Permalänk
Medlem

Det blir fler mutationer (samt att viruset blir mer motståndskraftigt) med vaccinering under ett utbrott än utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Nu visar du din okunnighet igen. Jag skrev det till och med i mitt inlägg rakt ut att genomgången lindrig covid är ingen garanti för att du har några antikroppar. Om du däremot tar vaccinet så är du i stort sett garanterad antikroppar. Olika mycket till olika personer och beroende på vilka andra sjukdomar man eventuellt har och vilken ålder man har. Men du förstår dig verkligen inte på det här. Det är uppenbart.

Kroppen hos de flesta friska personer klarar av detta på egen hand, det är ju därför man vaccinerade folk med nedsatt immunförsvar. Men nu har man köpt på sig så pass många doser, så låt oss göra det på alla oavsett om du behöver det eller ej. Ska vi snart ge det till spädbarn som inte ens har färdigutvecklat sitt immunförsvar? Och tänka sig att vi i Europa ska vara så snälla och skänka bort till andra länder också, kan det vara Astra Zenecas som man håller på och fasar ut nu, tro?

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Som sagt var. Du behöver läsa på betydligt mer om du ska komma här med dina hobbygissningar. Du är skadlig med dina felaktiga antagande.

Inget felaktigt och heller ingent antagande, vårt immunförsvar har fungerat så här från dag 1, när nu den dagen var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Hur kommer det sig att Sverige tog emot nästan 90 k människor (uppehållstillstånd) 2020 när det råder en sk dödlig pandemi?

Hur kommer det sig att så gott som alla promenerade rakt ut från flygplatserna utan kontroll även om de visade symptom?

Hur kommer det sig att ministrar åkte på fjällresor och minglade mm (Eliasson ska vi inte ens tala om). Hur kommer det sig att Löfvens två säkerhetsmän vars enda uppgift är att skydda Löfvens liv lät han glatt promenera och julshoppa utan nån form av skydd? Blir svårt i längden att leva med lögner. Man blir nonchalant.

Hur kommer det sit att Tegnell, vars blivit en folksport att fota han utan munskydd nästan aldrig har munskydd? Har du glömt att han sa att det är större risk att dö vid ett övergångställe än av C-19?

Finns hur många exempel som helst.

Ja detta låter ju inte speciellt rimligt eller hur?

Finns säkert en rationell och logisk förklaring till varför de styrande gör vad de gör....att det sen inte är konsekvent med vad dom säger osv det är ju liksom vad det är....

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Du svamlar.

Nej, det gör jag verkligen inte. Däremot tvivlar jag på din intellektuella ärlighet när du avfärdar allt jag skrev som svammel, men enbart bemöter en enskild del.

Skrivet av JonkenPonken:

"Det görs få obduktioner av avlidna med covid-19. En sådan obduktion tar fem timmar på grund av smittrisk och restriktioner, jämfört med en vanlig obduktion som kan ta en timme. Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge har under våren gjort 17 sådana obduktioner. Nu ska fler obduceras. Utan att obducera är det svårt att veta den exakta dödsorsaken till att en covid-patient avlidit."

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/06/fler-obduk...

Ingenstans stöder artikeln ditt påstående om att man måste obducera för att avgöra om någon dött av Covid-19. Läser du ens själv dina länkar, eller vill du bara plocka citaten som passar ditt narrativ?

Artikeln säger inte att man behöver obducera för att veta att man dött av Covid-19, utan att det utan en obduktion är svårt att veta vilken av de effekter som viruset orsakade som i slutändan var dödsstöten. Om du brytt dig om att läsa andra, tredje och fjärde stycket så hade du kanske förstått det. Du hade också kunnat inse att artikeln hänvisar till en artikel i DN där du hade kunnat läsa mer.

För att ge dig ett lättfattligt exempel. Om någon skjuter dig med en hagelbössa, dog du då av:

  • chocken på nervsystemet

  • eller av att ett hagel slet av en pulsåder så du förblödde

  • eller av att hjärtat krossades

  • eller någon annan effekt från skottet

Obduktionen försöker fastställa exakt vilken del av förloppet som hade ihjäl dig, men alldeles oavsett så råder det knappast någon tvekan om att du dog av att någon sköt dig med en hagelbössa.

Skrivet av JonkenPonken:

Minns inte exakt siffra nu men det va över 9000 personer i USA som dött sen de tagit vaccinsprutorna och över 40 000 med allvarliga symptom. Om du och dina kompisar vill ta rävgift som kan orsaka mikroskopiska blodproppar är upp till er men tuta inte i andra människor detta rävgift tack.

https://wonder.cdc.gov/controller/datarequest/D8;jsessionid=9...

Du håller en rätt ojämn kravnivå. Först hävdar du att vi inte kan veta om någon dött av Covid-19 utan att avgöra det med en obduktion, men när det kommer till dödsfall som bieffekt av vaccin så menar du att räcker det med en obekräftad rapport om att någon dött efter de har fått vaccin för att man ska ha "dött av" vaccinet.

Som stöd för ditt påstående så ger du en icke fungerande länk till ett sökning du gjort i Vaccine Adverse Event Reporting System (VAERS). Uppenbarligen läste du inte disclaimern innan du klickade på knappen "I Agree" för att få tillgång till VAERS datan (min fetstil):

Citat:

VAERS accepts reports of adverse events and reactions that occur following vaccination. Healthcare providers, vaccine manufacturers, and the public can submit reports to VAERS. While very important in monitoring vaccine safety, VAERS reports alone cannot be used to determine if a vaccine caused or contributed to an adverse event or illness. The reports may contain information that is incomplete, inaccurate, coincidental, or unverifiable. Most reports to VAERS are voluntary, which means they are subject to biases. This creates specific limitations on how the data can be used scientifically. Data from VAERS reports should always be interpreted with these limitations in mind.

The strengths of VAERS are that it is national in scope and can quickly provide an early warning of a safety problem with a vaccine. As part of CDC and FDA's multi-system approach to post-licensure vaccine safety monitoring, VAERS is designed to rapidly detect unusual or unexpected patterns of adverse events, also known as "safety signals." If a safety signal is found in VAERS, further studies can be done in safety systems such as the CDC's Vaccine Safety Datalink (VSD) or the Clinical Immunization Safety Assessment (CISA) project. These systems do not have the same limitations as VAERS, and can better assess health risks and possible connections between adverse events and a vaccine.

Key considerations and limitations of VAERS data:

  • Vaccine providers are encouraged to report any clinically significant health problem following vaccination to VAERS, whether or not they believe the vaccine was the cause.

  • Reports may include incomplete, inaccurate, coincidental and unverified information.

  • The number of reports alone cannot be interpreted or used to reach conclusions about the existence, severity, frequency, or rates of problems associated with vaccines.

  • VAERS data are limited to vaccine adverse event reports received between 1990 and the most recent date for which data are available.

  • VAERS data do not represent all known safety information for a vaccine and should be interpreted in the context of other scientific information.

VAERS data available to the public include only the initial report data to VAERS. Updated data which contains data from medical records and corrections reported during follow up are used by the government for analysis. However, for numerous reasons including data consistency, these amended data are not available to the public.

Hade du läst disclaimern så hade du insett varför du inte kan använda VAERS data som stöd för dina påståenden.

Jag föreslår att du läser WONDER Quick Start Guide så kanske du kan lära dig hur du kan dela med dig av de sökningar du gjort så att vi andra kan granska vilken data du åsyftade.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Så om du tycker det är okej att spruta in okända ämnen i kroppen där ingen vet vilka allvarliga biverkningar det kan bli eller vad faktiskt vaccinets syfte är är upp till dig.

Vad tror du vaccinets syfte är?

Permalänk
Medlem

Det jobbiga med foliehattarna är att det i princip är omöjligt att veta om de är på riktigt eller om de är troll alltså...

Vi hade ju dock innan en tråd för konspirationsteorier där allt sånt här flumm kunde förpassas och det är kanske dags att återuppliva den så att de som har en verklighetsuppfattning baserat på logik och fakta istället för villfarelser och hjärnspöken inte behöver dra igenom samma veva av debunking mot varje ny foliehatt som hittar hit....

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Vad tror du vaccinets syfte är?

Pengar samt splittra världen i två läger.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*UPPMANING*

Nu är det dags att skärpa till tonen mot varandra.
Diskutera gärna men då får ni argumentera mot sak och inte person

Annars blir det bara att samtliga får ta en paus från tråden vilket vi inte vill.

Presenterar man siffror som fakta så får man vara beredd att backa upp det med källhänvisning.
Ingen vinner på att folks drar siffror ur luften

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Pengar samt splittra världen i två läger.

Pengar kan jag förstå men vad är syftet med att splittra världen i två läger?

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Pengar kan jag förstå men vad är syftet med att splittra världen i två läger?

Makt, vad annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Du är medveten om att mänskligheten har klarat sig utan vaccin under en sisådär 99,9% av sin existens?

Det bör också påpekas att man inte skall vacinera under ett utbrott då viruset muterar som ett svar på vaccinet.

Men ska vi inte lägga ned all sjukvård då också? Om nu mänskligheten är så bra på att överleva.

Ett tips är att titta på hur många som dog av smittkoppor per år innan vaccinet kom. Och sen interpolera hur många som hade dött idag.

Det är svårt för människor idag att förstå hur lätt det var att dö för bara 100 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Varför ville du inte ta vaccin, var det av oro för biverkningar? (..) Vad tänkte du på för alternativa metoder?

Främst biverkningar, men undviker också medicin så långt det går.

Skrivet av anon42512:

Vilka är dessa?

Gällande alternativa metoder så vet jag inte. Men det måste ju finnas alternativa teorier, som inte fått komma till tals i media, jag har inte gjort några egna efterforskningar. Det fungerar ju inte att låsa in folk i sina hem över hela världen. Folk har ju syndat mot restriktionerna till höger och vänster.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Främst biverkningar, men undviker också medicin så långt det går.

Gällande alternativa metoder så vet jag inte. Men det måste ju finnas alternativa teorier, som inte fått komma till tals i media, jag har inte gjort några egna efterforskningar. Det fungerar ju inte att låsa in folk i sina hem över hela världen. Folk har ju syndat mot restriktionerna till höger och vänster.

Du kan ta D3 (+5000 IE, oftast 10 000 IE), Zink och C-vitaminer så ökar du din kropps immunförsvar mångfalt.

Läkemedelsindustrin fnyser ju åt detta då de inte tjänar några pengar. Går att finna info på nätet om du har intresse för det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

*UPPMANING*

Nu är det dags att skärpa till tonen mot varandra.
Diskutera gärna men då får ni argumentera mot sak och inte person

Annars blir det bara att samtliga får ta en paus från tråden vilket vi inte vill.

Presenterar man siffror som fakta så får man vara beredd att backa upp det med källhänvisning.
Ingen vinner på att folks drar siffror ur luften

I grunden är det en krock mellan två sätt att tänka. Fakta kan driva känslor eller så kan känslor driva fakta. Du kan se att känslor driver fakta på hur man inte erkänner eller tar ansvar för när man har faktamässigt fel utan istället bara kör på. Man kan vilja skilja på sak och person men när känslorna driver fakta så vill det hela tiden bli att det är personen som är saken. Det blir ingen saklig och lugn diskusssion.

Jag skulle vilja att SweClockers angrep problemet på ett annat sätt. Gör som Facebook och Twitter, banna de som sprider desinformation runt ett samhällsfarligt hälsoproblem. Ni har inte det som kriterium för banning just nu men bör nog tänka på att införa det.

Jag har inget större problem med att tråden stängs ner. Lite tråkigt men efter mer än 15k inlägg är vi nog trots allt rätt klara.

Edit:
Rättade till 'person', inte 'diskussion' som jag skrivit fel på ett ställe.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quorthon:

Men vaddå stärka mitt immunförsvar ytterligare? Jag klarade ju Covid redan, vad ska jag behöva stärka?

Faktum är att Du då är den perfekta kandidaten för vaccinen: Du får en ännu större effekt av vaccinen än de som vaccinerats sig utan genomgånget sjukdomsförlopp av COVID-19. Du har ett riktigt "lyxproblem" med andra ord.

Annat faktum är att det inte står skrivet på din panna hur bra skydd du faktiskt fått av ditt genomgångna COVID-19-sjukdomsförlopp medan det står skrivet på papperet hur bra skydd du får av mRNA-vaccinen efter två doser.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Det blir fler mutationer (samt att viruset blir mer motståndskraftigt) med vaccinering under ett utbrott än utan.

Nja, detta är nog ett missförstånd. Viruset muterar hela tiden - varje gång det kopierar sig så finns det en liten chans att det blir fel i kopieringen, dvs det bildas en mutation. Ju fler gånger viruset kopierar sig, desto större chans att det uppstår mutationer. De flesta mutationer är sämre/dysfunktionella och blir utkonkurrerade. I ett fåtal fall är mutationen bättre på något som gör att det har en fördel över originalet. Det kan då ta över spridningen då det har en evolutionär fördel.

Men vaccin som en faktor så minskar man antalet personer som blir sjuka = färre mutationer. Man minskar också virusmängden hos de som blir sjuka = ännu färre mutationer.

Vaccin gör att det skapas färre mutationer då det drastiskt minskar virusets chanser att leva och duplicera sig, det är faktiskt odiskutabelt.

Vad som däremot kan hända är att mutationer som klarar sig bättre i en vaccinerad population får spridningsfördelar, även om det kanske egentligen är sämre i en icke vaccinerad population. Det är därför man vill att så många som möjligt vaccinerar sig så snabbt som möjligt. Man minskar då mängden virusfabriker vilket gör att man minskar sannolikheten att virus uppstår som är mindre känsliga för de antikroppar som skapas av vaccinen.

Skrivet av JonkenPonken:

Du kan ta D3 (+5000 IE, oftast 10 000 IE), Zink och C-vitaminer så ökar du din kropps immunförsvar mångfalt.

Läkemedelsindustrin fnyser ju åt detta då de inte tjänar några pengar. Går att finna info på nätet om du har intresse för det.

Man kanske kan säga att detta är lite omtvistat? Att ha brist på exempelvis D-vitamin är knappast bra, däremot finns det mig veterligen inga/väldigt svaga vetenskapliga belägg för att ett större intag skulle ha någon påverkan så länge man har normala nivåer. Generellt så har jag fått intryck att kroppen inte använder mer än den behöver av det mesta när det gäller näringsämnen, sedan försöker den göra sig av med eventuellt överskott.

Sedan har rent allmänt lite svårt för tvärsäkra påståenden i ämnen där det väldigt sällan finns tvärsäkra underlag. Vad innebär det att man ökar sitt immunförsvar mångfalt? Vill man det? Vilka effekter skulle det ha på kroppen? Risk för autoimmuna sjukdomar? Vilka belägg har man för den typen av påståenden? Osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Vaccin gör att det skapas färre mutationer då det drastiskt minskar virusets chanser att leva och duplicera sig, det är faktiskt odiskutabelt.

Om det introduceras EFTER ett ubrott. Inte under ett pågående utbrott.
Vilket är varför det är nu två sprutor, snart tre till fyra, möjligtvist fler som kommer att 'krävas' innan det här är över.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Larsioni:

Du är medveten om att mänskligheten har klarat sig utan vaccin under en sisådär 99,9% av sin existens?

Det bör också påpekas att man inte skall vacinera under ett utbrott då viruset muterar som ett svar på vaccinet.

Nej, virus muterar INTE som svar på vaccinet som om det kan "tänka" och resonera, "Oj! De har vaccinerats. Bäst att jag spottar ut vaccinresistenta kopior av mig själv som svar!" Det luktar "antivaxx-argument".

Hade det verkligen varit så hade mänskligheten aldrig utrotat smittkoppor år 1980. Läs här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Smittkoppor#Utrotning hur det gick till. Vaccin är alla nyckelord.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Nej, virus muterar INTE som svar på vaccinet som

Det är precis det som sker.

Vilket är varför det är nu två sprutor, snart tre till fyra, möjligtvist fler som kommer att 'krävas' innan det här är över.

Spanska Influensan pågick i två år, flera år senare kom ett vaccin.

Kina influensan / SAAR / RONA / COVID/ COVID-19 / Corona...så jäkla många namn på sörjan, är inte på något sätt ett större hot.

Vilket går tilbaks till vad jag påpekade på förra sidan...

Skrivet av JonkenPonken:

När ska du inse att om 0.12% av landets befolkning dör MED/I C-19 så är det ingen pandemi. De som dött AV C-19 är max 1/5 av den totala summan MED/I, max.

Det här är faktiskt ganska intressant.

Om politiker och media inte babblade om pandemin och påminde oss hela tiden så skulle ingen av oss överhuvudtaget vara medvetna om någon pågående pandemi till att börja med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

Jag skulle vilja att SweClockers angrep problemet på ett annat sätt. Gör som Facebook och Twitter, banna de som sprider desinformation runt ett samhällsfarligt hälsoproblem. Ni har inte det som kriterium för banning just nu men bör nog tänka på att införa det.

Exakt det där jag varit inne på, om än på ett extremt mycket osmidigt sätt - det erkänner jag!

Det finns olika grader av vad som bör förbjudas på grund av varför:
1) Politik och religion - det blir för mycket känslor och för lite sakligt, och är inte ens vad hemsidan handlar om i grunden.

2) Desinformation om vaccinering mot SARS-CoV-2 - det är ett pågående globalt samhällsfarligt hälsoproblem. Är inte det kvalificerande nog?

Om pengagiriga sociala medieplattformar som Facebook och Twitter själva tycker att det börjat gått för långt så ligger det troligen någonting i det.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Man kanske kan säga att detta är lite omtvistat? Att ha brist på exempelvis D-vitamin är knappast bra, däremot finns det mig veterligen inga/väldigt svaga vetenskapliga belägg för att ett större intag skulle ha någon påverkan så länge man har normala nivåer. Generellt så har jag fått intryck att kroppen inte använder mer än den behöver av det mesta när det gäller näringsämnen, sedan försöker den göra sig av med eventuellt överskott.

Här finns en artikel redan för ett år sedan när pandemin var ett faktum om att "boosta" ens immunförsvar under en pandemi.
https://theness.com/neurologicablog/index.php/boosting-your-i...

Kort svar: det går inte att göra det bättre än 100% (alltså "giving 110%" är en myt i sammanhanget med att "stärka ens immunförsvar").

Snarare handlar det om att se till att inte få det att hamna under 100% genom att sova sämre, äta sämre, motionera sämre, osv.

Det nämns även om biverkningar av för mycket intaget vitamin D. Var det inte just "biverkningar" en del här är oroliga för?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Larsioni:

Det är precis det som sker.

Vilket är varför det är nu två sprutor, snart tre till fyra, möjligtvist fler som kommer att 'krävas' innan det här är över.

Spanska Influensan pågick i två år, flera år senare kom ett vaccin.

Kina influensan / SAAR / RONA / COVID/ COVID-19 / Corona...så jäkla många namn på sörjan, är inte på något sätt ett större hot.

Vilket går tilbaks till vad jag påpekade på förra sidan...

Det här är faktiskt ganska intressant.

Om politiker och media inte babblade om pandemin och påminde oss hela tiden så skulle ingen av oss överhuvudtaget vara medvetna om någon pågående pandemi till att börja med.

Det börjar krävas fler sprutor för att viruset får fler mutationstillfällen - så att fler immunförsvarsundvikande varianter uppstår - på grund av att inte tillräckligt många har vaccinerats sig inom en tillräckligt snabb tid vilket i sin tur delvis beror på att desinformation som Du och ett par andra här sprider vidare nästan snabbare än mutationerna själva... 🤦‍♂️

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Makt, vad annars.

Hur får de mer makt när de har två läger? Fungerar det annorlunda från den vanliga situationen där det finns flera olika (politiska) åsikter som reduceras till bara två?

Skrivet av JonkenPonken:

Du kan ta D3 (+5000 IE, oftast 10 000 IE), Zink och C-vitaminer så ökar du din kropps immunförsvar mångfalt.

Läkemedelsindustrin fnyser ju åt detta då de inte tjänar några pengar. Går att finna info på nätet om du har intresse för det.

Vinstmarginalerna borde vara betydligt större på kosttillskott än på läkemedel, de har inte samma lagliga- och kvalitetskrav på sig och framförallt slipper de forska som är den enskild största kostnaden för läkemedelsbolag nuförtiden. Många av de här kosttillskottsföretagen ägs dessutom av läkemedelsbolag eller multinationals som Unilever,Orkla mm.

Det finns ingen tydlig konsensus att D vitamin är det som ger ett bra immunförsvar. De har observerat att folk som har en viss mängd D vitamin i blodet är friskare än folk som har mindre D vitamin i blodet men det behöver inte bero på D vitamin egentligen. Till exempel om du är sängliggandes kommer du inte få mycket D vitamin av solen, om du är frisk rör du dig utomhus och får D vitamin av solen. Frågan vi måste ställa oss är... Beror det på solen (D vitamin? andra processer som solen sätter igång?), att du är gammal, att du kan röra på dig, att du träffar andra människor, en annan eller flera andra faktorer eller en kombination av allt detta? Ska faktorerna viktas på ett särskilt sätt? Är det stora skillnader mellan individer? Vad beror det på? Det finns många obesvarade frågor kring det här ämnet.

Skrivet av anon214822:

Jag har inget större problem med att tråden stängs ner. Lite tråkigt men efter mer än 15k inlägg är vi nog trots allt rätt klara.

Om det är några som pucklar på varandra i nattklubben brukar man inte stänga ner hela festen, de som bråkar kastas ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det börjar krävas fler sprutor för att viruset får fler mutationstillfällen - så att fler immunförsvarsundvikande varianter uppstår - på grund av att inte tillräckligt många har vaccinerats sig inom en tillräckligt snabb tid vilket i sin tur delvis beror på att desinformation som Du och ett par andra här sprider vidare nästan snabbare än mutationerna själva... 🤦‍♂️

Inom tillräckligt snabb tid hette det, jahap:)
Vad lustigt att vissa vill stänga tråden, då de får mothugg..
Jag förnekar inte att Covid finns och inte heller att personer med nedsatt immunförsvar borde ta det. Men jämför inte Covid med pest och sånt..
Det är en kraftig influensa som hos friska människor kroppen själv kan hantera, precis som vilken influensa som helst och även nästa års och även om 10 år - det är det immunförsvar gör..så än en gång, nej jag tänker inte "boosta" mitt immunförsvar som bevisligen funkar helt ok...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Om det introduceras EFTER ett ubrott. Inte under ett pågående utbrott.
Vilket är varför det är nu två sprutor, snart tre till fyra, möjligtvist fler som kommer att 'krävas' innan det här är över.

Har svårt att se hur det skulle göra någon skillnad när det introduceras? Har du någon vettig källa/vettigt resonemang till att det skulle vara så? Mig vertligen så bestämmer inte viruset var/när/hur det muterar, det sker av en slump. Har hör folk som förmedlat denna bilden tidigare, men än så länge inte hört någon försöka förklara i detalj vanför det skulle vara så. Jag får inte ihop det med min i sammanhanget visserligen mycket begränsade kunskap, men det känns klart ologiskt att vaccinen skulle pressa fram nya och värre mutationer när dessa uppstår när viruset kopierar sig självt. Fler kopior = fler mutationer. Fler smittade = fler kopior.

Antalet sprutor som krävs får vi se, det finns flera vaccin som kräver flera doser och/eller påfyllnadsdoser med jämna mellanrum. Tänker då på exempelvis TwinRix mot hepit A/B som kräver tre sprutor och vaccinen mot TBE som initialt kräver 3-4 sprutor plus påfyllnad var 5:e år eller så. Eller influensavaccin som man behöver ta varje år ifall man vill ha skydd mot det. Osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det nämns även om biverkningar av för mycket intaget vitamin D. Var det inte just "biverkningar" en del här är oroliga för?

Du har fått det om bakfoten, dessa personer är endast oroliga för biverkningar när vi inte känner till några. Då går nämnligen konspirationstänket igång på max

I foliehattens värld är bevis mot en konspiration bara ännu mer bevis för att konspirationen är än bättre/omfattande och därmed mer trolig.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

Du har fått det om bakfoten, dessa personer är endast oroliga för biverkningar när vi inte känner till några. Då går nämnligen konspirationstänket igång på max

I foliehattens värld är bevis mot en konspiration bara ännu mer bevis för att konspirationen är än bättre/omfattande och därmed mer trolig.

Japp, konspirationsteorier är ett riktigt "rabbit hole" där en hamnar i en mental fälla där alla motbevis mot konspirationer bara är en del av konspirationen.

Hopplöst fall. Som Cartman säger: "How do I reeeeeach theeeeze keeedz?!"

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Jag vet gott och väl vad pandemi betyder, men nu eftersom alla tjatar om det så kör jag på med det.

Så här ligger det till.

Om du tittar på antalet avlidna per år i Sverige från 2000 och framåt så är det några år som det var mer dödstal än 2020, senast var det 2018, och detta trots att Sveriges befolkning 2020 antagligen var närmare 400 000 personer fler än 2018.

Går vi till äldreboenden där en riktigt stor del av de avlidna hörde hemma så är inte det speciellt konstigt.

För det första så är hundratusentals äldre människor mer eller mindre undernärda. Skadligt undernärda t.o.m i alldeles för stor utsträckning. Detta gör att kroppens förmåga att hantera virus, influensor mm inte är speciellt stor. Ju äldre man är ju skörare blir man.

För det andra så är det tusentals nyanlända som fått gå omkring på dessa ställen helt utan utbildning och ofta kan de inte ett enda ord svenska. De knallas in i rummen hej vilt. Sen nästa vecka så är det nytt äldreboende som gäller, och så håller det på.
Dessa subventionerade jobb finns endast till för att mörka statistiken för arbetslösheten.

För det tredje så har många äldreboenden nu beslutat om att stänga ned AC/fläktar för att de nu har kommit på det där med aerosol. Du vet, aerosol som foliehattarna va snabba att påpeka. När en människa blir överhettad så svarar kroppen med att öka hjärtats slag, detta för att försöka kyla ned kroppen med hjälp av blodet. De flesta äldre som dör pga hög värme dör för att hjärtat inte orkar mer. Man brukar säga att för att ta fram maxpulsen (snitt) så drar man av åldern från 220. Detta betyder i det här exemplet att en 80-åring har en maxpuls på runt 140.

Hur kommer det sig att Sverige tog emot nästan 90 k människor (uppehållstillstånd) 2020 när det råder en sk dödlig pandemi?

Hur kommer det sig att så gott som alla promenerade rakt ut från flygplatserna utan kontroll även om de visade symptom?

Hur kommer det sig att ministrar åkte på fjällresor och minglade mm (Eliasson ska vi inte ens tala om). Hur kommer det sig att Löfvens två säkerhetsmän vars enda uppgift är att skydda Löfvens liv lät han glatt promenera och julshoppa utan nån form av skydd? Blir svårt i längden att leva med lögner. Man blir nonchalant.

Hur kommer det sit att Tegnell, vars blivit en folksport att fota han utan munskydd nästan aldrig har munskydd? Har du glömt att han sa att det är större risk att dö vid ett övergångställe än av C-19?

Finns hur många exempel som helst.

Gällande IVA så har du en hel del statistik här https://www.icuregswe.org

Ett skrämt folk är lättare att styra, har alltid varit så -kommer alltid att vara så.

Så om du tycker det är okej att spruta in okända ämnen i kroppen där ingen vet vilka allvarliga biverkningar det kan bli eller vad faktiskt vaccinets syfte är är upp till dig.

Sammanfattar hela den här "pandemin" väldigt bra enligt mej.Skräm folk tillräckligt mycket och du kan få dem att göra precis vad du vill.Att många här på forumet o resten av världen blint litar på "våra styrande" är ju både skrattretande och skrämmande på samma gång.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tEan:

Sammanfattar hela den här "pandemin" väldigt bra enligt mej.Skräm folk tillräckligt mycket och du kan få dem att göra precis vad du vill.Att många här på forumet o resten av världen blint litar på "våra styrande" är ju både skrattretande och skrämmande på samma gång.

Samtidigt är Du och likasinnade livrädda för vad som hittills är världens säkraste mRNA-vaccin någonsin framtaget på rekordtid av människan. Endast skrämmande att Du och likasinnade fortsätter blint lita på antivaxxers och Motivated Reasoning istället för Scientific Skepticism.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |