Helgsnack: Vilka sommarprojekt har du gjort?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vilka sommarprojekt har du gjort?

Det blev för många ännu ett år med "hemester" och med detta ännu mer tid för hemmafix. Vilka projekt har du uträttat i sommar?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bytte kylpasta på cpu.

Visa signatur

Om jag skitet pengar, hade jag suttet och krystat i just denna stund.
Asus P8Z68-V || i7 2600K 3,4GHz @ 4,3GHz || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Samsung 830 128GB || Gigabyte GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB || Corsair RM850 850W || Fractal Design Define XL || Antec KÜHLER H2O 620 || Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Planen var att ersätta mitt nuvarande bygge med ett SFF-bygge under sommaren: Ghost S1, EVGA 3080 Hybrid och Core i9 11900. Men jag har väntat på att Inet ska få in Ghost S1 i Arctic White, något som har förlängts och förlängts sedan i Juni...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Massa båtfix. Nästan inget annat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Bytt chassi på datorn, fixat med kabeldragningen under skrivbordet och fixat lite Philips Hue belysning!
Det man hade planerat att göra iaf

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Trädgårdsfix med frun! Bla. Anlagt nya rabatter osv.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Trägårdsjobb, målat om grunden, lagt plattor, satt upp nya hängrännor, klyvit ved.

Permalänk
Medlem

Byggt altan på framsidan lägenheten. Galleri finns här, #19062011

Samt bytt vindskydd på altanen på baksidan för att det ska matcha framsidan

Permalänk
Medlem

Hade tidigare köpt en Volvo bilstol och konverterat till kontorsstol, har under sommaren byggt egen styrning av elinställningen på stolen, tänkte skriva av mig och dela bilder, källkod etc. när jag får tid.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

Bytt till mig ett nytt ljudsystem till datorn, monterat spotlights i tvmöbeln, hängt upp tavlor, och varit ett totalt proffs och lyckats få liv i min NAS som jag köpte begagnat 2018 utan OS. Tog mig 6h bara att få in OS.. Sista gången jag gör det

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Lagt lite marksten för en uteplats och snart ska det installeras en Ac så man är redo för nästa år 😅

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Snusfri

Nytt förråd vid stugan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Sötast

Har just köpt in 25Meter lister som skall upp på väggarna c:a 30-60cm från taket. Detta kombinerat med RGB leds så skall det nog bli riktigt mysigt i flera av rummen

Några premade ledlister blev det ju dock definitivt inte, för då hade väl bara listerna gått på runt 8000 vilket är så fruktansvärt löjligt.

Permalänk
Medlem

Målat om sydsidan på kåken och byggt vattenkylning, lite trist att gå från ett Ghost, men köpte ny GPU och eftersom GPU tillverkare numer bara jobbar efter ”Go big or go home” så blir det som det blir…

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Hade ambitionen att ändra/säga upp digitala prenumerationer för mig och familjen. Visade sig att det inte blev så mycket ändrat dock. Vi tex har fortfarande 5 olika streaming tjänster för TV/film.

I övrigt slutfört renovering/ombyggnad av kök, badrum och vardagsrum som startade i mars. Vi skulle från början göra om tvättstugan, nu får den vänta..

Permalänk
Medlem

Culture diety victory med khmer på Civilization VI hanns med under sommaren

Permalänk
Medlem

Lite underhåll på MCn typ olja och smörjning. Små reparationer i lägenheten, sånt som hängde löst eller inte fungerade som det skulle.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Bytt ut front IO på chassit då den som kom med hade en kvaddad usb port. Fick ny reservdel jättesmidigt tack vare Inet

Permalänk
Medlem

Inte ett skit, varit med ungerna på bil sememster, utöver det är det inte så mycket som behövs göras nu som man bor i lgh. Spelat Valheim - typ

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skäggig legend

Love you @jacob ❤️

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jag har lekt lite med python, yaml och jinja2 för att beskriva ett GUI Inspirerat av qml, men med yaml och front-end och templates som back-end blir man kunna generera vilket språk och ramverk man vill. Nöjd med idén, men har tyvärr inte hunnit jättelångt. Har ambition att open-soursa det senare

Permalänk
Medlem

Bytt kök, lagt golv, öppnat upp mellan vardagsrum och hall, byggt in en skjutdörr i väggen, målat sovrummet, bytt lister och foder.

Köpt en till MC pillat lite med den.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Bytt ytterdörr och installerat Yaleman L3
Sjukt nöjd med det!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk

Byggt ett mindre system som jag tänkt använda själv för egenkonsultande i framtiden!

* Chatta med kunder direkt i systemet
* Skicka offerter
* Skicka fakturor

och lite mer knep och knåp

Permalänk
Medlem

Flyttade från Gotland. Gör det inte själv med nattbåt och en för liten släpkärra, det är mitt tips

Permalänk
Avstängd

Sommaren har mest handlat om trädgårdarbete, byggt ett skärmtak bredvid en bod, satt upp en grind, byggt trall och förberett för utbyggnad av huset och byte av kök som ska göras nu med början i september - oktober. Plattan är redan gjuten men ska bli skönt med väggar och tak också.

Någon som behöver ett nytt kök så säg till, finns ett begagnat IKEA kök i ok skick från -05 som behöver ny ägare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Flyttad son#1 till sin studentlya.
Fixat son #2s moppe
Ville lära mig RUST, men det blev en 3D-resin printer istället....
Städade ur mycket skit hemma.
Tränade en del.
Just det, bryggde även öl, 4L, köksbryggeriet

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem

För att vara byggd av en socionom och en administratör så är vi jäkligt nöjda. Lite småpill kvar men i stort sett färdigt. Med de sjuka virkespriserna som vi har nu så blev det dyrare än jag hoppats på men vi kom väl undan med runt 40ish k.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Datavetare

Lärt mig MicroPython

Har ett gäng ESP32-baserade mikrokontrollers som övervakar temperatur, luftfuktighet och liknande i sommarstugan. Data skickas till en RPi via ett protokoll som heter MQTT. De har fram till nu kört programvara som utvecklats med Arudino (väldigt nedbantad variant av C++).

Har läst en del om MicroPython, som bl.a. stödjer ESP8266 och ESP32, och tänkt få lite hands-on erfarenhet av detta. Så flashade ESP32 enheterna med senaste versionen av MicroPython och konverterade över min programvara till den miljön.

För någon som under många år jobbat med OS-kärnor känns rätt udda att köra ett Python-funktioner/metoder även i interrupt-kontext, men fungerar faktiskt över förväntan!

Klicka för mer information

LED display:en blinkar inte så där i "verkligheten"...

Underlättar arbetet när man kan starta upp en Python-REPL direkt mot sin microkontroller! Nedre delen av VS-code fönstret, "Terminalen" är MicroPython-skalet körandes på ESP32 ovan över USB.

Visa mer

Odla saker, bl.a. chilli, tomater och squash

Har tagit sin tid, men den Habanero-variant som odlats i år börjar så smått mogna 🌶🌶🌶

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
  • Köpte ÄNTLIGEN switch och nätverkskort och SFP+-moduler för 10 gbps hemmanätverk

  • Köpte högtryckstvätt som visade sig gå att använda till många roliga saker, som att spruta bort skit från staketet och garagedörren, väldigt tillfredsställande

  • Byggde om hemmaservern med bättre kylning och fläktstyrning och placerade den på en hjulplattform så det är extremt mycket enklare att komma åt att meka i den

  • Väldigt mycket annat

Varken jag eller sambon har rest iväg någonstans och vi har heller inte hälsat på någon. Skönt. Det är en av få bra saker med Covid-19, man slipper folk (sambon håller inte med om det dock.)

Däremot har jag träningscyklat en jävla massa överallt i kommunen sedan i våras och fortfarande, har inte varit utomhus och drällt så här mycket sedan jag var liten.

Visa signatur

5950X, 3090