Dålig service och bemötande från UPS

Permalänk
Medlem

ja detta händer mig fast ett steg längre! jag fick ett sms om att mitt packet va utlämnat. problemet va bara att det va inte till mig utan till deras lager på grund av att ingen va hemma (porttele och dom hade inte ens försökt ringa) vilket resulterade i att mitt prio packet som jag valde att betala 200kr extra för snabb hemleverans tog 4 dagar istället för max 1 dag när det väl kommit in i landet.

gjorde inte saken bättre att det inte va det lättaste att komma i kontakt med deras kundtjänst.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Crazy Ferret:

Dagens tips - efter att ha genskjutit budet till ombud och frågat varför jag aldrig får saker hemlevererade för - är att om ni har portkod, se till att den finns på adressraden. Sedan jag såg till att den faktiskt hamnade på första adressraden på utskriven etikett så har jag fått hembesök med 100% utfall.

Vad ska man göra om man bor i ett hus med olåst port? Jag har ingen portkod och huset är upplåst dagtid, men UPS vägrar ändå att dela ut paket till mig. Alla försändelser går direkt till UPS-ombudet.

Permalänk
Medlem

Har begärt att de ska lämna mitt paket hos ombud, och paketet var under utkörning igår till ombud, och det är fortfarande inte framme.
Det är dessutom ett 2-4 dagars paket, och 4 dagar har gått nu.

Har de tappat bort paketet tror ni? Jag har inte fått någon återkoppling från kundtjänst ännu.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag blir så jävla arg så nu måste jag skriva av mig. Har suttit hemma och tittat ut hela dagen, och helt plötsligt får man ett sms att utlämning har misslyckats eftersom jag inte öppnat(???). Ringer UPS och behöver tala in mitt ordernummer 55 gånger innan roboten skickar vidare samtalet till en telefonkö som jag nu suttit i sedan dinosaurierna utrotades. Vad är det för jävla leveransföretag som inte klarar av att leverera paket?

Permalänk
Medlem

Nu har jag visserligen inte kört för UPS, men portkoder är ett förbannat gissel. Det tar ofantligt mycket tid om det saknas portkod och tvingas ringa på porttelefon för att hoppas att en välvillig granne öppnar.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Tråkigt när man råkar ut för dålig service och dåligt bemötande från företag. Hoppas UPS lär sig. Det har ju gått åtta år sedan TS upplevde det här från början.

Skrivet av Fenix:

Nu har jag visserligen inte kört för UPS, men portkoder är ett förbannat gissel. Det tar ofantligt mycket tid om det saknas portkod och tvingas ringa på porttelefon för att hoppas att en välvillig granne öppnar.

Förstår att portkoder ställer till det för alla som kör bud och ska lämna paket. Men tyvärr blir detta en konsekvens till följd av att många känner sig otrygga på grund av brottslighet och förstörelse. Få bukt med detta så kan portkod tas bort och bud kan leverera utan att få problem med portkoder.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Det är smått ofattbart hur UPS kan vara så obotlig dåliga i Sverige när det fungerar så pass bra i flera andra delar av världen. Hur kommer detta sig? Dålig ledning? Var brister det?

Jobbar själv inom branschen och vi 'normala' aka postnord, schenker, dhl osv har oftast samma inställning mot UPS överlag = Totalt värdelösa. Överprisat skräp som inte kan leverera ett paket i tid. Detta gäller bara i Sverige för i vissa andra länder verkar det fungera precis hur bra som helst med UPS.

Lite statistik:

Från Amazon har jag sedan november fått 22 sändningar levererade med UPS.

5 sändningar har levererats i tid, direkt utan problem.
11 sändningar har försenats 1 dag
6 sändningar har försenats 2 dagar eller mer.
"en transportförsening har inträffat"

Ett exempel bara från idag:
https://imgur.com/a/XYPD5rW

Arlanda 04.02
Helsingfors 06.44 wtf?
Arlanda 07.00
Västerås 07.57
Helsingfors 08.00 wtf?
Uppenbarligen något systemfel..

Jag har överlag inga problem med att sändningar försenas en dag även om det är illa, speciellt om man tagit ledigt för att ta emot en leverans men transportbranschen är till och från extremt pressad med sinnessjuka mängder stopp och chaufförerna är inte odödliga så det är helt okej, men det är så bisarrt när man kollar spårningen. Har de noll koll på var paketeten tar vägen? Det är inte första gången jag ser liknande som ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Arlanda 04.02
Helsingfors 06.44 wtf?

Arlanda 07.00
Västerås 07.57
Helsingfors 08.00 wtf?

Kanske ett inslag i "Tillbaka till framtiden 5" och utspelar sig typ 2060, där paketen kan skickas ultrasnabbt eller via teleportering LOL.

Skämt åsido. Det där låter helt sjukt. Hur kan detta system fungera så illa? Undrar också varför UPS är så dåliga i Sverige jämfört med andra länder. Hoppas de lär sig som småningom.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Skrivet av Calma:

Arlanda 07.00
Helsingfors 08.00 wtf?

Så paketet var på både Arlanda flygplats och Vanda flygplats exakt samtidigt? 7.00 svensk tid blir 8.00 finsk tid.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att om man registrerar sig på deras sida så har man möjlighet att godkänna att att paketet levereras utanför porten, d.v.s att du inte måste signa för den och att du tar på dig riskerna om den blir stulen o.s.v. Då finns det ju ingen ursäkt man kan dra för varför paketet inte kunde levererats, man lämnar dem inget val helt enkelt. Jag tror det där med att de inte har en telefon är bs, för jag har fått paketet levererade till min dörr som jag fått signa på (bor i lägenhet), då ringde budet innan han var framme.

Permalänk
Medlem

Jag har nog fått ett paket levererat till dörren för 10-15 år sen. På senare år har "mottagaren inte varit tillgänglig för leverans", trots att man varit hemma och väntat vid förväntat leveransdatum. UPS är ett skämt till fraktbolag som jag undviker till största möjliga mån.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Beställer mycket via UPS. Oftast så fungerar det bra. (Rekordet är 3 dagar ifrån Asien innan jag har det hemma i handen
Jag har aldrig varit förtjust i att få hemleverans (undviker företag som envisas med att enbart erbjuda hemleverans!), utan går alltid in i UPS-appen när jag får meddelande om att mitt paket är nära, och väljer att få det till ombudet istället.

Det som ibland har strulat är att jag inte får SMS om att paketet finns att hämta, eller någon gång så stod det rätt konstigt att "ditt paket finns att hämta. hämtas tidigast <datum som var typ 4 veckor framåt>", men det fanns hos ombudet

Kundtjänsten är sådär via mail. Inget fel på deras bemötande, däremot så svarar de oftast 2-3 dagar efter man skickat mailet, hade hoppats på lite snabbare

Men som sagt, rekommenderar att boka om paketen till ombud så slipper man all irritation med förare som inte kanske gör sitt jobb med bästa servicekänsla, eller att portkod eller vad man nu har inte finns med på deras fraktinformation så det strular i onödan.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Postnord är bäst, DHL är dåligt, Schenker sämre och UPS är sämst. Det kanske är underleverantörer som är boven, men ärlight talat bryr jag mig inte vart det felar.. jag är bara intresserad av leveransen.

Det här med hemkörning som standard är dessutom någon vidrig pest som anammats från USA. Leverans till utlämningsställe bör alltid vara förvalt såvida kund inte uttryckligen begär hemleverans.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Skrivet av KniFF:

Det här med hemkörning som standard är dessutom någon vidrig pest som anammats från USA. Leverans till utlämningsställe bör alltid vara förvalt såvida kund inte uttryckligen begär hemleverans.

Standard i Sverige har länge varit att paket till privatpersoner levereras till ett ombud medan paket till företag levereras till mottagaren. Problemen uppstår när företag i utlandet använder fraktsätt som i Sverige är avsedda för leveranser till företag. I utlandet verkar man inte ha olika frakttjänster beroende på om mottagaren är privatperson eller företag.

Permalänk
Skrivet av KniFF:

Leverans till utlämningsställe bör alltid vara förvalt såvida kund inte uttryckligen begär hemleverans.

Ja! Vi chaufförer vill inget annat. Att hemleverans skall vara standard på UPS är ett jävla ofog.
Vem tusan är vanligen hemma mellan 11 och 16?
Jag är iaf på jobbet.

Hemma hos er.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Beställer mycket via UPS. Oftast så fungerar det bra. (Rekordet är 3 dagar ifrån Asien innan jag har det hemma i handen
Jag har aldrig varit förtjust i att få hemleverans (undviker företag som envisas med att enbart erbjuda hemleverans!), utan går alltid in i UPS-appen när jag får meddelande om att mitt paket är nära, och väljer att få det till ombudet istället.

Det som ibland har strulat är att jag inte får SMS om att paketet finns att hämta, eller någon gång så stod det rätt konstigt att "ditt paket finns att hämta. hämtas tidigast <datum som var typ 4 veckor framåt>", men det fanns hos ombudet

Kundtjänsten är sådär via mail. Inget fel på deras bemötande, däremot så svarar de oftast 2-3 dagar efter man skickat mailet, hade hoppats på lite snabbare

Men som sagt, rekommenderar att boka om paketen till ombud så slipper man all irritation med förare som inte kanske gör sitt jobb med bästa servicekänsla, eller att portkod eller vad man nu har inte finns med på deras fraktinformation så det strular i onödan.

Jag beställer så lite som möjligt via UPS, undviker t.o.m. företag som endast har UPS som leveransalternativ. Har inte en enda gång fungerat utan strul. Sista gången fanns det enda ombudsalternativet i förhållande till min hemadress 4 km bort med usla kommunikationer (har ingen bil) och dessutom har jag besvär med balans och dåliga höfter och knän så jag valde hemleverans. Skrev "portkod: <mitt telnr>" och satt hemma den dagen och väntade. Ingen UPS-bil dök upp men plötsligt fanns ett meddelande om att föraren varit vid huset och sett att huset var tomt så han lämnade paketet på närmaste "access point", tack och lov inte den enda jag tidigare kunde välja utan en närmare, i o f s en dryg km bort, vilket tar mig med käpp och onda leder lite mer än en timme och med senare "betalning" i form av en veckas ont.

Det mest frustrerande är att föraren aldrig var vid adressen, då skulle han sett att det är ett flerfamiljshus och hur kan man då säga att det inte fanns någon i huset? Ringde UPS som kollade leveransID och svarade mig att föraren inte hade krav på sig att ha med sig mobil vid leverans. Påpekade att det stod att det var portkod men fick till svar att det ju var ett telefonnummer och att föraren inte behövde ha mobil med sig vid leverans.

Aldrig mer UPS, aldrig mer företag som använder UPS. Hellre et lite högre pris på varan och få den på rimligt sätt antingen till närmaste utämningsställe (300 m bort) eller som senaste köpet från Pen Store som insåg att leveransen rätt paketerad skulle gå ner i brevlådan och därför meddelade att de ändrade leveransen till City Mail som mycket riktigt släppte grejerna i brevlådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag beställer så lite som möjligt via UPS, undviker t.o.m. företag som endast har UPS som leveransalternativ.

Tyvärr har jag inget val. De levererar endast via UPS, och det finns tyvärr inga fler firmor som levererar lika fort och samma varor :/
Annars undviker jag också i möjligaste mån företag som inte leverar med postnord.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv

Haft två UPS-leveranser i år på ganska kort tid, ena via Dell, andra Amazon. Bägge gick smidigt, då jag vid bägge tidpunkter jobbade hemifrån. De ringde till och med i förväg och kollade om jag kunde ta emot leveransen!

Men i en normal värld har UPS varit den mest osmidiga av alla. De försöker leverera hem, utan att ta kontakt, och även om jag försöker dirigera om leveransen till jobbets godsmottagning så fungerar ändå inte detta. Inte helt UPS fel då de inte levererar överallt i landet själva utan man åker på en lokal åkare. Spännande att se hur de är och fungerar efter pandemin, om det nu finns ett slut på eländet.

Föredrar i regel att hämta ut mina leveranser hos ombudet. Även med hemleverans blir det en del passande på ifall de kommer förbi.

Permalänk
Medlem

Har inget problem med UPS, vare sig det är hemleverans eller ej. Dom gånger jag inte varit hemma så har jag lämnat en lapp med annan adress (mitt jobb) och dom har dykt upp. Har man konto hos dom kan man, vid alla leveranser tror jag?, välja att få paketet direkt till ett ombud istället. Också fungerar galant.
Trist att det skiljer så mycket.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Min upplevelse med UPS har tidigare varit ganska bra, men på tid riktigt dålig. Har vid flera tillfällen fått meddelande om att leverans inte varit lyckad och att de ska försöka igen nästa dag trots att de aldrig ens varit här. Samma sak händer givetvis under "andra och tredje leveransförsöket" och paketet levereras sedan tilll en UPS "Access point". Jag bor i hus och skulle både se och höra om en stor UPS lastbil skulle åka förbi utanför.

Senast var idag när jag väntade ett paket, var hemma hela eftermiddagen, trots det får jag det gamla vanliga meddelandet om att de försökt leverera kl 16.55 men att "mottagaren inte var tillgänglig" och att de ska försöka på ny leverans imorgon. Ca 5 minutuer senare, kl 17.01 står det att paketet levererats till en UPS access point som ligger ca 20 minuter bort. Detta är ju bara bekräftelse på att de inte ens försöker leverera paketen. Kan tillägga att samma sak har hänt med Postnord flertalet gånger då jag väntat hemleverans.

Har hört att arbetsmiljön på dessa arbetsplatser ska vara riktigt dålig. Förare ska tydligen ha orimligt många paket att leverera på en dag så de har varken tid att ringa, vänta på kunder eller leverera paket alls. Det är tydligt att de inte bryr sig om privatkunder.

Permalänk
Medlem

Satan i helvete vad jag är trött på UPS.
Bor i lägenhet med väl fungerande och tydligt placerad porttelefon. Har alltid varit hemma när jag ska få leverens.

Förra gången jag blev påtvingad UPS så var det samma visa som vanligt. "kunden ej tillgänglig blabla". Ringde upp kundtjänst, satt i valväxeln från helvetet och i kö. När jag kom fram så fick jag bekräftat att "jadå, det är alltid problem med just porttelefon (?). Finns inget vi kan göra, men jag kan lägga in ditt telefonnummer här i systemet så kan chauffören ringa dig nästa gång."
Jovisst.

Nu kom samma notis, men tydligen skall paketet skickas till en Access Point 3km härifrån. Ringde kundtjänst men tydligen pratar jag otydligt så jag lyckades inte komma vidare. Lade på och behövde ventilera här istället.

Har fått kanske en hemleverans av tio från UPS. Blev djupt chockad när jag öppnade dörren och såg den bruna skjortan, så det handlar ju om att personalen inte vill, eller förstår hur en porttelefon fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Satan i helvete vad jag är trött på UPS.
Bor i lägenhet med väl fungerande och tydligt placerad porttelefon. Har alltid varit hemma när jag ska få leverens.

Förra gången jag blev påtvingad UPS så var det samma visa som vanligt. "kunden ej tillgänglig blabla". Ringde upp kundtjänst, satt i valväxeln från helvetet och i kö. När jag kom fram så fick jag bekräftat att "jadå, det är alltid problem med just porttelefon (?). Finns inget vi kan göra, men jag kan lägga in ditt telefonnummer här i systemet så kan chauffören ringa dig nästa gång."
Jovisst.

Nu kom samma notis, men tydligen skall paketet skickas till en Access Point 3km härifrån. Ringde kundtjänst men tydligen pratar jag otydligt så jag lyckades inte komma vidare. Lade på och behövde ventilera här istället.

Har fått kanske en hemleverans av tio från UPS. Blev djupt chockad när jag öppnade dörren och såg den bruna skjortan, så det handlar ju om att personalen inte vill, eller förstår hur en porttelefon fungerar?

Instämmer. Porttelefonen är kopplad till min mobil och det stod misslyckat leveransförsök trots att ingen ringt mig. Det tog 6 arbetsdagar att få paketet vilket är dubbelt så lång tid jämfört med Postnord.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Har aldrig fått hemleverans(är alltid hemma) av UPS får alltid hämta den på andra sidan orten. Skit kul när man ej äger bil. Försöker undvika dem så gott det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Har aldrig fått hemleverans(är alltid hemma) av UPS får alltid hämta den på andra sidan orten. Skit kul när man ej äger bil. Försöker undvika dem så gott det går.

Varje gång det hänt mig att UPS strular så skriver jag till företaget och ger en dålig recension och påpekar att det beror på UPS och inte på dem och "nästa gång jag behöver en vara som jag kan köpa från er kommer jag först se om någon annan har varan och om den butiken har bättre leveransalternativ köper jag från den butiken istället oavsett priset. Snälla skaffa bättre leveransalternativ, jag är ju nöjd med varan och er men inte med att ni använder UPS för leveransen!"

Jag har inte heller bil och, som påpekats i tidigare inlägg, dålig balans och dåliga leder. Att gå till UPS närmaste "access point" är en dryg timmes jobb trots att det är en knapp kilometer dit och betalas i efterhand med onda leder i en vecka eller mer.

Permalänk
Inaktiv

Då var det min tur då..

UPS har markerat paketet som levererat. Står i appen "träffade kund".

Problemet: varken jag eller min sambo var hemma och inget lämnat vid dörren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Då var det min tur då..

UPS har markerat paketet som levererat. Står i appen "träffade kund".

Problemet: varken jag eller min sambo var hemma och inget lämnat vid dörren.

Det spelar nog ingen roll vad man gör, börjar jag misstänka. När jag skulle hämta visar det sig att det redan hade skickats tillbaka.

Måndag: kommer till ombud sen eftermiddag enligt spårningen
Tisdag: paketets liggtid har gått ut strax före ombudets stängning och ska skickas tillbaka, görs troligen inte för att bryttiden passerats
Onsdag: skickas tillbaka
Torsdag: försöker hämta, paketet finns inte och visar sig ha skickats tillbaka

När jag undersöker saken närmare och ser jag ovanstående. Vad ända in i glödheta h*lvete är poängen med leverans till ombud om det går till så här? I mailet om att paketet finns att hämta står ingen senaste tid för hämtning överhuvudtaget. Idén med att alls beställa till ombud var givetvis att slippa varianter på "mottagaren kan inte anträffas, paketet skickas tillbaka"! Inte ens det hjälper alltså mot UPS:s mönsterenliga hantering. Huruvida paketet verkligen varit hos ombudet vet jag inte egentligen. De kan ju ha hållt det på terminalen för att skapa trovärdiga tidsstämplar... Något så här enastående dumt har inte hänt med vare sig PostNord, Schenker eller DHL. Det sämsta från dessa var DHL där jag blev tvungen att hämta på terminalen, men då var det inte skickat med tjänsten som går till ombud.

Givetvis kom jag inte till en svensk person när jag ringde heller, men personen i sig kan jag inte klaga på. Fast i systemet... Det har nu upprättats ett ärende, men det gick förstås inte att stoppa paketet som redan lämnat terminal i Danmark.

Argh! Grrr!

Jag betvivlar att det hinner åka en vända till innan jag egentligen behöver saken nästan vecka dessutom, med tanke på att skräpet går från Tyskland. Och vad säger att det inte blir likadant igen? Antingen får jag göra en räd i fysiska butiker som högst eventuellt kan ha något, men jag är inte så övertygad om att det finns hemma. Pengarna är förstås ute och flaxar någonstans ändå...

Permalänk
Medlem

Vill bara tillägga att UPS har varit i särklass det sämsta leveransföretaget för mig personligen, har haft med dem att göra ca 5 gånger.

I bästa fall så leverar dem till närmsta ombud efter att dem påstått att de försökt leverera hem (lies).

I värsta fall leverera dem till ett ombud åt helvete och när jag gick dit efter _1_ dag så var paketet borta och hade skickats tillbaka till avsändaren. Förklaringen från UPS support var att det var ombudets fel.

Ser jag att en hemsida använder ups som leverans så köper jag helt enkelt inte där.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davitto:

Vill bara tillägga att UPS har varit i särklass det sämsta leveransföretaget för mig personligen, har haft med dem att göra ca 5 gånger.

I bästa fall så leverar dem till närmsta ombud efter att dem påstått att de försökt leverera hem (lies).

I värsta fall leverera dem till ett ombud åt helvete och när jag gick dit efter _1_ dag så var paketet borta och hade skickats tillbaka till avsändaren. Förklaringen från UPS support var att det var ombudets fel.

I situationen ovan sade ombudet givetvis att det var UPS som bestämde och att jag får ringa dem. Notabelt är att ombudet ifråga även har PostNord, Schenker och DHL. Märkligt nog har detta aldrig hänt med något av dessa företag, så att bara skylla på ombudet är löjeväckande. Möjligen då om UPS har något särskilt incitamentsprogram där ombudet får extra betalt om det j*vlas med mottagarna, vilket i så fall ändå faller tillbaka på UPS. Dock ska sägas att personen på UPS, som troligen satt någonstans nere i Europa, inte skyllde på ombudet. Jag får väl se om det kommer något från UPS i Sverige utifrån rapporten hon skickade in i systemet (eller kanske den digitala papperskvarnen?).

Jag säger inte att de andra är företagen är helt oskyldiga och jag har haft en snurr för många år sedan där jag ficka jaga ifatt ett paket på DHL:s terminal. Det var dock inte skickat med någon tjänst där AccessPoint ingick i kalkylen alls.

Citat:

Ser jag att en hemsida använder ups som leverans så köper jag helt enkelt inte där.

Så brukar jag också göra, men det har hänt att jag blivit tvungen (Lenovo, om man vill egenspeca) och som i det här fallet där bara en annan hade produkten listad. Där var den dock inte i lager, så det återstod bara UPS-alternativet. Med facit i hand så skulle jag ha valt att de skulle leverera till fysisk butik istället, vilket lett till att jag rent praktiskt sett fått ta bilen och hämta. Fast de kanske inte lyckas leverera till butiker heller, vad vet jag... Det kändes dock rätt onödigt när jag istället bara vid rätt tidpunkt bara kunde gå rakt över gatan istället. Jag föreställde mig inte riktigt att de skulle göra så här, även fast man valt leverans till ombud ("Access Point"). Det är helt obegripligt, varför?!

snavade på tangentbordet
Permalänk
Medlem

Jag är inte förvånad, men just när jag satt och jagade runt för att lösa problemet kom det ett SMS...

Där påstår UPS först att de har försökt ringa, men att det var upptaget. Detta är fullständig flugbemängd tjurskit. Inget samtal väntar, inget mobilsvar och inget SMS om att ett nummer har försökt nå en. Till saken hör dessutom att om jag tittar så var det senaste samtalet 2,5 timme före SMS:et från UPS kom.

Sedan fortsätter det med att de har utrett och att det skickades tillbaka på grund av "technical issues" och att "the information was not proceeded correctly from the Access Point and it was returned instead".

Jag hämtade förresten ett paket som gått med Schenker på samma ställe idag. Lustigt nog fanns paketet...

Permalänk
Medlem

"inte hemma"

Har suttit och väntat på hemleverans från UPS hela dagen. Plötsligt damp det ner ett SMS att jag inte var hemma, att jag kan hämta paketet på uthämtningsställe en mil bort.. Blev riktigt irriterad! Ringde UPS och klagade. Jag tyckte det lät som att hon var ganska van att få höra just sådana klagomål.. Hon erbjöd att köra ut på måndag (fredag idag) men jag sa att jag måste ha paketet innan dess. Vem ska ersätta mig för min tid + bränsle att själv hämta det?.. Inte UPS iaf.

Provade söka lite på "UPS inte hemma", och hittade bl.a. denna tråden samt https://se.trustpilot.com/review/www.ups.se .
Det verkar som att UPS satt detta i system. Själv bor jag lite lantligt, man kanska har större risk att råka ut för detta bedrägeri om man man inte bor "på vägen" för chauffören..

Hur som helst, nöjer mig inte, kommer klaga hos Amazon också (dom jag har handlat ifrån). Det är ju faktiskt dom som köper tjänsten av UPS när man har Prime hos dom, så de borde vara intresserade av att få sån info.