Webhallen vill inte hedra/stå upp för överenskommelse/sitt misstag

Permalänk
Medlem

Webhallen vill inte hedra/stå upp för överenskommelse/sitt misstag

Hej

Försökt att beskriva följande case utförligt för att ge så mycket info som möjligt.

Jag har haft en diskussion med Webhallen ett tag, och de jag skrivit med via deras support vägrar hittills att stå upp för vad vi kom överens om/kompensera vad som gick fel. Med tanke på det som hänt och att det dragit ut på tiden trodde jag verkligen att de skulle göra det, och jag blev rätt förvånad när de inte gjorde det. Och arg/besviken. Nedan redogör jag för händelseförloppet; det behöver väl egentligen inte skrivas, men detta är såklart ur mitt perspektiv och vad jag gjort hittills. Fundera gärna på hur ni hade reagerat, och om ni tycker att mina åsikter är rimliga, eller om jag ska släppa detta samt avstå från dem framöver samt rekommendera andra butiker.

Den 18:e juni beställer jag, åt en annan person ("mottagaren") en TV, Philips 2020 55" LED-TV 55PUS9435 för 5859:-. Detta är en fyndvara klass 1, vilket priset avspeglar. Mottagaren vill ha en ny TV, men har begränsad budget för detta. Denne tänkte från början köpa något random skräp från NoN/Elgiganten/motsvarande, men jag övertalade att avvakta och ge mig möjlighet att hitta en betydligt bättre TV för c:a max 6k. Därefter letade jag ett antal veckor och lade ett gäng timmar att då och då kika på fyndvaror, outlets etc. Tills jag fann denna, vilket jag tyckte verkade perfekt. Inbyggd soundbar så att ljudet är betydligt bättre än utan (utan att ta extra plats som inte finns) och som man kan använda som musikspelare även. Rätt storlek, det är vad som får plats; ambilight som gör bilden lite "fylligare" och väger upp den billigare panelen, Android-operativsystem som ger fler möjligheter att installera egna appar m.m.m.

Den 22:a juni (har jag för mig) ska leverans ske. Mottagaren har bokat frakt av Airmee, men genom dem går det inte att ange tid (såklart) så det är hemleverans mellan 17-22 eller något sådant. Mottagaren som inte har flextid får planera om lite inför detta, stressa hem etc. Leveransen dröjer dock. Airmee meddelar att den är försenad. Det dröjer än mer och därefter hävdar Airmee (om jag minns rätt, jag fick inte dessa sms) att den inte hinner levereras denna dag, utan att mottagaren får boka om. Men innan mottagaren hinner göra detta får jag mail från Webhallen (dagen efter) att paketet skadats under leverans och att de löser mig som kund. Med tanke på hur det såg ut när Airmee levererade min LG oled 65CX från Webhallen (också) är jag inte förvånad över att de har sönder leveransen, men jag behöver inte gå in på detaljer här om det. Blir bara lack på Airmee's dåliga kommunikation och lögner här till att börja med.

Så den 23:e juni svarar jag på mejlet att det var tråkigt etc etc. I slutet på mitt mejl skriver jag "Kan ni undersöka om det bara är en kartongskada? I sådant fall är [XXX]/vi fortfarande intresserade. Om inte, kan ni avisera om ni får in någon liknande TV alternativt ge en liten rabatt på samma TV fast ny och så kanske jag kan sponsra [XXX] med mellanskillnaden till denna?". Webhallen svarar med att: "Jag kan absolut undersöka, men tyvärr kommer den processen att dröja en stund då vi måste undersöka internt och sköta en reklamation mot airmee angående detta.". De erbjuder även en mindre kompensation som alternativ, men jag avböjer då jag är intresserad av TV främst.

Över två veckor senare, den 9:e juli, får jag svar att TV:n fungerar men att kartongen är "definitivt kvaddad". De har startat upp TV:n och inga synliga panelskador eller annat finns. Jag får frågan "Är detta något ni fortfarande är intresserade av?" vilket jag ett par dagar senare svarar att det är jag. Frågar lite om frakt, hur det blir nu utan kartong etc. men de säger att det ska gå bra och skickas "precis som ni beställda förra". Detta är såklart lite oroande, men det får jag väl ta då det inte finns några andra alternativ.

Samma dag som jag svarar får jag en länk skickad till mig för att köpa TV:n. Nu är en fyndvara klass 2 och har lags upp för c:a 5200:- (jag minns inte exakt priset, men har för mig att det var strax under detta). Och här går det rejält snett nästa gång, denna länk har Webhallen publicerat öppet. Detta gör att när jag kommer hem från jobbet och ringer mottagaren för att beställa TV:n igen är den borta. Här försvinner mitt tålamod och jag blir rejält förbannad, men att detta måste vi såklart kunna lösa nästa dag. Jag fick alltså inte ens en chans att kunna köpa produkten.

Så nästa dag ringer jag Webhallens support direkt när de öppnar, men här tar det stopp. Jag ber dem att makulera ordern så att jag kan beställa den, men det kan de inte göra då den redan är borta från lagret (det gick fort). Ber dem att kontakta fraktbolaget då och be dem byta leveransadress. Det går tydligen inte heller, denna TV är "borta". Frågar hur de tänkt att stå upp för denna överenskommelse som vi haft, och det vet de inte. Påpekar att det finns många av dessa TV-apparater kvar (dock inte fyndvaror då), men de vill inte hedra överenskommelsen och sälja dessa till motsvarande pris. Eller, personen säger att de inte "kan göra det", vilket är inte stämmer då absolut är någonting de kan men uppenbarligen inte vill. Ett företag kan sälja vad de vill, till vem som helst för vad som helst inom lagens ramar. Här är det inget problem. Vi kommer fram till att det är bättre att ta detta via mejl då personen jag pratar med inte kan erbjuda någon lösning eller annat på plats.

Efter några dagar får jag ett kort mejl där de skriver "[...] och vad vi kom fram till är att vi kan erbjuda en snarlik, i detta fall [...]" Philips 2019 55" LED-TV 55PUS6754 för 5578:- (istället för original-priset 6489:-). Först tror jag att de skojar med mig alternativt har skrivit fel - här erbjuder de alltså en betydligt sämre TV till ett högre pris än den offert de givit mig innan och som jag accepterat. Jag svarar mot slutet av arbetsdagen: "Tack för erbjudandet, men denna TV är nästan ren budgetklass alternativt åtminstone ett par klasser under 55PUS9435. Främst saknar den inbyggd soundbar (vilket jag sade i samtalet var något jag letade efter) vilket ger den betydligt sämre ljud i främst lägre frekvenser (alltså, den har en svag bas), sedan har den även mycket äldre HDMI-version, en helt annan paneltyp, ett annat operativsystem, saknar flera appar samt möjlighet att lägga till vissa sådana då den inte har Android som operativsystem (vilket den andra har) och är en äldre årsmodell (den nya versionen av denna TV är 55PUS7906, vilken ni verkar få in nu i veckorna) m.m. Den har genomgående sämre betyg på flera sajter, så jag skulle inte säga att den motsvarar den andra TV:n speciellt mycket mer än till storleken och att den har ambilight. Det är väl brukligt att när man gör ett misstag att man ger ett lika bra, eller bättre, erbjudande tillbaka. Inte ett sämre erbjudande till ett högre pris (5578 vs ~5200). Enligt uppgift var ingenting fel på den andra TV, mer än att kartongen var "definitivt kvaddad". Kartongen och ev. skyddsemballage har dock inget direkt värde förutom under frakt (och då främst från grossist till detaljist), utan det är ju TV:n som är intressant.".

Därtill uttrycker jag att jag både är besviken och förvånad över deras agerande, det finns mängder kvar av denna TV och med tanke på allt strul så tycker jag att de borde stå upp för allt strul och att de får ta "smällen" för detta eller lägga den på Airmee. Det är inga stora pengar för dem (TV:n går för c:a 9000:- ny i dagsläget - gentemot klass 2 fyndvarupriset vi hade en deal om på c:a 5200), men betydligt för mottagaren. Hade jag fuckat upp hade jag bett om good will, men nu är det tvärtom. Det här handlar inte om någon felskrivning, ett publikt öppet erbjudande eller först till kvarn så länge lagret räcker etc. Utan det var en personlig överenskommelse.

Svaret blir då att de har "ingen möjlighet att fixa en likadan TV till samma pris." Så snarlik och likadan denoterade tydligen väldigt stora skillnader i betydelse. De ger mig ytterligare några erbjudanden, men prissänkningen är typ 10 % samt dessa apparater är mer budget alternativt har inte de funktioner som jag sökt efter.

Tackar nej återigen och svara att den enda TV som har samma kombo med soundbar och ambilight är OLED935-serien, men att den är alltför dyr. Ber att få utlåtande om någon annan person på supporten, men svaret blir detsamma samt att om jag är intresserad av någon annan TV kan de kika på något mer fördelaktigt pris på den. Detta har jag dock inte svarat på än, då det inte finns någon annan TV med dessa funktioner. I sådant fall får jag diskutera om allting med mottagaren från början etc etc.

Frågar även vilken Webhallen-butik som ursprungligen sålde TV:n, men får inget svar på det.

Gick slutligen förbi Webhallens butik där jag bor och frågade om input (de sålde inte TV:n). De beklagade och gav mig rådet att ligga på lite mot kundtjänst/supporten, det har jag dock gjort nu utan framgång. De tipsade även om att fråga efter vilken butik som sålde TV:n ursprungligen och kontakta dem och diskutera, men den frågan har jag inte fått svar på som nämnt.

-----

Så, det var en lång forumpost; men också ett bra tillfälle för mig att spendera 20-30 minuter med att sammanfatta allting för mig själv också.

Vad tycker ni, är jag ute och cyklar eller är det snarare Webhallen som borde sköta detta bättre samt stå upp för/hedra det vi kom överens om och som inte bara Airmee utan även de själva har felat? Vad tycker ni att jag ska göra, släppa detta eller drivfa det vidare på något sätt?

Själv har jag haft turen att ofta inte få sådana här problem vid större/dyrare inköp, men jag har aldrig varit med om att det vid de tillfällena skötts såhär dåligt. Speciellt inte när det var en process som flera veckor och där jag samt mottagaren inte gjort något fel själva.

@Webhallen

Permalänk
Medlem

Låter som en klassisk "för många kockar i soppan"-scenario. Det här är ett typiskt sådant ärende som behöver gå till Webhallens (om de har en sådan, vilket jag tänker att de bör ha) avdelning för kundrelationer, alternativt en avdelningschef eller dylikt. Om du fått frågan om du vill ha tv:n efter att den hanterats internt av Webhallen efter fraktskadan, och du tackat ja, då ska du såklart ha den.

Det jag tycker saknas här är om du fick pengarna tillbaka då TV:n hanterades av Webhallen, eller låg du ute med dessa?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Levan

Alldeles för rörigt för att jag ska försöka förstå.

Kan du inte bara redogöra kort och koncist utan känslor, tycker etc kring vad som har hänt.

Dag 1, Produkt x beställd,
Dag 8, Leverans misslyckades.....?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Enkelt sett ingås ett avtal genom att en part kommer med ett anbud (ett förslag) och en annan part med en accept (ett ja till att ingå det föreslagna). Se 1 § avtalslagen. Det finns en mängd olika typer av avtal att ingå och man kan också ingå avtal på olika vis, bland annat skriftligen eller muntligen. Huvudregeln för alla avtal är att avtal ska hållas, det vill säga att avtal är bindande för alla parter som ingått det. Det finns vanligtvis inga formkrav på avtal, ett muntligt avtal är med andra ord lika bindande som ett skriftligt avtal. // Lawline

Det kan dock vara svårt att bevisa muntliga avtal i en tvist om de inte är inspelade.

Att webhallen inte haft någon/bristande kommunikation mellan olika avdelningar är ju rätt uppenbart.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Låter som en klassisk "för många kockar i soppan"-scenario. Det här är ett typiskt sådant ärende som behöver gå till Webhallens (om de har en sådan, vilket jag tänker att de bör ha) avdelning för kundrelationer, alternativt en avdelningschef eller dylikt. Om du fått frågan om du vill ha tv:n efter att den hanterats internt av Webhallen efter fraktskadan, och du tackat ja, då ska du såklart ha den.

Det jag tycker saknas här är om du fick pengarna tillbaka då TV:n hanterades av Webhallen, eller låg du ute med dessa?

Tack för input.

På det första håller jag med, men jag fick svaret när jag bad om utlåtande från en med mer övergripande ansvar att "Vi har diskuterat eventuella lösningar med våra chefer och det som min kollega [XXX] har erbjudit per mail är vad vi kan erbjuda dig i dagens läge."

Det borde jag ha skrivit också. Den första betalningen fick vid tillbaka inom ett antal dagar. Så nej, mottagaren har inte legat ute med pengar utan när de "löste" oss som kunde innan vår nya överenskommelse så gick pengarna åter.

Skrivet av DavidtheDoom:

@Levan

Alldeles för rörigt för att jag ska försöka förstå.

Kan du inte bara redogöra kort och koncist utan känslor, tycker etc kring vad som har hänt.

Dag 1, Produkt x beställd,
Dag 8, Leverans misslyckades.....?

Ber om ursäkt att det blev lite rörigt, försökte att ta med mycket info men förstår att det kan ha blivit för mycket och att det kräver mycket av läsaren att gå igenom allt Jag kunde även ha fetat och highlight:at citaten bättre.

Borde haft en kort summering. Försöker mig på nedanför utan att gå in exakt på dagar

  1. Beställning sker av TV (fyndvara, kostar nu c:a 5800 istället för 9000)

  2. Leverans bokas till 4-5 dagar efter beställningsdatum

  3. Leverans misslyckas p.g.a. Airmee har sönder kartongen vilket de först menar är "försenad leverans" som då mottagaren ska omboka och vara hemma för under en annan eftermiddag/kväll. Jag har för mig att jag här ringer Airmee och säger att då får ni komma efter 1830 nästa gång då mottagaren inte kan ta ledigt/planera om sitt schema/byta tider med andra "hela tiden" för att de inte kan hålla sina tider. Detta kan de dock inte göra säger de. Så ingen riktigt kompensationsvilja här heller.

  4. Webhallen skriver dagen efter att de ska återbetala pengarna, samt erbjuder en liten kompensation. Jag svarar dock att de hellre får undersöka om TV:n fungerar fortfarande istället för kompensationen

  5. Lite mer än två veckor senare hör de av sig att TV:n verkar fungera och inte är skadad. Frågar om jag vill köpa den. Jag svarar ja.

  6. Webhallen skickar en länk med nytt, lägre pris (Från fyndvara klass 1 till klass 2, priset går från c:a 5800 till c:a 5200). Länken publiceras dock på deras hemsida och någon hinner köpa TV:n innan jag.

  7. Webhallen kan inte ta bort/ändra denna order, utan ger mig nya andra erbjudan som är klart sämre än vår ursprungliga överenskommelse (enligt mig). Jag svarar typ att det är väl brukligt att ge någon ett bättre erbjudande när man gjort fel, inte sämre.

  8. Går till Webhallen i min stad och pratar lite med dem, de tipsar mig om att ligga på mot kundservice samt fråga varifrån TV:n ursprungligen kom; kanske kan jag prata med denna butik också. Frågar det sistnämnda men får inget svar på det.

  9. Webhallen säger att de inget kan göra någonting (då denna TV är borta, det fanns dock sist jag kollade 30+ av denna TV kvar, dock inte som fyndvara). De ger mig att par andra erbjudanden som jag inte är intresserad av/inte motsvarar vår överenskommelse (enligt mig)

Så, lite slarvigt men long story short.

Skrivet av Necrophor:

Enkelt sett ingås ett avtal genom att en part kommer med ett anbud (ett förslag) och en annan part med en accept (ett ja till att ingå det föreslagna). Se 1 § avtalslagen. Det finns en mängd olika typer av avtal att ingå och man kan också ingå avtal på olika vis, bland annat skriftligen eller muntligen. Huvudregeln för alla avtal är att avtal ska hållas, det vill säga att avtal är bindande för alla parter som ingått det. Det finns vanligtvis inga formkrav på avtal, ett muntligt avtal är med andra ord lika bindande som ett skriftligt avtal. // Lawline

Det kan dock vara svårt att bevisa muntliga avtal i en tvist om de inte är inspelade.

Att webhallen inte haft någon/bristande kommunikation mellan olika avdelningar är ju rätt uppenbart.

Jag har samtalet inspelat samt alla mejl på min dator. Så allt kommunikation är sparad.

Den TV som vi hade kommit överens om till ett visst pris (anbudet/offerten) är dock borta (och gick tydligen inte att omdirigera konstigt nog, trots att jag kontaktade dem så fort som möjligt). Här bröt Webhallen alltså vår överenskommelse, och som du nämner var det sannolikt p.g.a. bristande kommunikation. Detta har jag dock skrivit till dem dock inte är något som ska drabba mig, att de inte kan kommunicera tydligt inom företaget få de hantera. Jag har fått en offert av dem som företag, och då bör de som företag hedra även fast individer begår fel.

Detta är heller ingen utgången TV och de har många kvar, fastän helt nya. Det enda som dock skiljer dessa mot den jag skulle köpa är att de nya har en kartong samt ev. emballage runt TV. Detta är jag dock inte intresserad av. Jag ville bara ha TV:n. Så de kan fortfarande sälja en identisk produkt, dock inte samma (om man ska vara petig). Detta vill de dock inte göra.

Jag har redan lagt rätt mycket tid och annat tjafs på detta, och tycker inte det är stort nog att göra en juridisk process av. Men samtidigt har det gått åt så mycket tid och blivit fel, inte bara en gång, att jag heller inte vill släppa det rakt av då jag är besviken, arg och förvånad över deras hantering av detta. Jag har inte riktigt gett utlopp för detta än ordentligt, men det är fan inte långt borta.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Levan:

Ber om ursäkt att det blev lite rörigt, försökte att ta med mycket info men förstår att det kan ha blivit för mycket och att det kräver mycket av läsaren att gå igenom allt Borde haft en kort summering. Försöker mig på nedanför utan att gå in exakt på dagar

  1. Beställning sker av TV (fyndvara, kostar nu c:a 5800 istället för 9000)

  2. Leverans bokas till 4-5 dagar efter beställningsdatum

  3. Leverans misslyckas p.g.a. Airmee har sönder kartongen vilket de först menar är "försenad leverans" som då mottagaren ska omboka och vara hemma för under en annan eftermiddag/kväll

  4. Webhallen skriver dagen efter att de ska återbetala pengarna, samt erbjuder en liten kompensation. Jag svarar dock att de hellre får undersöka om TV:n fungerar fortfarande istället för kompensationen

  5. Lite mer än två veckor senare hör de av sig att TV:n verkar fungera och inte är skadad. Frågar om jag vill köpa den. Jag svarar ja.

  6. Webhallen skickar en länk med nytt, lägre pris (Från fyndvara klass 1 till klass 2, priset går från c:a 5800 till c:a 5200). Länken publiceras dock på deras hemsida och någon hinner köpa TV:n innan jag.

  7. Webhallen kan inte ta bort/ändra denna order, utan ger mig nya andra erbjudan som är klart sämre än vår ursprungliga överenskommelse (enligt mig). Svarar typ att det är väl brukligt att ge någon ett bättre erbjudande när man gjort fel, inte sämre.

  8. Gå till Webhallen i min stad och pratar lite med dem, de tipsar mig om att ligga på mot kundservice samt fråga varifrån TV:n ursprungligen kom; kanske kan jag prata med denna butik också. Frågar det sistnämnda men får inget svar på det.

  9. Webhallen säger att de inget kan göra någonting (då denna TV är borta, det fanns dock sist jag kollade 30+ av denna TV kvar, dock inte som fyndvara)

Så, lite slarvigt men long story short.

Ja det var mycket tydligare.

Tyvärr levererades inte TV:n så det blir svårt att yrka på täckköp (KKöpL §30-§33). Men eventuellt kan man trycka på detta. Generellt så ska du få en "TV i samma skick" som den du utlovades och Webbis får stå för mellanskillnad.

Det kräver dock att §16 och §22 i Konsumentköplagen uppfylls.
Ta en titt där och se om det går att applicera på ditt ärende.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har inget att tillägga mer än att visa med plånboken istället nästa gång.

Jag handlar fortfarande mycket på Webhallen men tyvärr tyvärr är de otroligt usla på kundrelationer NÄR det väl strular. Jag har upplevt en hel del sjuka grejer med Webhallen vilket jag inte orkar gå in på här men de borde verkligen bli bättre på den fronten.

Dock ska jag sägas att jag blev positivt överraskad senaste gången då jag blev kompenserad där jag själv fick föreslå vilken kompensation jag önskade. Föreslog två produkter med ett totalt värde a 1.200kr och några dagar senare kom de till mitt ombud.

Så överlag, mycket dåliga men plötsligt slår blixten med även på Webhallen och logiska och bra lösningar erbjuds. Tråkigt att de väljer att bråka om så små belopp.. krävs inte mycket för att du skulle blivit riktigt nöjd och även din vän då (mottagaren).

Deras fyndvaror är i princip enda anledningen till att jag handlar på Webhallen. Riktigt bra priser ibland, speciellt med hög nivå men annars handlar jag aldrig där om jag får samma pris någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja det var mycket tydligare.

Tyvärr levererades inte TV:n så det blir svårt att yrka på täckköp (KKöpL §30-§33). Men eventuellt kan man trycka på detta. Generellt så ska du få en "TV i samma skick" som den du utlovades och Webbis får stå för mellanskillnad.

Det kräver dock att §16 och §22 i Konsumentköplagen uppfylls.
Ta en titt där och se om det går att applicera på ditt ärende.

Om det TS säger stämmer har @Webhallen och TS ingått ett avtal om att köpa en produkt till ett specifikt pris. Att Webhallen väljer att, pga bristande intern kommunikation, att sälja den varan till en annan kund löser inte Webhallen från sitt avtal med TS och skall således leverera motsvarande produkt till avtalat pris.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja det var mycket tydligare.

Tyvärr levererades inte TV:n så det blir svårt att yrka på täckköp (KKöpL §30-§33). Men eventuellt kan man trycka på detta. Generellt så ska du få en "TV i samma skick" som den du utlovades och Webbis får stå för mellanskillnad.

Det kräver dock att §16 och §22 i Konsumentköplagen uppfylls.
Ta en titt där och se om det går att applicera på ditt ärende.

Tack för den juridiska input:en.

Jag är inte jurist själv, men har inte så stort problem att läsa sådan text och känner flera jurister. Men tiden det skulle ta för mig att sätta mig in i alla detaljer, samt dra detta... det är inte riktigt värt det. Även fast x-antal tusenlappar är en del pengar både för mig samt mottagaren med våra nuvarande ekonomi, så går det att fortsätta spara några månader till. Utan det enda jag kan göra om Webhallen fortfarande inte vill ge en rimlig kompensation - t.o.m. att stå upp för det vi kom överens vilket inte är omöjligt och själv ta på sig ekonomin, vilket inte är mycket pengar för dem - är att "rösta med fötterna" samt ge feedback och råd i alla tillfällen jag får att få människor att vända sig till ett annat företag. Detta kommer garanterat kosta betydligt mycket mer i längden än detta. Synd att de inte inser, eller bryr sig om det.

Permalänk
Medlem

Eftersom leverans inte skett som avtalat föreligger ett s.k. dröjsmål.

Här är lite om vad KKöpL har att säga om det:

"10 § Vid dröjsmål på säljarens sida får köparen hålla inne betalningen enligt 11 §. Han får välja mellan att kräva att säljaren fullgör köpet enligt 12 § och att häva köpet enligt 13 §. Dessutom får köparen kräva skadestånd av säljaren enligt 14 §."

Notera att det är köparen som väljer.

"12 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör köpet.
[S2] Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet. Om ett förhållande som nyss nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen dock kräva att säljaren fullgör köpet.
[S3] Köparen förlorar rätten att kräva att säljaren fullgör köpet, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet."

Det är inte ett oövervinnligt hinder, då Webhallen har samma modell i lager. Det blir heller inte oskäligt/orimligt bara för att det blir en förlustaffär för Webhallen. Tvivlar på att någon tvistelösande instans skulle se några tusenlappars förlust som orimligt.

"14 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
[S2] Beror dröjsmålet på någon som säljaren har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om dröjsmålet beror på en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare säljled."

Även om det beror på leverantören så kvarstår alltså rätten till ersättning, såvida inte Webhallen kan visa att felet var helt utom leverantörens kontroll (t.ex. så kan förseningar som exempelvis berott på en naturkatastrof vara ursäktliga).

"32 § Skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust, sådan prisskillnad som avses i 33 § samt annan förlust på grund av dröjsmålet eller felet.
[S2] Skadestånd enligt denna lag omfattar inte i andra fall än som avses i 31 § ersättning för förlust som köparen tillfogas genom skada på annat än den sålda varan.
[S3] Säljaren och köparen kan träffa avtal om att ersättning enligt första eller andra stycket inte skall omfatta förlust i näringsverksamhet."

"33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad."

Du kan alltså begära skadestånd för prisskillnaden vid ett s.k. täckningsköp, faktiskt eller hypotetiskt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja det var mycket tydligare.

Tyvärr levererades inte TV:n så det blir svårt att yrka på täckköp (KKöpL §30-§33). Men eventuellt kan man trycka på detta. Generellt så ska du få en "TV i samma skick" som den du utlovades och Webbis får stå för mellanskillnad.

Det kräver dock att §16 och §22 i Konsumentköplagen uppfylls.
Ta en titt där och se om det går att applicera på ditt ärende.

Frågan är ju vad som anses vara i samma skick när det handlar om en fyndvara.

Och jag tycker att den här delen i KKöpL §12 är intressant:

Citat:

Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet. Om ett förhållande som nyss nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen dock kräva att säljaren fullgör köpet.

Varan säljs med förutsättningen att det är en fyndvara (Webhallen har bara en sådan), Airmee sabbar den, Webhallen råkar sälja den... Känns litet hugget som stucket hur lagen kan tolkas här.

Personligen tycker jag att man kan ha litet förståelse för att ibland blir det fel. Visst, Webhallen tabbade sig, men hur mycket ska man kämpa för en TV?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Personligen tycker jag att man kan ha litet förståelse för att ibland blir det fel. Visst, Webhallen tabbade sig, men hur mycket ska man kämpa för en TV?

Eller så vänder man på det...hur mycket skall Webhallen kämpa för att slippa 1. hedra ett ingånget avtal och 2. ta ansvar för sitt eget misstag?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Eller så vänder man på det...hur mycket skall Webhallen kämpa för att slippa hedra ett ingånget avtal?

Just nu behöver de väl inte kämpa alls? Bollen ligger ju hos TS.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Hedersmedlem

Känns som om tiden du lagt på det här är mångt mycket mer värd än tvn.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Just nu behöver de väl inte kämpa alls? Bollen ligger ju hos TS.

Så det bör räcka med att ett företag krånglar och vägrar följa ingångna avtal och "hoppas" ingen orkar ta det vidare?
En inte alltför tilltalande aspekt ur egen synvinkel må jag säga.

Det är ju trots därför vi har dessa lagar och förordningar så att företag inte kan göra lite som de själva känner för.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Så det bör räcka med att ett företag krånglar och vägrar följa ingångna avtal och "hoppas" ingen orkar ta det vidare?
En inte alltför tilltalande aspekt ur egen synvinkel må jag säga.

Det är ju trots därför vi har dessa lagar och förordningar så att företag inte kan göra lite som de själva känner för.

Nej, det är inte så jag menar. Men om TS vill köpa den där TVn till det där priset är det nu han som måste driva på det. Kanske ger Webhallen med sig efter uppståndelse här på forumet, annars måste TS driva det vidare.

Sedan är det väl inte så clear cut som många tycker att TS har rätten på sin sida. Betydde avtalet "du ska få köpa en TV för det här priset", eller "du ska få köpa den här TVn till det här priset"? Nu verkar ju parterna ha olika åsikt om det, och då spelar det ingen roll om man tycker det förra, det krävs ytterligare insatser för att driva det hela vidare.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Necrophor:

Så det bör räcka med att ett företag krånglar och vägrar följa ingångna avtal och "hoppas" ingen orkar ta det vidare?
En inte alltför tilltalande aspekt ur egen synvinkel må jag säga.

Det är ju trots därför vi har dessa lagar och förordningar så att företag inte kan göra lite som de själva känner för.

Nä, men bara för de tavlar sig och allt blivit fel och klantigt ska de knappast behöva kompensera för nästan 4000kr, det är vinsten på 10 tv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Har inget att tillägga mer än att visa med plånboken istället nästa gång.

Jag handlar fortfarande mycket på Webhallen men tyvärr tyvärr är de otroligt usla på kundrelationer NÄR det väl strular. Jag har upplevt en hel del sjuka grejer med Webhallen vilket jag inte orkar gå in på här men de borde verkligen bli bättre på den fronten.

[...]

Det är tyvärr det alternativet som kvarstår. Jag har haft ett fåtal tillfällen det strulat med dem innan, men det har löst sig och aldrig blivit på denna nivå. Men det är så jävla krävande att hålla på som kund att ligga på och vara "jobbig" för att de/ett företag bör göra vad som är rimligt.

Och vad som är "rimligt" här är ju självklart utifrån mitt perspektiv, men jag brukar alltid försöka att vara ärlig mot mig själv och andra om vad som är rimligt. Men jag är inte ofelbar och ibland har även jag gått lite för långt. I detta fall tycker jag dock att det är långt kvar tills dess.

Skrivet av Necrophor:

Om det TS säger stämmer har @Webhallen och TS ingått ett avtal om att köpa en produkt till ett specifikt pris. Att Webhallen väljer att, pga bristande intern kommunikation, att sälja den varan till en annan kund löser inte Webhallen från sitt avtal med TS och skall således leverera motsvarande produkt till avtalat pris.

Håller med.

Skrivet av PeCe:

Eftersom leverans inte skett som avtalat föreligger ett s.k. dröjsmål.

Här är lite om vad KKöpL har att säga om det:

[...]
Du kan alltså begära skadestånd för prisskillnaden vid ett s.k. täckningsköp, faktiskt eller hypotetiskt.

Tack så mycket för info. Ja, en del av mig är rätt sugen på detta då jag kan säkert lära mig en mängd nya saker av att göra det och att jag är rätt missnöjd i dagsläget. Men man ska också välja sina strider...

Skrivet av Phod:

Frågan är ju vad som anses vara i samma skick när det handlar om en fyndvara.

Och jag tycker att den här delen i KKöpL §12 är intressant:

Varan säljs med förutsättningen att det är en fyndvara (Webhallen har bara en sådan), Airmee sabbar den, Webhallen råkar sälja den... Känns litet hugget som stucket hur lagen kan tolkas här.

Personligen tycker jag att man kan ha litet förståelse för att ibland blir det fel. Visst, Webhallen tabbade sig, men hur mycket ska man kämpa för en TV?

Ja, enligt dem var ju TV:n fullt funktionell utan några synbara skador etc. så den var i stort sett ny, fastän uppackad och lite runtflyttad. Det enda materiella (utöver känslan av att öppna en ny kartong och slita av emballaget) var att kartong saknades. Denna har dock inget direkt värde för mig.

Men jag sitter absolut i tankar i det du skriver sist - hur mycket ska man kämpa? I början var det bara ekonomin, men nu blir det mer och mer en principsak och där finns det egentligen inte gränser... jag blir ohälsosamt lack på den här typen av händelser generellt, när någonting överenskoms och så går saker fel - och ingen vill ta ansvar eller gottgöra det.

Skrivet av PeCe:

Eller så vänder man på det...hur mycket skall Webhallen kämpa för att slippa 1. hedra ett ingånget avtal och 2. ta ansvar för sitt eget misstag?

Det andra perspektivet jämfört med det som står ovan, vilket kanske är rimligare då detta är deras arbete/jobb.

Skrivet av Phod:

Just nu behöver de väl inte kämpa alls? Bollen ligger ju hos TS.

Sant, i dagsläget är det jag som inte svarat på deras sista mejl där de står fast vid sina erbjudanden. Alternativet de gett mig är att nämna en annan TV för att se om de kan ge mig ett mer "fördelaktigt" pris på denna. Om det är i linje med det andra kommer det dock inte vara intressant, men har ni förslag så hit me. Det intressanta är dock att de inte ens försökt att ge ett nytt förslag på den TV vi ursprungligen pratat om.

Skrivet av CCWarlock:

Känns som om tiden du lagt på det här är mångt mycket mer värd än tvn.

Haha inte omöjligt... det har blivit några timmar vid det här laget. Jag är dock nyexad och gjorde det ifrågasättansvärda beslutet att börja doktorera... så min nuvarande timlön är inte speciellt imponerande än. Men om en/ett par decennier har jag förhoppningsvis ökat rejält och kan skita i sådana här saker och att leta på fyndhyllor. Då ska jag fasiken unna mig att cash:a nya saker utan att vänta ett år på prisdropp. Synd bara att det inte verkar bli hos Webhallen det kommer att ske.

Skrivet av Necrophor:

Så det bör räcka med att ett företag krånglar och vägrar följa ingångna avtal och "hoppas" ingen orkar ta det vidare?
En inte alltför tilltalande aspekt ur egen synvinkel må jag säga.

Det är ju trots därför vi har dessa lagar och förordningar så att företag inte kan göra lite som de själva känner för.

Jo... håller med. Speciellt när det inte är 10k+ vi talar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Ja, enligt dem var ju TV:n fullt funktionell utan några synbara skador etc. så den var i stort sett ny, fastän uppackad och lite runtflyttad. Det enda materiella (utöver känslan av att öppna en ny kartong och slita av emballaget) var att kartong saknades. Denna har dock inget direkt värde för mig.

Men jag sitter absolut i tankar i det du skriver sist - hur mycket ska man kämpa? I början var det bara ekonomin, men nu blir det mer och mer en principsak och där finns det egentligen inte gränser... jag blir ohälsosamt lack på den här typen av händelser generellt, när någonting överenskoms och så går saker fel - och ingen vill ta ansvar eller gottgöra det.

Du inser i alla fall att det är du som har bollen. Bara att avgöra hur pass mycket du orkar bråka, och vilken förmåga du har att göra det. Vissa människor blir ju bara bittra och rättshaverister i en sådan här situation och får svårt att släppa de negativa känslorna.

Skrivet av Levan:

Sant, i dagsläget är det jag som inte svarat på deras sista mejl där de står fast vid sina erbjudanden. Alternativet de gett mig är att nämna en annan TV för att se om de kan ge mig ett mer "fördelaktigt" pris på denna. Om det är i linje med det andra kommer det dock inte vara intressant, men har ni förslag så hit me. Det intressanta är dock att de inte ens försökt att ge ett nytt förslag på den TV vi ursprungligen pratat om.

Det kostar för mycket för dem, och de tolkar väl situationen som att de har rätten på sin sida. Det är därför man måste dra ärendet vidare för att få något att hända, eller skrika tillräckligt mycket för att det blir jobbigt för dem. Det är inget diskussionsituation längre.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Det centrala i historien är ändå att de sålde din/er TV till en annan kund, jag tycker att du ska ta det till ARN. Kostar gratis.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk

undviker webhallen sen jag fick töl med levernas som försvann ja kan hända men att det ska ta 1-2 månader att lösa sen med klarna oxå inget som va klarnas fel.. massa mail å chattar

samma problem på netonet en gång problem löst efter 1 mail skickade nytt samma dag

Permalänk
Medlem

Hade själv den där TV'n i två år innan jag sålde den nyligen och bytte ut den till en LG efter Philipsen gett mig gråa hår och väldigt medioeker bild (det enda som var najs i princip Ambilight-belysningen).

Se det som en räddning och köp dig en annan TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

4, Webhallen skriver dagen efter att de ska återbetala pengarna, samt erbjuder en liten kompensation. Jag svarar dock att de hellre får undersöka om TV:n fungerar fortfarande istället för kompensationen

En sak saknas här, det är om du sade ja heller nej till återbetalning/komp?
Gissar på att du svarat nej men det är inte 100% klart från det du skrivit.
Och om du sade nej har dom frågat igen och du svarat ja?

Sen en sak till har du fått pengarna+kompensationen?

OM du svarat ja på att få pengar tillbaks nån gång så har avtalet definitivt brutits och båda parter har godkänt det!
Om du svarat nej en/alla gång/er men fått tillbaks pengarna i alla fall så är avtalet fortfarande gällande men samtidigt så sitter du i en sämre sits än om du ej fått tillbaks pengar+komp för du har ju fått pengar tillbaks plus en kompensation.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Det centrala i historien är ändå att de sålde din/er TV till en annan kund, jag tycker att du ska ta det till ARN. Kostar gratis.

Håller med, ARN skulle definitivt gå på TS linje. I det här fallet får faktiskt Webhallen stå för att kunden antingen gör ett täckningsköp av samma produkt någon annanstans eller erbjuda en likvärdig TV för 5200 kr. Spelar ingen roll om det rör sig om en fyndvara, samma lagar, villkor och garanti gäller även för demo/fyndvaror som för nya produkter.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Stå på dig TS och driv detta till ARN, du har mycket god chans att komma segrande ur striden. Läst om alltför många fall där @Webhallen trampar på kunderna och totalt skiter i. Ruttet beteende..

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Webhallen har gjort helt fel. Att de erbjudit en kompensation gör inte deras sak starkare, hur resonerar vissa? I så fall kan varje företag betala ett öre så har de plötsligt ett starkare case då kompensation betalats ut. Det är ju inte Webhallen som enskilt kan bestämma om kompensationen är rimlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Webhallen har gjort helt fel. Att de erbjudit en kompensation gör inte deras sak starkare, hur resonerar vissa? I så fall kan varje företag betala ett öre så har de plötsligt ett starkare case då kompensation betalats ut. Det är ju inte Webhallen som enskilt kan bestämma om kompensationen är rimlig.

Men ärligt talat, vad har TS lidit för skada i det här fallet?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Men ärligt talat, vad har TS lidit för skada i det här fallet?

Skämtar du? Gått miste om ett erbjudande/en vara. För att Webhallen klantade till sig och skickade det till en annan kund, om vi bara håller oss till ett av felen.

Permalänk
Medlem

Om jag förstår dig rätt så har Webhallen sålt din TV till en annan person. Oskönt
Webhallen har varit exceptionellt goda mot mig vill jag säga. Och från deras perspektiv så är det enda felet att de gjorde den nya fyndvarulänken offentlig istället för privat på något sätt. De kunde inte rå för att ett annat bolag kvaddade kartongen etc. Men det var klantigt av dem att lägga upp den för allmän försäljning, såvida du inte på något sätt hävde eller ångrade köpet dessförinnan, i sådant fall är det ju inte en vara som du strikt taget har rätt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Skämtar du? Gått miste om ett erbjudande/en vara. För att Webhallen klantade till sig och skickade det till en annan kund, om vi bara håller oss till ett av felen.

Om du går till Ica när de säljer 2st burkar vita bönor för priset av en, och de inte har några hemma för att Arne glömde beställa hem, tycker du att de är skyldiga dig 2.95:- då? Jag tycker inte det här fallet är så självklart som du. OK, Webhallen klantade sig, TS missade ett bra erbjudande, men det är ju inte som att TS har lagt ut några pengar.

Jag säger inte att någon part har rätt eller fel här, men om det ska upprättas vem som har rätt och fel så måste ärendet dras vidare. Det räcker inte med att låta känslorna rinna fram på ett forum.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607