Permalänk
Medlem

Beställde precis en PS5 från netonnet. Nu undrar jag lite från er som äger både PS5 och Xbox Series S/X... Vilken konsol gillar ni mest och varför? Är ju samtidigt lite sugen på Xbox Gamepass... Men å andra sidan har jag en hyfsad samling PS4-spel i fysisk form redan, men är nu lite kluven över om jag valde rätt konsol.

En annan fråga... Hur hanterar PS5 bildskärmar/TV-apparater med lägre upplösningar? Säg att min TV är 1080p. Kan jag då fortfarande välja 4K i PS5 så att den skalar ner till 1080P likt nvidias DSR?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Någon som spelat Gran Turismo Sport på sin PS5 ännu ?

/Homer_S

Det enda spel jag spelar faktiskt, i väntan på nya GT. Det fungerar bra. Men ingen "PS5 patch", utan spelet kör PS4-pro patchen, så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Beställde precis en PS5 från netonnet. Nu undrar jag lite från er som äger både PS5 och Xbox Series S/X... Vilken konsol gillar ni mest och varför? Är ju samtidigt lite sugen på Xbox Gamepass... Men å andra sidan har jag en hyfsad samling PS4-spel i fysisk form redan, men är nu lite kluven över om jag valde rätt konsol.

En annan fråga... Hur hanterar PS5 bildskärmar/TV-apparater med lägre upplösningar? Säg att min TV är 1080p. Kan jag då fortfarande välja 4K i PS5 så att den skalar ner till 1080P likt nvidias DSR?

XBX är bättre på allt förutom handkontrollen minus dess batteritid.
Nej den kommer detektera vilken upplösning som stödjs och ställa in den på 1080p.
Handlar i slutändan bara om vilka exklusiva spel man vill ha om man ska välja mellan endast en tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

XBX är bättre på allt förutom handkontrollen minus dess batteritid.
Nej den kommer detektera vilken upplösning som stödjs och ställa in den på 1080p.
Handlar i slutändan bara om vilka exklusiva spel man vill ha om man ska välja mellan endast en tillverkare.

Så spelen kommer renderas i 1080p? :S Läste att XBOX series X renderar spelen i 4K för att sen skala ned till 1080p om du väljer detta. Sitter fortfarande på flickvännens gamla HD ready plasma TV och 4K ser beydligt bättre ut på den här TVn än 1080p eller 1440p, så det suger ju. Börjar nästan fundera på att sälja konsolen redan innan jag fått den.

Update:
Läser lite överallt och folk påstår att spelen visst renderas i 4K/spelens grundupplösning, för att sedan skalas ned till 1080p. Har du verkligen koll på ditt påstående?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Så spelen kommer renderas i 1080p? :S Läste att XBOX series X renderar spelen i 4K för att sen skala ned till 1080p om du väljer detta. Sitter fortfarande på flickvännens gamla HD ready plasma TV och 4K ser beydligt bättre ut på den här TVn än 1080p eller 1440p, så det suger ju. Börjar nästan fundera på att sälja konsolen redan innan jag fått den.

Du kan ju googla dig fram till vilka spel som renderas native 4k och inte är låsta till 30fps.
Skulle inte bry mig värst mycket om det, utan snarare titta på vilka spel man helst vill ha.
Ratchet and Clank är ju trevligare med dynamisk skalning, 60fps och RT än 30fps i 4k utan RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Så spelen kommer renderas i 1080p? :S Läste att XBOX series X renderar spelen i 4K för att sen skala ned till 1080p om du väljer detta. Sitter fortfarande på flickvännens gamla HD ready plasma TV och 4K ser beydligt bättre ut på den här TVn än 1080p eller 1440p, så det suger ju. Börjar nästan fundera på att sälja konsolen redan innan jag fått den.

Update:
Läser lite överallt och folk påstår att spelen visst renderas i 4K/spelens grundupplösning, för att sedan skalas ned till 1080p. Har du verkligen koll på ditt påstående?

Spelen renderas i en viss upplösning (ibland har man valmöjlighet) och skalas sen ner till 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Så spelen kommer renderas i 1080p? :S Läste att XBOX series X renderar spelen i 4K för att sen skala ned till 1080p om du väljer detta. Sitter fortfarande på flickvännens gamla HD ready plasma TV och 4K ser beydligt bättre ut på den här TVn än 1080p eller 1440p, så det suger ju. Börjar nästan fundera på att sälja konsolen redan innan jag fått den.

Update:
Läser lite överallt och folk påstår att spelen visst renderas i 4K/spelens grundupplösning, för att sedan skalas ned till 1080p. Har du verkligen koll på ditt påstående?

Om vilken upplösning spelen kommer köras i är prio #1 ska du kolla på PC.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Om vilken upplösning spelen kommer köras i är prio #1 ska du kolla på PC.

PC har jag ju redan men tycker plug n play med konsol kan vara skönt samt att en del spel aldrig släpps till PC.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

Läste att XBOX series X renderar spelen i 4K för att sen skala ned till 1080p om du väljer detta.

Microsoft är generellt sett betydligt bättre på alla smådetaljer, särskilt den här generationen. SeX har ju stöd i spel för Dolby Vision/Atmos, HDMI ALLM och VRR, SSD-expansion från dag 1, bättre bakåtkompabilitetsstöd, bättre policy för uppdaterade XBOne-spel (eller rättare sagt, de HAR en policy, till skillnad från Sony som bättre definieras av frånvaron av en...)

Man kan säkert förlänga listan där. Sony har en 7-jäkla grym handkontroll dock. SÅ jäkla skön, fytterackarn helt enkelt! Har aldrig använt en skönare handkontroll förut, härlig tyngd, och solid som bara den. Typ inget flex alls någonstans, och oväntat hög komfortkänsla av frånvaron av skruvhål i höljet. Diggar de adaptiva avtryckarna också, det är förvånansvärt stor kraft i dem. Man kan känna lite "knagglighet" från motorerna i dem, men överlag är det en mäktig känsla tycker då jag iallafall. Har önskat detta så länge, hade gärna sett adaptiva styrspakar också, men man kan väl inte få allt antar jag.

Permalänk
Medlem

det är ganska enkelt då Microsoft släpper spelen till PC, en PS5 och PC med Game Pass.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Microsoft är generellt sett betydligt bättre på alla smådetaljer, särskilt den här generationen. SeX har ju stöd i spel för Dolby Vision/Atmos, HDMI ALLM och VRR, SSD-expansion från dag 1, bättre bakåtkompabilitetsstöd, bättre policy för uppdaterade XBOne-spel (eller rättare sagt, de HAR en policy, till skillnad från Sony som bättre definieras av frånvaron av en...)

Man kan säkert förlänga listan där. Sony har en 7-jäkla grym handkontroll dock. SÅ jäkla skön, fytterackarn helt enkelt! Har aldrig använt en skönare handkontroll förut, härlig tyngd, och solid som bara den. Typ inget flex alls någonstans, och oväntat hög komfortkänsla av frånvaron av skruvhål i höljet. Diggar de adaptiva avtryckarna också, det är förvånansvärt stor kraft i dem. Man kan känna lite "knagglighet" från motorerna i dem, men överlag är det en mäktig känsla tycker då jag iallafall. Har önskat detta så länge, hade gärna sett adaptiva styrspakar också, men man kan väl inte få allt antar jag.

En anledning varför jag föredrar playstation generellt är styrspakarnas placering samt att jag kan knapplayouten utan att behöva tänka. Varje gång jag stött på ett spel på XBOX som kräver timing... typ en serie av knapptryckningar så går jag bet. Sen dessutom är jag ett stort final fantasy fan. Såg nu att FF VII remake fortfarande inte släppts till XBOX. Meeen är ju samtidigt lite lockad av game pass. Det blir väl nya datorer till hösten både till mig och tjejen. Men ett XBOX hade ändå inte suttit fel då jag som sagt föredrar plug n play med enkelt intertace än att behöva navigera windows på TVn.

Finns hela game pass utbudet till windows/PC? Dvs samma som till XBOX?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon132576:

Microsoft är generellt sett betydligt bättre på alla smådetaljer, särskilt den här generationen. SeX har ju stöd i spel för Dolby Vision/Atmos, HDMI ALLM och VRR, SSD-expansion från dag 1, bättre bakåtkompabilitetsstöd, bättre policy för uppdaterade XBOne-spel (eller rättare sagt, de HAR en policy, till skillnad från Sony som bättre definieras av frånvaron av en...)

Man kan säkert förlänga listan där. Sony har en 7-jäkla grym handkontroll dock. SÅ jäkla skön, fytterackarn helt enkelt! Har aldrig använt en skönare handkontroll förut, härlig tyngd, och solid som bara den. Typ inget flex alls någonstans, och oväntat hög komfortkänsla av frånvaron av skruvhål i höljet. Diggar de adaptiva avtryckarna också, det är förvånansvärt stor kraft i dem. Man kan känna lite "knagglighet" från motorerna i dem, men överlag är det en mäktig känsla tycker då jag iallafall. Har önskat detta så länge, hade gärna sett adaptiva styrspakar också, men man kan väl inte få allt antar jag.

Microsoft har varit ovanligt i sync med marknaden denna gång, och egentligen sedan Xbox One X. Phil Spencer att tacka för antar jag, Xbox One var smått katastrof.

Det enda som talar för Sony är kontrollen, tills resten tagit fram något liknande (Microsoft är troligen redan igång, Nintendå har en enklare lösning sedan OG Switchen).
Övriga punkter måste Sony ta fram en policy hur de går vidare. VRR? Uppdateringar? M.2? Egentligen alla punkter du nämner.

Mina förväntningar har sjunkit sedan lanseringen. Xbox Series X är inte aktuell för mig, har redan en PC med Game Pass Ultimate (vilket ironiskt nog lockar till just ett Series X köp). Hade Microsoft erbjudit inbyte av min One X så hade jag varit intresserad beroende på hur många tusenlappar jag behöver lägga emellan.

Nu när Valve tillslut gått ut med en egen handhållen konsoll/PC och att jag börjat tröttna på det de stationära ger så är nog detta sista konsolgenerationen för min del. Räknar kallt med att Nintendo kommer börja släppa spel på PC förr eller senare. Sony är redan på gång sedan en tid tillbaks.

Skrivet av Chris_Kadaver:

En anledning varför jag föredrar playstation generellt är styrspakarnas placering samt att jag kan knapplayouten utan att behöva tänka. Varje gång jag stött på ett spel på XBOX som kräver timing... typ en serie av knapptryckningar så går jag bet. Sen dessutom är jag ett stort final fantasy fan. Såg nu att FF VII remake fortfarande inte släppts till XBOX. Meeen är ju samtidigt lite lockad av game pass. Det blir väl nya datorer till hösten både till mig och tjejen. Men ett XBOX hade ändå inte suttit fel då jag som sagt föredrar plug n play med enkelt intertace än att behöva navigera windows på TVn.

Finns hela game pass utbudet till windows/PC? Dvs samma som till XBOX?

FF7 Remake hade en ettårig tidsexklusivitet men så släpptes Intergrade vilket troligen gav ett år till. Så den får man vänta på. Något överskattad titel i mitt tycke, orginalet är bättre och utan att veta när Squenix fortsätter med serien så är det inget man bör känna någon större stress av. En del intressanta saker görs men annars mest anime grunts, fanservice och saker som känns som fanfics.

Game Pass frågan är bättre att ta i en Game Pass tråd egentligen men utbudet är inte identiskt. Vissa spel släpps bara till Xbox konsol, en del till PC. Det mesta går att använda på konsoll, PC och även cloud (mobil, PC/webbläsare, konsol). olika för titel till titel, ibland kan spelet komma för PC ena månaden, sen nästa för konsol.

Har man råd är det enklaste lösningen alla plattformar. Så jag brukar göra för att vara redo när något spel jag vill spela faktiskt lanseras. Men det kan innebära att främst min Playstation och Xbox kan bli stående i månader om inget släpps för dessa. Och i och med Game Pass så spelas ändå allt på PC'n.

Permalänk
Medlem

Hur gör ni med alla reor dom har på PS-Store? Jag hade ingen PS4a så försöker ta ikapp många av spelen som jag missat men reorna känns ganska slumpmässiga när dom sker och vilka spel som är på rea. Finns det några fasta datum som man vet att det kommer vara rea på många spel?

Försöker lägga till alla spel på PS-prices och följa dom men det går ändå trögt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Beställde precis en PS5 från netonnet. Nu undrar jag lite från er som äger både PS5 och Xbox Series S/X... Vilken konsol gillar ni mest och varför? Är ju samtidigt lite sugen på Xbox Gamepass... Men å andra sidan har jag en hyfsad samling PS4-spel i fysisk form redan, men är nu lite kluven över om jag valde rätt konsol.

En annan fråga... Hur hanterar PS5 bildskärmar/TV-apparater med lägre upplösningar? Säg att min TV är 1080p. Kan jag då fortfarande välja 4K i PS5 så att den skalar ner till 1080P likt nvidias DSR?

Jag har både ps5 och xbox series x. Jag gillar båda konsolerna på olika sätt. Med ps5 är det de unika spelen. Med xbox gillar jag quick resume och handkontrollen mer. Nu har jag de senaste månaden i princip bara spelat hollow knight på xbox series x då knapparna är mer rappa och lättare att få till perfekt kontroll på. Men innan dess så var det Returnal på ps5 som tog upp min fritid. Jag väljer därför inte den ena konsolen över den andra, men för 2d indiespel kommer jag handla på xbox och för unika titlar på ps5.
Samma sak med nintendo så blir det för zelda, metroid och mario jag spelar.

Om alla spel kom till xbox, nintendo och playstation så hade jag nog spelat på xboxen. Haptic feedback är coolt men inget måste. Det kanske dyker upp i framtiden till xbox.

Permalänk
Medlem

En liten demonstrationsvideo om laddningstiderna i Final Fantasy VII Remake på PS4 vs PS5.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Finns nog bara ett spel som jag vill ha som kommer komma på xbox, Senua's Saga: Hellblade II. Får bli ett gamepass till datorn även om det inte är samma sak. Fan att MS köpte Ninja Theory. Någon annan som känner samma?

Edit: Då man helt plötsligt inte får länka gifbilder så länkar jag youtubevideon istället.

Gif raderat i enlighet med §1.6 / @Kent
Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft Playstation innan och har således gamla titlar som The Last of Us, God of War, Dark Souls, Uncharted osv osv att spela igenom. Min första tanke var att skaffa Digital Edition men läste någonstans att om man köper för bakåtkompabiliteten så är det vettigare att köpa varienten med CD-läsare då det går att få tag på billiga begagnade PS4-spel men dessa fortfarande är dyra om de ska köpas digitalt, åsikter kring detta?

Hur funkar det med de äldre mer framgångsrika titlarna (The Last Of Us, God of War, Uncharted etc), kommer dessa få nysläpp för PS5? Om så är fallet så är ju Base-varianten inte lika attraktiv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Matheeeew:

Jag har aldrig haft Playstation innan och har således gamla titlar som The Last of Us, God of War, Dark Souls, Uncharted osv osv att spela igenom. Min första tanke var att skaffa Digital Edition men läste någonstans att om man köper för bakåtkompabiliteten så är det vettigare att köpa varienten med CD-läsare då det går att få tag på billiga begagnade PS4-spel men dessa fortfarande är dyra om de ska köpas digitalt, åsikter kring detta?

Hur funkar det med de äldre mer framgångsrika titlarna (The Last Of Us, God of War, Uncharted etc), kommer dessa få nysläpp för PS5? Om så är fallet så är ju Base-varianten inte lika attraktiv.

Den extra kostnaden för en PS5 med optisk läsare får du snabbt igen då du inte är helt låst till Sonys butik. Höga priser såvida du inte krånglar med VPN i betalar i uländers butiker.

Skulle personligen inte köpa en PS5 Digital Edition eller för den delen Xbox Series S (saknar också läsare). Men de är inte helt jämförbara men just låsningen till butiken är inte bra.

Sedan återstår det att se hur det blir med uppdateringar, en del är betalda. Kan bli billigare att köpa PS5 uppdateringen med PS4 spelet än att lägga ut 800 kronor på nyversionen till PS5. Olika hur upplägget är med olika utvecklare och spel, Sony saknar en policy. Med Microsoft är de alltid gratis tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Jag har aldrig haft Playstation innan och har således gamla titlar som The Last of Us, God of War, Dark Souls, Uncharted osv osv att spela igenom. Min första tanke var att skaffa Digital Edition men läste någonstans att om man köper för bakåtkompabiliteten så är det vettigare att köpa varienten med CD-läsare då det går att få tag på billiga begagnade PS4-spel men dessa fortfarande är dyra om de ska köpas digitalt, åsikter kring detta?

Hur funkar det med de äldre mer framgångsrika titlarna (The Last Of Us, God of War, Uncharted etc), kommer dessa få nysläpp för PS5? Om så är fallet så är ju Base-varianten inte lika attraktiv.

Köper du Digital Edition så är det (oftast iaf) så att de digitala utgåvorna är dyrare att köpa än fysisk utgåva. Detta gäller inte när spelen är helt nya, då brukar de ligga runt samma pris tills någon återförsäljare sänker priset. Dock tror jag spelen du nämner är billigare att köpa begagnat i fysisk form och köra via Disc Edition.

Sen beror det på lite om du tänker använda dig av Playstation Plus medlemskapet. Där finns nämligen PS Collection som innehåller ovan nämnda spel. https://www.gamesradar.com/playstation-plus-collection-game-l.... Ett års PS plus kan ofta gå att hitta för runt 500kr.

Angående nysläpp så patchas en del PS4-spel för PS5, ibland med lite extra ögongodis och förbättrad framerate. Tror inte detta gjorts för LoU Remastered men det har gjorts för GoW iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shape1:

Köper du Digital Edition så är det (oftast iaf) så att de digitala utgåvorna är dyrare att köpa än fysisk utgåva. Detta gäller inte när spelen är helt nya, då brukar de ligga runt samma pris tills någon återförsäljare sänker priset.

Även helt nya spel är i princip alltid billigare i fysisk utgåva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Jag har aldrig haft Playstation innan och har således gamla titlar som The Last of Us, God of War, Dark Souls, Uncharted osv osv att spela igenom. Min första tanke var att skaffa Digital Edition men läste någonstans att om man köper för bakåtkompabiliteten så är det vettigare att köpa varienten med CD-läsare då det går att få tag på billiga begagnade PS4-spel men dessa fortfarande är dyra om de ska köpas digitalt, åsikter kring detta?

Har inte så mycket åsikter om detta, det är sant bara. 1000-lappen extra versionen med skivläsare kostar tjänar du tillbaka väldigt fort.

Ett snabbt exempel: Metro Exodus. Jag köpte det för 115:- till PS4 begagnat på Tradera och med den får jag PS5 uppgraderingen gratis. Köpa det digitalt kostar nåt på 400. Nästan 300 kr sparat där bara

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen inte rekommendera Digital Edition. Den tusenlappen man sparar på inköpet tjänar du snabbt in på billigare spel på skiva.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Inaktiv

En annan sak som kanske kan tala för ett köp av konsol som stödjer fysiskt spelmedia är att visa Microsoft, Nintendo och Sony att konsumenten vill ha alternativet och kanske den sista rättigheten.

Microsoft blev utskrattad och hånad (med all rätt IMHO) när de ville ha Xbox One digital med spel som aktiveras till ett konto. De fick backa rejält på den punkten och alla minns nog vilken flopp lanseringar Xbox One också var i början.

Samtidigt så kommer dessa tre säkert skita i kritiken denna gång, Microsoft vet att kunderna är nöjda med Game Pass, Sonys kunder är nöjda med PSN Now, förmodar jag iallafall, och marknaden är mer mogen för detta. Nintendo har inget motsvarande såvida man inte räknar NES och SNES tjänsterna, men mitt intryck är att folk ogillar dessa.

Kanske vi får se fler uppstickare i stil med Evercade? För nischade och smala för mig men jag gillar verkligen tänket och upplägget. Och hoppas på fler.

Nu är jag själv ganska såld på Games as a Service men verkligen inte problemfritt. Ett spel man har idag kan vara borta imorgon. Helt låst till tjänstens ägares nycker. Men smidigheten att få ett ganska stort spelbibliitek till ett rimligt pris, speciellt när man inte "samlar" på spel och återvänder till tidigare avklarade spel har sina fördelar. Music och film/serier klarade övergången ganska bra iallafall. Och i musikens fall så skedde till och med en devolution, CD ersattes med vinyl.

Permalänk
Inaktiv

Finns det någon lista någonstans över alla PS4-spel som uppdaterats till PS5 på något som helst vis, vare sig det är gratis eller betald uppgradering?

Såklart är Sonys egen butik värdelös och kan inte specifikt lista uppdaterade PS4-spel, eller ens nämna att en uppdatering finns, såvitt jag kan se iallafall... *suck*

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

En annan sak som kanske kan tala för ett köp av konsol som stödjer fysiskt spelmedia är att visa Microsoft, Nintendo och Sony att konsumenten vill ha alternativet och kanske den sista rättigheten.

Microsoft blev utskrattad och hånad (med all rätt IMHO) när de ville ha Xbox One digital med spel som aktiveras till ett konto. De fick backa rejält på den punkten och alla minns nog vilken flopp lanseringar Xbox One också var i början.

Samtidigt så kommer dessa tre säkert skita i kritiken denna gång, Microsoft vet att kunderna är nöjda med Game Pass, Sonys kunder är nöjda med PSN Now, förmodar jag iallafall, och marknaden är mer mogen för detta. Nintendo har inget motsvarande såvida man inte räknar NES och SNES tjänsterna, men mitt intryck är att folk ogillar dessa.

Kanske vi får se fler uppstickare i stil med Evercade? För nischade och smala för mig men jag gillar verkligen tänket och upplägget. Och hoppas på fler.

Nu är jag själv ganska såld på Games as a Service men verkligen inte problemfritt. Ett spel man har idag kan vara borta imorgon. Helt låst till tjänstens ägares nycker. Men smidigheten att få ett ganska stort spelbibliitek till ett rimligt pris, speciellt när man inte "samlar" på spel och återvänder till tidigare avklarade spel har sina fördelar. Music och film/serier klarade övergången ganska bra iallafall. Och i musikens fall så skedde till och med en devolution, CD ersattes med vinyl.

Musik och filmer går ju över ganska snabbt, medan ett spel kan fifflas med i flera dagar/månader beroende på titel och hur mycket tid man har.

Är bra att det finns som alternativ "Game as a service" till de som är intresserade. Ju mer valmöjligheter the better it is ☺️👍

Själv köper jag mina spel till PC eller Playstation, så att jag inte behöver stressa över att jag måste spela pga ett pågående abonnemang. Samtidigt som jag inte behöver oroa mig för att spelen försvinner 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Finns det någon lista någonstans över alla PS4-spel som uppdaterats till PS5 på något som helst vis, vare sig det är gratis eller betald uppgradering?

Såklart är Sonys egen butik värdelös och kan inte specifikt lista uppdaterade PS4-spel, eller ens nämna att en uppdatering finns, såvitt jag kan se iallafall... *suck*

En enkel Google sökning.

https://www.pushsquare.com/guides/ps4-to-ps5-all-games-with-c...

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Finns det någon lista någonstans över alla PS4-spel som uppdaterats till PS5 på något som helst vis, vare sig det är gratis eller betald uppgradering?

Såklart är Sonys egen butik värdelös och kan inte specifikt lista uppdaterade PS4-spel, eller ens nämna att en uppdatering finns, såvitt jag kan se iallafall... *suck*

Jag vet inte om den är komplett men det finns faktiskt en kategori i ps store som är uppdaterade ps4 spel.

Permalänk
Inaktiv

Jo, den länken har postats tidigare här i tråden och den listar ju spel med gratis uppgradering. Tänkte nämna det men glömde ju såklart bort, gaggig som man är!

Sedan finns det tydligen också spel med uppgradering som kostar pengar sägs det - lite oklart vad som menas eftersom det är fritt fram för spelmakare att hitta på helt egna regler här verkar det som. För vissa spel är det gratis om man har en version av spelet men inte den andra tydligen - och något spel här och där som inte går att uppgradera om man köpt fel version har jag läst glunk om. Extra krångel och förvirring Sony lätt hade kunnat undvika genom att likt MS sätta ned foten och bestämma hur uppgraderingar ska skötas punktslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Finns det någon lista någonstans över alla PS4-spel som uppdaterats till PS5 på något som helst vis, vare sig det är gratis eller betald uppgradering?

Såklart är Sonys egen butik värdelös och kan inte specifikt lista uppdaterade PS4-spel, eller ens nämna att en uppdatering finns, såvitt jag kan se iallafall... *suck*

https://www.backwards-compatible.com/search/?q=&ps5update=1&r...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Den extra kostnaden för en PS5 med optisk läsare får du snabbt igen då du inte är helt låst till Sonys butik. Höga priser såvida du inte krånglar med VPN i betalar i uländers butiker.

Skulle personligen inte köpa en PS5 Digital Edition eller för den delen Xbox Series S (saknar också läsare). Men de är inte helt jämförbara men just låsningen till butiken är inte bra.

Sedan återstår det att se hur det blir med uppdateringar, en del är betalda. Kan bli billigare att köpa PS5 uppdateringen med PS4 spelet än att lägga ut 800 kronor på nyversionen till PS5. Olika hur upplägget är med olika utvecklare och spel, Sony saknar en policy. Med Microsoft är de alltid gratis tydligen.

Skrivet av Shape1:

Köper du Digital Edition så är det (oftast iaf) så att de digitala utgåvorna är dyrare att köpa än fysisk utgåva. Detta gäller inte när spelen är helt nya, då brukar de ligga runt samma pris tills någon återförsäljare sänker priset. Dock tror jag spelen du nämner är billigare att köpa begagnat i fysisk form och köra via Disc Edition.

Sen beror det på lite om du tänker använda dig av Playstation Plus medlemskapet. Där finns nämligen PS Collection som innehåller ovan nämnda spel. https://www.gamesradar.com/playstation-plus-collection-game-l.... Ett års PS plus kan ofta gå att hitta för runt 500kr.

Angående nysläpp så patchas en del PS4-spel för PS5, ibland med lite extra ögongodis och förbättrad framerate. Tror inte detta gjorts för LoU Remastered men det har gjorts för GoW iallafall

Skrivet av lambdan:

Har inte så mycket åsikter om detta, det är sant bara. 1000-lappen extra versionen med skivläsare kostar tjänar du tillbaka väldigt fort.

Ett snabbt exempel: Metro Exodus. Jag köpte det för 115:- till PS4 begagnat på Tradera och med den får jag PS5 uppgraderingen gratis. Köpa det digitalt kostar nåt på 400. Nästan 300 kr sparat där bara

Skrivet av Mono:

Skulle verkligen inte rekommendera Digital Edition. Den tusenlappen man sparar på inköpet tjänar du snabbt in på billigare spel på skiva.

Fantastisk hjälp som vanligt, tack för det! Då känns det som ett givet val att köpa Base-versionen. Det man behöver fundera på nu är om man ska vänta på PS5-uppgraderade versioner av spel (som kanske eller kanske inte kommer) eller lira dem direkt. Det hade ju varit lite surt att spela igenom The Last of Us i 1080p för att kort efter se det släppas i 4K.