Samsung Odyssey G9 – allmän diskussion

Permalänk
Medlem

Testade lite mer ikväll men det är tyvärr bara konstatera, denna skärm är helt paj när det gäller HDR (iaf ihop med Nvidia men kanske inte så man slänger sitt 3090 direkt för skärmens skull). Samma spel fungerar helt klockrent däremot i HDR på min OLED som dessutom klarar av svåra saker som att uppdatera sin programvara via Internet, appar, bra inbyggda högtalare (för att vara en TV) osv och till halva priset. Och man slipper attständigt behöva fippla olika inställningar för att försöka se vad som fungerar ihop med vad just på denna firmware.

Sen ska jag ge Samsung beröm för att dom faktiskt lyckats få till riktigt bra svärta på denna skärm, bättre än de flesta LCD:er jag sett. Men det blir ju tyvärr rätt meningslöst ändå om alternativet är OLED snarare än en annan LCD skärm. Nä, om inte Samsung tar sig rejält i kragen med en ny firmware kommer det bli retur på denna skärm som till dess får stå i skamvrån

Permalänk
Medlem

Tack för att ni beta testar denna skärm. Suget avtog lite efter jag läst er och alla klagomål på reddit o andra forum. Lite tråkigt då de inte finns så mycket alternativ. Skulle nog ändå behålla den om SDR funkar som det ska me fald och se om HDR fixas i framtiden som en bonus.

Såg att elgiganten fixar upphämtning på stora paket (får betala frakten själv) så skickar nog tillbaks gamla g9an och avvaktar Neo nån månad och ser om det löser sig

Permalänk
Medlem

Ett alternativ till G9an för er som inte är känsliga för nano-IPS är kanske Acers X38S? Verkar ha grym spec! 1600p, G-sync ultimate modul etc...

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Tack för att ni beta testar denna skärm. Suget avtog lite efter jag läst er och alla klagomål på reddit o andra forum. Lite tråkigt då de inte finns så mycket alternativ. Skulle nog ändå behålla den om SDR funkar som det ska me fald och se om HDR fixas i framtiden som en bonus.

Såg att elgiganten fixar upphämtning på stora paket (får betala frakten själv) så skickar nog tillbaks gamla g9an och avvaktar Neo nån månad och ser om det löser sig

SDR tycker jag faktiskt fungerar klart bättre, och jämfört med de LCD:er jag kört (vilket ändå är ett par) så skulle jag nog säga att det är den bästa jag sett även i nuvarnade form. Dock är jag inte helt förtjust i "kurvan" som jag upplever som onödig och där för att hantera betraktningsvinklar, men det är ju mer av en personlig åsikt och många lär inte hålla med om det. Hade jag inte redan haft starka alternativ hade jag förmodligen behållit den (det kanske jag gör ändå men det återstår att se) då jag inte är speciellt priskänslig som så och är en sucker för ny teknik. Men då skulle jag nog främst begärt bättre ljusstyrka än det jag tycker att jag får nu, det var nog främst skälet till att jag ens köpte den.

Men för 22 papp så tycker jag faktiskt att man har rätt att fövänta sig en hel del också så jag har svårt att rekommendera ett köp till någon för det priset i nuvarnade form.

Permalänk
Medlem
Skrivet av photek2k:

Ett alternativ till G9an för er som inte är känsliga för nano-IPS är kanske Acers X38S? Verkar ha grym spec! 1600p, G-sync ultimate modul etc...

Jo har varit i tankarna på 38", x38s ser ut som bästa valet bland de där 38", lite tråkigt att det bara är en refresh av samma panel, men antagligen den bästa hittils. Skulle va nice om den hade dsc eller hdmi 2.1, i 10-bit mode (kanske inte spelar roll) tror jag den klarar max 120hz, och vid 175hz lär den subsampla ännu mer.

Ser att proshop, cdon och computersalg underskär varandra med 5-10 kr varje dag nu på LG 38'' UltraGear 38GN950, nere på runt 14500:- , utan gsyncmodul men den ska tydligen sköta vrr ganska bra, så den kanske är ett alternativ tills acern släpps. Annars finns ju Dells AW3821DW med gsync också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av photek2k:

Ett alternativ till G9an för er som inte är känsliga för nano-IPS är kanske Acers X38S? Verkar ha grym spec! 1600p, G-sync ultimate modul etc...

För egen del.

  • Lite för låg upplösning (för jobb främst, men jag har behov av ovanligt många fönster samtidigt)

  • GSync Ultimate är bra i sig men brukar nästan alltid innebära en fläkt och har man vant sig med en skärm som är helt tyst så saknar man det inte (här ska G9an ha beröm)

  • HDR600 brukar vara LCD språk för dålig svärta/kontrast och gör därmed GSync Ultimate rätt meningslöst jämfört med "vanlig" GSync

Jag skulle nog hellre ta G9 Neo då trots problemen, främst för att jag räknar med att Acern i praktiken inte heller har HDR.

Edit:

Formfaktorn talar dock för denna Acern, en skärm som inte har högre upplösning än 4K och ska användas på ett skrivbord tycker jag inte vinner något på att vara större än 35".

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

För egen del.

  • Lite för låg upplösning (för jobb främst, men jag har behov av ovanligt många fönster samtidigt)

  • GSync Ultimate är bra i sig men brukar nästan alltid innebära en fläkt och har man vant sig med en skärm som är helt tyst så saknar man det inte (här ska G9an ha beröm)

  • HDR600 brukar vara LCD språk för dålig svärta/kontrast och gör därmed GSync Ultimate rätt meningslöst jämfört med "vanlig" GSync

Jag skulle nog hellre ta G9 Neo då trots problemen, främst för att jag räknar med att Acern i praktiken inte heller har HDR.

Jo asså de e ju nano ips, så svärtan lär ju inte va i närheten av neo, och hdr om det i nått spel ser bättre ut är det väl en bonus och inget köp argument. Får känslan att just fläkt, eller adekvat kylning är nått som neon skulle behöva.

Vad jag kan utvinna av de som verkar fått en neo där HDR ser ut som det "ska", typ folk som bytt ut och fått en som funkar(?) Så kan den dimma ner sig efter lite spelande, nån skrev att denne måste stänga av spelet och starta om det, alternativt byta spel så lyser den upp igen. Det låter lite som överhettning tycker jag.

Kan tänka mig att nästa G9 kommer nog ha en gsync modul om nvidia har släppt en ny som stödjer hdmi 2.1 (+ eller dsc över dp). Då kanske FALD blir som tänkt.

Permalänk
Medlem

Noterar att G9an är listad som "known problem" i NVidias senaste drivrutin:

https://www.overclockers.com/nvidia-geforce-game-ready-driver...

Unable to detect supported display modes for the Samsung Odyssey G9 display [3332327]

Sen undrar jag dock vad det betyder då skärmen ju verkar byta till HDR när den ska, bara det att den inte kan hantera det. Samt vilken G9a det eg avser (vad tusan tänkte eg Samsung när dom döpte båda G9, var det för svårt med G10?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Jo asså de e ju nano ips, så svärtan lär ju inte va i närheten av neo, och hdr om det i nått spel ser bättre ut är det väl en bonus och inget köp argument. Får känslan att just fläkt, eller adekvat kylning är nått som neon skulle behöva.

Vad jag kan utvinna av de som verkar fått en neo där HDR ser ut som det "ska", typ folk som bytt ut och fått en som funkar(?) Så kan den dimma ner sig efter lite spelande, nån skrev att denne måste stänga av spelet och starta om det, alternativt byta spel så lyser den upp igen. Det låter lite som överhettning tycker jag.

Kan tänka mig att nästa G9 kommer nog ha en gsync modul om nvidia har släppt en ny som stödjer hdmi 2.1 (+ eller dsc över dp). Då kanske FALD blir som tänkt.

Precis, avsaknande av fläkt tror jag också är en av rötterna till nerdimningen - skärmen blir ju supervarm! Mitt lilla rum som jag jobbar i blir som en bastu efter en stund... Sen, verkar det som de skärmar som har fungerande mini-LEDs har en riktig G-synkmodul...

Jag hade Alienwares senaste 27" med G-sync Ultimate modul och den var knäpptyst. Kanske väsnas mer på större skärmar p.g.a. högre upplösning?

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem
Skrivet av photek2k:

Precis, avsaknande av fläkt tror jag också är en av rötterna till nerdimningen - skärmen blir ju supervarm! Mitt lilla rum som jag jobbar i blir som en bastu efter en stund... Sen, verkar det som de skärmar som har fungerande mini-LEDs har en riktig G-synkmodul...

Jag hade Alienwares senaste 27" med G-sync Ultimate modul och den var knäpptyst. Kanske väsnas mer på större skärmar p.g.a. högre upplösning?

Tror det är en kombination av skärm, fläktlösning, hörsel, känslighet och inte minst rummets akustik. Och kanske ålder, främst då att man blir grinigare i takt med att man blir äldre Men är väl lite som en dator, det är först när man upplevt en dator som är helt tyst som man börjar inse hur mycket de tidigare faktiskt lät. För 20 år sedan satt man ju i serverrum och jobbade utan att tycka att det var allt för besvärligt .)

Jag tycker ändå att G9 Neo upplevs som lite mindre varm än CRG90 som jag hade ett kortare tag där man verkligen kände värmen stråla mot sig. Var helt övertygad om att jag hade feber till dess jag insåg att det var skärmen som strålade värmen, alltså inte bara värmde upp rummet utan var som en värmelampa

Permalänk
Medlem

Läste nånstans att Neo drar uppemot 250w när hdr är igång, verkar ganska saftigt för en skärm, typ som ett extra 3070

I SDR tror jag den ligger runt 70w om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Mera gnäll : Igår när jag spelade och surfade så kändes det ibland som jag satt framför en gammal CRT-burk när man kör 240Hz... "Scan lines" kan bli väldigt påtagliga ibland.

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk

Testa nya neo lite igår.
Hittat 2 problem hittills.

Ibland när jag stänger ned apex legends eller tabbar ut när spelet är satt i fullscreen i settings så dör alla mina skärmar och datorn fryser sig så jag måste boota om, inte ens reset knappen fungerar måste hålla ned power knappen.

Det andra är hur dåligt hdr ser ut i desktoppen vet inte vad det är ifall det är brightness eller kontrastet som är boostad eller något. Hdr ser ut som sdr på min oled tv där inget ser white washed ut så vet inte varför det inte ser lika ut. Är det ngn hdr profil från Samsung som är knas? Är på senaste firmware å nvidia driver osv.

Kör amd cpu med ett 3090 med flera monitorer i kopplad till datorn

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

Läste nånstans att Neo drar uppemot 250w när hdr är igång, verkar ganska saftigt för en skärm, typ som ett extra 3070

I SDR tror jag den ligger runt 70w om jag minns rätt.

Beror väll på det som visas på skärmen tror den kan peaka 250w kan inte tänka mig att den håller 250w konstant låter sky högt.

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

Jag tog mig en tankeställare igår och räknade ut hur många pixlar min GPU måste processa när jag har Neo plus en annan skärm igång samtidigt. Över 10 miljoner pixlar. Detta i 240 Hz på Neon och 165 Hz på.den andra.
Dessutom har jag tvn kopplad till datorn. Nu har jag ju sällan igång alla skärmar samtidigt, men det har ju hänt och ofta att jag har två igång.
Tänkte kanske det är där problemet med att skärmen stäbger sig, startar om datorn och saboterar andra skärmar ligger.
Har nu ändrat strategi och stänger andra skärmar när jag kör iRacing på Neo och resultatet har varit helt problemfritt i över 2 timmar vilket jag tycker är glädjande.
Helt okej att ha det så här, men för tidigt att ropa hej än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Beror väll på det som visas på skärmen tror den kan peaka 250w kan inte tänka mig att den håller 250w konstant låter sky högt.

Japp, så lär det ju va!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Jag tog mig en tankeställare igår och räknade ut hur många pixlar min GPU måste processa när jag har Neo plus en annan skärm igång samtidigt. Över 10 miljoner pixlar. Detta i 240 Hz på Neon och 165 Hz på.den andra.
Dessutom har jag tvn kopplad till datorn. Nu har jag ju sällan igång alla skärmar samtidigt, men det har ju hänt och ofta att jag har två igång.
Tänkte kanske det är där problemet med att skärmen stäbger sig, startar om datorn och saboterar andra skärmar ligger.
Har nu ändrat strategi och stänger andra skärmar när jag kör iRacing på Neo och resultatet har varit helt problemfritt i över 2 timmar vilket jag tycker är glädjande.
Helt okej att ha det så här, men för tidigt att ropa hej än.

Vad har du för pc specs?
Jag körde lillebror till g9, crg9 och har en vanlig 27 144 hz skärm också men precis som du så stänger jag av 27an när jag kör iracing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GETSOME:

Vad har du för pc specs?
Jag körde lillebror till g9, crg9 och har en vanlig 27 144 hz skärm också men precis som du så stänger jag av 27an när jag kör iracing.

Jac kör AMD 5900 med ett 3080ti så det borde ju vara tillräckligt.
Nya problem med skärmen idag så jag körde och lämnade tillbaka den hos NoN idag.
De ska skicka ett nytt exemplar. Kanske var det extra mycket problem med just mitt exemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Jac kör AMD 5900 med ett 3080ti så det borde ju vara tillräckligt.
Nya problem med skärmen idag så jag körde och lämnade tillbaka den hos NoN idag.
De ska skicka ett nytt exemplar. Kanske var det extra mycket problem med just mitt exemplar.

Intressant, finns ju rykten om "fixade" skärmar men känns fortfarande lite osäkert om det verkligen är så. Samsungs historik med dessa skärmar är ju inte den bästa direkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Intressant, finns ju rykten om "fixade" skärmar men känns fortfarande lite osäkert om det verkligen är så. Samsungs historik med dessa skärmar är ju inte den bästa direkt...

Ja, jag är inställd på att nästa skärm är precis likadan, men värt att försöka.
NetOnNet är verkligen suveräna i sin service. All heder till dem rekommenderas varmt!
Förhoppningsvis kommer en ny firmware snart.

Jag provade även att ringa till Samsungs support men de hade ALDRIG ens hört om liknande problem för Odyssey G9 och när jag hänvisade till inlägg på Internet fick jag som svar att inte lita på allt som skrivs på Internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Ja, jag är inställd på att nästa skärm är precis likadan, men värt att försöka.
NetOnNet är verkligen suveräna i sin service. All heder till dem rekommenderas varmt!
Förhoppningsvis kommer en ny firmware snart.

Jag provade även att ringa till Samsungs support men de hade ALDRIG ens hört om liknande problem för Odyssey G9 och när jag hänvisade till inlägg på Internet fick jag som svar att inte lita på allt som skrivs på Internet

Ja, NoN har alltid varit smidiga när jag haft att göra med dom, förutom att dom alltid verkar behöva returer som är för stora för att lämnas in på ombudet som serviceärenden med en massa mystiska papper

Permalänk
Medlem
Skrivet av photek2k:

Mera gnäll : Igår när jag spelade och surfade så kändes det ibland som jag satt framför en gammal CRT-burk när man kör 240Hz... "Scan lines" kan bli väldigt påtagliga ibland.

Ja, håller med. Om man då dessutom lägger till att local dimming zonerna också syns en hel del, främst på unison bakgrund så finns det en del att fundera kring gällande denna skärm. När man har en OLED bredvid som har snudd på perfekta betrakningsvinklar och uniforma bakgrunder blir skillnaden rätt påtaglig.

Sorry att tjata så mycket om OLED i denna tråd, men sett till att denna tråd väl i praktiken handlar om den bästa och dyraste LCDn som finns (så klart beroende på behov osv) så känns jämförelserna relevanta. Iaf jag kan inte komma på en LCD jag hellre skulle ha för mina behov och önskemål trots bristerna.

Permalänk
Medlem

Haha, spiken i kistan upptäckte jag nu efter att ha kört PbP idag... Lyckades med det omöjliga och har fått en "inbränning" på halva skärmen. Ena halvan är mycket ljusare än den andra...

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem
Skrivet av photek2k:

Haha, spiken i kistan upptäckte jag nu efter att ha kört PbP idag... Lyckades med det omöjliga och har fått en "inbränning" på halva skärmen. Ena halvan är mycket ljusare än den andra...

Låter närmast otroligt men ingenting förvånar väl längre när det gäller denna skärm. Börjar ju kännas lite som Note 7 fiaskot. I det fallet gjorde väl Samsung ALLT för att inte Note 8 skulle drabbas av samma fel, i detta fall undrar man om dom ens själva testade skärmen innan dom började skeppa ut den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av photek2k:

Haha, spiken i kistan upptäckte jag nu efter att ha kört PbP idag... Lyckades med det omöjliga och har fått en "inbränning" på halva skärmen. Ena halvan är mycket ljusare än den andra...

Jo händer på gamla g9 också, ofta om den väcks upp från sleep kan ena halvan vara typ rosa, går bort om man startar om datorn. Märkte i nått bilspel att ena halvan blev ljusare ett tag men det försvann, ditt är inte permanent va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Jo händer på gamla g9 också, ofta om den väcks upp från sleep kan ena halvan vara typ rosa, går bort om man startar om datorn. Märkte i nått bilspel att ena halvan blev ljusare ett tag men det försvann, ditt är inte permanent va?

Det försvinner och kommer tillbaka verkar det som så det kanske inte är någon inbränning utan en bugg? Sen får jag massa artifakter på högersidan också när inte "linjen/inbränningen" i mitten dyker upp, ser nästan ut som om det är FALDen som buggar.

edit: Ja, rycker jag DP-kabeln och stoppar in den igen så försvinner det - haha blir helt matt....

Jag som var så nöjd med min gamla Asus 27" 144hz IPS-skärm... som funkade felfritt

Edit nr2: Så var felet tillbaka igen...

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem

Synd att de har försökt trycka in så sjukt många finesser i skärmen. Hade klarat mig utan HDMI, PBP och UHD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Synd att de har försökt trycka in så sjukt många finesser i skärmen. Hade klarat mig utan HDMI, PBP och UHD.

Lyckas man inte få HDMI och UHD (denna skärm är dock inte UHD) att funka 2021 så ska man nog inte göra skärmar. Dom har ju dessutom en hel TV division där HDMI är primärkontakt. Men antar att du nog eg menade "fokusera på att få det viktiga att funka".

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Lyckas man inte få HDMI och UHD (denna skärm är dock inte UHD) att funka 2021 så ska man nog inte göra skärmar. Dom har ju dessutom en hel TV division där HDMI är primärkontakt. Men antar att du nog eg menade "fokusera på att få det viktiga att funka".

Ja precis.. och jag menade HDR istället för UHD

Jag menar att skärmen har typ 20 funktioner som verkar testade och fungerar till 80%.
Hade varit bättre med 10 funktioner som fungerar 100%.

Denna skärmen är en gåta. De kan ju omöjligt ha testat funktionerna själva, eller så gjorde dom panikändring i firmware precis innan lansering och hoppade över tester, men det förklarar ju inte hur föregångaren för ett år sedan var lika dålig

Permalänk
Medlem

Är det inte märkligt få recenssioner av denna skärm t.ex. på YT, förutom de som är uppenbart köpta? Hardware Unboxed är väl nästan den enda jag sett men även dom lyckades missa de flesta problemen (till viss del redan förklarat av Tim men ändå, dom brukar vara gold standard).