Nvidia Geforce RTX 3000-serien får delvis återställd mining-prestanda

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 3000-serien får delvis återställd mining-prestanda

De Geforce-grafikkort som säljs idag har begränsad prestanda vid brytning av Ethereum, något miners till viss del lyckats kringgå.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var ju ändå bara en tidsfråga.. Så då återstår det att se ifall vi får vänta ytterligare innan det blir "normal" tillgång igen. Kanske till 2024/2025.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Det var ju ändå bara en tidsfråga.. Så då återstår det att se ifall vi får vänta ytterligare innan det blir "normal" tillgång igen. Kanske till 2024/2025.

Tror att Kina bannade mining (på riktigt den här gången) påverkar bra mycket mer än en artificiell begränsning i 3000-serien. Men det är fortfarande kretsbrist och grafikkort prioriteras först när bilindustrin är tillfreds. Så ja, ditt estimat på 2024/25 är nog inte så tokigt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Blir så jäkla sur på miners! De förstör ju för alla andra, flera generationer av oss som bara vill spela som hobby blir totalförstörda för giriga människor.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tror att Kina bannade mining (på riktigt den här gången) påverkar bra mycket mer än en artificiell begränsning i 3000-serien. Men det är fortfarande kretsbrist och grafikkort prioriteras först när bilindustrin är tillfreds. Så ja, ditt estimat på 2024/25 är nog inte så tokigt

Ja alltså med tanke på att volvo stått still och mååånga andra aktörer har tomma bilhandlare på många ställen är det kris i den branchen. Jag hoppas dock på mer gpuer lagom till nästa år men är väldigt tveksamt just nu.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Fyfan man kanske ska köpa ett 6600 xt endå... Rätt stort kliv upp för mig som fortfarande sitter på 970

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul om det blev populärt med någon reverse mining eller nått där ju mindre kraftfullt det är skulle det mina bättre. Plötsligt bli GT710 eftertraktat och gamers får högpresterande kort ifred.

Har redan bytt till röda teamet så påverkas inte av detta men blir nog surt om man vill få tag på 30 serien.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Hur var det nu med "hårdvaru spärr" riktigt? Kanske de får till det sen för 4000 serien.... betoning... kanske....

Så länge det begränsas med mjukvara är det bara en tidsfråga tills man förbigår det.

Blir för mig personligen att invänta RTX 4050 Ti som hoppeligen presterar där kring 3060 Ti / 3070 men kostar typ 5000 kr (i butik). Eller så överraskar Intel mot alla odds och faktiskt får en ca RTX 3070 / 3060 Ti prestanda av top SKUn men pröjsar under 5000 kr så blir det ju ett alternativ oxå. Brukar hittills uppgradera varje generation men inte sedan 1070 Ti.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Blir så jäkla sur på miners! De förstör ju för alla andra, flera generationer av oss som bara vill spela som hobby blir totalförstörda för giriga människor.

Totalförstörda? Kan du inte spela alls?

Permalänk
Medlem

Jag har funderar en del på detta och även om jag är en gamer som inte sysslar med mining så tycker jag att artificiella begränsningar av hårdvara alltid är en tråkig utveckling. Sådant biter en lätt tillbaka i svansen en annan dag. Om det för stunden finns ett annat användningsområde för grafikkort än spel och som trissar upp priser så accepterar jag det.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jag är inte så orolig. Dels har ju flera stater tagit i med hårdhandskarna mot mining nu, och dels så skall man komma ihåg att Nvidia har mycket starka incitament att separera gaming och mining. Så det blir nog rättning om några batcher, som självklart kommer försöka kringgås, rinse ans repeat.

För ingen trodde väl på allvar att LHR var ett isolerat försök att halvera hashrate som de tänkt lämna vind för våg om det knäcks= Nej, skam nej.

På kortet jag vill ha så skiljer det tusenlappen (minst) mellan LHR-varianten och den "vanliga", så de som sa innan att vi gamers inte gynnas av LHR-varianterna kan konstateras ha fek.

Så för mig är det såklart väldigt viktigt att LHR finns kvar även efter att stormen bedarrat. Men den som lever får se hur det faktiskt blir.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nvidia kör redan med hårdvarubegränsningar på spelkort genom att begränsa flyttalsprestanda och liknande. Det är inget nytt alls.

Hela problemet med mining försvinner om man inför marknadspriser med korta förändringsintervall. Är efterfrågan enorm, så kanske korten kostar fem gånger så mycket ibland, men då kan man i alla fall köpa och det blir inte ekonomiskt rimligt för mining.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag är inte speciellt orolig. Många länder väljer att satsa på krypto och det kommer bli bättre framöver då mer reglering kommer på plats och krypto blir mer stabilt.
Bitcoin och Ethereum har stadigt gått upp i pris sedan senaste fallet och vi kan mycket väl nå nya rekordnivåer inom kort.

Kul att se att arbetet fortsätter för att tillåta konsumenter använda sin köpta hårdvara hur dem själva vill.

Länge leve friheten.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tror att Kina bannade mining (på riktigt den här gången) påverkar bra mycket mer än en artificiell begränsning i 3000-serien. Men det är fortfarande kretsbrist och grafikkort prioriteras först när bilindustrin är tillfreds. Så ja, ditt estimat på 2024/25 är nog inte så tokigt

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ja alltså med tanke på att volvo stått still och mååånga andra aktörer har tomma bilhandlare på många ställen är det kris i den branchen. Jag hoppas dock på mer gpuer lagom till nästa år men är väldigt tveksamt just nu.

Kretsbrist för grafikkort har inget att göra med den kretsbrist bilindustrin har. De flesta kretsarna på grafikkorten är tillverkade på senaste tillverkningsteknikerna men de kretsar bilindustrin saknar är tillverkade på 15-25 år gamla tillverkningstekniker, dvs 200mm wafer, 45-250nm process.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nvidia kör redan med hårdvarubegränsningar på spelkort genom att begränsa flyttalsprestanda och liknande. Det är inget nytt alls.

Hela problemet med mining försvinner om man inför marknadspriser med korta förändringsintervall. Är efterfrågan enorm, så kanske korten kostar fem gånger så mycket ibland, men då kan man i alla fall köpa och det blir inte ekonomiskt rimligt för mining.

Det det med att "i alla fall kunna köpa" kräver ju att man har pengar till det. Ett kort som finns i lager spelar ingen roll om gamers ändå inte har råd att köpa.

Har jag 1000Kr så är det skit samma om de kost som finns i lager kostar 1001Kr eller 70000Kr, jag kan ju inte köpa dem ändå.

Det vi blir glada av är ju att köpa och använda korten, inte att se dem i lager till priser som ändå är ett stort långfinger.

Nej då tror jag istället på mer reglering. Gärna från stater och med teknikneutral lagstiftning så att nästa "boom" blir mer av en *puff*. Marknadspriser räddar inte oss gamers. Miners kommer alltid ha mer pengar så det är att spela dem rakt i händerna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Blir så jäkla sur på miners! De förstör ju för alla andra, flera generationer av oss som bara vill spela som hobby blir totalförstörda för giriga människor.

Förstår inte hur så många kan skylla tillgångsproblematiken på "miners". Är det miners som får i princip allt som innehåller en mikroprocessor av något slag att bli en bristvara? Grovt generaliserat så är "allt" från en brödrost och uppåt extremt svårt att få tag på, givetvis blir situationen än värre inom produktkategorier som generellt har ett högre attraktionsvärde (PS5/Xbox/GPU/CPU etc.).

Vad som gör situationen destruktiv är hur utbrett "scalping" har blivit på väldigt kort tid, vissa konsumenter är villiga att betala premium för bristvaror vilket scalpers utnyttjar till fullo genom att länsa återförsäljare/köpa direkt från tillverkare. Om person A endast är villig att betala 5000kr för produkt X och person B är villig att betala ett premium så kommer person A antingen få vänta på rätt tillfälle att köpa produkten eller helt enkelt stå utan.

Dags att mogna till lite i kommentarsfälten/läsa på så att diskussionen kan vara åtminstone någorlunda balanserad/objektiv.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tror att Kina bannade mining (på riktigt den här gången) påverkar bra mycket mer än en artificiell begränsning i 3000-serien. Men det är fortfarande kretsbrist och grafikkort prioriteras först när bilindustrin är tillfreds. Så ja, ditt estimat på 2024/25 är nog inte så tokigt

Ja just nu är det typ en fabrik som gör kretsar, tar ett par år att bygga upp fler fabriker, usa skulle satsa några miljarder till fabriksbyggen.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Det som behövs är seperata kort för miners och spelare med unika grafikkort för varje grupp med två stycken helt olika arkitekturer en för mining och en för spelande då kommer vi nog till bot med det här problemet eftersom att miners inte kommer vilja köpa spelarkitekturen som är så mycket sämre på mining än mining arkitekturen.

Permalänk
Skrivet av Danmyr:

Vad som gör situationen destruktiv är hur utbrett "scalping" har blivit på väldigt kort tid, vissa konsumenter är villiga att betala premium för bristvaror vilket scalpers utnyttjar till fullo genom att länsa återförsäljare/köpa direkt från tillverkare.

Hardware Unboxed gjorde en review på AMD's kort RX 6600 XT där dom sa något väldigt intressant

https://youtu.be/_tDYu5sBtFs?t=1392

"If you're a bit confused by the 3060 TI pricing as it is very close to the 3070 TI after all, this is because the demand for 3070 TI's from miners is lower, as all 3070 models are light hash rate, and aren't as efficient for cryptocurrency mining."

Skrivet av Danmyr:

Förstår inte hur så många kan skylla tillgångsproblematiken på "miners". Är det miners som får i princip allt som innehåller en mikroprocessor av något slag att bli en bristvara?

Allt är definitivt inte miners fel, men dom är definitivt en stor del utav det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Förstår inte hur så många kan skylla tillgångsproblematiken på "miners". Är det miners som får i princip allt som innehåller en mikroprocessor av något slag att bli en bristvara? Grovt generaliserat så är "allt" från en brödrost och uppåt extremt svårt att få tag på, givetvis blir situationen än värre inom produktkategorier som generellt har ett högre attraktionsvärde (PS5/Xbox/GPU/CPU etc.).

Vad som gör situationen destruktiv är hur utbrett "scalping" har blivit på väldigt kort tid, vissa konsumenter är villiga att betala premium för bristvaror vilket scalpers utnyttjar till fullo genom att länsa återförsäljare/köpa direkt från tillverkare. Om person A endast är villig att betala 5000kr för produkt X och person B är villig att betala ett premium så kommer person A antingen få vänta på rätt tillfälle att köpa produkten eller helt enkelt stå utan.

Dags att mogna till lite i kommentarsfälten/läsa på så att diskussionen kan vara åtminstone någorlunda balanserad/objektiv.

Många bäckar små vet du. Om vi alla står djupt i en grop och vill ta oss upp igen, och några istället envist gräver djupare, så är det klaet att det skapar raseri även om det de gräver med är teskedar.

Sen kan miners tycka vad de vill men konsensus är ändå att Geforce är till för främst spel, och när det då råder brist så blir det naturligt och mänskligt att hysa agg mot de som köper upp stora mängder och inte ens använder produkten till det den är "till" för.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Många bäckar små vet du. Om vi alla står djupt i en grop och vill ta oss upp igen, och några istället envist gräver djupare, så är det klaet att det skapar raseri även om det de gräver med är teskedar.

Sen kan miners tycka vad de vill men konsensus är ändå att Geforce är till för främst spel, och när det då råder brist så blir det naturligt och mänskligt att hysa agg mot de som köper upp stora mängder och inte ens använder produkten till det den är "till" för.

"Konsensus är överenskommelse inom en grupp människor. Ordet konsensus syftar dels på själva överenskommelsen, dels den teori och de handlingssätt som används för att uppnå denna överenskommelse"

Världen är större än bara den gruppen som tror sig ha rätt till spelkort före alla andra.

Sen enligt artikeln så var det ju bara 25% som gick åt till gräverifolket och då ligger det nära till hands att de sista 75% är de som verkligen drivit upp priserna.

Permalänk
Medlem

Dags att åka in till mediamarkt och ställa sig i kö på ps5 och köra på den pc man har tills marknaden återställt sig.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

"Konsensus är överenskommelse inom en grupp människor. Ordet konsensus syftar dels på själva överenskommelsen, dels den teori och de handlingssätt som används för att uppnå denna överenskommelse"

Världen är större än bara den gruppen som tror sig ha rätt till spelkort före alla andra.

Sen enligt artikeln så var det ju bara 25% som gick åt till gräverifolket och då ligger det nära till hands att de sista 75% är de som verkligen drivit upp priserna.

Din egen beskrivning av konsensus stämmer väl in i att Nvidia själva frenetiskt försöker få bort miners från Geforce-korten, så vad är din poäng? jag har inte påstått att konsensus handlar om att alla tycker lika och strävar efter att upprätthålla den ordningen.

Jag förklarade bara varför det är många som är irriterade på miners och ser dem som en icke-legitim faktor som trissar upp priset.

Ställ dig frågan "Om mining inte hade funnits, hade grafikkort varit billigare då?" Om svaret är Ja så behövs ingen ytterligare motivering till varför folk är arga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Den som hängt med vet att marknaden går i vågor, när värdet sjunker lämnar alla småminers medans de stora fortsätter och inväntar nästa raket.

Kina ändrar sig ofta tvärt och det som gällde igår gäller inte idag.

Vi har inte nått slutet så räkna inte ut något redan nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Din egen beskrivning av konsensus stämmer väl in i att Nvidia själva frenetiskt försöker få bort miners från Geforce-korten, så vad är din poäng? jag har inte påstått att konsensus handlar om att alla tycker lika och strävar efter att upprätthålla den ordningen.

Jag förklarade bara varför det är många som är irriterade på miners och ser dem som en icke-legitim faktor som trissar upp priset.

Ställ dig frågan "Om mining inte hade funnits, hade grafikkort varit billigare då?" Om svaret är Ja så behövs ingen ytterligare motivering till varför folk är arga.

Du är alltid skönt egoistisk i dina argument:

1. Miners köper kort = Skandal! Du får inte köpa nytt kort varje generation för en spottstyver.

2. Du älskar att AM4 plattformen tillåter dig uppgradera din CPU vid varje ny generation utan att byta moderkort. Det är något som du BEHÖVER. Att priserna skulle hållas uppe av det beteendet är irrelevant eftersom DU har råd att göra den uppgraderingen.

Ta en godtycklig extrempolitik på höger eller vänstersidan och det är alltid någon annans fel. Någon syndabock ska hängas och individen behöver aldrig fundera på sitt eget beteende...

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Min första tanke när jag såg nyheten var - "Måste in och läsa vad Ozzed skriver" 😁

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Din egen beskrivning av konsensus stämmer väl in i att Nvidia själva frenetiskt försöker få bort miners från Geforce-korten, så vad är din poäng? jag har inte påstått att konsensus handlar om att alla tycker lika och strävar efter att upprätthålla den ordningen.

Jag förklarade bara varför det är många som är irriterade på miners och ser dem som en icke-legitim faktor som trissar upp priset.

Ställ dig frågan "Om mining inte hade funnits, hade grafikkort varit billigare då?" Om svaret är Ja så behövs ingen ytterligare motivering till varför folk är arga.

Hur många är det som är irriterade egentligen? Har ni något medlemsregister?

Att Nvidia tog chansen att minska sitt svinn med kretsar som inte dög till fullvärdiga kort i och med sina kort utan grafikutgångar och samtidigt sälja stympade vanliga kort med minskad funktionalitet för fullpris är genialiskt.
Komiskt är att de som köper sina spelkort tror att Nvidia gör detta för att vara snälla.

Grafikkorts tillgänglighet är lite svårt ställa i relation då senast vi hade en pandemi av denna storlek så fanns väl varken kretsar, grafikkort eller datorer alls.
Det är till och med ont om potatischips såg jag igår när jag handlade

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Blir så jäkla sur på miners! De förstör ju för alla andra, flera generationer av oss som bara vill spela som hobby blir totalförstörda för giriga människor.

Hade alla bara hoppat på miningboomen så hade man fått ner priserna, men det lär inte hända.
Dock så hade man rätt enkelt kunnat ligga i framkant när korten kom, eller köpa ett kort för några tusingar mer men fått tillbaka pengarna genom att bryta kryptovalutor.
Alla som bor i hus idag hade väl t.o.m. kunnat installera solceller och finanserat det med att köpa ett par grafikkort och bryta kryptovalutor

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Blir så jäkla sur på miners! De förstör ju för alla andra, flera generationer av oss som bara vill spela som hobby blir totalförstörda för giriga människor.

Personligen köpte jag mitt grafikkort helt i syfte att spela med den. Men har senare kommit att använda den även för mining för de tillfällen då den inte används till annat. Ett scenario jag tror är relativt vanligt för gemene man som minar.

Var nog för övrigt en av de sista som fick ett 3080-kort som inte hade LHR.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nvidia kör redan med hårdvarubegränsningar på spelkort genom att begränsa flyttalsprestanda och liknande. Det är inget nytt alls.

Hela problemet med mining försvinner om man inför marknadspriser med korta förändringsintervall. Är efterfrågan enorm, så kanske korten kostar fem gånger så mycket ibland, men då kan man i alla fall köpa och det blir inte ekonomiskt rimligt för mining.

Det hade varit intressant ifall butikerna körde 24 timmars auktioner där de börjar på MSRP.