Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Som vegetarian är Max i särklass den godaste snabbmatskedjan. De är hästlängder före sina konkurrenter. Ta halloumiburgarna till exempel, åt en på McDonalds för ett tag sedan och det var så illa att jag funderade om det var något fel på den, det var verkligen som att tugga på en skosula utan minsta smak.

Max har även bland de godaste pommesen. Burger King har helt ok pommes med McDonalds pommes känns som att de inte är färdigfriterade. Om jag tar upp en och håller den rakt ut så slaknar den mer än [dåligt skämt om penisar].

Håller med. Max är så långt före att det finns inte, det har underlättat för mig många gånger eftersom de även har det på sina barnmenyer. Donken har det också, dock är mcvegan i happy meal inte gjord för att tilltala mindre barn. Max tänker annorlunda och deras veggie nuggets är sjukt bra också. Bättre än de vanliga faktiskt.

Jag är köttätare men herregud vad deras oumphburgare var fantastisk.

Deras vegopattys finns även att köpa på ica, och de är verkligen bra hemma också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Att parkeringsplatsen utanför huset jag bor i drabbas av skadegörelse & stölder förstör min semester.
Påbörjade semestern med att någon idiot slog sönder rutan & stal mina strålkastare.
Andra gången på 2 månader.
Hyresbolaget vägrar sätta upp övervakningskameror eftersom att, enligt dem, "folk kan bli oroliga om de ser övervakningskameror. Då tänker de ju att ´varför är det kameror här? Det känns ju otryggt, här kan ju saker hända!´.
Låter helt sjukt, men det va ett av alla dåliga "argument" hyresbolaget hade för att inte sätta upp kameror )))

Hade liknande diskussioner med min förra värd efter att ha fått bilen vandaliserad två gånger i parkeringsgaraget. Hur de ens kunde argumentera emot när det gäller ett garage där ingen annan har att göra över huvud taget kunde jag aldrig förstå. Snålhet men det ville de inte erkänna förstås.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Gubbgnäll: Max gör inte hamburgare utan pannbiff i bröd, så de är ingen auktoritet.

Har aldrig reagerat på köttsammansättningen, men subjektivt tycker jag att McDonalds har de köttbitar som minst liknar hamburgare. Snarare någon slags färsbaserad variant på sjömansbiff. Övriga kedjor samt Sibylla förknippar jag alla med riktiga hamburgare, men såklart med varierande kvalitet.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Senaste gångerna jag ätit på max så har jag blivit väldigt besviken. Dock blev jag nästan nedslagen och misshandlad av mina vänner när jag nämnde det. Man får ju inte ogilla Max :'(

Var tvungen att göra en tråd om det för att höra om jag är ensam...
https://www.reddit.com/r/swedishproblems/comments/n4tabb/%C3%...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon236072:

Att parkeringsplatsen utanför huset jag bor i drabbas av skadegörelse & stölder förstör min semester.
Påbörjade semestern med att någon idiot slog sönder rutan & stal mina strålkastare.
Andra gången på 2 månader.
Hyresbolaget vägrar sätta upp övervakningskameror eftersom att, enligt dem, "folk kan bli oroliga om de ser övervakningskameror. Då tänker de ju att ´varför är det kameror här? Det känns ju otryggt, här kan ju saker hända!´.
Låter helt sjukt, men det va ett av alla dåliga "argument" hyresbolaget hade för att inte sätta upp kameror )))

Dåligt argument var det, men att kameraövervaka en plats utanför huset där allmänheten har tillträde kan du i princip glömma om du inte kan visa på omfattande problem med inbrott/skadegörelse på just den platsen. Inuti ett garage är en helt annan sak, men värden blir ändå ansvarig för att göra en korrekt, löpande avvägning mellan de övervakades integritet och behovet av övervakning och att dataskyddsförordningen följs, med risk för jävulusiska viten om man gör fel. Det är inte bara kostnaden för kamerorna det handlar om.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Senaste gångerna jag ätit på max så har jag blivit väldigt besviken. Dock blev jag nästan nedslagen och misshandlad av mina vänner när jag nämnde det. Man får ju inte ogilla Max :'(

Känner igen det där, här uppe är det spöstraff på att inte gilla Max. Fattar inte. Deras så kallade hamburgare är ju bara ägg, salt och potatisstärkelse känns det som. Helheten kan absolut vara OK, men inte mer. Deras veg-meny är dock bra och dessutom ohyggligt mycket bättre än konkurrenterna. Kanske inte ljust deli plant beef eller "växtbaserade kött" (...) som dom kallade det, men övriga grejer.

Men smaken är väl som baken.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thom.g:

Kan du expandera det där? Fattar inte vad du gnäller om ens

Jag lägger mig inte i debatten om en burgare ska ha bara kött eller när den inte är en burgare längre, men många anser ju att en burgare (alltså själva biffen) ska bestå av kött och möjligtvis salt och peppar, inget mer. Jag är inte så "rättrogen" men Max är inget bra. Burgarna är geleiga på grund av allt annat de har i.

Skrivet av hasenfrasen:

Inga klagomål från mig iaf då jag hellre äter en saftig "burgare" än en kompakt skosula à la Donken.

Saftig har jag inget emot men Max burgare känns mer som gelé än kött i konsistensen och det är inte bra. McD har tunna torra burgare men de är ju av kött i alla fall.

Av de stora kedjorna så föredrar jag McD, i alla fall av de som finns i Sverige (Carl's Jr. är nice annars). Det brukar inte vara en populär åsikt, men när man diskuterar med de som motsätter sig så brukar de egentligen inte ha tänkt på detta särskilt mycket, mer att de har fått lära sig att Max är bäst för de är svenska, att BK är bäst för de är grillade eller liknande. Sen betyder inte det att jag tycker McD är någon kulinarisk upplevelse eller något, det finns mycket mat jag heller äter än en kedjeburgare, men ibland har man inte så mycket val.

Skrivet av thom.g:

Haha okej tack för förklaringen. Har missat detta helt.

Spontan tanke är ju att man ofta äter potatis till sin burgare i vilket fall... Detta kanske derailar tråden lite men senast jag var i affären så såg jag en ny hamburgebrödpåse som beskrev att potatis i brödet var det enda rätta gällande hamburgare. Det verkar finnas många religioner om hur detta ska gå till. Var ska potatisen vara egentligen?! :C /s

Potatis i brödet är ok, dock går korvbrödsbagarens bröd bort för de är inte bra någonstans. Värst är deras "brioche" utan mjölk och ägg när det är precis smör och ägg som är vad som gör en brioche till en brioche. Egentligen har jag inget emot att man har i lite annat i köttet, om det smakar bra så spelar det ingen roll liksom, men Max burgare smakar inte bra och har "fel" konsistens.

Skrivet av Trunk:

Som vegetarian är Max i särklass den godaste snabbmatskedjan. De är hästlängder före sina konkurrenter. Ta halloumiburgarna till exempel, åt en på McDonalds för ett tag sedan och det var så illa att jag funderade om det var något fel på den, det var verkligen som att tugga på en skosula utan minsta smak.

Jo McD's vegetariska alternativ är inga höjdare, men de andra kedjorna är inte mycket bättre. Det känns som de var bättre förr, McD kom ju med McGarden någon gång på nittiotalet som var rätt bra exempelvis. Haloumi är ju gott och enkelt och inte direkt nytt så jag förstår inte att det ska vara så komplicerat att få till en ok ostbaserad burgare för kedjorna,

Citat:

Max har även bland de godaste pommesen. Burger King har helt ok pommes med McDonalds pommes känns som att de inte är färdigfriterade. Om jag tar upp en och håller den rakt ut så slaknar den mer än [dåligt skämt om penisar].

Där håller jag verkligen inte med. Max pommes är inte goda någonstans, det känns som om de har legat och blivit stela och torra och sen friterats igen så de mer påminner om kartong än något ätbart. BKs är inte goda heller men av helt andra orsaker, de smakar som om de har legat och dränkts i olja under lång tid innan friteringen så de är helt mättade med fett liksom, men de var helt ok tills de bytte till "King Fries" för ett antal år sedan. McD är väldigt stolta över sina pommes, vilket de i mina ögon har rätt att vara. De går förstås inte upp mot de man får på en hyfsad "riktig" restaurang men av kedjorna är de helt överlägsna. Men smaken är förstås som baken...

Skrivet av ztenlund:

Ingalunda vegetarian, men jag kör nog Spicy Chicken oftare än deras vanliga burgare. Halloumi har jag inte testat, men däremot den där falska "kött"pucken. Den är väl ok, men jag kan väl inte tycka att den lurar någon. Pommes hoppar jag oftast över, om än inte alltid.

Spicy Chicken är... acceptabel, det är de enda burgarna jag äter där numera. Min son gillar inte saker med för mycket textur, han är inte så gammal så helt kött går bort exempelvis och jag får göra en burgare separat åt honom om vi gör det hemma med ströbröd i. Han gillar förstås Max bäst för de är de mest lättuggade burgarna, så det händer att vi äter där trots mina åsikter, och då blir det kycklingen. Även den är ju manipulerad på något sätt för att göra den saftigare, jag antar någon form av "marinad" (alltså injicerad koksaltlösning), men den är i alla fall ätbar.

Skrivet av Oegat:

Har aldrig reagerat på köttsammansättningen, men subjektivt tycker jag att McDonalds har de köttbitar som minst liknar hamburgare. Snarare någon slags färsbaserad variant på sjömansbiff. Övriga kedjor samt Sibylla förknippar jag alla med riktiga hamburgare, men såklart med varierande kvalitet.

Det handlar nog om vad man är van vid. Sibylla är ju väldigt lika sådana frysta burgare man köper i storpack typ, bra mycket bättre än Max men de tenderar att ha ganska mycket bindväv, brosk och inte sällan små benbitar och så, och de har säkert i lite konsistensgivare också. Men visst funkar de.

För mig är McD liksom definitionen av en fastfood-burgare. De är tunna och därmed inte saftiga, men det är ju så en kedjeburgare ser ut. De är de som smakar och känns mest som bara kött av kedjorna. BK har helt ok kött men det gäller ju att man får en nygjord, chansen är rätt stor att man får en köttbit som är värmd i mikron ovanpå botten-brödet och då kan de ju lika gärna ångkoka den eller något med tanke på hur slapp och slafsig burgaren blir.

Permalänk
Medlem

Folk som **måste** köra om en trots man själv ligger 95 i en 80-zon och kör stabilt förbi flera lastbilar och långsamma bilar. Slutade med att han körde om mig på högersidan den första lilla luckan han kunde. Därefter när han låg framför mig vinkade han åt mig att köra i högerfilen trots att jag själv som sagt körde om flera fordon. Självklart var det en BMW-förare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkan42:

Folk som **måste** köra om en trots man själv ligger 95 i en 80-zon och kör stabilt förbi flera lastbilar och långsamma bilar. Slutade med att han körde om mig på högersidan den första lilla luckan han kunde. Därefter när han låg framför mig vinkade han åt mig att köra i högerfilen trots att jag själv som sagt körde om flera fordon. Självklart var det en BMW-förare också.

Det slår verkligen aldrig fel. Förstår inte hur ett märke kan dra till sig ******** av precis alla åldrar och ursprung på det viset. Gemensam nämnare att de är män.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Choffe:

Det slår verkligen aldrig fel. Förstår inte hur ett märke kan dra till sig ******** av precis alla åldrar och ursprung på det viset. Gemensam nämnare att de är män.

Jag tycker trenden har gått bort från det lite. Inte att BMW-förare har blivit bättre i allmänhet utan mer att det numera är fler bilmärken eller modeller som lockar till sig denna typ av personer. Fetare Audi exempelvis men också nyare och större Volvo bland annat.

Nu kör jag själv BMW sedan ett par år så jag kanske inte är opartisk förstås. Samtidigt upplever jag att folk är mer emot en i trafiken med min BMW än de har varit tidigare nästan oavsett vad jag kört. Med min gamla Accord eller Iq:n jag hade innan exempelvis var det sällan några problem att klämma sig in i en fil eller så, men med BMW:n så är folk inte så villiga. Alltså har jag varit tvungen att bli lite mer aggressiv med den bilen för annars hade jag fått stå och vänta i timmar.

Permalänk
Medlem

Härligt med lite gubbgnäll och analys av läget i trafiken.

Kan hålla med om finns en del drag i märke och typ av människor och dess agerande i trafiken.
I de fall jag har varit i trafiken så har jag en klar vinnare i "Ohövligt beteende" och där står Mercedes som klar vinnare. Nu vill jag inte gå slag på individer för det finns bra förare till all märken men i stora drag har mest haft bekymmer mot 50+ i en Mercedes kombi. De verkar bruka rondeller som om det vore en motortrafikled. Enligt deras syn så skall man köra i minst 70 km/tim och du får inte köra in rondellen när kommer 50 meter för då bromsar du ner dom till 50 när de möter mig i rondellen. Resultat blir att de hänger sig på tutan.

Jag skulle önska kugghjul-principen till rondell istället för snabbast går först. Idag är det farligt när de tas sig fram snabbt och de korsar övergångsställe med gående och cyklister kopplat till korsningen.

Ur märke i rankning för sämsta förare:

1. Mercedes (ingen hänsyn alls och bryter ibland regler)
2. BMW (generellt hög hastighet och skall alltid först)
3. Audi delat med Porsche (enbart hög hastighet men håller sig bra i trafik)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tycker trenden har gått bort från det lite. Inte att BMW-förare har blivit bättre i allmänhet utan mer att det numera är fler bilmärken eller modeller som lockar till sig denna typ av personer. Fetare Audi exempelvis men också nyare och större Volvo bland annat.

Instämmer. På samma sträcka hem stötte jag på en sicken jävla idiot(!!) i en Polestar, Volvos lyx-elbil, han måste ha kört MINST 120 i samma 80-zon och han zicksacka fram och tillbaka över alla filer. Helt vansinnigt hur han körde, fullkomligt livsfarligt. Om jag fick bestämma skull jag dra in hans licens på livstid.

Jag kan inte förstå hur sådant folk lyckas få körkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 47:an:

Härligt med lite gubbgnäll och analys av läget i trafiken.

Kan hålla med om finns en del drag i märke och typ av människor och dess agerande i trafiken.
I de fall jag har varit i trafiken så har jag en klar vinnare i "Ohövligt beteende" och där står Mercedes som klar vinnare. Nu vill jag inte gå slag på individer för det finns bra förare till all märken men i stora drag har mest haft bekymmer mot 50+ i en Mercedes kombi. De verkar bruka rondeller som om det vore en motortrafikled. Enligt deras syn så skall man köra i minst 70 km/tim och du får inte köra in rondellen när kommer 50 meter för då bromsar du ner dom till 50 när de möter mig i rondellen. Resultat blir att de hänger sig på tutan.

Jag skulle önska kugghjul-principen till rondell istället för snabbast går först. Idag är det farligt när de tas sig fram snabbt och de korsar övergångsställe med gående och cyklister kopplat till korsningen.

Ur märke i rankning för sämsta förare:

1. Mercedes (ingen hänsyn alls och bryter ibland regler)
2. BMW (generellt hög hastighet och skall alltid först)
3. Audi delat med Porsche (enbart hög hastighet men håller sig bra i trafik)

Jag bruka köra över rondellen när jag ska till min mor, och bruka ligga mellan 50-60 km.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av 47:an:

Härligt med lite gubbgnäll och analys av läget i trafiken.

Kan hålla med om finns en del drag i märke och typ av människor och dess agerande i trafiken.
I de fall jag har varit i trafiken så har jag en klar vinnare i "Ohövligt beteende" och där står Mercedes som klar vinnare. Nu vill jag inte gå slag på individer för det finns bra förare till all märken men i stora drag har mest haft bekymmer mot 50+ i en Mercedes kombi. De verkar bruka rondeller som om det vore en motortrafikled. Enligt deras syn så skall man köra i minst 70 km/tim och du får inte köra in rondellen när kommer 50 meter för då bromsar du ner dom till 50 när de möter mig i rondellen. Resultat blir att de hänger sig på tutan.

Jag skulle önska kugghjul-principen till rondell istället för snabbast går först. Idag är det farligt när de tas sig fram snabbt och de korsar övergångsställe med gående och cyklister kopplat till korsningen.

Ur märke i rankning för sämsta förare:

1. Mercedes (ingen hänsyn alls och bryter ibland regler)
2. BMW (generellt hög hastighet och skall alltid först)
3. Audi delat med Porsche (enbart hög hastighet men håller sig bra i trafik)

Som yrkesförare har jag denna erfarenhet, och tyvärr så kommer jag säkert få en del skit för det men verkligheten ser ut så utifrån mina erfarenheter.

Det finns ett par olika kategorier som utmärker sig med att inte följa de trafikregler som finns. Jag rangordnar dem som följer:

1. Kvinnor
2. Tyskar (BMW, Mercedes)
3. Volvo
4. A-traktorer

Tyvärr är det så att de som är sämst på att följa saker som t.ex. väjningsplikt är kvinnor. Jag vet inte varför, har ingen vettig förklaring heller på varför det är så, men utifrån egen förd statistik så är kvinnor allra sämst på att t.ex. släppa ut mig som buss från hållplats på vägsträckor på under 70km/h eller lämna företräde i cirkulationsplatser. Varför kvinnor är så mycket sämre på detta har jag ingen vettig idé om.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Alphahanne:

t.ex. släppa ut mig som buss från hållplats på vägsträckor på under 70km/h eller lämna företräde i cirkulationsplatser. Varför kvinnor är så mycket sämre på detta har jag ingen vettig idé om.

Har man en skygglapp åt endera hållet dvs 7" mobiltelefonen mot örat blir det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Har man en skygglapp åt endera hållet dvs 7" mobiltelefonen mot örat blir det så.

Tror tyvärr inte det är enda förklaringen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Tror tyvärr inte det är enda förklaringen.

50-talet är åt det där hållet -->

Men allvarligt, det är väl fan lika många män som är dåliga på att följa trafikreglerna? Det är väl dina fördomar som gör att du uppmärksammar kvinnorna mer.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Phod:

Men allvarligt, det är väl fan lika många män som är dåliga på att följa trafikreglerna?

Man ser det man vill se. Själv skiter jag fullständigt i mäns utseende och vad de pysslar med i sina fordon i trafiken, däremot det andra könet fångar nästan all min uppmärksamhet. Synd bara att det mesta av fägringen skyms av mobiltelefoner. Tror det har något med genetik att göra och inte fördomar - dvs att jag spanar in brudar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

t.ex. släppa ut mig som buss från hållplats på vägsträckor på under 70km/h eller lämna företräde i cirkulationsplatser.

Vid hastigheter på 50 km/h eller lägre är man skyldig att lämna bussen företräde om den blinkar ut.
Vid hastigheter på 60 km/h eller högre är bussen alltid skyldig att lämna företräde.

Hittar inget om att man skulle vara skyldig till att lämna företräde i en cirkulationsplats. Bara om det är en bussfil in i cirkulationsplatsen eller hållplatsen går via cirkulationsplatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slaski:

Hittar inget om att man skulle vara skyldig till att lämna företräde i en cirkulationsplats. Bara om det är en bussfil in i cirkulationsplatsen eller hållplatsen går via cirkulationsplatsen.

Vadå, kvinnor ska väl alltid lämna företräde?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

50-talet är åt det där hållet -->

Men allvarligt, det är väl fan lika många män som är dåliga på att följa trafikreglerna? Det är väl dina fördomar som gör att du uppmärksammar kvinnorna mer.

Nej, tyvärr tror jag inte det. De observationer jag gjort under 12 år som yrkesförare är att kvinnor är något sämre på att, i alla fall, respektera väjningsplikt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av slaski:

Vid hastigheter på 50 km/h eller lägre är man skyldig att lämna bussen företräde om den blinkar ut.
Vid hastigheter på 60 km/h eller högre är bussen alltid skyldig att lämna företräde.

Hittar inget om att man skulle vara skyldig till att lämna företräde i en cirkulationsplats. Bara om det är en bussfil in i cirkulationsplatsen eller hållplatsen går via cirkulationsplatsen.

Ja, okej. 60 km/h är gränsen idag. När jag tog busskort var det under 70 som gällde då 60 inte förekom då. Samma skit dock. Andelen som respektera väjningsplikten på sträckor upp till 50 km/h är lika usel oavsett. Det är inte hastighetsbegränsingarna som är problemet här

Vad gäller cirkulationsplatserna skrev jag inget öht om att bussar skulle ha företräde, jag påpekade bara att det är generellt usel efterföljning av väjningsplikten för fordon redan inne i cirkulationsplatsen. Man läser väl det man vill läsa?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ja, okej. 60 km/h är gränsen idag. När jag tog busskort var det under 70 som gällde då 60 inte förekom då. Samma skit dock. Andelen som respektera väjningsplikten på sträckor upp till 50 km/h är lika usel oavsett. Det är inte hastighetsbegränsingarna som är problemet här

Nu tror jag du får bidra med en länk som styrker det du skriver. När jag började övningsköra i 1991 (det var då jag började fundera på vad som gällde) var det företräde för bussar som lämnade hållplatsen om hastighetsgränsen var 50 km/h eller lägre. Har det verkligen varit 70 km/h?

Enligt NTF (och alla andra träffar jag får på Google) är det 50 km/h som gäller för att en buss ska ha företräde när den lämnar en hållplats.

Så nu till mitt (trafikrelaterade) gubbgnäll: Busschaufförer som tror de har företräde (och kör därefter) när de ska lämna en hållplats på 60-väg. Likaså de bilister som tror att bussarna har företräde på 60-väg och tvärnitar bara för att bussen slår på sin blinkers...

Tillägg:
45 § i Trafikförordningen:
"Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna."

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Man läser väl det man vill läsa?

På sättet som det är skrivet kan det lätt tolkas som om du menar på att det gäller för buss i cirkulationsplats. Men jag tolkade det fel denna gången.

Men du som är busschaffis (antar jag). Har du någon ide varför många bussar inte kör enligt kurvan och istället skär av dom vilket gör att andra bilar måste stanna eller bli påkörd av en buss?

Skrivet av Phod:

Vadå, kvinnor ska väl alltid lämna företräde?

haha alltid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Som yrkesförare har jag denna erfarenhet, och tyvärr så kommer jag säkert få en del skit för det men verkligheten ser ut så utifrån mina erfarenheter.

Det finns ett par olika kategorier som utmärker sig med att inte följa de trafikregler som finns. Jag rangordnar dem som följer:

1. Kvinnor
2. Tyskar (BMW, Mercedes)
3. Volvo
4. A-traktorer

Tyvärr är det så att de som är sämst på att följa saker som t.ex. väjningsplikt är kvinnor. Jag vet inte varför, har ingen vettig förklaring heller på varför det är så, men utifrån egen förd statistik så är kvinnor allra sämst på att t.ex. släppa ut mig som buss från hållplats på vägsträckor på under 70km/h eller lämna företräde i cirkulationsplatser. Varför kvinnor är så mycket sämre på detta har jag ingen vettig idé om.

Jag tror att alla har olika erfarenheter och sen finns förstås confirmation bias. Min erfarenhet som tidigare yrkeschaufför är att taxibilar är värst, därefter norrmän och danskar. Pratar vi bilmärken så finns det förstås idioter av olika slag med olika typer av bilar. De som har en stor pickup exempelvis brukar inte vara så trevliga i trafiken i mina ögon, men även BMW, Audi, Volvo, Jaguar och så vidare. Det som är gemensamt enligt min erfarenhet är att det nästan alltid är män som är egoister i trafiken. Sen har jag sett kvinnor göra idiotiska grejer med förstås, men då handlar det oftast om ouppmärksamhet eller liknande, inte att man anser sig vara viktigare än övriga trafikanter och därför ska tränga sig före, blinka på alla som är framför en på motorvägen med helljusen och liknande.

Skrivet av [SH]:

Nu tror jag du får bidra med en länk som styrker det du skriver. När jag började övningsköra i 1991 (det var då jag började fundera på vad som gällde) var det företräde för bussar som lämnade hållplatsen om hastighetsgränsen var 50 km/h eller lägre. Har det verkligen varit 70 km/h?

Enligt NTF (och alla andra träffar jag får på Google) är det 50 km/h som gäller för att en buss ska ha företräde när den lämnar en hållplats.

Så nu till mitt (trafikrelaterade) gubbgnäll: Busschaufförer som tror de har företräde (och kör därefter) när de ska lämna en hållplats på 60-väg. Likaså de bilister som tror att bussarna har företräde på 60-väg och tvärnitar bara för att bussen slår på sin blinkers...

Tillägg:
45 § i Trafikförordningen:
"Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna."

Nja, saken är att sextiovägar är ett ganska nytt påfund. Tidigare gällde en uppsättning regler på vissa områden i 50 och lägre och en annan i 70 och över, bland annat att man ska lämna företräde åt bussar. Så Tidigare kunde man säga att gränsen gick vid femtio eller vid sjuttio beroende på hur man menade. Sextiovägarna ändrade detta dock så nu går gränsen vid femtio eller sextio beroende på hur man ser det.

I ett något relaterat gubbgnäll så måste jag säga att de "nya" hastighetsbegränsningarna känns något onödiga och har, enligt mina observationer, nästan uteslutande handlat om att sänka gränserna och ytterst sällan om att höja dem. Många mindre samhällen har sänkt grundhastigheten till 40 exempelvis och många stora leder har gått från 90 till 80 och många mindre eller mer centrala leder har fått sänkt till 60 från 70.

Något relaterat till det är att det har gått inflation i onödiga 30-vägar, farthinder och "tänk på barnen"-skyltar. Det gemensamma för dessa ställen är att jag aldrig, inte en enda gång, sett ett barn leka på vägen eller knappt ens gå på den på dessa ställen. Runt där jag bor däremot finns det flera förskolor och skolor och barn rör sig faktiskt på vägarna, men där tar man istället bort övergångsställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Nu tror jag du får bidra med en länk som styrker det du skriver. När jag började övningsköra i 1991 (det var då jag började fundera på vad som gällde) var det företräde för bussar som lämnade hållplatsen om hastighetsgränsen var 50 km/h eller lägre. Har det verkligen varit 70 km/h?

Enligt NTF (och alla andra träffar jag får på Google) är det 50 km/h som gäller för att en buss ska ha företräde när den lämnar en hållplats.

Så nu till mitt (trafikrelaterade) gubbgnäll: Busschaufförer som tror de har företräde (och kör därefter) när de ska lämna en hållplats på 60-väg. Likaså de bilister som tror att bussarna har företräde på 60-väg och tvärnitar bara för att bussen slår på sin blinkers...

Tillägg:
45 § i Trafikförordningen:
"Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna."

Aldrig påstått att det gällt 70, det är semantiken som skiljer. Under 70, alltså 50, men då det finns 60-sträckor idag så är det under 60, alltså fortfarande 50.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av slaski:

Men du som är busschaffis (antar jag). Har du någon ide varför många bussar inte kör enligt kurvan och istället skär av dom vilket gör att andra bilar måste stanna eller bli påkörd av en buss?

Jag har ingen annan förklaring än någon annan. Det är väl bekvämligheten som avgör kan jag anta. Väldigt många bilister som skär också. Det beror ju till viss del på utformningen också, vissa cirkulationsplatser är helt enkelt för snäva även om det är tvåfiligt så man blir tvungen helt enkelt. Själv kör jag inte så om jag inte måste.

En del i problematiken där är att man måste köra väldigt sakta om man ska följa filerna eftersom det kan bli ganska obehagligt för passagerarna annars. Gör man så blir man tutad på istället då folk generellt inte förstår varför man kör så sakta. Då kanske somliga helt enkelt väljer att skära istället.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Tyvärr är det så att de som är sämst på att följa saker som t.ex. väjningsplikt är kvinnor. Jag vet inte varför, har ingen vettig förklaring heller på varför det är så, men utifrån egen förd statistik så är kvinnor allra sämst på att t.ex. släppa ut mig som buss från hållplats på vägsträckor på under 70km/h eller lämna företräde i cirkulationsplatser. Varför kvinnor är så mycket sämre på detta har jag ingen vettig idé om.

Skrivet av Alphahanne:

Aldrig påstått att det gällt 70, det är semantiken som skiljer. Under 70, alltså 50, men då det finns 60-sträckor idag så är det under 60, alltså fortfarande 50.

Semantik?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Semantik?

Vad är det du inte förstår?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Semantik?

Vad är skillnaden på <70 och ≤70?