Att diska en stekpanna efter äggröra

Permalänk
Medlem

Att diska en stekpanna efter äggröra

Så här hemma gillar vi äggröra. Helst helt utan tillsatt fett för att vara lite extra hälsosamma. Men väldigt ofta så struntar jag i att göra äggröran enbart för att det är ett helvete att diska stekpannan efteråt. Jag får bokstavligen stå i över 10 minuter med konstant gnuggande för att få den ren. Det känns som att mjölken och äggen har blivit ett med stekpannan. Att diska i maskin hjälper inte heller då rester alltid sitter kvar. Dessa stekpannor är heller inte tänkta att diskas i maskin vad jag förstått.

Desto mer fett man använder i tillagningen, desto lättare blir det att diska sen, men vi vill som sagt helst undvika det helt och hållet.

Finns några enkla knep som gör att det går lätt och enkelt att få den ren efter tillagning av äggröra? Jag har provat att låta den stå vattenfylld med diskmedel i ett par timmar, men tycker inte att det gör någon större skillnad.

Jag vet att mina stekpannor är ganska gamla och slitna. Det kan vara en bidragande orsak så klart. Men de fungerar ju bra till övrig matlagning.

Och jag hatar att diska. Det är nog sysslan i livet jag avskyr mer än allt annat.

Permalänk
Medlem

Köp en keramisk stekpanna. Coop säljer en 28 cm för typ 100 kr. Skitenkel att rengöra.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Sötast

Köp nya teflonpannor.

Jag har noll tålamod för mat som bränner fast i stekjärnet. Köper nya direkt om det börjar fastna i dem.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mortac:

Så här hemma gillar vi äggröra. Helst helt utan tillsatt fett för att vara lite extra hälsosamma. Men väldigt ofta så struntar jag i att göra äggröran enbart för att det är ett helvete att diska stekpannan efteråt. Jag får bokstavligen stå i över 10 minuter med konstant gnuggande för att få den ren. Det känns som att mjölken och äggen har blivit ett med stekpannan. Att diska i maskin hjälper inte heller då rester alltid sitter kvar. Dessa stekpannor är heller inte tänkta att diskas i maskin vad jag förstått.

Desto mer fett man använder i tillagningen, desto lättare blir det att diska sen, men vi vill som sagt helst undvika det helt och hållet.

Finns några enkla knep som gör att det går lätt och enkelt att få den ren efter tillagning av äggröra? Jag har provat att låta den stå vattenfylld med diskmedel i ett par timmar, men tycker inte att det gör någon större skillnad.

Jag vet att mina stekpannor är ganska gamla och slitna. Det kan vara en bidragande orsak så klart. Men de fungerar ju bra till övrig matlagning.

Och jag hatar att diska. Det är nog sysslan i livet jag avskyr mer än allt annat.

Kan ju vara bra med att inleda med vilken typ av stekpanna du använder.

Här hos oss så investerade vi i ett par keramiska pannor, kostade väl 1800 kr för två från Cervera och i de fastnar i princip inget. Du kan bränna socker och låta detta svalna utan att de klibbar fast i stekpannan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Låter helt klart som att det är en för gammal sliten panna du använder.
Stekpannor är inte speciellt dyra (med STORT beroende på modell) Men även en enklare keramisk eller teflon panna kommer släppa äggröran utan problem.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Vilken typ av stekpanna är det? Skillnad på gjutjärn, kolstål, teflon osv.

Generellt, kolla underhålls för din typ av stekpanna, gjutjärn och kolstål måste behandlas lite då och då med fett för att fungera optimalt (alltså inte att du nödvändigtvis steker i fett, men att den värms up med fett i, svalnar, torkas ur osv)

Gjutjärn och kolstål kan du även göra rent med en stållullsboll som river av inbrända rester.

Generellt, stekpannor ska man undvika diskmedel med, sliter framför allt de typ som man "steker in" .

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Händer att jag lyckas bränna fast ägg i gjutjärnspannan här hemma själv också. Brukar då bara hälla i vatten, och låta den stå med vatten i sig någon timme. Släpper lätt med vanlig borste efter det

Som andra säger dock; är det teflon så låter det som att det är dags för ny stekpanna!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

I en (hederlig) gjutjärnspanna så behöver du använda fett/olja för att det inte ska bränna fast.
En klick smör hjälper till.
Men som har föreslagit så är en belagd panna att rekommendera till äggröran. Och en med keramisk beläggning är bra om man inte vill använda teflon eller liknande.
Alternativt så kan man också använda vanlig rostfri gryta till äggröran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Köp nya teflonpannor.

Jag har noll tålamod för mat som bränner fast i stekjärnet. Köper nya direkt om det börjar fastna i dem.

Eller kanske ännu hellre något mer kastrullartat, då man normalt sett inte bränner sönder dessa på samma sätt som stekpannor och äggröra är ju lite tjurigt. Jag kör mest med gamla rostfria kastruller från Anno Dazumal, även om jag misstänker att de givet botten kan fungera dåligt om jag råkar ut för en induktionshäll. Däremot har jag en teflonkastrull (eller motsvarande, det är ju ett varumärke egentligen) främst just för äggröra.

Permalänk
Medlem

Jag gör alltid äggröra i en rostfri stålkastrull, det blir alltid bra.
När det är klart så sköljer/ställer jag den i kallt vatten direkt.
Inga problem att diska rent efter man ätit.

Men jag tror som andra ovan att din stekpanna gjort sitt. Brukar bli sådär då. Allt fastnar.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Sänk värmen och köp ny stekpanna. Lite extra olivolja i pannan gör ingen skillnad alls om du ändå äter ägg då det är redan väldigt mycket fett i gulan. Finns PAM olivolja som man sprayar tunt lager i pannan. https://www.gymgrossisten.com/pam-olive-cooking-spray-141-g/9...

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Stekpannorna är väl gamla teflonpannor men de är så pass slitna nu. Antar att jag behöver köpa nytt.

Det här med att man inte ska diska med diskmedel har jag också hört flera gånger, men jag fattar liksom inte hur stekpannorna ska hållas rena då. Jag har försökt diska utan diskmedel och jag tycker det känns orent och äckligt...

Permalänk
Medlem

Håll teflon borta ifrån livsmedel. Teflon fungerar i teorin men inte när man lyckas med konststycket att köra för hög värme. Då är det istället dödligt vid långvarig exponering.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Tack för svaren. Stekpannorna är väl gamla teflonpannor men de är så pass slitna nu. Antar att jag behöver köpa nytt.

Det här med att man inte ska diska med diskmedel har jag också hört flera gånger, men jag fattar liksom inte hur stekpannorna ska hållas rena då. Jag har försökt diska utan diskmedel och jag tycker det känns orent och äckligt...

teflonpannor kan du diska med diskmedel, men absolut inte i diskmaskin då det innehåller slipmedel som sliter på teflonet.
Rekommenderar starkt ikea 365 teflonstekpanna, för mig har den varit minst lika hållbar som min förra scanpan ctx som kostade 3ggr så mycket.

gjutjärnspannor ska inte diskas med diskmedel, bara varmt vatten då det behöver fetterna för att behålla sin non-stickförmåga.

kolstålspannor och kolstålswokar ska brännas in med olja och får genom denna behandling en nonstick-yta. du kan diska dessa med ytterst lite diskmedel utan att det ska ta skada, men bäst är att koka igenom den med vatten och skrubba lite lätt

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mortac:

Det här med att man inte ska diska med diskmedel har jag också hört flera gånger, men jag fattar liksom inte hur stekpannorna ska hållas rena då. Jag har försökt diska utan diskmedel och jag tycker det känns orent och äckligt...

Det gäller väl bara gjutjärnspannor?

Jag är ingen dietist, men det känns för mig som att du kanske överskattar ”onyttan” med att steka i matfett. Det … gör man ju, liksom. Men men … har också den stekpanna från Coop som @PointMan nämnde och kan absolut tänka mig att en sådan skulle lösa problemet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Håll teflon borta ifrån livsmedel. Teflon fungerar i teorin men inte när man lyckas med konststycket att köra för hög värme. Då är det istället dödligt vid långvarig exponering.

Tror trådskaparen inte gör äggröra i över 300 grader och skulle det vara ett problem skulle det inte få säljas fritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Tror trådskaparen inte gör äggröra i över 300 grader och skulle det vara ett problem skulle det inte få säljas fritt.

Teflonbeläggningen kan lossna vid andra tillfälle än bara just av värmen. Och ja, saker och ting säljs fritt trots att dom kan vara farliga, eftersom säljaren har inte ansvaret för att produkten nyttjas på av tillverkarens anvisad metod.

Keramikpannor är ett bättre alternativ. Kommer säkert komma varningar om 20-60 år om just keramiska pannor, men idag är vi där vi är.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Kommer säkert komma varningar om 20-60 år om just keramiska pannor, men idag är vi där vi är.

Känns som att det är så med allt.
"Medlet som vi använt varje dag sedan 50 år tillbaka har vi nu hittat att det orsakar demensinkontinens och är nu förbjudet".

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Säger bara en sak, kasta ut dom där trötta teflonpannorna du har nu och införskaffa Scanpan CTX. finns ingen bättre teflonpanna på marknaden!

Permalänk
Medlem

Själv använder jag kolstål stekpannor, men följande knep har jag använt till alla sorters stekpannor. Ha i ca 1-2cm vatten och värm på det, kan koka om du vill.

Med varmt vatten och en diskborste, så får man bort allt som stekts fast i pannan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Så här hemma gillar vi äggröra. Helst helt utan tillsatt fett för att vara lite extra hälsosamma. Men väldigt ofta så struntar jag i att göra äggröran enbart för att det är ett helvete att diska stekpannan efteråt. Jag får bokstavligen stå i över 10 minuter med konstant gnuggande för att få den ren. Det känns som att mjölken och äggen har blivit ett med stekpannan. Att diska i maskin hjälper inte heller då rester alltid sitter kvar. Dessa stekpannor är heller inte tänkta att diskas i maskin vad jag förstått.

Desto mer fett man använder i tillagningen, desto lättare blir det att diska sen, men vi vill som sagt helst undvika det helt och hållet.

Finns några enkla knep som gör att det går lätt och enkelt att få den ren efter tillagning av äggröra? Jag har provat att låta den stå vattenfylld med diskmedel i ett par timmar, men tycker inte att det gör någon större skillnad.

Jag vet att mina stekpannor är ganska gamla och slitna. Det kan vara en bidragande orsak så klart. Men de fungerar ju bra till övrig matlagning.

Och jag hatar att diska. Det är nog sysslan i livet jag avskyr mer än allt annat.

Ett ord: Non-stick.

Har Le Creusets non-stickpannor som jag steker ägg i. Äggröra, omelett, over-easy..... spelar ingen roll, är alltid lika enkelt att rengöra. Tar inte mer än 30 sekunder.

Det viktiga med de pannorna är att 1) Aldrig köra riktigt hög värme 2) Aldrig skrubba, använt alltid den "mjuka" delen av tvättsvampen 3) Aldrig köra diskmaskin (även om de säger att det fungerar)

Vill man steka t.ex rött kött eller annat som kräver hög värme kör man gjutgjärn såklart

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Diska stekpannan efter att ha gjort äggröra? Ska man göra det?

Har aldrig gjort det, inte efter att ha stekt pannkakor heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Generellt, stekpannor ska man undvika diskmedel med, sliter framför allt de typ som man "steker in" .

Det här är en gammal sanning som inte gäller längre. Moderna diskmedel fungerar inte likadant som de med lut i sig och är helt ok att använda på såväl gjutjärn som kolstål. Diskmedel med lut däremot fräter bort den skyddande beläggningen och ska inte användas i såna pannor. Se bara till att torka ur pannorna så de blir helt torra (ställ den gärna på plattan på låg värme några minuter) och olja in den igen innan man ställer undan för förvaring.

Oftast behöver man kanske inte diskmedel i en välbehandlad panna men man ska absolut inte vara rädd för att dra på lite Yes. Ingen matgäst blir imponerad av att maten kryddats med 3v gammalt och fränt baconfett

Permalänk
Medlem

Att köra utan fett för "hälsan" men köra med gamla slitna teflon pannor går inte riktigt ihop tyvärr.
Slitna teflon pannor, speciellt om teflonet blivit repat eller flagnar är allt annat än nyttigt för hälsan.
Byt pannorna!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die