RTX 3080 Ti Fusk med återförsäljare

Permalänk
Medlem

RTX 3080 Ti Fusk med återförsäljare

Hej,

Jag och min partner bestämde oss for att köpa en RTX 3080ti . Eftersom vi använder GTX 1060 idag. Vi väntade för att den ska släppas idag kl15:00 på Proshop.se , Redan 30 min innan satt vi och uppdaterade webbsidan hela tiden och när det slog klockan 15 och en sekund ändrades texten till 'Slutsåld'. Jag är helt säker på att alla Nvidias återförsäljare bestämde att inte sälja med orginalpris och istället sälja 3080 i privat marknad med dubbla priset eller inkludera i prebuilt datorer. Vilket det är i så fall fusk och jag tycker att vi borde klaga tillsammans för att skicka till Nvidia för att åtgärda problemet med alla återförsäljare. Eller vad tycker ni att vi borde göra? Är trott på min GTX 1060 och vill gärna kunna köpa RTX 3080 Ti för orginal pris 12990 kr

Med vänlig hälsning
/GamerGirl

Permalänk

jag gjorde ett inlägg om detta nyss. hittar inte de eller ifall admin tog bort det.

Jag och min bror samt tjej satt på varsin dator. updaterar varje 2 sekund efter 15.00 som alla sidor sa man skulle göra.
Vi alla var inloggade på alla stora sidor.

plötsligt ädrades det som du säger. Slut. "meddela mig"...

jag frågade ifall det är fusk och skam, de tar korten till sig själva?

Vi var 3 personer, varsin dator, updaterade hela jäkla tiden... Fick aldrig köp.
Heeelt sjukt

Permalänk
Medlem

Scalpers som jobbar systematiskt kör säkert botar som köper upp mycket snabbare än vad en människa hinner agera på...

Permalänk
Medlem

1. Du har ingen aning om hur många kort respektive återförsäljare fick in, du är inte alls helt säker utan du bara gissar.
2. Väljer ÅF att använda korten i deras pre-builds är det helt upp till dem.
3. Lev med bristen på halvledare, det drabbar inte bara dig.

Permalänk
Medlem

Konspirationstrådarna blir löjligare och löjligare.

Permalänk
Avstängd

Alltså det är extremt få kort och -väldigt- många som köper.

Nej det är inga konspirationsteorier och det är inge fusk som pågår. Det enda "fusket" är folk som använder script för att få tag i korten snabbare när hemsidan i princip kraschar av överbelastning. Jag hängde också på låset och fick mirakulöst faktiskt tag på ett från Proshop.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Korten säljs på svarta marknaden för 23k just nu, så det är inte så konstigt att några sätter upp scripts som omedelbart köper upp korten för att göra en hacka. Och egentligen kan en vanlig människa nog också göra det så det sitter nog en hel del gamers med lite koll på programmering (och brist på vettigare saker att göra av någon anledning), kör såna scripts själva eftersom det är enda sättet att få tag i ett om man inte vill betala 23k på tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onlineshoppen:

jag gjorde ett inlägg om detta nyss. hittar inte de eller ifall admin tog bort det.

Jag och min bror samt tjej satt på varsin dator. updaterar varje 2 sekund efter 15.00 som alla sidor sa man skulle göra.
Vi alla var inloggade på alla stora sidor.

plötsligt ädrades det som du säger. Slut. "meddela mig"...

jag frågade ifall det är fusk och skam, de tar korten till sig själva?

Vi var 3 personer, varsin dator, updaterade hela jäkla tiden... Fick aldrig köp.
Heeelt sjukt

Hoppas nån dag vi kan få tag på en, vilken GPU har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Alltså det är extremt få kort och -väldigt- många som köper.

Nej det är inga konspirationsteorier och det är inge fusk som pågår. Det enda "fusket" är folk som använder script för att få tag i korten snabbare när hemsidan i princip kraschar av överbelastning. Jag hängde också på låset och fick mirakulöst faktiskt tag på ett från Proshop.

Körde du script? Jag har gjort ett litet script som kan spotta in mängder av en vara i varukorgen på proshop på mycket kort tid(även utan att köpknappen syns), men inte ens detta biter på de populära modellerna på proshop kl 14:00...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattiii:

Hej,

Jag och min partner bestämde oss for att köpa en RTX 3080ti . Eftersom vi använder GTX 1060 idag. Vi väntade för att den ska släppas idag kl15:00 på Proshop.se , Redan 30 min innan satt vi och uppdaterade webbsidan hela tiden och när det slog klockan 15 och en sekund ändrades texten till 'Slutsåld'. Jag är helt säker på att alla Nvidias återförsäljare bestämde att inte sälja med orginalpris och istället sälja 3080 i privat marknad med dubbla priset eller inkludera i prebuilt datorer. Vilket det är i så fall fusk och jag tycker att vi borde klaga tillsammans för att skicka till Nvidia för att åtgärda problemet med alla återförsäljare. Eller vad tycker ni att vi borde göra? Är trott på min GTX 1060 och vill gärna kunna köpa RTX 3080 Ti för orginal pris 12990 kr

Med vänlig hälsning
/GamerGirl

Du kommer inte kunna köpa ett 3080 Ti till det priset inom en snar framtid. Var beredd att betala mer, annars kommer du troligtvis få vänta till 2022.
Kör du inga avancerade script är det ingen idé att försöka med Proshop, i alla fall inte på de populäraste modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattiii:

Den butiken hade väl 15 (eller var det 30?) exemplar som skulle släppas klockan 15:00. Detta visste alla som är intresserade av ett 3080 ti så det var nog flera hundra som spammade F5-knappen när det närmade sig 15:00.

Lägg därtill alla botar som automatiskt försöker köpa grafikkorten mycket snabbare/effektivare än vad en människa klarar av.

Så jag tycker inte vi kan skylla alltför mycket på återförsäljarna. Visst kan vi klaga hos Nvidea men till vilken nytta? De är väl medvetna om problemet och även om de garanterad gör fin vinst nu så hade de gissningsvis faktiskt sett att de hade fler grafikkort att sälja.

Skrivet av QueleX:

Körde du script? Jag har gjort ett litet script som kan spotta in mängder av en vara i varukorgen på proshop på mycket kort tid(även utan att köpknappen syns), men inte ens detta biter på de populära modellerna på proshop kl 14:00...

Själv skulle jag inte ha mage att erkänna ett användande av script för en sådan här sak. Men jag kanske är lite gammalmodig av mig :/

Permalänk
Medlem

Kanske

Skrivet av snooze:

Scalpers som jobbar systematiskt kör säkert botar som köper upp mycket snabbare än vad en människa hinner agera på...

Du har rätt men ändå borde inte återförsäljare kolla upp sånt? För att de kommer få massa skit av kunder om de gör inget åt det.
Tex, kolla hur snabbt kunden beställde om det tog de 0.1 sekund så klart det är en bot samt adressen osv..

Permalänk
Skrivet av Nattiii:

Du har rätt men ändå borde inte återförsäljare kolla upp sånt? För att de kommer få massa skit av kunder om de gör inget åt det.
Tex, kolla hur snabbt kunden beställde om det tog de 0.1 sekund så klart det är en bot samt adressen osv..

Det blir ju massa strul med att cancellera ordrar osv, så är nog en bättre strategi att göra ett preventivt upplägg som komplett gjorde med lottning av kort. Det tar bort den där "först till kvarn" aspekten helt och hållet. Missade du komplett lotteriet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattiii:

Du har rätt men ändå borde inte återförsäljare kolla upp sånt? För att de kommer få massa skit av kunder om de gör inget åt det.
Tex, kolla hur snabbt kunden beställde om det tog de 0.1 sekund så klart det är en bot samt adressen osv..

Fast man får också se det från återförsäljarens perspektiv. Varför ska de slösa resurser på att göra det svårare för botar att köpa grafikkort när de ändå är så sällsynta att en stor majoritet ändå inte får tag på ett grafikkort oavsett om botar finns eller inte?

Speciellt inte när det förhoppningsvis är ett övergående problem. *håller tummarna*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av QueleX:

Körde du script? Jag har gjort ett litet script som kan spotta in mängder av en vara i varukorgen på proshop på mycket kort tid(även utan att köpknappen syns), men inte ens detta biter på de populära modellerna på proshop kl 14:00...

Nej jag uppdaterade när den slog 15:00. Efter en kort stund dök köpknappen upp och när den hamnade i varukorgen stod det att jag hade 10 min på mig att slutföra köpet.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nej jag uppdaterade när den slog 15:00. Efter en kort stund dök köpknappen upp och när den hamnade i varukorgen stod det att jag hade 10 min på mig att slutföra köpet.

Fick du tag på 3080 Ti för 12900? Annars borde det vara olagligt med lock-priser som i praktiken inte gäller för någon. Slöseri med tid.

Permalänk
Medlem

Förmodligen en kombination av botscripts, eventuell cachning och otur, och med tanke på rådande allmänna extrema brist på allt så fanns det sannolikt bara ett väldigt litet antal kort totalt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Alltså det är extremt få kort och -väldigt- många som köper.

Nej det är inga konspirationsteorier och det är inge fusk som pågår. Det enda "fusket" är folk som använder script för att få tag i korten snabbare när hemsidan i princip kraschar av överbelastning. Jag hängde också på låset och fick mirakulöst faktiskt tag på ett från Proshop.

Kanske lite utanför trådens ämne men både GN och Hardware Unboxed kallar kortet för en "scam från Nvidia".
Nvidia har släppt kortet för $1200 dollars MSRP eller vad det heter, "rekommenderat cirkapris" på svenska, som knappt presterar 3-4% mer än ett "vanligt" 3080. GN och Hardware unboxed menar att Nvidia försöker kränga felaktiga GPU som inte riktigt är godkända för 3090. Mest surar experterna för att det är så löjligt pris på korten. Löjligt högt alltså.

Varför gnäller vi egentligen? Tja, mest på att det släpps fler och fler "fina" GPU som det inte går att köpa till vettiga nivåer. Har man som trådskaparen ett 1660 är man inte direkt i "sjönöd". Värre är det för folk som kör 710!

Alla som vill ha "ny GPU" tror jag får lugna ner sig ett tag, och inte vara pådrivande på att "köpa omedelbart". I så fall tror jag marknaden kan lugna ner sig, och korten finns att köpa till "normalpriser", inte till scalperpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Kanske lite utanför trådens ämne men både GN och Hardware Unboxed kallar kortet för en "scam från Nvidia".

Har du hört talas om begreppet "click-bait"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Har du hört talas om begreppet "click-bait"?

Vad skulle vara "click-bait" menar du? Nvidias "nya" kort eller tråden vi är i?
Känns lite oklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Vad skulle vara "click-bait" menar du? Nvidias "nya" kort eller tråden vi är i?
Känns lite oklart.

De kanalernas rubriksättning som du nyss refererade till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Den butiken hade väl 15 (eller var det 30?) exemplar som skulle släppas klockan 15:00. Detta visste alla som är intresserade av ett 3080 ti så det var nog flera hundra som spammade F5-knappen när det närmade sig 15:00.

Lägg därtill alla botar som automatiskt försöker köpa grafikkorten mycket snabbare/effektivare än vad en människa klarar av.

Så jag tycker inte vi kan skylla alltför mycket på återförsäljarna. Visst kan vi klaga hos Nvidea men till vilken nytta? De är väl medvetna om problemet och även om de garanterad gör fin vinst nu så hade de gissningsvis faktiskt sett att de hade fler grafikkort att sälja.

Själv skulle jag inte ha mage att erkänna ett användande av script för en sådan här sak. Men jag kanske är lite gammalmodig av mig :/

Jag har pratat med Proshop tidigare på morgonen och frågade 'Om man lägger varan i kundvagn och gå vidare till betalning, blir det då reserverad? De sa NEJ, man måste betala och få bekräftelse nummer då blir det bokad annars det är inget som räknas.
Så ifall en kund (inte bot) skulle köpa det skulle ta de några sekunder för att utföra köpet, även om de hade allting redo.
Jag spammade sidan och när den blev 15:00 det hände inget men exakt en sekund efter så står det slut. Antigen det som du säger eller bara butiken som fuskar. Jag har ingen bevis så klart men det finns inget mer än de två val. Om det är Bot så borde Proshop ta ansvar att inte låtta sånt hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nej jag uppdaterade när den slog 15:00. Efter en kort stund dök köpknappen upp och när den hamnade i varukorgen stod det att jag hade 10 min på mig att slutföra köpet.

Kul att höra Då verkar ju ingen ha hackat sidan i alla fall ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattiii:

Jag har pratat med Proshop tidigare på morgonen och frågade 'Om man lägger varan i kundvagn och gå vidare till betalning, blir det då reserverad? De sa NEJ, man måste betala och få bekräftelse nummer då blir det bokad annars det är inget som räknas.
Så ifall en kund (inte bot) skulle köpa det skulle ta de några sekunder för att utföra köpet, även om de hade allting redo.
Jag spammade sidan och när den blev 15:00 det hände inget men exakt en sekund efter så står det slut. Antigen det som du säger eller bara butiken som fuskar. Jag har ingen bevis så klart men det finns inget mer än de två val. Om det är Bot så borde Proshop ta ansvar att inte låtta sånt hända.

Proshop säljer varor. Någon köpte varor.

Vad är det för "ansvar" de skall ta?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Tycker nog mer att deras idé är ganska dum... Varför ha ett klockslag varje dag? Det om nått är som gjort för bottar och annan skit.
Bättre å släppa de som det kommer och utan att korten syns publikt innan.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

De kanalernas rubriksättning som du nyss refererade till.

Kolla gärna innehållet också. 3080Ti är ett idiotiskt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattiii:

Du har rätt men ändå borde inte återförsäljare kolla upp sånt? För att de kommer få massa skit av kunder om de gör inget åt det.
Tex, kolla hur snabbt kunden beställde om det tog de 0.1 sekund så klart det är en bot samt adressen osv..

Jag tycker att de borde implementera/driftsätta anti-bot mjukvara. Men deras prioritet är inte att se till att distributionen av grafikkort blir "rättvis". Deras prio. är att tjäna pengar. Säljer de kort, så kommer folk köpa kort, oavsett hur lite energi de lägger på att motverka scalpers. Kan de göra något åt saken? Absolut. Bryr de sig? Inte ett dugg...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av QueleX:

Kul att höra Då verkar ju ingen ha hackat sidan i alla fall ^^

Ah lite så. Nu ska man väl bara lista ut om man ska behålla det, har ju redan ett 3080 Strix OC. Uppgraderingen känns inte riktigt värt pengarna, men jag trodde verkligen inte att jag skulle lyckas knipa ett heller. Skulle köpt en trisslott istället xD

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Fusk och fusk, även om ingen använde script sitter tusentals och spammar F5 för att bli först, tror du verkligen du är snabbare än alla andra?

Själv hann jag före botsen på Inet, men valde att inte klicka slutför. 19000 för ett 3080Ti....för den prislappen kan jag få en relativt fin V70 med AC utan behov av djupgående service för att vara felfri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Tycker nog mer att deras idé är ganska dum... Varför ha ett klockslag varje dag? Det om nått är som gjort för bottar och annan skit.
Bättre å släppa de som det kommer och utan att korten syns publikt innan.

Jag kan inte sådant här, men jag tänker att en bot kan bevaka 100 sidor 24h/dygn, men det kan inte en människa. Om människan vet att det är 14.00 som gäller så går deras chans från ingen till mikroskopisk tänker jag.

rörande grafikkort: Jag har varit super bitter/arg/en dålig människa om detta i ett par veckor nu. Sitter själv på ett 3080 TUF OC från elgiganten som de själva sagt att de aldrig kommer leverera. Så jag bestämde mig vid 15.05 idag att jag är out. Jag hade sett fram emot denna generationen löjligt mycket men det är inte värt all kass energi runt det. Mitt 1070 rullar på okej fortfarande