Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

När du kör en luftavfuktare så kör du slangen till ett avlopp.

Eller en sådan på balkongen. Kör själv en sån, kan fylla 12 liter på ett par timmar. Slang in i bakre delen. Riktigt smidigt om man nu inte har avlopp precis bredvid maskinen.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tycker ni båda är ute och cyklar.

Husen som är varma i Sverige är inte byggda för ett kallare klimat utan är ofta väldigt dåligt isolerade och har dålig ventilation vintertid som sommartid. Välisolerade hus kan ofta hålla sig svala om dagarna, men får inte ha glömt saker! Lågenergihus byggs med markiser (man vill ha in solen vintertid) om de ska fungera bra när det är sol ute, välbyggt hus behöver i väldigt lite tillskottsvärme (utöver värmeåtervinning) vintertid och ska hålla sig svalt sommartid utan luftkonditionering.

Sverige äldre hus och de flesta nya behöver rivas eller helrenoveras. Har varit billigt att slösa med energi.

Äldreboenden bör givetvis ha kyla och inte komma på att skaffa fram några portabla när det blir varmt några veckor.

Jobba när det är varmt är bästa lösningen för mig, kontoret är svalt.

Nu skrev jag inget om hur väl anpassade byggnader är för kyla, jag bara refererade till att väldigt många äldre byggnader inte är anpassade för den ökande värmen. Vet inte på vilket sätt jag är ute och cyklar då, det har rapporterats om det en hel del i svensk media de senaste åren.

Att det behöver renoveras är det knappast ingen som ifrågasätter men jag är ytterst tveksam till att en renovering skulle göra så mycket i sammanhanget för många av dessa byggnader. De är i grunden inte konstruerade för att hantera ett varmare klimat och då blir det närapå omöjligt att göra något åt det. Att riva och bygga nytt låter ju fint men hur många bostadsbolag har råd att göra det och hur många har råd att betala de högre hyror som det leder till?

Att jobba när det är varmt är ingen patenterad lösning för mig. Har jag tur kör jag för dagen en buss där ACn fungerar, har jag otur så får jag en där den inte fungerar och då kan det lätt bli uppemot 50 grader på förarplatsen. Ingen bra arbetsmiljö.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag kör enbart med min Electrolux i Dry Mode, det står i manualen att det även sparar på energi, hur mycket vet jag dock inte xD

Hur kommer det sig att den kyler så himla bra även i dry mode, tempen går ner till 22 i rummet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

När du kör en luftavfuktare så kör du slangen till ett avlopp.

Exakt, så i en portabel AC så kan det ju omöjligen fungera på samma sätt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alphahanne:

Jag vet inte vilken statistik du tittat på då eftersom i princip all data pekar på en väldigt snabb ökning av temperaturen, en ökning som är mycket snabbare än någon tidigare uppmätt förändring. Att det förekommer naturliga variationer betyder inte skvatt i sammanhanget då de utifrån den data man har alltid gått långsamt, tills industrialiseringen kom. Det finns inget som helst exempel i den naturligt lagrade datan som visar på en lika snabb temperaturökning som den vi haft de senaste 100 åren.

Du menar man ska dra till stranden och sova då när det är 35 grader i sovrummet? Att du klarar av det betyder inte att alla gör det.

Inte alls. Det finns ingen i Sverige som har 35c i sovrummet om natten, jag har aldrig kommit upp i över 32/34c natttemp även här i mitt mycket solexponerade hus i betydligt varmare breddgrader. Det var en stekhet sommar i 2018 och jag hade inte hunnit köpa någon AC och det var utsålt i hela landet med många veckors leveranstid då så jag låg och tänjde på gränserna. Har man 35c i rummet bör man absolut skaffe en AC för då är det som sagt hälsofarligt.

Det jag läser på forumet här är att folk vill ha 15-16c för att sova gott. Låter som nonsense, sover folk med sina duntäcken på om sommarn eller vad rör det sig om? Sov hur bra som helst inatt under täcket och utan fläkt trots 25c rumstemp. Vid 26-27 ryker täcket och 27-28 där någonstans drar man igång fläkten för att sova gott. Har svårt att tänka mig att det är speciellt många svenskar som kommer upp i natttemperaturer över det.

Men visst, lyckas man inte sänka rumpstemperaturen under 30 och behöver vara hemma under längre perioder så har jag förståelse för att man skaffar en portabel ac för att kyla lite under den varmaste sommarveckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Inte alls. Det finns ingen i Sverige som har 35c i sovrummet om natten, jag har aldrig kommit upp i över 32/34c natttemp även här i mitt mycket solexponerade hus i betydligt varmare breddgrader. Det var en stekhet sommar i 2018 och jag hade inte hunnit köpa någon AC och det var utsålt i hela landet med många veckors leveranstid då så jag låg och tänjde på gränserna. Har man 35c i rummet bör man absolut skaffe en AC för då är det som sagt hälsofarligt.

Det jag läser på forumet här är att folk vill ha 15-16c för att sova gott. Låter som nonsense, sover folk med sina duntäcken på om sommarn eller vad rör det sig om? Sov hur bra som helst inatt under täcket och utan fläkt trots 25c rumstemp. Vid 26-27 ryker täcket och 27-28 där någonstans drar man igång fläkten för att sova gott. Har svårt att tänka mig att det är speciellt många svenskar som kommer upp i natttemperaturer över det.

Men visst, lyckas man inte sänka rumpstemperaturen under 30 och behöver vara hemma under längre perioder så har jag förståelse för att man skaffar en portabel ac för att kyla lite under den varmaste sommarveckan.

Det finns ingen? I min förra lägenhet hade jag ofta 30-35 grader på natten, även med fönstren öppna när det var 28-30 grader ute på dagarna. Spelade ingen roll om utetemperaturen gick ner till 17-18 på natten, luften stod alltid stilla och rörde sig inte det minsta. Så nej, det du säger stämmer inte. Den AC jag köpte för att använda där räddade såväl min hälsa som mitt jobb då den gjorde det möjligt för mig att faktiskt kunna sova ordentligt.

Själv får jag svårt att somna redan när det börjar bli 24-25 grader. Det är min ämnesomsättning som gör att jag är väldigt värmekänslig. Jag är långt från ensam med det problemet. Redan när det börjar bli 21-22 grader ryker täcket.

Sedan är det så att det är vetenskapligt belagt att vi generellt sover bäst vid temperaturer runt 15-19 grader. Finns mängder av forskning på detta så att det skulle vara nonsens är ditt eget tyckande och inget annat.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nu skrev jag inget om hur väl anpassade byggnader är för kyla, jag bara refererade till att väldigt många äldre byggnader inte är anpassade för den ökande värmen. Vet inte på vilket sätt jag är ute och cyklar då, det har rapporterats om det en hel del i svensk media de senaste åren.

Att det behöver renoveras är det knappast ingen som ifrågasätter men jag är ytterst tveksam till att en renovering skulle göra så mycket i sammanhanget för många av dessa byggnader. De är i grunden inte konstruerade för att hantera ett varmare klimat och då blir det närapå omöjligt att göra något åt det. Att riva och bygga nytt låter ju fint men hur många bostadsbolag har råd att göra det och hur många har råd att betala de högre hyror som det leder till?

Att jobba när det är varmt är ingen patenterad lösning för mig. Har jag tur kör jag för dagen en buss där ACn fungerar, har jag otur så får jag en där den inte fungerar och då kan det lätt bli uppemot 50 grader på förarplatsen. Ingen bra arbetsmiljö.

Vad pratar du om? Vi har inte ett i grunden varmare klimat än på 40, 50, 60 och 70-talet när många av flerfamiljshusen byggdes. De är inte byggda för att stänga in värmen eller byggda för ett kallare klimat. Är först med energikrav som vi ökat på isoleringen.

Om ett hus byggt 1970 är varmare än ett byggt 1949 så är det inte för att huset i grunden konstruerades för ett varmare klimat, det byggt 1970 kommer ha sämre isolering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad pratar du om? Vi hade inte ett i grunden varmare klimat på 40, 50, 60 och 70-talet när många av flerfamiljshusen byggdes. De är inte byggda för att stänga in värmen eller byggda för ett kallare klimat. Är först med energikrav som vi ökat på isoleringen.

Om ett hus byggt 1970 är varmare än ett byggt 1949 så är det inte för att huset i grunden konstruerades för ett varmare klimat, det byggt 1970 kommer ha sämre isolering.

Nej, jag har inte påstått att det var varmare då för det var det inte. Tror inte du förstår vad jag menar. Det skrevs en hel del om detta i våras på bland annat svt.se Såväl äldre byggnader men även många nybyggnationer håller inte måttet när det blir varmare. Hur förklarar du annars att det i många lägenheter blir olidligt varmt? I länder där det varit varmt rent naturligt bygger man på helt andra sätt för att hålla temperaturen nere inomhus och har gjort så i tusentals år.

Nej, man kan inte bygga sådana hus i Sverige, vintrarna är för stränga för det, men min poäng är att mycket av bostadsbeståndet i landet inte är anpassade för medelhavsklimat på somrarna. Självklart är de mer anpassade för ett normalt svenskt klimat och det är där problematiken uppstår.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nej, jag har inte påstått att det var varmare då för det var det inte. Tror inte du förstår vad jag menar. Det skrevs en hel del om detta i våras på bland annat svt.se Såväl äldre byggnader men även många nybyggnationer håller inte måttet när det blir varmare. Hur förklarar du annars att det i många lägenheter blir olidligt varmt? I länder där det varit varmt rent naturligt bygger man på helt andra sätt för att hålla temperaturen nere inomhus och har gjort så i tusentals år.

Nej, man kan inte bygga sådana hus i Sverige, vintrarna är för stränga för det, men min poäng är att mycket av bostadsbeståndet i landet inte är anpassade för medelhavsklimat på somrarna. Självklart är de mer anpassade för ett normalt svenskt klimat och det är där problematiken uppstår.

Vi hade varken varmare eller svalare vid den tiden. Fanns varma veckor/dagar/månader då med och det behövs ingen ackumulerad effekt för att bli varmt inne.

Är inget medelshavsklimat nu och var det inte sommaren 1970 heller, lägenheten är ändå 28 °C här. Det är inte så att lägenhetshusen är gjorda för kallare klimat och det är inte så att mer isolering ger dig varmare temperaturer på sommaren, många hus har i praktiken ingen isolering och är varma. Bygger du däremot ett nytt hus med stora trippelisolerade fönster i söderläge så måste du ha markiser. Automatiska markiser var inte direkt en möjlighet under miljonprogramsåren.

Att man inte tänker på att sjuka kan behöva AC är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vi hade varken varmare eller svalare vid den tiden. Fanns varma veckor/dagar/månader då med och det behövs ingen ackumulerad effekt för att bli varmt inne.

Är inget medelshavsklimat nu och var det inte sommaren 1970 heller, lägenheten är ändå 28 °C här. Det är inte så att lägenhetshusen är gjorda för kallare klimat och det är inte så att mer isolering ger dig varmare temperaturer på sommaren, många hus har i praktiken ingen isolering och är varma. Bygger du däremot ett nytt hus med stora trippelisolerade fönster i söderläge så måste du ha markiser. Automatiska markiser var inte direkt en möjlighet under miljonprogramsåren.

Att man inte tänker på att sjuka kan behöva AC är en helt annan sak.

Skrev inte att det är medelhavsklimat, bara att det är på väg åt det hållet under sommartid. I medelhavsområdet har man byggnader som är anpassade för den typen av värme, det har vi inte här. Självklart kommer det påverka allt eftersom temperaturerna stiger.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Skrev inte att det är medelhavsklimat, bara att det är på väg åt det hållet under sommartid. I medelhavsområdet har man byggnader som är anpassade för den typen av värme, det har vi inte här. Självklart kommer det påverka allt eftersom temperaturerna stiger.

Nästan ingen i tråden pratar om värmeböljor. Ingen kommer kunna förstå vad du menar då medeltemperaturen i princip är den samma som när husen byggdes och när husen inte alls byggdes för att hålla in värme. Vi hade sommardagar på 25 °C både 1949 och 1970. Vi hade också sommardagar på 27 °C samma år, 30 °C andra år. I ett dåligt isolerat hus med dålig ventilation så kan det gå från 24 till 30 °C över några timmar.

Husen många klagar över klarar inte ett kall vinterdag utan att temperaturen sjunker flera grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nästan ingen i tråden pratar om värmeböljor. Ingen kommer kunna förstå vad du menar då medeltemperaturen i princip är den samma som när husen byggdes och när husen inte alls byggdes för att hålla in värme. Vi hade sommardagar på 25 °C både 1949 och 1970. Vi hade också sommardagar på 27 °C samma år, 30 °C andra år. I ett dåligt isolerat hus med dålig ventilation så kan det gå från 24 till 30 °C över några timmar.

Husen många klagar över klarar inte ett kall vinterdag utan att temperaturen sjunker flera grader.

Uppenbarligen är det väl så då inte du heller verkar förstå vad jag skriver så jag lägger det åt sidan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Skrev inte att det är medelhavsklimat, bara att det är på väg åt det hållet under sommartid. I medelhavsområdet har man byggnader som är anpassade för den typen av värme, det har vi inte här. Självklart kommer det påverka allt eftersom temperaturerna stiger.

Jag håller med fullständigt. Det har kommit till en punkt där det är "för" varmt under "för" långa perioder för att fungera bra.

Sen är det givetvis många saker som spelar in, allt från hur man personligen klarar av värme till hur ens hus är byggt/beläget/solavskärmat etc.

Jag tycker att det är vansinne att man fortfarande inte tar mer hänsyn till kyla under sommaren vid nybygge.
(Detta baserat på att jag dom senaste ~5 åren diskuterat frågan med både med företag som bygger flerbostadshus, hyresvärdar och företag som bygger villor)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag håller med fullständigt. Det har kommit till en punkt där det är "för" varmt under "för" långa perioder för att fungera bra.

Sen är det givetvis många saker som spelar in, allt från hur man personligen klarar av värme till hur ens hus är byggt/beläget/solavskärmat etc.

Jag tycker att det är vansinne att man fortfarande inte tar mer hänsyn till kyla under sommaren vid nybygge.
(Detta baserat på att jag dom senaste ~5 åren diskuterat frågan med både med företag som bygger flerbostadshus, hyresvärdar och företag som bygger villor)

Väderstatistik stöder knappast tesen och hur hus som kanske inte ens har isolering byggts för kallare klimat framkommer inte.

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken på hur avfuktningsläget egentligen funkar rent tekniskt? Går kompressorn på halvfart så att evaporatorn inte blir lika kall som i kyl-läget? Evaporatorn kan väl bli så kall att vatten fryser fast på den i kyl-läget?

Permalänk
Medlem

Kort - dry-läge är när du inte sticker ut luftslangen genom fönstret och låter varmluften gå in i rummen/lägenheten igen för att öka på torktakten med extra värme medan AC-lägen är när du sticker ut luftslangen genom fönstret och exporterar värme ut utanför rum/lägenhet.

Skillnaden på en bättre AC med kondensvattenhantering är att dry-läget så är inte vattehjulet som stänker på kondensorn igång (för att man inte vill ha utkyld fukt ut på varma utblåssidan igen då avsikten är att ta bort vatten ur luften och blåsa torrare varma luften tillbaka till lägenheten (dvs fritt utblås utan slang) för just torkfunktionen och tex. vill torka massa våta kläder inomhus då torkningen i sig drar massor av värme medans i AC-läget så är vattenhjulet igång och också exporterar fukten med varmluften genom slangen ut utanför lägenheten - så praktiska skillnaden mellan dry och AC är om motorn för vattehjulet är igång eller inte medans övriga är lika i båda lägena.

Dränerar man AC med slang för kondensvatten så är det ingen skillnad alls i funktion om man har luftslang ut genom fönster i båda fallen - men vattenhjulet i AC-läget gör heller ingen nytta förrän man korkat igen dräneringen så att vattenståndet i sumpen blir tillräckligt högt och börja stänka på kondensorn - medans i dry-läget kommer AC:n att stanna efter ett tag för att det är för mycket vatten i sumpen då vattenhjulet är avstängd.

Kompressorn i de vanligaste portabla AC har bara en fart och en kapacitet. Det man kan leka med är fläktfarten för det som blåser igenom evaporatorn för kalluften och fläkten som blåser luft ut genom slangen.

Ofta är det 3 ganska små skillnader i fart för fläkten för kallblåset och två lägen för det som går till luftslangen _om_ den har silent-läge. lågpris-AC kan vara så illa att det är samma motor både för kallblåset och fläkten mot slangen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Kort - dry-läge är när du inte sticker ut luftslangen genom fönstret och låter varmluften gå in i rummen/lägenheten igen för att öka på torktakten med extra värme medan AC-lägen är när du sticker ut luftslangen genom fönstret och exporterar värme ut utanför rum/lägenhet.

Skillnaden på en bättre AC med kondensvattenhantering är att dry-läget så är inte vattehjulet som stänker på kondensorn igång (för att man inte vill ha utkyld fukt ut på varma utblåssidan igen då avsikten är att ta bort vatten ur luften och blåsa torrare varma luften tillbaka till lägenheten (dvs fritt utblås utan slang) för just torkfunktionen och tex. vill torka massa våta kläder inomhus då torkningen i sig drar massor av värme medans i AC-läget så är vattenhjulet igång och också exporterar fukten med varmluften genom slangen ut utanför lägenheten - så praktiska skillnaden mellan dry och AC är om motorn för vattehjulet är igång eller inte medans övriga är lika i båda lägena.

Dränerar man AC med slang för kondensvatten så är det ingen skillnad alls i funktion om man har luftslang ut genom fönster i båda fallen - men vattenhjulet i AC-läget gör heller ingen nytta förrän man korkat igen dräneringen så att vattenståndet i sumpen blir tillräckligt högt och börja stänka på kondensorn - medans i dry-läget kommer AC:n att stanna efter ett tag för att det är för mycket vatten i sumpen då vattenhjulet är avstängd.

Kompressorn i de vanligaste portabla AC har bara en fart och en kapacitet. Det man kan leka med är fläktfarten för det som blåser igenom evaporatorn för kalluften och fläkten som blåser luft ut genom slangen.

Ofta är det 3 ganska små skillnader i fart för fläkten för kallblåset och två lägen för det som går till luftslangen _om_ den har silent-läge. lågpris-AC kan vara så illa att det är samma motor både för kallblåset och fläkten mot slangen.

De flesta avfuktarna har också en inställning för "luftfuktighet" till skillnad från AC som går på temperatur, eller helt saknar någon styrning i torkläge.

Permalänk

Fick precis hem min Electrolux - EXP35U538CW och tycker den blåser på riktigt bra, sen låter kompressorn en hel del... men bättre än två bordfläktar på max ändå. Blir dock lite fundersam på dom som haft problem med att den läcker vatten? kör man den i kylnings-läge ska ju inte tömningsslangen behövas?

Permalänk
Skrivet av chokladkunG:

Fick precis hem min Electrolux - EXP35U538CW och tycker den blåser på riktigt bra, sen låter kompressorn en hel del... men bättre än två bordfläktar på max ändå. Blir dock lite fundersam på dom som haft problem med att den läcker vatten? kör man den i kylnings-läge ska ju inte tömningsslangen behövas?

Du har helt rätt, tror dock att många kört den i "auto" läget och därav vattenproblemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chokladkunG:

Fick precis hem min Electrolux - EXP35U538CW och tycker den blåser på riktigt bra, sen låter kompressorn en hel del... men bättre än två bordfläktar på max ändå. Blir dock lite fundersam på dom som haft problem med att den läcker vatten? kör man den i kylnings-läge ska ju inte tömningsslangen behövas?

Inte runnit ur nå vatten ur min än. Lite sörplande ljud i början ibland så är väl kanske lite kondens som inte kommit iväg. Man kanske ska droppa ur lite med jämna mellanrum för att slippa eventuellt lukt.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av Grumpy_SWE:

Du har helt rätt, tror dock att många kört den i "auto" läget och därav vattenproblemen.

Skrivet av LURKOVIC:

Inte runnit ur nå vatten ur min än. Lite sörplande ljud i början ibland så är väl kanske lite kondens som inte kommit iväg. Man kanske ska droppa ur lite med jämna mellanrum för att slippa eventuellt lukt.

Aha, då kan jag slappna av lite

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Uppmaning*

Trådens titel säger vad tråden handlar om, portabel AC under sommaren, och de som vill kunna diskutera det skall ha den möjligheten utan att tråden hamnar i OT-sidospår!

Vill man diskutera klimatförändring, hur bra man sover i värmen, hur varmt det kan bli en sommarnatt i ens sovrum, hur svenska hus är byggda och isolerade samt andra sidospår får ta det i en egen tråd!

All diskussion skall hållas sakligt utan personangrepp, är det inte möjligt så bjuds det på semester från forumet nu när det är semestertider!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Yes! Den är dessutom köpt igår så misstänker att det antingen är ett återköp eller helt enkelt ett måndagsexemplar. Det jobbiga är ju bara att den väger mycket och är jobbig att frakta.

Blev lite misstänksam när min kompis med samma modell sa att han aldrig har behövt tömma den.

Gick det bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Verkar vara något sådant. Hör den fortfarande stå och droppa... Kontaktat ÅF till att börja med men blir antagligen även att kontakta Electrolux så att de får byta ut den.

Har nu efter mer än en vecka äntligen fått svar från ÅF (vitvaruexperten.com) och de erbjuder två alternativ. Antingen ta det direkt via Electrolux, eller upprätta en felanmälan via dem.

Finns det någon fördel eller nackdel med det ena eller det andra? Kan själv tänka mig att det går fortare om jag går direkt via Electrolux.

Hur fungerar det här med garanti och reklamationsrätten om jag går via Electrolux? Den har ju 1 års garanti + 2 års reklamationsrätt. Vänder jag mig fortfarande till vitvaruexperten om den nya jag fått via electrolux pajar om säg 2 år?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Ni som satt upp sån där tätning runt fönstren, hur är kardborretejpen man sätter upp den med? Lämnar den limrester när man tar bort den sen?

Bor i hyresrätt och skulle föredra om det inte var ett helvete att få bort den när det är dags att flytta

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Ni som satt upp sån där tätning runt fönstren, hur är kardborretejpen man sätter upp den med? Lämnar den limrester när man tar bort den sen?

Bor i hyresrätt och skulle föredra om det inte var ett helvete att få bort den när det är dags att flytta

De skryter om att det inte ska göra det när man läser deras egna produktbeskrivningar. Inte tagit bort någon än. Borde inte va en svår fix ifall de skulle lämna lite lim/slita färg. Men jag hade nog nästan testat låta det sitta kvar och hoppas de inte märker den på inspektionen

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Ni som satt upp sån där tätning runt fönstren, hur är kardborretejpen man sätter upp den med? Lämnar den limrester när man tar bort den sen?

Bor i hyresrätt och skulle föredra om det inte var ett helvete att få bort den när det är dags att flytta

Inte vad jag märkt det verkar ganska lätt att få bort den (HOOMEE kit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Ni som satt upp sån där tätning runt fönstren, hur är kardborretejpen man sätter upp den med? Lämnar den limrester när man tar bort den sen?

Bor i hyresrätt och skulle föredra om det inte var ett helvete att få bort den när det är dags att flytta

Limmet duger knappt för att hålla kardborren på plats så speciellt svårt att få bort lär det inte vara.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Ni som satt upp sån där tätning runt fönstren, hur är kardborretejpen man sätter upp den med? Lämnar den limrester när man tar bort den sen?

Bor i hyresrätt och skulle föredra om det inte var ett helvete att få bort den när det är dags att flytta

Jag har haft min i snart 1 månad, har dubbelkollat och tom trippelkollat. Nej det blir inga rester på min fönsterkarm i alla fall, köpte Trotecs variant.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

De skryter om att det inte ska göra det när man läser deras egna produktbeskrivningar. Inte tagit bort någon än. Borde inte va en svår fix ifall de skulle lämna lite lim/slita färg. Men jag hade nog nästan testat låta det sitta kvar och hoppas de inte märker den på inspektionen

Skrivet av Krakkan:

Inte vad jag märkt det verkar ganska lätt att få bort den (HOOMEE kit)

Skrivet av Spelaspel:

Limmet duger knappt för att hålla kardborren på plats så speciellt svårt att få bort lär det inte vara.

Skrivet av RVX:

Jag har haft min i snart 1 månad, har dubbelkollat och tom trippelkollat. Nej det blir inga rester på min fönsterkarm i alla fall, köpte Trotecs variant.

Okay, tack så mycket för svaren. Då blir det att smälla upp en sån, så kanske det blir lite effektivare.

Hade velat modda en tvåslangs-lösning på min AC med, men tyvärr blir det för krångligt på det gamla as jag har. Den har insug för kondensorn på tre sidor

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |