RTX 3080 Ti Fusk med återförsäljare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Har kollat upp hela situationen med MSRP-kort nu och vi har ej använt några MSRP kort i vår produktion då vi använde OC modellen, sen att ASUS ej skappade några icke OC till oss i första vändan är ej Webhallen fel. MSRP gäller alltså icke OC och inget som datorproduktionen har påverkat.

/Patrik

Tack för klargörandet, vet du när ni kan tänkas få in icke OC, och kommer ni sälja dom till MSRP?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Webhallen
Skrivet av muSashi:

Tack för klargörandet, vet du när ni kan tänkas få in icke OC, och kommer ni sälja dom till MSRP?

https://www.webhallen.com/se/product/336650-ASUS-TUF-GeForce-...

När och var vi släpper upp denna kan jag ej svara på tyvärr. Men intropriset ligger där.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

https://www.webhallen.com/se/product/336650-ASUS-TUF-GeForce-...

När och var vi släpper upp denna kan jag ej svara på tyvärr. Men intropriset ligger där.

Hej Webhallen,

När ni Köper RTX 3000 kort köper ni de direkt från ASUS, Gigabyte, MSI osv eller en annan återförsäljare?

MVH
Natti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Det är inte alls helt upp till de.
Det är inte så att mediamarkt t.ex kan ta ut spel från konsolbundles och sälja de separat. Är de subventionerade kort för att säljas löst så ska de inte gå till pre builds.

Det här exemplet är ju knappast elektronikvaror, men Elgiganten har en tendens att plocka ut kolsyrepatronerna ur sina SodaStream bundles.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Nattiii:

Hej Webhallen,

När ni Köper RTX 3000 kort köper ni de direkt från ASUS, Gigabyte, MSI osv eller en annan återförsäljare?

MVH
Natti

Vi köper i regel direkt av alla.

Jag vill dock påpeka att information du läser och hör från amerikanska marknaden inte kan appliceras på oss i norden då vi till skillnad mot dom har lagar mot att tillverkare styr vad och hur vi gör med produkter vi köper av dom.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Man kan också köpa 183 kg snabbnudlar På tal om udda jämförelser.

Skrivet av Rolfenstein:

Fast varan blir reserverad när du lägger den i varukorgen. Det tog mig 10-15 minuter att slutföra mitt köp på ett 3080Ti idag och den skickades samma dag. Om den inte var reserverad så hade jag aldrig fått mitt kort 10-15 min efter.

Fel. Proshop har avbokat orders från bottar många gånger.

Skrivet av Nattiii:

Saken är att om någon använder en bot då kan den köra scriptet fler gånger per sekund hela dagen så det spelar ingen roll med tiden. Proshop borde verifiera personen som köper att de använder ingen script och inte köper för mining.

Skrivet av Nattiii:
Skrivet av Rolfenstein:

Jag vill verkligen ha en framtid där återförsäljare börjar fråga sina kunder vad de ska använda sina produkter till och sen be om bevis för det innan kunden får köpa produkten i fråga. Tror det kommer mottas väldigt bra när Komplett frågar sin kund "ska du använda kortet för Ethereum mining? Då får du inte köpa". Verkligen en bra framtid.

Skrivet av FreddeY2K:

Det här är inget nytt, de gjorde eXakt samma vid RTX 3070 lansering, där fanns 100 st till ett intro pris. Jag satt och laddade om sidan precis när köpknappen kom samma milisekund tryckte jag och fick upp "SLUTSÅLD TILL INTRODUKTIONSPRIS" så hade de lagt på nästan 1 000 kr i själva kassan (fanns tillgängligt men inte till utlovat pris). Så jävla förbannad skrev till dem och då skyllde de på tekniskt fel. Borde anmält dem till ARN men var för lat... Handlar inte av ProShop längre.

Skrivet av Rolfenstein:

Men hur hade du tänkt att en återförsäljare ska fråga efter bevis? Dom har hand om tusentals ordrar *per dag*, inte en tävling då och då som LTT.

I deras varukorg står det bokstavligen "du har 10 minuter på dig att slutföra ditt köp annars riskerar du att förlora din reservation".

Skrivet av Bernd_P1:

bara för dem som inte redan har sett det, nu kommer det fram att ÅF har tydligen använd kort som var öronmärkt för att sälja's till MSRP till sina egna färdigbyggda datorer istället för att dem kommer fram till försäljningen till kunderna.

Skrivet av PeoplesMC:

de får väl göra va de vill med korten de köpt in..

Skrivet av jorgen69:

Fick också tag i ett på Proshop för 12990kr.
Spammade F5 och den tuggade en stund men vips så var det i varukorgen.

Skrivet av onlineshoppen:

jag gjorde ett inlägg om detta nyss. hittar inte de eller ifall admin tog bort det.

Jag och min bror samt tjej satt på varsin dator. updaterar varje 2 sekund efter 15.00 som alla sidor sa man skulle göra.
Vi alla var inloggade på alla stora sidor.

plötsligt ädrades det som du säger. Slut. "meddela mig"...

jag frågade ifall det är fusk och skam, de tar korten till sig själva?

Vi var 3 personer, varsin dator, updaterade hela jäkla tiden... Fick aldrig köp.
Heeelt sjukt

Skrivet av snooze:

Scalpers som jobbar systematiskt kör säkert botar som köper upp mycket snabbare än vad en människa hinner agera på...

Skrivet av littlemac:

1. Du har ingen aning om hur många kort respektive återförsäljare fick in, du är inte alls helt säker utan du bara gissar.
2. Väljer ÅF att använda korten i deras pre-builds är det helt upp till dem.
3. Lev med bristen på halvledare, det drabbar inte bara dig.

Skrivet av Rolfenstein:

Konspirationstrådarna blir löjligare och löjligare.

Skrivet av Lagerlöf:

Alltså det är extremt få kort och -väldigt- många som köper.

Nej det är inga konspirationsteorier och det är inge fusk som pågår. Det enda "fusket" är folk som använder script för att få tag i korten snabbare när hemsidan i princip kraschar av överbelastning. Jag hängde också på låset och fick mirakulöst faktiskt tag på ett från Proshop.

Skrivet av Loddgrimner:

Korten säljs på svarta marknaden för 23k just nu, så det är inte så konstigt att några sätter upp scripts som omedelbart köper upp korten för att göra en hacka. Och egentligen kan en vanlig människa nog också göra det så det sitter nog en hel del gamers med lite koll på programmering (och brist på vettigare saker att göra av någon anledning), kör såna scripts själva eftersom det är enda sättet att få tag i ett om man inte vill betala 23k på tradera.

Skrivet av Nattiii:

Hoppas nån dag vi kan få tag på en, vilken GPU har du?

Skrivet av QueleX:

Körde du script? Jag har gjort ett litet script som kan spotta in mängder av en vara i varukorgen på proshop på mycket kort tid(även utan att köpknappen syns), men inte ens detta biter på de populära modellerna på proshop kl 14:00...

Skrivet av pine-orange:

Du kommer inte kunna köpa ett 3080 Ti till det priset inom en snar framtid. Var beredd att betala mer, annars kommer du troligtvis få vänta till 2022.
Kör du inga avancerade script är det ingen idé att försöka med Proshop, i alla fall inte på de populäraste modellerna.

Skrivet av Trunk:

Den butiken hade väl 15 (eller var det 30?) exemplar som skulle släppas klockan 15:00. Detta visste alla som är intresserade av ett 3080 ti så det var nog flera hundra som spammade F5-knappen när det närmade sig 15:00.

Lägg därtill alla botar som automatiskt försöker köpa grafikkorten mycket snabbare/effektivare än vad en människa klarar av.

Så jag tycker inte vi kan skylla alltför mycket på återförsäljarna. Visst kan vi klaga hos Nvidea men till vilken nytta? De är väl medvetna om problemet och även om de garanterad gör fin vinst nu så hade de gissningsvis faktiskt sett att de hade fler grafikkort att sälja.

Själv skulle jag inte ha mage att erkänna ett användande av script för en sådan här sak. Men jag kanske är lite gammalmodig av mig :/

Har kollat upp Komplett lager:
MSI GeForce RTX 3070 SUPRIM X
Grafikkort, PCI-Express 4.0, 8GB GDDR6, Ampere
40 antal i lager

ASUS GeForce RTX 3080 ROG Strix OC
Grafikkort, PCI-Express 4.0, 10GB GDDR6X, Ampere
5 antal i lager

Gainward GeForce RTX3080Ti Phoenix
Grafikkort, PCI-Express 4.0, 12GB GDDR6X, Ampere
10 antal i lager

ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING
Grafikkort, PCI-Express 4.0, 12GB GDDR6X, Ampere
11 antal i lager

ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC
Grafikkort, PCI-Express 4.0, 12GB GDDR6X, Ampere
29 antal i lager

MSI Radeon RX 6900 XT GAMING X TRIO
Grafikkort, PCI-Express 4.0, 16GB GDDR6, Big Navi
16 antal i lager

Det är återförsäljarna som skapar problemet.
1. återförsäljarna tillåter försäljning till scalpers & mining
2. De behåller alla produkter till sig själv för att sälja för höga priser.
3. De säljer RTX 3080ti Asus TUF som kostar 13000kr för 20000kr och RTX3080Ti Phoenix för 19600kr
Ni kommer inte se de kort i Komplett sida för att det är intärna lager och priser. Man måste ha kontakt för att få tag på en. Själv har jag kontakt person men jag har inte 20k för en GPU. Min teori eller många här kallar för "Konspirationstråden" Är 100% sann.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nattiii:

Det är återförsäljarna som skapar problemet.
1. återförsäljarna tillåter försäljning till scalpers & mining
2. De behåller alla produkter till sig själv för att sälja för höga priser.
3. De säljer RTX 3080ti Asus TUF som kostar 13000kr för 20000kr och RTX3080Ti Phoenix för 19600kr
Ni kommer inte se de kort i Komplett sida för att det är intärna lager och priser. Man måste ha kontakt för att få tag på en. Själv har jag kontakt person men jag har inte 20k för en GPU. Min teori eller många här kallar för "Konspirationstråden" Är 100% sann.

1. Vadå "tillåter"? De säljer en produkt som kan användas till olika saker. Skulle man behöva skriva ett intyg på vad man ska nyttja en produkt till? Är det fängelse om man ljuger eller?
2. Hur kan man behålla en produkt och sälja den samtidigt?
3. Var hittar du ett Asus TUF för 20.000?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

1. Vadå "tillåter"? De säljer en produkt som kan användas till olika saker. Skulle man behöva skriva ett intyg på vad man ska nyttja en produkt till? Är det fängelse om man ljuger eller?
2. Hur kan man behålla en produkt och sälja den samtidigt?
3. Var hittar du ett Asus TUF för 20.000?

1. Att inte stoppa samt veta om problemet det är samma sak som tillåta.
2. Behålla till senare antingen sälja till deras kontakter/scalpers eller ett färdigbyggd dator.
3. Som jag sa interna siffror du kommer inte få tag på den.

Det är inte förbjudet det de gör men det är äckligt av alla återförsäljare. PUNKT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nattiii:

1. Att inte stoppa samt veta om problemet det är samma sak som tillåta.
2. Behålla till senare antingen sälja till deras kontakter/scalpers eller ett färdigbyggd dator.
3. Som jag sa interna siffror du kommer inte få tag på den.

Det är inte förbjudet det de gör men det är äckligt av alla återförsäljare. PUNKT

Vänta, så det du säger är att Komplett visar på sin sida att dom inte har kort i lager men egentligen så har dom det som bara vissa utvalda personer får se och köpa av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattiii:

1. Att inte stoppa samt veta om problemet det är samma sak som tillåta.
2. Behålla till senare antingen sälja till deras kontakter/scalpers eller ett färdigbyggd dator.
3. Som jag sa interna siffror du kommer inte få tag på den.

Det är inte förbjudet det de gör men det är äckligt av alla återförsäljare. PUNKT

Ett problem blir ju att dina siffror kan ju inte verifieras av någon, så dom blir svåra att ta som sanning (Även om dom nu kan vara sanna) Men tror inget företag skulle våga chansa på det för kommer det ut så blir det väldigt jobbigt. Sen är det väll inte fel att ha på lager för att sälja i färdigbyggda system, då blir det ju samma sits för dom som vill köpa färdiga datorer... Att dom får vänta månader för att få burken.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Vänta, så det du säger är att Komplett visar på sin sida att dom inte har kort i lager men egentligen så har dom det som bara vissa utvalda personer får se och köpa av?

Har man bara rätt kontakt så är det tydligen så, men det tar jag nog med ett par lastbilar med salt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nattiii:

1. Att inte stoppa samt veta om problemet det är samma sak som tillåta.
2. Behålla till senare antingen sälja till deras kontakter/scalpers eller ett färdigbyggd dator.
3. Som jag sa interna siffror du kommer inte få tag på den.

Det är inte förbjudet det de gör men det är äckligt av alla återförsäljare. PUNKT

1. Du missförstod mig, det finns inget att "tillåta". ÅF kan inte sitta och begränsa försäljning av sina produkter beroende på vad de ska användas till, hör du inte hur sjukt det låter? Det är tillräckligt bra att de styr upp så man bara får köpa 1 kort ur 3000-serien till exempel.

2. Jag säger att det är bullshit tills du bevisar motsatsen, tror ingen ÅF riskerar sitt rykte för att tjäna några ynka tusenlappar på just dessa grafikkort. Att de kör en andel av korten i sina färdigbyggda system ser jag inget konstigt med.

3. Fakta utan bevis är inte fakta. Du kan inte använda sånt i ett argument om du inte har belägg för det. Eller ja kan kan du väl, men ingen kommer tro på dig ändå

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Det kallas scalper och går på millisekunder att beställa.

För att maximera chansen att köpa upp hela lager så har man flera servrar placerade på olika ställen för att säkerställa minsta möjliga latens.

Väl planerat och du har inte en chans så länge du inte gör likadant själv.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattiii:

Har kollat upp Komplett lager:
MSI GeForce RTX 3070 SUPRIM X
Grafikkort, PCI-Express 4.0, 8GB GDDR6, Ampere
40 antal i lager

ASUS GeForce RTX 3080 ROG Strix OC
Grafikkort, PCI-Express 4.0, 10GB GDDR6X, Ampere
5 antal i lager

Gainward GeForce RTX3080Ti Phoenix
Grafikkort, PCI-Express 4.0, 12GB GDDR6X, Ampere
10 antal i lager

ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING
Grafikkort, PCI-Express 4.0, 12GB GDDR6X, Ampere
11 antal i lager

ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC
Grafikkort, PCI-Express 4.0, 12GB GDDR6X, Ampere
29 antal i lager

MSI Radeon RX 6900 XT GAMING X TRIO
Grafikkort, PCI-Express 4.0, 16GB GDDR6, Big Navi
16 antal i lager

Det är återförsäljarna som skapar problemet.
1. återförsäljarna tillåter försäljning till scalpers & mining
2. De behåller alla produkter till sig själv för att sälja för höga priser.
3. De säljer RTX 3080ti Asus TUF som kostar 13000kr för 20000kr och RTX3080Ti Phoenix för 19600kr
Ni kommer inte se de kort i Komplett sida för att det är intärna lager och priser. Man måste ha kontakt för att få tag på en. Själv har jag kontakt person men jag har inte 20k för en GPU. Min teori eller många här kallar för "Konspirationstråden" Är 100% sann.

Ser kanske ut som många kort för en person, men Komplett skulle sälja ut det där på mindre än 10 minuter om de la ut korten till försäljning. Tycker de kan få gå till folk som faktiskt ska köpa en hel dator och inte till de som bara vill ha ännu ett kort till sin miningrig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Vänta, så det du säger är att Komplett visar på sin sida att dom inte har kort i lager men egentligen så har dom det som bara vissa utvalda personer får se och köpa av?

Sälja till färdigbyggd dator samt om man har kontaktperson.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MeSaber:

Det kallas scalper och går på millisekunder att beställa.

Ändå har jag fått tag i 2 olika 3080, avbeställt 2 3080, 2 olika 3090 och nu även ett 3080 Ti?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

1. Du missförstod mig, det finns inget att "tillåta". ÅF kan inte sitta och begränsa försäljning av sina produkter beroende på vad de ska användas till, hör du inte hur sjukt det låter? Det är tillräckligt bra att de styr upp så man bara får köpa 1 kort ur 3000-serien till exempel.

2. Jag säger att det är bullshit tills du bevisar motsatsen, tror ingen ÅF riskerar sitt rykte för att tjäna några ynka tusenlappar på just dessa grafikkort. Att de kör en andel av korten i sina färdigbyggda system ser jag inget konstigt med.

3. Fakta utan bevis är inte fakta. Du kan inte använda sånt i ett argument om du inte har belägg för det. Eller ja kan kan du väl, men ingen kommer tro på dig ändå

Du kan fråga dig själv vad får jag av det? 0
Vad får återförsäljare av detta? att sälja kort som kostar 13000 för 20000kr.
Jag behöver inte bevisa något antigen du tro på mig eller inte spelar ingen roll för mig.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Nattiii:

Har kollat upp Komplett lager:
MSI GeForce RTX 3070 SUPRIM X
Grafikkort, PCI-Express 4.0, 8GB GDDR6, Ampere
40 antal i lager

ASUS GeForce RTX 3080 ROG Strix OC
Grafikkort, PCI-Express 4.0, 10GB GDDR6X, Ampere
5 antal i lager

Gainward GeForce RTX3080Ti Phoenix
Grafikkort, PCI-Express 4.0, 12GB GDDR6X, Ampere
10 antal i lager

ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING
Grafikkort, PCI-Express 4.0, 12GB GDDR6X, Ampere
11 antal i lager

ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC
Grafikkort, PCI-Express 4.0, 12GB GDDR6X, Ampere
29 antal i lager

MSI Radeon RX 6900 XT GAMING X TRIO
Grafikkort, PCI-Express 4.0, 16GB GDDR6, Big Navi
16 antal i lager

Det är återförsäljarna som skapar problemet.
1. återförsäljarna tillåter försäljning till scalpers & mining
2. De behåller alla produkter till sig själv för att sälja för höga priser.
3. De säljer RTX 3080ti Asus TUF som kostar 13000kr för 20000kr och RTX3080Ti Phoenix för 19600kr
Ni kommer inte se de kort i Komplett sida för att det är intärna lager och priser. Man måste ha kontakt för att få tag på en. Själv har jag kontakt person men jag har inte 20k för en GPU. Min teori eller många här kallar för "Konspirationstråden" Är 100% sann.

Vart ska vi börja?

Du listar produkter och priser som är helt öppna för alla att hitta på komplett.se Se punkt 3.

1. Vi gör vad vi kan för att förhindra att kunder köper på sig flera kort. Vi har flera system för detta men som exempel tillåter max ett kort per kund. Nu senast har vi börjat lotta ut vilka som får köpa ett kort för att undgå bottar och göra fördelningen mer rättvis. Om en kund väljer att sälja vidare sitt kort eller minea på det är inget vi kan eller har intresse av att kontrollera i efterhand.

2. En sanning med enorm mycket modifikation. Vi är helt öppna med att vi vid lansering allokerar ca hälften av de kort vi får in, för att byggas in i Komplett PC. Så att kunder som vill ha ett färdigbyggt system ska få möjligheten till det. Resterande går ut till lösförsäljning. När vi efter lansering ser hur tillgången och efterfrågan ser ut så gör vi en ny värdering och ev. släpper upp fler kort från Komplett PC, till lösförsäljning.

3. Väldigt internt Det är ingen hemlighet alls. Exempelvis kan du titta på valfri Komplett PC och konfigurera så ser man både lagerstatus och prisdifferens mot andra kort i konfiguratorn. Observera att dessa priser inte skalar 1:1 mot listpriser då det sker en omräkning i vår PC-konfigurator som tar hänsyn till en mängd olika parametrar.

Som exempel, kolla på vår Komplett a245 Core Gaming PC - Super Silent så ser man att vi har 28st ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC i lager.
https://www.komplett.se/configure/1187771/dator-surfplatta/ko...

Eller kolla direkt på produkten så ser du att vi har 13st MSI Radeon RX 6900 XT GAMING X TRIO i lager.
https://www.komplett.se/product/1177731/datorutrustning/dator...

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Proshop säljer varor. Någon köpte varor.

Vad är det för "ansvar" de skall ta?

Leverera varorna? Har flertalet gånger beställt från proshop, varor som funnits i lager som mystiskt har "legat på fel plats" enligt deras kundtjänst. Efter en vecka har jag fått avboka för deras lagerarbetare inte har tid att hitta och skicka varan. Skulle gissa det är deras standardsvar om de har fel lagersaldo och väntar på en ny leverans...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nattiii:

Du kan fråga dig själv vad får jag av det? 0
Vad får återförsäljare av detta? att sälja kort som kostar 13000 för 20000kr.
Jag behöver inte bevisa något antigen du tro på mig eller inte spelar ingen roll för mig.

Varför skulle du få ut nåt av det? Vad menar du?

Menar du att de egentligen har hundratals kort som de då "scalpar" på egen hand? Varför skulle de riskera sina rykten för några tio- eller hundratusen när de omsätter massor med miljoner varje år?

Det enda fusket som för mig skulle vara logiskt är om en anställd lyckas roffa åt sig kort och sälja privat.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ändå har jag fått tag i 2 olika 3080, avbeställt 2 3080, 2 olika 3090 och nu även ett 3080 Ti?

Skillat gjort. Varför avbeställa?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MeSaber:

Skillat gjort. Varför avbeställa?

Avbeställde ett par efter att jag fått tag i mitt första kort, jag predictade inte att man skulle kunna sälja dem med massa vinst så långt efter release då vid release Tänkte att det skulle stabilisera sig lite

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Vart ska vi börja?

Du listar produkter och priser som är helt öppna för alla att hitta på komplett.se Se punkt 3.

1. Vi gör vad vi kan för att förhindra att kunder köper på sig flera kort. Vi har flera system för detta men som exempel tillåter max ett kort per kund. Nu senast har vi börjat lotta ut vilka som får köpa ett kort för att undgå bottar och göra fördelningen mer rättvis. Om en kund väljer att sälja vidare sitt kort eller minea på det är inget vi kan eller har intresse av att kontrollera i efterhand.

2. En sanning med enorm mycket modifikation. Vi är helt öppna med att vi vid lansering allokerar ca hälften av de kort vi får in, för att byggas in i Komplett PC. Så att kunder som vill ha ett färdigbyggt system ska få möjligheten till det. Resterande går ut till lösförsäljning. När vi efter lansering ser hur tillgången och efterfrågan ser ut så gör vi en ny värdering och ev. släpper upp fler kort från Komplett PC, till lösförsäljning.

3. Väldigt internt Det är ingen hemlighet alls. Exempelvis kan du titta på valfri Komplett PC och konfigurera så ser man både lagerstatus och prisdifferens mot andra kort i konfiguratorn. Observera att dessa priser inte skalar 1:1 mot listpriser då det sker en omräkning i vår PC-konfigurator som tar hänsyn till en mängd olika parametrar.

Som exempel, kolla på vår Komplett a245 Core Gaming PC - Super Silent så ser man att vi har 28st ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC i lager.
https://www.komplett.se/configure/1187771/dator-surfplatta/ko...

Eller kolla direkt på produkten så ser du att vi har 13st MSI Radeon RX 6900 XT GAMING X TRIO i lager.
https://www.komplett.se/product/1177731/datorutrustning/dator...

//Erik

1. Lotteri? Om det finns 1000 kunder med riktiga konton, en person kan jätte enkelt skapa fler tusen konton för att registrera i lotteri. Det hjälper absolut inte. Ni behöver göra mer än bara det.

2/3. Vad är det ni kalkylerar/omräkning? Om man räknar bort alla delar i färdigbyggd dator så kostar en RTX 3080 ti minst 20k. Man ser lätt ni vill bara fuska och vinner så mycket som möjligt av denna pandamin.
Förutom de delar som finns i färdigbyggd dator som ni vill göra vinnst av så vill ni också göra stor vinnst på GPU kort.
Det är inget att skratta åt. Blir riktigt äcklad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattiii:

1. Lotteri? Om det finns 1000 kunder med riktiga konton, en person kan jätte enkelt skapa fler tusen konton för att registrera i lotteri. Det hjälper absolut inte. Ni behöver göra mer än bara det.

2/3. Vad är det ni kalkylerar/omräkning? Om man räknar bort alla delar i färdigbyggd dator så kostar en RTX 3080 ti minst 20k. Man ser lätt ni vill bara fuska och vinner så mycket som möjligt av denna pandamin.
Förutom de delar som finns i färdigbyggd dator som ni vill göra vinnst av så vill ni också göra stor vinnst på GPU kort.
Det är inget att skratta åt. Blir riktigt äcklad.

Vad skulle krävas för att du skulle bli nöjd?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattiii:

1. Lotteri? Om det finns 1000 kunder med riktiga konton, en person kan jätte enkelt skapa fler tusen konton för att registrera i lotteri. Det hjälper absolut inte. Ni behöver göra mer än bara det.

2/3. Vad är det ni kalkylerar/omräkning? Om man räknar bort alla delar i färdigbyggd dator så kostar en RTX 3080 ti minst 20k. Man ser lätt ni vill bara fuska och vinner så mycket som möjligt av denna pandamin.
Förutom de delar som finns i färdigbyggd dator som ni vill göra vinnst av så vill ni också göra stor vinnst på GPU kort.
Det är inget att skratta åt. Blir riktigt äcklad.

Han förklarar situationen och vad de försöker göra åt det, mer än så kan du inte förvänta dig.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Nattiii:

1. Lotteri? Om det finns 1000 kunder med riktiga konton, en person kan jätte enkelt skapa fler tusen konton för att registrera i lotteri. Det hjälper absolut inte. Ni behöver göra mer än bara det.

2/3. Vad är det ni kalkylerar/omräkning? Om man räknar bort alla delar i färdigbyggd dator så kostar en RTX 3080 ti minst 20k. Man ser lätt ni vill bara fuska och vinner så mycket som möjligt av denna pandamin.
Förutom de delar som finns i färdigbyggd dator som ni vill göra vinnst av så vill ni också göra stor vinnst på GPU kort.
Det är inget att skratta åt. Blir riktigt äcklad.

Jag har inte gjort det själv så jag vet inte svaret. Men har du testat att räkna om priset på någon annan dator? Eller har du gjort övningen tidigare innan bristen?

Dvs har du en baseline för det här eller bara antar du att det är ugglor i mossen?

Om du har kalkylen får du ju jättegärna dela den med oss andra så att vi förstår vad du menar.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd

Tror vi kan lägga ner diskussionen med Mr Konspiration.

Kompletts svar var perfekt

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Tror vi kan lägga ner diskussionen med Mr Konspiration.

Kompletts svar var perfekt

Ok Mr. Scriptman
"Ändå har jag fått tag i 2 olika 3080, avbeställt 2 3080, 2 olika 3090 och nu även ett 3080 Ti?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattiii:

Ok Mr. Scriptman
"Ändå har jag fått tag i 2 olika 3080, avbeställt 2 3080, 2 olika 3090 och nu även ett 3080 Ti?"

Men sluta nu, det fanns flera 3080ti's att köpa imorse på många ställen, låg ute ett bra tag också. Skulle lätt kunna klippa 2-3 st om jag hade velat utan skript eller bottar. Många här som fått tag på flera 3080's (från butik) om man varit lite aktiv.

Kanske svårare med 3080's nu nu nu, men 2-3 månader sen var det inte så svårt som folk trodde. Tips kan vara att ha en extra monitor vid sidan om jobb skärmen med forum eller butikssidor uppna där du sporadiskt kan F5a ibland^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nattiii:

Ok Mr. Scriptman
"Ändå har jag fått tag i 2 olika 3080, avbeställt 2 3080, 2 olika 3090 och nu även ett 3080 Ti?"

Det var ju ett argument att jag fått tag i kort just utan scripts, att det inte är så omöjligt som många verkar tro. Men lite tur med timings har jag väl absolut haft.

Visa signatur

Mr. Scriptman