Rådande minnes-scam från OEM-tillverkare

Permalänk
Medlem

Rådande minnes-scam från OEM-tillverkare

Med anledning av följande nedan, så undrar jag om det finns fler drabbade och undrar hur ni tänker göra?

Jag har felsökt min nyinköpta Acer Nitro 5 till förbannelse. Får betydligt sämre prestandasiffror än andra med samma modell. 20-25% sämre prestanda i multitrådade applikationer, cinebench mm. och brutalt dålig spelprestanda. Detta trots det relativt kompetenta GTX 1660 ti och i5 10300H. Som jämförelse från jag i Quake Champions ungefär dubbel prestanda på min flickväns gamla haswell-rigg innehållande i5 4440 och GTX 960 2GB.

Förvisso har jag bara 8GB ram, en sticka, jämfört med flickvännens 2x4GB, men prestandaksillnaden är ändå alldeles för stor för att bortförklaras med dualchannel vs single. När jag får 60-70fps i Quake på nya laptoppen så ligger hennes omkring 140fps.

Så idag öppnade jag upp Acern och fann inte helt oväntat 1x8GB DDR4 1Rx16.
Visst blir det lite märkligt när andra köpt samma modell av dator och får 25% mer prestanda än vad jag får? Borde inte detta vara skäl för garantiärende där man från tillverkaren byter ut minnet till en snabbare variant? Har inte tagit det här med elgiganten än där den köptes. Eller borde man vända sig till Acer direkt?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Om du inte är nöjd med produkten är väl det normala att kontakta butiken för att ångra köpet?

Hur kan andra med samma modell vara 25% snabbare..? Menar du att ditt 2133 Mhz minne (2400?) sänker prestanda med 1/5-del? Vad är Acern specad till att klara av för snabba minnen?

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Om du inte är nöjd med produkten är väl det normala att kontakta butiken för att ångra köpet?

Hur kan andra med samma modell vara 25% snabbare..? Menar du att ditt 2133 Mhz minne (2400?) sänker prestanda med 1/5-del? Vad är Acern specad till att klara av för snabba minnen?

Kollade du videon? Minnet kan ha exakt samma frekvens, men ändå ge datorn 25% sämre prestanda om minneskretsarna är konfigurerade på ett visst sätt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Chris_Kadaver:

Med anledning av följande nedan, så undrar jag om det finns fler drabbade och undrar hur ni tänker göra?
https://www.youtube.com/watch?v=R7CO9v9rpOk

Jag har felsökt min nyinköpta Acer Nitro 5 till förbannelse. Får betydligt sämre prestandasiffror än andra med samma modell. 20-25% sämre prestanda i multitrådade applikationer, cinebench mm. och brutalt dålig spelprestanda. Detta trots det relativt kompetenta GTX 1660 ti och i5 10300H. Som jämförelse från jag i Quake Champions ungefär dubbel prestanda på min flickväns gamla haswell-rigg innehållande i5 4440 och GTX 960 2GB.

Förvisso har jag bara 8GB ram, en sticka, jämfört med flickvännens 2x4GB, men prestandaksillnaden är ändå alldeles för stor för att bortförklaras med dualchannel vs single. När jag får 60-70fps i Quake på nya laptoppen så ligger hennes omkring 140fps.

Så idag öppnade jag upp Acern och fann inte helt oväntat 1x8GB DDR4 1Rx16.
Visst blir det lite märkligt när andra köpt samma modell av dator och får 25% mer prestanda än vad jag får? Borde inte detta vara skäl för garantiärende där man från tillverkaren byter ut minnet till en snabbare variant? Har inte tagit det här med elgiganten än där den köptes. Eller borde man vända sig till Acer direkt?

Vad säger listningen hos affären du köpte hos?
Om datorn matchar detta så kanske man kan trycka på att produkten är "väsentligt sämre än vad köparen kan förvänta sig".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Om du inte är nöjd med produkten är väl det normala att kontakta butiken för att ångra köpet?

Hur kan andra med samma modell vara 25% snabbare..? Menar du att ditt 2133 Mhz minne (2400?) sänker prestanda med 1/5-del? Vad är Acern specad till att klara av för snabba minnen?

Allt handlar inte om frekvens eller latency, Buildzoid gjorde en video och pratade om varför ytterligare faktorer spelar in.

https://www.youtube.com/watch?v=k6SIdxq2yxE

Permalänk
Medlem

Eftersom de sällan skriver ut mer specifik minneskonfiguration så blir det svårare att få rätt. Men om det är en modell som testats av någon tekniksida/kanal, så finns det lite siffror på vad man som kund kan förvänta sig. Man förväntar sig att datorn presterar som i testerna, annat vore ju oseriöst.

Skillnaderna mellan olika datormodeller har blivit större med strömbudget och turbo som beror på bland annat hur bra kylning man har. Så att jämföra resultat från/mellan olika modeller/tillverkare blir svårt.

Så om du har bevis i form av ett test från samma modell tycker jag att du kan reklamera, då den inte lever upp till förväntningarna.

Tycker det är hemskt att de gör ett sådan misstag som sänker prestandan så mycket, om de som gör det jobbar i ett led i produktkedjan som inte har koll? Kostnad, eller att de inte kan få tag på rätt grejor just nu?

Permalänk
Medlem

jag vill minnas att man sett ett flertal olika minnestester genom åren där de fått 3-6 fps i skillnad mellan supersnabba minnen o vanliga. Hur kan denna felkonfig ge 25% sämre prestanda? Låter som ett oddball-case?

nu har jag sett videon oxo resultaten var ju inte helt entydiga

Lägger på en parameter till, BIOS version - känns som att AMD fipplar med minnes-grejs mellan varje release....

// LZ

Permalänk
Viking
Skrivet av Tea42BBS:

jag vill minnas att man sett ett flertal olika minnestester genom åren där de fått 3-6 fps i skillnad mellan supersnabba minnen o vanliga. Hur kan denna felkonfig ge 25% sämre prestanda? Låter som ett oddball-case?

// LZ

Det är inte hastigheten på minnet som är felet i det här fallet. Det är single/dual channel och single/dual rank kombinerat som gör en 25% skillnad. Se videon.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Borde inte detta vara skäl för garantiärende där man från tillverkaren byter ut minnet till en snabbare variant? Har inte tagit det här med elgiganten än där den köptes. Eller borde man vända sig till Acer direkt?

Det blir nog en fråga om goodwill i så fall.

Jag hittar ingen Nitro 5 hos Elgiganten som motsvarar dina specs, men de liknande modellerna utlovar ju ingenting angående antal kanaler eller ranks. Det enda som lovas är DDR4, storlek och hastighet (2999 MHz), totalt och tillgängliga antal "RAM-portar".

Här kan man tänka sig att en erfaren Sweclockare skulle kunnat uppfatta att det är möjligt att man får single-channel eller dual-channel beroende på vald minnesmängd, med potentiell prestandaförlust som följd. De andra på nätet som har bättre prestanda, kör de single-channel eller dual-channel?

Inte heller Acer lovar mer på de produktsidor jag hittar, de nämner inte ens antalet RAM-slottar. Därför blir det nog svårt att hävda att datorn inte har de utlovade egenskaperna.

Hade jag varit i ditt ställe hade jag nog köpt två RAM-stickor och pillat i dem. Om du då får förväntad prestanda så vet du att det antagligen berodde på valet av konfiguration. Om du lyckas bättre med valet av minnen än Acer (2x2x8 ranks är bäst?) så får du kanske till och med bättre prestanda. Om du fortfarande får kass prestanda så kanske du har ett bättre case för att få datorn felsökt.

Jag förutsätter att du inte har ångerrätt eller öppet köp, för då ska du naturligtvis utnyttja det om du är missnöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det blir nog en fråga om goodwill i så fall.

Jag hittar ingen Nitro 5 hos Elgiganten som motsvarar dina specs, men de liknande modellerna utlovar ju ingenting angående antal kanaler eller ranks. Det enda som lovas är DDR4, storlek och hastighet (2999 MHz), totalt och tillgängliga antal "RAM-portar".

Här kan man tänka sig att en erfaren Sweclockare skulle kunnat uppfatta att det är möjligt att man får single-channel eller dual-channel beroende på vald minnesmängd, med potentiell prestandaförlust som följd. De andra på nätet som har bättre prestanda, kör de single-channel eller dual-channel?

Inte heller Acer lovar mer på de produktsidor jag hittar, de nämner inte ens antalet RAM-slottar. Därför blir det nog svårt att hävda att datorn inte har de utlovade egenskaperna.

Hade jag varit i ditt ställe hade jag nog köpt två RAM-stickor och pillat i dem. Om du då får förväntad prestanda så vet du att det antagligen berodde på valet av konfiguration. Om du lyckas bättre med valet av minnen än Acer (2x2x8 ranks är bäst?) så får du kanske till och med bättre prestanda. Om du fortfarande får kass prestanda så kanske du har ett bättre case för att få datorn felsökt.

Jag förutsätter att du inte har ångerrätt eller öppet köp, för då ska du naturligtvis utnyttja det om du är missnöjd.

Fast är det rimligt att en ny gaminglaptop ska prestera hälften så bra som en lägre mellansegmentsburk från 2013? Kollar jag benchmarks av 10300h så får jag 25% lägre prestanda. I FFXV benchmark på "high" får jag halva prestandan av vad ett stationärt GTX 1660 ti får när skillnaden ska vara ungfär 10% fördel för den stationära varianten. Antagligen för att cpu/ram flaskar kortet så hårt att bildfrekvensen hela tiden droppar under 30fps.
Acer har inte utlovat något... men är det inte falsk marknadsföring att sälja exakt likadana modeller som har 25% bättre prestanda utan att precisera detta? Att beroende på exemplar kan prestandan mellan två likadana modeller variera omkring en fjärdedel.
Ångerrätt har jag, men fick den till ett bra pris eftersom det var en outletprodukt så jag tar det hellre som ett garantiärende. Kan ju inte med säkerhet säga att minnet som är den felande länken till 100% heller.

Vad gäller jämförelser så har jag dubbelkollat med en annan medlem som har exakt samma konfiguration. Jag köpte den sista på elgiganten så siden med specifikationer försvann i samma sekund jag beställde den tyvärr. De hade preciserat benchmarkresultat för den här modellen, men nu finns imget att jämföra med där som referens.

Två ramstickor till är en tusenlapp till minst. Hade eventuellt tänkt petat in en till med samma specifikationer som den som sitter i men det alternativet finns nu inte. Eller alternativet att köra med bara 8GB. Över 140fps i quake borde den klara oavsett. Min tanke var att den kanske skulle klara 240fps i duel åtminstone eftersom prestandan bör vara jämförbar med en i7 7700 vilken jag vet Toxjq kör på som är proffs. Men istället för 240fps ligger jag alltsp på 60-70. Galet. Får se om jag lämnar tillbaka den och köper PS5 istället. Verkar va svårt att få tag i so-dimm där man vet vad man får utan att betala överpris.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Är ju helt klart "bait & switch"-taktig. Klart du skall ha 1Rx8-kisel, vilket lär ha suttit i dem från början när de gick ut till review. 1Rx16 är fan en skandal och scam utan dess like. Det handlar inte om att du skall "få rätt", du har blivit scammad.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Är ju helt klart "bait & switch"-taktig. Klart du skall ha 1Rx8-kisel, vilket lär ha suttit i dem från början när de gick ut till review. 1Rx16 är fan en skandal och scam utan dess like. Det handlar inte om att du skall "få rätt", du har blivit scammad.

Å andra sidan så köper / betalar man inte för fps eller "prestanda" på det sättet. Man betalar för "delar" och räknar med prestanda därefter. Faktum kvarstår att det var speccat 8GB minne, och datorn har onekligen 8GB minne. Sen att det är satans ruttet att göra på det här viset är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Acer har inte utlovat något... men är det inte falsk marknadsföring att sälja exakt likadana modeller som har 25% bättre prestanda utan att precisera detta? Att beroende på exemplar kan prestandan mellan två likadana modeller variera omkring en fjärdedel.

Nej, har de inte marknadsfört datorerna som att de har en viss prestanda så kan det ju naturligtvis inte handla om falsk marknadsföring.
Skiljer sig datorn från hur tillverkaren eller försäljaren har specificerat den? Antagligen inte. Och gör den inte det så har de inte lurat dig.

Att modellen ifråga kan komma med lite olika varianter av RAM är mycket möjligt. De använder väl vad som råkade vara billigast den veckan datorn tillverkades.
Men man kan lika gärna hävda att en del andra människor haft tur och fått en snabbare dator än normalt som att hävda att du haft otur som fått en långsammare dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Med anledning av följande nedan, så undrar jag om det finns fler drabbade och undrar hur ni tänker göra?
https://www.youtube.com/watch?v=R7CO9v9rpOk

Jag har felsökt min nyinköpta Acer Nitro 5 till förbannelse. Får betydligt sämre prestandasiffror än andra med samma modell. 20-25% sämre prestanda i multitrådade applikationer, cinebench mm. och brutalt dålig spelprestanda. Detta trots det relativt kompetenta GTX 1660 ti och i5 10300H. Som jämförelse från jag i Quake Champions ungefär dubbel prestanda på min flickväns gamla haswell-rigg innehållande i5 4440 och GTX 960 2GB.

Förvisso har jag bara 8GB ram, en sticka, jämfört med flickvännens 2x4GB, men prestandaksillnaden är ändå alldeles för stor för att bortförklaras med dualchannel vs single. När jag får 60-70fps i Quake på nya laptoppen så ligger hennes omkring 140fps.

Så idag öppnade jag upp Acern och fann inte helt oväntat 1x8GB DDR4 1Rx16.
Visst blir det lite märkligt när andra köpt samma modell av dator och får 25% mer prestanda än vad jag får? Borde inte detta vara skäl för garantiärende där man från tillverkaren byter ut minnet till en snabbare variant? Har inte tagit det här med elgiganten än där den köptes. Eller borde man vända sig till Acer direkt?

Tja,

En annan tanke. Jag skaffade mig en Dell XPS 13 9310 precis, med 11th gen intel. Körde 3dmarks nya CPU test och såg då att jag hamnade cirka 20% under de andra med samma CPU. Blev förvånad då denna laptop får typ "bästa reviews" överallt.

Funderade en sväng och kom på "Dell powermangement", gick in där o ändrade från "optimal power" till "Ultra performance" och vips så var mitt benchmarkresultat samma som de andra.

Så kan det finnas en power-manager i din Acer som går att trimma upp? I mina laptops så kan man inte ställa så mkt i windows egna power-settings, utan man är beroende av leverantörens programvara(möjligen BIOS oxo)

mvh Lazze

Permalänk
Hedersmedlem

På den ljusa sidan så är det ju lätt att byta ut minnet till något bättre och få en 25%-ig prestandaökning för en ganska liten slant. Har du bara köpt 8 GB i laptopen så är det inte så mycket att kasta bort heller.

Men visst är detta ett otyg... är det mindre än 14 dagar sedan du köpte datorn och du köpt den på distans så är det kanske läge att använda ångerrätten.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du helt enkelt har värmeproblem (CPU throttling t.ex.) som gör att du upplever sämre prestanda då frekvenserna på t.ex. CPU sänks för att klara av värmen?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag köpte en Aspire 15 förra året, listat var PC2400 4+4GB men fick PC3000 så ja, jag blev blåst:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Nej, har de inte marknadsfört datorerna som att de har en viss prestanda så kan det ju naturligtvis inte handla om falsk marknadsföring.
Skiljer sig datorn från hur tillverkaren eller försäljaren har specificerat den? Antagligen inte. Och gör den inte det så har de inte lurat dig.

Att modellen ifråga kan komma med lite olika varianter av RAM är mycket möjligt. De använder väl vad som råkade vara billigast den veckan datorn tillverkades.
Men man kan lika gärna hävda att en del andra människor haft tur och fått en snabbare dator än normalt som att hävda att du haft otur som fått en långsammare dator.

Fast om du köper en processor, låt säga en i5-cpu och den boostar precis som andra exemplar men presterar som en mycket billigare i3-cpu... typ 25% sämre. Anser du dig inte ha blivit lurad då? För mig är det solklart fel om en dator med en modern i5-cpu inte får mer än 60-70 fps i ett spel som du når 140 fps i på en 8 år gammal kontorsburk med låst i5-cpu ur det lägre mellansegmentet. Vet inte om det bara är minnet som är den sko som klämmer. Men självklart ska man kunna förvänta sig att en produkt presterar precis som andra exemplar. Eller åtminstone inom en felmarginal. 25% eller mer ligger inte inom samma felmarginal oavsett vad butiken har marknadsfört eller ej. Det här är ju dessutom något som ligger hos tillverkaren och inte återförsäljaren. Men det är oavsett återförsäljarens sak att ta med tillverkaren när det blir fel.

En liten update:
Testade Valorant nu. Enligt den här sidan som jag länkar nedan så ska en likvärdig modell fast 1650 ti klara 180+ FPS. Dvs den har enbart 8GB ram precis som min modell fast svagare grafikkort. På min droppar frameraten under 100 konstant redan under tutorialen.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/262973...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Men självklart ska man kunna förvänta sig att en produkt presterar precis som andra exemplar. Eller åtminstone inom en felmarginal. 25% eller mer ligger inte inom samma felmarginal oavsett vad butiken har marknadsfört eller ej.

Har du då jämfört den med exemplar av exakt samma modell? Märkesdatorer säljs ofta i många olika varianter med smärre variationer men med samma namn. Man måste ofta titta på tillverkarens SKU för att skilja dem åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Med anledning av följande nedan, så undrar jag om det finns fler drabbade och undrar hur ni tänker göra?
https://www.youtube.com/watch?v=R7CO9v9rpOk

Jag har felsökt min nyinköpta Acer Nitro 5 till förbannelse. Får betydligt sämre prestandasiffror än andra med samma modell. 20-25% sämre prestanda i multitrådade applikationer, cinebench mm. och brutalt dålig spelprestanda. Detta trots det relativt kompetenta GTX 1660 ti och i5 10300H. Som jämförelse från jag i Quake Champions ungefär dubbel prestanda på min flickväns gamla haswell-rigg innehållande i5 4440 och GTX 960 2GB.

Förvisso har jag bara 8GB ram, en sticka, jämfört med flickvännens 2x4GB, men prestandaksillnaden är ändå alldeles för stor för att bortförklaras med dualchannel vs single. När jag får 60-70fps i Quake på nya laptoppen så ligger hennes omkring 140fps.

Så idag öppnade jag upp Acern och fann inte helt oväntat 1x8GB DDR4 1Rx16.
Visst blir det lite märkligt när andra köpt samma modell av dator och får 25% mer prestanda än vad jag får? Borde inte detta vara skäl för garantiärende där man från tillverkaren byter ut minnet till en snabbare variant? Har inte tagit det här med elgiganten än där den köptes. Eller borde man vända sig till Acer direkt?

Även om det med minnet stämmer som du säger. MEN...En stationär dator är en stationär. Förstår inte varför denna laptop hets, sen börja gråta då dom inte presterar.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs