3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bombs:

Grattis!
Vilken dag & vilken minut fick du orderbekräftelsen?
Beställde du den 10:e maj?

Samma sak här. 10 maj kan försöka se om jag kan utläsa minuten jag beställde den 10e när jag kommer hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xabba55:

Det var nog samma release som jag beställde från, 13995 kr

Stämmer.
14k.

Min budget var 10.000kr i januari men har lagt till en 1000 lapp extra per månad 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Stämmer.
14k.

Min budget var 10.000kr i januari men har lagt till en 1000 lapp extra per månad 😀

Haha, exakt så
Men nu när vi börjar närma oss 3090 introduktionspris så känner man sig dumsnål stt man inte slog till på ett sådant vid lansering.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Kontakta deras kundombudsman, han kan kolla upp din köplats samt ge svar på om kort av din modell har levererats på sistone t.ex.
Deras kundtjänst och orderansvariga är helt odugliga och ger bara värdelösa svar. Otrevliga rent utav skulle jag säga.
Kundombudsmannen är då trevlig och hjälper en, även om det inte trollar fram kort åt en.

Har varit i kontakt med dem flera ggr jag med, deras kundservice ljuger och drar bara till med något. Vi är tre stycken som beställt kort m.m samtidigt och vi får olika svar alla tre, så börjar kännas hopplöst att äns få något kort. Riktigt risigt av ett sådant stort företag. Hur kom du i kontakt med deras Kundombudsman?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotan85:

Har varit i kontakt med dem flera ggr jag med, deras kundservice ljuger och drar bara till med något. Vi är tre stycken som beställt kort m.m samtidigt och vi får olika svar alla tre, så börjar kännas hopplöst att äns få något kort. Riktigt risigt av ett sådant stort företag. Hur kom du i kontakt med deras Kundombudsman?

Ja, jag tänker då bojkotta dom för all framtid.
Maila hit: SE-kundombudsmannen@dustin.se

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Skrivet av Henkezd:

Haha, exakt så
Men nu när vi börjar närma oss 3090 introduktionspris så känner man sig dumsnål stt man inte slog till på ett sådant vid lansering.

Tycker man kan ha lite perspektiv, innan den här krisen tyckte jag det var helt bizarrt att man skulle spendera mer än 10k på ett gpu. Jag velade ju på 3080 för 8000kr var värt det "tänk om AMD kommer med nåt ännu bättre och billigare". Att kasta sig på ett 3090 var ju vansinnigt i den perioden, även om det ser självklart ut nu.

Permalänk
Medlem

Fick följande mail från Inet idag:

Hej,

"
Vi kontaktar dig gällande din beställning på RTX 30-serien.

Bristen på grafikkretsar i världen är fortfarande stor och tyvärr har vi förnärvarande inget bekräftat leveransdatum vi kan meddela. Vi får in löpande leveranser i mindre stötar av grafikkortet och skickar ut enligt turordning så fort vi kan. När vi får ett uppskattat datum för när just din order väntas levereras så kommer du kunna du se detta på mina sidor: https://www.inet.se/ordrar. Denna sida uppdateras kontinuerligt efter den senaste informationen vi har.

Vi beklagar väntan och gör vad vi kan för att göra den så kort som möjlig. Ifall du har några frågor går det bra att svara på detta mailet.

Vänligen,

Konstantin Lindner
"

De säger att de uppdaterar kontinuerligt, men jag ser faktiskt ingen rim eller reson i hur de uppdaterar datum, inte heller är datumet "för just min order" personligt anpassat, utan samma datum som alla har inom spannet av flera hundra grafikkort. Så man friserar till sanningen en del här.

Med det sagt så kan såklart inte Inet göra så mycket åt kretsbristen - men jag tycker faktiskt att dessa företag kunde vara mer realistiska när det kommer till datum. Är ju inte direkt svårt att lista ut att vi som inte beställde dag 1-10 inte kommer att se något kort förrän tidigast till senhösten.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Tycker man kan ha lite perspektiv, innan den här krisen tyckte jag det var helt bizarrt att man skulle spendera mer än 10k på ett gpu. Jag velade ju på 3080 för 8000kr var värt det "tänk om AMD kommer med nåt ännu bättre och billigare". Att kasta sig på ett 3090 var ju vansinnigt i den perioden, även om det ser självklart ut nu.

Givetvis, man har ju aldrig facit i hand.
I december var 13k för ett 3080 ett scalperpris, idag kostar de mer i butik.
Helt sjukt, man flyttar gränsen för vad man kan tänka sig betala varje dag känns det som.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Skrivet av Henkezd:

Givetvis, man har ju aldrig facit i hand.
I december var 13k för ett 3080 ett scalperpris, idag kostar de mer i butik.
Helt sjukt, man flyttar gränsen för vad man kan tänka sig betala varje dag känns det som.

Jag har byggt två egna datorer för länge sen, då jag var fattig student. Det är ganska intressant psykologi i det hela, att det var nog det största inköpen jag gjorde på den tiden. Idag är det egentligen småpengar relativt andra saker, men det sitter liksom i ändå att man inte vill ge för mycket för en dator. Har en väldigt bestämd uppfattning om vad ett grafikkort ska kosta och jag vårdar den där inre sparsamhetsreflexerna så gott jag kan.

Permalänk

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3090-TUF-2... varföör är TUF kortet så lågt pris på proshop? allt annat är jättehögt.. känns suspekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackoudan:

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3090-TUF-2... varföör är TUF kortet så lågt pris på proshop? allt annat är jättehögt.. känns suspekt

Dom kommer att uppdatera priset när dom får in den i lager.

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackoudan:

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3090-TUF-2... varföör är TUF kortet så lågt pris på proshop? allt annat är jättehögt.. känns suspekt

Inte OC.

Permalänk
Skrivet av Ravnit:

så varför skulle inte OC vara 10 k billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackoudan:

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3090-TUF-2... varföör är TUF kortet så lågt pris på proshop? allt annat är jättehögt.. känns suspekt

Samma på komplett, kan inte tolka det som annat än att dem försöker locka kunder med lockpris "se på oss hur mycket billigare vi är än alla andra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Samma på komplett, kan inte tolka det som annat än att dem försöker locka kunder med lockpris "se på oss hur mycket billigare vi är än alla andra"

Eller så har dom inte fått någon ny leverans som de kan sälja och känner inte behov av att uppdatera priset på en produkt som ändå inte går beställa?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Eller så har dom inte fått någon ny leverans som de kan sälja och känner inte behov av att uppdatera priset på en produkt som ändå inte går beställa?

Dem hade uppdaterat priset, priset låg på 21-22.000kr som för alla andra kort, sen ändrade dem det till introduktionspriset igen, tror du att dem har ett automatiskt system som ändrar priserna på det sättet? i think nåt.

Permalänk
Skrivet av Jagers:

Samma på komplett, kan inte tolka det som annat än att dem försöker locka kunder med lockpris "se på oss hur mycket billigare vi är än alla andra"

Skulle man köpa för de priset som står då kan dom ju inte bara ändra?

Permalänk
Medlem

Jag har en begränsad budget och av den anledningen så har jag suttit och väntat på en rejäl uppgradering, vilket ryzen 5k och nvidia 3000 serien var. Frågan är ju dock vad man sätter som brytdatum för sitt köp när det slutar vara värt att köpa nvidia 3080 och det istället är värt att vänta på 4000 serien. Det kommer ju nya kort efter ca 2 år med en mindre refresh halvvägs normalt sätt. Jag tänker att om det inte dykt upp inom 8 till månader så är det nog inte orimligt att jag a beställer och väntar på nästa gen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackoudan:

Skulle man köpa för de priset som står då kan dom ju inte bara ändra?

men du kan inte lägga beställningar, så priset är bara där för att locka folk, du får klick på din hemsida, precis som aftonbladet jobbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackoudan:

Skulle man köpa för de priset som står då kan dom ju inte bara ändra?

Om ett återförsäljare av misstag satt fel pris har du ingen rätt att få köpa varan för det felaktiga priset.

Permalänk
Skrivet av aabbcc:

Om ett återförsäljare av misstag satt fel pris har du ingen rätt att få köpa varan för det felaktiga priset.

men dom har ju satt fel pris med mening. står de ett pris och man köper så är de de som gäller. om en kund gör detta. så är de deras skyldighhet o rätta till ett " fel pris" . man kan inte ha "fel pris " stående i veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Dem hade uppdaterat priset, priset låg på 21-22.000kr som för alla andra kort, sen ändrade dem det till introduktionspriset igen, tror du att dem har ett automatiskt system som ändrar priserna på det sättet? i think nåt.

Finns automatiska system för det också så…

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackoudan:

men dom har ju satt fel pris med mening. står de ett pris och man köper så är de de som gäller. om en kund gör detta. så är de deras skyldighhet o rätta till ett " fel pris" . man kan inte ha "fel pris " stående i veckor.

Fast det går ju inte köpa!

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Dem hade uppdaterat priset, priset låg på 21-22.000kr som för alla andra kort, sen ändrade dem det till introduktionspriset igen, tror du att dem har ett automatiskt system som ändrar priserna på det sättet? i think nåt.

Fast det är ju precis vad de har.. proshop, computersalj, komplett och vet även med 100% säkerhet att power.se har automatiserade prismatchningssystem som sätter priset efter det lägsta bland deras konkurrenter. De flesta större webbshopar har såna system för att slippa att manuellt gå in och uppdatera priser på tusentals produkter.

På computersalj så lägger de ett skyhögt pris så fort som de är de enda med produkten i lager, men i det ögonblick den kommer i laget till lägre pris hos en konkurrent så matchas det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Fast det är ju precis vad de har.. proshop, computersalj, komplett och vet även med 100% säkerhet att power.se har automatiserade prismatchningssystem som sätter priset efter det lägsta bland deras konkurrenter. De flesta större webbshopar har såna system för att slippa att manuellt gå in och uppdatera priser på tusentals produkter.

På computersalj så lägger de ett skyhögt pris så fort som de är de enda med produkten i lager, men i det ögonblick den kommer i laget till lägre pris hos en konkurrent så matchas det.

ok? men komplett har inte en enda tanke på att sälja några kort för 16.800kr just nu, absolut inte om dem fick in kort i lager, så varför står det priset på deras hemsida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

ok? men komplett har inte en enda tanke på att sälja några kort för 16.800kr just nu, absolut inte om dem fick in kort i lager, så varför står det priset på deras hemsida?

Troligtvis inte, men då det varken går att boka eller köpa hos dem förrän det att de får in dem i lager så är det ju en icke-fråga. Men som jag sa så har det med största sannolikhet endast att göra med att konkurrenter har den inlagd till samma pris. Finns väl inget som säger att de inte kommer sälja den till det priset om någon konkurrent gör det?

Du skriver som att de berättat för dig att de ljuger om priserna för att locka kunder när det är rätt uppenbart att det endast är en webbkonfig som gör att det priset står kvar. Skriv till deras support och fråga istället för att sprida ilska och misstro riktat mot dem..

Permalänk
Skrivet av ocr123:

Dom kommer att uppdatera priset när dom får in den i lager.

Nej, det där kortet har sålts flera gånger till samma pris som står nu. Jag vet för jag har suttit o försökt köpa det två gånger för just 16800 på proshop.

Visa signatur

i7 11700K | ASUS ROG Strix Z590-A | ASUS ROG Strix 3070 Ti | Corsair Vengeance 32GB 3200mhz | 980 Pro 1TB | Corsair RM750X V2 | Fractal Design Meshify 2 Compact | G303 Shroud Edition
i7 8700K   | ASUS ROG Strix Z370-F | MSI Gaming 1080Ti | Corsair Vengeance 16GB 2666mhz | 970 EVO 500gb | Fractal Design 650W | Cooler Master 690II | G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-3080-A...

39 stycken klockan 14 idag, tråkigt pris så jag kommer inte gå på detta tåget.
Tänker att 3080 ti lär hamna på liknande pris i nästa vecka.

Men för någon som till varje pris vill få tag i ett så finns det en chans idag.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Samma på komplett, kan inte tolka det som annat än att dem försöker locka kunder med lockpris "se på oss hur mycket billigare vi är än alla andra"

Antagligen är distributören (och fabrikören) skyldig kort till det priset. När avtalet löpt ut kan det ersättas av ett nytt kontrakt, som har ett annat pris.

Delar borttagna /mod
Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Saklig diskussion
eller

Pick one!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär