Permalänk
Medlem

Lägre latency känns inte som ett argument nog att lägga 800 spänn mer. Har aldrig spelat trådlöst och kommer aldrig göra.
Däremot är 4 portar extra något som är hade varit värt 800 om den kostat mera än 86:an

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem

Skiljer väldigt lite på AX86U och AX88U.
AX86U är nyare med 2.5Gbps WAN chippet från Broadcom (vad man nu ska med det till som det ser ut idag).
AX88U har en stream mer i 2.4Ghz 4x4 mot 3x3 för AX86U.
Båda stödjer Merlin Firmware vilket är ett plus för fler funktioner.
Det är bara ta den med bäst pris, det kommer typ inte märkas någon skillnad på dem i praktiken förutom att AX88U har 8 lan portar istället för vanliga 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Skiljer väldigt lite på AX86U och AX88U.
AX86U är nyare med 2.5Gbps WAN chippet från Broadcom (vad man nu ska med det till som det ser ut idag).
AX88U har en stream mer i 2.4Ghz 4x4 mot 3x3 för AX86U.
Båda stödjer Merlin Firmware vilket är ett plus för fler funktioner.
Det är bara ta den med bäst pris, det kommer typ inte märkas någon skillnad på dem i praktiken förutom att AX88U har 8 lan portar istället för vanliga 4.

Mja så kan det vara. Jag funderar lite på teklager. Man måste dock köpa en egen mpcie om man ska ha wifi 6

https://compex.com.sg/shop/wifi-module/802-11ax-wifi-module/w...

https://teklager.se/sv/produkter/routerbyggare/

Men i övrigt så känns det där som en mer riktig router än det här mainstream skiten.

Permalänk

Lite hjälp.

Hej.
Skulle behöva lite hjälp inför köp av ny router. Har idag en Airport Timecapsule men den börjar kännas lite seg, speciellt för mitt PS5. Funderar på en Asus RT-AX82U. Men nu till min fråga, på ovanvåningen har jag huvudenheten för mitt Verisurelarm. För att kunna använda appen måste den anslutas med kabel. Jag har idag en Airport Express bredvid och kan koppla in en nätverkskabel. Var ett tag sedan jag kopplade in allt så jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg hur jag gjorde. Men jag antar att den fungerar som en utökning. Men nu är frågan om jag kommer kunna använda den på samma sätt med en Asusrouter? Hoppas ni fattar vad jag menar. Är egentligen rätt teknisk men nätverk är min svaghet!

Permalänk
Medlem

har fått hem telenors nya wifi 6 router men är väldigt missnöjd med den då man inte kan göra något i själva routern som att sätta statisk ip adress.
därför är jag i behov av en ny wifi 6 router som ger mig möjlighet att sätta statisk ip och om det går även ha nord vpn inlagd i routern.
jag bor i en lgh på 58m2 men letar efter hus.
har även en del smarta hem prylar som körs på Zigbee.
budgeten är runt 1500kr om det räcker.
har kollat lite på denna.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5204533

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

har fått hem telenors nya wifi 6 router men är väldigt missnöjd med den då man inte kan göra något i själva routern som att sätta statisk ip adress.
därför är jag i behov av en ny wifi 6 router som ger mig möjlighet att sätta statisk ip och om det går även ha nord vpn inlagd i routern.
jag bor i en lgh på 58m2 men letar efter hus.
har även en del smarta hem prylar som körs på Zigbee.
budgeten är runt 1500kr om det räcker.
har kollat lite på denna.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5204533

Telenor Wifi 6 routern har väldigt bra Wifi på pappret i alla fall. Jag skulle behålla den i AP-läge om det går och köpt en separat "riktig" router (som inte är trådlös). Beroende på hur snabbt internet du ska ha över VPN så krävs helt olika prestanda.

Permalänk
Medlem

Nu har min RT-AC66U nog packat ihop på riktigt. Tappade 5GHz bandet igen. Efter factory reset och omkonfigurering så kom det tillbaka, men med erbarmligt dålig prestanda. Bredbandskollen visade på typ 400 kb/s ner och ett par Mb/s upp. Växlade över till 2,4 GHz bandet och där var prestandan som den brukar.

Egentligen borde jag köpa en till Archer C7, men är sugen på att prova nåt nytt, så jag har sneglat på en Archer AX50. Finns det något som talar emot att använda en Archer AX50 som accesspunkt?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv

Hejsan på er
Ni är ju kunniga på routers o brandväggar och älskar senaste tekniken, så ni borde ju vara bäst att fråga om jag inte ska googla ihjäl mig. och jag är tyvärr lite smålat då jag inte har ett brinnande dataintresse... så jag fuskar gärna med att fråga er teknikintresserade än att spendera en timma med google.

Min nuvarande Cisco RV320 fick efterfölja min trotjänare RVS4000 får end of life och det är dax att överväga nytt.. som backup på den om den pajar eller åskan tar den har jag en slimline PC med pfSence, men den tar plats.
Så nu funderar jag på när det är dax att förnya med en som förutom rv320ins egenskaper även klarar sfp wan. Ej wifi modeller.
Vad finns det för bra alternativ om jag vill överge Cisco, men bibehålla kvalitén?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Hejsan på er
Ni är ju kunniga på routers o brandväggar och älskar senaste tekniken, så ni borde ju vara bäst att fråga om jag inte ska googla ihjäl mig. och jag är tyvärr lite smålat då jag inte har ett brinnande dataintresse... så jag fuskar gärna med att fråga er teknikintresserade än att spendera en timma med google.

Min nuvarande Cisco RV320 fick efterfölja min trotjänare RVS4000 får end of life och det är dax att överväga nytt.. som backup på den om den pajar eller åskan tar den har jag en slimline PC med pfSence, men den tar plats.
Så nu funderar jag på när det är dax att förnya med en som förutom rv320ins egenskaper även klarar sfp wan. Ej wifi modeller.
Vad finns det för bra alternativ om jag vill överge Cisco, men bibehålla kvalitén?

Denna har blivit väldigt populär. Inte provat själv, men sugen på den.
Dream machine pro
https://eu.store.ui.com/products/udm-pro
Annars Edgerpouter X SFP, men lite slö kanske.
Beror på hastigheten du kör på internet.
Kvalitet mot Cisco kanske nån annan kan förklara. Cisco är väl benchmarken för nätverk, men jag vet inte hur deras SOHO lösningar står sig mot Ubiquiti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Nu har min RT-AC66U nog packat ihop på riktigt. Tappade 5GHz bandet igen. Efter factory reset och omkonfigurering så kom det tillbaka, men med erbarmligt dålig prestanda. Bredbandskollen visade på typ 400 kb/s ner och ett par Mb/s upp. Växlade över till 2,4 GHz bandet och där var prestandan som den brukar.

Egentligen borde jag köpa en till Archer C7, men är sugen på att prova nåt nytt, så jag har sneglat på en Archer AX50. Finns det något som talar emot att använda en Archer AX50 som accesspunkt?

AX50 bygger på Intel som är småspelare i AP världen än så länge. Den funkar säkert ok nu för den har funnits några år, men jag hade personligen gått på Broadcom eller Qualcomm.

Här är väldigt mycket för pengarna just nu 1690kr.
https://www.webhallen.com/se/product/309052-Asus-RT-AX92U-AX6...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KAN1N:

Denna har blivit väldigt populär. Inte provat själv, men sugen på den.
Dream machine pro
https://eu.store.ui.com/products/udm-pro
Annars Edgerpouter X SFP, men lite slö kanske.
Beror på hastigheten du kör på internet.
Kvalitet mot Cisco kanske nån annan kan förklara. Cisco är väl benchmarken för nätverk, men jag vet inte hur deras SOHO lösningar står sig mot Ubiquiti.

Tackar för tipset
Jag kika lite snabbt på den där dream machine, lite sammanfattad spec, så jag kunde inte lite snabbt avgöra om den klarar allt, men jag ska läsa på mer en annan dag.. största minus var enbart en styck rj45 wan och ingen usb för 3G/4G failover

Edgepouter var ju riktigt söt och nätt, men den var avskalad

Mitt internet... Jag har dubbla ISP, båda 100/100 med 50/50loadbalance för pålitlighet.. jag överväger gå upp på högre, men nja det funkar okej.. Jag har en 3G/4G failover med UPS för brandvägg/router samt en mindre switch så jag kan köra mina laptops vid strömavbrott.. Jag använder IPSec VPN, VoIP och nätet är delat för VoIP, trusted och untrusted trafik samt jag kör openVPN på utgående trafik från datorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

AX50 bygger på Intel som är småspelare i AP världen än så länge. Den funkar säkert ok nu för den har funnits några år, men jag hade personligen gått på Broadcom eller Qualcomm.

Här är väldigt mycket för pengarna just nu 1690kr.
https://www.webhallen.com/se/product/309052-Asus-RT-AX92U-AX6...

Jag har överlag ingen god erfarenhet av Asus produkter, faktiskt mest bara dålig erfarenhet oavsett produktkategori. Det där är säkert en bra router, men 700 pix dyrare än den AX50 jag tittade på. Alternativet jag kollade på var en AX20, både AX20 och AX50 går att hitta under tusenlappen nu.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag har överlag ingen god erfarenhet av Asus produkter, faktiskt mest bara dålig erfarenhet oavsett produktkategori. Det där är säkert en bra router, men 700 pix dyrare än den AX50 jag tittade på. Alternativet jag kollade på var en AX20, både AX20 och AX50 går att hitta under tusenlappen nu.

Kör hårt, den funkar säkert bra. Intel har rätt mycket för pengarna eftersom de fortfarande är "underdog" i nätverksbranschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Tackar för tipset
Jag kika lite snabbt på den där dream machine, lite sammanfattad spec, så jag kunde inte lite snabbt avgöra om den klarar allt, men jag ska läsa på mer en annan dag.. största minus var enbart en styck rj45 wan och ingen usb för 3G/4G failover

Edgepouter var ju riktigt söt och nätt, men den var avskalad

Mitt internet... Jag har dubbla ISP, båda 100/100 med 50/50loadbalance för pålitlighet.. jag överväger gå upp på högre, men nja det funkar okej.. Jag har en 3G/4G failover med UPS för brandvägg/router samt en mindre switch så jag kan köra mina laptops vid strömavbrott.. Jag använder IPSec VPN, VoIP och nätet är delat för VoIP, trusted och untrusted trafik samt jag kör openVPN på utgående trafik från datorerna.

Varför hoppar du inte bara på efterföljaren till din Cisco nu när du kör så mycket specialfunktioner. Låter mer som du driver en viktig business än ett hemmanätverk, kanske både och.
Låter som Cisco är ett "enklare" alternativ för dig om du redan är insatt i det och jag gissar att de säkert har mycket stabilare mjukvara för failover, loadbalance och sådana "enterprise" funktioner.
Du får nog dubbelkolla funktioner om du ska köra en Dream Machine Pro så allt är stabilt och alla funktioner du behöver finns med.
De har inte USB 4G utan en egen enhet för det: https://eu.store.ui.com/products/unifi-lte-pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KAN1N:

Varför hoppar du inte bara på efterföljaren till din Cisco nu när du kör så mycket specialfunktioner. Låter mer som du driver en viktig business än ett hemmanätverk, kanske både och.
Låter som Cisco är ett "enklare" alternativ för dig om du redan är insatt i det och jag gissar att de säkert har mycket stabilare mjukvara för failover, loadbalance och sådana "enterprise" funktioner.
Du får nog dubbelkolla funktioner om du ska köra en Dream Machine Pro så allt är stabilt och alla funktioner du behöver finns med.
De har inte USB 4G utan en egen enhet för det: https://eu.store.ui.com/products/unifi-lte-pro

ahaa.. Jag ska läsa lite mer om det
Det stämmer att jag driver lite verksamhet.

Anledningen att jag funderar på alternativ till Cisco är att deras produkter är nästan 30% dyrare bara för att det står Cisco på fronten.. och kliva upp så det även finns SFP wan så öka priset en hel del då det mer är för storföretag.. deras andra nyare i small business serien har inte SFP på wansidan(jag kan ju missat någon, men jag tror inte det)
Jag får ju firmware uppdateringar något år till, så det brinner ju inte i rumpan ännu... Men spana i god tid är ju inte ohälsosamt

Permalänk
Medlem

Heyo!
Dags att flytta till villa på 150kvm, 2 plan. Sitter just nu på Bahnhofs standardskräp Tilgin något och får aldrig ut mer än 150Mbps på mitt nuvarande 250/250 abonnemang så hade ändå tänkt att fixa ny router/Mesh men ser efter någon veckas tid nu att jag inte riktigt blir klok på vad jag faktiskt behöver. Funderat en del på TP-Link AX60 Mesh eller eventuellt Asus ZenWIFI XT8 / Asus RT-AX82U. Jag vet inte om jag kommer behöva Mesh eller inte men börjar bli mycket trött på segt nät som dessutom på nuvarande 85kvm är väldigt ojämnt fördelat, trots en AP också.
Kraven jag har är väl att det ska finnas bra
1. räckvidd så det täcker för inomhusaktivitet, har inte möjlighet att köra kabel till datorn direkt men eventuellt via backhaul om det blir Mesh eller liknande. (Om det blir helt Wifi så kommer jag dock behöva ett nätverkskort som klarar av höga hastigheter till min dator också - tipsa gärna!
2. Wifi som gärna funkar överallt och snabbt samt klarar av upp till 15-20 enheter samtidigt. Finns ofta streaming igång och ibland också spel+stream+annat samtidigt.
3. Pris upp till 5000 men gärna 3000 eller mindre.

För höga krav eller funkar det?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Köp två såna:
https://www.webhallen.com/se/product/309052-Asus-RT-AX92U-AX6...

Prova med en först och lämna tillbaka den andra om du inte behöver den. Behöver du båda behåller du båda bara. Enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Köp två såna:
https://www.webhallen.com/se/product/309052-Asus-RT-AX92U-AX6...

Prova med en först och lämna tillbaka den andra om du inte behöver den. Behöver du båda behåller du båda bara. Enkelt.

Okej, kommer behöva lite nätverkskort också då gissar jag. På deras hemsida finns ett paket med kort och kabel - är det ett bra tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pazemo:

Okej, kommer behöva lite nätverkskort också då gissar jag. På deras hemsida finns ett paket med kort och kabel - är det ett bra tips?

Här finns de populäraste nätverkskorten på prisjakt: https://www.prisjakt.nu/c/tradlosa-natverkskort
Du får bestämma om du vill ha en USB-sticka eller ett insticks-kort med antenner. Jag hade köpt en USB-sticka eftersom jag haft bra erfarenheter av sådanna tidigare. Exempelvis TP-Link Archer T3U

Finns även bra möjligheter på begagnade: https://www.tradera.com/natverkskort-c3_121401
Exempelvis: https://www.tradera.com/item/121401/471511225/asus-usb-n53

Permalänk
Medlem

Hej.

Ska snart flytta till en ny lägenhet och jag funderar på att köra helt trådlöst. Funderar på en wifi6 asus router då även planen blir då att spela på trådlöst vilket jag i princip har varit emot helatiden. Men ju äldre man blir desto mer stör man sig på sladdar i mitt fall.

Tror ni det blir någon faktiskt skillnad på att spela trådlöst med wifi 6 jämfört med trådat? Ja självklart är väl trådat alltid mer stabilt men i det stora hela, wifi kanske har kommit så pass långt nu man faktiskt inte märker någon skillnad längre.

Med detta sagt, vilken wifi6 Asus router är att rekommendera?
Kan man gibba på wifi nu förtiden utan för stor skillnad?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Hej Swec! Nu behöver jag hjälp med att välja vilken router som skall ersätta min AC68U.

Den routern jag har idag (alltså en AC68U) har tendenser att balla ur vid last när jag spelar (inte särskilt tungt tycker jag) och en annan person typ 7-9m bort surfar på nätforum. Mycket konstigt beteende men jag antar att den var sådan när jag köpte den (begagnad) och att det var därför den såldes vidare, för den har haft detta beteende hela tiden. Min ISP konstaterade efter att jag körde pingplotter att det inte är problem hos dom som jag först misstänkte då problemet alltid uppstod samma tid på dagen (dock var det i verkligheten korrelerat till en viss uppsättning aktiviteter).
Jag har dock äntligen tröttnat och skatteåterbäringen brinner i plånboken

Så till behoven: Avlång lägenhet på typ 50kvm. Två telefoner, en tv, en laptop och en stationär delat på två personer. Inte särskilt mycket aktivitet alltså. Vi har inga särskilda krav på hastighet eller funktioner (bortom wifi då) förutom att skiten inte dör när en person spelar och en annan på andra sidan lägenheten surfar på swec!!

Routern kommer vara centralt placerad i lägenheten, vi kan acceptera att man inte får superstark signal i vardera ände.

Budget: Max 2000kr med gärna under 1500.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

Hej Swec! Nu behöver jag hjälp med att välja vilken router som skall ersätta min AC68U.

Den routern jag har idag (alltså en AC68U) har tendenser att balla ur vid last när jag spelar (inte särskilt tungt tycker jag) och en annan person typ 7-9m bort surfar på nätforum. Mycket konstigt beteende men jag antar att den var sådan när jag köpte den (begagnad) och att det var därför den såldes vidare, för den har haft detta beteende hela tiden. Min ISP konstaterade efter att jag körde pingplotter att det inte är problem hos dom som jag först misstänkte då problemet alltid uppstod samma tid på dagen (dock var det i verkligheten korrelerat till en viss uppsättning aktiviteter).
Jag har dock äntligen tröttnat och skatteåterbäringen brinner i plånboken

Så till behoven: Avlång lägenhet på typ 50kvm. Två telefoner, en tv, en laptop och en stationär delat på två personer. Inte särskilt mycket aktivitet alltså. Vi har inga särskilda krav på hastighet eller funktioner (bortom wifi då) förutom att skiten inte dör när en person spelar och en annan på andra sidan lägenheten surfar på swec!!

Routern kommer vara centralt placerad i lägenheten, vi kan acceptera att man inte får superstark signal i vardera ände.

Budget: Max 2000kr med gärna under 1500.

Edgerouter ER-X som router och en Unifi Wifi 6 som accesspoint (+ en POE-injektor) hamnar i prisklassen och borde vara stabilt och bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Edgerouter ER-X som router och en Unifi Wifi 6 som accesspoint (+ en POE-injektor) hamnar i prisklassen och borde vara stabilt och bra.

Är det plug and play? Glömde nämna att jag inte särskilt sugen på att behöva konfigurera manuellt för att nätet ska fungera

Visa signatur
Permalänk
Medlem

AP:n är i stort sett plug and play. Likt mycket vill man nog uppdatera den ändå med senaste firmware. Den fungerar dock direkt ur boxen.

ER-X verkar kunna kräva någon minuts pillande men inget stort (i princip ändra en DHCP-inställning i windows tillfälligt). Finns massvis med youtube-guider på just den routern.

Edit: Kan tillägga att jag haft föregångaren till den rekommenderade APn (AP AC Lite) i ett par år som ersatte WiFi-delen på min äldre ASUS-router. Den var betydligt bättre och stabilare än WiFi-delen på ASUS-routern.
Har nyligen skaffat en till AP (Wifi 6 Lite) och en ny router (fast dyrare router än den rekommenderade) så jag helt slipper gamla ASUS-routern som blivit lite instabil (och får ännu bättre täckning då signalerna inte behöver passera så mycket betong).

Permalänk

Tja! Kör comhems router och vårt Wi-FI funkar skit. Så tänkte brygga den o köpa ny. Vilken?
Hus, 2 våningar, 140kvadrat, ca 15-20enheter (4 med kabel). Ska bara funka, gå fort o va smidig.
Säkerhet bryr jag mig minimalt om.
Pris hyffsat oviktigt, vill ha prisvärt för mina ändamål. Vill bara inte betala massa pengar för funktioner jag inte behöver.
//KORK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flytkorken:

Tja! Kör comhems router och vårt Wi-FI funkar skit. Så tänkte brygga den o köpa ny. Vilken?
Hus, 2 våningar, 140kvadrat, ca 15-20enheter (4 med kabel). Ska bara funka, gå fort o va smidig.
Säkerhet bryr jag mig minimalt om.
Pris hyffsat oviktigt, vill ha prisvärt för mina ändamål. Vill bara inte betala massa pengar för funktioner jag inte behöver.
//KORK

Vad är det som fungerar dåligt? Är det för svag wifi-signal?

Permalänk
Skrivet av Zipparn:

Vad är det som fungerar dåligt? Är det för svag wifi-signal?

kraschar så vi lär starta om. tappar anslutning ibland. uppfattar att de blir värre o värre, o mer frekevent. Startar om dagligen. Känslan är att den är överbelastad. Inge wifi 6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flytkorken:

kraschar så vi lär starta om. tappar anslutning ibland. uppfattar att de blir värre o värre, o mer frekevent. Startar om dagligen. Känslan är att den är överbelastad. Inge wifi 6.

Det låter jobbigt. Krashar routern och slutar fungera fullständigt eller tappar dina enheter wifi-anslutningen när signalen blir för svag?
Har du Comhems nyare routrar(länk pdf)? De nyare är ganska bra. Har du någon garanti eller nåt som gör att du kan få en ny från Comhem gratis? Du kanske har fått ett söndags-ex.

Permalänk
Skrivet av Zipparn:

Det låter jobbigt. Krashar routern och slutar fungera fullständigt eller tappar dina enheter wifi-anslutningen när signalen blir för svag?
Har du Comhems nyare routrar(länk pdf)? De nyare är ganska bra. Har du någon garanti eller nåt som gör att du kan få en ny från Comhem gratis? Du kanske har fått ett söndags-ex.

nja har en lite äldre. 1-2generationer bakom. ska få pröjsa över 1000kr om jag ska byta upp mig utan att byta abonnemang. Tänker mig att ska jag ändå pröjsa en ansenlig summa kan jag lika gärna ta i lite mer och byta upp mig om de skulle göra någon skillnad. Den både kraschar helt och tappar internet på enstaka enheter. Vi får ibland byta mellan boxen o smart tvn som står inom 1m från varann för att de turas om o tappa nät. De är dock väldigt sällan som man tappar signal helt. Har även hänt över kabel ett fåtal gånger. ena datorn har nät, andra inte. Och som sagt så upplever vi att de blir värre o värre, oftare o oftare och i accelererande takt. igår fick jag starta om 4ggr. idag 2ggr (kl 18.50).

Permalänk

Behöver hjälp med att hitta rätt router för sommarhuset.

Vi har ett extra hus på tomten som jag gör om till kontor nu när man kan arbeta på distans så enkelt. Det är cirka 20meter från huvudhuset och idag får man knappt wifi signal till övervåningen på huvudhuset.

Vad är en bra router för att täcka så mycket som möjligt av tomten + husen? Behövs inga 1000mb hastigheter, men gärna så att man kan få 100+ även i extrahuset så man kan arbeta bra.

mvh
Britta