Windows vägrar installera torrent-program

Permalänk
Medlem

Windows vägrar installera torrent-program

Windows vägrar känna sig vid torrent-program och klassar det som virus, har µtorrent installerat men det har windows blockerat efter senaste uppdateringen och försöker jag ladda ner något nytt eller torrent-program så flaggar den det som virus. oklart om detta kanske gäller alla .exe filer.

"Det går inte att slutföra åtgärden eftersom filen innehåller ett virus eller potentiellt oönskad programvara" lyder varningen.

Visa signatur

ASRock Z87 Extreme4 | i7 4770K | Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | ASUS R9 280X DC2T 3GB

MVH Jesper

Permalänk
Medlem

Var det inte så att just den klienten faktist är känd för spionmjukvara sedan ett ägarbyte för många år sedan nu? (Kryptomining i bakgrunden till exempel?kr

Jag har kört på qBittorrent senaste åren och funkat bra:

https://www.qbittorrent.org/

Permalänk
Medlem

Bittorrrent funkade inte att installera heller, men jag löste det, fick växla över till engelska och googla på det, windows defender som ansåg att det var en risk.

Visa signatur

ASRock Z87 Extreme4 | i7 4770K | Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | ASUS R9 280X DC2T 3GB

MVH Jesper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorped:

Bittorrrent funkade inte att installera heller, men jag löste det, fick växla över till engelska och googla på det, windows defender som ansåg att det var en risk.

Som sagt är microTorrent som du kör inte längre att rekommendera...

Permalänk
Medlem

μTorrents nyare versioner innehåller adware bland annat. qBittorrent rekommenderas istället!

Permalänk
Medlem

Lägger en röst på qBittorrent jag med. Eller Deluge.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Detta är inte raketforskning. qBittorrent gör jobbet. Varför trilskas med andra?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av cyklonen:

Detta är inte raketforskning. qBittorrent gör jobbet. Varför trilskas med andra?

qbittorrent ställer till det för mig med lidarr, radarr osv, inga inställningar gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

qbittorrent ställer till det för mig med lidarr, radarr osv, inga inställningar gäller.

Vet inte vad det är, men qBittorrent funkar utmärkt för att få hem torrentade filer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av cyklonen:

Vet inte vad det är, men qBittorrent funkar utmärkt för att få hem torrentade filer.

Jo sånt man lägger till manuellt ja:)
Dessa program (lidarr osv) sköter allt automatiskt vilket funkar bra i uTorrent men inte alls i Qbitorrent

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo sånt man lägger till manuellt ja:)
Dessa program (lidarr osv) sköter allt automatiskt vilket funkar bra i uTorrent men inte alls i Qbitorrent

Hur ofta kan du behöva tanka hem Linux-distar egentligen?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av cyklonen:

Hur ofta kan du behöva tanka hem Linux-distar egentligen?

Rätt ofta faktiskt, gäller att fylla på biblioteket med allt som saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo sånt man lägger till manuellt ja:)
Dessa program (lidarr osv) sköter allt automatiskt vilket funkar bra i uTorrent men inte alls i Qbitorrent

Har det länge sen du provade? Jag har kört *arr tillsammans med qbittorrent sen några år tillbaka, och fram till för två månader sen. Hur funkar inte inställningar menar du?

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av zojjz:

Har det länge sen du provade? Jag har kört *arr tillsammans med qbittorrent sen några år tillbaka, och fram till för två månader sen. Hur funkar inte inställningar menar du?

Ska ju såklart inte driva tråd offtopic:P
Div. inställningar som nätverksmappning/kopiera istället för flytta. Körde Qbittorrent för max månad sen. i uTorrent funkar det galant.
Får felet path not found eller liknande och torrentnamnet stämmer inte överens med mappnamnet om du hänger med.
I namnet i Qb kan det stå exempelvis "Linux1214-Release-Official" men i mappnamnet är det exempelvis "release-official"´

Hade QB funkat som jag velat hade jag bytt för längesen faktiskt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Jo sånt man lägger till manuellt ja:)
Dessa program (lidarr osv) sköter allt automatiskt vilket funkar bra i uTorrent men inte alls i Qbitorrent

Mycket enkelt att ställa in så att allt startar per automatik i qbittorrent.

Tar nån minut att ställa in så allt funkar som man vill, inkl automatiskt start av torrent filer.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon301768:

Mycket enkelt att ställa in så att allt startar per automatik i qbittorrent.

Tar nån minut att ställa in så allt funkar som man vill, inkl automatiskt start av torrent filer.

Det är inte mitt problem med Qbitorrent iofs

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Som sagt är microTorrent som du kör inte längre att rekommendera...

Jag trodde att man sa MY torrent

Permalänk
Medlem

Kör µtorrent 2.2.1, sista vettiga versionen innan de började bloata den/bundla skitprogramvara/etc. Funkar fortfarande utmärkt. Finns tillgänglig på oldversion och liknande sajter

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorped:

Windows vägrar känna sig vid torrent-program och klassar det som virus.

Som andra varit inne på, så gör Windows rätt i detta fallet.

Mina tips är Transmission eller Deluge:
https://transmissionbt.com/
https://www.deluge-torrent.org/

Transmission är en gammal favorit från macOS, som även fungerar perfekt i Linux och Windows.
Deluge har jag mest använt i Windows, men fungerar även det i Linux och macOS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaput:

Kör µtorrent 2.2.1, sista vettiga versionen innan de började bloata den/bundla skitprogramvara/etc. Funkar fortfarande utmärkt. Finns tillgänglig på oldversion och liknande sajter

Låter smart

https://www.engadget.com/2018-02-21-bittorrent-exploits-let-r...

https://blog.whtaguy.com/2020/09/utorrent-cve-2020-8437-vulne...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Mm, nästan lika smart som att exponera sin låga sociala kompetens genom att vara spydig om en sådan sak helt i onödan.

Verkar hur som helst vara läge att byta klient då.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

qbittorrent ställer till det för mig med lidarr, radarr osv, inga inställningar gäller.

Lidarr, Sonarr, Radarr funkar utmärkt med qBittorrent med Jackett. Kör så själv utan några problem.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

μTorrents nyare versioner innehåller adware bland annat. qBittorrent rekommenderas istället!

Hjälper ju inte, windows vägrar ju tillåta det också

Nu minns jag dessutom inte hur jag tillät µtorrent senast, håller på att bli galen på felaktiga svar på google

Visa signatur

ASRock Z87 Extreme4 | i7 4770K | Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | ASUS R9 280X DC2T 3GB

MVH Jesper

Permalänk
Medlem

Stäng av antivirusprogrammet tillfälligt och installera. Kör igång AV:et igen och hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorped:

Hjälper ju inte, windows vägrar ju tillåta det också

Nu minns jag dessutom inte hur jag tillät µtorrent senast, håller på att bli galen på felaktiga svar på google

Windows i sig själv blockar inte torrentklienter, jag har delat med mig av mina semesterbilder på de flesta versionerna vid det här laget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julin:

Jag trodde att man sa MY torrent

Tror att man kan säga både och. µ är ju my men jag föredrar att säga mikro som i t.ex. µm eller µs.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Är det så enkelt som att bara installera en annan torrentmjukvara än uTorrent? Idag slutade det gå att tillåta torrents helt och hållet för mig, vilket är rätt surt. Som sagt, jag använder utorrent nu och har gjort sen länge. Hade gärna haft kvar det då ja trivs och inte gillar förändringar

Permalänk
Medlem

Stäng av antivirusprogrammet tillfälligt och även ev. att sedan godkänna torrentprogrammet i antivirusprogrammet.

Permalänk
Medlem

Själv gick jag över till Tixati som är mitt guldkorn när det kommer till Torrent-klienter. Prestandasnålt och lättöverskådligt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Själv gick jag över till Tixati som är mitt guldkorn när det kommer till Torrent-klienter. Prestandasnålt och lättöverskådligt.

Aha, så det är verkligen specifikt uTorrent som är problemet? För när jag försöker starta en nedladdning i webbläsaren så kommer direkt en ruta upp som säger att det inte går att köra filen (.torrent antar jag), därför tycker jag det verkar mest som att filsorten inte går att köra längre och det hjälpte inte att lägga till undantag i windows defender (installerade även Bitdefender och det gjorde ju ingen skillnad)