Helgsnack: Hur städar du din dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Skrämmande kommentarer. Jag hoppas ni inte dammsuger i datorn.

Själv blåser jag rent i datorn 1-2ggr om året.
Har ett fractal design define R5 chassi så tar lös filterna ibland och dammsuger dom då dom är väldigt lättåtkomliga

Gjort det i över 30 år, med MÅNGA datorer, aldrig haft ett bekymmer med det. Sedan är ju frågan hur ser du för dig att dammsuga en dator göras, finns många sett att göra det på.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Förmodligen inte en bra idée i långa loppet då det kan bli oljerester på komponenter. Sen kan jag också tycka att det verkar något överdrivet. Det handlar om extremt små mängder plus att oljan i sig inte är skadlig för komponenterna utan handlar mer om att man inte vill riskera fula mönster. Möjligtvis att damm kan bli att fastna värre. Men sett till hur ofta komponenter byts och hur ofta man städar så kan ju också risken verka ännu mer obefogad.

Själv kör jag en oljefri kompressor inne i datorn. Kostade väl en femhundring vill jag minas. Monterar ibland bort grafikkortet då det kan vara lite besvärligt att blåsa det riktigt rent annars. Kör dammsugare på filter så länge de är bortmonterade för att undvika statisk elektricitet. Blir väl kanske att göra en gång i månaden högst. Har damfilter och lätt övertryck i lådan så brukar inte bli mycket damm i den.

Det finns billiga oljefria kompressorer i mängder, https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/kompressorer/kompres... eller https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/kompressorer/kompres... till exempel, de hade utförsäljning på denna oljesmorda 8L modell med tillbehör så jag slog till, dessutom är det en så miniskul mängd olja som läcker in i tanken vid drift att det inte är en faktor att överväga imo. Inte direkt så att man står och blåser en gång i veckan, snarare en gång i kvartalet eller halvåret.

Permalänk
Medlem

ställer skiten i duschen, spolar av riktigt ordentligt, ibland kan ja soaka den i ett bad med lite diskmedel. Sen blåser jag av den ordentligt med en hårtork och låter den lufttorka tills den är typ 95% torr. sen brukar resten torka rätt bra när ja drar igång den och låter fläktarna ta det sista.

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

ställer skiten i duschen, spolar av riktigt ordentligt, ibland kan ja soaka den i ett bad med lite diskmedel. Sen blåser jag av den ordentligt med en hårtork och låter den lufttorka tills den är typ 95% torr. sen brukar resten torka rätt bra när ja drar igång den och låter fläktarna ta det sista.

Det har jag 'nästan' gjort med någon gång på 90 talet, datorn var full av Coca Cola Fungerade fint efter det med.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Högtryckstvätt och kallavfettning

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Jag använder tryckluft på burk ungefär en gång i månaden.

Skrivet av superegg:

Förstår inte på folk som köper luft på bruk och betala runt 100 kr som tar fort slut när man kan köpa en egen kompressor för ca 600-800 kr och kan används om och om, blir mer hållbart.

gg, kör med en kompressor lgh.

Mina burkar brukar räcka 6-12 månader och man kan panta dem för 20 kr styck när man köper nya. Tycker inte att det är världens grej.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Nyligen investerat i en oljefri kompressor med ca 10L tank. Kostade bara en tusenlapp och fungerar helt magiskt! Aldrig mer luft på burk.

Går inte att understryka nog hur stor skillnaden är mellan den mesiga lilla prutt som luft på burk levererar gentemot luftflödet från kompressorn.

Permalänk

Håller det enkelt. Tryckluft på burk och en mikrofiberduk.

Dock kan man ju gå lite overkill också och ultraljuda sina komponenter , https://www.youtube.com/watch?v=A0_qPz8TT9c

Visa signatur

System 1: MSI B550 Gaming plus | Ryzen 5900x | 4x8 gb DDR4 3200 mhz | nVidia RTX 4080 | Corsair 750w | 480 gb Kingston SSD | 2 tb WD Black SN850x NVME

System 2: MSI Z370-a pro | Intel i7-8700k | 4x4 gb DDR4 2666 mhz | Radeon RX 6800XT | EVGA Supernova G2 650w | 500 gb SSD Samsung 860 Evo | 512 gb Intel 660P M.2 NVME

Permalänk
Medlem

Tryckluft på burk. Tar ingen plats att förvara är skonsamt och tillräckligt kraftfullt för damm. Jag är imponerad över hur marknaden lyckats sälja in kompressorer så bra till datornördar

Hur ofta vid behov så vete fasen några gånger per år blir det ju iaf. Har katt men som tur är så hordas inte dammet just där datorn står så det brukar klara sig rätt så bra.

Sen dammsuga svårt komma åt som man vill och det blåser ju åt fel håll liksom men tror det är mer mekanisk skada än den statiska elektriciteten som är den stora faran med klumpig dammsugare

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

ställer skiten i duschen, spolar av riktigt ordentligt, ibland kan ja soaka den i ett bad med lite diskmedel. Sen blåser jag av den ordentligt med en hårtork och låter den lufttorka tills den är typ 95% torr. sen brukar resten torka rätt bra när ja drar igång den och låter fläktarna ta det sista.

Bara diskmedel? Ingen datorbalsam? Förvånad att hårddisken ens snurrar upp efter sådan oöm behandling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Förmodligen inte en bra idée i långa loppet då det kan bli oljerester på komponenter. Sen kan jag också tycka att det verkar något överdrivet. Det handlar om extremt små mängder plus att oljan i sig inte är skadlig för komponenterna utan handlar mer om att man inte vill riskera fula mönster. Möjligtvis att damm kan bli att fastna värre. Men sett till hur ofta komponenter byts och hur ofta man städar så kan ju också risken verka ännu mer obefogad.

Själv kör jag en oljefri kompressor inne i datorn. Kostade väl en femhundring vill jag minas. Monterar ibland bort grafikkortet då det kan vara lite besvärligt att blåsa det riktigt rent annars. Kör dammsugare på filter så länge de är bortmonterade för att undvika statisk elektricitet. Blir väl kanske att göra en gång i månaden högst. Har damfilter och lätt övertryck i lådan så brukar inte bli mycket damm i den.

Jag kör också med oljefri kompressor så ofta jag kan. Är noga med att hålla fast fläktarna så de inte spinner. Gjorde misstaget att blåsa fläktar med kompressor för ca 20 år sen, var bara att slänga dom efteråt.

Permalänk
Medlem

Gör rent filtren ca varannan månad. Inte gjort något mer sedan datorn köptes i höstas. Aldrig använt tryckluft tidigare, men har en burk här hemma. Står dock att den rengjorda apparaten skall luftas efteråt, vilket jag tycker låter lite läskigt haha.. Hur länge snackar vi innan man kan koppla in och sätta på datorn igen?

Tar gärna emot andra tips för att städa datorn

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem

Dammsugare med borste och stålborste, skämt åsido så brukar jag ha övertryck i lådan och damm filter så den blir inte så dammig.
jag städar den enbart när jag byter delar då kan man torka bort lite ytligt damm med en fuktig trasa. känner jag mig riktigt seriös blåser jag bort det lilla dammet som letat sig in mellan kylflänsarna men det brukar vara minimalt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Grov städning ca 1 gång per år.

Men jag har en damsugare till chassi, meshify 2. Som faktiskt har ett bra filter system. De mesta fastnar på yttre gallret och det som slinker in fastnar i filtret. Så burken inuti är väldigt ren ännu.

Har ju iof bara haft denna sedan release så är väl inte så rättvis jämförelse kanske.
Mina äldre burkar blev bra mycket dammigare, därav 1 gång per år.

Men ptja, +1 för meshify 2 design, inte mycket som tar sig in i det chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hamnar dammet/smutsen utanför datorn så du kan dammsuga upp det så det inte bara sprids vidare inuti burken?

Japp.
Riktar luftströmmen mot alla vrår och skrymslen först och sen blåser det riktat ut ur datorn.
Sen tar dammsugaren det. Gör det alltid i kombination med större städning så.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag har husdjur (långhåriga katter) päls och hår har en tendens leta sig in överallt. Dammsuger varje dag en gång i kontoret och passar då även på att lätt dammsuga av luftintagen (dammskydden vid fläktarna) till datorerna och framför allt under datorerna där luftintaget till nätaggregaten sitter. Där samlas alltid hår och päls i dammfiltret som täpper till.

Var tredje månad kopplar jag loss allt och öppnar upp burkarna för att blåsa ur dem med tryckluft. Det går snabbt och hinner inte bli mycket skit i dem om det görs ofta.

Jag går även över med fuktig trasa och torkar av och gör rent tangentbord och mus en gång varje dag. Jag arbetar hemifrån och klarar inte av att ha en grisig och skitig arbetsplats. 😁

Det är ett jäkla jobb att dammsuga varje dag. Men jag anser det nödvändigt för att hålla allt rent och fräscht. Hade jag inte haft husdjur så hade det kanske räckt att blåsa ren datorn invändigt en gång i halvåret.

Permalänk
Medlem

Rengöring av din dator med kompressor (Stockholm)

Denna annonsen får ni ju inte missa nu

👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Skämt åsido. Har haft datorer med bra dammfilter sedan 2008, så var längesedan jag behövde städa datorn. Dock, när det har behövts så har jag gjort det som verkar vara en dödssynd enligt många, d.v.s. använt dammsugare

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meathim:

Det kan utvecklas statisk elektricitet runt en dammsugare, och beroende på vem man frågar betyder det att datorn garanterat är dålig/håller på att dö eller att det inte är några problem alls. Statisk elektricitet är dåligt absolut men hur stor påverkan den har rent praktiskt på en komponents livslängd är omdebatterad. En del skulle aldrig köpa en dator om de visste att det var dammsugit i den.

Själv dammsuger jag, men försiktigt, när jag gör något i datorn och jag ids, vilket är någon gång per år.

Skrivet av Mindfighter:

Staaatisk elektricitet, ska man dammsuga elektronik så ska det vara speciell ESD-dammsugare, t.ex.:
https://www.icd.se/produkt/dammsugare-3m-esd-skyddad-ultrakom...

…eller menar du enbart utvändigt?

Statisk elektricitet är säkert en risk om än lite överdriven online. Dammsuger man försiktigt med en dammsugare som har plaströr och inte metall i änden är nog risken för att göra något dumt minimal, man får vara lite realist också tycker jag.

Permalänk
Medlem

låser väl ut den lite i bland med kompressorn men brukar väl gå några år i mellan.

När det blir rätt sketet typ flänsar så tar jag av dom och tvättar, samma sak med grafikkort.

När saker blivit sketet nog att blåsa av det eller bara göra rent flänsar inte duger då åker allt ur så tvättar jag moderkort, grafikkort och alla instickskort i diskhon med sopa och vatten och sedan blåser jag av det med kompressorn och sedan torkar jag det i varmluftsugnen på ca 60C i 1 timma.

Lagar en del elektronik så man är rät van att tvätta skiten, fungerar perfekt och ser som nytt ut igen.

Tvättade polarens ljudkort häromdagen efter en reparation, blankt och fint nu!

Permalänk
Datavetare

Lösningen är att inte ha några fläktar alt. de används i praktiken aldrig

Måste erkänna att är rätt dålig på just det där att rengöra datorn... De två stationära kräver en del kylning (3900X/RTX2070 + 5950X/3090). Fast de verkar ju fungera, don't-fix-what-isn't-broken?

MacMini:n är ändå en dröm jämfört med de andra två, är så skönt att få jobba helt i frånvaro av fläktljud.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Plockar ut fläktfiltrerarna lite då och då och rengör dem. Inne i datorn har jag aldrig städat den mer än att jag har torkat av fläktarna någon enstaka gång. Datorn är från 2011. Hjälper enormt mycket med övertryck i chassit för att undvika massa damm. Har ett Silverstone ft02.

Permalänk
Medlem

Jag har filter och inget fönster på chassit så behovet av att städa datorn utöver att dammsuga filtret finns inte.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

låser väl ut den lite i bland med kompressorn men brukar väl gå några år i mellan.

När det blir rätt sketet typ flänsar så tar jag av dom och tvättar, samma sak med grafikkort.

När saker blivit sketet nog att blåsa av det eller bara göra rent flänsar inte duger då åker allt ur så tvättar jag moderkort, grafikkort och alla instickskort i diskhon med sopa och vatten och sedan blåser jag av det med kompressorn och sedan torkar jag det i varmluftsugnen på ca 60C i 1 timma.

Lagar en del elektronik så man är rät van att tvätta skiten, fungerar perfekt och ser som nytt ut igen.

Tvättade polarens ljudkort häromdagen efter en reparation, blankt och fint nu!

Och här är man ibland nojjig över kondensen som ibland kan bli med tryckluft. ^^

Men det fick mig att tänka på när linus fick för sig o testa att köra massa tagentbord i diskmaskinen och se hur effektivt det var.
De flesta fungerade ju faktiskt efter den behandlingen.

Permalänk
Medlem

Kompressor 1ggn om året

Visa signatur

PII 450 / 256MB S3Trio /Diamond MonsterII voo2 SLI
2699V3 1070 64GB 50+TB

Permalänk
Medlem

Jag kör med compucleaner Xpert någon gång i veckan. Tryckluft på burk tycker man gör rent tills man kör compucleaner efteråt. Eftersom jag alltid pressar alls komponenter som går tills de balanserar på knivseggen vad gäller stabilitet är det oerhört viktigt för mig att det inte bygga upp damm som stoppar upp aktivt eller passivt luftflöde över komponenterna.

Kör man allt stock och eller inte bryr sig om man tappar någon procent i prestanda eller övefklockningspotential räcker det säkert med tryckluft någon gång om året.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Städar aldrig datorn.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Positivt tryck i chassit samt filter vid alla intagen håller det mesta dammet ute. När det väl behöver göras rent kör jag med en CompuCleaner samt sköljer av dammfilter vid behov.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Och här är man ibland nojjig över kondensen som ibland kan bli med tryckluft. ^^

Men det fick mig att tänka på när linus fick för sig o testa att köra massa tagentbord i diskmaskinen och se hur effektivt det var.
De flesta fungerade ju faktiskt efter den behandlingen.

Mindre fukt om du blåser av det än om du bara tvättar det. Går att skölja i isopropanol efteråt det driver bort vatten.
Men när elektronik lagas tvättas det i vatten/alkohol och torkas i ugn sedan.

Ända orsaken att blåsa av det är att det torkar snabbare i ugnen och det lämnar inga fula vattenfläkar plus att man får ut vattnet ur kontakter och under chip och annat.

Vatten och elektronik är noll problem om vattnet avlägsnas och det görs med ugn oftast som sista steg.

Är man rädd för vatten i datorn eller mobilen ska man inte lämna den på professionella repprationsfirrmor för det ultraljudstvättas och torkas i ugn där med.

Har tvättat hårdvara i åratal, mest för jag lagar datordelar så fluss och annat måste bort som är en större risk för problem än vatten någonsin är, men vist fins no clean flux vilket jag använder men det finns även fluss i lödtennet osv som inte behöver vara no clean så tvätt är att rekommendera ändå.

Permalänk
Medlem

Aldrig, bara när jag köper en ny komponent Har chassit på skrivbordet.