Hur mäter man dimensionen på en träskruv?

Permalänk
Avstängd

Hur mäter man dimensionen på en träskruv?

Jag håller på att renovera en trappa och vill då byta skruvarna men behöver då veta hur man egentligen mäter dimensionen på en träskruv. Mässingsskruvar tycks inte finnas bland standardsortimentet hos våra bygghandlare så jag behöver beställa dessa via nätet och vill att det ska bli rätt från början.

Längden är inga problem men diametern, mäter man på gängorna, mellan gängorna, längst uppe där gängorna börjar eller där gängorna slutar eller ända uppe vid skruvskallen?
Någon som kan berätta för mig hur det egentligen funkar.

Tänkt skruv enligt bild.

Denna skruv på länk
https://www.marifix.se/sv/artiklar/din-95-massingsskruv-for-t...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Jag mäter på gängorna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trebrecks:

Jag mäter på gängorna

Du menar på toppen av gängan likt man gör på en maskinskruv, mäter du högst upp eller längst ner mot spetsen. Skruven är spetsig och har inte samma mått hela vägen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Du menar på toppen av gängan likt man gör på en maskinskruv, mäter du högst upp eller längst ner mot spetsen. Skruven är spetsig och har inte samma mått hela vägen.

Ja precis. Eller i mitten på gängan

Permalänk
Medlem

Står i beskrivningen att den är enligt DIN95. Har inte tid att leta fram original-spec, men här finns en variant

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trebrecks:

Ja precis. Eller i mitten på gängan

Skrivet av Enk:

Står i beskrivningen att den är enligt DIN95. Har inte tid att leta fram original-spec, men här finns en variant
https://www.fasteners.eu/img/products/din-95.jpg

Enligt din ritning så mäter man då uppe på den släta delen.
Känns som att ni båda har rätt då gängornas spets har samma dimension som övre släta delen.

Man kan alltid lita på Swec
Tack för hjälpen.

Nu ska jag bara försöka jaga fram en M6x60 och M6x70.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10