Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Självklart kommer det att ta tid att bygga laddare. Men jag tror inte det är så svårt att få exempelvis Ica Maxi eller Burger King att ge ifrån sig någon procent av sin parkering till laddstolpar då det sannolikt lockar dit en del kunder, däremot bygglov och förstås få dit tillräckligt med effekt. Jag jobbade tidigare med återvinningsstationer och det var inte så komplicerat att få markägare att ställa upp på att låta oss bygga en station på deras parkering eller liknande, och laddare tvingar ju folk att faktiskt spendera tid på platsen så det borde vara ännu bättre för dem. Det borde också vara lättare om det är publika laddare öppna för alla och inte bara för teslaägare.

Problemet är väl att det måste vara platser precis vid de stora vägarna och då gärna med restauranger och annat där, superchargers är till för långresorna. Tror det helt enkelt är svårt att hitta ställen som passar med markägare som vill avsätta plats för det samtidigt som det går att dra fram tillräckligt med elförsörjning, när man kommit så långt måste man även få lov att bygga det.

Tar det tid att bygga laddare så kan man inte heller öppna upp i någon större utsträckning förens laddarna är byggda, idag finns inte direkt mycket överkapacitet om vi räknar in att Model Y kommer nu.

Skrivet av snajk:

Det är ingen perfekt liknelse det håller jag med om, men aspekten att täcka en större del av marknaden med sin tjänst utan att öka de fasta kostnaderna nämnvärt var ju poängen, och den kvarstår. Om säg tusen teslor kör förbi ett ställe på ett dygn, så kanske det finns ekonomi i att bygga fyra laddare där, men om också de fem tusen andra elbilar som kör förbi där kan använda dem så kanske det finns ekonomi i att bygga tio eller tjugo laddare på sträckan.

Fast än så länge verkar ju icke Teslor kosta mer i infrastruktur än Teslorna, för att ladda 20 mil tar helt enkelt längre tid med andra bilar så det krävs fler stolpar per bil. Och det är ju så att de fasta kostnaderna ökar när man bygger ut stationerna, framförallt går kostnaden för effektabonnemanget upp kraftigt om det krävs fler stolpar. Om det var så bra affär att sälja el med stora stationer så hade alla andra aktörer också byggt stora stationer men det gör man inte, det är ett fåtal laddare. Teslas nätverk är vad det är idag för att de sett det som en investering som säljer bilar.

Sen är det ju så att vad som sker på ett dygn är inte intressant, frågan är hur det ser ut de timmarna på året där det är som mest tryck på laddarna. Det är ju det som kommer vara problemet helt enkelt, redan idag är det ibland trångt på de stora resdagarna när det bara är Tesla som kan ladda. Så om man skall släppa på alla andra så tillkommer det potentiellt fler bilar än det redan finns Teslor, och som dessutom laddar långsammare så det krävs fler stolpar per bil. Idag har ju Tesla stora stationer just för att klara dessa tidpunkter utan större problem, skall det vara flera gånger så många bilar som nu som skall kunna ladda vid dessa tillfällen kommer det nog krävas flera gånger så stora stationer på sina platser.

Tror som sagt för att det inte skall bli kaos så kommer det ske på specifika laddare som Tesla fått bidrag för att bygga, och om de fortsätter få bidrag för att bygga laddare så kan det bli så att de laddarna blir öppna för alla. Att öppna hela det befintliga nätverket över en natt (till priser som folk är villiga att betala) vore att skjuta sig i foten då det tar för lång tid att bygga ikapp i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast än så länge verkar ju icke Teslor kosta mer i infrastruktur än Teslorna, för att ladda 20 mil tar helt enkelt längre tid med andra bilar så det krävs fler stolpar per bil.

Så är det väl inte längre, tittar man på listan här så laddar nya elbilar av andra märken lika snabbt som Tesla.
https://incharge.vattenfall.se/kunskapshubb/artiklar/hur-laan...

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte laddat mina elbilar på hela sommaren solpanelen fixar läget till och med när det är lite mulet. Hur långt åker ni gratis i en Tesla eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Så är det väl inte längre, tittar man på listan här så laddar nya elbilar av andra märken lika snabbt som Tesla.
https://incharge.vattenfall.se/kunskapshubb/artiklar/hur-laan...

Fast den listan är ju bara långsamladdning egentligen, det snabbaste den visar är på 100 kW vilket är rätt långsamt, idag är det 250-300 kW som de snabbaste använder. Skulle vi använda en sådan laddare blir det större skillnader. Sedan är det så att även de som kan tävla med samma laddhastighet mätt i effekt brukar ha högre förbrukning i motorvägsfart så de kräver mer energi för att komma 20 mil, alltså måste de ladda längre även om de skulle ha samma laddhastighet i effekt. Än så länge är det väl Tesla och Mercedes (med EQS) som satsat på både snabb laddning och låg förbrukning.

Förstår dock varför incharge väljer att ha 100 kW som mest, de bygger väl själva inga markant snabbare laddstationer vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att det kommer en tidskomponent i priset, när de släpper på andra på supercharger. Så att de bilarna med låg laddhastighet bara laddar i nödfall. Tesla har ju möjlighet att justera hur deras bilar laddar, men kan inte påverka andra bilar.

Rent teoretiskt kan de ha en aggressive laddkurva på dagar med mycket köer. Som sliter mer på batteriet i längden, men att ladda en gång då och då inte sliter mätbart. Tyvärr kan de inte trimma en leaf som laddar med för varmt batteri. De kan fråga (via röst/popup) en teslaförare om de ska optimera (kyla, värma) batteriet för snabbladdning och visa vägen till en supercharger när batteriet börjar ta slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Man får hoppas att det kommer en tidskomponent i priset, när de släpper på andra på supercharger. Så att de bilarna med låg laddhastighet bara laddar i nödfall. Tesla har ju möjlighet att justera hur deras bilar laddar, men kan inte påverka andra bilar.

Rent teoretiskt kan de ha en aggressive laddkurva på dagar med mycket köer. Som sliter mer på batteriet i längden, men att ladda en gång då och då inte sliter mätbart. Tyvärr kan de inte trimma en leaf som laddar med för varmt batteri. De kan fråga (via röst/popup) en teslaförare om de ska optimera (kyla, värma) batteriet för snabbladdning och visa vägen till en supercharger när batteriet börjar ta slut.

Ja att det blir en tidskomponent har de väl mer eller mindre redan bekräftat, däremot ser jag ett problem ändå. Folk kan nog vara beredda och betala vad det än kostar på de dagar då det redan är som högst tryck just för att de inte har så många andra alternativ.

Permalänk
Medlem

Visst jag förstår Tesla ägare att det inte är så populärt att andra skall få tillgång till deras laddare, men skall man få fart på elbilsmarknaden ordentligt måste alla märken samsas om laddastationerna som finns eftersom vi har en jäkligt trög regering som inte får fart på utbyggnaden, dom vill gärna att man köper en elbil men samtidigt verkar dom vara förvånade över att man behöver ladda den också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Visst jag förstår Tesla ägare att det inte är så populärt att andra skall få tillgång till deras laddare, men skall man få fart på elbilsmarknaden ordentligt måste alla märken samsas om laddastationerna som finns eftersom vi har en jäkligt trög regering som inte får fart på utbyggnaden, dom vill gärna att man köper en elbil men samtidigt verkar dom vara förvånade över att man behöver ladda den också.

Dom flesta kommer att ladda hemma till 90%
Men semestertider kan det vara bra med snabba och många laddare

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Visst jag förstår Tesla ägare att det inte är så populärt att andra skall få tillgång till deras laddare, men skall man få fart på elbilsmarknaden ordentligt måste alla märken samsas om laddastationerna som finns eftersom vi har en jäkligt trög regering som inte får fart på utbyggnaden, dom vill gärna att man köper en elbil men samtidigt verkar dom vara förvånade över att man behöver ladda den också.

Ja men vill man ha lätt att ladda på långresan finns ju Tesla redan idag vilket är varför jag köpt Teslor hittills när jag valt elbil, om det blir kö och trängsel på Teslas laddare är det ju bensinbil som blir alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja men vill man ha lätt att ladda på långresan finns ju Tesla redan idag vilket är varför jag köpt Teslor hittills när jag valt elbil, om det blir kö och trängsel på Teslas laddare är det ju bensinbil som blir alternativet.

Jo men det är ju precis så det inte skall behöva vara, man skall inte behöva välja bilmärke utifrån laddare utan alla laddare skall vara tillgängliga för alla märken, finns inga parter som tjänar på inlåsning.

Nu har jag tolkat det som endast Teslor kan ladda på deras stationer, men det kanske är fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jo men det är ju precis så det inte skall behöva vara, man skall inte behöva välja bilmärke utifrån laddare utan alla laddare skall vara tillgängliga för alla märken, finns inga parter som tjänar på inlåsning.

Nu har jag tolkat det som endast Teslor kan ladda på deras stationer, men det kanske är fel?

Jag tjänar ju helt klart på att Teslaladdarna idag är låsta till endast Tesla, jag kan köra elbil utan att behöva ora mig speciellt för kö som det rapporteras mycket om från andra elbilsägare. Så för Teslaägare är det klart det är bättre att ha tillgång till ett exklusivt nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag tjänar ju helt klart på att Teslaladdarna idag är låsta till endast Tesla, jag kan köra elbil utan att behöva ora mig speciellt för kö som det rapporteras mycket om från andra elbilsägare. Så för Teslaägare är det klart det är bättre att ha tillgång till ett exklusivt nätverk.

Jo, men det är ju inte lika kul om alla märken skulle ha exklusiva laddare. Om du inte skulle få ladda din Tesla på Ionity t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jo, men det är ju inte lika kul om alla märken skulle ha exklusiva laddare. Om du inte skulle få ladda din Tesla på Ionity t.ex.

Skulle inte bry mig direkt, använder inte Ionity, ville jag använda Ionity hade jag köpt någon av märkena som har abonnemang där.

Permalänk
Medlem

När man hör talas om att Supercharger-nätverket ska öppnas upp blir man som Tesla-ägare först skeptisk. Men finns det inte en del som pekar på att det inte alls behöver bli sämre?

1) Förr fanns endast Model S och Model X i begränsade mängder. Sedan kom Model 3 som säljer i betydligt större volymer. Blev Supercharger-nätverket sämre för alla Model S/X ägare när det plötsligt pumpades ut stora mängder Model 3 på vägarna? Nej, det byggdes ännu fler Supercharges

2) I Norge säljs det som bekant galet många elbilar och därmed betydligt större volymer av alla Teslas bilar än i Sverige. Även där byggs Supercharges i högt tempo för att matcha antalet bilar, så Tesla tycks ha kapaciteten att skala upp snabbt vid behov.

3) Man ska nog inte anta att Tesla är svagbegåvade och öppnar upp sitt nätverk till alla andra på ett sätt som försämrar för alla Tesla-ägare. Det finns säkert 10 olika strategier de kan använda för att undvika detta. Varför utgå ifrån att de inte vet vad de gör?

De kan exempelvis:
a) Börja med att endast öppna upp ett fåtal (nybyggda, möjligen statligt finansierade) Supercharges.
b) Börja med en mycket hög kW- och minut-taxa för icke-Tesla. Därefter stegvis sänka priset till mer humana nivåer. Detta möjliggör utbyggnad av Supercharger-nätverket i takt med att man släpper in fler och fler icke-Tesla.
c) Göra ett antal av laddstolparna Tesla-only eller något kö-system där Tesla-bilar prioriteras

I slutändan kommer fler bilar, dvs många icke-Tesla, nyttja Supercharger-nätverket och därmed finansiera och driva på utbyggnaden. Därmed kommer även Tesla-ägare ha ännu fler laddmöjligheter längs vägarna.

Permalänk
Medlem

Det här är ju bara en "sak" idag för att laddnätverket inte är tillräckligt utbyggt än. Det är som att vissa bara skulle få tanka på OKQ8 idag och vissa på Preem. Det här kommer ju inte att vara ett problem eller nått man tänker på samma sätt om i framtiden.
Nu är det lite revirpinkade hos vissa Teslaägare för att man är rädd om sina stationer.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Det här är ju bara en "sak" idag för att laddnätverket inte är tillräckligt utbyggt än. Det är som att vissa bara skulle få tanka på OKQ8 idag och vissa på Preem. Det här kommer ju inte att vara ett problem eller nått man tänker på samma sätt om i framtiden.
Nu är det lite revirpinkade hos vissa Teslaägare för att man är rädd om sina stationer.

När jag hade min Volvo tankade jag enbart på Volvos "Tanka" eller OKQ8, då det gick att använda "Volvo-tankkortet" där också. Så är van vid det...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Jag har inte laddat mina elbilar på hela sommaren solpanelen fixar läget till och med när det är lite mulet. Hur långt åker ni gratis i en Tesla eller liknande.

https://youtu.be/HmvF9G4IFgI

Då jag har gratis SuperCharging till min Model S, så åker jag "gratis" hur långt jag vill i hela europa...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

När jag hade min Volvo tankade jag enbart på Volvos "Tanka" eller OKQ8, då det gick att använda "Volvo-tankkortet" där också. Så är van vid det...


Jag kan förstå en Tesla-ägares del i det då man är rädd om de laddstationer som finns idag, då det än är rätt begränsat antal i svensk trafik. Men samtidigt så är det ju lika bra att släppa den idén om elbilen ska bli vårat framtida fordon. Lika bra att alla laddstationer kan bli tillgängliga för alla, men helst betydligt fler och framför allt enklare att betala vid (Tesla-bilarna har det enklare där).

Jag ser fram emot leverans inom ca 1 vecka nu av en Enyaq. Blir sen Teslas laddstationer tillgängliga under höst/vinter så är det ren bonus. Inget jag hade räknat med vid beställning, men det underlättar vid de enstaka långresorna vi planerar för då man inte blir lika bunden till vissa laddare.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:


Jag kan förstå en Tesla-ägares del i det då man är rädd om de laddstationer som finns idag, då det än är rätt begränsat antal i svensk trafik. Men samtidigt så är det ju lika bra att släppa den idén om elbilen ska bli vårat framtida fordon. Lika bra att alla laddstationer kan bli tillgängliga för alla, men helst betydligt fler och framför allt enklare att betala vid (Tesla-bilarna har det enklare där).

Jag ser fram emot leverans inom ca 1 vecka nu av en Enyaq. Blir sen Teslas laddstationer tillgängliga under höst/vinter så är det ren bonus. Inget jag hade räknat med vid beställning, men det underlättar vid de enstaka långresorna vi planerar för då man inte blir lika bunden till vissa laddare.

Är mest rädd att det kommer bli långa köer med långsamt-laddande bilar, vilket gör att man får vänta i timmar, när man har bråttom någonstans framöver... Men kanske det är en storm i ett vattenglas, vad vet jag. Den som lever får väl se...

En anledning varför jag tror många kommer att välja Teslas laddstationer, är min erfarenhet från idag och som jag vet många andra varit med om liknade också.

Åkte en rundtur efter östkusten och inåt inre delarna av småland. Fick ett samtal från frugan om jag kunde göra en liten omväg och köpa några saker åt min svärmor.
Visst kan jag väl det, tyckte jag och visste att jag hade ett par laddstationer på vägen.

Stannade vid första laddstationen redan ute vid kusten. Fungerade inte.
Stannade på nästa ställe jag skulle till. Fungerade bara med AC och 11kW, vilket gav mig 5 mil extra på en halvtimme.
Körde vidare och fick ta en omväg. Kände att jag behövde mer kräm och beslutade att jag skulle stanna och ladda på nästa ställe också. Fungerade inte.

Nu hade jag någonstans runt 8 mil till närmsta SuperCharger och enligt bilen kunde jag köra 9 mil. Vet att det inte alltid stämmer, utan det kan ticka ner snabbare. Därför jag alltid vill ha en liten buffert, men den var bortblåst nu. Så jag stänger av det mesta i bilen och ställer in "räckviddsläge" som stänger ner ytterligare saker.

Börjar åka mot SuperChargern, men vägen som navigatorn valt går inte att köra. Ny omväg och den är på över en mil... Lägger mig bakom en husvagnsekipage, för att spara energi genom att köra saktare.
Kommer till slut fram med under 1 mil tillgodo. Pust... SuperChargern fungerar utan problem, som de alltid gjort.

Så känner att jag har en viss poäng med att vara lite rädd för att det kommer bli överbelamrat, om inte de andra aktörerna skärper till sig.............

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag tjänar ju helt klart på att Teslaladdarna idag är låsta till endast Tesla, jag kan köra elbil utan att behöva ora mig speciellt för kö som det rapporteras mycket om från andra elbilsägare. Så för Teslaägare är det klart det är bättre att ha tillgång till ett exklusivt nätverk.

Jo men det är ju ett ganska egoistiskt synsätt och i längden tror jag inte det är en fördel för dig heller.
Säg att Tesla endast går att ladda på Teslas supercharger platser och inga övriga då dom inte är Tesla stationer i den bemärkelsen, tror inte många Tesla ägare hade varit så glada då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jo men det är ju ett ganska egoistiskt synsätt och i längden tror jag inte det är en fördel för dig heller.
Säg att Tesla endast går att ladda på Teslas supercharger platser och inga övriga då dom inte är Tesla stationer i den bemärkelsen, tror inte många Tesla ägare hade varit så glada då.

Jo, för då hade Tesla byggt ut SC-nätet betydligt mer och i snabbare takt. Dessutom skulle man som Tesla-ägare få tillgång till snabbladdare överallt och inte behöva förlita sig på slösladdare från andra aktörer utanför de stora stråken.
Tesla har en enskild fabrik, som enbart bygger SuperChargers. Så utbyggnaden kommer att öka i takt framöver...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jo men det är ju ett ganska egoistiskt synsätt och i längden tror jag inte det är en fördel för dig heller.
Säg att Tesla endast går att ladda på Teslas supercharger platser och inga övriga då dom inte är Tesla stationer i den bemärkelsen, tror inte många Tesla ägare hade varit så glada då.

Klart det är egoistiskt, jag är ju egoist som 99.9% av mänskligheten.

Hade Tesla bara kunnat ladda i Teslaladdare (även för AC) så hade Tesla byggt ut sitt nätverk att fungera ändå. Ta tar helt enkelt pengar från bilförsäljningen för att finansiera nätverket till skillnad från de andra.

Skrivet av OC&Burn:


Jag kan förstå en Tesla-ägares del i det då man är rädd om de laddstationer som finns idag, då det än är rätt begränsat antal i svensk trafik. Men samtidigt så är det ju lika bra att släppa den idén om elbilen ska bli vårat framtida fordon. Lika bra att alla laddstationer kan bli tillgängliga för alla, men helst betydligt fler och framför allt enklare att betala vid (Tesla-bilarna har det enklare där).

Jag ser fram emot leverans inom ca 1 vecka nu av en Enyaq. Blir sen Teslas laddstationer tillgängliga under höst/vinter så är det ren bonus. Inget jag hade räknat med vid beställning, men det underlättar vid de enstaka långresorna vi planerar för då man inte blir lika bunden till vissa laddare.

Snarare sagt handlar det väl om att Teslas nätverk är det som krävs idag för att bekymmersfritt köra elbil utan oro för trasiga laddare eller kö, det kan ju däremot lätt förstöras om det blir kö. Jag förstår att alla andra gärna får tillgång till det då det blir en ren vinst för dem att slippa betala det som varit “inträdespriset” tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Klart det är egoistiskt, jag är ju egoist som 99.9% av mänskligheten.

Hade Tesla bara kunnat ladda i Teslaladdare (även för AC) så hade Tesla byggt ut sitt nätverk att fungera ändå. Ta tar helt enkelt pengar från bilförsäljningen för att finansiera nätverket till skillnad från de andra.

Visst är det så, men det är minst sagt ett allmänt slöseri på diverse resurser att företagen ska hålla på och göra exklusiva laddstationer för sitt egna bilmärke som ingen annan får använda.

Tänk om samma sak skulle blivit standard för bensinbilar när dem var på väg upp i världen, vi skulle haft otroligt många bensinstationer i onödan och väldigt många bilföretag skulle aldrig haft en chans att etablera sig då bensinpumpar måste finnas redo i förväg för varje område där bilen önskas säljas och praktiskt kunna användas. För att inte tala om alla övergivna bensinstationer när ett bilföretag går i konkurs eller behöver flytta från ett visst område.

Nu är det såklart skillnad på en bensinpump och en laddkontakt, men i praktiken är det egentligen inget som hindrar företag från att tillåta användning av andras laddstationer förutom kortsiktig vinst. Långsiktigt är sånt här dåligt för alla som är intresserade av elbilar.

* Sen att Tesla kanske "förtjänar" fördelarna eftersom de lagt ut pengarna för alla laddstationerna är en annan femma som snabbt öppnar upp pandoras box av om och men.

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Problemet är väl att det måste vara platser precis vid de stora vägarna och då gärna med restauranger och annat där, superchargers är till för långresorna. Tror det helt enkelt är svårt att hitta ställen som passar med markägare som vill avsätta plats för det samtidigt som det går att dra fram tillräckligt med elförsörjning, när man kommit så långt måste man även få lov att bygga det.

Samtidigt finns det ju incitament för markägarna att upplåta plats för laddning, om markägaren är en restaurang, butik eller liknande. De får dit folk som är mer eller mindre tvungna att spendera tid hos dem. Elförsörjning är förstås ett problem dock, men det är ju inte olösbart på något sätt.

Citat:

Tar det tid att bygga laddare så kan man inte heller öppna upp i någon större utsträckning förens laddarna är byggda, idag finns inte direkt mycket överkapacitet om vi räknar in att Model Y kommer nu.

Men hur ska ni ha det? Teslaägare säger ju hela tiden att det är så bra med laddnätverket för att det alltid finns lediga laddare och aldrig är kö, så i så fall finns det ju redan en ganska stor överkapacitet.

Citat:

Fast än så länge verkar ju icke Teslor kosta mer i infrastruktur än Teslorna, för att ladda 20 mil tar helt enkelt längre tid med andra bilar så det krävs fler stolpar per bil.

Nja, det varierar förstås beroende på bil, men Tesla är inte magiska på något sätt utan det finns bilar som laddar snabbare, och det finns bilar som drar mindre. Porsches 800V-system (som redan används av Audi också och lär sprida sig bland VAG-bilarna) är ganska imponerande exempelvis, och de koreanska tillverkarna är riktigt bra på effektiviteten (låg förbrukning). Sen i de tester som görs så är skillnaderna ofta väldigt mycket mindre än vad siffrorna säger då många bilar som laddar med lägre effekt kan hålla effekten uppe längre och liknande.

Citat:

Och det är ju så att de fasta kostnaderna ökar när man bygger ut stationerna, framförallt går kostnaden för effektabonnemanget upp kraftigt om det krävs fler stolpar. Om det var så bra affär att sälja el med stora stationer så hade alla andra aktörer också byggt stora stationer men det gör man inte, det är ett fåtal laddare.

Jo men det kan ju ha att göra med att efterfrågan inte har varit så stor helt enkelt. Vi är inte världens mest tättbefolkade land direkt, och de flesta med elbilar sköter ju den stora merparten av sin laddning hemma, och än så länge är det en rätt ny marknad med få bilar ute på vägarna.

Citat:

Teslas nätverk är vad det är idag för att de sett det som en investering som säljer bilar.

Jo, eller så var det en förutsättning för att kunna sälja bilar alls, innan Tesla fanns det inga snabbladdare liksom och ville de kunna sälja elbilar som mer än en andrabil för kortare resor så behövdes sådana. Sen har det absolut varit en investering för att öka värdet på Tesla över konkurrenterna, men det är ju också en intäkt och Tesla behöver ju intäkter liksom.

Citat:

Sen är det ju så att vad som sker på ett dygn är inte intressant, frågan är hur det ser ut de timmarna på året där det är som mest tryck på laddarna. Det är ju det som kommer vara problemet helt enkelt, redan idag är det ibland trångt på de stora resdagarna när det bara är Tesla som kan ladda. Så om man skall släppa på alla andra så tillkommer det potentiellt fler bilar än det redan finns Teslor, och som dessutom laddar långsammare så det krävs fler stolpar per bil. Idag har ju Tesla stora stationer just för att klara dessa tidpunkter utan större problem, skall det vara flera gånger så många bilar som nu som skall kunna ladda vid dessa tillfällen kommer det nog krävas flera gånger så stora stationer på sina platser.

Jo men det går inte att komma ifrån om man inte bygger med en sjuk överkapacitet, och vi har ju samma problem med en massa infrastruktur. Vägarna upp till fjällen klarar inte sportlovstrafiken särskilt bra exempelvis, men är det värt att bygga motorvägar för många miljarder för att de som åker till fjällen på sportlovet inte ska behöva köa två gånger per år? Bensinmackarna på Gotland är inte byggda för att hundratusen stockholmare kommer dit under ett par veckor med sina stora törstiga SUV:ar. Om jag väljer att gå på Liseberg första sommarlovsdagen så kommer jag att behöva köa för allt. Och så vidare.

Måste man göra samma sak som alla andra på samma tid så kommer man att hamna i någon form av trafikstockningar liksom.

Citat:

Tror som sagt för att det inte skall bli kaos så kommer det ske på specifika laddare som Tesla fått bidrag för att bygga, och om de fortsätter få bidrag för att bygga laddare så kan det bli så att de laddarna blir öppna för alla. Att öppna hela det befintliga nätverket över en natt (till priser som folk är villiga att betala) vore att skjuta sig i foten då det tar för lång tid att bygga ikapp i så fall.

Jag tror att de kommer att börja med nybyggda laddare och utvärdera hur det fungerar, men infrastrukturen de byggt är dyr och det är mycket lättare att tjäna tillbaka de pengarna om man inte begränsar sina intäkter artificiellt till en bråkdel av marknaden, så jag tror att de kommer att öppna upp alla laddarna inom kort.

Permalänk
Medlem

Kan ju bli struligt för andra bilar att ladda på superchargers också. Att bilen handskakar med stolpen korrekt. Med tanke på att det finns många modeller.

Sedan låter det som att en del strul med laddare beror på uppkoppling (internet). Om man är tvungen att starta laddningen med app blir ju uppkopplingen inblandad. Vet inte hur mycket uppkoppling som krävs för att en Tesla ska handskaka med superchargern, om de till och med kan göra det offline?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samtidigt finns det ju incitament för markägarna att upplåta plats för laddning, om markägaren är en restaurang, butik eller liknande. De får dit folk som är mer eller mindre tvungna att spendera tid hos dem. Elförsörjning är förstås ett problem dock, men det är ju inte olösbart på något sätt.

Ja det är ju inte olösbart, men det tar ju uppenbarligen tid så det går inte att bygga bort något på en månad.

Skrivet av snajk:

Men hur ska ni ha det? Teslaägare säger ju hela tiden att det är så bra med laddnätverket för att det alltid finns lediga laddare och aldrig är kö, så i så fall finns det ju redan en ganska stor överkapacitet.

Hur skulle det finnas stor överkapacitet bara för att det inte blir kö? Finns det 20 laddare och det toppar på 18 upptagna de tiderna det är som mest folk finns det ju ingen stor överkapacitet. Skall man släppa in flera gånger så många bilar som idag användet nätverket så kommer man ju behöva göra nätverket markant större för att ha kvar samma situation där man aldrig oroar sig för kö.

Skrivet av snajk:

Nja, det varierar förstås beroende på bil, men Tesla är inte magiska på något sätt utan det finns bilar som laddar snabbare, och det finns bilar som drar mindre. Porsches 800V-system (som redan används av Audi också och lär sprida sig bland VAG-bilarna) är ganska imponerande exempelvis, och de koreanska tillverkarna är riktigt bra på effektiviteten (låg förbrukning). Sen i de tester som görs så är skillnaderna ofta väldigt mycket mindre än vad siffrorna säger då många bilar som laddar med lägre effekt kan hålla effekten uppe längre och liknande.

Ja det börjar komma vissa få som laddar snabbt nog och har låg nog förbrukning för att hamna i samma klass men det är inte många. Öppnar man upp för alla så får man ju dessutom med de 2 år gamla elbilarna som laddade riktigt långsamt.

Skrivet av snajk:

Jo men det går inte att komma ifrån om man inte bygger med en sjuk överkapacitet, och vi har ju samma problem med en massa infrastruktur. Vägarna upp till fjällen klarar inte sportlovstrafiken särskilt bra exempelvis, men är det värt att bygga motorvägar för många miljarder för att de som åker till fjällen på sportlovet inte ska behöva köa två gånger per år? Bensinmackarna på Gotland är inte byggda för att hundratusen stockholmare kommer dit under ett par veckor med sina stora törstiga SUV:ar. Om jag väljer att gå på Liseberg första sommarlovsdagen så kommer jag att behöva köa för allt. Och så vidare.

Måste man göra samma sak som alla andra på samma tid så kommer man att hamna i någon form av trafikstockningar liksom.

Tesla har ju uppenbarligen lyckats med att bygga den överkapaciteten, vilket ju är vad diskussionen handlar om. Vi som har den fördelen idag vill inte att det skall bli köer ens på sportlovsveckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Snarare sagt handlar det väl om att Teslas nätverk är det som krävs idag för att bekymmersfritt köra elbil utan oro för trasiga laddare eller kö, det kan ju däremot lätt förstöras om det blir kö. Jag förstår att alla andra gärna får tillgång till det då det blir en ren vinst för dem att slippa betala det som varit “inträdespriset” tidigare.

Det är väl en sanning med modifikation. Beror ju helt på boende, köravstånd osv. För mig som laddar hemma och kör 99% inom 5 mil ToR så behöver jag i princip aldrig ladda på en offentlig laddare oavsett ägare av dessa.

De få gånger vi kör längre (1-2ggr per år) så skulle jag absolut klara mig med de icke-Tesla laddstolpar som finns. Men självklart är det en bonus om deras stolpar blir tillgänglig med. Näe, det är nästan lite roligt att läsa de upprörda känslorna kring dessa stolpar.

Allt för att man egentligen börjar gå mot ett bilägande mer likt det som redan funnit senaste årtiondena. Om 10 år så blir det än mer roligt att läsa tillbaka i trådar som denna skulle jag tro.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jo, för då hade Tesla byggt ut SC-nätet betydligt mer och i snabbare takt. Dessutom skulle man som Tesla-ägare få tillgång till snabbladdare överallt och inte behöva förlita sig på slösladdare från andra aktörer utanför de stora stråken.
Tesla har en enskild fabrik, som enbart bygger SuperChargers. Så utbyggnaden kommer att öka i takt framöver...

Skrivet av Aktsu:

Klart det är egoistiskt, jag är ju egoist som 99.9% av mänskligheten.

Hade Tesla bara kunnat ladda i Teslaladdare (även för AC) så hade Tesla byggt ut sitt nätverk att fungera ändå. Ta tar helt enkelt pengar från bilförsäljningen för att finansiera nätverket till skillnad från de andra.

Snarare sagt handlar det väl om att Teslas nätverk är det som krävs idag för att bekymmersfritt köra elbil utan oro för trasiga laddare eller kö, det kan ju däremot lätt förstöras om det blir kö. Jag förstår att alla andra gärna får tillgång till det då det blir en ren vinst för dem att slippa betala det som varit “inträdespriset” tidigare.

I en perfekt värld hade det varit så, men där är vi inte

Som jag sa innan så går utbyggnaden av ladd stationer i Sverige alldeles för långsamt pga en inkompetent regering, så att företag har resurser och vilja att bygga ut hjälper inte, det stora problemet är just att elen inte räcker till i många delar av landet.
Detta är en av anledningarna till att alla borde samsas om de resurser som finns annars kommer inte övergången till elbilar fortsätta öka.

Permalänk
Medlem

Vilka huvudsäkringar sitter ni på som har elbil med laddbox hemma?

Vi har en villa på västkusten med 20A huvudsäkring som aldrig har slagit ifrån, så dagens säkring räcker för dagens behov.

Utan elbil förbrukar vi i dagsläget c:a 16000 kWh/år totalt inklusive värme där den "törstigaste" månaden de senaste tre åren har varit ~2000 kWh. De närmaste stegen upp i säkring hos nätägaren Ellevio är 25A, 35A, 50A.

Varje steg upp innebär samtidigt en månatlig exponetiell ökning av nätavgiften, så det blir ju en avvägning där vi vill kunna ta höjd för topparna men samtidigt inte "översäkra" hela fastigheten och betala därefter. Bästa vore förmodligen att hitta en laddbox som kan hantera att ladda under dygnets mest optimala tider.

Nu när elbolagen börjar snacka om att lägga till en straffavgift baserat på dygnets högsta belastning känns det ännu mer angeläget att välja en laddbox som klarar av att aktivera laddning på optimala tider och inaktivera laddning om det är för hög belastning på säkringen just för tillfället.