Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Om du inte har laddning hemma så ser jag inte hur laddhybrid ska gå ihop. Det är så pass kort räckvidd så de bygger i princip på att du kan ha den fulladdad när du lämnar hemmet.

precis, då är en full-el bättre att åka och ladda på ibland när jobbets uttag inte räcker till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Om du inte har laddning hemma så ser jag inte hur laddhybrid ska gå ihop. Det är så pass kort räckvidd så de bygger i princip på att du kan ha den fulladdad när du lämnar hemmet.

Lite av min oro också men jag hoppas hyresvärden löser det, dom har sagt att det skulle komma ett projekt i höst om laddningsmöjlighet där jag bor.
I värsta fall får det som sagt bli jobb som jag bara har 1 km till och vid akutbehov en förlängningssladd från balkongen, har dock hört att man skall undvika laddning från vanligt 220 uttag så mycket som möjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Lite av min oro också men jag hoppas hyresvärden löser det, dom har sagt att det skulle komma ett projekt i höst om laddningsmöjlighet där jag bor.
I värsta fall får det som sagt bli jobb som jag bara har 1 km till och vid akutbehov en förlängningssladd från balkongen, har dock hört att man skall undvika laddning från vanligt 220 uttag så mycket som möjligt.

Jag har den senaste månaden laddad på hotellets 230V-enfasuttag utan problem.

Det är få bränder som skett från laddning i enfasuttag, oftast har de varit felaktiga och gamla vad jag vill minnas

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jaha är det bara rena el-bilar här inne eller går det bra med laddhybrid också?
Iaf så väntar jag just nu på min första laddhybrid (har alltid kört bensinare innan) eftersom jag tyckte det var dags pga många småsträckor så bilen knappt eller inte alls hinner bli varm.
Ren el vågade jag mig inte på eftersom laddning hemmavid inte är löst och jag vet inte om/när det löser sig pga hyresrätt, dock har jag laddning på jobb och kan i värsta fall slänga ut en förlängningssladd från balkongen och trycka i lite 220

Tanken är rena elbilar i tråden :). Oavsett så hade laddning på jobbet inte varit något problem med en elbil, däremot med en hybrid så hjälper det ju mindre för resorna som inte är till/från jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag har den senaste månaden laddad på hotellets 230V-enfasuttag utan problem.

Det är få bränder som skett från laddning i enfasuttag, oftast har de varit felaktiga och gamla vad jag vill minnas

Får bli en sista utväg om det inte löses på annat sätt.

Skrivet av Aktsu:

Tanken är rena elbilar i tråden :). Oavsett så hade laddning på jobbet inte varit något problem med en elbil, däremot med en hybrid så hjälper det ju mindre för resorna som inte är till/från jobb.

Det är ju en elbil de första 5 milen
Jo men det känns säkrare att kunna falla tillbaka på en förbränningsmotor om det skulle strula med laddning, blir det bara löst hemma så blir troligen nästa bil en ren elbil.

Permalänk

Lite 2-door coupe BEV action:

Ska bli så himla gött att få denna väg-laglig

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Får bli en sista utväg om det inte löses på annat sätt.
Det är ju en elbil de första 5 milen
Jo men det känns säkrare att kunna falla tillbaka på en förbränningsmotor om det skulle strula med laddning, blir det bara löst hemma så blir troligen nästa bil en ren elbil.

Vad är det för märke på bilen?
Många hybrider får problem med 12 volts batteriet då dom kör små sträckor och aldrig använder bensinen att köra på.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av dalathegreat:

Lite 2-door coupe BEV action:

https://i.imgur.com/mdIIEdy.jpeg
https://i.imgur.com/pjHtFWM.jpeg

Ska bli så himla gött att få denna väg-laglig

Häftigt bygge. Är det Leaf-grejer du använt?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalathegreat:

Lite 2-door coupe BEV action:

https://i.imgur.com/mdIIEdy.jpeg
https://i.imgur.com/pjHtFWM.jpeg

Ska bli så himla gött att få denna väg-laglig

Helt apropå:

och en lite äldre video

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Häftigt bygge. Är det Leaf-grejer du använt?

Japp! Har en hel bygg-vlog på youtube:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLqchGUSdRhK3n4YVB_42qs...

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Vad är det för märke på bilen?
Många hybrider får problem med 12 volts batteriet då dom kör små sträckor och aldrig använder bensinen att köra på.

Det är en Audi, nu är jag iofs ganska säker på att jag även kommer behöva bensinmotorn ibland också.
Ex. när jag spelar golf då klubben inte har laddningsmöjligheter ännu och jag kommer troligen inte fram och tillbaka på bara el.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av dalathegreat:

Riktigt imponerande. Hur svårt tror du att det blir att få den igenom besiktningen?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Det är en Audi, nu är jag iofs ganska säker på att jag även kommer behöva bensinmotorn ibland också.
Ex. när jag spelar golf då klubben inte har laddningsmöjligheter ännu och jag kommer troligen inte fram och tillbaka på bara el.

Sannolikt har de väl dimensionerat batteriet efter att det inte kommer användas så mycket. Samtidigt fick jag varning några gånger i vintras att batteriet i min bil hade kritiskt låg nivå, trots att det inte är en hybrid utan bara vanlig bensinare dock med start/stopp och så, som var kanske 18 månader då. Pandemin har minskat både antalet resor och längden på dem så batteriet har nog tagit lite stryk.

När jag jobbade på Volvo lärde jag mig att bilbatterier är rätt känsliga, de fick ofta bytas för att någon typ testat takluckan några gånger efter någon fix utan laddare inkopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Vad är det för märke på bilen?
Många hybrider får problem med 12 volts batteriet då dom kör små sträckor och aldrig använder bensinen att köra på.

Det gäller för övrigt på elbilar också, trodde det var ett skämt när bilen larmade för låg batterinivå med 40 mil i batteriet, visste innan dess inte ens att min Tesla hade ett 12V batteri

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det gäller för övrigt på elbilar också, trodde det var ett skämt när bilen larmade för låg batterinivå med 40 mil i batteriet, visste innan dess inte ens att min Tesla hade ett 12V batteri

Kan bli störande om det dör...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sannolikt har de väl dimensionerat batteriet efter att det inte kommer användas så mycket. Samtidigt fick jag varning några gånger i vintras att batteriet i min bil hade kritiskt låg nivå, trots att det inte är en hybrid utan bara vanlig bensinare dock med start/stopp och så, som var kanske 18 månader då. Pandemin har minskat både antalet resor och längden på dem så batteriet har nog tagit lite stryk.

När jag jobbade på Volvo lärde jag mig att bilbatterier är rätt känsliga, de fick ofta bytas för att någon typ testat takluckan några gånger efter någon fix utan laddare inkopplad.

Jo vanliga batteriet kan dö snabbt om man inte sköter det och start/stopp sliter ganska mycket.
Dom kollade mitt batteri på senaste servicen och det var fräscht, den jag har nu är en Tiguan 5 år gammal och jag har i princip aldrig använt start/stopp eftersom jag stänger av det direkt när jag startar.

Permalänk
Medlem

Hur länge tror ni att Kia kommer köra sitt lanseringspris på EV6'an?
Någon som har koll på hur länge dom kört liknande kampanjer tidigare?

Behöver en ny leasing bil till senast sista april då vårat avtal tar slut då.

Just nu står EV6'an högst upp på listan dock så såg jag MG Marvel R idag som verkar riktigt intressant!

Någon som har input på Marvel R?
Riktigt synd att det inte finns några priser, säljaren på Hedin Bil TRODDE att den "maxade" varianten, alltså med fyrhjulsdrift och högsta utrustningsnivån skulle landa på under 5000:- i månaden inklusive allt. Men var som sagt bara en gissning.

Edit:
Och hur är MG kvalitets mässigt jämfört med Kia?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fruttyh:

Hur länge tror ni att Kia kommer köra sitt lanseringspris på EV6'an?
Någon som har koll på hur länge dom kört liknande kampanjer tidigare?

Behöver en ny leasing bil till senast sista april då vårat avtal tar slut då.

Just nu står EV6'an högst upp på listan dock så såg jag MG Marvel R idag som verkar riktigt intressant!

Någon som har input på Marvel R?
Riktigt synd att det inte finns några priser, säljaren på Hedin Bil TRODDE att den "maxade" varianten, alltså med fyrhjulsdrift och högsta utrustningsnivån skulle landa på under 5000:- i månaden inklusive allt. Men var som sagt bara en gissning.

Edit:
Och hur är MG kvalitets mässigt jämfört med Kia?

Du råkar inte ha tittat på en EQC? Jag kan ju isåfall erbjuda min som har 2 år leasing kvar. (den är företagsleasad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Du råkar inte ha tittat på en EQC? Jag kan ju isåfall erbjuda min som har 2 år leasing kvar. (den är företagsleasad)

Har tittat på den!
Gillar bilen osv men den är väl rätt dyr?
Vi behöver bilen tillgänglig till första maj 2022.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fruttyh:

Har tittat på den!
Gillar bilen osv men den är väl rätt dyr?
Vi behöver bilen tillgänglig till första maj 2022.

Förmångsavgiften är ju lite beroende på den lön man har, men ligger på cirka en e-tron i motsvarighet.
Leasingavgiften runt 12-1300kr/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Förmångsavgiften är ju lite beroende på den lön man har, men ligger på cirka en e-tron i motsvarighet.
Leasingavgiften runt 12-1300kr/mån.

Du bommade en nolla misstänker jag?
Det är ungefär dubbla kostnaden mot den klassen vi letar i så är tyvärr inte aktuellt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fruttyh:

Du bommade en nolla misstänker jag?
Det är ungefär dubbla kostnaden mot den klassen vi letar i så är tyvärr inte aktuellt!

En nolla hit eller dit, men det sitter iaf inte fyra extra i fronten "hö hö hö"
ja, missade tydligen en nolla utöver mig själv där

Permalänk
Medlem

Är det någon som har köpt, eller provkört en Skoda Enyaq? Har kikat på en del recension och den verkar som ett bra alternativ för en familjebil.

Börjar bli dags för ny bil, och kollar främst på en elbil då jag kommer pendla en del. Ca 13mil om dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rMerll:

Är det någon som har köpt, eller provkört en Skoda Enyaq? Har kikat på en del recension och den verkar som ett bra alternativ för en familjebil.

Börjar bli dags för ny bil, och kollar främst på en elbil då jag kommer pendla en del. Ca 13mil om dagen.

Min levereras om 1.5-2 veckor. IV80 med Sportline.
Vi kommer från en Skoda Octavia RS -2014 som vi har varit extremt nöjda med. Men tyvärr börjar de tre killarna snart bli för stora för att rymmas bekvämt i baksätet.

Enyaqen har betydligt bättre utrymme bak samt att man får ett helt slätt golv utan kardantunneln.
Tyst, bekväm, lastar i princip likvärdigt och har alla de finesser vi önskar. Om det är något man stör sig på så är det väl effekten. 204hk på 2.2 ton bil är inte mycket att hänga i julgranen. Likvärdig acceleration som en Kodiaq 190hk dock, så man är väl kanske mer på prestanda som en "vanlig" bil istället.

Det gick att pruta rejält på leasingpriset (vi ville inte göra rent köp med första generationens elbil riktigt...), kom ned runt 1400kr/månaden. Så en nästan fullt utrustad Enyaq kostade oss inte mycket mer än utgångspriset per månad i slutändan. Vi köpte dock vinterdäck löst för de är hutlöst dyra att leasa och du lämnar ju ändå tillbaka dom sen.

13mil om dagen, då har du gott om marginaler oavsett val av batteristorlek.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Min levereras om 1.5-2 veckor. IV80 med Sportline.
Vi kommer från en Skoda Octavia RS -2014 som vi har varit extremt nöjda med. Men tyvärr börjar de tre killarna snart bli för stora för att rymmas bekvämt i baksätet.

Enyaqen har betydligt bättre utrymme bak samt att man får ett helt slätt golv utan kardantunneln.
Tyst, bekväm, lastar i princip likvärdigt och har alla de finesser vi önskar. Om det är något man stör sig på så är det väl effekten. 204hk på 2.2 ton bil är inte mycket att hänga i julgranen. Likvärdig acceleration som en Kodiaq 190hk dock, så man är väl kanske mer på prestanda som en "vanlig" bil istället.

Det gick att pruta rejält på leasingpriset (vi ville inte göra rent köp med första generationens elbil riktigt...), kom ned runt 1400kr/månaden. Så en nästan fullt utrustad Enyaq kostade oss inte mycket mer än utgångspriset per månad i slutändan. Vi köpte dock vinterdäck löst för de är hutlöst dyra att leasa och du lämnar ju ändå tillbaka dom sen.

13mil om dagen, då har du gott om marginaler oavsett val av batteristorlek.

Kul att höra och tack för svaret. Då ska jag också försöka trycka ner priset lite, om det nu blir av.

Jag är inte alls nervös inför räckvidden på Enyaq, även på långresor brukar vi oavsett stanna efter 2-3h Max för att sträcka på benen eller äta något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rMerll:

Kul att höra och tack för svaret. Då ska jag också försöka trycka ner priset lite, om det nu blir av.

Jag är inte alls nervös inför räckvidden på Enyaq, även på långresor brukar vi oavsett stanna efter 2-3h Max för att sträcka på benen eller äta något.

Om du kan så hade jag väntat på Ioniq 5, men annars tror jag Enyaq kommer vara ett väldigt bra alternativ.

Permalänk
Medlem

Inte så pjåkig....

Permalänk
Medlem

Hade önskat ioniq 5 var ett alternativ idag men när man får höra om leveranstider på 11 månader blir man lite lamslagen... Har inte ens provsuttit, känns helt galet att beställa något för en halv mille som man bara sett på bild. Någon som hört hur lång väntetid det är på enyaq? Måste ha ny bil i april.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av tJev:

Hade önskat ioniq 5 var ett alternativ idag men när man får höra om leveranstider på 11 månader blir man lite lamslagen... Har inte ens provsuttit, känns helt galet att beställa något för en halv mille som man bara sett på bild. Någon som hört hur lång väntetid det är på enyaq? Måste ha ny bil i april.

Är inte det för de fyrhjulsdrivna varianterna? Om det duger med bakhjulsdrivet har jag hört att det har varit snabbare leveranstid utlovat än så.

/Hans

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Är inte det för de fyrhjulsdrivna varianterna? Om det duger med bakhjulsdrivet har jag hört att det har varit snabbare leveranstid utlovat än så.

/Hans

Får höra med handlaren igen, var in igår och fick inte en positiv känsla

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic