Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Mamma jag är kränkt.

Jag var inne på en av sveriges största lågpris butik som är känd usel kvalite, inkompetent personal som de enbart har anställd för att de får lönebidrag etc. Kollade runt lite, kände inte ens i en vara fysisk. Kände att jag behövde gå till toalett så jag gick ut genom kassan och förbi deras larmskydd. Inga problem. Sedan gick jag rakt in på toaletten högst 1minut och därefter skulle fortsätta handla. Då stoppade kassören mig och bad mig vissa fickorna inför alla som stod i kön, i dessa fickor hade jag en mobiltelefon och nycklar. Ja det var precis allt. Kassören stirrade på mig som att jag borde klä av mig för jag hade nog tejpat fast något på benen eller något.

Jag hade kläder för runt 3000kr på mig är en medelsåldersman och tjänar nog mer än än han i kassan och hans fru tillsammans.

Det jag inte fattar är vad de tror jag har snott? Och varför jag då inte skulle gå raka vägen ut om jag ändå redan har passerat kassan och deras larmsystem.

När jag kollar i butiken så visst har de dyra saker som väger runt 20kg och volym på 1 kubicmeter, kanske hade han i kassan lite problem med ögonmåtet och trodde jag hade en sådan i fickan.

Vad jag kan se i butiken så har de i princip inget för över 100kr liggande ute som hade fått plats i min ficka och det är rimligt att en medelålders man med märkeskläder sätter in storstöten och snor detta?

Det första med kränkt. Så är det mer ett skämt, jag tycker det är bra att butiker har rättigheter. Men det får ju vara någon logik i det hela. De måste ju först ha något pyttelite värt att sno om man enbart har 2st byxfickor som redan har en mobil och nycklar. Och jag sitter och funderar på vad de tror jag har snott? Kan det kanske ha varit en tvål från deras pisoar? Hade jag haft en jacka på mig så hade man ju haft plats för saker större än ett AA batteri som jag nu högst skulle ha plats med i fickan.

Jag hade inte gått med på det. Jag vet ju att jag inte stulit något, alltså kan de inte ha observerat att jag stulit något, vilket är enda anledningen till att få titta i mina fickor. Undantag finns förstås, som om larmet går eller om jag har handlat med självscanning, men annars hade jag sagt nej tack.

De kan hålla kvar mig om de vill, men de får inte titta i mina fickor för de har de ingen laglig rätt att göra, så de får ringa polisen i så fall och när/om polisen kommer och inte hittar något så anmäler jag dem. Annars blir det anmälan i efterhand.

Detta gäller förstås inte om jag har bråttom, då får jag väl bita i det sura äpplet och visa mina fickor, men har jag tiden att vara besvärlig och jag inte har gjort något fel så kommer jag inte att ge med mig. Fler borde göra sådana saker, då kanske de hade tänkt till en gång till innan de anklagade någon utan mer på fötterna än att personen såg misstänkt ut.

Permalänk
Medlem

Jag kom på en sak till här i dessa semester tider, folk som kör runt med sina extra speglar utan husvagn, inte kul att möta dessa vid trånga passage.
Vad är grejer med att låta dem sitta kvar, är de för lata för att plocka bort dem?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag hade inte gått med på det. Jag vet ju att jag inte stulit något, alltså kan de inte ha observerat att jag stulit något, vilket är enda anledningen till att få titta i mina fickor. Undantag finns förstås, som om larmet går eller om jag har handlat med självscanning, men annars hade jag sagt nej tack.

De kan hålla kvar mig om de vill, men de får inte titta i mina fickor för de har de ingen laglig rätt att göra, så de får ringa polisen i så fall och när/om polisen kommer och inte hittar något så anmäler jag dem. Annars blir det anmälan i efterhand.

Detta gäller förstås inte om jag har bråttom, då får jag väl bita i det sura äpplet och visa mina fickor, men har jag tiden att vara besvärlig och jag inte har gjort något fel så kommer jag inte att ge med mig. Fler borde göra sådana saker, då kanske de hade tänkt till en gång till innan de anklagade någon utan mer på fötterna än att personen såg misstänkt ut.

Butiken kan hindra folk handla i deras butik. Avtalsfrihet. Visst jag handlar för mer pengar än de flesta i butiken, men för dem är jag helt försumbar.
Tvärt om så är jag beroende av dem då de har varor som ingen butik i staden har.

Min enda chans vore någon av offerkoftargumentet men jag tillhör ej utåt någon sådan grupp.

Min poäng är så man bråka så fundera på hur man kan vinna. Kan man ej vinna bråket och kommer ut som förlorare oavsett vad, så får man offra sin stolthet ibland.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Mamma jag är kränkt.

Jag var inne på en av sveriges största lågpris butik som är känd usel kvalite, inkompetent personal som de enbart har anställd för att de får lönebidrag etc. Kollade runt lite, kände inte ens i en vara fysisk. Kände att jag behövde gå till toalett så jag gick ut genom kassan och förbi deras larmskydd. Inga problem. Sedan gick jag rakt in på toaletten högst 1minut och därefter skulle fortsätta handla. Då stoppade kassören mig och bad mig vissa fickorna inför alla som stod i kön, i dessa fickor hade jag en mobiltelefon och nycklar. Ja det var precis allt. Kassören stirrade på mig som att jag borde klä av mig för jag hade nog tejpat fast något på benen eller något.

Jag hade kläder för runt 3000kr på mig är en medelsåldersman och tjänar nog mer än än han i kassan och hans fru tillsammans.

Det jag inte fattar är vad de tror jag har snott? Och varför jag då inte skulle gå raka vägen ut om jag ändå redan har passerat kassan och deras larmsystem.

När jag kollar i butiken så visst har de dyra saker som väger runt 20kg och volym på 1 kubicmeter, kanske hade han i kassan lite problem med ögonmåtet och trodde jag hade en sådan i fickan.

Vad jag kan se i butiken så har de i princip inget för över 100kr liggande ute som hade fått plats i min ficka och det är rimligt att en medelålders man med märkeskläder sätter in storstöten och snor detta?

Det första med kränkt. Så är det mer ett skämt, jag tycker det är bra att butiker har rättigheter. Men det får ju vara någon logik i det hela. De måste ju först ha något pyttelite värt att sno om man enbart har 2st byxfickor som redan har en mobil och nycklar. Och jag sitter och funderar på vad de tror jag har snott? Kan det kanske ha varit en tvål från deras pisoar? Hade jag haft en jacka på mig så hade man ju haft plats för saker större än ett AA batteri som jag nu högst skulle ha plats med i fickan.

Vad är problemet.
Man visar fickor och om de nu vill se mera så får man väl be om att ta det i deras fikarum eller liknande.
Vad du har för kläder på dig och vad de är värda skiter både jag och gissningsvis kassörskan i. Alla typer av personer kan utföra denna typ av brott.

Om du sen tycker att du är för mer och anser att butiken bara säljer skit så borde du inte ens gå in i butiken.

Ursäkta de hårda orden men varför bråka om skitsaker om du nu är oskyldig. Sätt dig in i hur kassörskans jobb är egentligen och alla olika typer av människor hon ser varje dag. Jag tycker det var bra av kassörskan att kolla dig då du gått in i butiken, gått genom kassan och in på toaletten och sen in i butiken igen.

Orkar inte med alla kränkta människor i dagens samhälle.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Slängt in?

Vi tillämpar fri bosättning, vilket har kritiserats både en och hundra gånger eftersom det ger just den här effekten. Segregation är vad du får när människor får välja själva, om du inte håller med kan du ju börja med att flytta på dig själv.

Det du kallar fri bosättning är i verkligheten ”fri” bosättning.

Hur många nyanlända tror du kan flytta in på söder? Om vi avrundar så tror jag den siffran blir noll. Däremot har de (nästan) alla möjlighet att flytta in i ett miljonprojekt någonstans i förorten.

Jag vill inte starta en diskussion om huruvida det är rätt eller fel, jag säger bara att nyanlända inte har mycket till val.

Ett alternativ är förstås att flytta till ett mindre område långt ifrån storstäder men då blir det problem med utbildning, transport och arbete istället.

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Vad är problemet.
Man visar fickor och om de nu vill se mera så får man väl be om att ta det i deras fikarum eller liknande.
Vad du har för kläder på dig och vad de är värda skiter både jag och gissningsvis kassörskan i. Alla typer av personer kan utföra denna typ av brott.

Om du sen tycker att du är för mer och anser att butiken bara säljer skit så borde du inte ens gå in i butiken.

Ursäkta de hårda orden men varför bråka om skitsaker om du nu är oskyldig. Sätt dig in i hur kassörskans jobb är egentligen och alla olika typer av människor hon ser varje dag. Jag tycker det var bra av kassörskan att kolla dig då du gått in i butiken, gått genom kassan och in på toaletten och sen in i butiken igen.

Orkar inte med alla kränkta människor i dagens samhälle.

Tog bort inläggert Jag har vettiga saker att göra, garanterat ni andra också.
Men jag själv odlar bla. potatis och misstänker folk snattar. Att stoppa folk gående omkring be dem visa upp fickorna ifall de har en eller 2st potatisar i fickan ser jag ironisk. Har de en ryggsäck, så blir brottet större och ens meningsfullt att misstänka. Samna gäller allemanrätten, hundratals personer spenderar mycket tid på mina marker. Ska jag anklaga dem för något så får det vara något vettigt .
Lite samma sak såg jag här då alla dyra saker än 100kr ej får plats i min ficka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

De färdigblandade man köper i små påsar innehåller oftast en massa skit som t.ex. socker, kiseldioxid (E551) och surhetsreglerande medel. Några innehåller dessutom koriander som inte finns i orginalrecepten (och som jag avskyr). Så jag blandar min egen tacokrydda.

Såklart man blandar egen tacokrydda. Receptet står ju i princip på de färdigblandade påsarna i affären, det är bara att skippa kiseldioxiden och allt annat man inte vill ha med. Det blir så väldigt mycket godare än de färdigköpta kryddblandningarna.

Personligen tycker jag socker kan vara gott i maten, men då tar jag bara någon nypa. Det krävs ofta väldigt litet för att höja smaken.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Trampade jag på en om tå och blev du nu kränkt?

Som sagt jag visade mina fickor direkt, bråkade ej om det. Ser det som ironisk de misstänker man har stoppat på sig saker för högst 100lappen, då inget dyrare hade fått plats.
Hade jag haft en jacka på mig så hade jag haft möjlighet att ens snatta något och fått plats med det. Självklart gäller samma de som har handväska, väska eller något så de har plats för något större än ett AA batteri.

Jag skiljer på 2 saker. Ett anklagat för snatteri och faktisk har plats att gömma saker. Ett annat anklagat för samma brott utan ens ha någonstans att gömma det på. Nej inga dolda ställen i butiiken fanns.

Jag blev stopad i en elektronikbutik en gång, gick in med en väska och fick visa upp den. Det är en helt annan sak då jag rent praktisk skulle kunna lägga saker i den. Och deras dyra saker väger ej 20kg.

Absolut inte kränkt men jag gillar inte det du skriver bara för att du har dyra kläder så är du ingen snattare då de bara har skräp i butiken. Vad gjorde en så rik kille som du ens i butiken då.
Nu jobbar jag inte inom handel även om jag faktisk praktiserat i en liknande butik för nästan 30 år sen men för att sno saker så är människor otroligt uppfinningsrika. Bara för att inte du såg något för över 100-lappen som var värt att sno så vet ju inte kassörskan det.

Personer i detta land tycks vara väldigt lättkränkta nu för tiden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

När man är ute o äter hamburgare på restaurang och de använder många små salladsbitar och löjligt rinnig dressing. Resultatet blir att när man tar upp hamburgaren o ska äta den så totalhavererar hela den och man blir kladdig överallt.

Hur kan detta fortfarande ske i 2021? Så mycket dyrare kan det inte vara med ordentlig salladsblad o dressing.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Linkan42:

När man är ute o äter hamburgare på restaurang och de använder många små salladsbitar och löjligt rinnig dressing. Resultatet blir att när man tar upp hamburgaren o ska äta den så totalhavererar hela den och man blir kladdig överallt.

Hur kan detta fortfarande ske i 2021? Så mycket dyrare kan det inte vara med ordentlig salladsblad o dressing.

För att det är godare?

På de flesta resturanger äter man ju dessutom hamburgare med bestick, förutom snabbmat då. Hamburgerutvecklingen de senaste 10 åren i Sverige har varit fantastisk. Det får gärna söla om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Min bil läcker styrservoolja lyckats identifiera att det är precis där man pressat slang och koppling. Tyvärr så hänger hela skiten ihop så man måste byta hela jävla slingan som är ett jävla jobb, hade man haft kopplingar man kunnat lossat hade jag bara behövt byta första delen som är 20 cm slang typ.

Ni som jobbar som bilmekaniker dagligen måste ju vara lagom less på hur allt är placerat osv skruva ner 48 prylar för att lossa på en bult tänk om någon hade satt bulten åt andra hållet istället osv gnäller

Alltså, vet inte hur många gånger jag svurit över bilar man måste ta isär hela ***** fronten på bilen för att byta en vanlig H7. Så jo, jag var mer än lagom less på sådana lösningar som man lätt kunnat göra enklare från konstruktörernas sida. Är glad att jag slipper sånt där då jag inte jobbar som mekaniker längre.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag kom på en sak till här i dessa semester tider, folk som kör runt med sina extra speglar utan husvagn, inte kul att möta dessa vid trånga passage.
Vad är grejer med att låta dem sitta kvar, är de för lata för att plocka bort dem?

Som uppväxt i en husvagnsfamilj, dock aldrig någonsin kört runt med en själv, så har jag väl lite insikt i alla fall. Åker man runt och bara ställer upp för en natt här och en natt där så blir det ett jäkla bök att plocka loss och sätta tillbaka speglarna varje dag så förstår att de inte gör det. De som ställer upp vagnen och står en vecka eller mer kan jag dock tycka inte har någon vettig ursäkt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkan42:

När man är ute o äter hamburgare på restaurang och de använder många små salladsbitar och löjligt rinnig dressing. Resultatet blir att när man tar upp hamburgaren o ska äta den så totalhavererar hela den och man blir kladdig överallt.

Hur kan detta fortfarande ske i 2021? Så mycket dyrare kan det inte vara med ordentlig salladsblad o dressing.

Kladdet är en väsentlig del i ätandet av hamburgare. Gärna riktigt mycket kladd men helst inte så lättflytande. Det är som med pizza, ju kladdigare dess bättre. Man ska känna alla olika smarriga kladdiga smaker på tungan, inget dricka under tiden och bara dricka som inte tar kål på kladdsmakerna och bara efter att man har njutit en bra stund av kladdet. Det får ta tid och vara massor av det. Hamburgerbröd med en skiva stekt köttfärs är ingenting utan kladdet! Smaska och njut. Slicka av hand och fingrar efteråt så inget går till spillo!
EDIT: Såg att @anon134512 hann före! Bra rutet @anon134512 !

Permalänk
Vila i frid

Varför ska en soppaslang börja läcka precis när man rullat in på besiktingen? Halvljuset på hojen var iaf okej. Kudos till Opus för att jag slapp pröjsa för besöket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Alltså, vet inte hur många gånger jag svurit över bilar man måste ta isär hela ***** fronten på bilen för att byta en vanlig H7. Så jo, jag var mer än lagom less på sådana lösningar som man lätt kunnat göra enklare från konstruktörernas sida. Är glad att jag slipper sånt där då jag inte jobbar som mekaniker längre.

Borde vara sådana lampor på helljuset på motorcyklar så att de går sönder snabbt, så att man slipper en del av alla som först väljer kläder och motorcykel för bästa kamouflage i vägmiljön, för att sedan köra runt med helljuset på konstant, alltid, dygnet runt "för att synas".

Permalänk
Inaktiv

Inte något äkta gubbgnäll egentligen, men har folk här svårt att ta adjö av grejer man en gång i tiden använt mycket och tyckt om, men senare ersatt av bättre/nyare/modernare prylar, och så har de här grejerna bara blivit stående i en garderob, förråd eller dylikt i åratal?

Jag är väl lite av en samlartyp, sparar på alla kartonger och varenda jävla liten plastpåse som innehållit smådetaljer när man köper datorkomponenter eller tillbehör osv. Har precis städat ur mitt källarförråd och gjort mig av med massor med gammalt jox som stod där, kartongen till min snart 10 år gamla PC-monitor, en stengammal Dell Dimension 5000 minitower desktop-PC som tillhört min farsa en gång i tiden (3.2GHz P4-Prescott, 1GB RAM, cirkus 60GB HDD och ett Nvidia Geforce 6000 med en heatpipekylare som kom ur min exakt likadana men sedan länge skrotade Dell-dator. "Fantastisk" maskin, BTX chassi med Dell special allting (till och med fläkten har specialanslutning!), PCIe 1.0, SATA 1, seriell och parallellportar baktill, floppyanslutning på moderkortet osv... lol Inte en chans att köra något modernt på den, så vad ska man med den till egentligen? Snygg som tusan dock och välkonstruerad och stadig.

Tre Blizzcon Goodies-lådor från 2015-2018, kompletta med allt innehåll oöppnat.

Samt mina jättefina Sony SRS-150 aktiva stereohögtalare och SRS-B505 aktiv baslåda, allt i ascool sen 80-talsdesign... Skär i hjärtat som fan, jag hade dessa i åratal till både min Amiga 500 och senare även spelkonsoller med mera så det är tio tusen procent nostalgi involverat här, men jag använder dem ju aldrig. Vet inte ens om de fortfarande fungerar, men jag hoppas såklart det.

Kan inte spara på allting, det går ju inte. Så jag ställde ut de här grejerna i återbruksrummet här i bostadsområdet där jag bor. Även en gammal solstol med mjuk sittdyna som kommer från mitt barndomshem som jag övertog när mina föräldrar flyttat. Stod dock bara i förrådet mitt för det var så jävla jobbigt att kånka på den, den ville bara veckla ut sig när man försökte lyfta den i ihopfällt skick... (Även en Försvarets Bårsäck från tiden någonstans mellan första och andra världskriget typ lol... Hade den en gång i tiden som sovsäck vid fantasy LARPning under 90-talets mitt typ, men den är så jävla förbannat tung, och vad ska jag ha den till? *suck*)

Hoppas någon får användning för mina gamla grejer. Fäller en virtuell tår för att jag måste skiljas från högtalarna, de var en del av min ungdom...

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Inte något äkta gubbgnäll egentligen, men har folk här svårt att ta adjö av grejer man en gång i tiden använt mycket och tyckt om, men senare ersatt av bättre/nyare/modernare prylar, och så har de här grejerna bara blivit stående i en garderob, förråd eller dylikt i åratal?

Jag är väl lite av en samlartyp, sparar på alla kartonger och varenda jävla liten plastpåse som innehållit smådetaljer när man köper datorkomponenter eller tillbehör osv. Har precis städat ur mitt källarförråd och gjort mig av med massor med gammalt jox som stod där, kartongen till min snart 10 år gamla PC-monitor, en stengammal Dell Dimension 5000 minitower desktop-PC som tillhört min farsa en gång i tiden (3.2GHz P4-Prescott, 1GB RAM, cirkus 60GB HDD och ett Nvidia Geforce 6000 med en heatpipekylare som kom ur min exakt likadana men sedan länge skrotade Dell-dator. "Fantastisk" maskin, BTX chassi med Dell special allting (till och med fläkten har specialanslutning!), PCIe 1.0, SATA 1, seriell och parallellportar baktill, floppyanslutning på moderkortet osv... lol Inte en chans att köra något modernt på den, så vad ska man med den till egentligen? Snygg som tusan dock och välkonstruerad och stadig.

Tre Blizzcon Goodies-lådor från 2015-2018, kompletta med allt innehåll oöppnat.

Samt mina jättefina Sony SRS-150 aktiva stereohögtalare och SRS-B505 aktiv baslåda, allt i ascool sen 80-talsdesign... Skär i hjärtat som fan, jag hade dessa i åratal till både min Amiga 500 och senare även spelkonsoller med mera så det är tio tusen procent nostalgi involverat här, men jag använder dem ju aldrig. Vet inte ens om de fortfarande fungerar, men jag hoppas såklart det.

Kan inte spara på allting, det går ju inte. Så jag ställde ut de här grejerna i återbruksrummet här i bostadsområdet där jag bor. Även en gammal solstol med mjuk sittdyna som kommer från mitt barndomshem som jag övertog när mina föräldrar flyttat. Stod dock bara i förrådet mitt för det var så jävla jobbigt att kånka på den, den ville bara veckla ut sig när man försökte lyfta den i ihopfällt skick... (Även en Försvarets Bårsäck från tiden någonstans mellan första och andra världskriget typ lol... Hade den en gång i tiden som sovsäck vid fantasy LARPning under 90-talets mitt typ, men den är så jävla förbannat tung, och vad ska jag ha den till? *suck*)

Hoppas någon får användning för mina gamla grejer. Fäller en virtuell tår för att jag måste skiljas från högtalarna, de var en del av min ungdom...

Jag var likadan. Jag slänger nu gammal dritt och istället har en otroligt mer lättstädad lägenhet.
Typ varenda låda hos mig var smäckfull, detta till den grad att jag aldrig öppnade dem och kom åt det jag ville ha.
Obs när jag menar lådor smäckfulla, så var ej lägenheten en svinstia för det.

Idag sparar jag ofta saker för jag ofta byter innan det är helt trasigt. Orsaken till detta är ofta tid är pengar börjar något krångla så köp nytt. Ändå vill jag ej slänga det gamla ifall det nya skulle krångla. Även om garantin gäller så blir jag någon vecka utan. Men det blir så otroligt mycket skit helt plötsligt, vissa dyrare prylar har jag ett par exemplar av.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon132576:

Inte något äkta gubbgnäll egentligen, men har folk här svårt att ta adjö av grejer man en gång i tiden använt mycket och tyckt om, men senare ersatt av bättre/nyare/modernare prylar, och så har de här grejerna bara blivit stående i en garderob, förråd eller dylikt i åratal?

Jag är väl lite av en samlartyp, sparar på alla kartonger och varenda jävla liten plastpåse som innehållit smådetaljer när man köper datorkomponenter eller tillbehör osv. Har precis städat ur mitt källarförråd och gjort mig av med massor med gammalt jox som stod där, kartongen till min snart 10 år gamla PC-monitor, en stengammal Dell Dimension 5000 minitower desktop-PC som tillhört min farsa en gång i tiden (3.2GHz P4-Prescott, 1GB RAM, cirkus 60GB HDD och ett Nvidia Geforce 6000 med en heatpipekylare som kom ur min exakt likadana men sedan länge skrotade Dell-dator. "Fantastisk" maskin, BTX chassi med Dell special allting (till och med fläkten har specialanslutning!), PCIe 1.0, SATA 1, seriell och parallellportar baktill, floppyanslutning på moderkortet osv... lol Inte en chans att köra något modernt på den, så vad ska man med den till egentligen? Snygg som tusan dock och välkonstruerad och stadig.

Tre Blizzcon Goodies-lådor från 2015-2018, kompletta med allt innehåll oöppnat.

Samt mina jättefina Sony SRS-150 aktiva stereohögtalare och SRS-B505 aktiv baslåda, allt i ascool sen 80-talsdesign... Skär i hjärtat som fan, jag hade dessa i åratal till både min Amiga 500 och senare även spelkonsoller med mera så det är tio tusen procent nostalgi involverat här, men jag använder dem ju aldrig. Vet inte ens om de fortfarande fungerar, men jag hoppas såklart det.

Kan inte spara på allting, det går ju inte. Så jag ställde ut de här grejerna i återbruksrummet här i bostadsområdet där jag bor. Även en gammal solstol med mjuk sittdyna som kommer från mitt barndomshem som jag övertog när mina föräldrar flyttat. Stod dock bara i förrådet mitt för det var så jävla jobbigt att kånka på den, den ville bara veckla ut sig när man försökte lyfta den i ihopfällt skick... (Även en Försvarets Bårsäck från tiden någonstans mellan första och andra världskriget typ lol... Hade den en gång i tiden som sovsäck vid fantasy LARPning under 90-talets mitt typ, men den är så jävla förbannat tung, och vad ska jag ha den till? *suck*)

Hoppas någon får användning för mina gamla grejer. Fäller en virtuell tår för att jag måste skiljas från högtalarna, de var en del av min ungdom...

Spara på allt är inte bra, kan rent av vara hoarding. Men en del är uppväxt med att aldrig slänga saker utan återanvända. Men fungerar inte lika bra idag som under första halvan av 1900-talet.

Mina föräldrar tog över farmors gård på 90-talet och än idag hittar pappa fortfarande vad som egentligen borde kastats för länge länge sedan.

Jag brukar inte slänga/göra mig av med saker som ger mig glädje ( ) eller som rimligt kan återanvändas. Brukar spara ett grafikkort att ha som backup om det kort som används rasar. Ogillar att ha saker liggandes, de ska helst användas.

Det gamla P4 systemet hade nog fungerat fint som en retrodator. Kör själv en Pentium E5200 (budget Core 2 Duo) ihop med 2GB RAM samt en HD5850 1GB ihop med Windows XP. Lite för ny för Windows 9x och på tok för ny för vad jag spelar på den, spel från 1990-2005 ca. Fungerar bra så här långt, blivit att återuppleva lite gamla spel under semestern på den.

Gjorde dock en rejäl rensning när jag flyttade 2019, men har tänkt att gallra lite till. Funderar även på att halvera "spelsamlingen" och sälja av gamla konsoler. Har knappt tid för senaste generationen ens så när ska jag hinna med detta liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Inte något äkta gubbgnäll egentligen, men har folk här svårt att ta adjö av grejer man en gång i tiden använt mycket och tyckt om, men senare ersatt av bättre/nyare/modernare prylar, och så har de här grejerna bara blivit stående i en garderob, förråd eller dylikt i åratal?

Jag är väl lite av en samlartyp, sparar på alla kartonger och varenda jävla liten plastpåse som innehållit smådetaljer när man köper datorkomponenter eller tillbehör osv. Har precis städat ur mitt källarförråd och gjort mig av med massor med gammalt jox som stod där, kartongen till min snart 10 år gamla PC-monitor, en stengammal Dell Dimension 5000 minitower desktop-PC som tillhört min farsa en gång i tiden (3.2GHz P4-Prescott, 1GB RAM, cirkus 60GB HDD och ett Nvidia Geforce 6000 med en heatpipekylare som kom ur min exakt likadana men sedan länge skrotade Dell-dator. "Fantastisk" maskin, BTX chassi med Dell special allting (till och med fläkten har specialanslutning!), PCIe 1.0, SATA 1, seriell och parallellportar baktill, floppyanslutning på moderkortet osv... lol Inte en chans att köra något modernt på den, så vad ska man med den till egentligen? Snygg som tusan dock och välkonstruerad och stadig.

Tre Blizzcon Goodies-lådor från 2015-2018, kompletta med allt innehåll oöppnat.

Samt mina jättefina Sony SRS-150 aktiva stereohögtalare och SRS-B505 aktiv baslåda, allt i ascool sen 80-talsdesign... Skär i hjärtat som fan, jag hade dessa i åratal till både min Amiga 500 och senare även spelkonsoller med mera så det är tio tusen procent nostalgi involverat här, men jag använder dem ju aldrig. Vet inte ens om de fortfarande fungerar, men jag hoppas såklart det.

Kan inte spara på allting, det går ju inte. Så jag ställde ut de här grejerna i återbruksrummet här i bostadsområdet där jag bor. Även en gammal solstol med mjuk sittdyna som kommer från mitt barndomshem som jag övertog när mina föräldrar flyttat. Stod dock bara i förrådet mitt för det var så jävla jobbigt att kånka på den, den ville bara veckla ut sig när man försökte lyfta den i ihopfällt skick... (Även en Försvarets Bårsäck från tiden någonstans mellan första och andra världskriget typ lol... Hade den en gång i tiden som sovsäck vid fantasy LARPning under 90-talets mitt typ, men den är så jävla förbannat tung, och vad ska jag ha den till? *suck*)

Hoppas någon får användning för mina gamla grejer. Fäller en virtuell tår för att jag måste skiljas från högtalarna, de var en del av min ungdom...

Välkommen i gänget. Jag är i stort sett likadan. Har massor av grejer från alla tider. Kan inte längre läsa böcker p.g.a. synproblem men har nog ändå drygt 3000 böcker i bokhyllor och i lådor i mina två förråd. Lådor med saker ungarna haft under sin uppväxt. Delar av gamla datorer som gått ur tiden. Saker som jag och min fru köpt under våra resor men ingen längre kommer ihåg från vilken tripp. Alla lådor som kommit med posten har omsorgsfullt öppnats så att de går att återanvända, vikts på rätt sätt och staplats ovanpå hyllor för att kunna användas vid tillfälle. O.S.V.
Utöver det är jag gift med en dam med samma förmågor så, visst kan vi kallas samlare och visst har vi för mycket saker överallt men det är svårt att skiljas från sakerna. Böcker är nästan heliga, gamla EP och LP likaså trots att jag inte har någon grammofon och har spelat över allting till elektroniskt format. Nån dag kommer kanske minnet att säga mig vad en viss mnnessak kom från o.s.v.
Dessutom har jag testat det där med återbrukshyllorna vi har i en av bostadsrättsföreningens lokaler men det gör ont. Alla mina böcker från ett långt yrkesliv gick åt nästan direkt. Gamla cyklar gick inte åt så de lämnade vi till ett loppis. Löjligt nog var det någon i föreningen som gick till loppiset och köpte en av cyklarna han kunnat få gratis när de annonserades ut på föreningens hemsidor, men men...
Så du är inte ensam, om det nu är till någon tröst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

På de flesta resturanger äter man ju dessutom hamburgare med bestick, förutom snabbmat då. Hamburgerutvecklingen de senaste 10 åren i Sverige har varit fantastisk. Det får gärna söla om den.

Det där är en nygammal trend som återkommit med senaste årens hipsterburgare. Jag minns att hos Max i Norrbotten under 80- och 90-talet så låg knivar, gafflar och tallrikar framme precis som sugrören, och många åt med kniv och gaffel (vilket jag gör än idag). Men det var framför allt ett norrländskt fenomen, vilket jag märkte när jag reste i andra delar av landet. Numera måste jag dock fråga efter bestick även på Max, men det finns i regel bakom disk. Hos andra kedjor är det (och har alltid varit) än mindre självklart att kunna få.

Jag äter alltid burgare "som folk" med kniv och gaffel, och anser att vill man hålla den i händerna så har den inte nog med såser och pålägg. Tycker även att pommes frites kräver gaffel, är inte mycket för flottiga fingrar.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men det blir så otroligt mycket skit helt plötsligt, vissa dyrare prylar har jag ett par exemplar av.

Jepp... Har sparat mina två senaste PC ifallatt min huvudrigg skulle få för sig att krångla; en i7-920-rigg från 2008 med 12GB DDR2 och stengammal Intel X-25E 60GB SSD (med SLC flash wooowww lol - kostade åttatusen spänn en gång i tiden), och en Haswell i7 (minns inte modellkoden - var det kanske 4400k som gällde på den tiden?) med 16GB DDR3 och 480GB Corsair Neutron SSD, båda med varsitt av mina gamla AMD R9 390X grafikkort och nätdelar på 1050+ watt.

De fungerar fortfarande och kan köra windows 10 och duger gott till spel fortfarande, men de är så gamla och sletna, det fattas lite smådelar i dem osv (detta triggar mitt teknik-OCD.) Har inte plats för dem, de bara står och samlar damm! Ska slänga ut dem också, samma med kartongerna som datorernas chassin kom i. De är fullpackade i komponentförpackningar och diverse andra datordelar, bland annat ett komplett uATX moderkort för sockel 1366... (Förutom I/O-skölden som fattas, vilket är anledningen till att jag inte använt det moderkortet trots att det är bättre än brädan som sitter i en av mina PC - igen min teknik-OCD...)

Skrivet av anon5930:

Spara på allt är inte bra, kan rent av vara hoarding.

Hugaligen, lite skillnad på att spara på teknik som fortfarande fungerar, och spara på precis allting!

Citat:

Det gamla P4 systemet hade nog fungerat fint som en retrodator.

Säkert, men eftersom jag inte har användning av något sådant hoppar jag det, retrodatorer är inte min grej (jag gillar toppmoderna grejer! Förutom min ungdomsteknik från 80-talet då såklart, Amiga och Sony Walkman och sånt där man kan känna sig nostalgisk över ), och dessutom har jag inte plats för flera aktiva datorsystem i min lilla etta... Dessutom, dell special allting i den maskinen, vad som helst som pajar av nätdel, moderkort eller fläkt så blir hela datorn skrot med en gång. Näe, ut med skiten bara...

Skrivet av serafim:

Dessutom har jag testat det där med återbrukshyllorna vi har i en av bostadsrättsföreningens lokaler men det gör ont.

Ja det gör det! Och det blir inte ens lättare med träning heller... Har tidigare lämnat ut ett antal gamla spelkonsoller, inklusive en väldigt fin NES-retro vikbar Gameboy Advance och massor med DVD-filmer som jag köpt om på blu-ray exempelvis. Nu borde jag rensa ut blu-ray jag köpt om på iTunes istället. Mitt NES med mina spelkassetter behåller jag dock tills jag dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oegat:

Det där är en nygammal trend som återkommit med senaste årens hipsterburgare. Jag minns att hos Max i Norrbotten under 80- och 90-talet så låg knivar, gafflar och tallrikar framme precis som sugrören, och många åt med kniv och gaffel (vilket jag gör än idag). Men det var framför allt ett norrländskt fenomen, vilket jag märkte när jag reste i andra delar av landet. Numera måste jag dock fråga efter bestick även på Max, men det finns i regel bakom disk. Hos andra kedjor är det (och har alltid varit) än mindre självklart att kunna få.

Jag äter alltid burgare "som folk" med kniv och gaffel, och anser att vill man hålla den i händerna så har den inte nog med såser och pålägg. Tycker även att pommes frites kräver gaffel, är inte mycket för flottiga fingrar.

Gubbgnäll: Max gör inte hamburgare utan pannbiff i bröd, så de är ingen auktoritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Gubbgnäll: Max gör inte hamburgare utan pannbiff i bröd, så de är ingen auktoritet.

Kan du expandera det där? Fattar inte vad du gnäller om ens

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Kan du expandera det där? Fattar inte vad du gnäller om ens

Max använder ägg och potatis i en del av (eller alla?) sina köttbitar, det gör tydligen folk förbannade.
Oavsett vilket är de minst vidriga av de tre stora kedjorna, men fortfarande knappt ätbart.

Permalänk
Medlem

Lämnade in mitt trasiga 3090 på service på webhallen förra veckan i onsdags och de hade inte ens satt igång att kolla på det, hade ju varit kul att lira lite under semestern, de e ju mest då man har tid för det blandannat...
Dock så har jag bara semester 1v till så blir nog inget med det.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av keyser:

Max använder ägg och potatis i en del (eller alla?) av sina köttbitar, det gör tydligen folk förbannade.

Inga klagomål från mig iaf då jag hellre äter en saftig "burgare" än en kompakt skosula à la Donken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Max använder ägg och potatis i en del av (eller alla?) sina köttbitar, det gör tydligen folk förbannade.
Oavsett vilket är de minst vidriga av de tre stora kedjorna, men fortfarande knappt ätbart.

Haha okej tack för förklaringen. Har missat detta helt.

Spontan tanke är ju att man ofta äter potatis till sin burgare i vilket fall... Detta kanske derailar tråden lite men senast jag var i affären så såg jag en ny hamburgebrödpåse som beskrev att potatis i brödet var det enda rätta gällande hamburgare. Det verkar finnas många religioner om hur detta ska gå till. Var ska potatisen vara egentligen?! :C /s

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Max använder ägg och potatis i en del av (eller alla?) sina köttbitar, det gör tydligen folk förbannade.
Oavsett vilket är de minst vidriga av de tre stora kedjorna, men fortfarande knappt ätbart.

Som vegetarian är Max i särklass den godaste snabbmatskedjan. De är hästlängder före sina konkurrenter. Ta halloumiburgarna till exempel, åt en på McDonalds för ett tag sedan och det var så illa att jag funderade om det var något fel på den, det var verkligen som att tugga på en skosula utan minsta smak.

Max har även bland de godaste pommesen. Burger King har helt ok pommes med McDonalds pommes känns som att de inte är färdigfriterade. Om jag tar upp en och håller den rakt ut så slaknar den mer än [dåligt skämt om penisar].

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Som vegetarian är Max i särklass den godaste snabbmatskedjan. De är hästlängder före sina konkurrenter. Ta halloumiburgarna till exempel, åt en på McDonalds för ett tag sedan och det var så illa att jag funderade om det var något fel på den, det var verkligen som att tugga på en skosula utan minsta smak.

Max har även bland de godaste pommesen. Burger King har helt ok pommes med McDonalds pommes känns som att de inte är färdigfriterade. Om jag tar upp en och håller den rakt ut så slaknar den mer än [dåligt skämt om penisar].

Ingalunda vegetarian, men jag kör nog Spicy Chicken oftare än deras vanliga burgare. Halloumi har jag inte testat, men däremot den där falska "kött"pucken. Den är väl ok, men jag kan väl inte tycka att den lurar någon. Pommes hoppar jag oftast över, om än inte alltid.

Permalänk
Inaktiv

Att parkeringsplatsen utanför huset jag bor i drabbas av skadegörelse & stölder förstör min semester.
Påbörjade semestern med att någon idiot slog sönder rutan & stal mina strålkastare.
Andra gången på 2 månader.
Hyresbolaget vägrar sätta upp övervakningskameror eftersom att, enligt dem, "folk kan bli oroliga om de ser övervakningskameror. Då tänker de ju att ´varför är det kameror här? Det känns ju otryggt, här kan ju saker hända!´.
Låter helt sjukt, men det va ett av alla dåliga "argument" hyresbolaget hade för att inte sätta upp kameror )))