Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Japp ungefär så. Jag betalar ca 150 kr i månaden för elen och min profit är mellan 1400-1500. Profiten kommer tyvärr sjunka i Juli och elen kommer bli dyrare så jag funderar på om det är värt det efter Juli.
Vi får se hur det blir.

Nu handlar visserligen tråden om eth, men ergo har haft ett uppsving på sistone. Just nu ger det ca 15% mer i pengar. Det lär ju dock också sjunka framöver, eftersom all beräkningskraft från eth måste ta vägen nånstans.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Japp ungefär så. Jag betalar ca 150 kr i månaden för elen och min profit är mellan 1400-1500. Profiten kommer tyvärr sjunka i Juli och elen kommer bli dyrare så jag funderar på om det är värt det efter Juli.
Vi får se hur det blir.

Jag tror vi knappt kommer märka av någon lägre lönsamhet (i ETH) när London Hard Fork går live. Block rewards är redan EIP-1559-låga och tx fees likaså. Men man kan ju hoppas att deflationen som denna hard fork medför gör att priset stiger lite

Permalänk
Medlem

Mitt 3080 FTW3 Ultra går väldigt stabilt och bra på cirka 90 MH/s, ligger på cirka 200w och core temps på 50-60, men VRAM går något otroligt varmt, vill pusha över 96 hela tiden, något att oroa sig för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Mitt 3080 FTW3 Ultra går väldigt stabilt och bra på cirka 90 MH/s, ligger på cirka 200w och core temps på 50-60, men VRAM går något otroligt varmt, vill pusha över 96 hela tiden, något att oroa sig för?

Får du bara ut 90 MH/s?
Ett av mina kort är exakt samma modell och levererar nära 100 MH/s (97,8 just nu). Kör förvisso powerlimit 230W men core temp stannar under 50 grader (öppet chassi).

VRAM vet jag inte om jag ens kan monitorera med HiveOS :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Mitt 3080 FTW3 Ultra går väldigt stabilt och bra på cirka 90 MH/s, ligger på cirka 200w och core temps på 50-60, men VRAM går något otroligt varmt, vill pusha över 96 hela tiden, något att oroa sig för?

Antar att det är memory junction temp du menar när du skriver VRAM, antar att det inte är ICX mem1-3 som ligger så högt?

Memory junction behöver du nog inte oroa dig för, helt normalt att det ligger runt där speciellt vid mining. Om det hade varit ICX mem sensorerna så är det nog nått som är fel, tror inte de brukar ligga över 70-75 i ett stängt chassi vid mining.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Antar att det är memory junction temp du menar när du skriver VRAM, antar att det inte är ICX mem1-3 som ligger så högt?

Memory junction behöver du nog inte oroa dig för, helt normalt att det ligger runt där speciellt vid mining. Om det hade varit ICX mem sensorerna så är det nog nått som är fel, tror inte de brukar ligga över 70-75 i ett stängt chassi vid mining.

Jag har forskat runt lite och det verkar som att om vram tempen ligger högre under en längre tid så försämras padsens funktion avsevärt.
Dvs om man ska köra lite spel med dom blir dom tydligen väldigt varma lite för snabbt.

Då är det dock bara fläktarna som tampar upp 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Mitt 3080 FTW3 Ultra går väldigt stabilt och bra på cirka 90 MH/s, ligger på cirka 200w och core temps på 50-60, men VRAM går något otroligt varmt, vill pusha över 96 hela tiden, något att oroa sig för?

Har moddat mitt ftw3 ultra med thermal pads under plåten på baksidan av kortet och ligger på 84-88 grader vid 101 Mh/s(Eth).

Slänger man dit en kylfläns och fläkt så ligger den runt 78-82 grader.

Minnes modulerna läker igenom en hel del värme genom kretskortet, och ett tunt lager med luft mellan kretskortet och bakplåten är inte direkt någon optimal värmeledare...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

https://www.cnbc.com/2021/06/13/musk-tesla-will-accept-bitcoi...

Undrar hur mycke btc Elon plockade på sig i dippen

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Säkert tillräckligt för att skick en raket eller två till Mars.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Skrivet av TheFlyingFin:

Mitt 3080 FTW3 Ultra går väldigt stabilt och bra på cirka 90 MH/s, ligger på cirka 200w och core temps på 50-60, men VRAM går något otroligt varmt, vill pusha över 96 hela tiden, något att oroa sig för?

Jag har ett annat kort (6800) men köpte till några extra kylflänsar som jag satte på backplate för att få ner tempen en del. Mina minnen (GPU memory junction) ligger på 80 C nu när jag minar ETH, Mätt i OCCT. Köpte något billigt paket på ebay bara för en hundring ca och bakplaten är av metall så den leder värmen rätt okej. Jag mätte tyvärr inte temperaturen innan då jag inte såg någon temp på minnena i programmet jag använde förut. Minar på min vanliga dator under tiden inget spelas där och kör fläktarna lågt så de inte låter mer än annat i lägenheten. Endast klockat minnena lite lätt +100 Mhz.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Mitt 3080 FTW3 Ultra går väldigt stabilt och bra på cirka 90 MH/s, ligger på cirka 200w och core temps på 50-60, men VRAM går något otroligt varmt, vill pusha över 96 hela tiden, något att oroa sig för?

Mitt 3080 Suprim X gör 103 MH/s utan problem. Går jag högre en så så blir minnet lätt för varmt och throttlar, särskilt på varmare dagar.
Väntar på nya thermal pads just nu.

Generellt så är inte värmen ett stort problem, då alla moderna GPU skyddar sig genom att throttla om dom blir för varma.
Upp til 110C är ju inom spec för minnena.
Dock är det väl inte rekommenderat att ligga på gränsen dygnet runt i månader vilket är läget om du minar konstant.
Så förlaget till dig är att dra upp hastigheten på fläktarna eller/och byt thermal pads.

Edit: Och så att sätta på extra kylfläns på baksidan med fläkt som för bort värmen.

Det är sorgligt att dom på så här pass dyra GPU kort snålar med thermal padsen från fabriken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Mitt 3080 FTW3 Ultra går väldigt stabilt och bra på cirka 90 MH/s, ligger på cirka 200w och core temps på 50-60, men VRAM går något otroligt varmt, vill pusha över 96 hela tiden, något att oroa sig för?

Skrivet av Red Onion:

Får du bara ut 90 MH/s?
Ett av mina kort är exakt samma modell och levererar nära 100 MH/s (97,8 just nu). Kör förvisso powerlimit 230W men core temp stannar under 50 grader (öppet chassi).

VRAM vet jag inte om jag ens kan monitorera med HiveOS :/

Skrivet av PeoplesMC:

Antar att det är memory junction temp du menar när du skriver VRAM, antar att det inte är ICX mem1-3 som ligger så högt?

Memory junction behöver du nog inte oroa dig för, helt normalt att det ligger runt där speciellt vid mining. Om det hade varit ICX mem sensorerna så är det nog nått som är fel, tror inte de brukar ligga över 70-75 i ett stängt chassi vid mining.

Skrivet av baner85:

Har moddat mitt ftw3 ultra med thermal pads under plåten på baksidan av kortet och ligger på 84-88 grader vid 101 Mh/s(Eth).

Slänger man dit en kylfläns och fläkt så ligger den runt 78-82 grader.

Minnes modulerna läker igenom en hel del värme genom kretskortet, och ett tunt lager med luft mellan kretskortet och bakplåten är inte direkt någon optimal värmeledare...

Skrivet av kaptenperre:

Jag har ett annat kort (6800) men köpte till några extra kylflänsar som jag satte på backplate för att få ner tempen en del. Mina minnen (GPU memory junction) ligger på 80 C nu när jag minar ETH, Mätt i OCCT. Köpte något billigt paket på ebay bara för en hundring ca och bakplaten är av metall så den leder värmen rätt okej. Jag mätte tyvärr inte temperaturen innan då jag inte såg någon temp på minnena i programmet jag använde förut. Minar på min vanliga dator under tiden inget spelas där och kör fläktarna lågt så de inte låter mer än annat i lägenheten. Endast klockat minnena lite lätt +100 Mhz.

Skrivet av krait78:

Mitt 3080 Suprim X gör 103 MH/s utan problem. Går jag högre en så så blir minnet lätt för varmt och throttlar, särskilt på varmare dagar.
Väntar på nya thermal pads just nu.

Generellt så är inte värmen ett stort problem, då alla moderna GPU skyddar sig genom att throttla om dom blir för varma.
Upp til 110C är ju inom spec för minnena.
Dock är det väl inte rekommenderat att ligga på gränsen dygnet runt i månader vilket är läget om du minar konstant.
Så förlaget till dig är att dra upp hastigheten på fläktarna eller/och byt thermal pads.

Edit: Och så att sätta på extra kylfläns på baksidan med fläkt som för bort värmen.

Det är sorgligt att dom på så här pass dyra GPU kort snålar med thermal padsen från fabriken.

De enda siffror jag har att gå på är från Nicehash, hade cirka 2h erfarenhet av mining då jag skrev inlägger, laddade bara ned för att testa, och i den inbyggda "monitorn" så åkte VRAM konstant upp över 96 (röda siffror) och fläktarna började gå på 100%, för att sedan sjunka till 88, och repetera samma cykel.

Antar att det finns betydligt bättre inställningar för kortet än de som Nicehash automatiskt kör in på kortet, som säkerligen då också skulle förbättra hashrate och temperaturer!

Permalänk
Skrivet av TheFlyingFin:

De enda siffror jag har att gå på är från Nicehash, hade cirka 2h erfarenhet av mining då jag skrev inlägger, laddade bara ned för att testa, och i den inbyggda "monitorn" så åkte VRAM konstant upp över 96 (röda siffror) och fläktarna började gå på 100%, för att sedan sjunka till 88, och repetera samma cykel.

Antar att det finns betydligt bättre inställningar för kortet än de som Nicehash automatiskt kör in på kortet, som säkerligen då också skulle förbättra hashrate och temperaturer!

GDDR6X, vilket 3070 Ti och uppåt har, blir rejält varmt. Jag har för mig att de korten även har minnesmoduler på båda sidor om kretskortet också vilket i så fall bidrar än mer.

Nicehash har färdiga inställningar, men de är inte automatiska. Du måste själv välja vilken av inställningarna du vill använda. Väljer du inget så blir det fabriksinställningar.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Vet inte om denna tråd är helt rätt ställe för denna fråga men tänkte att det var lika så som att starta en ny tråd. Sitter och kör lite på nicahash just nu men funderar på att eventuellt byta till HiveOs.
Anledningen är denna: Tittar man på annonser på blocket på riggar så skriver de flesta att de har en otroligt bra förtjänst om man jämför med mig. Hur jag än räknar kan jag inte förstå hur det går till. Tänker lite smått att det kanske är för att de använder HiveOS vilket de flesta har med på bild. Jag har inte förstått det som att Nicehash tar så mycket i avgifter, tror det är 2% och om min räknekunskaper stämmer så gör inte det så mycket.

Så min fundering är om det på något konstigt vis är så mycket mer förtjänst om man kör HiveOs eller är de som lägger ut annonser inte riktigt ärliga?

Nu ber jag om ursäkt om jag hänger ut någon här men till exempel denna annons:

https://www.blocket.se/annons/halland/240_mh_s___4x3070___ny_...

Mvh
Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av lidas5:

Vet inte om denna tråd är helt rätt ställe för denna fråga men tänkte att det var lika så som att starta en ny tråd. Sitter och kör lite på nicahash just nu men funderar på att eventuellt byta till HiveOs.
Anledningen är denna: Tittar man på annonser på blocket på riggar så skriver de flesta att de har en otroligt bra förtjänst om man jämför med mig. Hur jag än räknar kan jag inte förstå hur det går till. Tänker lite smått att det kanske är för att de använder HiveOS vilket de flesta har med på bild. Jag har inte förstått det som att Nicehash tar så mycket i avgifter, tror det är 2% och om min räknekunskaper stämmer så gör inte det så mycket.

Så min fundering är om det på något konstigt vis är så mycket mer förtjänst om man kör HiveOs eller är de som lägger ut annonser inte riktigt ärliga?

Nu ber jag om ursäkt om jag hänger ut någon här men till exempel denna annons:

https://www.blocket.se/annons/halland/240_mh_s___4x3070___ny_...

Mvh
Fredrik

Skulle väl säga att det främst handlar om en glädjekalkyl eller att man går på gamla värden. Om jag inte räknar helt fel så skulle en rigg med 240MH/s dra in omkring 3500kr/månad med nuvarande värde på 16500kr för en eth. Innan ens någon elkostnad är dragen. Så jag vet inte när i tiden den där har dragit in några 15000kr/månad..

Om jag inte räknar helt snett, det är väl också en möjlighet.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Skulle väl säga att det främst handlar om en glädjekalkyl eller att man går på gamla värden. Om jag inte räknar helt fel så skulle en rigg med 240MH/s dra in omkring 3500kr/månad med nuvarande värde på 16500kr för en eth. Innan ens någon elkostnad är dragen. Så jag vet inte när i tiden den där har dragit in några 15000kr/månad..

Om jag inte räknar helt snett, det är väl också en möjlighet.

Ja jag håller med ovanstående.

1 MH/s är i dagens läge ungefär 0,5kr (väldigt ungefär).

så 240 MH/S är då runt 120kr per dag.

Elkostnader är inte inräknade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lidas5:

Vet inte om denna tråd är helt rätt ställe för denna fråga men tänkte att det var lika så som att starta en ny tråd. Sitter och kör lite på nicahash just nu men funderar på att eventuellt byta till HiveOs.
Anledningen är denna: Tittar man på annonser på blocket på riggar så skriver de flesta att de har en otroligt bra förtjänst om man jämför med mig. Hur jag än räknar kan jag inte förstå hur det går till. Tänker lite smått att det kanske är för att de använder HiveOS vilket de flesta har med på bild. Jag har inte förstått det som att Nicehash tar så mycket i avgifter, tror det är 2% och om min räknekunskaper stämmer så gör inte det så mycket.

Så min fundering är om det på något konstigt vis är så mycket mer förtjänst om man kör HiveOs eller är de som lägger ut annonser inte riktigt ärliga?

Nu ber jag om ursäkt om jag hänger ut någon här men till exempel denna annons:

https://www.blocket.se/annons/halland/240_mh_s___4x3070___ny_...

Mvh
Fredrik

Hiveos är bra när man har flera riggar, lite lättare att hålla koll på allt via appen på telefonen när man är borta och det har bla watch dog som startar om ifall det är något som är galet osv.

Folk på blocket tar i regel upp inkomster när allt låg på topp i våras när block rewards var skyhög(3-4x mot idag), men var bara en kort period. Läget ser helt annorlunda ut idag.

Tjänar ganska exakt 50 öre per mh/dag just nu via hiveos/Nanopool Eth, inte speciellt högt men fortfarande lönsamt.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Då var det som jag misstänkte. Då känns det som att jag kör vidare på Nicehash. Stort tack för era snabba svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lidas5:

Då var det som jag misstänkte. Då känns det som att jag kör vidare på Nicehash. Stort tack för era snabba svar.

Du kan ju mina med tex T-Rex Windows program mot en pool tex ethermine. Det gjorde jag med mitt 3070 låg på ca 60mh.
Så kan du gå in på whattomine.com och se ca vad förtjänsten på ditt kort är.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Vad är det som hänt. BTC stiger just nu som en raket mot 40 000 dollar och Ethereum följer efter långsammare. Ren tillfällighet?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Vad är det som hänt. BTC stiger just nu som en raket mot 40 000 dollar och Ethereum följer efter långsammare. Ren tillfällighet?

Massa rykten och en hel del positiva ord från banker, finansinstitut, storföretag osv.

Dessutom har en del storföretag i USA bokslut den här veckan.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Hej!!

En fundering till här från mig. När man är inne på sin wallet så kan man oftast trycka copy för att kopiera sin adress. Men sedan när man skall kopiera in den i minern så kommer det en annan adress. Skall det vara så?
Tänker om det är någon sorts kryptering?
Vad kan det bero på annars?

Mvh
Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av lidas5:

Hej!!

En fundering till här från mig. När man är inne på sin wallet så kan man oftast trycka copy för att kopiera sin adress. Men sedan när man skall kopiera in den i minern så kommer det en annan adress. Skall det vara så?
Tänker om det är någon sorts kryptering?
Vad kan det bero på annars?

Mvh
Fredrik

Vilken mjukvara har denna copy-knapp?
Hur mycket skiljer sig adresserna åt?
Förr så visades det ibland med prefix eller utan, dvs 0xFF0A... eller bara FF0A...

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Vilken mjukvara har denna copy-knapp?
Hur mycket skiljer sig adresserna åt?
Förr så visades det ibland med prefix eller utan, dvs 0xFF0A... eller bara FF0A...

Det är bland annat när jag kopierar från min wallet på Etherscan. Det finns en knapp för att kopiera där. Har för mig att det även blir när man markerar och väljer copy manuellt. Det är en helt annan adress när jag kopierar in den i BAT-filen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lidas5:

Det är bland annat när jag kopierar från min wallet på Etherscan. Det finns en knapp för att kopiera där. Har för mig att det även blir när man markerar och väljer copy manuellt. Det är en helt annan adress när jag kopierar in den i BAT-filen

Ok, jag testade precis här och det fungerar på min ände att använda Copy-knapp på etherscan.io webbsida. Jag skulle sökt igenom datorn efter otrevligheter för det låter som något ersätter kopierade adresser. Det låter lite som detta nämligen https://ethereumworldnews.com/careful-copying-pasting-ethereu...

Edit: Uppkom detta nyligen i samband med att du laddat ner minern? Är detta på en egen mining rig eller din bruksdator?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Ok, jag testade precis här och det fungerar på min ände att använda Copy-knapp på etherscan.io webbsida. Jag skulle sökt igenom datorn efter otrevligheter för det låter som något ersätter kopierade adresser. Det låter lite som detta nämligen https://ethereumworldnews.com/careful-copying-pasting-ethereu...

Edit: Uppkom detta nyligen i samband med att du laddat ner minern? Är detta på en egen mining rig eller din bruksdator?

Körde en malware program och den hittade några problem som jag tog bort. Efter det funkar det att copy/paste adressen. Just nu är det min bruksdator men jag kommer att utöka den med några fler kort strax.

Stort tack.

Permalänk

kommer ha ett vega 64 liggandes.. sälja eller mina på det? Är total newb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

kommer ha ett vega 64 liggandes.. sälja eller mina på det? Är total newb.

Har 2 st Vega 64, bägge är bråkiga som attan när det gäller mining. Tog säkert 4 timmar innan jag hittade rätt memeory tweaks och överklockning innan jag fick dom att fungera. Ska testa byta bios till Vega 56...

Ligger på 48.75 mh/s nu medans mina Vega 56 ligger på runt 53 mh/s.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

kommer ha ett vega 64 liggandes.. sälja eller mina på det? Är total newb.

Ingen har en spåkula och rätt svar.

Du får..

1) några tusen i handen

Eller

2) över tid en okänd summa kryptovaluta som möjligen kan öka eller minska i värde, och en massa extra värme i rummet

Lycka till!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd
Skrivet av highspeed:

kommer ha ett vega 64 liggandes.. sälja eller mina på det? Är total newb.

Sälj medans korten är fortfarande överprisade. EIP 1559 är runt hörnet.