Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem

Jo man får nog hålla tight i börsen nu när man köper kort, försöker tänka på att kortet ska betala igen sig om max 6 månader.

Demo kort från diverse handlare är ett bra tips, missade tex häromdagen ett 2070 super på webhallen för 27XX:- men lyckades knipa ett 1660 super för mindre pengar. tror dock en hel del skalpers även kollar där då äldre "oanvända"(ouppackade från original emballaget) kort dyker upp på blocket och diverse sidor för betydligt mer pengar...

Komplett fick in en hög med ersättningsprodukter från tillverkare idag, bla 5500 XT(2870:-), RX 580 8gb(3640:-), 6900 XT(15500:-) osv dock tycker jag dom var något dyra just nu, men för 2 veckor sedan hade jag lätt köpt alla 10 st RX 580 dom hade i lager...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Ni som beskriver hur man behöver vara långsiktig och i vissa fall hoppa mellan coins, hur tänker ni? Vad är den logiska förklaringen till att ni inte använder era pengar till att istället köpa coins om ni ändå tror att marknaden kommer växa med tiden, varför minea?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Ni som beskriver hur man behöver vara långsiktig och i vissa fall hoppa mellan coins, hur tänker ni? Vad är den logiska förklaringen till att ni inte använder era pengar till att istället köpa coins om ni ändå tror att marknaden kommer växa med tiden, varför minea?

Det enda behöver kanske inte utesluta det andra, i alla fall inte om hårdvaran redan finns? Finns ju goda incitament att mina om den enda kostnaden är elektricitet. Att sedan investera i kryptocertifikat/motsvarande på börsen ger ju en annan skalbarhet - men kanske också större risk.

Om valet står mellan att lägga >15k på en rigg som har en återbetalningsperiod på mellan 3-6 månader eller investera motsvarande summa direkt i krypto blir kanske svaret ett annat. Det går ju dock inte att bortse från en "rabatt" om livslängden på utrustningen överstiger break-even-datumet.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Man kan ju också mina det som ger mest för dagen och sen växla det till ETH eller annat, om det är mer lönsamt och man har orken till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Ni som beskriver hur man behöver vara långsiktig och i vissa fall hoppa mellan coins, hur tänker ni? Vad är den logiska förklaringen till att ni inte använder era pengar till att istället köpa coins om ni ändå tror att marknaden kommer växa med tiden, varför minea?

Eftersom jag införskaffade majoriteten av mining-riggarna under 2016-2017 är dessa redan betalda och så länge förtjänsten överstiger elkostnaden så kommer jag fortsätta. Men samtidigt så köper jag primärt ETH och RVN i dippar.
Dvs för min del i detta ögonblick gör jag en större förtjänst av mining än att köpa med USD då elkostnaden är en piss i havet jämfört med vad jag får i rewards på ETH.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Det enda behöver kanske inte utesluta det andra, i alla fall inte om hårdvaran redan finns? Finns ju goda incitament att mina om den enda kostnaden är elektricitet. Att sedan investera i kryptocertifikat/motsvarande på börsen ger ju en annan skalbarhet - men kanske också större risk.

Nej det köper jag absolut, att har man en maskin och hårdara redan som man nyttjar för annat också så kan man lika gärna minea med den.

Skrivet av bubbelbabbel:

Om valet står mellan att lägga >15k på en rigg som har en återbetalningsperiod på mellan 3-6 månader eller investera motsvarande summa direkt i krypto blir kanske svaret ett annat. Det går ju dock inte att bortse från en "rabatt" om livslängden på utrustningen överstiger break-even-datumet.

3-6 månader om man ska göra rätt för sig med skatt låter optimistiskt? Och ännu mer optimistiskt att dom 15k i slutändan ska ge större vinst än att köpa ETH direkt för pengarna så som utvecklingen sett ut senaste året.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk

Enligt vad jag har räknat vid några olika tillfällen så är 220 dagar lågt, men möjligt. Förutsatt att man får dra av kostnaden för grafikkortet.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Enligt vad jag har räknat vid några olika tillfällen så är 220 dagar lågt, men möjligt. Förutsatt att man får dra av kostnaden för grafikkortet.

Låter rimligt. Hoppande man in i början på året så låg ROI runt 3 månader när ett 3060Ti gick för 5500kr. Men idag är det inte sannolikt med en ROI innan ETH går över till PoS.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Skrivet av Opatagio:

Låter rimligt. Hoppande man in i början på året så låg ROI runt 3 månader när ett 3060Ti gick för 5500kr. Men idag är det inte sannolikt med en ROI innan ETH går över till PoS.

Ja, från sent i fjol till någonstans i maj i år så har ersättningen varit god, för att inte säga galet hög i perioder.

...För att förtydliga mitt förra inlägg, och som du är inne på, så gäller dessa 220 dagar när det är "ett bra läge att börja", och det i mitt tycke. Just nu är vi inte där och kommer sannolikt inte att komma tillbaka dit på väldigt länge. Bara för att göra det glasklart så att ingen som läser det jag skrev i mitt förra inlägg börjar bryta krypto i tron att det är lönsamt att börja i dagsläget. När jag läste om mitt förra inlägg kände jag att det kan komma att misstolkas.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

När ni gör dessa kalkylerar så bör ni beakta risken för att Eth som så många andra altcoins floppar.

Det var mycket haus runt t ex LTC och XRP en gång i tiden också.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

När ni gör dessa kalkylerar så bör ni beakta risken för att Eth som så många andra altcoins floppar.

Det var mycket haus runt t ex LTC och XRP en gång i tiden också.

Det går inte att jämföra med LTC och XRP. LTC är en sämre bitcoin och XRP är inte ens en kryptovaluta. LTCs största användningsområde är att skicka pengar mellan exchanges för att det är billigare fees än ETH eller bitcoin, sen växlar du in dem igen. Nästan hela DeFi använder ETH, nästan hela NFT använder ETH, många altcoins är bara tokens på ETH.

Permalänk
Medlem

Eth 2.0 eller PoS kommer inte ske förrän till julen 2022, så det är bara att fortsätta mina med glada miner!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av gizze:

Eth 2.0 eller PoS kommer inte ske förrän till julen 2022, så det är bara att fortsätta mina med glada miner!

Har du någon källa?
Skulle vara intressant att läsa mer.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det går inte att jämföra med LTC och XRP. LTC är en sämre bitcoin och XRP är inte ens en kryptovaluta. LTCs största användningsområde är att skicka pengar mellan exchanges för att det är billigare fees än ETH eller bitcoin, sen växlar du in dem igen. Nästan hela DeFi använder ETH, nästan hela NFT använder ETH, många altcoins är bara tokens på ETH.

Visst. Dessa rationella förklaringar håller ända tills valutan i fråga kraschar.

Disclaimer: det kan ju vara sant nu. Men typiskt så är detta något man hört förut.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Har du någon källa?
Skulle vara intressant att läsa mer.

https://www.youtube.com/watch?v=XW0QZmtbjvs&t=6s

Hittade denna, podkast med cofoundern till ETH för 3 dagar sen, ska prata om eth 2.0. Kanske kan hitta nån info där!

Permalänk

Ja, ETH 2.0 skjuts upp. Däremot ska EIP 1559 sjösättas i juli vilket kommer att minska belöningen per block. Det börjar också landa en del ASICs för ETH på marknaden, så det är inte säkert att den med några GPU:er finner det värt fram till 2.0.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Visst. Dessa rationella förklaringar håller ända tills valutan i fråga kraschar.

Disclaimer: det kan ju vara sant nu. Men typiskt så är detta något man hört förut.

Hur menar du? Det är ett faktum att ETH är ett viktigt nav i kryptovärlden, det är inget önsketänk från min sida. Alla mina påståenden från förra inlägget kan du kolla upp och verifiera. Om ETH krashar i pris kommer nästan hela ekosystemet fortfarande finnas kvar där. XRP och LTC har inte haft och kommer inte ha samma påverkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

https://www.youtube.com/watch?v=XW0QZmtbjvs&t=6s

Hittade denna, podkast med cofoundern till ETH för 3 dagar sen, ska prata om eth 2.0. Kanske kan hitta nån info där!

Sett den själv och den var riktigt bra. TLDR om ETH2 timeline, sent 2021 men mer realistiskt i början av 2022 för en merge, dom har också slutat kalla det ETH2.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk

Jag har en känsla av att GPU:er inom kort kommer att hamna under MSRP på tradera och liknande. Det bara dräller in GPU:er idag! http://gpukollen.ingman.me/

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Jag har en känsla av att GPU:er inom kort kommer att hamna under MSRP på tradera och liknande. Det bara dräller in GPU:er idag! http://gpukollen.ingman.me/

Ja men till vilka priser.

Är ju samma priser som scalpers säljer för på blocket osv, om inte annat så lär ju priserna öka om dom håller på sådär.

Ta tex 1080 TI i inets fyndhörna 9490:-, vilket fynd...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Jag har en känsla av att GPU:er inom kort kommer att hamna under MSRP på tradera och liknande. Det bara dräller in GPU:er idag! http://gpukollen.ingman.me/

menar du att folk skulle köpa kort för dessa skyhöga priser, och sen lägga ut dem på tradera för under msrp? förstår inte hur det går ihop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Jag har en känsla av att GPU:er inom kort kommer att hamna under MSRP på tradera och liknande. Det bara dräller in GPU:er idag! http://gpukollen.ingman.me/

Nja, tror inte 3070 kommer hamna under 5625:-, vilket jag betalade för mitt 3070.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Skrivet av baner85:

Ja men till vilka priser.

Är ju samma priser som scalpers säljer för på blocket osv, om inte annat så lär ju priserna öka om dom håller på sådär.

Ta tex 1080 TI i inets fyndhörna 9490:-, vilket fynd...

Det korter ligger skyhögt i jämförelse, men de andra hade hyfsade priser.

Skrivet av PeoplesMC:

menar du att folk skulle köpa kort för dessa skyhöga priser, och sen lägga ut dem på tradera för under msrp? förstår inte hur det går ihop

Nej, jag menar att miners nog hoppar av tåget. Det är begagnat jag tror sjunker till under inköpspris snart, nytt finns det allt mindre marginaler på för scalpers.

Skrivet av b-fire:

Nja, tror inte 3070 kommer hamna under 5625:-, vilket jag betalade för mitt 3070.

Oj, det blir förstås svårslaget. För att förtydliga så tänkte jag på dagens butikspriser. MSRP har ju varit en fantasisiffra sedan länge och är nog en omöjlig ekvation utan eventuella subventioner från Nvidia.

Jag betalade 6290 kr för mitt 3070 I fjol, att det fanns ännu billigare var nytt för mig.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Fick hem min SafePal idag! Ska bli kul att testa.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Fick hem min SafePal idag! Ska bli kul att testa.

https://i.imgur.com/jydBDrE.jpeg

Najs! Återkoppla gärna hur det gick sen. Min är på väg. Jag tänker kolla igenom och testa rejält noga innan jag börjar använda den skarpt. Man vill ju vara rejält säker på hur den fungerar innan något eventuellt skiter sig.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Fick hem min SafePal idag! Ska bli kul att testa.

https://i.imgur.com/jydBDrE.jpeg

Hur funkar den änsålänge tycker du? Hur är stödet för den i tjänster som metamask och annat?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Fick hem min SafePal idag! Ska bli kul att testa.

https://i.imgur.com/jydBDrE.jpeg

Va? Det gick inte att beställa enligt deras hemsida när jag kollade sist.

Ge gärna en review 😀

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av npftd:

Rewardsen är oerhört låga, men det är väl bara mina på och se det långsiktigt, och hoppas på att Ethereum blir populärt inom 5 år? Låter som en naiv idiot nu, men tänk om det är Ether når 30-50k usd som bitcon gjort? Jag har själv gamblat 20k + 5k från mining på Ether och just nu ser det dystert ut på kontona men det är med pengar jag har råd att förlora. Gjorde ju bort mig då jag köpte ett par veckor innan dippen men som sagt, långsiktigt är ordet! Eller?

Jag köpte BTC för cirka 10tkr dagen innan det droppade närmare 50% här för några veckor sedan.

Permalänk
Medlem

Fick elräkningen för de senaste 3 månaderna, räkna lite snabbt ut att 3,5 dagars profit just nu täcker upp en månads mining, vilket var ungefär vad jag gissat på, runt 10% i elkostnader. Ser det likadant ut för er?

Permalänk
Medlem

Japp ungefär så. Jag betalar ca 150 kr i månaden för elen och min profit är mellan 1400-1500. Profiten kommer tyvärr sjunka i Juli och elen kommer bli dyrare så jag funderar på om det är värt det efter Juli.
Vi får se hur det blir.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard