Helgsnack: Hur städar du din dator?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Hur städar du din dator?

Låter du dammråttorna frodas eller ska allt hållas sterilt med tryckluftsburken i högsta hugg? Vi vill veta hur, eller om, du städar din dator!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

En gång i året med dammsugare. Jag har inga djur och lever inte särskilt djuriskt själv heller så det räcker bra.

Permalänk
Medlem

Städar med denna luftpumpen från Biltema. Ett utmärkt köp. Liten och kraftfull.
Minst varannan månad blåser jag helt rent.

https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/luftmad...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

1-2 ggr om året, primärt dammsugare, sedan vid behov spola av filtren med vatten.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Aldrig.

Men jag värken röker eller har några djur, andra väsen i mitt hus, kollar nån gång när jag byter grafikkort / uppgraderar ram - då händer det att jag blåser dammet bort, men det är sällan så mkt. damm som man ser skräck exempel på när man f ex. köper en begagnad dator, eller fixar nån polares dator.

Permalänk
Medlem

Blåser ur damm ungefär varannan månad. Det samlas fort damm, framförallt mellan fläktar och kylare, även om vi inte har några djur och städar ofta. Lärde mig vikten av att göra detta när dammet började brinna i mitt X850 XT. Tack och lov överlevde kortet men jag började göra rent ganska ofta efter det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Dammsugare varannan månad. Torkar av ovansidan med trasa.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

En gång i året med dammsugare. Jag har inga djur och lever inte särskilt djuriskt själv heller så det räcker bra.

Skrivet av roosterx:

1-2 ggr om året, primärt dammsugare, sedan vid behov spola av filtren med vatten.

Skrämmande kommentarer. Jag hoppas ni inte dammsuger i datorn.

Själv blåser jag rent i datorn 1-2ggr om året.
Har ett fractal design define R5 chassi så tar lös filterna ibland och dammsuger dom då dom är väldigt lättåtkomliga

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Blåser ur systemet vid 2-3 veckor med en sådan här: https://www.webhallen.com/se/product/307446-Metrovac-Datavac-...

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Tryckluft, antingen när jag ändå skruvar med något eller vid behov. Kör med burkar på jobbet och med en riktig kompressor hemma.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tryckluft eller liknande lösningar.

Blås ut damm och skit bara.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

När jag bytar hårdvara typ.. kanske 1-2 gånger om året dvs. Luft på burk samt en fuktig trasa på utsidan av chassit

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Inaktiv

Kul timing hade precis en storstädning idag.

Tog ur och skruvade upp de två stycken blower fan GPUerna. Av med frontpanelen och dammsuga inblåset, där var det skitigt! Sen tog jag ut hela datorn ut och blåste ur med lungkraft. Till slut av med 120mm fläkten på CPU och dammsuga kylflänsen ordentligt.

Sen var det bara att skruva ihop allt igen. Tog en liten stund men det är gött att ha en ren dator.

Anledningen att jag städade just nu var att datorn ska in i ett varmt rum på vinden där den får stå och mysa för sig själv över sommarn. Vill inte att fläktarna ska behöva gå varmare än de behöver dessutom vill jag inte ha någon onödig brandrisk om än så liten så lika bra att städa upp när man ändå ska flytta runt på grejorna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Skrämmande kommentarer. Jag hoppas ni inte dammsuger i datornn

Det är precis vad jag gör. Utveckla gärna ditt svar

Permalänk
Medlem

Gör rent dammfilter med dammsugare, resterande rengörs med hjälp av tryckluft för min del. Ca varannan månad.

Permalänk
Medlem

Vem satte normen att man inte får ha kompressor i lägenheten?
800:- på biltema med slang och munstycke.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Det är precis vad jag gör. Utveckla gärna ditt svar

Det kan utvecklas statisk elektricitet runt en dammsugare, och beroende på vem man frågar betyder det att datorn garanterat är dålig/håller på att dö eller att det inte är några problem alls. Statisk elektricitet är dåligt absolut men hur stor påverkan den har rent praktiskt på en komponents livslängd är omdebatterad. En del skulle aldrig köpa en dator om de visste att det var dammsugit i den.

Själv dammsuger jag, men försiktigt, när jag gör något i datorn och jag ids, vilket är någon gång per år.

Permalänk
Medlem

Jag väntar tills temps på antingen CPU eller GPU börjar bli höga, kanske 75+ grader, ser inte så mycket anledning att göra det annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Vem satte normen att man inte får ha kompressor i lägenheten?

Förmodligen inte en bra idée i långa loppet då det kan bli oljerester på komponenter. Sen kan jag också tycka att det verkar något överdrivet. Det handlar om extremt små mängder plus att oljan i sig inte är skadlig för komponenterna utan handlar mer om att man inte vill riskera fula mönster. Möjligtvis att damm kan bli att fastna värre. Men sett till hur ofta komponenter byts och hur ofta man städar så kan ju också risken verka ännu mer obefogad.

Själv kör jag en oljefri kompressor inne i datorn. Kostade väl en femhundring vill jag minas. Monterar ibland bort grafikkortet då det kan vara lite besvärligt att blåsa det riktigt rent annars. Kör dammsugare på filter så länge de är bortmonterade för att undvika statisk elektricitet. Blir väl kanske att göra en gång i månaden högst. Har damfilter och lätt övertryck i lådan så brukar inte bli mycket damm i den.

Permalänk
Medlem

Dammsuger och torkar utsidan varannan vecka.
Blåser rent insida och grafikkort 2-4 ggr per år.

Plockar ur och blåser tornkylare 1 gång per år.
Dammar av fläktar m.m.

Kanske överdrivet men det känns bra.

Permalänk

Tar bort filter när man ser att det har bildats ett tjockt lager av damm på dom, och dammsuger av.
Blir ca 2 gånger om året.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro V2 / AMD Ryzen 9 5900X / Kingston 3200MHz 4x16GB / Gigabyte GeForce RTX 3060 Gaming Rev2 OC / Fractal Design Edison M 750W / Kingston M.2 960GB / Cooler Master Hyper 212 Black Edition / Corsair 4000D Airflow / Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

En gång i året med dammsugare. Jag har inga djur och lever inte särskilt djuriskt själv heller så det räcker bra.

Staaatisk elektricitet, ska man dammsuga elektronik så ska det vara speciell ESD-dammsugare, t.ex.:
https://www.icd.se/produkt/dammsugare-3m-esd-skyddad-ultrakom...

…eller menar du enbart utvändigt?

Visa signatur

Apple

Permalänk

Sköljer dammfiltrena varje vecka och blåser rent insidan 1 gång i månaden med luftburk ska köpa en liten eldriven kompressor så det blir billigare i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Staaatisk elektricitet, ska man dammsuga elektronik så ska det vara speciell ESD-dammsugare, t.ex.:
https://www.icd.se/produkt/dammsugare-3m-esd-skyddad-ultrakom...

…eller menar du enbart utvändigt?

Tycker sådana bör inte användas heller. Fläktar mm.m blad i fläkten kan rotera konstigt och låta högre alternativt ge skador.

EDIT; Men det går givetvis alltid bra att plocka ur fläktarna innan man börjar dammsuga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Städar med denna luftpumpen från Biltema. Ett utmärkt köp. Liten och kraftfull.
Minst varannan månad blåser jag helt rent.

https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/37-332_xl_1.jpg

https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/luftmad...

Hamnar dammet/smutsen utanför datorn så du kan dammsuga upp det så det inte bara sprids vidare inuti burken?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Använder en CompuCleaner för att blåsa rent fläktfilter varannan vecka och inuti datorn var 4:e månad ungefär.

Permalänk
Medlem

Torkar av dammet externt med lätt fuktad trasa vid behov. Blåser rent invändigt med webhallens luft en gång om året:
https://www.webhallen.com/se/product/169043-Webhallen-Trycklu...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Kör dammsugare på ytor som inte har elektronik, sedan mikrofiberduk på backplate av GPU och lite plock med fingrarna.
~Varannan månad.

Tangentbordet åker isär runt var 3:de vecka, keycaps och allt och rengörs med q-tips/alkohol.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Skrämmande kommentarer. Jag hoppas ni inte dammsuger i datorn.

Själv blåser jag rent i datorn 1-2ggr om året.
Har ett fractal design define R5 chassi så tar lös filterna ibland och dammsuger dom då dom är väldigt lättåtkomliga

Beror väl var man dammsuger datorn. Filter och insidan av chassit (alla kort bortmonterade givetvis)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Förstår inte på folk som köper luft på bruk och betala runt 100 kr som tar fort slut när man kan köpa en egen kompressor för ca 600-800 kr och kan används om och om, blir mer hållbart.

Skrivet av str8forthakill:

Vem satte normen att man inte får ha kompressor i lägenheten?
800:- på biltema med slang och munstycke.

https://i.imgur.com/rbb4wVG.jpg

gg, kör med en kompressor lgh.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666