Självklart kommer det att ta tid att bygga laddare. Men jag tror inte det är så svårt att få exempelvis Ica Maxi eller Burger King att ge ifrån sig någon procent av sin parkering till laddstolpar då det sannolikt lockar dit en del kunder, däremot bygglov och förstås få dit tillräckligt med effekt. Jag jobbade tidigare med återvinningsstationer och det var inte så komplicerat att få markägare att ställa upp på att låta oss bygga en station på deras parkering eller liknande, och laddare tvingar ju folk att faktiskt spendera tid på platsen så det borde vara ännu bättre för dem. Det borde också vara lättare om det är publika laddare öppna för alla och inte bara för teslaägare.
Problemet är väl att det måste vara platser precis vid de stora vägarna och då gärna med restauranger och annat där, superchargers är till för långresorna. Tror det helt enkelt är svårt att hitta ställen som passar med markägare som vill avsätta plats för det samtidigt som det går att dra fram tillräckligt med elförsörjning, när man kommit så långt måste man även få lov att bygga det.
Tar det tid att bygga laddare så kan man inte heller öppna upp i någon större utsträckning förens laddarna är byggda, idag finns inte direkt mycket överkapacitet om vi räknar in att Model Y kommer nu.
Det är ingen perfekt liknelse det håller jag med om, men aspekten att täcka en större del av marknaden med sin tjänst utan att öka de fasta kostnaderna nämnvärt var ju poängen, och den kvarstår. Om säg tusen teslor kör förbi ett ställe på ett dygn, så kanske det finns ekonomi i att bygga fyra laddare där, men om också de fem tusen andra elbilar som kör förbi där kan använda dem så kanske det finns ekonomi i att bygga tio eller tjugo laddare på sträckan.
Fast än så länge verkar ju icke Teslor kosta mer i infrastruktur än Teslorna, för att ladda 20 mil tar helt enkelt längre tid med andra bilar så det krävs fler stolpar per bil. Och det är ju så att de fasta kostnaderna ökar när man bygger ut stationerna, framförallt går kostnaden för effektabonnemanget upp kraftigt om det krävs fler stolpar. Om det var så bra affär att sälja el med stora stationer så hade alla andra aktörer också byggt stora stationer men det gör man inte, det är ett fåtal laddare. Teslas nätverk är vad det är idag för att de sett det som en investering som säljer bilar.
Sen är det ju så att vad som sker på ett dygn är inte intressant, frågan är hur det ser ut de timmarna på året där det är som mest tryck på laddarna. Det är ju det som kommer vara problemet helt enkelt, redan idag är det ibland trångt på de stora resdagarna när det bara är Tesla som kan ladda. Så om man skall släppa på alla andra så tillkommer det potentiellt fler bilar än det redan finns Teslor, och som dessutom laddar långsammare så det krävs fler stolpar per bil. Idag har ju Tesla stora stationer just för att klara dessa tidpunkter utan större problem, skall det vara flera gånger så många bilar som nu som skall kunna ladda vid dessa tillfällen kommer det nog krävas flera gånger så stora stationer på sina platser.
Tror som sagt för att det inte skall bli kaos så kommer det ske på specifika laddare som Tesla fått bidrag för att bygga, och om de fortsätter få bidrag för att bygga laddare så kan det bli så att de laddarna blir öppna för alla. Att öppna hela det befintliga nätverket över en natt (till priser som folk är villiga att betala) vore att skjuta sig i foten då det tar för lång tid att bygga ikapp i så fall.