Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Lägg ut dem på blocket, finns alltid någon som är ute efter gamla fälgar.

Tror du? Kanske kan vara nåt, tack för tipset!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Varför är det så krångligt göra sig av med gamla bildäck?

Har ett gäng gamla däck på fälg i ett uthus, riktigt gamla däck utan tillhörande bil. Återvinningen vill inte ha dem, Ragnsells vill inte ha dem därför att det är för få och hänvisar till däckfirma där de är köpta men vi vet ju inte var de är köpta eller ens till vilken bil de en gång hört. Däckfirmorna vill inte ha dem på fälg utan det ska i så fall vara separerat, annars skulle de ha betalt för att ta emot dem. Min sambo som ringde till Ragnsells tröttnade på allt jidder och att det ska vara så märkvärdigt att göra det rätta och sa lite bitskt att det är ju inte så konstigt att folk lämnar däck i skogen och det kanske är så man ska göra. Men det rekommenderade förstås inte Ragnsells (inget vi ska göra heller). Så de får väl ligga kvar till jag tröttnar och gör mig av med dem på något fult sätt efter att solen gått ner.

Irriterande.

Hade det varit i Göteborg skulle det inte vara ett problem, bara att lämna dem en tidig morgon i något lämpligt område där det periodvis är bly i luften.

Permalänk
Medlem

Och mitt gnäll för dagen - det finns aldrig nog många USB-portar på en dator. Och det är alltid fel USB-kontakt man sitter med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ehsnils:

Och mitt gnäll för dagen - det finns aldrig nog många USB-portar på en dator. Och det är alltid fel USB-kontakt man sitter med.

Lifehacket med att vända kontakten tre gånger hjälper heller inte?

Permalänk
Medlem

Blir lite trött, bor i trollhättan och typ två nätter i rad så bränner folk massa bilar... förra året så brändes det typ 50 stycken eller något... Känns så ONÖDIGT!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Hade det varit i Göteborg skulle det inte vara ett problem, bara att lämna dem en tidig morgon i något lämpligt område där det periodvis är bly i luften.

Det finns också vissa återvinningscentraler som tar emot hela hjul respektive enbart däck här.

Permalänk
Inaktiv

Jag har inget gubbgnäll så postar detta istället, tycker det kvalar in ganska hyffsat: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/m1ejXp/christer-skulle-s...

"Christer, 65, skulle bara slå in födelsedagspresenten han köpt till sin dotter

Men vid inslagningshörnan på Elgiganten blev han rejält överraskad.

– Det var fyra rullar julklappspapper med bara tomtar och snö, säger han."

Oh noes...

"– Det var väl det papper de hade. Men jag kan tycka att det är lite respektlöst att anta att kunden ska stå mitt i högsommaren och slå in saker med julpapper."

Nej nu jävlar! Men Aftonbladet är på hugget: "Aftonbladet har sökt Elgiganten."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Jag har inget gubbgnäll så postar detta istället, tycker det kvalar in ganska hyffsat: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/m1ejXp/christer-skulle-s...

"Christer, 65, skulle bara slå in födelsedagspresenten han köpt till sin dotter

Men vid inslagningshörnan på Elgiganten blev han rejält överraskad.

– Det var fyra rullar julklappspapper med bara tomtar och snö, säger han."

Oh noes...

"– Det var väl det papper de hade. Men jag kan tycka att det är lite respektlöst att anta att kunden ska stå mitt i högsommaren och slå in saker med julpapper."

Nej nu jävlar! Men Aftonbladet är på hugget: "Aftonbladet har sökt Elgiganten."

Jag är mest chockad över att detta kan bli en nyhet i en av våra större dagstidningar. Både Aftonbladet och Expressen är rent skräp men tyvärr tittar jag in på Aftonbladet ett antal gånger varje dag då jag inte hittat någon som är bättre.

Man är också van med formatet. Har testat olika sidor men finns ändå inget som är bättre och det är riktigt tragiskt.
Nu kommer någon börja ropa Times eller andra utländska nyhetssidor men jag vill läsa mina nyheter på svenska. Tar gärna emot tips.

Skrivet av Chromatic:

Blir lite trött, bor i trollhättan och typ två nätter i rad så bränner folk massa bilar... förra året så brändes det typ 50 stycken eller något... Känns så ONÖDIGT!

Alla vet vi vilka de är men de är värre än att säga namnet Voldemort.
Håller med om att sånt är så tråkigt men tyvärr tycks våra politiker och poliser tycka det är ok.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Varför är det så krångligt göra sig av med gamla bildäck?

Har ett gäng gamla däck på fälg i ett uthus, riktigt gamla däck utan tillhörande bil. Återvinningen vill inte ha dem, Ragnsells vill inte ha dem därför att det är för få och hänvisar till däckfirma där de är köpta men vi vet ju inte var de är köpta eller ens till vilken bil de en gång hört. Däckfirmorna vill inte ha dem på fälg utan det ska i så fall vara separerat, annars skulle de ha betalt för att ta emot dem. Min sambo som ringde till Ragnsells tröttnade på allt jidder och att det ska vara så märkvärdigt att göra det rätta och sa lite bitskt att det är ju inte så konstigt att folk lämnar däck i skogen och det kanske är så man ska göra. Men det rekommenderade förstås inte Ragnsells (inget vi ska göra heller). Så de får väl ligga kvar till jag tröttnar och gör mig av med dem på något fult sätt efter att solen gått ner.

Irriterande.

Lite som när jag var på IKEA i helgen för att hämta upp ett kolli vi glömde förra gången.
Det finns ingen streckkod på det paketet så kunde lika gärna ha bara tagit med det och betalat för de andra grejerna jag köpte men nej jag sa till killen i kassan hur det låg till, Han skickar mig tillbaka till kundtjänsten vid plocklagret där vi fick vänta i kö i typ 5 minuter som skickat mig vidare till kundtjänst efter kassorna där vi fick vänta i 20 minuter på att allt skulle fixas..

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Tror du? Kanske kan vara nåt, tack för tipset!

Är det gamla rostiga plåtfälgarna med otjänliga däck på är det nog svårt att bli av med dem, men samtidigt kan du lägga ut på facebook utan kostnad, bortsett från de tre minuterna det tar att fota, skriva en beskrivning och lägga ut upp.

På vår återvinningscentral (Trollhättan) kan vi lämna däck på fälg men det kostar någon femtiolapp per däck om jag minns rätt. Trodde det var standard, det ligger ju i kommunens intresse att ta emot folks skräp så de inte hamnar i naturen.

Skrivet av anon5930:

Jag har inget gubbgnäll så postar detta istället, tycker det kvalar in ganska hyffsat: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/m1ejXp/christer-skulle-s...

"Christer, 65, skulle bara slå in födelsedagspresenten han köpt till sin dotter

Men vid inslagningshörnan på Elgiganten blev han rejält överraskad.

– Det var fyra rullar julklappspapper med bara tomtar och snö, säger han."

Oh noes...

"– Det var väl det papper de hade. Men jag kan tycka att det är lite respektlöst att anta att kunden ska stå mitt i högsommaren och slå in saker med julpapper."

Nej nu jävlar! Men Aftonbladet är på hugget: "Aftonbladet har sökt Elgiganten."

Och sen har vi sådana som jag som tycker det är roligt att ge bort sommarpresenter med julpapper. Jag har i och för sig inte tänkt så mycket på om mottagaren tycker det är lika roligt men men.

Skrivet av Stefflo:

Alla vet vi vilka de är men de är värre än att säga namnet Voldemort.

Jag förstår vart det du säger kommer ifrån men samtidigt blir jag lite less på att höra det. Man får säga att de som bränner bilar är invandrare. Däremot ska man inte säga att invandrare bränner bilar. En liten skillnad i ord men med jävligt stor skillnad i betydelse.

Visst finns det alltid någon som kommer bli upprörd ifall man säger ”jag såg vilka som brände bilarna, de var invandrare” men bara för att det finns några högljudda personer så betyder det inte deras åsikter står för befolkningen.

(Det är gubbgnällstråden trots allt )

Med vänlig hälsning, en som står långt ut på den politiska vänsterskalan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Nej nu jävlar! Men Aftonbladet är på hugget: "Aftonbladet har sökt Elgiganten."

Afflonbluddret är fan sämst av allt, typ. Rena skittabloiden. Man får banne mig ha noll yrkesstolthet som journalist om man skriver raden ovan om julgranspapper mitt i sommaren. Fast skribenten kanske anställts rakt från Svensk Damtidning, typ...

Har inte köpt en pappersblaska på en tio-femton år nu och jag saknar det inte ens längre, jag bara avskyr så rent usla som de blivit. Man kommer ihåg en tid då sidorna var mer text än bilder, och löpsedlarna meddelade nyheter istället för sensationalistiskt skvaller och skrämselrubriker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag förstår vart det du säger kommer ifrån men samtidigt blir jag lite less på att höra det. Man får säga att de som bränner bilar är invandrare. Däremot ska man inte säga att invandrare bränner bilar. En liten skillnad i ord men med jävligt stor skillnad i betydelse.

Visst finns det alltid någon som kommer bli upprörd ifall man säger ”jag såg vilka som brände bilarna, de var invandrare” men bara för att det finns några högljudda personer så betyder det inte deras åsikter står för befolkningen.

(Det är gubbgnällstråden trots allt )

Med vänlig hälsning, en som står långt ut på den politiska vänsterskalan.

Personligen har jag faktiskt inget emot "dom". Jag tycker snarare synd om dessa personer, vi har behandlat dom som skit, slängt in dom alla i samma stadsdel och segregerat oss från dom. Klart som fan man får problem, men det är inte deras fel. Jag önskar vi alla kunde leva i samvaro med varandra :'(

Med det sagt så hoppas jag bara att ingen blev skadad denna gången... Jag kan bara ge en eloge till poliserna här i Trollhättan som måste kämpa inte bara med "vanlig" brottslighet utan att praktiskt taget bli förnedrade och förolämpade och får smällare och andra olagliga "bangers" kastade på sig... Dom är dom riktiga hjältarna. <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MadMantiz:

Varför är det så krångligt göra sig av med gamla bildäck?

Har ett gäng gamla däck på fälg i ett uthus, riktigt gamla däck utan tillhörande bil. Återvinningen vill inte ha dem, Ragnsells vill inte ha dem därför att det är för få och hänvisar till däckfirma där de är köpta men vi vet ju inte var de är köpta eller ens till vilken bil de en gång hört. Däckfirmorna vill inte ha dem på fälg utan det ska i så fall vara separerat, annars skulle de ha betalt för att ta emot dem. Min sambo som ringde till Ragnsells tröttnade på allt jidder och att det ska vara så märkvärdigt att göra det rätta och sa lite bitskt att det är ju inte så konstigt att folk lämnar däck i skogen och det kanske är så man ska göra. Men det rekommenderade förstås inte Ragnsells (inget vi ska göra heller). Så de får väl ligga kvar till jag tröttnar och gör mig av med dem på något fult sätt efter att solen gått ner.

Irriterande.

Kommunen är det som är ansvarig så hör av dig till dem. Ragnsells är bara ett företag och skiter i om du slänger de i skogen.

Skrivet av crew seven:

Har du kollat appen tiptapp? Kostar några hundralappar men dom kommer och hämtar det du vill bli av med.

Kommer och hämtar, och slänger i skogen åt en?

Permalänk

Mamma jag är kränkt.

Jag var inne på en av sveriges största lågpris butik som är känd usel kvalite, inkompetent personal som de enbart har anställd för att de får lönebidrag etc. Kollade runt lite, kände inte ens i en vara fysisk. Kände att jag behövde gå till toalett så jag gick ut genom kassan och förbi deras larmskydd. Inga problem. Sedan gick jag rakt in på toaletten högst 1minut och därefter skulle fortsätta handla. Då stoppade kassören mig och bad mig vissa fickorna inför alla som stod i kön, i dessa fickor hade jag en mobiltelefon och nycklar. Ja det var precis allt. Kassören stirrade på mig som att jag borde klä av mig för jag hade nog tejpat fast något på benen eller något.

Jag hade kläder för runt 3000kr på mig är en medelsåldersman och tjänar nog mer än än han i kassan och hans fru tillsammans.

Det jag inte fattar är vad de tror jag har snott? Och varför jag då inte skulle gå raka vägen ut om jag ändå redan har passerat kassan och deras larmsystem.

När jag kollar i butiken så visst har de dyra saker som väger runt 20kg och volym på 1 kubicmeter, kanske hade han i kassan lite problem med ögonmåtet och trodde jag hade en sådan i fickan.

Vad jag kan se i butiken så har de i princip inget för över 100kr liggande ute som hade fått plats i min ficka och det är rimligt att en medelålders man med märkeskläder sätter in storstöten och snor detta?

Det första med kränkt. Så är det mer ett skämt, jag tycker det är bra att butiker har rättigheter. Men det får ju vara någon logik i det hela. De måste ju först ha något pyttelite värt att sno om man enbart har 2st byxfickor som redan har en mobil och nycklar. Och jag sitter och funderar på vad de tror jag har snott? Kan det kanske ha varit en tvål från deras pisoar? Hade jag haft en jacka på mig så hade man ju haft plats för saker större än ett AA batteri som jag nu högst skulle ha plats med i fickan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chromatic:

Personligen har jag faktiskt inget emot "dom". Jag tycker snarare synd om dessa personer, vi har behandlat dom som skit, slängt in dom alla i samma stadsdel och segregerat oss från dom. Klart som fan man får problem, men det är inte deras fel. Jag önskar vi alla kunde leva i samvaro med varandra :'(

Med det sagt så hoppas jag bara att ingen blev skadad denna gången... Jag kan bara ge en eloge till poliserna här i Trollhättan som måste kämpa inte bara med "vanlig" brottslighet utan att praktiskt taget bli förnedrade och förolämpade och får smällare och andra olagliga "bangers" kastade på sig... Dom är dom riktiga hjältarna. <3

Slängt in?

Vi tillämpar fri bosättning, vilket har kritiserats både en och hundra gånger eftersom det ger just den här effekten. Segregation är vad du får när människor får välja själva, om du inte håller med kan du ju börja med att flytta på dig själv.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Mamma jag är kränkt.

Jag var inne på en av sveriges största lågpris butik som är känd usel kvalite, inkompetent personal som de enbart har anställd för att de får lönebidrag etc. Kollade runt lite, kände inte ens i en vara fysisk. Kände att jag behövde gå till toalett så jag gick ut genom kassan och förbi deras larmskydd. Inga problem. Sedan gick jag rakt in på toaletten högst 1minut och därefter skulle fortsätta handla. Då stoppade kassören mig och bad mig vissa fickorna inför alla som stod i kön, i dessa fickor hade jag en mobiltelefon och nycklar. Ja det var precis allt. Kassören stirrade på mig som att jag borde klä av mig för jag hade nog tejpat fast något på benen eller något.

Jag hade kläder för runt 3000kr på mig är en medelsåldersman och tjänar nog mer än än han i kassan och hans fru tillsammans.

Det jag inte fattar är vad de tror jag har snott? Och varför jag då inte skulle gå raka vägen ut om jag ändå redan har passerat kassan och deras larmsystem.

När jag kollar i butiken så visst har de dyra saker som väger runt 20kg och volym på 1 kubicmeter, kanske hade han i kassan lite problem med ögonmåtet och trodde jag hade en sådan i fickan.

Vad jag kan se i butiken så har de i princip inget för över 100kr liggande ute som hade fått plats i min ficka och det är rimligt att en medelålders man med märkeskläder sätter in storstöten och snor detta?

Det första med kränkt. Så är det mer ett skämt, jag tycker det är bra att butiker har rättigheter. Men det får ju vara någon logik i det hela. De måste ju först ha något pyttelite värt att sno om man enbart har 2st byxfickor som redan har en mobil och nycklar. Och jag sitter och funderar på vad de tror jag har snott? Kan det kanske ha varit en tvål från deras pisoar? Hade jag haft en jacka på mig så hade man ju haft plats för saker större än ett AA batteri som jag nu högst skulle ha plats med i fickan.

Fast vad du har för kläder på dig har ingen betydelse i sammanhanget. Tror du alla snattare ser ut som lodisar? De såg något som såg suspekt ut och agerade utifrån det. Folk snattar de mest underliga saker, en del gör det tvångsmässigt.

Som bussförare kan jag säga att det finns ingen grupp som tjafsar så mycket om biljetten som medelålders män i kostym, de som verkligen borde ha råd att betala. Vad jag vill säga med det är att dyra kläder egentligen inte säger något.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Mamma jag är kränkt.

Jag var inne på en av sveriges största lågpris butik som är känd usel kvalite, inkompetent personal som de enbart har anställd för att de får lönebidrag etc. Kollade runt lite, kände inte ens i en vara fysisk. Kände att jag behövde gå till toalett så jag gick ut genom kassan och förbi deras larmskydd. Inga problem. Sedan gick jag rakt in på toaletten högst 1minut och därefter skulle fortsätta handla. Då stoppade kassören mig och bad mig vissa fickorna inför alla som stod i kön, i dessa fickor hade jag en mobiltelefon och nycklar. Ja det var precis allt. Kassören stirrade på mig som att jag borde klä av mig för jag hade nog tejpat fast något på benen eller något.

Jag hade kläder för runt 3000kr på mig är en medelsåldersman och tjänar nog mer än än han i kassan och hans fru tillsammans.

Det jag inte fattar är vad de tror jag har snott? Och varför jag då inte skulle gå raka vägen ut om jag ändå redan har passerat kassan och deras larmsystem.

När jag kollar i butiken så visst har de dyra saker som väger runt 20kg och volym på 1 kubicmeter, kanske hade han i kassan lite problem med ögonmåtet och trodde jag hade en sådan i fickan.

Vad jag kan se i butiken så har de i princip inget för över 100kr liggande ute som hade fått plats i min ficka och det är rimligt att en medelålders man med märkeskläder sätter in storstöten och snor detta?

Det första med kränkt. Så är det mer ett skämt, jag tycker det är bra att butiker har rättigheter. Men det får ju vara någon logik i det hela. De måste ju först ha något pyttelite värt att sno om man enbart har 2st byxfickor som redan har en mobil och nycklar. Och jag sitter och funderar på vad de tror jag har snott? Kan det kanske ha varit en tvål från deras pisoar? Hade jag haft en jacka på mig så hade man ju haft plats för saker större än ett AA batteri som jag nu högst skulle ha plats med i fickan.

De har ingen rätt att hålla kvar dig bara för att de misstänker något, olaga frihetsberövande blir det och fängelse för den som gör det. Säg bara nej tack och gå därifrån, du behöver inte visa någonting.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Fast vad du har för kläder på dig har ingen betydelse i sammanhanget. Tror du alla snattare ser ut som lodisar? De såg något som såg suspekt ut och agerade utifrån det. Folk snattar de mest underliga saker, en del gör det tvångsmässigt.

Som bussförare kan jag säga att det finns ingen grupp som tjafsar så mycket om biljetten som medelålders män i kostym, de som verkligen borde ha råd att betala. Vad jag vill säga med det är att dyra kläder egentligen inte säger något.

Instämmer helt att finklädda personer också kan sno. Där tjuvar kan klä upp sig för att de tror de blir mindre misstänkta.

Det jag framförallt reagerar på är att det finns "absolut inget av värde" att sno i butiken som finns plats i mina fickor. De som snor brukar ha plats att stoppa in sakerna någonstans.

Det är lite som att gå in i systembilaget med tajta jeans med tshirt och sedan för att tömma fickorna för man ha snott vadå? Ja, de har dyra vinflaskor på systemet, men lycka till att få in dessa i byxfickorna. Exakt samma med denna butik, inget litet "av värde" finns ej ute i butiken.

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av Aphex:

De har ingen rätt att hålla kvar dig bara för att de misstänker något, olaga frihetsberövande blir det och fängelse för den som gör det. Säg bara nej tack och gå därifrån, du behöver inte visa någonting.

Fast om man är en normal funtad människa och inte har gjort något visar man vad man har i sina fickor blir lite irriterad och går där i från.

Tänk om inte alla gnällspikar hade fått igenom nedläggningen av REVA projektet vad bra det hade varit.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

De har ingen rätt att hålla kvar dig bara för att de misstänker något, olaga frihetsberövande blir det och fängelse för den som gör det. Säg bara nej tack och gå därifrån, du behöver inte visa någonting.

Jag känner till detta mycket väl. Frågan är dock varför bråka. Speciellt i en butik som jag i olika anledningar måste handla hos då inget alternativ finns.

Angående ej bråka så har jag medvetet ej skrivit vilket företag. För då skapar jag ett "bråk".

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon5930:

"– Det var väl det papper de hade. Men jag kan tycka att det är lite respektlöst att anta att kunden ska stå mitt i högsommaren och slå in saker med julpapper."

Det tidiga julklappsköpande slår nya rekord. Jag ger mig den på att butiken även spelade Bjällerklang och Jultomtens Verkstad. Oktober är annars det tidigaste jag sett när jag bodde i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Varför är det så krångligt göra sig av med gamla bildäck?

Har ett gäng gamla däck på fälg i ett uthus, riktigt gamla däck utan tillhörande bil. Återvinningen vill inte ha dem, Ragnsells vill inte ha dem därför att det är för få och hänvisar till däckfirma där de är köpta men vi vet ju inte var de är köpta eller ens till vilken bil de en gång hört. Däckfirmorna vill inte ha dem på fälg utan det ska i så fall vara separerat, annars skulle de ha betalt för att ta emot dem. Min sambo som ringde till Ragnsells tröttnade på allt jidder och att det ska vara så märkvärdigt att göra det rätta och sa lite bitskt att det är ju inte så konstigt att folk lämnar däck i skogen och det kanske är så man ska göra. Men det rekommenderade förstås inte Ragnsells (inget vi ska göra heller). Så de får väl ligga kvar till jag tröttnar och gör mig av med dem på något fult sätt efter att solen gått ner.

Irriterande.

Tekniskt sett så är det ju väldigt enkelt, man lämnar det till däckfirman och betalar. Så blev jag av med mina gamla däck på fälg.

Permalänk
Medlem

Min bil läcker styrservoolja lyckats identifiera att det är precis där man pressat slang och koppling. Tyvärr så hänger hela skiten ihop så man måste byta hela jävla slingan som är ett jävla jobb, hade man haft kopplingar man kunnat lossat hade jag bara behövt byta första delen som är 20 cm slang typ.

Ni som jobbar som bilmekaniker dagligen måste ju vara lagom less på hur allt är placerat osv skruva ner 48 prylar för att lossa på en bult tänk om någon hade satt bulten åt andra hållet istället osv gnäller

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av MadMantiz:

Varför är det så krångligt göra sig av med gamla bildäck?

Har ett gäng gamla däck på fälg i ett uthus, riktigt gamla däck utan tillhörande bil. Återvinningen vill inte ha dem, Ragnsells vill inte ha dem därför att det är för få och hänvisar till däckfirma där de är köpta men vi vet ju inte var de är köpta eller ens till vilken bil de en gång hört. Däckfirmorna vill inte ha dem på fälg utan det ska i så fall vara separerat, annars skulle de ha betalt för att ta emot dem. Min sambo som ringde till Ragnsells tröttnade på allt jidder och att det ska vara så märkvärdigt att göra det rätta och sa lite bitskt att det är ju inte så konstigt att folk lämnar däck i skogen och det kanske är så man ska göra. Men det rekommenderade förstås inte Ragnsells (inget vi ska göra heller). Så de får väl ligga kvar till jag tröttnar och gör mig av med dem på något fult sätt efter att solen gått ner.

Irriterande.

Får man inte lämna däck på återvinningen längre ? Norpade ett par däck på plåtfälg för ett par år sedan på den lokala återviningen (frågade om lov) när jag skulle sälja en bil där däck + fälgar var värda mer än bilen eftersom den hade rasat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Har du kollat appen tiptapp? Kostar några hundralappar men dom kommer och hämtar det du vill bli av med.

Du menar att man ska betala för att någon annan kastar dem i skogen? För de kommer rimligen ha samma problem att bli av med dem, om det nu är på det viset där gubbgnällaren bor.

Tillägg: Anledningen till att däckfirmorna inte vill ha dem på fälg, gratis, är att de måste kränga av dem (=arbete) då däcken bara hämtas av branschens återvinningsbolag utan fälg.

https://www.sdab.se/om-oss/vanliga-fraagor/varfoer-faar-man-i...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Jag förstår vart det du säger kommer ifrån men samtidigt blir jag lite less på att höra det. Man får säga att de som bränner bilar är invandrare. Däremot ska man inte säga att invandrare bränner bilar. En liten skillnad i ord men med jävligt stor skillnad i betydelse.

Visst finns det alltid någon som kommer bli upprörd ifall man säger ”jag såg vilka som brände bilarna, de var invandrare” men bara för att det finns några högljudda personer så betyder det inte deras åsikter står för befolkningen.

(Det är gubbgnällstråden trots allt )

Med vänlig hälsning, en som står långt ut på den politiska vänsterskalan.

Håller med om att de två meningarna med sån liten förändring är två skilda saker. Problemet är inte alla utan några få men tyvärr så räcker det att man blir negativ till mycket mer.
Samma sak när man läser om att svenskar inte är omtyckta i vissa turistorter för att de svinar och gör sattyg så vi är absolut inte de bästa människorna heller.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

kubicmeter,

Nu blir jag gubbkränkt när du som påstått medelålders man väljer att skriva "kubikmeter" med halvanglofierad stavning istället för m³.

Alt+0179 => ³.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snody:

Nu blir jag gubbkränkt när du som påstått medelålders man väljer att skriva "kubikmeter" med halvanglofierad stavning istället för m³.

Alt+0179 => ³.

Eller med 'm[sup]3[/sup]' => m3

Permalänk
Skrivet av Snody:

Nu blir jag gubbkränkt när du som påstått medelålders man väljer att skriva "kubikmeter" med halvanglofierad stavning istället för m³.

Alt+0179 => ³.

heh . Jag har nu ingen tillgång till dator, skriver enbart svenska privat. Suger för övrigt på stavning.

Som sagt jag är inte ett kränkt över händelsen mer än att jag tycker det är bizzart när jag ej ens hade plats för något för över 100kr i butiken att sno. .

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kommunen är det som är ansvarig så hör av dig till dem. Ragnsells är bara ett företag och skiter i om du slänger de i skogen.
Kommer och hämtar, och slänger i skogen åt en?

Vi kollade med Ragnsells på ren reflex, men visst borde det vara kommunen som kan svara på det. Har pratat med kommunen och de hänvisar till däckfirmorna och de tar ju emot, men då ska däck och fälg vara separerade och det måste man bekosta själv. Kommunen hade inget svar på hur frågan att det kommer däck på fälg i skog och mark ska lösas men de höll med om att det var ett problem men inget som måste lösas. De hänvisade till Vakin, ett kommunalt bolag som håller på med återvinning och driver återvinningen i stan. Hon på kommunens miljöavdelning menade att deras uppgift var utföra tillsyn på verksamheter och städa på kommunens mark och ta emot anmälningar på nedskräpningar. I praktiken innebär det ju att slänger man skräp på kommunens mark så bekostar kommunen uppstädningen men det kan bli polisanmälan som inte leder någonstans ifall avfallet ej går att identifiera. Hon tyckte inte det var helt bra men tyckte inte bildäck var så stort problem i skogen (?). Det var mer annat som var större problem.

Skrivet av keyser:

Tekniskt sett så är det ju väldigt enkelt, man lämnar det till däckfirman och betalar. Så blev jag av med mina gamla däck på fälg.

Ja det går ju givetvis, det är väl mest det gubbgnället handlar om här att det ska kosta pengar att göra det rätta för miljön. Bilbatterier går ju lämna in gratis och allt annat på bilen också vad jag förstår.

Skrivet av raGGGe:

Får man inte lämna däck på återvinningen längre ? Norpade ett par däck på plåtfälg för ett par år sedan på den lokala återviningen (frågade om lov) när jag skulle sälja en bil där däck + fälgar var värda mer än bilen eftersom den hade rasat.

Inte här i Umeå, kollade med dem via telefon och det var det som drog igång funderingarna.

Skrivet av ztenlund:

Du menar att man ska betala för att någon annan kastar dem i skogen? För de kommer rimligen ha samma problem att bli av med dem, om det nu är på det viset där gubbgnällaren bor.

Tillägg: Anledningen till att däckfirmorna inte vill ha dem på fälg, gratis, är att de måste kränga av dem (=arbete) då däcken bara hämtas av branschens återvinningsbolag utan fälg.

https://www.sdab.se/om-oss/vanliga-fraagor/varfoer-faar-man-i...

Jo exakt, det var det svaret vi fick också. De vill ha däck+fälg separata och det förstår jag om inte kommunen betalar dem för miljöarbetet. När firmorna som har rätt grejer och kunskap tycker det är för mycket arbete för att göra det så blir det ännu jobbigare för en privatperson. I praktiken uppmuntrar detta upplägg till olydnad. De flesta har väl råd men ett kvalitetsgubbgnäll ska ju handla om små saker att reta sig på.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)