Skolplattformens API:er lämnas inte ut – finns ingen dokumentation

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Hur vore det med krav på GPL eller motsvarande lämplig fri licens på källkoden för all programvara som är resultatet av en offentlig upphandling?

Bra idé, men svårt att få gehör för hos företagen, skulle jag tro. Vet inte hur vedertaget det är med sådan licensering i Swenska föhretagh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgüll:

Bra idé, men svårt att få gehör för hos företagen, skulle jag tro. Vet inte hur vedertaget det är med sådan licensering i Swenska föhretagh

Ser egentligen inget problem med det om beställaren köper hela lösningen inkl. källkoden(d.v.s. beställaren äger den) ifrån t.ex. ett multinationellt företag med säte i bl.a. Sverige och sedan väljer att offentliggöra den under en valfri licens.

När kunden fick räkningen på det så var det ingen som ville kännas vid fakturan(dom bollade bara runt den inom den statliga institutionen). Slutade istället med halva priset så att vi fortsatte att äga lösningen och dom fick istället en nyttjandelicens men ej tillgång till någon källkod.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Just för att dokumentationen är i stil med min tidigare beskrivning om det krävs en veckas arbete(40h i min värld) för att få en dokumentation. Det tar mellan 30 och 60 sekunder att hitta en fil och e-posta den. Se min detaljerade beskrivning nedan.

OK, så hela ditt resonemang bygger på att det inte tar speciellt lång tid att skriva dokumentation för att man redan har skrivit den.

Skrivet av Veni:

Dokumentation är det första man skriver i samband med att man utvecklar lösningen i huvudet/stora tavlan och sedan korrigerar man dokumentationen i takt med att man faktiskt börjar skriva lösningen.

Jag jobbar mest agilt nu för tiden, så det blir mest user stories och arkitektur i början. Det kan utvecklas rätt mycket med tiden. Då kan det bli jobbigt att sitta och omarbeta dokumentation hela tiden.

C# XML documentation är rätt trevligt, men om man inte har alltför komplicerade API:er kan det bli litet mycket ///<param name="user">A user.</param>. Sedan beror det ju litet på vilket slags projekt det är och vilken publik det har. Har man inte en miljon smör-och-bröd endpoints är det ju litet lättare och viktigare med dokumentation.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Ser egentligen inget problem med det om beställaren köper hela lösningen inkl. källkoden(d.v.s. beställaren äger den) ifrån t.ex. ett multinationellt företag med säte i bl.a. Sverige och sedan väljer att offentliggöra den under en valfri licens.

När kunden fick räkningen på det så var det ingen som ville kännas vid fakturan(dom bollade bara runt den inom den statliga institutionen). Slutade istället med halva priset så att vi fortsatte att äga lösningen och dom fick istället en nyttjandelicens men ej tillgång till någon källkod.

Intressant. Att de bara bollade runt det handlade nog om att de inte visste hur de skulle förhålla sig till informationsmängden, d.v.s. källkoden. De förstod inte vad de hade köpt... eller ingen ville ta ansvar för det när det väl kom till kritan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Korgüll:

Det handlar nog med största sannolikhet om 2 kap 6 § Tryckfrihetsförordningen,
6 § En upptagning som avses i 3 § anses förvarad hos en myndighet, om upptagningen är tillgänglig för myndigheten med tekniskt hjälpmedel som myndigheten själv utnyttjar för överföring i sådan form att den kan läsas eller avlyssnas eller uppfattas på annat sätt.

En sammanställning av uppgifter ur en upptagning för automatiserad behandling anses dock förvarad hos myndigheten endast om myndigheten kan göra sammanställningen tillgänglig med rutinbetonade åtgärder och inte annat följer av 7 §. Lag (2018:1801).

I flertalet domar (bl.a. Dom) har en tidsgräns om 4-6 timmar för sammanställning av uppgifterna betraktats som rutinbetonad (alltså en faktisk förändring av de system och register som myndigheten har till sitt förfogande, inkl. skapandet av nya register för att kunna sammanställa uppgifterna). Över detta så går det ibland att neka utlämnande genom att säga att handlingen inte är förvarad hos myndigheten.

Sekretess skulle kunna åberopas genom 31 kap. 16 § OSL i de fall produkten är upphandlad från enskild näringsidkare, tror jag, men det är ju inte relevant i detta fall.

Ja det var denna jag syftade på i mitt inlägg. Finns handlingen klar att lämna ut med bara sekretessgranskning finns ingen tidsbegränsning, men behöver informationen hämtas från flera källor och sammanställas i ett nytt dokument gäller 4-6 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

OK, så hela ditt resonemang bygger på att det inte tar speciellt lång tid att skriva dokumentation för att man redan har skrivit den.

Jepp. Dokumentationen skall vara klar innan skarp driftsättning. Har man inte det så kanske man inte skall driftsätta något skarpt för det första. Låter i min värld om man gör det ändå så bedriver man en Kalle Anka organisation. Vilket jag anser mig se tydliga tecken på gällande det som tråden handlar om.

Skrivet av Phod:

Jag jobbar mest agilt nu för tiden, så det blir mest user stories och arkitektur i början. Det kan utvecklas rätt mycket med tiden. Då kan det bli jobbigt att sitta och omarbeta dokumentation hela tiden.

Det gör dom också sedan förra året, även om han egentligen gjorde så redan sedan år 2017 när vi tillsammans jobbade på ett litet projekt som inte är i samma storlek som det som omnämns i tråden men det var just ett API(brygga kallar vi den) mot hårdvara åt en statlig institution. Vi hade regelbunden testning och kontakt med beställarens tekniska representant. Nu var det troligtvis inte lika mycket att dokumentera för vår del(max 20 funktioner som exponerades, om ens det) som det som tråden handlar, men jag anser att samma princip skall tillämpas på så väl små som stora projekt. Jag anser att det är viktigare i större projekt än små att man börjar tidigt med dokumentationen.

Skrivet av Phod:

C# XML documentation är rätt trevligt, men om man inte har alltför komplicerade API:er kan det bli litet mycket ///<param name="user">A user.</param>. Sedan beror det ju litet på vilket slags projekt det är och vilken publik det har. Har man inte en miljon smör-och-bröd endpoints är det ju litet lättare och viktigare med dokumentation.

Måste varit något sådant, för det såg riktig coolt ut för en som mig som har stannat på 90-talet, att han kunde anropa/se "hjälpen" direkt i källkoden för själva testprogrammet(som agerade kundens miljö) trots att bryggan(DLL fil som WFC tror jag?) var kompilerad och klar.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Ja det var denna jag syftade på i mitt inlägg. Finns handlingen klar att lämna ut med bara sekretessgranskning finns ingen tidsbegränsning, men behöver informationen hämtas från flera källor och sammanställas i ett nytt dokument gäller 4-6 timmar.

Jo, potentiell (allmän) handling... Får ofta svara på sådana frågor från HR-personer; "allmänheten" vill ha omfattande jämförande sammanställningar på överläkarlöner och whatnot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgüll:

Intressant. Att de bara bollade runt det handlade nog om att de inte visste hur de skulle förhålla sig till informationsmängden, d.v.s. källkoden. De förstod inte vad de hade köpt... eller ingen ville ta ansvar för det när det väl kom till kritan.

Ingen ville trycka på knappen "Betala".
Och den som hade godkänt beställningen hade inte förstått vad det skulle kosta(det gick enligt löpanderäkningsprincipen).

Vi lämnade aldrig ut källkoder innan full betalning anlänt, oavsett projekt.
Kunder kunde komma till kontoret i Lund(före Corona åren) för att se hur några sidor källkoder såg ut på några skärmar.

Efter lite snack så blev det halva priset(inga miljonbelopp men i alla fall en sexsiffrig summa) och vi fick inte vad vi hade räknat med men tillräckligt för att täcka våra kostnader och få en liten vinst. Det hade ändå inte gått att sälja den till någon annan så det var ett s.k one-off projekt där vi ville ha enligt överenskommelse(löpande) eftersom den var väldigt specifik för denna kund(dom bestämde i princip precis hur dom skulle vilja att anropen skulle formuleras ifrån deras miljö).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Ingen ville trycka på knappen "Betala".
Och den som hade godkänt beställningen hade inte förstått vad det skulle kosta(det gick enligt löpanderäkningsprincipen).

Vi lämnade aldrig ut källkoder innan full betalning anlänt, oavsett projekt.
Kunder kunde komma till kontoret i Lund(före Corona åren) för att se hur några sidor källkoder såg ut på några skärmar.

Efter lite snack så blev det halva priset(inga miljonbelopp men i alla fall en sexsiffrig summa) och vi fick inte vad vi hade räknat med men tillräckligt för att täcka våra kostnader och få en liten vinst. Det hade ändå inte gått att sälja den till någon annan så det var ett s.k one-off projekt där vi ville ha enligt överenskommelse(löpande) eftersom den var väldigt specifik för denna kund(dom bestämde i princip precis hur dom skulle vilja att anropen skulle formuleras ifrån deras miljö).

Åfan. Typiskt offentlig förvaltning imho

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Läs inlägget innan ditt, jag skulle tro att det beskriver läget ganska bra med tanke på att domen säger exakt samma sak. Personligen tycker jag inte att 30-40 timmar låter speciellt mycket för jobbet.

Om man tycker att det är ok att det ska ta så lång tid, då bör man nog se sig efter ett annat jobb.
Jag har inga problem att prata med HR om tjänstefel i detta fall .

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgüll:

Åfan. Typiskt offentlig förvaltning imho

I Malmö, men förvisso statlig och inte kommunal förvaltning.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jepp. Dokumentationen skall vara klar innan skarp driftsättning. Har man inte det så kanske man inte skall driftsätta något skarpt för det första. Låter i min värld om man gör det ändå så bedriver man en Kalle Anka organisation. Vilket jag anser mig se tydliga tecken på gällande det som tråden handlar om.

Vi lever nog i helt olika världar, du och jag. Det låter på dig som om du jobbar med vattenfallsutveckling, med klara direktiv över hur allt ska fungera in i minsta detalj från första början och överlämningar när allt ska vara klart. I min drömvärld hade jag kört devops fullt ut med deploy varje dag, men det är tyvärr inte möjligt i dagsläget. Jag kan inte komma ihåg någon brydde sig om dokumentation annat än som något som skulle kontrolleras att den fanns för att leveransen skulle godkännas, och en skarp driftsättning är för mig startskottet för den riktiga utvecklingen.

Sägas bör dock att jag gör ingenting som kräver användardokumentation och lägger en del tid på datakontrakt.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Om man tycker att det är ok att det ska ta så lång tid, då bör man nog se sig efter ett annat jobb.
Jag har inga problem att prata med HR om tjänstefel i detta fall .

Jag antar du inte jobbar med utveckling och inte vet vad en API-dokumentation innebär. Nu vet jag förvisso inte hur omfattande Skolplattformens API är, men jag antar att för en miljard så har de fått mer än en handfull endpoints. Även fast det inte verkar fungera så bra så är det inget hobbyprojekt det handlar om. Hade du läst min tidigare väldigt grova uppskattning på hur lång tid det skulle ta att dokumentera hade du kanske förstått hur det lätt kan gå en vecka på att dokumentera att API.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Det är ju klart att det finns dokumentation, hur skulle de annars kunna utveckla mot sitt eget API. Men att göra denna dokumentation tillgänglig till externa utvecklare är någon helt annat. Då kanske API:et behöver dokumenteras på ett lite annorlunda sätt, samt att man måste bygga upp en infrastruktur runt själva API:et t.ex. för att utvecklare ska kunna registrera sig och generera ett eget applikations ID. Sedan handlar det ju också om vem som ska ta kostnaden när externa applikationer anropar ett API som de själva inte hostar. För att inte tala om säkerheten. Om vem som helst har tillgång till ett API så har man inte längre full koll på var datat tar vägen.

Det är lite roligt att läsa en del av kommentarerna, för det blir så uppenbart att många inte har en aning om vad dom pratar om. Allt är "skrämmande" och "chefer är dumma i huvudet som inte begriper någon ting". Om om ni nu är så smarta själv så gissar jag att det finns massor av jobb åt er. Bara ni utbildar er först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Det är ju klart att det finns dokumentation, hur skulle de annars kunna utveckla mot sitt eget API.

Systemet är nog inte rocket science, direkt, och det inbegriper nog mest fattbara begrepp som "elev", "schema", "kurs" o.s.v. Ett sådant API är inte så svårt att konsumera. Har man dessutom tillgång till källkoden, som jag antar att utvecklarna har, så är det nästan bättre än dokumentation, för då kan man läsa sig till hur det fungerar. Sedan kan ju utvecklarna kommunicera med varandra också.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag antar du inte jobbar med utveckling och inte vet vad en API-dokumentation innebär. Nu vet jag förvisso inte hur omfattande Skolplattformens API är, men jag antar att för en miljard så har de fått mer än en handfull endpoints. Även fast det inte verkar fungera så bra så är det inget hobbyprojekt det handlar om. Hade du läst min tidigare väldigt grova uppskattning på hur lång tid det skulle ta att dokumentera hade du kanske förstått hur det lätt kan gå en vecka på att dokumentera att API.

Jag har själv (på fritiden) skrivit enklare rest-apier i nodejs för att hämta data ifrån databaser och skicka till mina små enheter jag satt ihop här hemma, så har ett litet hum på amatörnivå.
Och jag dokumenterar mina funktioner med visual studio codes kommentarer, så man ska ha ett hum ett år senare när man vill lägga till något.

Jag är ganska säker på att all dokumentation finns hos utvecklarna, men av olika skäl vill man bara inte lämna ut dessa och skyller då på detta.
Om inte, så bör man väl fundera på att spendera nästa miljard på ett lean-projekt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phod:

Jag antar du inte jobbar med utveckling och inte vet vad en API-dokumentation innebär. Nu vet jag förvisso inte hur omfattande Skolplattformens API är, men jag antar att för en miljard så har de fått mer än en handfull endpoints. Även fast det inte verkar fungera så bra så är det inget hobbyprojekt det handlar om. Hade du läst min tidigare väldigt grova uppskattning på hur lång tid det skulle ta att dokumentera hade du kanske förstått hur det lätt kan gå en vecka på att dokumentera att API.

Jag håller med dig i att en vecka inte är så lång tid för denna typen av arbete, å andra sidan var det ju vad jag förstår ett krav i upphandlingen att det skulle skrivas dokumentation som upphandlaren skulle få. Så antingen har de inte gjort det trots att det var en del av dealen liksom, eller så är den så kass att de inte vill ge ut den (men upphandlaren borde inte bry sig om den aspekten).

Sen är det ju ett komplext system, men det är ju inte hela systemets API:er som är intressant egentligen utan bara det som är tillgängligt för vårdnadshavare. Öppna skolplattformen är väl inte intresserade av att exempelvis bygga en app för skoladministratörer eller liknande.

Sen förstår jag inte riktigt hur de inte kan ha detta lättillgängligt. Mitt team utökar och bygger nya API:er varje sprint, utan dokumentation så hade vi haft stora problem, men det hade förstås varit ännu värre för de andra team som ska använda våra API:er. Hela syftet med att bygga ett API är ju att någon annan ska använda det, internt eller externt, så dokumentationen är ju en central del av det liksom. Vårt byggsystem tillåter inte ett API utan kommentarer som kan användas för att generera dokumentation och förstås swagger.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Hade du läst min tidigare väldigt grova uppskattning på hur lång tid det skulle ta att dokumentera hade du kanske förstått hur det lätt kan gå en vecka på att dokumentera att API.

Fast en del av problemet är fortfarande att dokumentationen redan borde varit klar och levererad. Det andra problemet att de som utvecklat APIet uppenbart är inkompetenta och helt saknar känsla för säkerhet.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Shit, tänk om man hade självförtroende nog att sitta och ordbajsa på Youtube och ha mage att be om pengar, hävda att man inte slösar bort pengarna och kalla sig samhällsdebattör.

Permalänk
Medlem

Om man inte lyssnar på honom kommer man vakna upp försent...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Om man inte lyssnar på honom kommer man vakna upp försent...

Precis som om man inte lyssnar på info wars kommer vakna upp för sent?

Permalänk
Medlem

Sista svaret från mig i ämnet är att Henrik säger sanningen (inga konspirationsteorier) om Sveriges politiska läge utan att ta parti för något politiskt parti.
Sanningen är svår för de som drabbas så de föredrar skygglappar och censur.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Vi lever nog i helt olika världar, du och jag. Det låter på dig som om du jobbar med vattenfallsutveckling, med klara direktiv över hur allt ska fungera in i minsta detalj från första början och överlämningar när allt ska vara klart. I min drömvärld hade jag kört devops fullt ut med deploy varje dag, men det är tyvärr inte möjligt i dagsläget. Jag kan inte komma ihåg någon brydde sig om dokumentation annat än som något som skulle kontrolleras att den fanns för att leveransen skulle godkännas, och en skarp driftsättning är för mig startskottet för den riktiga utvecklingen.

Sägas bör dock att jag gör ingenting som kräver användardokumentation och lägger en del tid på datakontrakt.

Om vi håller oss till API, vad är vitsen med ett API om dess gränssnitt ej är dokumenterat?

Lär bli svårt att kunna dra nyttja utav det(även inom samma organisation) om man hela tiden skall skicka e-post eller använda andra metoder för att få ut information om hur man implementerar det.

Skulle det vara ett API för att kommunicera med något så blir det direkt omöjligt att nyttja API:et för just den kommunikation som API:et är avsett för, eftersom ingen annan än utvecklarna utav API:et vet hur det skall nyttjas korrekt för att få till en korrekt kommunikation .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Systemet är nog inte rocket science, direkt, och det inbegriper nog mest fattbara begrepp som "elev", "schema", "kurs" o.s.v. Ett sådant API är inte så svårt att konsumera. Har man dessutom tillgång till källkoden, som jag antar att utvecklarna har, så är det nästan bättre än dokumentation, för då kan man läsa sig till hur det fungerar. Sedan kan ju utvecklarna kommunicera med varandra också.

Vad är vitsen med ett API om man har tillgång till källkoden? Mycket snabbare körningar om man kan prata "direkt korrekt" istället för att gå via en mellanhand.

API:er har sitt användningsområde just bl.a. för att källkod inte alltid är tillgänglig utav olika anledningar.

T.o.m. inom stora organisationer så delar man inte alltid källkod med varandra men flera olika projekt vill kunna dra nytta utav varandra för att skapa ett större mervärde för slutkunden, därav API:er, med dokumentation så att man slipper kontakta folk(eller om källkoden är öppen inom organisationen, så slipper man läsa igenom den) och kan fokusera direkt på det resultat man vill ha ut utav den tilltänkta integrationen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Om vi håller oss till API, vad är vitsen med ett API om dess gränssnitt ej är dokumenterat?

Lär bli svårt att kunna dra nyttja utav det(även inom samma organisation) om man hela tiden skall skicka e-post eller använda andra metoder för att få ut information om hur man implementerar det.

Skulle det vara ett API för att kommunicera med något så blir det direkt omöjligt att nyttja API:et för just den kommunikation som API:et är avsett för, eftersom ingen annan än utvecklarna utav API:et vet hur det skall nyttjas korrekt för att få till en korrekt kommunikation .

Om man designar sitt API rätt behöver det inte vara så svårt att förstå, speciellt när det rör sådant som Skolplattformen handlar om. Det är ett mål som vissa av oss försöker ha när vi designar och programmerar, ta t.ex. självdokumenterande kod. Om man har litet branschkunskap som rör ett API är det ofta inte svårt att lista ut hur man ska använda det, och tvärtom så designar man ett API så att det är svårt att använda utan dokumentation så har man gjort litet fel.

Nu verkar du sitta i en mer komplicerad verklighet och rätt lång borta från systemutveckling, men försök föreställa dig det finns andra som har andra förutsättningar och gör saker på annat sätt. Jag skulle gissa på att din roll på något sätt innebär att du sätter stämpeln på att dokumentationen är godkänd, så om du inte kan tänka längre än så är det inte meningsfullt att vi diskuterar det här längre.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Om man designar sitt API rätt behöver det inte vara så svårt att förstå, speciellt när det rör sådant som Skolplattformen handlar om. Det är ett mål som vissa av oss försöker ha när vi designar och programmerar, ta t.ex. självdokumenterande kod. Om man har litet branschkunskap som rör ett API är det ofta inte svårt att lista ut hur man ska använda det, och tvärtom så designar man ett API så att det är svårt att använda utan dokumentation så har man gjort litet fel.

Nu verkar du sitta i en mer komplicerad verklighet och rätt lång borta från systemutveckling, men försök föreställa dig det finns andra som har andra förutsättningar och gör saker på annat sätt. Jag skulle gissa på att din roll på något sätt innebär att du sätter stämpeln på att dokumentationen är godkänd, så om du inte kan tänka längre än så är det inte meningsfullt att vi diskuterar det här längre.

Att där finns andra verkligheter där man ignorerar att skapa dokumentation för API:er är väldokumenterat i denna tråd . Att hoppas på att någon "räknar" ut hur dom skall anropa ett främmande gränssnitt på 100% korrekt sätt skapar bara mer jobb eftersom antalet felsökningstimmar som kan komma att behövas blir sannolikt fler.

Jag tillät t.ex. aldrig att API:et sattes i skarp drift förrän jag hade testat igenom det och kört det i en labbmiljö som motsvarade 30000 användare(samma mängd som i kundens verklighet). Utvecklaren fick helt enkelt laga felen innan vi släppte det, och det var säkert 30-40 sådana(stora som små) som han fick åtgärda. Det är aldrig värt att smutsa ner ett globalt företags namn oavsett om projektet med API:et var så litet att vi enbart hade en utvecklare hos oss som utvecklade det. Det är klart först när det är klart och vi höll tidsschemat ifrån vår sida. Att det tog kunden nästan 3 år att testa det visade sig vara att dom helt enkelt inte hade en organisation som brydde sig att prioritera det hela förrän deras gamla befintliga lösning började strula.

Sedan att där fanns folk hos beställaren som var svenskar och kallade sig för utvecklare men visade sig att dom inte kunde läsa dokumentationen tillsammans med exemplen som också var skrivna utav utvecklaren på det svenska språket, på ett API med mindre än 20 stycken publika funktioner, var inte vårt fel utan ett internt problem i beställarens organisation.

Den lanserades i mitten på mars månad förra året och än så länge har jag inte hört att där varit några fel som har med utvecklingen eller dokumentationen att göra.

Låter lite som samma kultur i kundens organisation som den man läser om som tråden handlar om men även den verklighet som Du beskriver, där utvecklingen börjar först när man driftsatt systemet skarpt, vilket låter för mig som helt fel ordning.

Men visst, om det är okej att löneutbetalningar, handelsplatser för värdepapper, lagersaldo, beställningar, logistik, kassor, bensinpumpar, hissar, dörrar, portar, kyla/värme, larmsystem, ljus fungerar lite som dom själv vill så förstår jag varför vissa bryr sig att påbörja utvecklingen först efter en skarp driftsättning .

Men å andra sidan så är jag inte förvånad när man ser hur dagens mjukvara ständigt behöver lappas och lagas, och då tänker jag inte på lösningar som finns i fri öppen källkod på nätet, utan i kommersiella lösningar.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.