Samsung presenterar första OLED-panel för TV-apparater

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

jag älskar de överdriva jämförelsebilderna, går folk på den skiten på riktigt? Hursom, trevligt med fler OLED-paneler.

Haha ja det är ju underbart, speciellt när majoriteten ser grejerna genom en skärm med ännu sämre prestanda

Permalänk
Medlem

Bra att det blir mer konkurrens.
För övrigt tycker jag att min OLED är mycket användbar på dagen.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DevilsDad:

Enligt bilden ser det ju ut att vara bara blåa oled-pixlar med ett QD filter framför? Kommer inte detta leda till markant sämmre mättnad för alla färger utom rent blått? Fungerar LGs OLEDs annorlunda, eller använder de också någon typ av filter för olika subpixlarna?

Blått ljus genom kvantprickar för rött och grönt leder till en smalbandig återgivning av röda och gröna våglängder utan ströljus i andra våglängder som minskar mättnaden. Så i teorin ger Samsungs QD-OLED ett större färgomfång/högre mättnad än LG:s lösning med fyra vita bredbandiga OLED:ar och färgfilter.

Sedan är praktiken aldrig så tydlig som teorin.

Permalänk
Keeper of Traditions

Jahapp, ska man behöva vänta ännu ett år för att köpa tv då... Typiskt

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Ja då är det bara att vänta på en riktig test av dessa TV när dom kommer så får man se om det är en förbättring över LG's OLED lösning eller om den har sina egna problem. Sen lär dom kosta skjortan tills att produktionskostnaderna har kommit ner. Dom lär knappast kunna komma ner på LG's prisnivåer direkt vid lansering om dom inte tänker sälja dem till brakförlust.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Är det någon som har koll på hur OLED marknaden fungerar nu för tiden? Är det fortfarande så att LG sitter på alla patent och därmed producerar ALLA OLED-paneler på marknaden, inklusive de som samsung nu börjar producera? Om så är fallet vad är det i tekniken man kan göra som skiljer olika skärmar åt (förutom triviala saker som bildprocessorer, os, design etc).
Hur kan QD-tekniken kombineras med OLED, trodde OLED var en teknik för pixlar/färger i sig?

Visa signatur

Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI | AMD Ryzen 5 3600 | EK-AIO Basic 240 | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming | Corsair 2x8GB DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance | Samsung 970 EVO PLUS NVMe 500GB | Samsung 860 QVO 1TB | Corsair SF600 600W 80+ Platinum | Louqe Ghost S1 Limestone + Ghost S1 MK3 - TopHat L Limestone | AOC AGON 24" LED FreeSync AG241QX |

Permalänk

Samsungs staplar/siffror ser ju onekligen bättre ut när man använder tio-potenser som skala!

Permalänk
Medlem

På tiden! LG har ju varit i stort sett helt utan konkurrens i flera år nu. Once you go OLED you never go back. Enda negativa är att jag stör mig på hur dålig bilden är på mina datorskärmar, trots att jag verkligen inte snålat på den fronten! Man får liksom ett nytt perspektiv på vad en bra bild innebär.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win11

Permalänk
Skrivet av Field-Mouse88:

På tiden! LG har ju varit i stort sett helt utan konkurrens i flera år nu. Once you go OLED you never go back. Enda negativa är att jag stör mig på hur dålig bilden är på mina datorskärmar, trots att jag verkligen inte snålat på den fronten! Man får liksom ett nytt perspektiv på vad en bra bild innebär.

Skaffade mig nyligen en OLED CX från LG och håller helt klart med, OLED sätter en ny ribba för hur bra bild ska se ut. Kontrasten som erbjuds är en fröjd för ögat. Föredrar helt klart högre kontrast framför ljusstyrka så länge rummet kan mörkläggas.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Svampungen:

Hur kan QD-tekniken kombineras med OLED, trodde OLED var en teknik för pixlar/färger i sig?

Quantum dot är som en kula med ett litet hål i. Litet hål som i nanometer. När ljus passerar hålet kan det bara ta sig förbi genom att skifta våglängd pga av kvantmekanikens abrakadabra. Genom att börja med ett energirikt ljus som det blåa ljuset från en blå lysdiod, LED eller en blå organisk lysdiod, alltså OLED, kommer storleken på hålet tvinga om ljuset till en annan och önskad våglängd.

Skillnaden i slutprodukten, OLED, LCD, QLED etc. är fortfarande mer om hur man implementerar det hela. LCD-TV:n (som då kallas "QLED") använder kvantprickar i färgfiltren och har en ljuskälla av blå lysdioder. Kvaliteten på ljuskällan varierar liksom effektiviteten och därför är "QLED" allt från toppmodeller med Mini-LED-FALD till någon meh-modell som bara marginellt sträcker sig över modeller med traditionella lysdioder. Gemensamt är att är det fortfarande är LCD-panelen som skapar bilden. Fördel är möjligheten att skapa riktigt hög ljusstyrka och att orka hålla den ljusstyrkan vid exempelvis HDR – så länge man kan betala för mängden lysdioder och hålla dem tillräckligt kylda.

OLED är en emissiv teknik där varje subpixel är sin egen ljuskälla vilket öppnar för mycket högre kontrastförhållande och även detaljskärpa. Men då är mer begränsat i hur mycket ljus och hur länge man kan alstra hög ljusstyrka.

OLED som det ser ut på LG:s patent är fyra vita bredbandiga OLED-subpixlar med färgfilter för RGB och en vit subpixel för ljusstyrka, vilket har sin begränsningar. Men ändå i perspektivet om färdiga produkter du kan köpa knappast kan ses som begränsad i annat än ren ljusstyrka jämfört med en välbyggd LCD. Majoriteten LCD:er är fortfarande ljussvagare än en OLED vilket ska kommas ihåg. Det är endast LCD-toppmodellerna som kan mycket mer i fråga om ljus och färgomfång.

Samsung QD-OLED verkar vara tre blåa OLED med kvantpricksförstärkta färgfilter för rött och grönt. Blått har den redan. Detta öppnar i teorin för högre ljusstyrka och större färgomfång. Sedan återstår det att se vad produkterna ger i praktiken. Hypen är alltid som starkast innan produkterna dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Reflexfiltret på LG:s OLED-paneler missförstås alldeles för ofta. Det är väldigt effektivt och spelar på OLED-panelens styrka. Ja, du får mycket skarpare/tydligare reflexer jämfört med IPS-skärmen. Skillnaden är att datorskärmens filter är matt och smetar ut och diffuserar reflexen. Vilket lurar hjärnan en hel del då man slipper se konturerna av fönstret. En ljus blobb över skärmen är inte lika störande för datorgrafiken även om blobben i det matta filtret så gott som alltid är ljusstarkare än den skarpa reflexen i OLED-filtret.

Poängen med ett matt filter är att minska reflexens tydlighet på bekostnad av kontrastförhållandet. Kontrastförhållandet blir så lågt i matta filter att panelkontrasten inte längre har betydelse. Man kan sätta en VA-panel med 5000:1 i panelkontrast bredvid en IPS med 1000:1 i panelkontrast – samma reflexfilter i båda skärmarna – och i ett upplyst rum med fönster en mulen dag kommer ett matt filter ge exakt samma resultat för ögat. Man ser först tydlig skillnad på IPS och VA bakom samma matta reflexfilter när man dämpar rummets ljusnivåer tillräckligt lågt.

Och man klarar sig på 50:1 på ett kontor när man ska knacka excel, word och ta till sig information. TV-apparater har andra mål och därför är matta filter väldigt ovanliga och mer något som förekommer på enklare TV av kostnadsskäl. För OLED är hela fördelen med tekniken bortkastad med den typen av matta filter eftersom minsta lilla ljuskälla kommer att äta upp OLED-svärtan.

Men vi kommer aldrig ifrån att man måste dra för gardinerna. Ljuset från ett fönster är så många magnituder större beroende på väder och tid. Himlen lyser med 10 000–100 000 nits dagtid, vilket innebär att 700 vs. 1000 nits i någon ny OLED saknar betydelse för reflexerna. Mer ljusstyrka hjälper för att hantera den generella ljusnivå i rummet när pupillen drar ihop sig. Och allt blir bäst genom att placera utrustningen på rätt sätt i rummet.

Sådärja, visste väl att jag skulle kunna provocera fram ett svar från legenden själv

Då fick jag svar på frågan varför jag tycker att OLED-TV'n knappt går att titta på under exakt samma förhållanden jämfört med den äldre LCD-TV'n som OLED'en ersatte, samt jämte min datorskärm (PG279Q) som är ungefär 30cm bredvid TV'n och mer direkt "i solen". Man tackar som vanligt.

Skönt att se att du fortfarande hänger runt här

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Bra spottat! Är det ens OLED i egentlig mening? Om inte får jag ju säga att det är bra att Samsung faktiskt inte gör en "vi tänker kalla LCD för LED" 2.0.

Jag hade lite samma tankar när jag förstod hur LGs paneler funkade, vilket alltså är på ganska likartat sätt med vita OLED och färgfilter. I mina ögon påminde det ganska mycket om en LCD fast med OLED-bakgrundsbelysning liksom, fick mycket kritik för den åsikten dock.

Vet inte hur stor skillnad QD-tekniken gör, eller att det är blåa OLEDs istället för vita, men vi får nog se så småningom.

Mindre OLED-paneler, som på telefoner och så, fungerar ju inte så utan där har man OLEDs i olika färger och inget filter. Men det kanske är enda sättet att komma runt problemen med degraderingen som skiljer sig mellan färgerna. En TV ska ju i allmänhet leva längre än en telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jahapp, ska man behöva vänta ännu ett år för att köpa tv då... Typiskt

Jag tror vi får vänta längre än så: om jag fattar rätt så är det väl bara panelerna som blir klara nästa år?
Sen ska de ju installeras in i TV-apparater och säljas också... Det kan nog riskera ta ett år till...

Det är väl inte ens självklart vilka apparater som kommer köra de här panelerna... Jag har inte hängt med på det allra sista, men för nått halvår sen så vill jag minnas att Samsungs avdelning för TV-apparater inte var speciellt sugna på att producera TV med den här nya panelen.

Sen får vi se var priset hamnar också, plus om de kan leva upp till sina specar OCH få till en tillförlitlig välfungerande TV. (burn-in?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Kan inte avgöra om du skämtar eller inte men jag kör min 65C7 på 25% OLED light och har inga problem alls att titta i dagsljus, och då har jag ett rätt så ljust vardagsrum. Jag kan tänka mig att en väldigt mörk film kan bli jobbigt pga reflexerna i skärmen men argumentet att en OLED inte är ljusstark nog har jag aldrig förstått mig på.

Ja tänk vad konstigt att våra ögon är alla olika och vi uppfattar allt på olika sätt, väldigt knasigt

CX55 OLED LIGHT = 80 och brightness = 70 för att det ska kunna gå att titta på den utan problem med dagsljus. Självklart utan direkt solljus in i vardagsrummet, eftersom det kräver persienner.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Roger W:

Jag tror vi får vänta längre än så: om jag fattar rätt så är det väl bara panelerna som blir klara nästa år?
Sen ska de ju installeras in i TV-apparater och säljas också... Det kan nog riskera ta ett år till...

Det är väl inte ens självklart vilka apparater som kommer köra de här panelerna... Jag har inte hängt med på det allra sista, men för nått halvår sen så vill jag minnas att Samsungs avdelning för TV-apparater inte var speciellt sugna på att producera TV med den här nya panelen.

Sen får vi se var priset hamnar också, plus om de kan leva upp till sina specar OCH få till en tillförlitlig välfungerande TV. (burn-in?)

Jag försökte vara lite optimistisk, men du har antagligen rätt där
Man har blivit ganska duktig på att vänta de senaste åren, trots allt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag hade lite samma tankar när jag förstod hur LGs paneler funkade, vilket alltså är på ganska likartat sätt med vita OLED och färgfilter. I mina ögon påminde det ganska mycket om en LCD fast med OLED-bakgrundsbelysning liksom, fick mycket kritik för den åsikten dock.

Mja, det finns ju en liknelse i att det finns ett filter emellan som ändrar färgen i båda fallen.
Men det är ju rätt stor skillnad ändå: på LCD måste du ju även ha ett aktivt "filter" per pixel för att öppna/stänga ljusinsläppet från backlighten. Lite orättvist att likställa med LCD när man plockat bort hela aktiva delen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Mja, det finns ju en liknelse i att det finns ett filter emellan som ändrar färgen i båda fallen.
Men det är ju rätt stor skillnad ändå: på LCD måste du ju även ha ett aktivt "filter" per pixel för att öppna/stänga ljusinsläppet från backlighten. Lite orättvist att likställa med LCD när man plockat bort hela aktiva delen.

Jo. Nu likställde jag inte teknikerna utan tyckte bara att de påminde om varandra en del, tittar man på en sprängskiss av en LCD TV, en (W-)OLED TV och en OLED telefondisplay så påminner de förstnämnda mer om varandra än den sistnämnda, i antal lager och vad de gör exempelvis. Men absolut behöver det inte påverka bildkvaliteten, bara man har en OLED per subpixel, annars blir det ju mer som en LCD, att man måste blockera ljuset från att komma igenom för de icke önskade färgerna, även om det sker på en pixelnivå.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Quantum dot är som en kula med ett litet hål i. Litet hål som i nanometer. När ljus passerar hålet kan det bara ta sig förbi genom att skifta våglängd pga av kvantmekanikens abrakadabra. Genom att börja med ett energirikt ljus som det blåa ljuset från en blå lysdiod, LED eller en blå organisk lysdiod, alltså OLED, kommer storleken på hålet tvinga om ljuset till en annan och önskad våglängd.

Skillnaden i slutprodukten, OLED, LCD, QLED etc. är fortfarande mer om hur man implementerar det hela. LCD-TV:n (som då kallas "QLED") använder kvantprickar i färgfiltren och har en ljuskälla av blå lysdioder. Kvaliteten på ljuskällan varierar liksom effektiviteten och därför är "QLED" allt från toppmodeller med Mini-LED-FALD till någon meh-modell som bara marginellt sträcker sig över modeller med traditionella lysdioder. Gemensamt är att är det fortfarande är LCD-panelen som skapar bilden. Fördel är möjligheten att skapa riktigt hög ljusstyrka och att orka hålla den ljusstyrkan vid exempelvis HDR – så länge man kan betala för mängden lysdioder och hålla dem tillräckligt kylda.

OLED är en emissiv teknik där varje subpixel är sin egen ljuskälla vilket öppnar för mycket högre kontrastförhållande och även detaljskärpa. Men då är mer begränsat i hur mycket ljus och hur länge man kan alstra hög ljusstyrka.

OLED som det ser ut på LG:s patent är fyra vita bredbandiga OLED-subpixlar med färgfilter för RGB och en vit subpixel för ljusstyrka, vilket har sin begränsningar. Men ändå i perspektivet om färdiga produkter du kan köpa knappast kan ses som begränsad i annat än ren ljusstyrka jämfört med en välbyggd LCD. Majoriteten LCD:er är fortfarande ljussvagare än en OLED vilket ska kommas ihåg. Det är endast LCD-toppmodellerna som kan mycket mer i fråga om ljus och färgomfång.

Samsung QD-OLED verkar vara tre blåa OLED med kvantpricksförstärkta färgfilter för rött och grönt. Blått har den redan. Detta öppnar i teorin för högre ljusstyrka och större färgomfång. Sedan återstår det att se vad produkterna ger i praktiken. Hypen är alltid som starkast innan produkterna dyker upp.

Intressant! Tack för ett utförligt svar. Alltså innebär detta att Samsung kan börja tillverka OLED-paneler helt oberoende av LG?

Visa signatur

Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI | AMD Ryzen 5 3600 | EK-AIO Basic 240 | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming | Corsair 2x8GB DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance | Samsung 970 EVO PLUS NVMe 500GB | Samsung 860 QVO 1TB | Corsair SF600 600W 80+ Platinum | Louqe Ghost S1 Limestone + Ghost S1 MK3 - TopHat L Limestone | AOC AGON 24" LED FreeSync AG241QX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jahapp, ska man behöva vänta ännu ett år för att köpa tv då... Typiskt

Nästan 2 år blir det väl? Den ska ju hinna sjunka i pris också.
edit: och förstås mer än så om det bara är själva panelerna som kommer nästa år och inte färdiga tv modeller.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mithras:

Ja tänk vad konstigt att våra ögon är alla olika och vi uppfattar allt på olika sätt, väldigt knasigt

CX55 OLED LIGHT = 80 och brightness = 70 för att det ska kunna gå att titta på den utan problem med dagsljus. Självklart utan direkt solljus in i vardagsrummet, eftersom det kräver persienner.

Brightness på 70 är ett tecken på att antingen felmatchade nivåer dator/videosvärta i signalen. Eller att det är så ljust i rummet att du inte längre kan nyanser av mörkgrått pga för liten pupill. För det senare är det bättre att ändra Gamma-reglaget istället så att du får en annan utväxling på ljusnivån.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Svampungen:

Intressant! Tack för ett utförligt svar. Alltså innebär detta att Samsung kan börja tillverka OLED-paneler helt oberoende av LG?

Samsung har hela tiden tillverkat egna OLED-paneler för Mobiltelefoner, laptops, surfplattor etc.

Men Samsung har inte haft någon produktion av paneler stora nog för att passa i en TV.

Permalänk
Medlem

trevligt, bättre reflex skydd behövs. min lg oled är omöjlig att kolla på på dagen om det är mörkare filmer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Squallie:

Nästan 2 år blir det väl? Den ska ju hinna sjunka i pris också.
edit: och förstås mer än så om det bara är själva panelerna som kommer nästa år och inte färdiga tv modeller.

Kanske. Bara att vänta och se.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Hoppas, hoppas på en OLED skärm för dator, 24"-30", 120Hz.
Det är nackdelen med att ha en OLED TV, datorskärmarna man kör på ser så Meeehh ut.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Hitta närmaste bekant som har en LG OLED och be om att få titta på den i ett vardagsrum med fönster så kommer du förstå

Sedan tar jag en stark gissning på att din ASUS monitor inte är en OLED, vilket gör att det blir en stor skillnad.

Har själv en PG279Q (IPS) där brightness är ganska låg, och LG OLED CX55 står precis bredvid den. Skillnaden när solen lyser in på bägge är markant. Vilket den gör just precis exakt nu, till exempel

Delar inte riktigt din erfarenhet utan håller snarare med personen du svarade på. Har en 65B7 och en Acer IPS-skärm i samma rum, stora fönster på hela sidan av rummet. Jag fick dra ned ljusstyrkan rejält på båda för att inte få huvudvärk inom minuter av att titta på dem. Visst, bilden är inte lika bra om solen skulle stå rakt på skärmen men det ska den ändå inte för värmen kan skada skärmen då och man mörklägger ju lite om man ska se på film.

Permalänk
Medlem

Ska köpa ny TV i höst då jag flyttar till större lägenhet.
Alla säger OLED men lite skraj då jag har 4 STORA fönster i vardagsrummet (som också är kombinerat kök) så det kommer vara typ omöjligt att ha nedsläckt om man vill kolla film/TV på dagtid.

Väldigt blandat här i tråden vad man bör gå efter. Men jag gillar ju bilden på OLED och en LG 65" hade ju varit smaskigt att hitta på Black friday.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Förstår inte hur ljusstyrka kan vara ett försäljningsargument. Det första jag gör med en monitor eller TV är att dra ner minst halva ljusstyrkan. Min Asus monitor som jag använder nu har Brightness (Typ.) : 350 cd/㎡, och den kör jag på 4% brightness.
80% som var standard var som att titta in i helljuset på en bil i jämförelse.

(men annars ser tvn fin ut)

Det är för att du inte förstår vad HDR är. På en HDR-skärm så ska en normal bild bara gå till ca 120 cm/m2... Resten används till HDR-datat, dvs. starka ljuskällor. Det är faktiskt svårt att förstå skillnaden när alla tillverkare bara visar skitbilder som exempel. Här är ett lite tydligare exempel (HDR till vänster, SDR till höger): https://hometheaterhifi.com/wp-content/uploads/2017/02/high-d...
Sedan är det många tillverkare som håller på med massa fejk-marknadsföring också. Enligt Dolby Vision så är minimum 1000 nits. Så detta skulle vara den första som verkligen lever upp till standarden. Ingen LG OLED kan komma upp i 1000 nits så de är inte riktig HDR enligt mig.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Ska köpa ny TV i höst då jag flyttar till större lägenhet.
Alla säger OLED men lite skraj då jag har 4 STORA fönster i vardagsrummet (som också är kombinerat kök) så det kommer vara typ omöjligt att ha nedsläckt om man vill kolla film/TV på dagtid.

Väldigt blandat här i tråden vad man bör gå efter. Men jag gillar ju bilden på OLED och en LG 65" hade ju varit smaskigt att hitta på Black friday.

Jag har en 65" LG C9a i ett liknande rum och det fungerar fint för mig iaf. Aldrig övervägt att öka ljusstyrkan, det fungerar bra ändå. Den är väl satt till 35% eller något med den förinställningen jag kör med. Men jag kan täcka fönstren närmast TVn. De andra låter jag bara vara dock, de är i andra änden av rummet.

Situationen är som så att väggen till höger om TVnär mer eller ett enda stort fönster kan vi sammanfatta det. De få gångerna jag kikar på något och det är ljust ute täcker jag bara för detta antingen delvis eller helt beroende på situation och vad jag ska kika på.

Sen så om jag ska lägga fram mina egna tankar. Jag tänkte inte ens på detta med hur bra eller dåligt en TV fungerar mitt på dagen när jag köpte den för det är knappast en optimal tid för någon TV tänker jag, OLED eller ej. Så lägg inte för stort fokus på det skulle jag säga spontant. Mitt fokus är de mer optimala förhållandena för det är då jag använder min TV i 90%+ av fallen. Dvs när det är mörkare ute. Kanske ser helt annorlunda ut för dig dock, men faktum kvarstår. Ingen TV lär vara optimal för att sitta och glo på mitt på dagen och tro att man kommer ens nära upplevelsen av ett mörkare rum på kvällen.

Mina två cents och upplevelser. Gör med det vad du vill

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenus:

Det är för att du inte förstår vad HDR är. På en HDR-skärm så ska en normal bild bara gå till ca 120 cm/m2... Resten används till HDR-datat, dvs. starka ljuskällor. Det är faktiskt svårt att förstå skillnaden när alla tillverkare bara visar skitbilder som exempel. Här är ett lite tydligare exempel (HDR till vänster, SDR till höger): https://hometheaterhifi.com/wp-content/uploads/2017/02/high-d...
Sedan är det många tillverkare som håller på med massa fejk-marknadsföring också. Enligt Dolby Vision så är minimum 1000 nits. Så detta skulle vara den första som verkligen lever upp till standarden. Ingen LG OLED kan komma upp i 1000 nits så de är inte riktig HDR enligt mig.

Fast jag förstår så mycket att man inte kan visa en HDR-screenshot sådär

Men ok, jag köper det.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jo precis, Det här är Samsung Display, de kommer att sälja dessa paneler till andra aktörer.

(Personligen hade jag ju gärna köpt en Samsung då jag gillar dem ur nästan alla andra aspekter men deras DV-vägran är riktigt tröttsam och jag fattar fan inte var de tror att det ska leda. HDR10+ Adaptive kommer ju aldrig att bli något på riktigt liksom - kanske är fint på pappret men det hjälper ju föga)

Håller fullständigt med.

Samsung gör designmässigt riktigt fina Tv apparater.

Om de kunde implementera DV, så skulle min nästa TV förmodligen komma från Samsung.