Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RSX:

Kanske dum fråga men vad vinner banken på att låna ut pengar när det är så här låg ränta och sen att inflation kommer äta upp lånet? Borde inte räntan vara högre än vad inflationen är?

Det är en bra fråga! Det finns redan lite svar i tråden på detta, men jag tänkte bidra med ungefär samma sak en gång till.

Banker kan låna ut mycket mer än de har tillgängligt.
Tio gånger mer än de har kan de låna ut om jag minns reglerna rätt.
Alltså om jag sätter in 100.000kr på ett konto hos banken så kan banken använda denna summa för utlåning. Säg att de har en differens mellan in och utlåning på... ja 1%. Det innebär att de kan få ut 1% ränta.

Vad innebär det här då? Ja i praktiken blir den här funktionen en hävstång för banken. Istället för att tjäna 1% ränta så gångras denna siffra med 10. De kan ju låna ut 10 gånger mer än de själva fått in.

Banken kan alltså låna ut hel miljon utifrån de pengarna jag satt in. Och de kan plocka in ränta för en miljon samtidigt som de bara behöver ge mig ränta tillbaka för 100.000. På så sätt har de en differens mellan in och utlåning på 10% istället för 1% av sitt innehav.
Alltså 1% ränta på en miljon är ju lika mycket som 10% ränta på 100.000.

Eller med andra ord - bankerna tjänar bra på ränteintäkter eftersom att de får låna ut mycket mer än de har.

Sedan tillkommer ett helt gäng parametrar till här. Bankens tillgångar räknas inte bara i insatt kapital på lönekonton utan det är ett helt gäng andra grejer som också räknas in som garanter för att få låna mer hos riksbanken. Exempelvis befintliga lån de har eftersom de genererar intäkter. Men det är ett helt eget kapitel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det var en rätt kort period med den räntan och priserna var enormt mycket lägre.
Finns säkert exempel där kostnaderna överstigit värdeökningen men inte i de flesta fallen.

Ja, så extremt hög var kanske inte räntan någon längre tid. Men den var ju som regel över 10 % under första hälften av 90-talet, och det är ändå ganska saftigt.

Han skrev ju att priset ökat med 700 % på 30 år, så en effektiv årsränta på ungefär 7 %.

Men fortfarande, en väldigt bra affär eftersom han har haft någonstans att bo under den tiden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phod:

Jo, banker skapar pengar när de lånar ut pengar. Kolla upp fractional reverse banking, som redan nämnts i tråden.

Aphex har en poäng.
Alltså ja - bankerna har byggt sina egna finanssystem och de får skapa egna pengar i dessa.
Men när banken skapar pengar så blir det samtidigt till ett motsvarande lån hos riksbanken. Det ingår i dealen att få driva bank.
Eller så får banken låna pengar från andra banker - det går också bra. Eller låna av sina egna kunder.

Bankerna får däremot inte trycka egna pengar utan riksbankens inblandning. Det är inte villkorslöst så att banker själva får göra hur de vill.
Vårt monetära system bygger på att riksbanken sköter mängden pengar som finns. Bankerna är underställda att följa detta. Skapar bankerna pengar så görs det också till lån hos riksbanken.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phod:

Jo, banker skapar pengar när de lånar ut pengar. Kolla upp fractional reverse banking, som redan nämnts i tråden.

Visst, det första jag hittar är

Citat:

Den 1 april 1994 övergav Sverige i praktiken systemet

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fractional-reserve_banking

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Visst, det första jag hittar är "Den 1 april 1994 övergav Sverige i praktiken systemet" https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fractional-reserve_banking

Läs artikeln på engelska istället, den svenska är rörigt skriven. Sverige sänkte kapitalkravet till 0 % 1994, men det har senare höjts till 10 % genom internationella överenskommelser.

Permalänk
Medlem

Amerikanska marknaden blöder när nyheten om 5% inflation för tredje månaden i rad kommer. Jag börjar mer och mer fundera på att lämna den amerikanska marknaden helt. Tråkigt nog gav jag mig in i Moderna/Biontech igår som dök med 12% idag.

Någon mer som funderat på att lämna amerikanska marknaden?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Amerikanska marknaden blöder när nyheten om 5% inflation för tredje månaden i rad kommer. Jag börjar mer och mer fundera på att lämna den amerikanska marknaden helt. Tråkigt nog gav jag mig in i Moderna/Biontech igår som dök med 12% idag.

Någon mer som funderat på att lämna amerikanska marknaden?

Amerikanska marknaden är på plus idag

Edit: förutom teknik

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pelegrino:

Amerikanska marknaden blöder när nyheten om 5% inflation för tredje månaden i rad kommer. Jag börjar mer och mer fundera på att lämna den amerikanska marknaden helt. Tråkigt nog gav jag mig in i Moderna/Biontech igår som dök med 12% idag.

Någon mer som funderat på att lämna amerikanska marknaden?

Skrivet av Nioreh83:

Amerikanska marknaden är på plus idag

Edit: förutom teknik

Ja. Marknaden tog snarare en lättnadens suck över de strax under förväntade inflationssiffrorna idag https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2021/08/11/usa-in...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Amerikanska marknaden är på plus idag

Edit: förutom teknik

Skrivet av Sisyfos:

Ja. Marknaden tog snarare en lättnadens suck över de strax under förväntade inflationssiffrorna idag https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2021/08/11/usa-in...

Spännande då allt amerikanskt jag kollat på i olika fält gått mycket back men en miss av mig. Oavsett står tankeställaren kvar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du har troligen inte betalat mer än de där 700% i underhåll så per definition är det gratis

Nej så är det ju. Men eftersom man haft utgifter varje månad som måste betalas, samtidigt som värdeökningen inte har gett mig mer pengar på kontot så säger jag inte att man har bott gratis.

Hade jag däremot hyrt ut huset så hade jag kunnat göra en verklig vinst på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Nej så är det ju. Men eftersom man haft utgifter varje månad som måste betalas, samtidigt som värdeökningen inte har gett mig mer pengar på kontot så säger jag inte att man har bott gratis.

Hade jag däremot hyrt ut huset så hade jag kunnat göra en verklig vinst på det.

Fast det är skillnad på utgift och kostnad. Du har nog bott gratis, även om du haft utgifter rent kontant.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Fast det är skillnad på utgift och kostnad. Du har nog bott gratis, även om du haft utgifter rent kontant.

Man har en skuld och både utgifter och kostnader så länge man bor i huset, men vinsten gör man först när man säljer. Så det finns ju två sätt att se det hela, hur det kommer att se ut i framtiden eller hur det ser ut i nuläget.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Man har en skuld och både utgifter och kostnader så länge man bor i huset, men vinsten gör man först när man säljer. Så det finns ju två sätt att se det hela, hur det kommer att se ut i framtiden eller hur det ser ut i nuläget.

Med den logiken är sparande på börsen en kostnad.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Med den logiken är sparande på börsen en kostnad.

Förstår du på allvar inte vad jag menar? Man kan se på investeringar på börsen som en utgift nu med kostnader under tiden och möjlig framtida vinst när man säljer av, eller så ser man på det som bara "sparande".

Jag förstår resonemanget om att se boendet som gratis, eftersom den framtida vinsten med största säkerhet överstiger de kostnader man haft under tiden, men hur fan får du till att man kan så som sparande på börsen som en kostnad?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Fast det är skillnad på utgift och kostnad. Du har nog bott gratis, även om du haft utgifter rent kontant.

Antar att du då tänker på att jag har låst kapital i huset i och med värdeökningen?

Tyvärr har man ju ingen större nytta av det, ens om jag säljer huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag förstår resonemanget om att se boendet som gratis, eftersom den framtida vinsten med största säkerhet överstiger de kostnader man haft under tiden, men hur fan får du till att man kan så som sparande på börsen som en kostnad?

Pengar som ska ut varje månad.
Ena är en investering i fastighet, andra i värdepapper.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag förstår resonemanget om att se boendet som gratis, eftersom den framtida vinsten med största säkerhet överstiger de kostnader man haft under tiden, men hur fan får du till att man kan så som sparande på börsen som en kostnad?

Det var ditt resonemang jag tog en vända till. Eftersom du kallar utgifter för boende för en kostnad, så säger jag att med den logiken är utgifter för sparande i så fall lika mycket en kostnad. Det är självklart fel, ingen av dessa är en kostnad.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Eftersom du kallar utgifter för boende för en kostnad, så säger jag att med den logiken är utgifter för sparande i så fall lika mycket en kostnad. Det är självklart fel, ingen av dessa är en kostnad.

Det beror väl på vad man lägger in i posten utgifter för boende? Amortering påverkar ditt kassaflöde men är ingen kostnad tycker jag. VA- eller elräkningen är definitivt en kostnad.

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av Phod:

Helvete vad glad jag blir att jag inte bor i Stockholm när jag läser sånt här. Jag förstår ju fullt varför du väljer att bo som du gör. Men när jag separerade nyligen flyttade jag in i en fyra, och nu tycker jag att det hade blivit litet trångt med en trea. Har ett barn, och det hade ju varit katastrof att separera i Stockholm.

När jag sålde min mini 2a 2015 innanför tullarna på 45 kvm var köparen separerad med ett barn på halvtid + tre !!! barn varannan helg.

Jag skuldsatte mig deluxe och köpte villa bästa investeringen jag någonsin gjort, visst hade jag stoppat alla pengar i Swedbank Robur hade jag varit ännu rikare men har inte psyke nog sen tror jag inte banken hade gått med på det

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av raGGGe:

När jag sålde min mini 2a 2015 innanför tullarna på 45 kvm var köparen separerad med ett barn på halvtid + tre !!! barn varannan helg.

Jag skuldsatte mig deluxe och köpte villa bästa investeringen jag någonsin gjort, visst hade jag stoppat alla pengar i Swedbank Robur hade jag varit ännu rikare men har inte psyke nog sen tror jag inte banken hade gått med på det

tänk dig livskvalitén du har haft under Corona. Bara det är värt flera hundratusen. Tänk på alla förhållanden som krashat pga folk tvingats jobba hemma osv. Boende är en kostnad imho, men har man flera bostäder man hyr ut så är det förstås en tillgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

tänk dig livskvalitén du har haft under Corona. Bara det är värt flera hundratusen. Tänk på alla förhållanden som krashat pga folk tvingats jobba hemma osv. Boende är en kostnad imho, men har man flera bostäder man hyr ut så är det förstås en tillgång.

Ja, jag och frun köpte en rätt stor lägenhet för 2 personer i slutet av 2019. Bättre timing får man leta efter faktiskt då det varit guld värt att vi till och med kunnat uppehålla oss på olika våningsplan under arbetsdagen.

Boendet är ju en kostnad och ingen investering enligt mig men det har ju gett bra “avkastning” ändå. Att bostadsmarknaden gått upp riktigt mycket sedan dess är ju inget vi kan få någon glädje av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det var ditt resonemang jag tog en vända till. Eftersom du kallar utgifter för boende för en kostnad, så säger jag att med den logiken är utgifter för sparande i så fall lika mycket en kostnad. Det är självklart fel, ingen av dessa är en kostnad.

Om du inte har koll på grundläggande ekonomiska termer så kanske du är i litet fel tråd. Kostnader är periodiserade utgifter, och om man med sparande även avser investeringar på börsen som så ofta görs i den här tråden finns det även kostnader förknippade med det. Självklart kan man räkna ut en kostnad för boendet. Innan man sålt av boendet har man endast haft kostnader, vägt mot att man har en förväntad vinst.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av anon333222:

tänk dig livskvalitén du har haft under Corona. Bara det är värt flera hundratusen. Tänk på alla förhållanden som krashat pga folk tvingats jobba hemma osv. Boende är en kostnad imho, men har man flera bostäder man hyr ut så är det förstås en tillgång.

Ser mitt boende som en kostnad primärt det kostar ju mig minst 10000:- månaden att bo som jag gör i ren drift/lån kostnad sen ska man inte glömma bort enorma kostnader som nytt tak osv när det är dags.

Ska man vrida och vända på saker kan man säga att mina år i stan har kostat mig 10k månaden visst jag gjorde en vinst på 2miljoner på 9 år men samtidigt gick villan jag köpte upp från 4 till 8 miljoner på samma tid så hade jag köpt villa direkt hade jag "spart" 2 miljoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag som trodde ni gillade riskspridning. Själv gillar jag inte att anta att man kan sälja huset när man vill, separationer är svåra att förutse. Men visst, äger man det ensam så är det ju en annan sak. Personligen tycker jag att inte ha ett fullbelånat hus är en försäkring för ändrade förutsättningar i framtiden.

Rent objektivt så är det bättre att investera än att amortera.

Om man börjar väga in risk och andra personliga förutsättningar så kan man komma fram till en massa olika saker. Det viktigaste är trots allt att man kan sova gott om natten när börsen går bra och när den går dåligt.

Kan tillägga att jag själv valt att amortera ned till 60% för att det känns bra. Men jag kan inte alls motivera det utifrån ett ekonomiskt perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarky:

Rent objektivt så är det bättre att investera än att amortera.

Om man börjar väga in risk och andra personliga förutsättningar så kan man komma fram till en massa olika saker. Det viktigaste är trots allt att man kan sova gott om natten när börsen går bra och när den går dåligt.

Kan tillägga att jag själv valt att amortera ned till 60% för att det känns bra. Men jag kan inte alls motivera det utifrån ett ekonomiskt perspektiv.

Man kan göra på två sätt:

  1. Man litar blint på vad någon på ett forum har skrivit och tar inte in mer information.

  2. Man tänker litet själv. Att sälja ett hus vid fel tillfälle kan bli väldigt kostsamt om man har otur. Men om man tycker att det är förvirrande är faktiskt att gå all in på börsen inte helt fel, så länge man hanterar att placera pengarna korrekt.

Jag är fullt medveten om att det inte alltid är fördelaktigt att amortera, men man bör tänka efter vad som är bäst för sin situation. Tyvärr är inte alla förmögna till det utan vill ha enkla, binära lösningar. Man kan ju bara hoppas på att de väljer att placera sina pengar i fonder med stor riskspridning och inte i en enskild aktie efter ett "bra tips" de snappat upp någonstans.

Det är lustigt att vissa hamnar utan för sin comfort zone bara för att jag påpekat att det finns ett förbehåll för den "sanning" som är gällande här.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, jag och frun köpte en rätt stor lägenhet för 2 personer i slutet av 2019. Bättre timing får man leta efter faktiskt då det varit guld värt att vi till och med kunnat uppehålla oss på olika våningsplan under arbetsdagen.

Boendet är ju en kostnad och ingen investering enligt mig men det har ju gett bra “avkastning” ändå. Att bostadsmarknaden gått upp riktigt mycket sedan dess är ju inget vi kan få någon glädje av.

Precis. Att införskaffa en lägenhet eller villa för att bo i ska inte ses som en investering.

Ska man däremot hyra ut så kommer man ju att få avkastning på "investeringen", så då blir det lite skillnad.

Trots att vår förra lägenhet hade ökat hyffsat i värde när vi sålde den så hade vi ju inte speciellt mycket mer pengar egentligen. Eftersom att i stort sett ALLA andra bostäder i närområdet också hade ökat i värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Precis. Att införskaffa en lägenhet eller villa för att bo i ska inte ses som en investering.

Trots att vår förra lägenhet hade ökat hyffsat i värde när vi sålde den så hade vi ju inte speciellt mycket mer pengar egentligen. Eftersom att i stort sett ALLA andra bostäder i närområdet också hade ökat i värde.

Mitt i livet är det viss sanning, men:
1. Med värdeökningen kan man använda bostaden som underlag för billiga lån, vilket kan ha ett värde om man har behov av det.
2. Den dag vi inte arbetar längre så försvinner behovet att bo på humant pendlingsavstånd till arbetsplatserna och vi kan på så sätt frigöra en stor del av värdeökningen genom att köpa ett lämpligare boende på plats där priserna är betydligt lägre.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarky:

Rent objektivt så är det bättre att investera än att amortera.

Om man börjar väga in risk och andra personliga förutsättningar så kan man komma fram till en massa olika saker. Det viktigaste är trots allt att man kan sova gott om natten när börsen går bra och när den går dåligt.

Kan tillägga att jag själv valt att amortera ned till 60% för att det känns bra. Men jag kan inte alls motivera det utifrån ett ekonomiskt perspektiv.

Själv har valt att betala tillbaka både studielån och bolån. Amorterade av i klumpsummor lite då och då.
Det hade varit mer ekonomiskt att investera i aktier och fonder (förutsatt att man satsat rätt), men det känns rätt skönt att bli av med ränte- och amorteringskostnaderna som skulle betalas varje månad.
Nu får jag mer över varje månad som jag kan spara och investera.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Själv har valt att betala tillbaka både studielån och bolån. Amorterade av i klumpsummor lite då och då.
Det hade varit mer ekonomiskt att investera i aktier och fonder (förutsatt att man satsat rätt), men det känns rätt skönt att bli av med ränte- och amorteringskostnaderna som skulle betalas varje månad.
Nu får jag mer över varje månad som jag kan spara och investera.

Det kanske inte är mest fördelaktigt kortsiktigt, men det finns ingenting som säger att räntorna inte kommer att stiga. Sitter man då med ett överbelånat hus kan det bli tungt. Fast något säger mig att läget i Stockholm med fullbelånade hus och inga amorteringar gör det litet svårt för riksbanken att höja reporäntan allt för mycket. Det skulle kunna orsaka en kollaps på bostadsmarknaden, så kortsiktigt kan man nog räkna med låga räntor.

Å andra sidan kanske du inte hade behövt gå all-in på att betala av, hade amorterat mindre och köpt t.ex. fonder hade du ju dragit nytta av ränta på ränta-effekten längre.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mackanj:

Själv har valt att betala tillbaka både studielån och bolån. Amorterade av i klumpsummor lite då och då.
Det hade varit mer ekonomiskt att investera i aktier och fonder (förutsatt att man satsat rätt), men det känns rätt skönt att bli av med ränte- och amorteringskostnaderna som skulle betalas varje månad.
Nu får jag mer över varje månad som jag kan spara och investera.

Fast du har minskat risken på bekostnad av ”time in market ”. Har 100K i CSN-lån, men tänker inte betala av mer än absolut nödvändigt. Tänk, 0,05% i ränta. Det är gratispengar trots våran låga inflation så äter det upp lånet. Det som känns rätt har kostat svenskar miljardbelopp.

Det känns skönt att spara pengarna på bankkonton , men de växer inte.