Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Seg acceleration? 0-100 på 5.2 sekunder. Då är det väll bara Porsche eller tesla du kan välja om du vill ha snabbare.

Nja, E-Tron GT, Polestar 2, EQS (med fyrhjulsdrift) ligger även dem under gränsen som jag tycker är okej. Vill helt enkelt att bilarna ska hänga med de bensinbilar jag annars hade köpt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Nja, E-Tron GT, Polestar 2, EQS (med fyrhjulsdrift) ligger även dem under gränsen som jag tycker är okej. Vill helt enkelt att bilarna ska hänga med de bensinbilar jag annars hade köpt.

Och vilka hade det varit? Inte för att vara tyken men 5 sekunder till hundra är ändå väldigt snabbt, det är liksom inte racerbilar vi pratar om utan vanliga familjebilar för vardagsanvändning. Handlar det om körglädje så finns det ju fler aspekter än accelerationen rakt fram, och då finns det flera mycket roligare alternativ än Tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag vet inte vilka metoder de olika tillverkarna använder, men den vanliga metoden här och överallt utom i USA, alltså VDA-liter, räknar upp till insynsskyddet på en kombi. Det kanske inte låter som så stor skillnad mot "upp till nackstöden" men det är det. Insynsskyddet sitter vanligtvis antingen i kant eller nedanför överkanten på stolarna, nackskydden kan sitta 10-15 cm högre upp.

Ovankant på ryggstöden.. där börjar nackstöden. Är så jag menade...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av snajk:

Och vilka hade det varit? Inte för att vara tyken men 5 sekunder till hundra är ändå väldigt snabbt, det är liksom inte racerbilar vi pratar om utan vanliga familjebilar för vardagsanvändning. Handlar det om körglädje så finns det ju fler aspekter än accelerationen rakt fram, och då finns det flera mycket roligare alternativ än Tesla.

Det är ju en ren preferensfråga. Nu ska jag inte göra mig till talman för @Aktsu här men jag misstänker att vi har någorlunda liknande preferenser. För mig stod valet mellan BMW 340i, Audi S4, Mercedes C43 AMG och Tesla Model 3 Long Range när jag valde bil. Tillslut hamnade valet på en Tesla. Det är alltså ganska tydligt att acceleration är en viktigt parameter i mitt val av bil. Då vill man kanske inte betala lika mycket pengar för något som är markant långsammare.

På samma sätt så kanske någon som behöver frakta tre barn och fyra hundar ganska ofta inte kommer vara så intresserad av min Model 3 heller

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Som en som har elbil och åker mellan 20-50 mil per dag, så kan jag inte riktigt hålla med dig.. Gjorde en roadtrip på nästan 300 mil för några veckor sedan, helt utan problem.
Det enda du får med en hybrid, är mer krångel och en bränslemotor som drar mer, än vad den skulle gjort utan elmotorn/batteriet i bilen också.
Då Toyota har satsat på just hybrider och vätgas, så har de kommit efter. Bara att se hur försäljningssiffrorna ser ut för deras bilar...
Här är ett klipp som är värd att titta på och även länk till en artikel. Sedan hänvisar jag vidare diskussion i "elbilstråden", då detta är rätt "offtopic" för denna tråd.

https://www.youtube.com/watch?v=PZDwNtEs8wI

https://www.theverge.com/2021/7/26/22594235/toyota-lobbying-d...

Jag vill motsätta mig lite mot din kritik på pluginhybrider.

Jag åker Passat Gte 2017 och tex nu i somras åkte vi på resa till Göteborg sen vidare till Grundsund osv. Hela den resan gick med 3 vuxna och 2 barn plus proppfull packning inkl barnvagn osv. Jag kör inte lugnt och den resan på ca 70-80 mil så drog den 0.5l/mil. Laddade inte bilen alls på den tiden utan det var bara bränsle, åkte GTE läge hela tiden (el och bensin ihop för mer effekt). Kör jag min vardagskörning så ligger mitt rekord på en tank bensin 2512km. Kunde kört vidare för jag hade fortfarande bensin kvar i tanken men störde mig på varningslampan

Så jag vill bara säga att beroende på vilket körmönster man har så kan man åka riktigt billigt med hybrid och dessutom inte ha räckviddsångest/slippa leta laddare på långresor.

Med detta sagt så vill jag även påpeka att jag också skulle vilja ha en ren elsmälla att åka i men det får vänta till Passaten är uppe för byte.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Och vilka hade det varit? Inte för att vara tyken men 5 sekunder till hundra är ändå väldigt snabbt, det är liksom inte racerbilar vi pratar om utan vanliga familjebilar för vardagsanvändning. Handlar det om körglädje så finns det ju fler aspekter än accelerationen rakt fram, och då finns det flera mycket roligare alternativ än Tesla.

Audi RS3/RS4/RS5 är några jag kikat på, BMW M2/M3 likaså. Tittade även lite på Audis S varianter innan de verkade ha dödat av bensinmodellerna.

Alla premierar olika saker med bilarna. För mig vill jag ha lite acceleration, det är en av få saker man faktiskt kan använda på allmän väg. Att sitta och pusha kurvor till max kommer jag inte göra utanför en bana ändå så där behöver man inte optimera fullt lika mycket (även om det såklart är skillnad på ett slagskepp och en mindre bil). Hur mycket man lastar är t.ex. helt meningslöst för mig så länge man får in 2-3 golfbagar på sommaren och 4 pers + skidor på vintern då vi är 2 pers i bilen större delen av tiden annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Om man jämför ID4 med en Model S så finns det vissa markanta skillnader. ID4:an är högre i tak ända bak, men har ett kortare och smalare bagage. Så beroende på vad man fraktar, så är det både fördelar och nackdelar med utformningen. Precis som med min förra XC70 som hade 470L... upp till nackskydden. Siffrorna nedan borde vara upp till taket.

XC70: 815-1600 L
ID4: 543-1575 L
Model S: 745-1645 L

Så vill du frakta banankartonger, så ska du ha en skåpbil á la sossecontainer. Men alla gör inte det och får ut mer av ett bredare och djupare lastutrymme...

Tveksamt att det stämmer om du tagit officiella siffror, då är t.ex Volvon inte uppmätt upp till taket. Så inte totala volymen så som Teslan är uppmätt.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Då har jag gjort en grym deal, min iD4 har större bagage än Model S, alltså är iD4 bagaget rejält mycket större än en XC70. Nästan XC90 klass alltså...eller...?

https://www.youtube.com/watch?v=8NDimpnRAO4

Så nej, vad man än anser om Model S så är den ingen speciellt stor bil inuti, varken i kupen eller i bagaget.

Du måste tänka på att du ska packa allt i sopsäckar och det får inte vara skrymmande och hårt i sopsäckarna utan mjukt och följsamt, skulle föreslå löst packat dun för Tesla Model S

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Tveksamt att det stämmer om du tagit officiella siffror, då är t.ex Volvon inte uppmätt upp till taket. Så inte totala volymen så som Teslan är uppmätt.

Enligt Volvos egna "Tekniska data"...

Lastvolym ISO V-215 (Upprest bakre ryggstöd upp till tak) 815L
Lastvolym ISO V-214 (max last fällda bakre ryggstöd upp till tak) 1600L

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Du måste tänka på att du ska packa allt i sopsäckar och det får inte vara skrymmande och hårt i sopsäckarna utan mjukt och följsamt, skulle föreslå löst packat dun för Tesla Model S

Det behöver man inte, men då du har ett djupare och bredare lastutrymme så får du andra fördelar och nackdelar.
Fördelar är att man givetvis kan lasta i bredare och längre saker, så att slänga in en cykel och stänga bagaget är ju inga problem.
Själv har jag provat på att sova i bilen, tillsammans med frugan och det var inga som helst problem. I Volvon hade jag inte ens kommit på tanken, då vi i stort sett hade legat på varandra. Men det är ju där fördelen är med de bilar som ni andra pratar om.. Alltså lasthöjden upp till tak, inte bredden eller djupet.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Det är ju en ren preferensfråga. Nu ska jag inte göra mig till talman för @Aktsu här men jag misstänker att vi har någorlunda liknande preferenser. För mig stod valet mellan BMW 340i, Audi S4, Mercedes C43 AMG och Tesla Model 3 Long Range när jag valde bil. Tillslut hamnade valet på en Tesla. Det är alltså ganska tydligt att acceleration är en viktigt parameter i mitt val av bil. Då vill man kanske inte betala lika mycket pengar för något som är markant långsammare.

På samma sätt så kanske någon som behöver frakta tre barn och fyra hundar ganska ofta inte kommer vara så intresserad av min Model 3 heller

Skrivet av Aktsu:

Audi RS3/RS4/RS5 är några jag kikat på, BMW M2/M3 likaså. Tittade även lite på Audis S varianter innan de verkade ha dödat av bensinmodellerna.

Alla premierar olika saker med bilarna. För mig vill jag ha lite acceleration, det är en av få saker man faktiskt kan använda på allmän väg. Att sitta och pusha kurvor till max kommer jag inte göra utanför en bana ändå så där behöver man inte optimera fullt lika mycket (även om det såklart är skillnad på ett slagskepp och en mindre bil). Hur mycket man lastar är t.ex. helt meningslöst för mig så länge man får in 2-3 golfbagar på sommaren och 4 pers + skidor på vintern då vi är 2 pers i bilen större delen av tiden annars.

Ja ja det blir nog bra. Det är rätt konstigt vilka helt olika typer ni står och väljer mellan tycker jag, men folk prioriterar förstås olika saker.

Permalänk
Medlem

För egen del blir bytet från en 13 år gammal sedan etanol till ren elbil ett så ofantligt stort kliv att det förmodligen hade räckt med vilken modell som helst med praktisk räckvidd >20 mil.

Efter att ha åkt runt i sedan-modeller de senaste 20 åren fanns ett stort sug efter ett "riktigt" bagage. Därför försvann Model 3 direkt. Hoppet i pris upp till Model Y gjorde att det fanns andra alternativ som kändes bättre för egen del.

Tur att vi alla är olika i smaken, så att det finns en mångfald av olika bilar att välja mellan

Oavsett vilken modell vi hade valt hade vi sannolikt blivit nöjda. När regnsensorer och backkamera känns high-tech så blir ju kraven på lull-lull inte så petiga heller.

Permalänk
Skrivet av Superthug:

Japp startade hemma med fullt batteri. Visade 42km räckvidd.
Iaf 1km backe sög rätt bra i batteriet. (krokig väg 40km/h hastighet)
På vägen tillbaka vart det bara bensin och så satte jag igång laddning av batteri
och då steg förbrukningen från 0.7l/mil till 1.2l/mil. Den knappen ska man väl inte röra egentligen

Prova Mercedes GLE 350de, den klarar 10 mil på batteri, sen har den en dieselmotor som kan ta dig 73 mil till.

Länk till provkörning

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja ja det blir nog bra. Det är rätt konstigt vilka helt olika typer ni står och väljer mellan tycker jag, men folk prioriterar förstås olika saker.

Ja men så är det väl alltid? Man väljer ut några bilar som uppfyller de kritierna man tycker är viktigast och väljer den man tycker är bäst av dem? För vissa innebär de att de jämför bilar i olika storleksklasser och för andra blir det att man jämför bilar i olika segment.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja men så är det väl alltid? Man väljer ut några bilar som uppfyller de kritierna man tycker är viktigast och väljer den man tycker är bäst av dem? För vissa innebär de att de jämför bilar i olika storleksklasser och för andra blir det att man jämför bilar i olika segment.

Jo jag blev själv nästan utskrattad av en säljare när jag valde mellan en Toyota Iq och en Prius. "Det är ju helt olika bilklasser..!?" Jag hade inte behov av plats för mer än två och försökte hålla nere kostnaderna, båda de hade ungefär samma förbrukning och samma skatt så jag tyckte inte det var så konstigt. Valde en Iq och det var nog inte det bättre valet tyvärr.

Det kändes bara som om ni tittade på 0-100-tiden och inget mer typ.

Det hela började väl med att 0-100 på drygt fem sekunder var för långsamt. För mig är det en något befängd tanke. Drömbilarna när jag var liten, typ Testarossa eller Countach, var ungefär så snabba. Superbilar med V12:a och som var långt dyrare än en genomsnittlig villa liksom. F40 var nog lite snabbare men det var inte bara en ännu dyrare superbil utan också extremt spartansk utan stereo, dörrhandtag och liknande. Idag får man det i en ganska normalprisad familjebil med alla bekvämligheter, men då räcker det inte!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag blev själv nästan utskrattad av en säljare när jag valde mellan en Toyota Iq och en Prius. "Det är ju helt olika bilklasser..!?" Jag hade inte behov av plats för mer än två och försökte hålla nere kostnaderna, båda de hade ungefär samma förbrukning och samma skatt så jag tyckte inte det var så konstigt. Valde en Iq och det var nog inte det bättre valet tyvärr.

Det kändes bara som om ni tittade på 0-100-tiden och inget mer typ.

Det hela började väl med att 0-100 på drygt fem sekunder var för långsamt. För mig är det en något befängd tanke. Drömbilarna när jag var liten, typ Testarossa eller Countach, var ungefär så snabba. Superbilar med V12:a och som var långt dyrare än en genomsnittlig villa liksom. F40 var nog lite snabbare men det var inte bara en ännu dyrare superbil utan också extremt spartansk utan stereo, dörrhandtag och liknande. Idag får man det i en ganska normalprisad familjebil med alla bekvämligheter, men då räcker det inte!?

För mig är det inte bara 0-100 tiden som är viktig men det är en stor del av det. Jag ser det som hela fördelen med elbil, att man kan ha en prestandabil utan att väcka grannskapet när man kör den.

Mina toppsaker jag bryr mig om är väl prestanda, infotainmentsystem, ljudnivå och förarassistans. Man ska få in 4 vuxna bekvämt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det hela började väl med att 0-100 på drygt fem sekunder var för långsamt. För mig är det en något befängd tanke. Drömbilarna när jag var liten, typ Testarossa eller Countach, var ungefär så snabba. Superbilar med V12:a och som var långt dyrare än en genomsnittlig villa liksom. F40 var nog lite snabbare men det var inte bara en ännu dyrare superbil utan också extremt spartansk utan stereo, dörrhandtag och liknande. Idag får man det i en ganska normalprisad familjebil med alla bekvämligheter, men då räcker det inte!?

Fast det är väl som att säga att man drömde om ett Voodo2 grafikkort när man var grabb. Vill inte ha ett sånt idag kan jag säga

Kraven ökar ju såklart med åren.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

För mig är det inte bara 0-100 tiden som är viktig men det är en stor del av det. Jag ser det som hela fördelen med elbil, att man kan ha en prestandabil utan att väcka grannskapet när man kör den.

Mina toppsaker jag bryr mig om är väl prestanda, infotainmentsystem, ljudnivå och förarassistans. Man ska få in 4 vuxna bekvämt också.

Det måste gå mycket däck om det är hela poängen med elbil...

saknat "om"
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

För mig är det inte bara 0-100 tiden som är viktig men det är en stor del av det. Jag ser det som hela fördelen med elbil, att man kan ha en prestandabil utan att väcka grannskapet när man kör den.

Jo jag är med på det. Men Tesla bygger ju inga prestandabilar liksom.

Acceleration från stillastående är bara en liten aspekt av prestanda i mina ögon. Alltså tar jag ju hellre "den långsamma" Taycan än en Model S Plaid Performance eller vad de heter exempelvis.

Citat:

Mina toppsaker jag bryr mig om är väl prestanda, infotainmentsystem, ljudnivå och förarassistans. Man ska få in 4 vuxna bekvämt också.

För mig är det väl; lagom stor, kvalitetskänsla, ljudkvalitet i stereo, prestanda, budget.

Men alla sådana prioriteringar kan ju ändå variera, vissa älskar Teslas infotainment exempelvis, andra gillar inte det. Personligen tycker jag det är helt ok med den lilla erfarenhet jag har men det finns ju andra som är bättre på olika sätt. Jag gillar verkligen iDrive i min BMW exempelvis, att det är så smidigt att styra det utan att behöva använda touch, men jag hade gärna sett Android Auto (vilket de senaste verkar ha). Volvos (och Polestars) senaste system med Google är riktigt bra men skärmen börjar kännas väl liten nu och jag saknar lite mer fysiska reglage. Audi hade ganska bra men de är inte riktigt på den nivån längre. Mercedes har blivit riktigt bra i de nyaste modellerna. Etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeqvist:

Fast det är väl som att säga att man drömde om ett Voodo2 grafikkort när man var grabb. Vill inte ha ett sånt idag kan jag säga

Kraven ökar ju såklart med åren.

Som en datorentusiast är det förstås lätt att tänka så, men på de flesta områden stämmer det ju inte riktigt. Om du drömde om en herrgård när du var liten, är det bara typ ett palats i Bezos-nivå som gäller nu då?

Jag säger inte att det inte är kul. Det är klart att det är, men att prioritera det så högt och då nedprioritera annat istället är lite... konstigt, bara.

Sen är jag tveksam till hur ofta man kan använda eller behöver den där prestandan. Jag är inte en så lugn förare, jag är nästan alltid först iväg vid rödljus och jag kör nog om minst hundra gånger fler än som kör om mig exempelvis, och det är väldigt sällan som bilen har begränsat det på något sätt. När jag hade min Iq var den lite väl slö emellanåt, det var flera tillfällen där jag inte exempelvis kunde köra fram till en lucka i trafiken på en avfart för bilen kunde helt enkelt inte accelerera tillräckligt fort, men det var en relativt tung bil med typ 68 hästkrafter. När jag körde budbil exempelvis var det inga problem, jag hade en ganska trött Transit Connect men det gick att köra fort med den också liksom. Min första bil var en 240 GLT och bakhjulsdriften och de gamla däcken som satt på gjorde den riktigt rolig, man kunde ta alla kurvor med bredsladd om man ville.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag är med på det. Men Tesla bygger ju inga prestandabilar liksom.

Acceleration från stillastående är bara en liten aspekt av prestanda i mina ögon. Alltså tar jag ju hellre "den långsamma" Taycan än en Model S Plaid Performance eller vad de heter exempelvis.

Problemet är att på allmän väg är det svårt att hitta tillfällen där man pusha bilarna i kurvorna så pass att man har större nytta av det andra inom prestandadelen. Accelerationen kan man dock alltid använda mer eller mindre, det blir gott om omkörningar, 1-2-1 vägar, motorvägspåfarter osv när man kör. Om vi pratar bankörning har jag ju helt klart andra preferenser än för vardagsbilen.

Sen är det ju möjligt att jag också skulle placera en Taycan framför en Model S Plaid inom kategorin prestanda då jag inte tycker den har för dålig acceleration direkt (om vi pratar de fyrhjulsdrivna). Model S har ju i var fall tidigare varit rätt mycket båt när man kör den, även om den varit förvånandsvärt bra i kurvorna för sin vikt och storlek.

Skrivet av snajk:

Men alla sådana prioriteringar kan ju ändå variera, vissa älskar Teslas infotainment exempelvis, andra gillar inte det. Personligen tycker jag det är helt ok med den lilla erfarenhet jag har men det finns ju andra som är bättre på olika sätt. Jag gillar verkligen iDrive i min BMW exempelvis, att det är så smidigt att styra det utan att behöva använda touch, men jag hade gärna sett Android Auto (vilket de senaste verkar ha). Volvos (och Polestars) senaste system med Google är riktigt bra men skärmen börjar kännas väl liten nu och jag saknar lite mer fysiska reglage. Audi hade ganska bra men de är inte riktigt på den nivån längre. Mercedes har blivit riktigt bra i de nyaste modellerna. Etc.

Ja hur man rankar bilarna inom de olika kategorierna blir ju snabbt väldigt subjektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Som en datorentusiast är det förstås lätt att tänka så, men på de flesta områden stämmer det ju inte riktigt. Om du drömde om en herrgård när du var liten, är det bara typ ett palats i Bezos-nivå som gäller nu då?

Jag säger inte att det inte är kul. Det är klart att det är, men att prioritera det så högt och då nedprioritera annat istället är lite... konstigt, bara.

Nä men man först kanske drömde om ett eget rum, sen en 1:a lite utanför stan, sen en 3a inne i stan, sedan ett eget hus osv osv..

Dom flesta har inte råd med ett palats så ibland måste det stanna vid just drömmar.
Sen att alla har olika prioriteringar är verkligen inte konstigt, då skulle det bara säljas en typ av bil

Men nog om sidospår kanske.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

All ni som har elbil kör ni med dubbade eller odubbade vinterdäck och varför?
För att bilen jag tog på leasing tog jag utan däck, för jag insåg att jag kan få dom billigare än kostnaden är över 3 år om jag köper dom vid sidan frågan är bara ska man satsa på dubbade eller odubbade däck?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

All ni som har elbil kör ni med dubbade eller odubbade vinterdäck och varför?
För att bilen jag tog på leasing tog jag utan däck, för jag insåg att jag kan få dom billigare än kostnaden är över 3 år om jag köper dom vid sidan frågan är bara ska man satsa på dubbade eller odubbade däck?

Beror på var du bor. Om du inte bor där det är väldigt isigt så är odubbade förmodligen bästa valet. Dubbar hjälper bara på is. På snö eller asfalt är det bättre med odubbade vinterdäck.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Beror på var du bor. Om du inte bor där det är väldigt isigt så är odubbade förmodligen bästa valet. Dubbar hjälper bara på is. På snö eller asfalt är det bättre med odubbade vinterdäck.

Jag har odubbade (som jag inte har valt) och tycker nog att de är väsentligt mer oförutsägbara än de dubbade jag hade, även när de var ganska slitna, så det vill till att man får tag i väldigt bra odubbade. Oförutsägbarheten är ett större problem än det faktiska greppet. Men att ha dubbade på den bilen de sitter på tror jag skulle bli helt olidligt, givet den sparsmakade ljudisoleringen på den bilen. Som det är nu är de istället tystare än sommardäcken, som dock har ett snäpp lägre profil och större bredd, men som "straff" är vinterdäcken också väsentligt svampigare.

Att t ex säga att det är bättre med odubbade på asfalt är dock inte riktigt sant, eftersom det är mer komplicerat än så. Odubbade nordiska vinterdäck är generellt sett sämre på vattenplaning än dubbade däck. Däremot är "autobahnvinterdäck" bättre än dubbade där, men de är istället sämre på snö och is generellt sett. Sedan kan förstås individuella modeller korsa över mellan kategorierna i förmåga.

Tillägg: Det finns en halvlång tråd med vinterdäckskäftande som åtminstone har dubbdäck i titeln.

rättstafning
Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

All ni som har elbil kör ni med dubbade eller odubbade vinterdäck och varför?
För att bilen jag tog på leasing tog jag utan däck, för jag insåg att jag kan få dom billigare än kostnaden är över 3 år om jag köper dom vid sidan frågan är bara ska man satsa på dubbade eller odubbade däck?

Dubbat om du bor där du har möjlighet till vinter, eller om du ska till fjälls på vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Beror på var du bor. Om du inte bor där det är väldigt isigt så är odubbade förmodligen bästa valet. Dubbar hjälper bara på is. På snö eller asfalt är det bättre med odubbade vinterdäck.

Skrivet av ztenlund:

Jag har odubbade (som jag inte har valt) och tycker nog att de är väsentligt mer oförutsägbara än de dubbade jag hade, även när de var ganska slitna, så det vill till att man får tag i väldigt bra odubbade. Oförutsägbarheten är ett större problem än det faktiska greppet. Men att ha dubbade på den bilen de sitter på tror jag skulle bli helt olidligt, givet den sparsmakade ljudisoleringen på den bilen. Som det är nu är de istället tystare än sommardäcken, som dock har ett snäpp lägre profil och större bredd, men som "straff" är vinterdäcken också väsentligt svampigare.

Att t ex säga att det är bättre med odubbade på asfalt är dock inte riktigt sant, eftersom det är mer komplicerat än så. Odubbade nordiska vinterdäck är generellt sett sämre på vattenplaning än dubbade däck. Däremot är "autobahnvinterdäck" bättre än dubbade där, men de är istället sämre på snö och is generellt sett. Sedan kan förstås individuella modeller korsa över mellan kategorierna i förmåga.

Tillägg: Det finns en halvlång tråd med vinterdäckskäftande som åtminstone har dubbdäck i titeln.

Skrivet av HenrikM:

Dubbat om du bor där du har möjlighet till vinter, eller om du ska till fjälls på vintern.

Så som det är nu har jag alltid kört dubbat även om jag inte behöver det jätte ofta men när det väl behövs så märks det skillnad som om man åker ut till frugans mamma eller hennes pappa som bor ute på landet där brukar vägen vara som en skridskois.
Men 95% av tiden är typ E4 eller lite mindre väg(70/90väg) om inte räknar stadstrafik. får nog fundera på hur jag gör kan tänka mig att det är skönt med odubbat då bilen blir väldigt tyst jämfört med dubbat.

I Östergötland är vintern så olika från år till år med.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Så som det är nu har jag alltid kört dubbat även om jag inte behöver det jätte ofta men när det väl behövs så märks det skillnad som om man åker ut till frugans mamma eller hennes pappa som bor ute på landet där brukar vägen vara som en skridskois.
Men 95% av tiden är typ E4 eller lite mindre väg(70/90väg) om inte räknar stadstrafik. får nog fundera på hur jag gör kan tänka mig att det är skönt med odubbat då bilen blir väldigt tyst jämfört med dubbat.

I Östergötland är vintern så olika från år till år med.

Körde odubbat förra vintern, då de hängde med när jag tog emot bilen. Har många år sagt att jag aldrig ska ha odubbat igen, efter att ha glidit rakt ut i en stor korsning i Norrköping. Körde sakta och kunde inte göra någonting...
Hur som så testade jag odubbat igen, då Model S väger ganska mycket.
Summa sumarum så har det fungerat helt okej till 99%. Den sista procenten var en kväll när jag skulle hem och det var svartis på vägarna. Körde 30km/t och gled på alla fyra däcken, nerför en brant backe. Roligt värre...... inte. Lyckades i alla fall hålla mig på vägen, som tur var.
Sitter själv och funderar på om jag ska skaffa dubbat eller inte, då jag behöver ha nya till vintern.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Körde odubbat förra vintern, då de hängde med när jag tog emot bilen. Har många år sagt att jag aldrig ska ha odubbat igen, efter att ha glidit rakt ut i en stor korsning i Norrköping. Körde sakta och kunde inte göra någonting...
Hur som så testade jag odubbat igen, då Model S väger ganska mycket.
Summa sumarum så har det fungerat helt okej till 99%. Den sista procenten var en kväll när jag skulle hem och det var svartis på vägarna. Körde 30km/t och gled på alla fyra däcken, nerför en brant backe. Roligt värre...... inte. Lyckades i alla fall hålla mig på vägen, som tur var.
Sitter själv och funderar på om jag ska skaffa dubbat eller inte, då jag behöver ha nya till vintern.

Jag hade dubbade däck den senaste vintern, men trots att det var "testvinnande premiumdäck" så upplevde jag dem som de sämsta däck jag någonsin kört med. Samma märke och modell kan upplevas väldigt olika beroende på dimension, profil och bredd... samt också vilken bil de sitter monterade på givetvis.

Nu när jag bytte bil så medföljde nya odubbade däck... tyvärr var det 245:or, så jag måste införskaffa en ny omgång smala däck till vintern. Det kommer bli odubbade denna säsong, då kan man även använda dem då det bara blivit lite kallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag vill motsätta mig lite mot din kritik på pluginhybrider.

Jag åker Passat Gte 2017 och tex nu i somras åkte vi på resa till Göteborg sen vidare till Grundsund osv. Hela den resan gick med 3 vuxna och 2 barn plus proppfull packning inkl barnvagn osv. Jag kör inte lugnt och den resan på ca 70-80 mil så drog den 0.5l/mil. Laddade inte bilen alls på den tiden utan det var bara bränsle, åkte GTE läge hela tiden (el och bensin ihop för mer effekt). Kör jag min vardagskörning så ligger mitt rekord på en tank bensin 2512km. Kunde kört vidare för jag hade fortfarande bensin kvar i tanken men störde mig på varningslampan

Så jag vill bara säga att beroende på vilket körmönster man har så kan man åka riktigt billigt med hybrid och dessutom inte ha räckviddsångest/slippa leta laddare på långresor.

Med detta sagt så vill jag även påpeka att jag också skulle vilja ha en ren elsmälla att åka i men det får vänta till Passaten är uppe för byte.

https://www.bildtagg.se/file/thumb/al6t5t78585jqfnqa05127n

Nice!
Va ska du ha för passaten?!