Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Tänk dig såhär, en vanlig AC har två delar, en separat enhet med kompressor och Kondensatorn Kondensorn som placeras utomhus, denna absorberar kyla utomhus för att förvandla kylmedlet till en vätska igen, och en del inomhus med en evaporator, som absorberar värme inomhus för att förvandla kylmedlet till gasform som flyttas till Kondensatorn Kondensorn via kylmedelsrören.

En portabel AC har alla delar i en enstaka enhet, isolerade från varandra. Kondensatorn Kondensorn suger in luft från det nedre luftintaget och ut genom default slangen. Den övre delen suger in luft från rummet genom det övre luftintaget till Evaporatorn och blåser ut kall luft i rummet.

Övre och nedre delen är helt separerade inombords (eller ska vara det hursom)
https://i.imgur.com/giV4CTb.png

Problemet med undertryck ligger vanligtvis i vad som redan är dålig ventilation i huset, självdrag fungerar inte när det är varmt ute, endast när det är kallt.

Tack för förklaringarna. Du verkar väl påläst!

Det du beskriver är precis så jag hoppades det skulle kunna fungera här, men det gör det inte. Jag håller på att försöka optimera och få bukt med situationen med undertrycket som skapas, trots tvåslangslösning.

Om möjligt, har du lust att ge din tolkning på vad som går fel hos mig?

AC’n (Electrolux Exp34) är moddad till 2-slang lösning.

AC av: luften i ventilerna ser ut att stå i princip helt still. Har tejpat papper som hänger framför ventilerna, dom är stilla. Vilket överensstämmer med sista stycket i din post.

AC på: AC’n skapar undertryck och drar in äcklig luft från ventilationen. Det syns tydligt på papprena framför ventilerna.

AC på med fönster & balkongdörr öppet: papprena vid ventilerna är stilla. Det ser inte ut som att det sugs in luft från ventilerna. Luft sugs istället in från fönster/balkongdörr.

Varför händer detta?

Jag har märkt att det inte är hållbart att suga in luft från fönster/balkongdörr då det ligger en vältrafikerad väg precis utanför och luftrenaren jag har anmärker efter en stund på att luften blir dålig.

Och eftersom det inte funkar att låta AC’n suga in äckelluft från ventilerna är det bästa jag kommit fram till nu att jag bara kan köra AC’n sent på natten, med fönster/balkong på glänt, när det är mindre bilar som kör utanför.

Men det besegrar lite hela tanken med att jag skaffade AC’n.

Det hade varit underbart om ac’n med 2-slang funkade så som du beskriver. Inget undertryck, ingen dålig luft som sugs in, bara mer kyla i lägenheten.

Har du/nån nån idé?

Permalänk
Medlem

@scaleo86: Maskinen är nog inte helt tät, kan du inte ha fönster/balkongdörr öppen så kanske en ventilationsfläkt till insuget kan vara något. Antar att det inte står i manualen hur många CFM / m³/h enheten skjuter ut? Gissningsvis handlar det om drygt 500 m³/h vilket är en väldigt kraftig fläkt.

Har du mekanisk frånluft eller självdrag?

Skrivet av Fyren:

Du har inte lust att dela .stl-filen? Skulle vilja göra samma sak själv nämligen

Missade ditt inlägg tidigare, inte min fil men bör gå att hitta någon som har gjort en och lagt upp på någon plattform mot betalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@scaleo86: Maskinen är nog inte helt tät, kan du inte ha fönster/balkongdörr öppen så kanske en ventilationsfläkt till insuget kan vara något.

Intressant idé! Tack så mycket!

Funderar ju just också på om det har nåt att göra med om min modd till 2-slang inte är bra nog, att det inte är helt tätt... men har använt jäkla massa tejp.

Om jag får fråga (både dig Petterk och alla andra som moddat till 2-slang, inte minst folk med Chillflex Pro Exp34 förstås).. lyckas du få ac’n att funka utan nämnvärt undertryck i bostaden, med fönster stängda? Tacksam

Edit:
Nej det står tyvärr inte i manualen.
Men jag märker ju det på balkongen att utblåset är väldigt mycket kraftigare än insuget. Stor skillnad.

Bor just nu i hyresrätt, vet tyvärr inte vad det är för ventilation dom kör. Men ventilationen verkar stå helt stilla.

La till extra svar
Permalänk
Medlem

@Fyren:

Denna 3D-print delades tidigare i tråden. Var det den du ville ha?

https://www.thingiverse.com/thing:4519681

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Du har inte lust att dela .stl-filen? Skulle vilja göra samma sak själv nämligen

Skrivet av Petterk:

Missade ditt inlägg tidigare, inte min fil men bör gå att hitta någon som har gjort en och lagt upp på någon plattform mot betalning.

Skrivet av scaleo86:

@Fyren:

Denna 3D-print delades tidigare i tråden. Var det den du ville ha?

https://www.thingiverse.com/thing:4519681

Ja det var den jag lånade bilden ifrån Så STL finns att ladda ner. Även https://www.thingiverse.com/thing:4519730 kommer vara intressant om du ska tillverka just denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scaleo86:

Bor just nu i hyresrätt, vet tyvärr inte vad det är för ventilation dom kör. Men ventilationen verkar stå helt stilla.

Är det självdrag kan man mycket väl behöva öppna ett fönster. Du kanske har några tilluftsventiler du kan öppna också?

Att öppna just i ett angränsade rum brukar fastighetsägare tipsa om när det gäller matos. Självdrag fungerar knappt på sommaren eftersom det går på temperaturskillnader.

Permalänk
Medlem

Sorry, orkade inte läsa alla 98 kommentarerna,
Jag har själv letat efter en sen de blev varmt, men de har faktiskt inte blivit tillräckligt varmt i lägenheten så jag hoppar denna sommaren..
Men till er som funderar, köp, snåla inte, i min förra köpta lägenhet satte jag in en riktig kylare, och gud så skönt..
Men nu hyr jag och har endast funderat på en flyttbar med låg DB så man kan vara i lägenheten medans den är på.
Men just nu behövs de inte så jag so i rest my case.
Men finns de o köpa så köp för nästa gång du kollar så finns de ingen förrens nästa sommar o köpa.
/Robban

Visa signatur

No1. Intel Core i7-11700K @5ghz - Msi MPG Z590 Gaming Plus
- 32gb DDR4-3200MHz - GIGABYTE RTX 3080 Ti EAGLE
--------------------------------------------------------------------------------
No2. Intel Core i7-10700K @5GHz - Msi MPG Z490 Gaming Carbon WIFI
- 32GB DDR4-3200MHz - ZOTAC RTX 2080 Ti ArcticStorm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är det självdrag kan man mycket väl behöva öppna ett fönster. Du kanske har några tilluftsventiler du kan öppna också?

Att öppna just i ett angränsade rum brukar fastighetsägare tipsa om när det gäller matos. Självdrag fungerar knappt på sommaren eftersom det går på temperaturskillnader.

Jo, det sitter små ventiler på fönstrena. Antar det är såna du menade? Dom är öppna, men luften vid köksventilen verkar likväl stå i princip helt stilla. (På badrumsventilen sitter en fläkt som reagerar på fukt).

Suck, känns som att alla mina nuvarande alternativ suger:
- AC med avgaser utifrån.
- AC med vidrig luft från kök & badrumsventil.
- Ingen AC, 27-30 grader varmt, stillastående luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scaleo86:

Intressant idé! Tack så mycket!

Funderar ju just också på om det har nåt att göra med om min modd till 2-slang inte är bra nog, att det inte är helt tätt... men har använt jäkla massa tejp.

Om jag får fråga (både dig Petterk och alla andra som moddat till 2-slang, inte minst folk med Chillflex Pro Exp34 förstås).. lyckas du få ac’n att funka utan nämnvärt undertryck i bostaden, med fönster stängda? Tacksam

Edit:
Nej det står tyvärr inte i manualen.
Men jag märker ju det på balkongen att utblåset är väldigt mycket kraftigare än insuget. Stor skillnad.

Bor just nu i hyresrätt, vet tyvärr inte vad det är för ventilation dom kör. Men ventilationen verkar stå helt stilla.

Jag har en moddad Electrolux EXP35U538VW.
Den fungerar bra med två slangar, eller rättare sagt 3 då det fick plats med dubbla 150mm slangar på insuget och jag hade material över för det.

Kommer jag ihåg rätt så blåser den ut ca 650m3/h med den nedre fläkten och cirkulerar ungefär 300 m3/h i den övre. Jag har skrivit exakta siffror i denna tråden långt bak för den som vill söka (fick siffror av elektrolux tekniker). Detta säger också lite varför det är rätt ineffektivt med endast en slang ifall det är varmt ute. Även om den producerar 300m3/h 16-gradig luft så sugs det in 650m3/h varmluft utifrån som säkert kan vara upp mot 40 grader utan problem ifall det kommer från en solvägg.

Har du totalt stiltje i lägenheten och ingen frånluft så behövs det säkert mycket lite för att du ska få att baksug och dra in luft från grannar och annat.

Kolla in mitt album så får du se en liten inblick över insidan av ACn vilket förhoppningsvis gör det lite tydligare också att enheten inte är tät varken mot golvet eller den övre kondensorn. Inte stora springor eller helöppet så klart men med det undertrycket fläkten skapar så tar luften minsta motståndets väg vilket troligtvis inte är 100% via slangen. Så om du ska få den helttät har du väldigt mycket att göra...

Jag ser två lösningar, antingen skapa ett övertryck i lägenheten för att kompensera med hjälp av annan fläkt eller motsvarande.
Alternativ två så skaffar du en extra fläkt till insuget till ACn för att minska motståndet och hjälpa till. Mer flöde skadar absolut inte där heller med tanke på att den extra slangen definitivt ökar motståndet vid insuget. Det är ju ca 3,6 kW som ska ut när den går fullt

Lycka till

Permalänk
Medlem

Blir det undertryck trots två slangar beror det nog till största del på att ACn inte får tillräckligt mycket luft genom tilluftsslangen, den är underdimensionerad någonstans och därför suger luft inifrån rummet från andra öppningar i själva ACn. Den måste få in lika mycket luft som den trycker ut genom slangarna för att trycket i rummet ska vara stabilt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Jag har en moddad Electrolux EXP35U538VW.
Den fungerar bra med två slangar, eller rättare sagt 3 då det fick plats med dubbla 150mm slangar på insuget och jag hade material över för det.

Kommer jag ihåg rätt så blåser den ut ca 650m3/h med den nedre fläkten och cirkulerar ungefär 300 m3/h i den övre. Jag har skrivit exakta siffror i denna tråden långt bak för den som vill söka (fick siffror av elektrolux tekniker). Detta säger också lite varför det är rätt ineffektivt med endast en slang ifall det är varmt ute. Även om den producerar 300m3/h 16-gradig luft så sugs det in 650m3/h varmluft utifrån som säkert kan vara upp mot 40 grader utan problem ifall det kommer från en solvägg.

Har du totalt stiltje i lägenheten och ingen frånluft så behövs det säkert mycket lite för att du ska få att baksug och dra in luft från grannar och annat.

Kolla in mitt album så får du se en liten inblick över insidan av ACn vilket förhoppningsvis gör det lite tydligare också att enheten inte är tät varken mot golvet eller den övre kondensorn. Inte stora springor eller helöppet så klart men med det undertrycket fläkten skapar så tar luften minsta motståndets väg vilket troligtvis inte är 100% via slangen. Så om du ska få den helttät har du väldigt mycket att göra...

Jag ser två lösningar, antingen skapa ett övertryck i lägenheten för att kompensera med hjälp av annan fläkt eller motsvarande.
Alternativ två så skaffar du en extra fläkt till insuget till ACn för att minska motståndet och hjälpa till. Mer flöde skadar absolut inte där heller med tanke på att den extra slangen definitivt ökar motståndet vid insuget. Det är ju ca 3,6 kW som ska ut när den går fullt

Lycka till

Skrivet av Alphahanne:

Blir det undertryck trots två slangar beror det nog till största del på att ACn inte får tillräckligt mycket luft genom tilluftsslangen, den är underdimensionerad någonstans och därför suger luft inifrån rummet från andra öppningar i själva ACn. Den måste få in lika mycket luft som den trycker ut genom slangarna för att trycket i rummet ska vara stabilt.

Tack så mycket för fin info och tips @QRikard & @Alphahanne !

Permalänk
Medlem

@scaleo86 hur ser det ut vid andra änden av dina slangar? Jag var nära på att köpa spjällventiler till min plywood skiva först, dessa öppnas enbart vid frånluft som blåser ut vanligtvis. I andra ord öppnar inte ventilen för insug. Våra modeller av AC ska vara nästintill identiska bortsett från storlek av kompressor. Och min orsakar minimalt undertryck (väldigt stort undertryck med insugs-slangen bortkopplad).

Permalänk
Medlem

Börjat tröttna duktigt på hettan i sovrummet så lutar åt att köpa en ac nu, har ni några tips på modell för nyinköp? Jag har mest kollat på Delonghi, eller vad ska man ha/är bäst?

Den jag tittat på är: https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...

Permalänk
Medlem
Skrivet av robajn:

Börjat tröttna duktigt på hettan i sovrummet så lutar åt att köpa en ac nu, har ni några tips på modell för nyinköp? Jag har mest kollat på Delonghi, eller vad ska man ha/är bäst?

Den jag tittat på är: https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...

Fick hem min Electrolux Exp34 i fredags, supernöjd. Den du länka är nog inte dum den heller

Skrivet av str8forthakill:

Verkar som att den också används till andra modeller som har värme-funktion, i manualen kallas det "luftvärmepump" av någon anledning. Där ACn värmer istället för kyler, med ett spann på 5-27C? Väldigt förvirrande manual måste jag säga

Ja, det har nog blivit lite missar vid översättning o tryck av manualen Men du har nog rätt, ska nog inte behöva öppna den nedre ventilen förrens vinterförvaring. Blir det vanliga underhållet under sommaren, dammsuga/tvätta filtren.

Har även märkt att det blir riktigt varmt inne på toaletten när man har ACn igång, och som andra upplevt, en lukt från avlopp. Men håller bara dörren stängd in dit och kör på I övrigt så tycker jag Exp 34 ger lägre temps i hela lägenheten, men i vardagsrummet där jag har den, blir det riktigt kallt och skönt. Ska nog ställa upp en tornfläkt i öppningen till rummet för att sprida iväg luften lite mer.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av robajn:

Börjat tröttna duktigt på hettan i sovrummet så lutar åt att köpa en ac nu, har ni några tips på modell för nyinköp? Jag har mest kollat på Delonghi, eller vad ska man ha/är bäst?

Den jag tittat på är: https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...

Det mesta handlar väl om preferens, vad man bruakr gå efter. Personligen hade jag gått på den du länkade eller nån liknande.
Electrolux rekommenderas också friskt 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@scaleo86 hur ser det ut vid andra änden av dina slangar? Jag var nära på att köpa spjällventiler till min plywood skiva först, dessa öppnas enbart vid frånluft som blåser ut vanligtvis. I andra ord öppnar inte ventilen för insug. Våra modeller av AC ska vara nästintill identiska bortsett från storlek av kompressor. Och min orsakar minimalt undertryck (väldigt stort undertryck med insugs-slangen bortkopplad).

Såhär ser det ut just nu. Men efter goda råd här precis innan ska jag ändra lite; sätta dit en extra insug slang, tror jag ska ställa ac’n på ett bord också så inluften får en enklare resa, kanske montera fläkt på skivan utanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robajn:

Börjat tröttna duktigt på hettan i sovrummet så lutar åt att köpa en ac nu, har ni några tips på modell för nyinköp? Jag har mest kollat på Delonghi, eller vad ska man ha/är bäst?

Den jag tittat på är: https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...

Om du tror dig ha nytta av värmefunktion på vintern så kan du kolla in ”Electrolux Chillflex Pro Exp[...]HW”. ”HW”-modellerna har värmefunktion.

Många klagar förstås på oväsendet som olika AC ger ifrån sig. Personligen tycker jag (och flera andra har skrivit liknande, dock finns undantag) att den jag satsade på (Exp34u338HW) låter helt ok. Den låter, ja, men jag tycker ljudet från kompressorn är ganska jämn, jag kan t.ex. slappna av och kolla på tv med den några meter ifrån.

Personligen tror jag att jag skulle kunna somna med den på. Min fru är dock tveksam till om hon skulle klara det, så vi provade aldrig det.

Permalänk
Medlem

@QRikard Jag kollade in ditt album och förstår vad du menar med att det finns anledning att tro att luften kan sugas in på andra ställen.
Jäkla fint dokumenterat med bilderna. Snyggt jobbat!

Jag hittade också infon om luftflödena som du hade angivit tidigare, du skrev:
”Luftflöde genom nedre fläkten (för kylning av kompressor och transport av luft ut genom slangen) = 600 m3/h. Luftflöde genom övre fläkten (för kylning av rumsluften) 330, 360 eller 390 m3/h.”

Permalänk
Medlem

@scaleo86 akta dig för regn :), det kommer definitivt regna ned i både insug och utblås. Ser inte ut som att det ska vara några problem med luftslangen på något annat sätt än läckage. Hur är den fäst i kartongen? Är det tätt? Det är mycket luft som flyttas så minsta lilla springa och det vräker in/ut luft, var själv tvungen att täta original-fästet för utblåset då det läckte något och blåste in varm luft i rummet.

Problemet med undertryck ligger förmodligen inte i AC enheten eller tvåslangslösningen, utan snarare ventilationen i lägenheten. När det inte är vinter är självdrag nästintill funktionslöst som det skrevs tidigare. Stängd dörr till rummet ACn står i och ett fönster på glänt i ett annat rum så. Den kommer inte kyla mycket mer än rummet den står i hursom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@scaleo86 akta dig för regn :), det kommer definitivt regna ned i både insug och utblås. Ser inte ut som att det ska vara några problem med luftslangen på något annat sätt än läckage. Hur är den fäst i kartongen? Är det tätt? Det är mycket luft som flyttas så minsta lilla springa och det vräker in/ut luft, var själv tvungen att täta original-fästet för utblåset då det läckte något och blåste in varm luft i rummet.

Problemet med undertryck ligger förmodligen inte i AC enheten eller tvåslangslösningen, utan snarare ventilationen i lägenheten. När det inte är vinter är självdrag nästintill funktionslöst som det skrevs tidigare. Stängd dörr till rummet ACn står i och ett fönster på glänt i ett annat rum så. Den kommer inte kyla mycket mer än rummet den står i hursom.

Tack för varningen! Slangarna går dock ut på en inglasad balkong (luftspringor mellan varje ruta). Det regnade massor häromdagen men var torrt med god marginal på golvet nära slangarna.

Slangen är fäst i lådan med silvertejp. Jag ”tror” det är tätt. Jag var väldigt noga med att första lagret som skulle överbrygga springorna skulle vara plant utan minsta veck och så, sen har jag tejpat en massa extra ovanpå det också. När jag känner runtom lådan så känns det inte som att det drar någonstans. Men jag kan såklart ha fel och missat nån liten springa.

Jag ska testa stänga till kök och badrum och se hur det påverkar undertrycket i dom rummen. Tack för tipset

En fråga... på den nedre fläkten, där vi moddar på en låda eller liknande för inluft; har du tagit bort gallret på maskinen innan montering av låda? Jag gjorde det inte. Kan den kanske stoppa luftflödet nämnvärt?

Permalänk
Medlem

Svar nej, jag ändrade ingenting på maskinen i fråga, diametern på mina ventiler och slangar är standard med, 125mm diameter.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Hej ni kunniga. Jag inhandlade en EXP34U338CW under ett infall av värmedesperation under början på förra veckan men börjar nu fundera på om det ens finns något vettigt sätt att installera den på.
Bor i en hyreslägenhet där två av de mindre fönstrerna på fönsterväggen går att öppna inåt vilka eventuellt skulle kunna vara lämpliga kandidater att dra ut värmeslangen igenom. Tyvärr bor jag i enda lägenheten i byggnaden som inte har något skydd ovanifrån i form av en ovanliggande grannes balkong eller dylikt varpå minsta regn utomhus i regel hamnar på mina fönster.

Hur gör ni som har en liknande situation?
Plockar ni bort fönsterkit och slang så fort det finns en chans att det blir regn under natten eller under dagen om man inte är hemma för att undvika vatten på fönsterkarmen och runtliggande fönstermojs?
Känns som att det skulle bli bökigt att hålla på så men det kanske är värt temperaturskillnaden i längden.

Har inte så många uppenbara alternativ när det gäller andra vettiga öppningar. Sitter ett element under fönstrerna som har en insugsventil genom väggen:

En glipa på 2,5cm är enda vägen dit ner dock, och även om det skulle lyckas på något sätt antar jag att det är en dålig idé att försöka tvinga varmluften från ACn att gå neråt. Tror jag skulle behöva att någon här säger åt mig att det är en dålig idé så jag kan sluta tänka på möjligheten.
Skulle gärna slita elementet från väggen i värmeraseri men misstänker att min hyresvärd blir bitter då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Det mesta handlar väl om preferens, vad man bruakr gå efter. Personligen hade jag gått på den du länkade eller nån liknande.
Electrolux rekommenderas också friskt 🙂

Slog till på en sån PAC112 fast från enemo.se, var rätt stor skillnad i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LimstiftDVD:

Hej ni kunniga. Jag inhandlade en EXP34U338CW under ett infall av värmedesperation under början på förra veckan men börjar nu fundera på om det ens finns något vettigt sätt att installera den på.
Bor i en hyreslägenhet där två av de mindre fönstrerna på fönsterväggen går att öppna inåt vilka eventuellt skulle kunna vara lämpliga kandidater att dra ut värmeslangen igenom. Tyvärr bor jag i enda lägenheten i byggnaden som inte har något skydd ovanifrån i form av en ovanliggande grannes balkong eller dylikt varpå minsta regn utomhus i regel hamnar på mina fönster.

Hur gör ni som har en liknande situation?
Plockar ni bort fönsterkit och slang så fort det finns en chans att det blir regn under natten eller under dagen om man inte är hemma för att undvika vatten på fönsterkarmen och runtliggande fönstermojs?
Känns som att det skulle bli bökigt att hålla på så men det kanske är värt temperaturskillnaden i längden.

Har inte så många uppenbara alternativ när det gäller andra vettiga öppningar. Sitter ett element under fönstrerna som har en insugsventil genom väggen:
https://i.imgur.com/QKX4LJb.jpg
En glipa på 2,5cm är enda vägen dit ner dock, och även om det skulle lyckas på något sätt antar jag att det är en dålig idé att försöka tvinga varmluften från ACn att gå neråt. Tror jag skulle behöva att någon här säger åt mig att det är en dålig idé så jag kan sluta tänka på möjligheten.
Skulle gärna slita elementet från väggen i värmeraseri men misstänker att min hyresvärd blir bitter då.

Sätta upp en skiva i fönstret och sätta Jalusigaller eller stormkåpor, finns massor av lösningar! Kika på bygghandels sidor så hittar du lösningar överallt.

Jag kör med dessa popnitade på inloppsrör
https://www.jemfix.se/jalusigaller-%C3%B8125150-flexit/8104/9...

https://www.jemfix.se/inloppsroer-125-mm-spiro-fresh-flexit/8...

Permalänk
Medlem
Skrivet av robajn:

Slog till på en sån PAC112 fast från enemo.se, var rätt stor skillnad i pris.

Den är riktigt stilig, osar lyx när man tittar på den.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scaleo86:

Tack för förklaringarna. Du verkar väl påläst!

Det du beskriver är precis så jag hoppades det skulle kunna fungera här, men det gör det inte. Jag håller på att försöka optimera och få bukt med situationen med undertrycket som skapas, trots tvåslangslösning.

Om möjligt, har du lust att ge din tolkning på vad som går fel hos mig?

AC’n (Electrolux Exp34) är moddad till 2-slang lösning.

AC av: luften i ventilerna ser ut att stå i princip helt still. Har tejpat papper som hänger framför ventilerna, dom är stilla. Vilket överensstämmer med sista stycket i din post.

AC på: AC’n skapar undertryck och drar in äcklig luft från ventilationen. Det syns tydligt på papprena framför ventilerna.

AC på med fönster & balkongdörr öppet: papprena vid ventilerna är stilla. Det ser inte ut som att det sugs in luft från ventilerna. Luft sugs istället in från fönster/balkongdörr.

Varför händer detta?

Jag har märkt att det inte är hållbart att suga in luft från fönster/balkongdörr då det ligger en vältrafikerad väg precis utanför och luftrenaren jag har anmärker efter en stund på att luften blir dålig.

Och eftersom det inte funkar att låta AC’n suga in äckelluft från ventilerna är det bästa jag kommit fram till nu att jag bara kan köra AC’n sent på natten, med fönster/balkong på glänt, när det är mindre bilar som kör utanför.

Men det besegrar lite hela tanken med att jag skaffade AC’n.

Det hade varit underbart om ac’n med 2-slang funkade så som du beskriver. Inget undertryck, ingen dålig luft som sugs in, bara mer kyla i lägenheten.

Har du/nån nån idé?

Större slangdiameter på insuget kan hjälpa att du får mer balans. Alt. att du skapar motstånd på utblåset så det blir balans. Men det känns som att du riskerar sämre funktion om du skapar ännu mer motstånd.

Gärna i form av ett spirorör istället för veckad slang som står för enormt mycket tryckfall. I vanliga installationer av ventilation brukar man använda slang så lite som möjligt för att det skapar stora tryckfall.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Efter ha sneglat i tråden i några dagar, samt studerat väder rapporterna så beställde jag en EXP34U338CW. Jobbar hemifrån så känner att det här kommer bli ett måste. Får se om man gör en tvåslangs mod senare, ifall det behövs.

Permalänk
Medlem

@LimstiftDVD
Kanske är också en skiva i trä att föredra framför spånskiva om den ska stå emot regn. Men kanske regnar in i springorna runt skivan? Du får tänka på det. Rent spontant känns det ju lättare att lyfta ut en skiva ur fönstret och stänga fönstret om det är skitväder, än att riva ner och sätta upp fönsterkitt varje gång det regnar.

Fick själv leta lite när jag skulle hitta en passande skiva. Kan tipsa om ”hyllplan”-skivorna dom säljer på Biltema. Rätt ok pris tyckte jag jämfört med annat jag såg när jag letade.

https://www.biltema.se/bygg/forvaringshyllor/hyllplan/hyllpla...

Såg även att Clas Ohlsson hade rätt rejäla stormkåpor:

https://www.clasohlson.com/se/p/36-5011

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Större slangdiameter på insuget kan hjälpa att du får mer balans. Alt. att du skapar motstånd på utblåset så det blir balans. Men det känns som att du riskerar sämre funktion om du skapar ännu mer motstånd.

Gärna i form av ett spirorör istället för veckad slang som står för enormt mycket tryckfall. I vanliga installationer av ventilation brukar man använda slang så lite som möjligt för att det skapar stora tryckfall.

Stort tack för inputen!

Jag kör 150mm på insuget. Men tror du är något bra på spåret här.

Insuget dras med en skarp 90° böj och en rätt skarp typ 80° böj. Utblåset däremot har ganska rak bana med 2 ”långsamma” 45° böjar.

Ska se om jag kan förbättra det. Alternativt ge båda rören mer lika villkor.