Helgsnack: Vad är ditt bästa handhållna spelminne?

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Får nog svara Gameboy, blev en hel del timmar när man satt i bilen på väg någonstans. Var ju strängt förbjudet att ha någon form av läslampa tänd i bilen, farsan blev skogstokig

Edit: Visste inte ens att det fanns en color version till Gameboy ha ha

fanns 4 olika versioner av GameBoy om ja inte mins fel

GameBoy
Gameboy Pocket (miniversion av Gameboy med dubbla eller om de va 3x AAA)
Gameboy Light (Pocket med skärmbelysning, Japan only(kan ha fel i detta men inte EU iaf))
Gameboy Color (Färgskärm ingen belysning något större än pocket med dubbla AA)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ja, där har du ett spel som verkligen engagerade. Man var så själaglad när man äntligen klarade det samtidigt som man liksom fylldes av ett stort tomt hål. Jag satt och kämpade säkert ett halvår innan jag klarade det. Men när man väl gjorde det så visste man ju liksom inte vad man skulle fylla tiden med. Jag fick dock inte största slottet direkt utan det fanns mer skatter att hitta, så det blev någon månads underhållning till innan jag var helt färdig med det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Qix på game boy. Fick I födelsedagspresent när jag var ca 7-9 basst

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Trots att jag var i rätt ålder på 80-talet när GameBoy kom så är Switch min första portabla konsol, och den använder jag endast dockad. Mitt enda minne av portabelt spelande var för ett halvår sedan när jag spelade Super Metroid när jag satt på muggen.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Tja, jag (född kring Sovjets fall) fick aldrig någon handhållen spelkonsol (eller vad man nu ska kalla det). Mobiltelefon fick jag när jag fyllde 12 så mitt mest minnesvärda handhållna spel är nog Snake 2 på Nokia 3330.

Permalänk
Medlem

Har fina minnen med mitt Gameboy Color från både Pokémon Red och Link's Awakening DX.

Däremot så va väll en Tamagotchi de första riktiga handhållna jag hade.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem

Mina topp 3 bästa/starkaste handhållna minnen är nog:

1. Lumines på PSP.

2. Donkey Kong Country 2 på Gameboy (den första).

3. Hollow Knight på Switch (detta var för bara några år
sen men spelupplevelsen var så pass stark att den med tiden har fått samma "status" som ett barndomsminne ^^).

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Mja, avslöjar min ålder genom att säga att det handhållna spel jag egentligen spelade mest var nog game & watch Greenhouse, och Oil Panic. Båda dubbelskärmade om jag minns rätt. De var kul.

Hade ögonen på en Atari Lynx senare, men den slog ju aldrig tyvärr, trots att åtminstone andra revisionen var riktigt trevlig. Provade den i en butik, tyckte inte att batteritiden var så noga men att spelutbud och pris inte var så bra.

Jag tyckte riktigt illa om Gameboy, som jämfört med Lynx såg daterad ut, men jag inser att Gameboy var otroligt viktig för både Nintendo och handhållna spel.

Barnen har en Nintendo 3DS XL. Totalt fantastisk maskin, hållbar, många bra spel. Men jag har inte själv spelat på den så mycket, även om jag har nån tanke om att spela Zelda Ocarina of Time på den.

Vår switch används bara dockad.

Räknar man mobilspel så spelade jag igenom typ hela Giana Sisters medan jag nattade småbarn på en fjällsemester. Enklare än på Amiga eller Commodore 64.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

"Sträcker det sig lite längre bakåt till ett Game Boy med Pokémon Red, eller tillägnas det kanske ett riktigt bra mobilspel?"

Exakt detta, Pokémon Red på ett limegrönt Gameboy Color.

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Atari Lynx med California games..., Gamegear var grymt med.

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Måste nog vara donkey kong på en dual screen game and watch när jag var cirka 5 år gammal. Det första tv-spelet jag någonsin interagerade med. Jag visste inte ens att det fanns tv- eller datorspel förrän jag fick ett sådant på min födelsedag.

Senare mer ”fullskaliga” upplevelsen var när jag fick låna klasskamratens game boy och satt i baksätet på bilsemestern och spelade gargoyles quest när jag var 10.

Men annars är inte breath of the wild långt ifrån faktiskt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Game & Watch på fritids i lågstadiet före skolan började. spelade nåt där man fällde upp och ner en vindbrygga över en vallgrav och skulle släppa in dem goda, men stänga ute dem onda.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Första gången jag såg Super Mario Land till Gameboy. Var så imponerad att ett "riktigt" spel fanns som bärbart istället för de dötrista game n' watch.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Permalänk
Medlem

När jag och en klasskompis i mellanstadiet spelade pokemon hela vägen hem och från Liseberg (från Malmö så det tog några timmar 😁)
Han hade blå och jag röd och han hade också en länk-kabel, minns nästan inget av Liseberg men minns att vi hade skitkul i bussen 😁

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Pokémon Silver och Advance Wars är solklara toppar för mig, men många andra bra också

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Första gången jag såg Super Mario Land till Gameboy. Var så imponerad att ett "riktigt" spel fanns som bärbart istället för de dötrista game n' watch.

Det blir nog den för mig också. Magiskt bra spel för sin tid, måste kört igenom det säkert 50 gånger när man var ung. Skön musik var det också.

Permalänk
Medlem

Pokemon Red/Blue/yellow på mitt Gameboy Advance. Första och sista handhållna i mitt liv.

Permalänk
Medlem

Donkey Kong på Game & Watch eller vad de hette är enda handhållna spel jag kört. Lyckades få maxscore (999). Gick "rätt fort" mot slutet.

Permalänk
Inaktiv

Finns många men alla timmar med Links Awakening till Game Boy i barndomen är nog det starkaste. Ett spel jag även återvänt till många gånger under åren och 2019 års remake av spelet var underbar!

Permalänk
Medlem

Gameboy original och spelet Gargoyles Quest var nog det mäktigaste under min uppväxt. När det släpptes var jag tio bast

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gargoyle%27s_Quest

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Det måste nog vara min Gameboy och spelen Super Mario Land och Solar Striker.
På nära andra plats är Game & Watch Donkey Kong.

Vilken musik!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

endast spelat ett spel på handhållet och det var något pokemon på gameboy

Permalänk
Medlem

Gameboy och Pokémon Red. Jag var och är så otroligt imponerad av hur stor värld med så många speltimmars möjligheter och underhållning de lyckades kräma in på det spelet. Ganska simpelt RPG i grunden fast men med alla olika monster och movesets som gjorde att man kunde spela annorlunda hela tiden och alltid kände att man hade något på to-do listan.

Gold/Silver var sedan ännu mer imponerande, då de lyckades kräma in *ännu* mer på en sån där kassett!

På senare tid är nog Mario Odyssey det mest coola. Sjukt välpolerat och ett kärleksbrev till SM64/Sunshine-sandlådespelen som jag älskar klart mest frånfranchisen. Men jag spelade det inte så värst ofta som "handhållet".

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Skulle flyga till USA som barn och mina föräldrar hade laddat upp med två tiger electronics spel! Castlevania och Double dragon spelades tills alla batterier tog slut. Alternativet va väl att stirra ut genom fönstret 😄

Permalänk
Medlem

satt ofta med en kompis utomhus någonstans och spelade pokemon (platinum?) vi hade 2 olika pokemon spel på gameboy color, det var tider det.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

satt ofta med en kompis utomhus någonstans och spelade pokemon (platinum?) vi hade 2 olika pokemon spel på gameboy color, det var tider det.

Skulle gissa att du menar ’Crystal’ som var tredje spelet parallellt med gold/silver

Permalänk
Medlem

Mitt bästa minne av handhållet var World of Warcraft guiden
Aldrig haft gameboy eller liknande, förutom switch då.

Men warcraft Guiden kollade jag i såå mycket!

Permalänk
Medlem

När jag fick Donkey Kong Land i julklapp, att spela på familjens orginal gråa tegelstens gameboy. Magiska timmar gaming

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Det är nog Game&Watch spelen som barn. Av de spel jag själv hade var nog Donkey Kong II det jag spelade mest och gillade mest. Fast egentligen gillade jag nog kompisens Donkey Kong Jr. bättre.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p