RTX 3080 Ti Fusk med återförsäljare

Permalänk
Medlem

tydligen så har Komplette gjord samma mistag:
#19109053

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattiii:

Chilla, ingen har fått 200 kort. Proshop fick 15 st Asus och 15st Gigabyte. båda har 12990kr priset. Finns så klart andra varienter men det har mycket högre pris.

Jag är chill.
Antalet var givetvis hämtat rakt ur luften vilket jag trodde var uppenbart för alla.
Priset på korten är inget jag ifrågasätter utan det står dom fritt att sätta 5.000 eller 50.000 (eller givetvis valfritt annat belopp).
Men oavsett antal så resonerar nog majoriteten av säljarna på ett snarlikt sätt.

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattiii:

Hej,

Jag och min partner bestämde oss for att köpa en RTX 3080ti . Eftersom vi använder GTX 1060 idag. Vi väntade för att den ska släppas idag kl15:00 på Proshop.se , Redan 30 min innan satt vi och uppdaterade webbsidan hela tiden och när det slog klockan 15 och en sekund ändrades texten till 'Slutsåld'. Jag är helt säker på att alla Nvidias återförsäljare bestämde att inte sälja med orginalpris och istället sälja 3080 i privat marknad med dubbla priset eller inkludera i prebuilt datorer. Vilket det är i så fall fusk och jag tycker att vi borde klaga tillsammans för att skicka till Nvidia för att åtgärda problemet med alla återförsäljare. Eller vad tycker ni att vi borde göra? Är trott på min GTX 1060 och vill gärna kunna köpa RTX 3080 Ti för orginal pris 12990 kr

Med vänlig hälsning
/GamerGirl

Vi är bara ett par miljoner som försökt gjort samma sak ett halvår.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

tydligen så har Komplette gjord samma mistag:
#19109053

Och Komplett äger Webhallen...

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av filbunke:

Och Komplett äger Webhallen...

Nej. Vår koncern-mamma Komplett GROUP äger webhallen. Och Komplett.se
Vi är 2 olika bolag med separata lager och inköpskanaler.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Nej. Vår koncern-mamma Komplett GROUP äger webhallen. Och Komplett.se
Vi är 2 olika bolag med separata lager och inköpskanaler.

//Erik

Japp, slarvigt av mig.

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Fast frågan är ju varför ni bygger datorer en vecka innan release eller innan dom ens är presenterade liksom?
Kan ju inte vara så att några bokat upp datorer i förväg med dom här korten med tanke på att release var idag.
Blir ganska genomskinligt att ni hellre slänger in så många kort som möjligt i hela datorer där ni kan sälja massor av delar på ett bräde, istället för att sälja korten till intro pris.
Ni hade kunnat vänta in informationen från nvidia innan ni byggde datorerna, speciellt med tanke på att det varit intro pris på andra kort under 3000 serien.

Argumentet blir förstås "ja men vi ville ha dom klara till release"...
TUFF TUR! Det är samma för alla återförsäljare! Och hade vilja funnits där hade ni planerat in att bygga dom under denna vecka istället.

Jag försökte inte ens få tag på ett 3080ti idag och tycker hela tråden osar bitterhet, men er förklaring/ursäkt håller inte!

En liten undran bara.

Låt oss säga att du driver teknikföretag. Vad skulle du själv göra när det råder brist på grafikkort.

1. Sälja enbart grafikkort och tjäna en spottstyver per kort.
2. Sälja kompletta datorer och tjäna flera spottstyver.

Förstår inte hur man kan gå på så som du gör. Lägg din negativa energi på Nvidia om du nu måste vräka ur dig en massa negativiteter. Bara en tanke............

Permalänk
Medlem

ÅF gör vad de vill med korten de får in, ganska tydligt nu.

De stora som Komplett och Computersalg osv har utnyttjat sina större volymer för att tjäna extra mycket på det.

Bara chilla och vänta tills de finns i lager för normalt pris ( precis som förra gången så kommer den dagen också... ), eller köpa för överpris nu på begagnatmarknaden och föda scalpers, det är upp till var och en.

Inget nytt på den här fronten.

Permalänk
Medlem

Ja, man kanske ska starta en butik och sälja kort utan påslag. Undrar hur länge det håller.

Eller ännu bättre, får vi tillräckligt mycket röster kanske försäkringskassan kan lägga till grafikkort i högkostnadskyddet, dvs om man kan styrka att det skall användas till gaming och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Jag, en vanlig dödlig, på jobbet, i en truck, med mobil med halvtaskig täckning, hade ett fönster på 10min att köpa ett kort om jag ville. Vete fan hur ni inte lyckas.

själv satt man framför en stationär dator, på en 1000/1000 lina inne på komplett, webhallen och inet och spammade refresh från 15:00 - 15:10 och fick inte upp en enda köpknapp på någon av dem

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Mithras:

själv satt man framför en stationär dator, på en 1000/1000 lina inne på komplett, webhallen och inet och spammade refresh från 15:00 - 15:10 och fick inte upp en enda köpknapp på någon av dem

Vi lade inte upp några kort till köp kl 15:00. Vi drog istället lott om vilka som skulle få möjligheten att köpa ett kort. Anmälningen till lottdragningen var öppen från tisdag morgon till onsdag kväll. Mer info finns/fanns här: https://www.komplett.se/kampanj/142074/rtx-lansering //Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Avstängd

Här ska ni få se något ni bara hört historier och myter om! Den berömda men sällan skådat köpe knappen!
(Att man sen bara fick error när man klicka på den är en annan femma)

Permalänk

Wow, 1 i lager också. Var det där vid lanseringen igår eller nyligen, kanske någon som cancellerade?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Loddgrimner:

Wow, 1 i lager också. Var det där vid lanseringen igår eller nyligen, kanske någon som cancellerade?

Ja det var idag kl14, antagligen någon som avboka. Så var säkert 100tals som satt och hamrade för det där ensamma kortet så inte förvånad att det vart error haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattiii:

Saken är att om någon använder en bot då kan den köra scriptet fler gånger per sekund hela dagen så det spelar ingen roll med tiden. Proshop borde verifiera personen som köper att de använder ingen script och inte köper för mining.

Verifiera? Det är inte deras jobb å se till att man inte köper kort för att köra mining (Jag är emot mining) men DET är inte butikens sak att styra vad du gör med ditt grafikkort. Sen om dom får in säg 50-100st kort och det är flera hundra, kanske tusen som spammar F5 så är ju risken inte speciellt stor att man hinner med, kan ju även bli en hicka i deras system.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattiii:

Inte riktigt, de skriver på ett kontrakt med Nvidia, att den måste säljas på ett rättvis sätt.
Samt de får några sticken för att använda i deras prebuild. Resten måste säljas till konsument.

Dessa återförsäljare köper nog in kort från distributörer, så dom skriver inga kontrakt alls med Nvidia...

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

En liten undran bara.

Låt oss säga att du driver teknikföretag. Vad skulle du själv göra när det råder brist på grafikkort.

1. Sälja enbart grafikkort och tjäna en spottstyver per kort.
2. Sälja kompletta datorer och tjäna flera spottstyver.

Förstår inte hur man kan gå på så som du gör. Lägg din negativa energi på Nvidia om du nu måste vräka ur dig en massa negativiteter. Bara en tanke............

Fast det är inte det som är frågan ÖHT här.
Självklart säljer en återförsäljare hellre hela system än bara ett enda kort, det säger sig självt att man hellre säljer många grejer än få. Det är inte det jag säger emot alls!
Frågan här var att dom byggde datorer 1 vecka innan ens korten presenterats med kort som skulle säljas för MSRP, och sen säger att "whoops vad tokigt det blev, nu kan vi inte sälja dom för MSRP".
Att nvidia haft ett gäng kort för MSRP vid release är något som hänt flera gånger under 3000 serien, så det är inte direkt så att nvidia tog dom på sängen.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zOlid:

Fast det är inte det som är frågan ÖHT här.
Självklart säljer en återförsäljare hellre hela system än bara ett enda kort, det säger sig självt att man hellre säljer många grejer än få. Det är inte det jag säger emot alls!
Frågan här var att dom byggde datorer 1 vecka innan ens korten presenterats med kort som skulle säljas för MSRP, och sen säger att "whoops vad tokigt det blev, nu kan vi inte sälja dom för MSRP".
Att nvidia haft ett gäng kort för MSRP vid release är något som hänt flera gånger under 3000 serien, så det är inte direkt så att nvidia tog dom på sängen.

Det är rätt naturligt att man bygger datorer för att ha kompletta datorer att sälja vid lansering. Med 25års erfarenhet inom datorbyggande så lovar jag att det kommer en dag där priserna sjunker ned i normala nivåer. Jag ville så gärna ha ett 3080ti, men kan inte motivera att betala 19K när jag redan har ett 3070 som jag betalade 8,5K för.

Någonstans måste du vara medveten om att ÅF tvingas inte sälja till MSRP. De hade fått sina kort sålda för 20K ändå, vilket du ser. Alla 3080ti är slutsålda. Så tyvärr :/. Det man får vara glad den här gången är att scalpers kommer ha svårt att sälja och tjäna pengar då LHR är på plats. En gamer som jag kan helt enkelt inte betala så mycket för ett 3080ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det är rätt naturligt att man bygger datorer för att ha kompletta datorer att sälja vid lansering. Med 25års erfarenhet inom datorbyggande så lovar jag att det kommer en dag där priserna sjunker ned i normala nivåer. Jag ville så gärna ha ett 3080ti, men kan inte motivera att betala 19K när jag redan har ett 3070 som jag betalade 8,5K för.

Någonstans måste du vara medveten om att ÅF tvingas inte sälja till MSRP. De hade fått sina kort sålda för 20K ändå, vilket du ser. Alla 3080ti är slutsålda. Så tyvärr :/. Det man får vara glad den här gången är att scalpers kommer ha svårt att sälja och tjäna pengar då LHR är på plats. En gamer som jag kan helt enkelt inte betala så mycket för ett 3080ti.

Fast nu gör du precis som den jag svarade och tar det jag säger ur sitt sammanhang.
Jag säger inte emot att man kan bygga ihop datorer i förväg.
Det jag säger emot är att bygga dom såpas långt i förväg att man inte har koll på priser/MSRP/introduktions erbjudanden osv.
Det var inte svårt att räkna ut att Nvidia skulle ha några MSRP kort vid release, eftersom dom haft det tidigare.
Att använda "vi visste inte för en vecka sen" är en dålig ursäkt att använda sig av i sammanhanget.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Ja det var idag kl14, antagligen någon som avboka. Så var säkert 100tals som satt och hamrade för det där ensamma kortet så inte förvånad att det vart error haha.

Räcker inte, flera tusen skulle jag säga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zOlid:

Fast nu gör du precis som den jag svarade och tar det jag säger ur sitt sammanhang.
Jag säger inte emot att man kan bygga ihop datorer i förväg.
Det jag säger emot är att bygga dom såpas långt i förväg att man inte har koll på priser/MSRP/introduktions erbjudanden osv.
Det var inte svårt att räkna ut att Nvidia skulle ha några MSRP kort vid release, eftersom dom haft det tidigare.
Att använda "vi visste inte för en vecka sen" är en dålig ursäkt att använda sig av i sammanhanget.

Men vad skulle du ha gjort då isåfall? Skitit i att bygga några datorer och rullat tummarna tills Nvidia kommunicerar ut MSRP-kort. Måste ju vara Nvidias fel att inte säga till ÅF:arna. De här priserna har kommer ni ha.

Sen kanske man får vara ödmjuk att .. säg att Komplett och Webhallen har byggt 15 datorer var med Tufkortet. De tjänar 90K för att få den här skitstormen. Det är inte värt det med tanke på deras omsättning. Så.. ja.. det var synd. Men vi får hoppas att efter regn kommer sol.

Permalänk

Bara nyfiken, någon som vet vad inköpspriser och sånt är på grafikkort? är det små marginaler som går till säljarna? antar att nvidia inte har något att säga till om när det kommer till säljarnas pris?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chromatic:

Bara nyfiken, någon som vet vad inköpspriser och sånt är på grafikkort? är det små marginaler som går till säljarna? antar att nvidia inte har något att säga till om när det kommer till säljarnas pris?

Såvida inte @UndaC har skrivit på ett tystnadsavtal så lär han veta vad Webhallen har för inköpspriser. =P

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Såvida inte @UndaC har skrivit på ett tystnadsavtal så lär han veta vad Webhallen har för inköpspriser. =P

ok! vet att ibland kanske det är oartigt att fråga? så i så fall ber jag om ursäkt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chromatic:

ok! vet att ibland kanske det är oartigt att fråga? så i så fall ber jag om ursäkt

nä.. hoppas att du inte tog emot det på ett felaktigt sätt. @UndaC kommer ju från Webhallen, så han kanske kan åtminstone ge oss en hint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Man kan också köpa 183 kg snabbnudlar På tal om udda jämförelser.

Snarare tittar man på alternativa köp för pengarna, mitt 2070 Super jag köpte för runt 6000:- duger gott och väl för mina nuvarande behov. Ska man verkligen spendera närmare 20 papp på en lyxprodukt till groteskt överpris när man kan uppgradera något annat i ens liv som man har mycket mer nytta av?

Kretsbristen och hysterian om att panik-köpa hårdvara har gett mig en rejäl funderare. Inte helt osannolikt att brytning av krypto som använder hårdvara för beräkningar kommer att krackas ned på hårt i nära framtid.

Tills dess ser jag inga problem överhuvudtaget att våra återförsäljare säljer produkterna till mycket högre priser, för att motverka scalping. Det hjälper vår svenska ekonomi genom momser etc. att återförsäljarna tar på sig hela vinsten, istället för att donera den till scalpers. Och korten säljer bevisligen som smör även med groteska överpriser. Varför ge scalpers utrymme att tjäna pengar?

Permalänk
Skrivet av anon333222:

nä.. hoppas att du inte tog emot det på ett felaktigt sätt. @UndaC kommer ju från Webhallen, så han kanske kan åtminstone ge oss en hint.

nej det gjorde jag absolut inte, men en gång när jag frågade någon så blev han jätte arg och sa att jag inte hade att göra med sånt

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon333222:

Såvida inte @UndaC har skrivit på ett tystnadsavtal så lär han veta vad Webhallen har för inköpspriser. =P

Efter decennier i branschen hos olika bolag kan man räkna med -1 till +4% marginal på processorer, 8 till 12% på grafikkort och 12 till 25% marginal på chassi och nätaggregat (dessa är dock dyrare att frakta generellt). Detta är produktmarginalen från inköp, sedan ska fakturering, lager, personal och fraktkostnader till på det.

Finns en god anledning till att det är få datorbutiker som överlever om man bara håller på med hårdvara. Måste vara sjuka volymer för att det ska gå ihop, eller så blandar man upp det med tjänster såsom service, montering och så vidare.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fluf:

Efter decennier i branschen hos olika bolag kan man räkna med -1 till +4% marginal på processorer, 8 till 12% på grafikkort och 12 till 25% marginal på chassi och nätaggregat (dessa är dock dyrare att frakta generellt). Detta är produktmarginalen från inköp, sedan ska fakturering, lager, personal och fraktkostnader till på det.

Finns en god anledning till att det är få datorbutiker som överlever om man bara håller på med hårdvara. Måste vara sjuka volymer för att det ska gå ihop, eller så blandar man upp det med tjänster såsom service, montering och så vidare.

tänker på de gamla annonserna från DGC på datortidningarna från 90-talet.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.3205/dgc-ger-upp-tillv...

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon333222:

nä.. hoppas att du inte tog emot det på ett felaktigt sätt. @UndaC kommer ju från Webhallen, så han kanske kan åtminstone ge oss en hint.

Skrivet av Chromatic:

nej det gjorde jag absolut inte, men en gång när jag frågade någon så blev han jätte arg och sa att jag inte hade att göra med sånt

Är "han" jag? Sorry om du uppfattade det så, jag har inget minne av någon sådan ordväxling alls.

Jag har inga problem med att prata om det där.

Normalt sett brukar väl marginalerna ligga på en cirka 10-15% men exakt hur det utvecklats nu under corona vet jag inte fullt ut. Dvs om man säljer ett graffekort för 10000 tjänar man alltså cirka 1000 kr om man har 12,5% marginal i snitt. Av det jag sett och hört är det ungefär det samma som innan.
Dock är ju snittpriserna betydligt högre nu så i faktiska kronor lär de ju tjäna mer pengar nu än tidigare.

(Det blir ju ren bruttomarginal. Sen måste frakt, RMA-hantering, kundtjänst, hyra för lagerlokaler, butiker, butikssäljare och övriga personal etc etc ska räknas in. Det där kortet tar ju inte sig till Sverige och säljer sig självt så att säga. Verksamhetsens kostnader helt enkelt.)

Visa signatur

240p är livet