskade varje minut av det.
Ville testa Alan Wake efter att ha fastnat så totalt för Control, men när jag tittade på några minuter av genomspelning av spelet på YouTube så insåg jag att det var lite för daterat för att vara njutbart. Tidig PS3-grafik och QTE är inget man riktigt orkar med längre.
Har därför stora förhoppningar på denna remaster, kan nog t.om bli en förhandsbokning om det ser riktigt lovande ut!

Kul att du säger David Lynch. Alan Wake var extremt inspirerat av Twin Peaks. Om du gillade miljön i Twin Peaks kommer du älska Alan Wake skulle jag tro.