Helgsnack: Vad samlar du på?

Permalänk
Medlem

Serietidningen Elvis inkl böcker och merc, har en komplett samling när jag hittade första utgåvan i år äntligen!

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Avstängd

Jag har alla Det Hände Imorgon, det är väl det närmsta jag har... Samlade på Mad ett tag också.

Permalänk
Medlem

Jag samlade ett tag på GPU:er. Avslutade dock samlandet när jag inte kunde motstå den lukrativa andrahandsmarknaden.

Just nu undersöker jag kryptovalutahandel. Funderar på om det kan vara en kul idé att samla på Bitcoins några år framöver.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Har egentligen aldrig haft för mig att samla på något, mer en kurosa man fått på sig under livet. Men på senare år har jag hittat en viss sjusning i att samla på Böcker... så den "coolaste" samlingen jag har är en ej komplet (allt har ej släppts) samling på The Primarchs limited versionerna och väntar på att nästa ska komma ut.

Permalänk
Medlem

Samlar på figurer, blivit en del under åren
Även blivit någon whisky och lite Lego

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Inaktiv

Jag började samla på spel, men insåg att alla optiska skivor (CD, DVD) förr eller senare drabbas av fenomenet som kallas "disc rot". Detta var helt nytt för mig och rätt deprimerande att läsa om. Drabbar även nya/oöppnade spel, det är syret som reagerar med metallen. Blu-ray kanske håller bättre, men antagligen inte:

https://www.hometheaterforum.com/community/threads/do-blu-ray...

Skrivet av SweMerlin:

Håller med 100%. Både bra och dåliga saker man varit med om, erfarenheter är the stuff of gold. Därför som man inte ska vara rädd för att misslyckas. Just do it™

Permalänk
Medlem

Jag samlar tydligen på Intels 14nm, inte för att det var direkt menat att bli så. Äger i dagsläget 6700k, 8700K, 9900K och 11700K. Man kanske skulle införskaffa en 10900K för att fullända serien.

Permalänk
Medlem

Har som yngre samlat på tennsoldater från Kinderägg/liknande, blev väl strax under 40 totalt om jag inte minns fel.
Kommer ihåg när jag brukade försöka känna på vikten innan äggen köptes, för att öka chanserna att det var en sådan figur och inte någon liten plastpryl. Lyckades väl långt ifrån alltid pricka in det rätt, tänkte aldrig då på att använda vågen för lösviktsgodis..

Samlat på hockeykort när det var populärt med det. Gjorde väl det mest för att det var inne och för att det fanns förhoppningar om att få tag på värdefulla kort.

Senare samlat på processorer, men slutade när det dels började bli dyrt och dels var för många modeller i varje serie. Har totalt mellan 300-350 st, en del dubletter dock.
Med tonvikt på Intel 486/Pentium/P2, har nog i det närmaste samtliga i de serierna. Minns inte vad den äldsta jag har är, men de nyare är 6:e och 7:e gen Core.

Nu samlas det inte direkt på något, man har för mycket saker istället.

Permalänk
Medlem

Nuförtiden samlar jag på två saker, MTG-kort och N64 prylar. I båda fall håller jag mig till kort/spel jag har för avsikt att spela med, undviker att köpa junk bara för samlandets skull.

Dock har jag en tendens att köpa onödigt dyra versioner av det jag söker, i N64-fallet räcker det inte med kassetten utan låda och manual (helst på svenska!) ska så klart också följa med

Samlandet av Magickort känns i vissa fall, speciellt nu på senare tid när man inte kan komma ut och spela turneringar, mer som en last än ett nöje på grund av hur dyrt det är... Dock har prisutvecklingen på gamla kort under samma tidsspann ökat explosionsartat, så säljer man av kommer man aldrig kunna motivera att köpa in sig igen om man vill spela i framtiden.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av anon324648:

Jag började samla på spel, men insåg att alla optiska skivor (CD, DVD) förr eller senare drabbas av fenomenet som kallas "disc rot". Detta var helt nytt för mig och rätt deprimerande att läsa om. Drabbar även nya/oöppnade spel, det är syret som reagerar med metallen. Blu-ray kanske håller bättre, men antagligen inte:

Om man ska vara realistisk om det så lär det vara ett så gott som icke-existerande problem, åtminstone före 2100-talet. Med undantag för filmbas har optiska skivor absolut bästa förutsättningen att hålla långsiktigt för audiovisuellt innehåll.

Permalänk
Medlem

När jag ser mig om kring så kommer jag till insikten att det enda jag verkligen samlar på är i stort sett skräp 😅

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk

Artikelbilden säger berättar om en del av det jag samlar på
Annat är Hårdrocksvinyler, inte direkt så att jag skummar igenom alla loppisar för att hitta gamla rariteter utan köpa de jag vill ha nytt som gammalt. Samt dödskallefigurer i olika varianter.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem

Hoarding är ju tämligen osexigt, så jag samlar inte på nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Jag samlar tydligen på Intels 14nm, inte för att det var direkt menat att bli så. Äger i dagsläget 6700k, 8700K, 9900K och 11700K. Man kanske skulle införskaffa en 10900K för att fullända serien.

Ja gör det, mer kärnor/trådar för pengarna jämfört med dina andra Intel 14nm.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Jag har alltid uppskattat böcker, så jag har en hel del såna i bokhyllorna här hemma.
På sistone har jag också, något ofrivilligt, börjat samla på mig avslag på mina jobbansökningar ^^

Permalänk
Medlem

Jag är stor retronörd och samlar framförallt på originalspel/program till 8-bitarsgenerationen dvs Commodores, Sinclairs, Ataris, Apples osv. Inte konsoller, usch. Det har varit mitt primära samlande i sisådär 25 år nu, och högarna är tämligen hotfulla.

Utöver det föddes jag som skivsamlare, och mitt livslånga musikintresse står i sig. Primärt är jag insnöad på elektronisk musik i de flesta former, men jag har även drivor med klassiskt. LP-skivor är det roligaste, men jag har en gedigen CD-samling också. Lyssning sker för det mesta via min streamer idag, jag har rippat nästan alla CD-skivor till min NAS och det är seriöst mycket mer praktiskt än att bläddra bland alla skivor. Även om det känns som man saknar det emellanåt, men då kan man ju bara sätta igång och bläddra - jag har inte gjort mig av med något.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Jag har en del gamla big box PC-spel, gamla konsoler med massa spel, en rejält välfylld bokhylla, en hög med brädspel, och en del spännande öl och whisky. Men jag skulle inte säga att något av det är en samling. Däremot får jag väl erkänna att jag samlar på en del serietidningar.
- Kalle Ankas Pocket (komplett, nästan bara förstautgåvor)
- Herman Hedning-tidningen (komplett inkl. samlingsböckerna och diverse specialutgåvor)
- Pondus-tidningen (komplett)
- Engelska Foxtrot-album (långt ifrån komplett)

Permalänk
Medlem

Jag samlar på brädspel nu för tiden. Det började med att jag faktiskt spelade dom, men i och med Corona har det inte blivit av. Istället känns det som att hobbyn har övergått till att samla på spelen.

Hoppas man en dag kan börja ses igen och återta hobbyn som den är tänkt.

Permalänk
Medlem

Whisky, har blivit några limited editions samt att man är på hugget när vissa destillerier ska lägga ner…
Har blivit många ”dåliga” köp också men jag köper och säljer mest för skojs skull.
Har nog 22 flaskor inköpta för mellan 3000-9000:- som är värda mellan 18000-46000:- - tanken är väl att mina barn får ta över samlingen antingen som arv och sälja dem eller spara vidare.
Sen har det nog blivit mellan 500-600 köp där priset vart detsamma eller faktiskt sänkts - men är tillräckligt goda att ge bort som presenter.

Den mest prisvärda var en 22-årig MacAllan jag köpte för 3000:- värdet på den var 37000:- dagen efter - så väldigt eftertraktad. Man ska ha mycket tur och en del kunskap gör ju inget…

Sen har jag en Pokémon-samling där alla kort är inplastade (köpta mellan 1996-1999) samt 8 oöppnade paket. Köper dock inte längre. Har fått samlingen värderad till 26000:- i alla fall så samma sak där, barnen får ärva om det finns intresse eller så får dom sälja av det.

Kapsyler har jag samlat från alla världens hörn och har hittills runt 800 olika, värdet är väl symboliskt, mer en kul grej.

En annan grej från när jag var liten är Turtles-klistermärken som följde med när man köpte tuggummin - åt aldrig godis på lördagar utan köpte tuggummi för 1kr styck och fick alltid 20kr av mor. Säkert 300-400 klistermärken. Värdet är väl också det symboliskt, aldrig fått det värderat.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forzo:

Jag har en del gamla big box PC-spel, gamla konsoler med massa spel, en rejält välfylld bokhylla, en hög med brädspel, och en del spännande öl och whisky. Men jag skulle inte säga att något av det är en samling. Däremot får jag väl erkänna att jag samlar på en del serietidningar.
- Kalle Ankas Pocket (komplett, nästan bara förstautgåvor)
- Herman Hedning-tidningen (komplett inkl. samlingsböckerna och diverse specialutgåvor)
- Pondus-tidningen (komplett)
- Engelska Foxtrot-album (långt ifrån komplett)

Den dagen du eventuellt får för dig att göra dig av med Herman Hedning-samlingen - hör av dig

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Hoarding är ju tämligen osexigt, så jag samlar inte på nåt.

Hoarding och samlarintresse är ju inte riktigt samma sak.
Dom som handlar med kuponger i USA (Coupon Wars) är ju extrema hoarders.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Just nu samlar jag till en hylla tillägnad datorgrafikens tillkomst. Jag har en vit lampa med boll, en Melitta-tekanna och emblem från SGI-maskiner. Jag skulle vilja ha en terrakottakanin och en signerad bild på Lena Söderberg Forsén, men de kan nog vara svåra att få tag på.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Hoarding och samlarintresse är ju inte riktigt samma sak.
Dom som handlar med kuponger i USA (Coupon Wars) är ju extrema hoarders.

Personligen ser jag det inte som speciellt olika saker

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu
Vi bör nog ta ett snack om ditt hörlurs-samlande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Hoarding är ju tämligen osexigt, så jag samlar inte på nåt.

Känns bra att veta att merparten av dem som postar här inte verkar vara så fixerade på att vara "sexiga".

Om samlande tillför individen som utför samlandet glädje och välbehag har iallafall jag mer respekt för den individen än personen som förkastar samlande för att det skulle vara osexigt.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Ingenting egentligen.

När jag var yngre samlades det på lite olika saker. Främst cd och vinyl men även mynt, prydnadssaker i ministorlek och annat skräp.

Sen en vacker dag vaknade jag och undrade vad fan vitsen med det hela är. Så det slutade med att jag gav bort eller sålde allt.

Permalänk
Medlem

Star Trek-böcker... Har 300+ stycken, exklusive dubbletter.

Övriga Star Teek-prylar skulle jag inte säga att jag samlar på, men har ett större gäng med modeller, rollspel, julgranskulor mm.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Försöker minimera mitt samlande. Har köpt alla PS4:a-spel jag vill spela på PS5:an när lusten faller in. Annars tycker jag samlande är en destruktiv hobby, dels ekonomiskt, dels platsen prylar tar upp, både fysiskt och i ens skalle. Brukar oftast fundera en eller två gånger om jag verkligen behöver en pryl innan jag klickar på "köp". Vad har man egentligen för glädje av att äga saker man inte använder?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Rc-bilar från 80-talet av det specifika märket Tokyo Marui (som numera gör Airsoft-vapen).
Har alla bilar dom nånsin tillverkade uppbyggda och i nyskick och sedan har jag ett gäng av dom obyggda i originalkartong också samt ca 300 påsar med originaldelar. Jag kan säga att det är extremt svårt att hitta nästan 40 år gamla obyggda rc-bilar

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Avstängd

Tydligen högtalare. Äger just nu 6 par. Svårt att sälja bort vissa eftersom de är så tunga att skicka.
Har blivit en del köp i koronans tristess, och försöker nu komma ner till 3 par (1 vid datorn), 2 vid huvudstereon (stativare och golvare)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR