Tisdagshäng – Vi installerar Windows 11 Insider Preview

Permalänk
Melding Plague

Tisdagshäng – Vi installerar Windows 11 Insider Preview

Med USB-stickan i högsta hugg ger sig Anton och Jonas ut på det ultimata äventyret – att installera Windows 11 Insider Preview.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

@JonasT när ni håller på att installera os, har ni märkt att dom använder Windows 7 gui?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@JonasT när ni håller på att installera os, har ni märkt att dom använder Windows 7 gui?

https://i.imgur.com/HAHnGOv.png

Haha, va i....

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@JonasT när ni håller på att installera os, har ni märkt att dom använder Windows 7 gui?

https://i.imgur.com/HAHnGOv.png

Just den upplevelsen verkar de ha svårt att ändra på.
Den har ju varit samma i samtliga versioner, sedan just Windows 7.

Permalänk
Medlem

Hur lyckades ni få in det på en USB sticka? Hittar ingenstans där man kan ladda ner det till USB.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Säger som i den andra tråden:

Provade installera men får felkod:
0xc1900101

Verkar ha något med drivrutiner att göra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Haha, va i....

hehe

Skrivet av Fomi:

Just den upplevelsen verkar de ha svårt att ändra på.
Den har ju varit samma i samtliga versioner, sedan just Windows 7.

Det måste ju ändå betyda att 7an GUI är bättre, men det jag undra är om det finns mer av den koden i kärnan då kanske man kan ändra hela GUI.

Skrivet av muSashi:

Hur lyckades ni få in det på en USB sticka? Hittar ingenstans där man kan ladda ner det till USB.

Bara att ladda ner ISO filen och sen använda tex rufus-3.6 för att lägga det på ett usb minne.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Keeper of the Bamse

Microsofts sida är lite skrotig att hitta på, hur signar jag upp mig för dev channel? Trodde jag redan var det. Hur får man sen veta om jag blivit "utvald" att få testa?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Microsofts sida är lite skrotig att hitta på, hur signar jag upp mig för dev channel? Trodde jag redan var det. Hur får man sen veta om jag blivit "utvald" att få testa?

I Windows... Du måste nog med säkerhet vara inloggad...
Settings->Update & Security->Insider Program

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av ELF:

I Windows... Du måste nog med säkerhet vara inloggad...
Settings->Update & Security->Insider Program

Ja, jag hittade! Hade inte slagit på Firmware TPM i bios, så min dator mötte inte minimikraven. Nu är det på gång dock!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Säger som i den andra tråden:

Provade installera men får felkod:
0xc1900101

Verkar ha något med drivrutiner att göra.

Nytt fel på andra försöket.

0x80070643

MS vill tydligen inte att jag ska testa

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

hehe

Det måste ju ändå betyda att 7an GUI är bättre, men det jag undra är om det finns mer av den koden i kärnan då kanske man kan ändra hela GUI.

Bara att ladda ner ISO filen och sen använda tex rufus-3.6 för att lägga det på ett usb minne.

Har du en länk till själva ISO-filen?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av muSashi:

Hur lyckades ni få in det på en USB sticka? Hittar ingenstans där man kan ladda ner det till USB.

Efter tips från @Teddis i forumet byggde vi en ISO via UUP Dump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nytt fel på andra försöket.

0x80070643

MS vill tydligen inte att jag ska testa

Exakt samma här, fast inverterat. Fick först 0x80070643 och sen 0xc1900101.

RIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Efter tips från @Teddis i forumet byggde vi en ISO via UUP Dump.

Testade det först eftersom jag tänkte köra virtuellt, men servrarna var överbelastade när jag höll på så jag fick aldrig ner alla filer det avbröts på olika steg i processen. Som tur är hade jag en slaskdator så jag kunde köra in det skarpt som upgrade istället, och det fungerade mycket bra, snabbaste Windows installationen jag sett hitills.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Efter tips från @Teddis i forumet byggde vi en ISO via UUP Dump.

Kul!

Ett till tips, om den vägrar installera pga.. TPM eller dylikt.. gör en vanlig win10 installationssticka som backup men ta install.wim från windows11-ISO'n och ersätt den som hamnat på stickan. Det verkar vara säkraste sättet att kringgå allt huvudbry vid check och med mer säkerhet för att lyckas än vad man får genom att bara byta ut DLL-filerna.

Annars finns också Shift+F10-metoden

At [the you can't run Windows 11 screen], you need to press Shift+F10 to open Command Prompt window and modify the registry. In Command Prompt, you need to run regedit.exe and create a new key “LabConfig” under HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup. In the “LabConfig” key, create two new entries:

BypassTPMCheck=dword:00000001
BypassSecureBootCheck=dword:00000001
Save the changes and compatibility errors will disappear.
(https://www.windowslatest.com/2021/06/28/youll-be-able-to-byp...)

Dold text

EDIT: Angående att UUP ibland inte fungerar (blockat av MS pga för många requests) så finns det en workaround

Downloading Windows 11 UUP sets using UUP dump

Microsoft released the first official Insider Preview of Windows 11 yesterday and our site is getting so much traffic that requests to the Windows Update API are being blocked by Microsoft, which makes downloading Windows 11 UUP sets currently impossible through the website.

One way to bypass that is to download and run the UUP dump development server (https://github.com/uup-dump/dev-server) yourself and generate the download package using it. To do that, visit the page above, download a ZIP of the repository and extract it on your local drive. First run update.cmd and then run.cmd. You'll have to leave the run.cmd as long as you see any files being downloaded from tlu.dl.delivery.mp.microsoft.com. Access the development server using http://127.0.0.1:44400/. During the update of the development server, errors like Invalid range number may occur, you can safely ignore them.

(från deras discord)

Dold text
Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en helt ren W10 installation, slog på Insider Preview Developer, och uppdaterade den vägen. Gick jättesmidigt

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superegg:

@JonasT när ni håller på att installera os, har ni märkt att dom använder Windows 7 gui?

https://i.imgur.com/HAHnGOv.png

Är den inte sedan Vista nästan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HoboCop:

Jag gjorde en helt ren W10 installation, slog på Insider Preview Developer, och uppdaterade den vägen. Gick jättesmidigt

Ja, det är ju smidigast.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Är den inte sedan Vista nästan?

Napp, själva temat kommer från win 7.

Edit: lite oklart hittar olika.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Hedersmedlem

Vista hade färggladare bakgrund, men själva dialogen är väl samma (lätt modifierad)?

Permalänk
Medlem

Visst är det dev-kanalen den här versionen finns på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Visst är det dev-kanalen den här versionen finns på?

Yes

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk

Jag körde in det på en VM, hade en ertt sjuhelvete att skapa ett offline konto.

Microsoft vill verkligen inte att man ska kunna göra ett denna gången.

krävdes lite mixtrande med nätverkskort och reboots för att det skulle gå in, annars fick jag inte alternativet i listen över alternativ.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Jag körde in det på en VM, hade en ertt sjuhelvete att skapa ett offline konto.

Microsoft vill verkligen inte att man ska kunna göra ett denna gången.

krävdes lite mixtrande med nätverkskort och reboots för att det skulle gå in, annars fick jag inte alternativet i listen över alternativ.

Vilken version (home/pro...) körde du?
När jag testade pro så klicka jag bara på "skapa lokalt konto" och sen skapade jag ett lokalt konto. Nemas problems, behövde inte ens starta om vilket alltid krävdes i win10

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk

Windows 11 stöder inte 2400G Ryzen

Men det funkar ändå för 2400G (inte supportad men funkar)
Det är TPM 2.0 i mitt 2400G chip verkar det som och går att enabla i mitt moderkort (B450-M Gaming Plus) sista bios version. Ville bara informera er som har 2400G

Permalänk
Skrivet av issue:

Vilken version (home/pro...) körde du?
När jag testade pro så klicka jag bara på "skapa lokalt konto" och sen skapade jag ett lokalt konto. Nemas problems, behövde inte ens starta om vilket alltid krävdes i win10

både home och pro.

I windows 10 fanns där alltid ett alternativ längst ner i vänstra hörnet i liten text "local account".

Här finns inte ens det, man går in i inloggs alternativ och där finns inget, varken på pro eller home. Det som fanns var security key eller skapa ett MS konto.

det är inte förren man drar ur nätverks sladden som den står och tänker ett tag och sedan kommer lokalt inlogg.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SwedenVirre:

både home och pro.

I windows 10 fanns där alltid ett alternativ längst ner i vänstra hörnet i liten text "local account".

Här finns inte ens det, man går in i inloggs alternativ och där finns inget, varken på pro eller home. Det som fanns var security key eller skapa ett MS konto.

det är inte förren man drar ur nätverks sladden som den står och tänker ett tag och sedan kommer lokalt inlogg.

Är det inte så i Windows 10 också numera (vill jag minnas)?

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Är det inte så i Windows 10 också numera (vill jag minnas)?

Att installera på Windows 11 Pro ska va enkelt men på home är det helt kört läge (för Local Account) typ r.i.p för Home verkar det som

Men det är rätt att du bara selectar local account i 10:an.

Så här ska troligen gå om de inte ändrat det än.
Testa detta hitta de på en hemsida.
1.(In the email, phone or Skype box, type any non-existing address. I advise you to enter 1@1.com as the shortest suitable sequence.)
2.(Click Next, and specify any password. Again, you can simply type 1 and hit Enter.)
3.(Windows 11 will show you the "Oops, something went wrong page". Click on Next here.)
4.(Voila, you are now prompted to install Windows 11 with a local account!)

Permalänk
Medlem

Kul att se lite av en tidig recension / prövapå. Har också kört med W11 idag och installerade W10 för att uppgradera igenom Inside Preview istället för att ladda ner en ISO ifrån någon okänd sida. Buggfritt är det inte, men det är också i Developer kanalen så man får räkna med lite barnsjukdomar. Men det blir en omställningsperiod för att lära sig hitta inställningar. Dom har gjort om saker rätt ordentligt.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova