Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Oavsett så är det betydligt billigare att köpa lägenhet än att hyra. Jag betalar 1500kr i månaden i ränta, ingen amortering. Samma lägenhet skulle gå på över 10 000kr per månad i hyra.

Varför amorterar du inte?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Varför amorterar du inte?

Vi har just diskuterat det. Läs bakåt. Men kort sagt, det lönar sig inte.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Varför amorterar du inte?

Så länge som utvecklingen på börsen är högre än räntan på lånet så är det en förlust att amortera. Inflationen äter dessutom upp lånet över tid. Eller inflationen käkar upp bankens pengar eftersom du har lånat, vilket är bra för lånetagaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarky:

Så länge som utvecklingen på börsen är högre än räntan på lånet så är det en förlust att amortera. Inflationen äter dessutom upp lånet över tid. Eller inflationen käkar upp bankens pengar eftersom du har lånat, vilket är bra för lånetagaren.

Jag som trodde ni gillade riskspridning. Själv gillar jag inte att anta att man kan sälja huset när man vill, separationer är svåra att förutse. Men visst, äger man det ensam så är det ju en annan sak. Personligen tycker jag att inte ha ett fullbelånat hus är en försäkring för ändrade förutsättningar i framtiden.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag som trodde ni gillade riskspridning. Själv gillar jag inte att anta att man kan sälja huset när man vill, separationer är svåra att förutse. Men visst, äger man det ensam så är det ju en annan sak. Personligen tycker jag att inte ha ett fullbelånat hus är en försäkring för ändrade förutsättningar i framtiden.

Fast vem pratar om fullbelånat hus bara för man inte amorterar månadsvis? Kan ju utan problem ha 50% belåning och tycka att man inte vill amortera mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast vem pratar om fullbelånat hus bara för man inte amorterar månadsvis? Kan ju utan problem ha 50% belåning och tycka att man inte vill amortera mer än så.

Då är det väl inte bara att inte amortera då?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Då är det väl inte bara att inte amortera då?

Vad menar du? Det var ju precis det som var poängen, att det inte är fördelaktigt att amortera kontra investera och har man redan en belåningsgrad som medger riskspridning så behöver man ju inte tänka på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Oavsett så är det betydligt billigare att köpa lägenhet än att hyra. Jag betalar 1500kr i månaden i ränta, ingen amortering. Samma lägenhet skulle gå på över 10 000kr per månad i hyra.

Fast du betalar väl en månadsavgift till föreningen?

Sedan låter 1.500 kronor i ränta ganska lågt om det gäller lägenheter som kostar 10.000 kronor i hyra. Det samt att du inte amorterar gör att jag chansar att du har ganska låg belåningsgrad. Även det är värt att nämna om man ska jämföra priser för bostadsrätt vs hyresrätt. Många som lånar kommer med andra ord ha en högre räntekostnad än vad du har. Sen har vi den där lilla detaljen att räntan är historiskt låg idag. Att den dubbleras flera gånger om är inte omöjligt och då kan du stå där med 6.000 kronor i ränta istället.

Man kan också ta i beaktinging att din kontantinsats istället hade kunnat investeras på börsen.

Om någonting går sönder i en hyresrätt är det ofta hyresvärden som står för kostnaden. Går det sönder i en bostadsrätt så är det ditt problem. Har du en riktig jävla otur så kan det vara en vattenledning eller dyl. som orsakar fuktskador och då kan det bli dyrt även med bra försäkring.

Observera att jag inte motsäger mig ditt påstående att bostadsrätt är billigare än en hyresrätt. Däremot håller jag inte med om att en hyresrätt i regel är 6-7 gånger så dyr som motsvarande hyresrätt.

Slutligen så finns det även ett värde i bekvämligheten att ha en hyresrätt men den är förstås subjektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vad menar du? Det var ju precis det som var poängen, att det inte är fördelaktigt att amortera kontra investera och har man redan en belåningsgrad som medger riskspridning så behöver man ju inte tänka på det.

Jag frågade varför NN inte amorterade, fick två svar som bara rabblade den gällande åsikten i tråden och jag påpekade att det finns ett visst förbehåll. Även du verkar ju ha insett det nu. Jag undrade aldrig i vilka fall det är bättre att inte amortera, och

Tyvärr är det ju många som tar mycket av det de läser som fakta och blir upprörda om någon ens är i närheten att ifrågasätta det. Det finns ju en minoritet som inte tänker igenom vad de gör och kombinerar oviljan att amortera med att göra dåliga investeringar efter "tips" från internet, så jag hoppades att det skulle gå att diskutera det här med amorteringar vs investeringar, men tydligen inte.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

För egen del har jag bott gratis i Stockholm i 10 år sedan jag köpte min lägenhet. Prisökningen har varit större än räntekostnaden.

Betalar du ingen avgift till föreningen?

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga men vad vinner banken på att låna ut pengar när det är så här låg ränta och sen att inflation kommer äta upp lånet? Borde inte räntan vara högre än vad inflationen är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Betalar du ingen avgift till föreningen?

Jo, men den har ändå stigit mer i värde än jag betalat i ränta + avgift.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Fast du betalar väl en månadsavgift till föreningen?

Sedan låter 1.500 kronor i ränta ganska lågt om det gäller lägenheter som kostar 10.000 kronor i hyra. Det samt att du inte amorterar gör att jag chansar att du har ganska låg belåningsgrad. Även det är värt att nämna om man ska jämföra priser för bostadsrätt vs hyresrätt. Många som lånar kommer med andra ord ha en högre räntekostnad än vad du har. Sen har vi den där lilla detaljen att räntan är historiskt låg idag. Att den dubbleras flera gånger om är inte omöjligt och då kan du stå där med 6.000 kronor i ränta istället.

Man kan också ta i beaktinging att din kontantinsats istället hade kunnat investeras på börsen.

Om någonting går sönder i en hyresrätt är det ofta hyresvärden som står för kostnaden. Går det sönder i en bostadsrätt så är det ditt problem. Har du en riktig jävla otur så kan det vara en vattenledning eller dyl. som orsakar fuktskador och då kan det bli dyrt även med bra försäkring.

Observera att jag inte motsäger mig ditt påstående att bostadsrätt är billigare än en hyresrätt. Däremot håller jag inte med om att en hyresrätt i regel är 6-7 gånger så dyr som motsvarande hyresrätt.

Slutligen så finns det även ett värde i bekvämligheten att ha en hyresrätt men den är förstås subjektiv.

Ja, sant. Betalar ca lika mycket till i avgift. Jag bor i en etta i hyggligt centrala Stockholm. De går lätt för 10 papp i månaden. Och jag betalar ca 3k då totalt. Fortfarande ganska bra skillnad. Dessutom har bostaden ökat i värde med över en miljon. Så att hyra hade varit en riktigt dålig affär i jämförelse.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Ja, sant. Betalar ca lika mycket till i avgift. Jag bor i en etta i hyggligt centrala Stockholm. De går lätt för 10 papp i månaden. Och jag betalar ca 3k då totalt. Fortfarande ganska bra skillnad. Dessutom har bostaden ökat i värde med över en miljon. Så att hyra hade varit en riktigt dålig affär i jämförelse.

Fast jag vet inte, att bo i en etta så länge bara för att det är "gratis" hade jag inte gjort. Man vill ju ha ett bra boende ändå. Men är man tvungen att bo i Stockholm så är det säkert en bra deal men för mig så låter det som en dålig investering i sitt liv och livsutrymme. :/

Respekterar dock din åsikt och behov rent boendemässigt, reflekterar mest på tanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fast jag vet inte, att bo i en etta så länge bara för att det är "gratis" hade jag inte gjort. Man vill ju ha ett bra boende ändå. Men är man tvungen att bo i Stockholm så är det säkert en bra deal men för mig så låter det som en dålig investering i sitt liv och livsutrymme. :/

Respekterar dock din åsikt och behov rent boendemässigt, reflekterar mest på tanken.

Nu handlar ju inte den här tråden om "investering i sitt liv", utan om investering rent monetärt. Sen, jag bor inte här "bara för att det är gratis", tvärt om. Jag bor här för det är här jobben finns. Boendekostnaden är en glad överraskning. Jag har inte råd att bo i en stor villa på landet, oavsett hur mycket jag skulle vilja det. Det finns inte så många jobb i min branch där. Men med lite flyt så har jag snart pga goda investeringar och mitt billiga boende råd att flytta till ett hus på lagom pendlingsavstånd.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag investerar i Avanzas svenska och globala indexfonder. Det är väldigt låg avgift då fonderna följer index och inte är aktivt förvaltade, och över en längre tid så är det iaf svårt att slå index, så långsiktigt tror jag det är en bra investering.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Kanske dum fråga men vad vinner banken på att låna ut pengar när det är så här låg ränta och sen att inflation kommer äta upp lånet? Borde inte räntan vara högre än vad inflationen är?

Ränta. Genom alla hundratals miljarder vi svenskar parkerar på konton utan ränta så ger även dagens låga boräntor en ganska stadig vinst pga räntenettot. Men det finns en anledning att mindre banker betalar högre räntor för sin inlåning eftersom dom också tjänar mer i andra änden på utlåningen men då utan att få pengarna gratis som storbankerna får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ja, sant. Betalar ca lika mycket till i avgift. Jag bor i en etta i hyggligt centrala Stockholm. De går lätt för 10 papp i månaden. Och jag betalar ca 3k då totalt. Fortfarande ganska bra skillnad. Dessutom har bostaden ökat i värde med över en miljon. Så att hyra hade varit en riktigt dålig affär i jämförelse.

Helvete vad glad jag blir att jag inte bor i Stockholm när jag läser sånt här. Jag förstår ju fullt varför du väljer att bo som du gör. Men när jag separerade nyligen flyttade jag in i en fyra, och nu tycker jag att det hade blivit litet trångt med en trea. Har ett barn, och det hade ju varit katastrof att separera i Stockholm.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jo, men den har ändå stigit mer i värde än jag betalat i ränta + avgift.

Jo, värdeutvecklingen har ju varit ganska bra faktiskt.

Har ägt villan i drygt 30 år nu och den har ökat med ca 700 % i värde. Men inte tusan har man bott gratis inte, kostar en hel del i underhåll och avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenis72:

kan bara säga att när man köpte insats här i västerås runt 1998-2000 fick man en stor tvåa för runt 80.000kr som idag
du får 1-1,5 miljoner för. Så tänk dom i Stockholm vet inte priserna där men säg 300,000kr då och ja flera miljoner idag
och hyran är väll som jag förstår det mycket lägre en hyres.

Vad har man för verklig nytta av denna värdeökning?

Permalänk

Tänk själv, när du inte längre behöver någon bostad kan du bah casha ut…

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Kanske dum fråga men vad vinner banken på att låna ut pengar när det är så här låg ränta och sen att inflation kommer äta upp lånet? Borde inte räntan vara högre än vad inflationen är?

Bankernas affärer är komplicerade och någon annan kanske kan förklara detta på ett bättre sätt.

Men en bank behöver inte "ha" alla de pengar som lånas ut, majoriteten av pengarna som lånas kan man förenklat säga att de "skapas" när lånet tas ut(minus en liten del som banken behöver ha som säkerhet).

Så trots att banken lånar ut till låg procent är det en bra affär, eftersom bara en bråkdel av pengarna fanns tilgängliga på bankens "konto" från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Tänk själv, när du inte längre behöver någon bostad kan du bah casha ut…

Det som saknas är bara att någon kommer på hur man kan ta med sig allt "på nästa äventyr"...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Bankernas affärer är komplicerade och någon annan kanske kan förklara detta på ett bättre sätt.

Men en bank behöver inte "ha" alla de pengar som lånas ut, majoriteten av pengarna som lånas kan man förenklat säga att de "skapas" när lånet tas ut(minus en liten del som banken behöver ha som säkerhet).

Så trots att banken lånar ut till låg procent är det en bra affär, eftersom bara en bråkdel av pengarna fanns tilgängliga på bankens "konto" från början.

Kallas "Fractional Reserve Banking". Med andra ord sätter andra hur mycket täckning som behövs för att få låna ut en massa pengar. Ett tag var det en sådär 4%, eller 25 x hävstång, men nyare regler och stramare krav från Riksbanken gör att multipeln mycket mindre idag.

Mycket av de reglerna kommer efter erfarenheterna från finanskrisen då bankerna lyckades låna ut samma "vara" till flera banker, dvs man lyckades bygga en uppochnervänd pyramid och konstigt nog var den konstruktionen inte så stabil och hela banksystemet slogs ut när ett kort föll.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av henkiii:

Bankernas affärer är komplicerade och någon annan kanske kan förklara detta på ett bättre sätt.

Men en bank behöver inte "ha" alla de pengar som lånas ut, majoriteten av pengarna som lånas kan man förenklat säga att de "skapas" när lånet tas ut(minus en liten del som banken behöver ha som säkerhet).

Så trots att banken lånar ut till låg procent är det en bra affär, eftersom bara en bråkdel av pengarna fanns tilgängliga på bankens "konto" från början.

Banken skapar inte pengar, de lånar från andra banker eller riksbanken och lägger på några punkter på räntan du får. Så länge de kan låna billigare än du tjänar de på det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Intressant det där med att hyra eller köpa bostad/lägenhet, det ser ut att röra upp känslorna i varje diskussion.

För fem år sedan så hade jag inte pengarna för att köpa en bostadsrätt men nu skulle jag kunna sälja av lite aktier och ha kontantinsatsen i handen samma dag men min hyreslägenhet är rätt okej. 42kvm, 4352kr/mån, totalt renoverad i april 2020 och området är helt ok. Men jag har haft tur med denna lägenhet, flyttar jag härifrån så kommer bostadsbolaget höja hyran till omkring 6000kr för nästa hyresgäst.

Jag har varit på visningar runt om i Stockholms området och skulle jag köpa det jag är intresserad av, en nybyggd tvåa på ca 50kvm, så skulle jag bli skuldsatt på ca 3 miljoner kr, få betala ca 6300kr i avgift, ränta och driftkostnad och bli tvungen att amortera omkring 4300kr varje månad, Yikes!
Jag vet inte riktigt vad jag vill framöver så jag stannar nog kvar i min lgh ett tag till och fortsätter att investera månatligen…

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Jo, värdeutvecklingen har ju varit ganska bra faktiskt.

Har ägt villan i drygt 30 år nu och den har ökat med ca 700 % i värde. Men inte tusan har man bott gratis inte, kostar en hel del i underhåll och avgifter.

Du har troligen inte betalat mer än de där 700% i underhåll så per definition är det gratis

Skrivet av Exxovion:

Vad har man för verklig nytta av denna värdeökning?

Sålänge det rullar på såhär så är nyttan att man kan låna upp lite mer billiga pengar till renovering etc.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du har troligen inte betalat mer än de där 700% i underhåll så per definition är det gratis

Sålänge det rullar på såhär så är nyttan att man kan låna upp lite mer billiga pengar till renovering etc.

Om det var exakt 30 år sedan och han tog lån för att köpa huset så fick han ju uppleva 24 % bolåneränta 1992. Det var nog inte heller gratis i så fall. Det var först under senare hälften av 90-talet som bolåneräntan började ligga stadigt under 10 %.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Om det var exakt 30 år sedan och han tog lån för att köpa huset så fick han ju uppleva 24 % bolåneränta 1992. Det var nog inte heller gratis i så fall. Det var först under senare hälften av 90-talet som bolåneräntan började ligga stadigt under 10 %.

Det var en rätt kort period med den räntan och priserna var enormt mycket lägre.
Finns säkert exempel där kostnaderna överstigit värdeökningen men inte i de flesta fallen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Banken skapar inte pengar, de lånar från andra banker eller riksbanken och lägger på några punkter på räntan du får. Så länge de kan låna billigare än du tjänar de på det.

Jo, banker skapar pengar när de lånar ut pengar. Kolla upp fractional reverse banking, som redan nämnts i tråden.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607